Keskustelu

alan kolmas miesSANNA MARIN MYI SUOMEN SAMPON BRYSSELIN HERROILLE!!!26.7.2020 0.49
Demujen Sanna Marin kävi Brysselissä yli 90 tunnin neuvottelut ja ryösti samalla suomalaisten SAMPOn.

Kansantaloudesta ja rahamaailmasta täysin tietämätön Marin meni vielä neuvottelujen jälkeen kertomaan suomalaisille kirkkain silmin, että hän neuvotteli meille muistaakseni 250 miljoonan EUR:n tukisummatulot, kun hän kuitenkin hyväksyi sen, että Suomi maksaa EU:lle koronasta 6.6 miljardia EUR:a ja saa 3.2 miljardia EUR:a.

Jos osaa vähennyslaskun, niin Suomelle tuli koronasta maksettavaa 3.4 miljardia EUR (= 6.6-3.2 miljardia EUR), vaikka Suomessa on koronakuolleita vain 328 kpl.

Yhden koronakuolleen hautauskuluiksi tulee Suomessa siis 9.75 milj. EUR:a. Kyllä sillä rahalla komeat hautajaiset yhdelle vanhemmallekin ihmiselle kuka tahansa järjestää.

Marin totesi, että Suomi on Euroopan vauraimpia maita, joten kyllä me voidaan maksaa saksalaisten ja ranskalaisten korruptiopankkien ja muiden eurooppalaisten veronkiertäjienkin viulut.

Marin vielä vahvisti, että Suomi on vientivetoinen maa ja meidän vientimme menee 60%:sti EU maihin.

Marin ei tajunnut mainita sitä, että Suomen nettovienti (vienti-tuonti = nettovienti) EU maihin on ollut aikavälillä 2006-2019 raskaasti tappiollista.

Suomestahan on siirretty muihin EU-maihin hyvinvointia kyseisenä aikana yhteensä seuraavasti:

□ alijäämäinen kauppatase EU:n kanssa -41.7 miljardia EUR
□ alijäämäinen kauppatase Saksan kanssa -34.6 miljardia EUR
□ alijäämäinen vaihtotase EU:n kanssa -91.0 miljardia EUR
□ alijäämäinen vaihtotase Saksan kanssa -54.2 miljardia EUR

Tämä karmea Suomen hyvinvoinnin siirto EU maihin paljastuu, kun vertaa sitä esim. Suomen nykyiseen valtion vuoden 2020 budjetin loppusummaan muitaakseni n. 57 miljardia EUR:a.

Tämän typerämpiä lausuntoja Suomen pääministeri ei voi todellisuudessa julkisuuteen päästää, koska lausunnoista paljastuu se, ettei Sanna Marin näy tietävän kansantaloudesta tuon taivaallista.

Marinin käsitys Suomen vauraudesta näyttää olevan korkeintaan kunnallisessa päivähoidossa olevan pikkulapsen tasoa.

Minusta Sanna osoitti myös erittäin huonoa neuvottelutaktiikkaa, koska näköjään hymyili neuvotteluissa, kun Ranskan Macron löi nyrkkiä pöytään.

Minusta Sannan olisi pitänyt polkea jalkaa ja järjestää muutaman tunnin katkera itkukohtaus, niin jopa olisi meillekin tullut vastaavat korvaukset kuin meitä viisaammalle Ruotsille.

Marin totesi neuvottelujen jälkeen taas hymyssä suin tiedotustilaisuudessa, että Suomi sai läpi kaikki tavoitteensa.

Minusta Sannan lausunto on kerrassaan outo, koska Suomella ei ollut näköjään mitään tavoitteita.

Kokematonta Marinia vietiin kuin "kuoriämpäriä", kun Macron ja Angela olivat iskeneet nyrkit pöytään.

Tähän ei tietenkään tarvittu mitään muuta kuin se, että kokemattomalle Sannalle ilmoitettiin, että jos Suomi ei suostu, niin Saksan ja Ranskan pankit menee konkurssiin ja EU romahtaa.

So what? EU on löysä hiekalle rakennettu korttitalo.

Sellaisten on aina ollut tapana romahtaa. Näin kävi myös Premium Boardille, jonka rahoitus oli myös rakennettu "huteralle pohjalle".

Ei ole sitten mikään ihme, että meillä Suomessa on Marinin sekoiluista tehty tiettävästi jo ainakin 12 kantelua Oikeuskanslerille.

Enää ei taida olla PUNATULKKU PORUKASTA kuin oikeisministeri Anna-Maja Henriksson, josta ei ole vielä tehty kantelua Oikeuskanslerille.

Kun aikanaan Vaasan sote-palveluistakin päätetään, niin 100-varmasti kantelu tulee myös Henrikssonin toimien lainmukaisuudesta.

Olisi ollut toivottavaa, että Sanna Marinin avustaja Brysselin neuvotteluissa olisi ainakin hiljaisesti hyräillyt Maamme Laulua, jonka Johan Ludvig Runeberg runoili ruotsiksi jo vuonna 1846 ja jonka sitten Fredrik Pacius sävelisi ja edelleen Paavo Cajander viimeisteli siihen suomenkielisen käännöksen vuonna 1889.

Maamme laulun 2. säkeistössä jo todettiin vuonna 1889 seuraavasti:

"On maamme köyhä, siksi jää,
jos kultaa kaivannet
Sen vieras kyllä hylkäjää,
mut meille kallein maa on tää,
sen salot, saaret, manteret,
ne meist on kultaiset"

Siinä se jo selvästi sanottu, joten kansantaloudellisen koulutuksensa S-marketin kassalla saanut ja kokemustaan hankkinut Sanna Marin on siis Brysselin herroille ja muille byrokraateille mennyt antamaan Suomesta EU:n komissiolle ja myös kansainväliselle lehdistölle täysin virheellisen kuvan Suomen varallisuusasemasta.

Saattaa olla, että Harmaa Matti on myös etänä ohjeistanut kokematonta Sanna ja todennut, että hänen idoimansa eläkeläisten uusi veromalli pelastaa korviaan myöten veloissa olevan Suomen.

Otetaan esille muutama Suomen kansantaloudellista varrallisuutta kuvaava luku.

Suomen pinta-alahan jakaantuu seuraavasti:
□ maata 303 893 km2
□ makeita altaita (siis järviä ja jokia) 54 539 km2
□ merialuita 52 271 km2
□ Yhteensä 390 903 km2

Valtakunnallisen metsien VM 11 inventoinnin mukaan Suomessa on maapinta-alaa kaikkiaa noin 30 389 X 1000 ha jakaantuen seuraavastI (x 1000 ha):

□ metsämaa 20 268
□ kitumaa 2 501
□ joutomaa 3 228
□ metsätiet jne. 198
□ muu maa 4 195
□ maa yhteensä 30 389

Vuonna 2020 Metsäkeskus on taas kertonut, että metsämaan hinta maakunnittain on seuraava (EUR/ha), suluissa metsämaan pinta-ala x 1000 ha):

□ Uusimaa 5 100 (521)
□ Varsinais-Suomi 5 000 (566)
□ Päijät-Häme 4 600 (363)
□ Kanta-Häme 4 900 (349)
□ Ahvenanmaa 4 500 (64)
□ Pirkanmaa 4 600 (910)
□ Satakunta 4 200 (523)
□ Etelä-Karjala 4 300 (404)
□ Kymenlaakso 3 900 (341)
□ Etelä-Savo 4 000 (1 210)
□ Keski-Suomi 3 800 (1 373)
□ Pohjois-Savo 3 100 (1 319)
□ Pohjanmaa 3 200 (516)
□ Pohjois-Karjala 3 000 (1 477)
□ Etelä-Pohjanmaa 2 800 (922)
□ Keski-Pohjanmaa 2 500 (339)
□ Pohjois-Pohjanmaa 1 900 (2 487)
□ Kainuu 1 800 (1 631)
□ Lappi 1 200 (4 962)

Kun maan hinnalla kerrotaan maa-ala, niin saadaan alle laskettu metsämaan arvo maakunnittain seuraavasti (vasen luku kaikki omistajat, oikea luku yksityiset omistajat suluissa x milj. EUR):

□ Uusimaa 2 605 (1 995)
□ Varsinais-Suomi 2 830 (2 320)
□ Päijät-Häme 1 670 (1 412)
□ Kanta-Häme 1 710 (1 303)
□ Ahvenanmaa 294 (267)
□ Pirkanmaa 4 186 (3 110)
□ Satakunta 2 197 (1 726)
□ Etelä-Karjala 1 737 (1 312)
□ Kymenlaakso 1 330 (1 073)
□ Etelä-Savo 4 830 (3 728)
□ Keski-Suomi 5 217 (3 515)
□ Pohjois-Savo 4 089 (2 802)
□ Pohjanmaa 1 621 (1 472)
□ Pohjois-Karjala 4 431 (2 478)
□ Etelä-Pohjanmaa 2 582 (2 265)
□ Keski-Pohjanmaa 848 (645)
□ Pohjois-Pohjanmaa 4 725 (3 120)
□ Kainuu 2 936 (1 240)
□ Lappi 5 954 (1 834)
□ Yhteensä 55 832 (37 616)

Kaikkiaan eri omistajaryhmien metsämaan laskennallinen arvo on 2020 seuraava:
□ Yksityiset 37 616 milj. EUR
□ Yritykset 5 474 milj. EUR
□ Valtio 9 155 milj. EUR
□ Muut 3 580 milj. EUR
□ Kaikki yhteensä 55 832 milj. EUR

Laskin alustavasti, että meillä olisi makeiden vesien altaissa, jotka ovat kyllä valitettavan matalia (keskisyvyys vain n. 6m) hyödynnettävää vettä suunnilleen 230 miljardia kuutiota.

Jos veden hinnaksi astetaan vaikka 1 EUR/kuutio, niin siinähän olisi meillä sitten jopa noin nelinkertainen omaisuus verrattuna metsiin.

Vesissä on se hyvä puoli, että meillä joka vuosi vetää sataa suunnilleen samaan tahtiin, joten meillä ei järvet ihan helpolla pääse kuivumaan.

Merivesiähän meillä on vielä huomattavasti enemmän kuin makeita vesiä johtuen suuremmasta keskisyvyydestä (n. 38 m), mutta meriveden laatu on heikko, eikä me voida Itämerta yksipuolisesti lähteä tyhjentämäänkään.

Koska me ei kuitenkaan voida kaikkea makeata vettä ulkomaillekaan myydä, niin kyllä se meidän varallisuustilanne näyttää pitkälle jäävän metsien varaan.
Onneksi sentään metsäkin kasvaa kasvihuoneilmiön vaikutuksesta kiihtyvällä vauhdilla.

Koska me suomalaiset olemme poliitikkojen mielestä Euroopan varakkainta sakkia, niin meillähän laajoja suoalueitakin pidetään lähes arvottomana joutomaana.
Metsäkeskus onkin jo ilmoittanut, että joutomaan keskihinta on Suomessa vain 50 EUR/ha.

Koska soiden hyötykäyttö on meillä jo lähes rikollista ja näköjään kielletään muutaman vuoden päästä tykkänään, niin mehän joudutaan jopa maksamaan soidenkin entisöinnistä

Suomen Pankki taas kertoo tiedotteissaan suomalaisten kotitalouksien lainoista ja talletuksista seuraavaa:

□ Asuntolainat yhteensä 101.2 miljradia EUR
□ Kultusluotot 16.6 miljardia EUR
□ Muita lainoja 17.8 miljardia EUR
□ Yhteensä 135.6 miljardia EUR, keskikorko 1.43% p.a.
□ Talletukset yhteensä 91.5 miljardia EUR, keskikorko 0.09%
□ Netto varallisuus pankeissa on siis -44.1 miljardia EUR ja hupenee koko ajan 1.34% p.a. vauhtia

Osakkeissa ja rahastoissa suomalaisilla on nykyään 60 miljardia EUR:a ja vuoden alusta tämäkin potti on vähentunyt jo 10 miljardilla EUR:lla.

Rakennusteollisuusliitto ry kertoo kotisivuillaan, että Suomen rakennusten arvo on nykyään noin 565 miljardia EUR eli noin 70% Suomen kansallisvarallisuudesta.

Näin ollen Suomen koko kansallisvarallisuus olisi n. 807 miljardia EUR. Tästäkään ei ole mitään tarkkoja selvityksiä tehty.

Jo yleisesti on kuitenkin tiedossa, että esim. maaseudulla olevista rakennuksista ainakin 50% ovat arvottomia mm. homevaurioiden ja muiden korjaustarpeiden vuoksi.

Eikä vanhemmat rakennukset enää kelpaa kaupungeissa pankeille edes putkiremonttilainojen vakuudeksi.

On huomattava, että tämänkin omaisuuden arvottomuus perustuu pitkälle siihen, että lähes kaikki asuinrakennukset on rahoitettu joko pankkilainoin tai valtion myöntämillä lainoilla. Keskimääräinen omarahoitusosuus saattaa olla rakennuksissa vain 15%:n luokkaa.

Näin ollen rakennusten nettoarvo niiden ns. omistajille lienee korkeintaan n. 85 miljardia EUR.

Eläketurvakeskuksen mukaan Suomen kaikkien eläkerahastojen arvo oli taas vuonna 2019 218 miljardia EUR.

Nämäkin rahavarat on jo korvamerkitty tai ns. "ulosmitattu" tulevien eläkkeiden maksuun.

Valtaosa tästäkin eläkkeiden rahoituskertymästä perustuu palkkatuloista perittyihin eläkemaksuihin.

Jos ja kun koranan johdosta Suomen kansantalous on laitettu pakastimeen ja todellinen kokonaistyöttömyys maassa näyttää nousevan varmaan tasolle 15%, niin on selvää, että tämäkin rahasto pienenee kovaa vauhtia kuin pyy maailmanlopun edellä.

Ilman täydellistä sosiaaliturvalakien muutosta ei ole väliä sillä maksetaanko eläkerahastojen varat työntekijöiden tai yritysten toimesta.

Jos maassa ei kannata tehdä työtä (=työtä ei ole), eikä suomalaiset tuotteet ole kansainvälisillä markkinoilla kilpailukykyisiä, niin luonnonlaki on, että eläkerahastot pienenevät.

Kun suomalaisten kaikki varat laitetaan yhteen saadaankin seuraava varallisuusasema:

□ Metsäomaisuus 55.8 miljardia EUR
□ Pankeissa oleva netto-omaisuus -44.1 miljardia EUR
□ Rakennusten netto arvo n. 85 miljardia EUR
□ Nopeasti rahaksi muutettava netto-omaisuus yhteensä 96.7 miljardia EUR

Suomen EU vastuut ennen koronan tukipakettia olivat yhteensä noin 21.1 miljardia EUR ja koronatuki lisää vastuita noin 3.4 miljardilla EUR 24.5 miljardiin EUR:oon.

Kesäkuussa 2020 valtiolla oli velkaa kaikkiaan 123.7 miljardia EUR ja koronan johdosta on päätetty jo 18.7 miljardin EUR lisäbudjetista. Arvattavasti lisäbudjetti ei riitä, vaan syksyllä tarvitaan vielä lisää ja vuoden lopussa valtion velkasaldo on vähintään 150 miljardia EUR:a.

Valtion koko velkapiikki on siis kasvanut jo 174.5 miljardiin EUR:on!!!!

Mikäli otetaan vielä huomioon kuntatalous, niin Kuntaliiton vuotta 2019 koskevan selvityksen mukaan Suomen kunnissa oli velkaa seuraavasti:

□ Kunnat 18.4 miljardia EUR
□ Kuntakonsernit 3.5 miljradia EUR
□ Tytäryhteisöt 17.2 miljardia EUR
□ Kuntien velat yhteensä 39.0 miljardia EUR (keskikorko n. 1.0% p.a.)

Lopputuloksena kaikesta tästä velalla leikkimisestä saadaan seuraava Suomen tulevaisuuden kannalta murheellinen tulos:

□ Nopeasti rahaksi muutettava omaisuus 96.7 miljardia EUR
□ Valtion vastut -174.5 miljardia EUR
□ Kuntien vastuut -39.0 miljardia EUR
□ Nettovaralliuusasema -116.8 miljardia EUR

Normaalin tilinpidon mukaan tällainen yksityinen firma olisi haettava konkurssiin.

Valtioita ei kuitenkaan helposti haeta konkurssiin, koska valtioilla ja myös kunnilla on verotusoikeus, mutta itsenäisyytensä valtiot voivat menettää velkaantumisen kautta, kuten viimeksi kävi EU:ssa Kreikalle.

Tässä ei tarvita kovin kummaa laskentataitoa, niin nähdään mitä siitä seuraa, jos ja kun lähivuosina (5 vuoden tähtäys) kansainväliset korot voivat nousta normaalille 2-3%:n tasolle.

Nyt on korkea aika vaihtaa hallitus ja käynnistää neuvottelut, miten Suomi vähimmin vaurioin pääsee eroon EUROsta, joka on keskeinen syy Suomen velkavankeuteen.

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: SANNA MARIN MYI SUOMEN SAMPON BRYSSELIN HERROILLE!!!26.7.2020 7.31
Tällaista elämä on. Minunkin on pakko maksaa tiekunnan yksikkömaksut, vaikka se on vastenmielistä. Samoin vesiosuuskunnan maksut. Sähköliittymän meinasin sanoa irti, mutta laskin, että tässä iässä oman aurinkovoimalan hankinta on kannattamatonta. Maksan edelleen Savon Voiman käsittämättömän korkeat perusmaksut.
Kun valitin, niin sanoivat, että on maksettava siitä, että on mahdollisuus käyttää sähköä.
Kaupassa maksan vain ostamistani tavaroista. Ei minulta koskaan ole vaadittu maksamaan siitä, että on mahdollisuus ostaa.
Sama se on näissä kansakuntienkin yhteiselimissä. Maksa ja pysy väleissä tai jää yksin. Miten sitä pieni maa voi jäädä yksin.

alan kolmas miesRe: SANNA MARIN MYI SUOMEN SAMPON BRYSSELIN HERROILLE!!!26.7.2020 23.49
Yhden vaihtoehdon politiikka pitää sisällään sen ajatuksen, että "aina on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu".

Meitähän on jo syntymästä saakka syytetty siitä, että ollaan sotarikollisia ja meidän tulee maksaa komunistiselle Neuvostoliitollekin sotakorvauksetkin viimeistä penniä myöten.

Kun sotakorvaukset saatiin maksettua, niin alettiin maksamaan vanhasta muistista EU korvauksia.

Kallispalkkaiset MEPit lentelee suihkukoneille Brysseliin ees taas haukkumaan USA:n hyvää presidenttiä ja taas isketään suomalaisille miljardien eurojen koronalasku.

Mikä ihme meitä suomalaisia vaivaa?

Edellä olen jo näyttänyt, että tuo EURO homma on hullun hommaa. Muistuttaa hölmöläisten valonkantoa säkillä riiheen.

Jos sitten minä ja KVÄ vähän ihmetellään tätä jatkuvaa maksamista, niin ainakin minua pidetään sekopäisinä.

KVÄ on taas arvostettu kuntapäättäjä ja kunnan yhteiskuntasuhteita hoitava "lähes valtiopäivämies".

KVÄ:n kommentista näkee, että KVÄ osaa ainakin yksityisesti laskea, että aurinkosähkön kannattavuus on heikko.

Ikäihminen ei saa elinaikanaan aurinkovoimalan hintaa maksettua.

Kiittäkäämme ruotsalaista koulupinnari Greta Thunbergia siitä, että hän kertonut kaikille, että maailmanloppu tulee jo noin10 vuoden päästä.

Nyt ei siis ole aika missään tapauksessa ryhtyä sellaisiin investointeihin, joissa takaisinmaksuaika on suurempi kuin 10 vuotta.

Jotta investoinnista olisi jotain iloa vanhemmalle ihmiselle, niin vanhemmilla ihmisillä voidaan hyväksyä investoinneissa korkeintaan 5 vuoden takaisinmaksuaika.

Kyllä investoinnista pitää voida myöskin nauttia, ei vain maksaa sitä.

Tällä luontaisella laskentakaavalla saadaan karsittua 90% poliitikkojen ideoimista järjettömiin kustannuksiin nousevista uusiutuvien energioiden hankkeistakin.

Kun tätä maksamista oikein miettii ja mistä se johtuu, niin syyhän on selvä kuin pläkki.

Kunnissa ja valtioissa päätöksenteko perustuu kommunistiseen menosuunnitteluun.

Ns. suunnitelmatalous.

Neuvostoliitossa oli aikoinaan 5-vuotissuunnitelmat, Suomessa valtiolla 4-vuotiset ja kunnissa 1-vuotiset.

Koska kunnissa on niin paljon jaettavia menoja, niin kunnissa menosuunnittelu on vielä jaettu erilaisiin lautakuntiin ja kaikissa lautakunnissa kaikille menoille ja investoinneille on aina olemassa yhteisesti hyväksytty tarve.

Tällä tavoin saadaan lautakuntien avulla varmistettua, että mahdollisimman paljon menoja sadaan ohjattua ns. "hyviin hankkeisiin" tai "pakkoinvestointeihin".

Valtion hallinnossa on taas olemassa vuosikymmeniä vanha ns. budjettiraami, jossa menoja eri ministeriöt vuosittain kasvattavat vähintään inflaation verran.

Nyt kun EU perussopimuksen 60%:n mukainen velkaisuuden lähestymispykälä on heitetty vanhentuneena roskakoriin, niin menoja voidaan aivan huoletta kasvattaa miljardikaupalla, koska kaikille menoilla on EU-byrokraattien mielestä selvä huutava tarve olemassa.

Mehän eletäänkin päätöksenteossa kuin viimeistä päivää, koska ilmastonmuutoksen johdosta maailman loppu tulee jo noin 10 vuoden päästä viimeistään.

Nyt on siis todellinen kiire painaa rahaa, kuluttaa ja investoida tulevaisuuteen kuten maantiet ja tunnin rautatiet.

Tilanne on erikoinen, kun tulevaisuusinvestointien agitaatorit jo melkein samaan hengenvetoon julistavat, että maailman loppu on jo ovella odottamassa.

Rautateiden kanssahan meillä ei ole mitään kiirettä, sillä pääradathan on meillä ollut jo iät ja ajat. Ensimmäinen ratahan meillä rakennettiin Helsingin ja Hämeenlinnan välille jo 1862.

Rataverkkohan meillä oli pisimmillään vuonna 1982 eli yhteensä 6 041 km, mutta mm. entisten liikenneministerien toimesta, mukaan lukien myös nykyinen eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen, ratoja on laitettu rullalle jo varmaan ainakin 400 km.

Ratojen sähköistys taas aloitettiin 1968. Näitäkin kiskoja meillä oli jo 2014 yhteensä 3 256 km.

Uudessa koronamaailmassa ihmiset tekee digitöitä etänä, jolloin ei meillä tietysti olekaan mitään tarvetta rakentaa kalliita ratoja ympäri harvaan asuttua maata.

Nykyisen hallituksen rakennuspoliittiset ohjelmat mukaan lukien myös kaupunkien ARA-rahoitteiset ja korkotuetut hankkeetkin ovat pahassa ristiriidassa raideinvestointien kanssa.

Kaikki nämä menot ja investoinnit ovat tietysti nykyään ns.arvovalintoja, joita ei voi normaalien kannattavuuslaskelmien avulla perustella tai krisoida.

Ne ovat ns. "pakko investointeja".

Minusta taas ainoa pakottava asia on kuolema, jos nykyaikana enää sekään.

Kun maailman loppu tulee, niin kaikilla pitää kuitenkin olla hyvä olo sitä odotellessa.

Tilanne muistuttaa taannoista Titanicin uppoamista, kun orkesteri soitti yläkannella laivan peräpäässä ja samaan aikaan laiva oli jo hyvää vauhtia painumassa keula edellä Atlantin syvyyksiin.

Kukaan ei kuitenkaan nykyään uskalla sanoa, että meillä ei yksinkertaisesti ole kaikkia noita kustannus- ja investointitarpeita

Epävarmoina aikoina ei tietenkään pidä ryhtyä sellaisiin investointeihin, joiden takasinmaksuaika ylittää 10 vuotta.

Mitä alempi on korko, sitä huonommin tuottaviin investointeihin ryhdytään.

Tässä EKP:n nollakorkopolitiikka toimii mahtavana ajurina, joka käynnistää hankkeita, jotka valitettavasti eivät normaalioloissa ole elinkelpoisia.

Jatkuva kustannusten keksiminen taas johtaa sitten siihen, että jostain täytyy löytää rahat kustannuksiin. Koska julkiselle puolella tuloja ei ole, niin keksityt menot on katettava veroilla ja lainanotolla.

Eduskunta on Suomessa se paikka, jossa näitä menoja keksitään ja ihmiset pannaan niitä maksamaan lainsäädännön voimin.

Tästä syystä olenkin todennut useasti, että eduskuntaan valittavalla henkilöllä täytyy puolueiden jäsenkirjan lisäksi olla suoritettuna myös ainakin abrobatur-tason kansantalouden kurssi.

On monia tapoja järjestää tämäkin asia siten, että perustuslain säädökset toteutuvat.

Tiedän sen, että KVÄ on vuosikymmeniä ollut mukana kunnalliselämässä ja tekemässä hyviä mutta myös huonoja päätöksiä.

Kun nyt KVÄ jo miettii sitä, miten maksamisen oravanpyörästä pääsisi pois ennen kuin on myöhäistä, niin panenpa alle kuntaliiton tilastoista muutaman hyödyllisen tiedon muistuttamaan meitä kaikkia kuntien rahavarojen ja lainakannan kehityksestä vuosina 1997-2019.

Vuosina 2997-2019 kuntien rahavarat (vasen luku) ja lainakanata (oikea luku) (x miljardia EUR) ovat kehittyneet seuraavasti:

□ 1997 2.8 (4.0)
□ 2000 3.2 (4.0)
□ 2005 3.3 (7.7)
□ 2010 4.6 (11.8)
□ 2015 5.2 (17.3)
□ 2019 6.2 (21.9)

Kuntakonsernien lainakanta (x miljardia EUR) vuosina 2000-2019 on ollut seuraava:

Luvut vasemmalta lukien kunnat, kuntayhtymät, tytäryhteisöt, yhteensä

□ 2000 3.3, 0.2, 8.7 = 12.7
□ 2005 7.1, 0.6, 10.3 = 18.0
□ 2010 10.5, 1.2, 12.9 = 24.6
□ 2015 15.5, 1.9, 15.4 = 32.8
□ 2019 18.4, 3.5, 17.2 = 39.0

Kun kuntien lainakanta jaetaan Suomen asukasluvulla tulee seurava tulos (asukasluku vasemmalla x 1000, kunnallinen velka suluissa per henkilö oikealla EUR):

□ 2000 5 181 (2 451)
□ 2005 5 256 (3 425)
□ 2010 5 375 (4 577)
□ 2015 5 471 (5 977)
□ 2019 5 522 (7 058)

Kuten yo. luvuista havaitaan, niin kunnallinen päätöksenteko on ollut täysin edesvastuutonta aikavälillä 2000-2019.

Em. aikana Suomen väkimäärä on kehittynyt erittäin hitaasti, mutta velkaa on kunnissa kuitenkin otettu surutta ja henkilöä kohden velka on suunnilleen kolminkertaistunut.

Tätä ei selitä mikään väestön vanheneminen, vaan holtiton rahan käyttö.

Surullinen tosiasia on, että eduskunnassa laaditut järjettömät lait kuten esim. Paula Lehtomäen kehittämä ns. paskalaki on yksi karmea esimerkki siitä, mitä eduskunnassa poliitikot ovat suomalaisten hyvinvoinnille tehneet.

Tarpeettomista investoinneista Terrafame on toinen ja Vake Oy kolmas, Fennvoima neljäs, Caruna viides........

Tuottamattomia hankkeita on tuhansia, joita ei koskaan olisi pitänyt käynnistää.

Sekin on tiedossa, että lähes järkiään kaikki digi-hankkeetkin ovat epäonnistuneet.

Vuosikymmeniä kehitteillä ollut perustuslain vastainen ylileveä Maakunta Sote tulee näköjään viimeistelemään Suomen velkavankeusyhteiskunnan alas ajon.

Terveydenhuoltomenojen siirto kunnilta maakunnille ei poista terveydenhuoltokustannuksia, vaan lisää niitä.

Kaiken lisäksi vielä palvelujen laatu tulee heikkenemään keskittämisen johdosta.

Kohta eduskunnassakin keksitään uusia etäpalveluja esim. seuraavasti:

□ vanhusten pöyrätuolien etäpalvelut 8-14/arkipäivisin
□ itsetuhoisten nuorten digitaaliset etäpalvelut 8-14/arkipäivisin
□ masentuneiden aikuisten digitaaliset etäpalvelut 8-14/arkipäivisin
□ kehitysvammaisten etäpavelut 8-12, saatavilla vain maanantaisin
□ velkaneuvonta 8-14, saatavilla ma ja ti, ajanvaraus välttämätön

Koska tuloja ei tässäkään kepuloisten ja demujen vetämässä poliittisessa hankkeessa tule lisää, niin kyseiset hankkeet vain lisää valtion lainanottoa ja tietenkin sen seurauksena verotusta, mikä taas johtaa vääjäämättömästi suomalaisten hyvinvoinnin laskuun.

Ilmastohysteria ja nyt kaiken päälle vielä luotu koronahysteria näyttää entisestään kiihdyttävän tätä suomalaisten venäläistä velkarulettia.

Jo nyt tiedetään, että Sitran selvitysten mukaan pelkästään ilmastohysterian johdosta 38% nuorista oli ahdistuneita ja masentuneita.

Kun tämän päälle nyt ladotaan vielä koronamasentuneet, niin Suomen mielenterveyshuoltopalvelujen tarpeessa on jo noin 50% suomalaisista nuorista.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: