Keskustelu

Juankosken keskustan virallinen ääniTyytyväisyys on ilmeistä12.10.2020 16:36
Oman Juankosken kunnan aikaan oli paljon keskustelua ja tyytymättömyyttä. Nyt tilanne on aivan toinen. Lehden yleisönosastossa ei ole ikäviä kirjoituksia, ei myöskään täällä.
Kuopioon liittymisen jälkeen on vallinnut syvä tyytyväisyys.
On ilo todeta tämä, koska keskusta on pitkälti vastuussa Juankosken kehityksestä. Ennen liitosta oli pieni pelko siitä, että ratkaisu liitoksesta herättäisi tyytymättömyyttä.
Hiljaisuus kertoo parhaiten sen, että asiat ovat kunnossa.
Lausun lämpimät kiitokset entisen kuntamme asukkaille ja ennen kaikkea omille valtuutetetuillemme, jotka ovat valvoneet etujamme mallikelpoisesti.
Juankoskella on hyvät palvelut. On kauppa ja posti sekä koulut. Meillä on myös hyvät naapurit Kaavi ja Nilsiä. Sieltä löytyy helposti täydennystä kaupallisiin palveluihin. On vaatekauppaa ja rautakauppaa. Matkahuollon lähetykset joutuu valitettavasti hakemaan nykyisin Kaavilta, mutta samalla voi ostaa sellaista, mitä meiltä ei löydy kuten moottorisahan ketjuja ja viiloja.
Toivoisin kuitenkin, että Juankoskelta olisi useampia linja-autovuoroja näihin naapurikuntiin. Autottomalle jokapäiväisestä elämästä selviäminen on vaikeaa. Mutta täytyy heti sanoa ettei ylivoimaista, koska taksipalvelut sekä Juankoskella että Kaavilla ovat hyvät.

Kouraan ajattelijaRe: Tyytyväisyys on ilmeistä12.10.2020 19:06
Ei tarvitse lähteä ostoksille Kaaville asti. Soitat vain K-Rautaan ja pyydät lähettämään ruuvipaketin Juankoskelle Matkahuollon kautta.
Seuraavana päivänä saat tekstiviestin, että pakettisi on haettavissa Matkahuollon lähimmästä palvelupisteestä Kaavilta.
Tulee ruuvipaketille hintaa.
Toinen vaihtoehto on pyytää lähetys postin kautta. Saat viestin kahden päivän päästä, jossa kerrotaan, että lähetys on noudettavissa lähimmältä vapaalta lokeropisteeltä, os. Pienen Traktorin Puoti, Muuruvesi.
Näinkin voi käydä.

alan kolmas miesRe: Tyytyväisyys on ilmeistä12.10.2020 22:57
Olen jo aika pitkään tarkkaillut tuota nettikauppaa.

Tarkkailun kohteena on ollut myös oma tyttäreni, joka kuitenkaan ei ole noita innokkaimpia nettiostajia.

Havaintoni on ollut noissa nettipisteissä esim. pienissä K-kaupoissa, että varmaan noin 30% hankituista ostoksista joudutaan valitettavasti palauttamaan.

Uskoisinkin, että nettikauppa lisää merkittävästi turhaa kuluttamista myös siksi, että esim. vaatteita hankittaessa ei todennäköisesti päästä nettikaupassa aivan parhaaseen tulokseen, jolloin ostaja pahimmassa tapauksessa palauttaa tuotteen, mutta saattaa myös käyttää epätyydyttävää tuotetta jonkin aikaa ja joutuu sitten uudestaan hankkimaan korvaavan tuotteen ja mahdollisesti senkin jopa kahteen kertaan.

Virheellinen lähetys näyttää myös aiheuttavan runsaasti erilaisia kommunikaatio-ongelmia ja niihin liittyvää tarpeetonta ajankäyttöä ja kustannuksiakin.

Kun noita nettiostoksia kuskataan edestakaisin erilaisilla vehkeillä, niin uskonpa, että siinä syntyy ainakin karhuntassun kokoinen hiilijalanjälki, kun esim. 10 EUR:n paketti lähetetään ensin Kiinasta Suomeen ja sitten takaisin Kiinaan lentokoneella tai valtamerikontissa.

Vihervassarien Krista Mikkosen ja ILMASTOROFESSORI Markku Ollikaisen olisikin syytä pikimmiten selvittää meille tämän karhuntassun kokoisen hiilijalanjäljen suuruus elinkaarimallin mukaisesti laskettuna esimerkiksi 10 EUR:n suuruisen Kiinasta tilatun nettiostoksen tapauksessa.

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: Tyytyväisyys on ilmeistä13.10.2020 9:00
Kouraan ajattelijalle on Muuruveden palvelut vielä suhteellisen lähellä. Samalla voit käydä Topin myymälässä ja kahvilla Teekissä.
Muuruvesi on viisi Juankoskea viisi kilometriä lähempänä kuin Kaavi. Polkupyörällä tai jalan asioivalle tällainen matkan lyhennys on ratkaiseva.
Juankosken yrittäjät ovat huomanneet ongelman ja tiedän heidän jo keskustelleen ainakin Matkahuollon palvelujen palauttamisesta Juankoskelle.

poliittinen tarkkailijaRe: Tyytyväisyys on ilmeistä14.10.2020 2:24
Muistan hyvin vielä vanhat hyvät ajat Pyhäsalmesta (nykyään Pyhäjärvi) ja Puolangalta.

1950-luvulla, kun muutimme Pyhäsalmeen Puolangalta, Pyhäsalmessa oli kaksi keskusta (Pyhäsalmen aseman seutu ja Kirkonkylä kirkon ympärillä) ja asukkaita oli noin 9 700.

Kaivoksen tultua kylään vuonna 1958, Outokumpu Oy:n toimesta rakentui nopeassa tahdissa kaivoksen ympärille kuntaan kolmas keskus eli Pyhäkumpu. Etäisyydet olivat seuraavat:

- Pyhäsalmi-Kirkonkylä n. 5 km
- Pyhäsalmi-Pyhäkumpu n. 5 km

Ennen Pyhäkummun perustamista Pyhäsalmen ja Kirkonkylän välillä kuljettiin jalan, hevosilla ja mahdollisesti jopa polkupyörillä. 1950-luvulla ensimmäiset autot alkoivat yleistyä, kun autojen tuontirajoituksia alettiin purkaa. Meille hankittiin reppuselkä MOSSE. Talvisin kuljettiin suksilla ja myös reellä.

Yhteiskoulu oli Kirkolla, jossa minua pari vuotta vanhempi sisareni myös kävi ja minäkin hänen jälkeensä. Häneltä olin saanut kuulla, että Kirkolla myytiin sikäläisessä Osuuskaupassa suosittua purukumia. Taisi olla nimeltään Hubba Bubba.

Niinpä kyseistä suosittua purukumia oli lähdettävä hakemaan talvella suksilla 5 km:n päästä. Tuli siis 10 km lenkki tehtyä purukumin vuoksi. Kun palasin iltapimeällä kotiin, niin totesin, että "paska reissu, mutta tulipahan tehtyä".

Nyt keskustan virallinen ääni aivan oikein kirjoittaa yllä, että "polkupyörällä tai jalan asioiville Muuruvesi on viisi kilometriä lähempänä Juankoskea kuin Kaavi, jolla on polkupyörällä ja jalan asioiville ratkaiseva merkitys".

Pidän tätä virallisen äänen havaintoa varsin oikeaan osuvana.

Virallinen ääni ei mielestäni kuitenkaan ole tapansa mukaan taaskaan ottanut huomioon tässäkään kommentissaan lähiliikkumiseen liittyviä kaikkia ulottuvuuksia.

Virallinen ääni on mm. näköjään unohtanut toissa päivänä YLE:n Selkokielisissä uutisissakin olleen lähiliikkumista koskevan pääuutisenkin.

Uutisissahan kerrottiin siitä, että nyt Suomessa on ensi kertaa alettu opettaa Keniasta Suomeen muuttaneille lapsille polkypyörällä ajoa.

Uutisissa kerrottiin ja näytettiin pitkässä haastattelussa, että muistaakseni jossain päin Helsigissä pyörällä ajon koulutusta on jo annettu peräti 500 tummaihoiselle lapselle ja tarkoitus on levittää polkupyörällä ajon opettamista laajemminkin Suomessa.

Uutispätkässä huterasti ajelleella noin 6 vuotiaalla pojalla oli päässään tietysti pyöräilykypärä ja allaan lasten vähän yli 50 cm korkuinen lasten pyörä.

Tämän polkupyöräuutisen perusteella heitänkin viralliselle äänelle keskeisen kysymyksen:

Nyt, kun kepuloiset ovat yhdessä Sanna Marinin, MASKI Krista Kiurun sekä kuntaministeri TOTO Sirpa Paateron kanssa ja KAMREERI Markus Lohen ja KORVABUUSTI ANNIKAN valvonnassa sorvanneet uuden Leveäharteisen Hyvinvointialueita koskevan SOTE-UUDISTUKSEN, niin ovatkohan kepuloiset ottaneet huomioon sitä, että tulevaisuuden Suomessa maaseudulla ns. "Hyvinvointialueiden" keskeiset liikennevälineet tulevat olemaan polkupyöriä ja rollaattoreita.

Jotta kansalaisilla olisi "hyvinvointialueilla" edes säälliset liikenneyhteydet näitä liikennevälineitä varten, niin tietysti HARMAA Matti joutuu liikenteen verotuksen uudistamismalleissaan ottamaan huomioon myös sen, ettei polkupyörien ja rollaattoreiden kohdalla pääse tapahtumaan samaa virhettä, joka jo toteutettiin vuonna 2015 Energiaviraston laatimissa monopoliyhtioiden sähkönsiirron hinnoittelumallissa.

Kyseisellä hinnoittelumallillahan kustiin sähkönkuluttajia suoraan silmään monopolisähköyhtiöiden siirtohintojen ryöstöhinnoittelun avulla vajaassa viidessä vuodessa tiettävästi ainakin 800 milj. EUR:lla.

Kysymys oli kommunistisen keskusjohtoisen järjestelmän tapaiseet GOST-normien mukaisen Energiaviraston käyttämien ns. asiantuntijoiden toimesta kehitetystä "rahat ja pulinat pois hinnoittelumallista".

Samanlaisen SAMPON RYÖSTÖN kepuloisten ja TERRA Sipilän kainuulainen luottopelaja ja KARAOKETÄHTI Paula järjesti tuhansille mummoille ns. Huussien Paskalain avulla.

Yli 2 miljardia EUR:a siis vietiin heikossa hapessa jo muutoinkin olevilta vanhuksilta, mikä on tietysti yksi Suomen historian törkeimpiä perustuslaissa turvattujen oikeuksien loukkauksia.

Polkupyörällä ajosta puhuttaessa voin todeta, että minä jouduin aikoinaan opettelemaan polkypyörälläajon Puolangalla 6 vuotisena pojan koltiaisena.

Olin perinyt Phoenix-merkkisen naistenpyörän mummini kuoltua. Päivässä minä opin itsekseni sillä sinkkaamisen, vaikka alussa meni varpaat muutaman kerran pinnojenkin väliin.

Kysymyksessä oli onneksi aikuisten naistenpyörä. Joillakin kavereilla oli jopa tangollisia miestenpyöriä, koska lastenpyöriä ei maalla siihen aikaan juuri ollut.

Keskustan virallinen ääni näyttää yllä tulevan Kuopion Hyvinvointialueen liikennöinnin osalta kokonaan unohtaneen myös Juankosken vääjäämättä ikääntyvän väestön.

Uskoisin, että rollaattorien tarve on tullut Juankoskellakin jo yleiseksi ja jäädäkseen.

Voisin ennustaa, että tulevan 10 vuoden kuluessa rollaattori tulee olemaan Juankosken yleisin liikenneväline lähiliikenteessä.

Minusta on täysin mahdotonta ajatella sitä, että Juankoskelta 10 vuoden päästä lähdettäisiin polkupyörillä tai rollaattoreille asioimaan Kuopioon.

Minusta asiointi Muuruvedeltä tai Säyneisistä Juankoskelle rollaattorilla on myös täysin utopistinen ja suorastaan vaarallinen ajatus.

Pyhäsalmessa paikkakunnalle aikoinaan rakennettu Pyhäkumpu-taajama oli vireä keskus, jonne tuli jopa toinen elokuvateatterikin ja tietysti myös terveyskeskus ja toinen kunnanlääkärikin.

Kun kylään oli tullut kolme kasvukeskusta, niin yrittäjä Rytkönen laittoi myös pystyyn paikallisen bussiliikenteen.

Kysymyksessä oli Paikallinen-niminen bussi, joka liikkui keskusten välillä muistaakseni suunnilleen 30 min-tunnin välein. Ratikkaa ei koskaan tullut tai kukaan ei sitä edes ehdottanut.

Sanoisin, että meillä oli kuitenkin joukkoliikenne Pyhäsalmen aikaan kunnossa, kun Osuusliikkeen kylkiäiseksi tuli keskelle kylää Baari, Matkahuolto, Linja-autoasema ja Taxi. Asema oli keskellä kylää ja joka ikinen päivä asemalla pysähtyi Iisalmesta ja Ylivieskasta kulkevat junat aamuin illoin.

Nyt Pyhäkumpu on ns, Ghost Town (Aave kaupunki) ja kohta kaivokseltakin valot sammutetaan. Tiettävästi Paikallistakaan ei enää ole.

Ennen Paikallista ja Pyhäkumpua yhteiskoulu oli Kirkonkylässä, mutta kouluhan paloi maan tasalle ja siirtyi Pyhäsalmen keskustaan, jonne hankimme sitten lukionkin monien vaiheiden jälkeen.

Lähivuosina Kaivos tullaan sulkemaan ja tiettävästi 400 työpaikkaa häviää. Edessä on Pyhäjärvellä sama kehitys, joka johti Juankosken kaupungin itsenäisyyden menetykseen ja Kuopio-liitokseen.

Juankosken liittyminen Kuopioon oli lyhytaikainen ratkaisu, jossa tehdyt laittomuudet vain lakaistiin Kuopion kaupungin tilikirjojen sisään.

Pitemmällä tähtäyksellä Juankoskella toteutettu kuntaliitos ei tule kuitenkaan lisäämään luvattua hyvinvointia poikkeuksellisen laajassa ja huonojen liikenneyhteyksien rasittamassa Ghost Townissa.

Pyhäjärvellä vaihtoehdot ovat Kaivoksen lopettaessa vielä surkeammat, kun etäisyys Ouluun on 4-tietä pitkin 163 km, Iisalmeen autolla 69 km ja Jyväskylään 4-tietä pitkin 182 km.

Luulisi, että kepuloiset jossain vaiheessa heräisivät Suomen keskeisenä kuntapuolueena ja tajuaisivat sen, että vuonna 1906 Etelä-Pohjanmaalta alkaneen liikkeen liiketoimintasuunnitelmassa on ollut alusta lähtien paha valuvika.

Tähän kepuloisten valuvikaan liittyy se ikävä paradigma, että KEPU pettää aina.

Juankosken ja Pyhäjärven tapaisia kepujohtoisia pieniä ja vireitä kuntia on vuosikymmenet liitetty isommiksi ja vaikeammin johdettaviksi yksiköiksi ja samalla kuntien palvelutaso on vain koko ajan laskenut.

Suomen valtion ja kuntien päätöksenteko muistuttaakin omituisesti kommunistisessa Neuvostoliitossa harjoitettua väestö ja aluepolitiikkaa. Tästä kommunistisen suunnitelmatalouden toimintatavasta yksi kaikkien aikojen parhain esimerkki lienee ARALin suolajärvi.

Vielä 1960-luvulla ARAL-järven pinta-ala oli 67 499 neiliökilometriä, mutta nykyään jäljellä on vain yksittäisiä matalia suolalammikoita, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on enää vain 17 382 neliökilometriä.

ARALIN järven tuhosta saa jonkun käsityksen, kun sitä vertaa esim. nykyisen Kuopion pinta-alaan (vesistöineen yhteensä 4 326 neliökilometriä, josta vesistöjä 1 085 neliökilometriä).

Kommunistinen suunnitelmatalous siis tuhosi ARAL-järven kohdalla 15.6-kertaa nykyisen Kuopion maitokaupungin suuruisen alueen, mikä sitten heijastusvaikutuksina aiheutti vielä suolajärven ympäristössä mittaamattoman ekologisen luonnonkatastrofin, joka koko ajan vain lisääntyy.

Nyt kepuloiset suunnitelmatalouden asiantuntijat ja vihervassarit ovat mm. Terrafamen kautta aiheuttamassa lähes vastaavaa ekologista katastrofia sekä Oulunjoen että myös Saimaan mataliin vesistöihin.

KAMREERI Markus Lohen eilisessä A-studiossa polleana esittelemä "HYVINVOINTI SOTE" näyttää johtavan siihen, että ARAL-järven tapaan rahavirrat ohjataan pääkaupunkiseudulta jo autioituneen Lapin -ja Kainuun sotepalvelujen tueksi, mutta samalla etenkin pääkaupunkiseudun hyvinvointipalvelut on tarkoitus ajaa alas.

KAMREERI Lohelta täytyy varmaan kysyä sitä, miten KEPU järjestää Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla kunnalliset pakolliset tehtävänsä, kun ne pitäisi toteuttaa vain vajaan 5% veron avulla.

Edessä on Suomen pääkaupunkiseudun täydellinnen sosiaaalinen tuho.

Mallia tulevalle kehitykselle voi lähteä hakemaan vaikka USA:n demuvetoisista Portlandin, Seattlen ja San Franciscon kaupungeista, joissa on erityisesti panostettu rakkauteen ja hyvinvointipalveluihin.

Sen verran kepuloisen pollealle KAMREERILLE huomauttaisin, ettei ensi kunnallisvaalien jälkeen pääkaupunkiseudun kunnanvaltuustoissa tule kuitenkaan olemaan ainuttakaan kepuloisten edustajaa, joten tuskin kepuloisten ehdotukset menee ainakaan pääkaupunkiseudulla läpi.

Samanlaista ilimoo tuntui myös olevan Tampreella ja Länsi-Pohjan sairaalankin taannehtivaa sulkemista on pidetty jo vähintään outona.

Minulla on sellainen tunne, että ILMAISUTAIDON OPETTAJA MASKI Kiurun ja KAMREERI Lohen kirjailemat A4-pinot tullaan toteamaan perustuslain vastaisiksi ja täytyyhän se lupa hankkia vielä pahasti avoimena olevien rahoitusjärjestelyjen ja muiden ajatustenkin osalta myös EU:n oikeudelta.

Minusta olisikin viisasta aloittaa siitä, että kysyttäisiin nyt ensiksi lupa EU_oikeudelta ja vasta sen jälkeen alettaisiin ulosmitata esim. yksitysiten firmojen ja itsenäisten kuntien omaisuuksia ja jätetään kunnille vain velat veronmaksajien kontolle.

Vain kepuloiset ja demut voivat tällaisia laittomuuksia suunnitella ja ihan vakavissaan pistää vielä paperille.

Oikeuskansleri Tuomas Pöystikin on jo antanut huomautuksen Sanna Marinin hallitukselle, että EU:n papereitakaan ei ole asianmukaisesti jaeltu eduskunnassa, joten eiköhän "Hyvinvointi Sote" kaadu jo tulevien Kunnallisvaalien jälkeen viimeistään, kun MASKI Kritan touhutkin kunnolla läpivalaistaan.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Tyytyväisyys on ilmeistä14.10.2020 2:55
Hallitukseen meno me ehtona oli tämän keskustan mallin toteuttaminen. Katsotaan nyt rauhassa läpäiseekö se perustuslain vaatimukset. Sote-uudistukseen lähdettiin nimenomaan kustannus-syistä. Näyttäisi siltä, että kustannukset tulevat laskemaan suurimmassa osassa Suomea.

poliittinen tarkkailijaRe: Tyytyväisyys on ilmeistä14.10.2020 18:44
Kepuloisten mallin mukaan mennään.

Kepuloisten tukemana HYVINVOINTI SOTE:n pääarkkitehti MASKI Kiurun täysin valheellinen ja suorastaan rikollinen toiminta MASKI asiassa hyväksyttiin eduskunnassa kiitoksella äänin 106-79.

On muistettava, että tähän rikolliseen toimintaan liittyi myös vankisellissäkin jo käyneen MASKI SARMASTON sekä MASKI Haataisen ja MASKI Pekosen sekä TEMin virkamiesten (HVK) täysin virheetön yhteistyö, kun MASKEJA hankittiin kommunistisesta Kiinasta.

Kaiken kuipuksi valtion kassasta vielä maksettiin käyttökelvottomista maskeista milj. euroja suoraan MASKI SARMASTON rahapesuyhtiölle. Samat miehet ja naiset oli TEMistä taas asialla, jotka päätti rahoittaa myös katastrofaalista TERRAFAMEA yhdessä maailman kuuluisimman rahanpesuorganisaation eli TRAFIGURAN kanssa sadoilla milj. euroilla.

Urkkikin sanoi aikoinaan, että "asiat on miltä näyttää"!!!!

Pääarkkitehteinä HYVINVOINTI SOTE:ssa ja MASKI äänestyksessä ovat olleet kepuloisten KAMREERI Lohi ja Ylihärmän HÄJY Antti eli U-käännösten erikoismies KURVIS ANA.

Suomen eduskunnassa meno on yhtä varmaa ja tasaista kuin HERMO Putinin KGB/FSB Venäjällä.

Enemmistöhallituksen turvin kepuloisten 5-8%:n kannatuksen omaava puolue pystyi taas torppaamaan kansalaisten legitiimit oikeudet saada asianmukaista tietoa kaoottisesta hallitustoiminnasta.

Meillä on siis Suomessa Venäjääkin vapaampaa tuo nykyinen kepuloinen meno. Jopa haudassaan pyörivää URKKIAkin hävettää jo hänen taannoinen KGB nuottien mukainen päätöksentekonsa.

Nyt on aloitettu poliisien toiminnasta jo tutkinta ilmeisesti valtakunnan syyttäjän toimesta, kun poliisit turvallisuussyistä poistivat päästään seonneet EKOKAPITALISTIT, jotka olivat huumehöyryissään nukahtaneet keskelle Kaisaniemen katua matkallaan Sanna Marinin järjestämään tärkeään EKO kokoukseen, jonka piti käynnistyä demujen pääkonttorissa eli Hakaniemen JUTTUTUVASSA.

SAMAKKO Antti ilmoitti tiedostusvälineille myös närkästyksensä, kun hän ei pystynytkään pitämään alustuspuheenvuoroaan Sanna Marinin koolle kutsumassa EKOKAPITALISTIEN kokouksessa.

SAMMAKKO Antti olisi ilmoittanut, että nyt annetaan määräys siitä, että kaupoissa ja kodeissa kylmäkoneet on laitettava uusiksi.

Tämäkin EU säännös merkitsee sitä, että nyt kaikilta ravintoloilta, kaupoilta ja jopa yksinäisiltä mökkien mummoilta menee jääkaapit ja pakastimet kieltoon.

Valtakuntaan perustetaan jokaiseen kuntaan PAKASTINPIRKKOJEN virat, jotka entisten TV-lupatarkastajien tavoin käyvät viikoittain tarkastamassa, että mummoilla ja muilla on asianmukaiset pakastimet ja jääkaapit. Arvelen, että puhutaan noin 4 miljardin euron investoinnista ja tuhansista uusista valtion ja kuntien virkamiehistä.

PAKASTINPIRKOT on demujen, kepuloisten ja vihervassarien taholla nähtykin lopullisena ratkaisuna Suomen vakavaan työttömyysongelmaan. Jouluun mennessä PAKASTINPIRKKOJA koskeva lakiehdotus onkin nähtävästi jo esillä hallituksen iltakoulussa.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: