Keskustelu

alan kolmas miesKARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!20.2.2021 23.36
Tunnustan olevani kova EUROVIISU FANI, koska satuin katselemaan vuonna 1964 Italian ihanan Gigliola Cinquettin unohtumattoman Non Ho L'Etàn.

https://www.youtube.com/watch?v=Utd9cHBPfRA

Siitä ei laulu melodialtaan, lyriikaltaan ja esittäjän sekä esityksen osalta enää parane.

Suomi taas tunnetaan siitä, että sillä on Euroviisujen historiassa eniten nollan pisteen suorituksia.

Tästä syystä, en nytkään enää seurannut Euroviisuvalintoja, mutta huomasin satumalta, kun tulin S-Marketista, että joku oululainen Blind Channel niminen huutosakki esitti taas jonkin synkkään korona aikaan sopivan Dark Side-biisin.

Jostain kumman syystä kyseinen rämistely valittiin Suomen edustajaksi EUROVIISUIHIN.

Lordin onnenkantamoinen 16 vuotta sitten vahvistaa tämän lähes katkeamattoman sarjan.

Suomen EUROVIISUISSA on lähes aina ollut se vika, ettei niissä ole melodian häivääkään.

Tulee mieleen ainakin VIULU UKKO ja Pave Maijasen JAMMA JAMMA sekä Kojon NUKU POMMIIN.

Nytkin oli musiikkineuvos lausumassa penkiltä mikrofooniin aivan selvän hautajaislaulun.

Toivottavasti UNILUKKARI ei innostu antamaan musiikkineuvokselle Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkkiä suorituksen johdosta. En minä sillä, mutta yritys oli hyvä. Pianokin pimputteli lopussa ihan itsekseen.

Selvästi näkee, että Suomi on digi-maa, jossa kuka tahansa pystyy printtaamaan EUROVIISUN tietokoneeltaan ja kännykkään vaikka 3D muodossa.

Ennustan, ettei tällaisista pimeän puolen hautajaislauluista EUROVIISUISSA pidetä. Italiassakin on koronakuolleita ollut jo aivan tarpeeksi.

Kaiken synkkyyden keskellä olisi tarvittu iloinen ja eteenpäin katsova biisi.

Suomihan haluaa mainostaa itseään myös maailman onnellisimpana maana, niin miksi meiltä sitten lähetetään ulkomaisiin laulukilpailuihin kuolemasta ja väkivaltaakin jollain tavoin ihannoivaa metalli- ja muuta rämistelyä ja koreografiakin oli DARK SIDE:ssa kuin jostain Thai nyrkkeilymatsista.

Sokean Kanavan oululaispojat ja heidän äänestäjänsä ovat ymmärtäneet selvästi väärin, millaisesta laulukilpailusta on kysymys.

Parempi olisi ollut, jos Sokean Kanavan pojat olisivat esittäneet modernin version Oulun Tiernapoikien perinteikkäästä laulunäytelmästä.

eeroRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!27.2.2021 6.26
Onhanseollu jo kauanaikaa ns. euroviisuissa vallalla villitys, jossa on täysin unohdettu itse pääasia, musiikki.

Tänpäivän globaalissa euroopassa ei euroviisuja voiteta hyvällä musiikilla, sävellyksellä, eikä sanoituksella.

Tänpäivän ns. euroviisut ovat kaikkea muuta kuin hyvää musiikkia, musiikkia joka jää ns. korvamatona kuulijan korvaan soimaan.

Kuka muistaa viimevuoden, taikka edellisvuoden euroviisuvoittajan ??
En minä ainakaan.

Viimeisin havaintoni hyvästä euroviisubiisistä on vuoden 2009 Norjan Aleksander Rybakin biisi Fairytale. Oli ns. oikeeta musiikkia, jossa oli melodia.

Kaikki suomalaisethan muistavat tämän hirvityksen vuodelta 2006 Lordi.

Jos joku väittää tätä Lordin esitystä hyväksi eurooppalaisittain globaaliksi hyväksi musiikiksi, niin ihmettelen suuresti väittäjän mielenterveyttä.
Olise käsittämätöntä kakofoniaa.

Eipä oo moisesta kummajaisesta sen koommin kuultu.

Ja kokonaisuutena sinällänsä tänpäivänä suomessa, suomalaisten ns. muusikoitten toimesta tehtävä musiikki on varsin kummallista.
En minä ainakaan pysy tän kehityksen mukana.

Suomihan on täynnänsä ns. olevinaan musiikintekijöitä.
Onhanse tänpäivänä niin helppoa digitekniikan myötä olla olevinaan musiikintekijä.
Värkätään toinen toistaan olevinaan hyviä, kansaa puhuttelevia sanoituksia, mut sitten jää puuttumaan se yksi pieni asia, jolla nämäkin sanat saatais jäämään kuulijan korvaan soimaan.

Musiikin melodia, melodia, melodia.
Minulle ainakin on aivan samantekevää, mitä sanat sanovat, jos teoksesta puuttuu se oleellinen.
Tänpäivän nuoret musiikintekijät olettavat olevansa musiikintekijöitä, mut eivät nävy ymmärtävän, et juuri siihen korvamatoon tarvitaan myös sävellys, sointuja, melodiaa.

Tänpäivän ns. musiikintekijät keksivät toinen toistaan olevinaan hienoja sanoituksia, käyvät syntikan kimppuun ja rämpyttelevät taustalle jotakin käsittämätöntä kakofoniaa, jota sanovat musiikiksi.

Ja tätä soopaa kaupalliset radiokanavat soittavat suurena hittinä pari viikkoo 10 kertaa päivässä ja parin viikon kuluttua ilmestyy taas uusi tähdenlento ja edellisviikon ns. hittiä enskuussa ei muista kukaan.

Nykypäivän digimusiikki on syrjäyttämässä perinteisen iskelmämusiikin.
Mihinkä tämä maailma mennee ??
Ei tehhä ennää perinteistä iskelmää.
Vuostuhannen alkukymmenellä tehtiin vielä oikeeta musiikkia.
Varsinkin useat naistähdet ihan ite tekivät hyviä sanoituksia ja vielä parempia sävellyksiä.

Maija Vilkkumaa, Mariska, Jenni Vartiainen ym. ym.

Missä on nämä tekijät tännään ??

Jenni Variainen on amerikoissa. Hänen uraansa olen syystäkin seurannu tiiviisti. Onhan Jennin isä, Heikki ehta kaavilainen.

Kyllä perinteinen iskelmämusiikki on kuitenkin sitä oikeeta musiikkia, eikä jonninjoutavaa sekamelskaa.

alan kolmas miesRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!27.2.2021 14.48
Olipa Eerolta hieno analyysi suomalaisen musiikin nykytilasta ja myös Euroviisuista!

Euroviisuissa alun perin ajatuksena oli järjestää kansanvälinen televisioitu laulukilpailu seuraavasti:

"Eurovision laulukilpailu (ranska: Concours Eurovision de la chanson) on kansainvälinen yleisradioyhtiön (EBU) vuosittain järjestämä laulukilpailu, johon osallistuu pääasiassa Euroopan maita edustavia osallistujia.

Jokainen osallistujamaa lähettää alkuperäisen kappaleen suorana televisiossa ja radiossa, joka lähetetään kansallisille yleisradioyhtiöille EBU: n Eurovision ja Euroradio-verkostojen kautta. Kilpailevat maat antavat sitten äänet muiden maiden kappaleille voittajan määrittämiseksi."

Kysymyksessä on siis laulukilpailusta ja tämä on se perusasia, jota Suomessa ei ole viime aikoina enää ymmärretty.

Euroviisuissa on käynyt aivan samalla tavalla kuin EU:ssa yleisimminkin. Alkuperäinen EU:n ajatuskin on liberalisoitunut ja politisoitunut lähes kommunismia muistuttavaksi alistamiskulttuuriksi.

Nykyään minäkin voin jo tietokoneella tehdä ns. biisin, josta sitten YLE:n FAKE NEWS toimittajat aamutelevisiossa ja kaiken maailman musiikkiohjelmissa ylistävät maasta taivaaseen, vaikka ns. biiseissä ei ole muuta kuin epätahtista hyppelyä lavalla ja taustalla joku orkka rummuttaa raivokkaasti tahtia hyppelijöille.

Kaikkein innokkaimmat raskasta metallimusiikkia ihannoivat FAKE NEWS toimittajat olisivat toivoneet Oulun "synkille uuden polven tiernapojille" höysteeksi kunnon pyrotehosteita. Tästäkin näkee, että kysymys ei voi enää olla mistään musikaalisesta esityksestä.

Tosin olihan aikoinaan Amerikassa myös erittäin kuuluisa LIBERACE niminen pianisti, joka raivokkaissa soittoesityksissään tuikkasi jopa pianon tuleen, mutta soitti kappaleet loppuun. LIBERACE oli sentään tosi taitava pianisti, joka yhdisti musiikkinsa klassista ja kevyttä musiikkia sellaisella taidolla, että hän nousi yhdeksi Las Vegasin suosituimmaksi esiintyjäksi ja myi urallaan ainakin 60 milj. levyä.

Ihmeellistä on, että esim. noilla ns. metallin musiikkifestareilla vielä isot joukot hyppii humalassa kyseisten esitysten tahdissa.

Sitten ns. FAKE NEWS musiikkitoimittajat sanovat, että Suomi on mollivoittoinen maa ja meille sopii raskas metallimusiikki ja räkä poskella vähissä vaatteissa riehuminen.

Minusta metallimusiikki sopi parhaiten nokiseen pajaan. Kysymys on "alkukantaisesta musiikkielämyksestä", josta Kalevalan seppä Ilmarinenkin sanoisi: "ei oo miun makkuun!!!"

On todella ihmeellistä, että meidän kaikkien verovaroilla ylläpidetty YLE ylipäätään rahoittaa tällaista menoa.

Olisi jo korkea aika tunnustaa, että ROKKI KULTTUURIN ihannointi on tuhonnut perinteisen melodisen iskelmämusiikin.

Nykyään iso osa, luultavasti jopa valtaosa, Suomen kansaa on jätetty täysin syrjään musiikillisen tarjonnan osalta YLE:n ja muilla FAKE NEWS kanavilla.

Iso sääli ja jopa kansan syviä rivejä masentava juttu. Ehkä jopa osasyy siihen, että Suomessa mielenterveysongelmat ja jopa itsemurhatkin ovat korkealla tasolla!!!

eeroRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!1.3.2021 18.32
Työurani aikana tienpäällä, rekan ratissa tuli aina kuunneltua radiota.

Reitillä Savosta keskisuomen, pirkanmaan, satakunnan kautta pääkaupunkiseudulle. Sieltä välillä kaakkois-suomen ja välillä kantahämeenkautta ja eteläsavonkautta takas kuopijjoon.

Siinä vuorokauenaikana kerkes kuunnella monenlaista mussiikkia ja asiaohjelmiakin.

Viime vuostuhannella alako tulla alueellisia paikallisradioita.

Nämä alueradiot alkuaikoinaan toimivat ns. alueen äänitorvina. Kerrottiin alueen uutisia tarkemmin kuin YLEn uutisissa, soitettiin hyvää melodista musiikkia.

Savossa soi kaupallinen oikea asema 96,7 mhz
Pirkanmaalla radio 957. ym,ym

Samoihin aikoihin YLE rakensi ns. maakuntaradiot.
Savossa radio savo 98,1 mhz
Keskisuomessa radio keskisuomi 99,3
mhz. ym.ym

Radio keskisuomessa oli silloin kaksi merkittävää musiikkitoimittajaa.
Olli Kivistö.
Hänen musiikillista antiaan voip kuunnella mm. YOUtuubista nimellä nälkämaan laulu.
Olli oli varsin asiantunteva toimittaja.

Toinen, vielä tänpäivänäkin suomalaisen YLE radion musiikissa kuuluvan sormenjäljen omaa jyväskylän toimittaja, Jorma Hietamäki.

Jyäskylässä ollessaan Hietamäki tarttu aina kiinni uusiin, julkitulleisiin levytyksiin.joita hän soitti heti julkistamisen jälkeen.

Muistan elävästi het loppiaisen jälkeen -94 ko Laura Voutilaisen levy.Kerran..
julkaistiin.
Iltapäivällä olin matkalla pirkanmaata kohe, kun Hietamäki tempas levylautaselle juuri ulostulleen Lauran Kerran biisin.
Kuuntelin hartaasti ja heti soitin, kaavin iloharjun myötä ystävälleni musiikkimogulille Lasse Norrekselle.

Siltä istumalta, hetikuulemani tuntemuksella, löin Lasselle vedon, Jerry cottonin Four Roses viskipullosta.

Lasse !!
neljän kuukauden kuluttua Laura on listaykkönen.
Lasse ei uskonut, mut, näinhänsiinä kävi.
Lasse kustansi vicchyn.

Myöhempinä ajanjaksoina tämä hietamäki on ylennyt YLEssä musiikkitoimituksen päälliköksi.

Nyt kuunnellaan hänen soittolistaansa.

Voi ristus, sanos pohojanmaan mies.




En tiedä, millekkä ajanjaksolle hänen ajatuksenjuoksunsa on jumiutunut, mut on aivan käsittämätöntä, kuinka yksi mies YLEllä voip dominoida kaiken YLEn alueradioissa soitettavan musiikin.
Kaikki alueet, joka aamu, soittaa Hietamäen laatiman musiikkilistan mukaan.
Siitä ei saa poiketa.

Täällä kerroin jo vuosia takakätteen työurallani oli Vieremällä, ison mäen päällä minulla asiakas. jonka pihapiiristä avautui näkymät isoööa ympyrällä.
Tämän mäen päällä kuulu radio savo, kuulu radio kainuu, kuulu radio pohjois-karjala ja kuulu radio keski-suomi.

Kuorma siilistä päälle, ajo vieremälle mäenpäälle.
Kolme eri kertaa, huom... kolme eri kertaa, kolmelta eri alueradion taajuudelta, ennen aamuyhdeksää onnistuin näiltä em. mainitsemiltani YLEn aluekanavilta kuulemaan, juuri samaan aikaan, juuri saman, Jorma Hietamäen laatiman soittolistan mukaisen soittolista.

alan kolmas miesRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!2.3.2021 0.01
Kiitos Eerolle valaisevasta kommentista.

Voimme siis tässäkin Suomen kevyen musiikin karmeassa metalli- ja rappihuumassa taas nostaa syyttävän sormemme verovaroin ylläpidettyyn viestinnän monopoliyhtiöön eli YLE:een.

Senhän me kaikki tiedämme, että monopoliyhtiöt ja kaikkinainen keskittäminen tuhoaa kaiken eläväisen altaan ja kuten on nyt nähty, niin YLE:ssä oli ehdolla Euroviisuihinkin jo Musiikkineuvos DANNYN hautajaislaulukin jakkaralta hiljakseen lausuttuna.

On uskomatonta, jos Lasse Norres hävisi vedon Laura Voutilaisen "Kerran" biisistä.

Lasseahan on ymmärtääkseni pidetty alan miehenä, mutta veto Eeron kanssa puhuu jonkun muun puolesta.

Kun minä kuulin ensi kertaa tuon biisin, niin minä olin heti myytyä miestä ja hankin välittömästi kyseisen muistaakseni vielä C-kasetin.

Kyseisellä kasetilla taisi myös olla mielestäni myös erinomainen "Kyynelvirta".

Minua kiinnostaa kuulla, oletko Eero ollut tekemisissä Merja Rantamäen kanssa?

Alle laitan youtube osoitteen, josta silloin tällöin iltojeni piristeeksi kuuntelen Merjan uskomattoman "Jossain" biisin. Kerrassaan loistava esitys.

https://www.youtube.com/watch?v=P2HnnMtB424

Eipä siitä musiikki parane ja Merjakin oli 1970-luvulla ihan suvereeni, mutta mitähän hänelle kuuluu nykyään?

Merjan taustakuorossa näytti vielä olevan elämänsä kunnossa vielä Martti Metsäketokin, yksi suomalaisen iskelmämusiikin suurmiehistä.

Martin poika Tomikin joutui @meetoo kampanjoinnissa selkään puukotetuksi, kun joku oli varmaan tullut kateelliseksi, kun Italiassa koulutetulta Tomilta sujuu sekä klassinen että kevyt musiikki.

Kateus vie kalatkin vedestä!!!

eeroRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!2.3.2021 6.12
Kun AKM kerran suoraan heittää selkeän kysymyksen, niin kerronpa selkeän vastauksen.

Sillon aikoinaan Kaavin Iloharjun ollessa vielä voimissaan, Merja Rantamäki, syntyjään keskipohojanmaalaanen, Alajärveläänen, kuului minun
esiintyjä / laulajalistallani vakiokalustoon.

Merjalla ei vielä sillon ollu omaa bändiä, vaikka hittinä, itse suuruus
Topi Kärjen Finnlevy-yhtiönsä kustantamana soivat hänen -76 julkaistun albuminsa nimikkokappale, mä mistä löytäisin sen laulun ja enämpi tunnetuksi tullu jossain, ja v. 78 jo edesmenneen Junnu Vainion sanoittama, sinne, biisi.

Mut lukuisat kerrat ostin Iloharjulle ammattitaitoisen bändin ja Merja tuli solistiksi.

Silloin Merja ei ees ollu vielä minkään ohjelmatoimiston myyntilistoilla, vaan eräässä musiikkialan tapahtumassa tutustuin Merjaan ja sain häneltä
hlö kohtaisen puhnron jolla hoidin yhteydenpidon.
Lukemattomia kertoja Merja kävi Kaavilla laulamassa.

Se, mitä Merjalle kuuluu tänäpäivänä, ei ole minulla tiedossa.

Lisään vielä heiton vedoista.
v. -82 Meiju Suvas
[Merja Annele Suvas]
julkaistiin single jossa A puolella oli biisi tahdon sinut ja B puolella oot paha

B puolen biisi oot paha osallistui heti julkaisunsa jälkeen silloiseen syksyn sävel- kilpiluun, josta kärkikymmeniköstä karsiutui.

Jokusen aikaa myöhemmin YLEn kanavilla Mikko Alatalo, juontamassaan ohjelmassa soitti syksyn sävelten karsiutuneita biisejä.
Sillon kuulin enskertaa Meijun
tahdon sinut biisin.

Iloharjun aikaan ykkösohjelmatoimiston Polarartist listoilla oli kaikki suomen iskelmäykkösartistitä
[Rokkibändeillä oli eri toimistot]
Polarartist ohjelmatoimiston omistaja oli Tapani Kansan veli Kalle Kansa.

Kun kuulin Meijun biisin, soitin Polarartistin keikkamyyjälle, ystävälleni Matti Järveläiselle ja samoin iskin vedon four rosespullosta Matin kans, et vuodenvaihteessa Meijun biisi on listaykkönen.
Näin siinäkin kävi, Meiju oli listaykkönen ja Matti nyrpein mielin osti putelin.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!2.3.2021 23.38
Huoleton on hevoseton mies, Kaavilta pois päässyt tai Espooseen erehtynyt. Kevyitä on maamiehelle puheet musiikista, varsinkin kevyestä eli köykäisestä. Jos emme saa vaaleja lykättyä, olemme totisen paikan edessä. Persuilleen menee koko vauras Koillis-Savo, joka on keskustan rakentama kunnan nimestä riippumatta.
Tauti on nyt niin herkässä vaiheessa, että vaalit voitaisiin jättää väliin. Nykyiset valtuustot nin Kaavilla kuin Kuopiossa ovat parhaat aikoihin. Voitolliset tulokset on julistusta vailla, vaikka tappioita odotettiin. Kiitos hyvästä työstä lankeaa keskustalle, joka on suurin puolue kummassakin mainitsemassani kunnassa.
Vaaleilla tilanne ei parane vaan huononee, tauri leviää änestyskopeissa, kun ihmiset pureskelevat kynää, jolla numeron kirjoittavat. Vaalit on karaokelaulantaakin vaarallisemmat. Hallituspuolueet ymmärtävät riskitekijöiden merkityksen.

eeroRe: KARMEETA MUSIIKKIA TAAS EUROVIISUIHIN!!!3.3.2021 20.42
Haloo virallinen ääni.

Tässä oomme alan miehen kans käyny rakentavaa keskustelua suomalaisen nykymusiikin karmeasta alennustilasta.

Rakenna oma uusi otsikko tälle omalle vaalikiimallesi, äläkö sotkeudu miesten juttuihin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: