Keskustelu

eeroeuroviisut22.5.2021 21.31
Nyt ko on juuri suurimmassa kiimassa euroviisut, on vain näin maalaispoikana aika jälleen hämmästellä ja kummastella tämänkin ns. kilpailun syvintä syntyperäisestä tarkoituksesta muuttunutta käytäntöä.

En ole voinut vältyä aktiivisena radion- ja teeveenkuuntelijana kuulemasta pätkiä suomen edustuskappaleesta.

Voi pyhä yksinkertaisuus, sanon mä.

En ala tähän kirjoittamaan sitä varsinaista kilpailun alkuperäistä tarkoitusta, koska se on pitkä tarina, jonka voip jokainen lukea wikipediasta.

Eurovision laulukilpailu, oli joskus aikoinaan merkittävä kilpailu sanan varsinaisessa merkityksessä
LAULUKILPAILU
Mitä se on tänpäivänä ????

Onko se oikeesti laulukilpailu ??mä kysyn vaan.

Oliko vuonna 2006 Eurovisionkilpailun voittajabiisi laulullisesti esitettynä kilpailun alkuperäisen tarkoituksen sääntöjen mukaisesti parhaimmin tehty ja esitetty laulu ????

Oliko aivan upea lauluesitys LORDI

Eurovisionkilpailu on menettänyt merkityksensä jo vuosikymmeniä takaätteen.

Eiseoo ennää laulukilpilu ollenkaan, vaan pelkäästään jonninjoutavaa showta.

Minun makuni mukkaan viimeksi sääntöjen mukaista voittajalauluesitystä on ollu -09 norjan Alekxander Rybakin Fairytale
.
Koko euroviisuhistorian suurimmalla ja ensikertaa ylivoimaisella yli kolmensadan pisteen voitolla.
sitä biisiä meikäläinenkin kuuntelee sujuvasti.

Nytkin ko suomesta on joku ryhmä laitettu laulukilpailuun, en ole voinut välttyä näkemästä sitä jonninjoutavaa vouhotusta asiasta, tarviiko laulukilpailun voittamiseksi maalata keskisormi punaiseksi.

Voi ristus sanos pohojanmaalaanen.
Eikö ns. laulukilpailua voiteta ilman punasta sormea.

Mitähän tämänkin ryhmän päässä liikkuu moisesta ideasta.

Oisivat oikeammin värjänneet ruskeaksi.

Minä oon varsinainen rasisti nykypäivän musiikillisen kehityksen suunnasta, mut aikansa kutakin.

alan kolmas miesRe: euroviisut23.5.2021 3.39
Tulipa viisut katsottua puolihuolimattomasti.

Täytyy pitkälle yhtyä Eeron käsityksiin.

Vähän veikkailin ennen kisoja, että Ruotsin TUSSE voittaa, koska osasi laulaa ja biisi oli melodinenkin. TUSSEN narratiivi oli myös sopiva, mutta vähiksi jäi pisteet.

Ranskan laululintu oli erinomaisen hyvä ja toivoin voittoa, koska osasi laulaa ja biisikin oli lähellä Piafia ja Mireille Mathieun tyylejä. Ei kuitenkaan yltänyt samalle tasolle.

Onneksi Ranskan laululintu kuitenkin voitti Sveitsin ujeltajan, jota koko ajan toimittajat pitivät voittajana.

Suomen keskisormen näyttäjät ei innostaneet meikäläistä ja ihmettelen Suomen selostajan ihannointia ja LORDIN hehkutusta.

Onneksi ei jääty nollille, mutta turhaa on taas ollut SUOMEN FAKE NEWS MEDIAN VOUHOTUS POIKIEN KOULUAIKAISESTA KIUSAAMISESTA JA MUUSTA.

Minulla ei ole havaintoja siitä, ovat keskisormen näyttäjät vielä myyneet yhtään levyäkään.

Minusta oli hyvä, että italialaiset voitti, vaikka pidin biisiä tosi heikkona ja rokkarit esiintyi melkein uimahoususillaan.

Minä en voi sietää "uimahousulaulajia". Italiassa osataan kyllä tehdä hienoa musiikkia, jota meillä ei valitettavasti juurikaan kuule.

Ihmettelin, miten Englannista oli lähetetty joku "karaokelaulaja", jolle annettiin kaksi kertaa pyöreä NOLLA.

Täytyy sanoa, että Kreikasta ja monesta Itä-Euroopan maasta oli ihan kelpo biisejä, mutta päähän ottaa kone- ja mölymusiikin leviäminen EU-maissa.

Minusta tällaiset kisat olisi syytä pitää pienimuotoisempana. Kuinkahan paljon YLEKIN sijoitti tällaiseen showhun veronmaksajien rahoja.

Pantiinko nuokin rahat EU:n KORONAPAKETISTA???

Minua ihmetyttää sekin, miksi monet naisartistit kirkuu siellä kuin kurkkua leikattaisi. Ottaa suorastaan korviin tuollaista menoa katsellessa.

Kuten Eero toteaa yllä, kysymys ei enää laulu- eikä sävellyskilpailusta. Tämmöinen kisa voitaisiin järjestää etänä.

Olisikin parasta muuttaa kisojen luonnetta siten, että kustakin maasta otettaisiin etänä laulunäytteet kapakoiden karaokeilloista, niin siinä se todellinen laulutaso saadaan parhaiten selville ei maissa.

Sitä paitsi voitaisiin noissa viisukisoissa esittää vanhojakin hyviä biisejä, niin silloin ei tarvitsisi kuunnelle tuota konemusiikkia kipaleista, joista korkeintaan 10% jää lauluina elämään.

Minä en ole vuosikymmeniin kuullut Pave Maijasen Jamma, Jamaakaan, mutta sillä ei nyt niin suurta merkitystä ole.

Sen sijaan mielellään joskus kuulisi myös Viki Klimenkon Aurinko laskee länteen.

VIKIKIN on kokonaan unohdettu, vaikka kasakkana VIKIÄ pidettiin äärimmäisen hyvänä laulajana. Samoin on käynyt valitettavasti ANNELI SARILLE!!!!

Kustannuksissa säästettäisiin myös satoja miljoonia euroja.

eeroRe: euroviisut23.5.2021 7.32
Tämän ns. kilpailun vuosikymmenen jatkuneen surkean showmeiningin vuoksi en katsonut kilpailua, koska sillä ei ole minulle mitään annettavaa.

Nyt uutisotsikoita selaillessani huomasin, et suomalaisten kilpailijoitten sijoitus oli 6
elikkä ynnämuut, elikkä ei yhtikäs mitään.

Kuka muistaa edes viimevuoden voittajan ??
Taikka kolmen vuoden takaisen kisan kakkosen ??

Kuten oikeissakin kilpailuissa vain voittajat muistetaan [useimmin]

Kyllä euroviisut pitäs lopettaa täysin turhuuden huipentuman humpuukina.
Siihenkin uhratut eurot ja voimavarat voitas käyttää enemmän järkevämpään toimintaan.

Kun syvennytään euroviisujen historian suomen edustuskappaleisiin, en itse muista juurikaan soimaan jääneitä biisejä 2000 luvulta. -10 kuunkuiskaajien työllki ellää muistan ja siltsun Takes 2 to tango -04

90- ja varsinkin -80 luvulla oli esityksiä, jotka soip vielä tänpäivänäkin oikeeta musiikkia soittavilla radiokanavilla.

-90 Katri Helenan tule luo
-89 anneli Saariston La dolse vita
-87 Vicy Rostin sata salamaa
-85 Sonja Lumme Eläköön elämä
-84 kirkan hengaillaan
sekä paljon muita kuolemattomia biisejä.

Tänpäivänä suomessa, kuten muuallakin maailmassa musiikissa on tapahtunut mullistava uudistus, sanoisimpa totaalisesti huonompaan suuntaan.

Biiseistä on tullu ns. kertakäyttökamaa

Ei tule ennää uusia biitleksiä, eikä rollareita, eikä hurrikaneksia

Joku tekee uuden biisin ja sitä radion kaupalliset kanavat, kaikki yhdessä, ns. soittolistan mukaisesti esittävät ko. biisiä kymmenen kertaa päivässä jokusen viikon ajan, kunnes joku uusi biisi nostetaan soittilistalle ykköseksi ja se soi taas viikkoja, eikä kukaan edes muista mikä biisi soi ykkösenä jokunen viikko takakätteen.

Musiikista on tullu kertakäyttökamaa siksi, et digitekniikan kehittymisen myötä musiikin taltioiminen kotikellarissa jokaisen olevinaan muusikon "studiossa" on tosi helppoa ja aivan minimaalisin kustannuksin toteutettavissa.

Tarvii ainoastaan maksaa komissiot kaupallisille radiokanaville, et ottavat tämän olevinaan maatakaatavan teoksen soittolistalleen.

Ko palataan ajassa taapäin, jopa enämpi kuin puoli vuosisataa, sieltä löytyy unohtumattomia biisejä 60 luvun iskelmäbuumilta Reiska, Eino, Esko ym. ja unohtumattomat, aivan liian nuorena kuolleen säveltäjäsuuruuden Unto Monosen
ikimuistoiset tangot, kuten Reijo Taipaleen esittämänä suomen kansallislaulu II satumaa.

Viime viikoina on ollu teeveessä nähtävänä dokumenttisarja iskelmäsuomi.
siinä on ollu läpikäynti iskelmämusiikin tulo ja nousu suomen musiikkiareenoille, elikkä silloisille tanssilavoille.
Erittäin mielenkiintoinen dokumenttisarja, nähtävissä edelleenkin YLE areenassa.

Iskelmäsuomen jälken juuri parhaillaan käydään ylessä läpi rockmusiikin tuloa suomeen.
Siitä ei enämpää, vaikka sitäkin piti seurata ja olla ajan hermolla, aikoinaan ko Kaavin Iloharju oli kuvioissa mukana.

ottoRe: euroviisut25.5.2021 11.47
Eero on kyllä asian ytimessä.

Ei tämä ole mitään musiikkia vaan taustahälinää, -helinää ja -mölinää.

Ei ole ollut enää aikoihin.

Taisi jäädä viime vuosituhannelle se, että muusikon piti osata soittaa kappale ihan oikeasti läpi vieläpä porukan kanssa. Livenä.

Nyt on kaikki toisin.

Tuollaista osaamista löytyy enää vain tanssipaikoilta, jotka ovat olleet tovin kiinni.

Klassinen musiikki on tietenkin oma juttunsa. Ja soittokunnat. Niissä istutaan edelleenkin pultissa ja soitetaan oikeasti.

Euroviisut kuvaa Euroopan rappiota.

Läntisen elämänmuodon täydellistä tyhjyyttä ja moraalista rappiota.

Millään ei ole mitään väliä, sopimukset ovat tehty rikottavaksi, periaatteita ei ole, suunta on hukassa.

Arvot ovat kertakäyttöistä ja uskontona ilmastonmuutos ja globalisaatio.

Taide ja kulttuuri, viihde mukaan lukien tekevät maailmaa näkyväksi ja kuuluvaksi.

Näin ennen sanottiin.

Paska lentää kuin turkan jumalan teatterissa.

eeroRe: euroviisut26.5.2021 16.56
Yllä Otto mainitsit euroviisujen kuvaavan euroopan rappiota.

Se ei ole pelkästään suomen, pohjoismaitten, eikä euroopan, vaan koko globaalin maailman musiikillinen rappiotila.

Tänpäivänä pyrkii julkisuuteen olevinaan muusikoita aivan valtava määrä.
Eikä pelkästään muusikoita, vaan kaikenmaailman tositeeveejulkkiksia.

Tänpäivä musiikintekeminen on tätä.

Olen olevinaan sanoittajamestari, värkkään paperille toinen toistaan olevinaan elämää suurempia asioita sisältäviä lausekkeita.
Ko niitä on kasassa sopiva määrä, siirryn ns. studioon levyttämään.

Hoh hoijaa...

Säveltämisestä ja nuoteista en ymmärrä enämpää ko sika joulusta, mut rämpyttelempä syntikan avulla jotakin, joka kuullostaa suurelta sävellysteokselta ???

Elikkä suomeksi.

Värkätään sanoituksia, jossa on olevinaan jotakin elämää suurempaa sanottavaa ja senjälkeen se yritetään luoda musiikilliseen muotoon.

Mutta ??

Ko ei oo päivääkään käyty musiikillisia opintoja, nuoteista ei oo hajuakaan, tuskin on edes kuultu sanaa MELODIA, niin siinäpähän se on lopputulos.

Runonlausuntaa, jonka taustalla soi mitäänsanomaton, täysin epävireinen, olevinaan musiikillinen syntikkakakofonia.

Voi pyhä yksinkertaisuus, Otto, tätä musiikillista surkeutta

Minulle musiikki on ns. korvamatona aina tarkoittanut, et siinä on kunnon melodia, sanat eivät ole merkittäviä.
Koskaan ei tyhjään päähäni ole jäänyt soimaan musiikkiesitys sanojen vuoksi, vaan sointuvan melodian vuoksi.

Ilman aasinsiltaa hyppäys toiseen asiaan, ko juuri äskettäin kuulin radiosta Baccaran biisin
Yes sir I Can Bookie.

Tämähän oli espanjalaistyttöduon suuri maailmanlaajuinen hitti, joka julkaistiin 2.6.77 ja jonka Eini levytti
suomeksi.

Tämä Baccaraduo jäi kaivelemaan mieltäni silloin, ko eräs suomalainen manageri toi Baccaran suomeen ja minulla oli silloin Baccaran esiintymissopimus Iloharjulle syksylle -77 jo allekirjoitettuna....

ensiesiintyminen suomessa !!!!

vain postitusta vaille valmiina, ko tämä manageri peruutti sopimuksen ja Baccara teki ensiesiintymisen suomessa Helsingissä ja senjälkeen seuraava keikka Köyliön Lallintalolla, jonne golleegani Lasse Sipilä heidät hankki.

Arvaa että harmitti.

ottoRe: euroviisut26.5.2021 18.49
Arvaan kyllä.

Se oli aikaa, jolloin jokin todella merkittävä juttu järjestettiin Suomessa kahdessa paikassa.

Kaavilla (lausutaan kuavi) ja siellä Helsingin kirkonkylällä, josta tuota pikaa tulee moskeijakylä.

Ukko seisoo tolpan päässä....

Mutta se ei nyt tähän kuulu.

Ei kuulosta hyvältä, ei todellakaan tuo nykyinen meno.

Eniten tai sanoisinko viimeksi otti kaaliin muuan hemmo, joka oli täysin niin itseoppinut ja etävä, jotta meni purkamaan ns. Juicen idean.

Otti hyväkäs muutaman maammelaulun ja oli niistä löytävinään tietyn kaavan.

Ei varmaan ollut mitään hajua tämän mestarin koko tuotannosta.

Teki mieli kaivaa tämä hemmo esiin ja pyytää avaamaan se kaava vaikka soitteista "Voi jospa jostain" "Virsi" " Näin ne soittavat pelimannit" ja lopuksi ajankohtaisen "Kun Allah saapuu kaupunkiin".

Olisi siinä itseoppineelle tullut jotain fundeeraamista.

Ja kun ne olisi selvitetty, niin sitten kehiin vaikkapa "Että mitenkä" ja lopuksi se "sika."

Onhan meillä toki jäljellä vielä siemen.

Yksi on Tuure Kilpeläinen. Jotain omaa on ja soittaakin osaa. A. Viskaristakin jotain voisi tulla.

Unohti onneksi sen Rokan ja meni Suomen muotoisen pilven alle.

Hitunen siinäkin on jotain. Siteeksi.

Toista oli silloin ennen.

Tusinoittain soittokuntia tien päällä. Ja yleisöä odottamassa.

Ei silloin tarvinnut lipusta turhaan maksaa...



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: