Keskustelu

Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry, toimitusVaalikaranteeniä paikallislehdissä6.6.2021 16.37
SAVON SANOMAT ja PITÄJÄLÄINEN ovat jättäneet julkaisematta lehtien uutisointeihin tehtyjä vastineita oikaisuina siksi, että virheelliset kirjoitukset ovat jo vaatineet niin paljon palstatilaa, että oikaisuille ei sitä enää riitä.

Edellisten syiden lisäksi yleisökirjoituksille varatut palstatilat on lähestyvien kuntavaalien vuoksi käytetty vaalimainontaan ja ehdokkaitten itsensä kehumiseen.

Alla PITÄJÄLÄINEN-lehteen julkaistavaksi lähetetty kirjoitus:

JATKAAKO KUOPIO MOOTTORIKELKKAREITTIEN RAKENTAMISTA?
Pitäjäläinen 8.4. kirjoituksessa Jukka Patrakka yksinkertaisti hallinto-oikeuden moottorikelkkareittien hylkäämispäätöksiä oleellisesti.

Ympäristö- ja rakennuslautakunta on viranomainen, jonka jokaisen päätöksen tulee täyttää hallinnon muotovaatimukset. Jos viranomainen oikoo päätöksenteossaan vaatimuksia, niin samalla loukataan kansalaisten ja asianosaisten oikeusturvaa.

Ehkä ulkopuolisesta tuntuu turhalta kaikki kuulemiset ja kuuluttamiset. Varmaan kaikkia kuitenkin kirpaisee, jos oikeusmurha sattuu omalle kohdalle, olipa kyseessä sitten kelkkareitti tai virheellinen verotuspäätös. Erityistä mielivaltaa päätökset edustavat, kun ei ole mahdollisuutta antaa asiasta omaa viranomaisen näkemyksistä poikkeavaa perusteltua vastinetta, tai se ylenkatsotaan.

Nyt hallinto-oikeuden hylkäämät päätökset on jo kerran aikaisemmin hylätty puutteellisten perustelujen tai vastausten osalta. Lautakunnat ovat käsitelleet näitä reittiasioita liki 20 kertaa, joissa asianomaiset ovat vaatineet reittien tarpeelle lain vaatimia perusteluja päätöksissä. Hallinto-oikeus kumosi jälleen Kuopion päätöksen puutteellisten perustelujen, puutteellisten kuulemisten ja kuuluttamisen takia. Maanomistajat ovat monissa vastineissaan tuoneet esille hankkeen vinksahtaneet tavoitteet, mutta kaupunki ei ole vaivautunut vastaamaan niihin hallintolain vaatimalla tavalla.

Herättää ihmetystä, kuinka lautakunta virkamiehineen tekevät näitä perustavanlaatuisia virheitä kerta toisensa jälkeen. Onko kyseessä välinpitämättömyys, tarkoituksellisuus vai tahallisuus asianomaisten oikeuksien polkemisessa ja asioiden runnominen kaupungin tavoitteiden mukaisesti keinoja kaihtamatta.

Alunperinkin keksitty yleinen tarve moottorikelkoilla kulkemiseen on vesittynyt ilmastokriisin myötä. Myös matkailun painopiste on muuttunut saastuttavasta pärinämatkailusta kohti aitoa luontomatkailua, joka ei vaadi satoja kilometrejä ja hehtaareja parturoitua metsää. Raikkaat kansallispuistot ovat matkailijoiden uusi mielenkiinnon kohde virkistäytymiseen, jossa ei synny reittisuunnitelmissa mainittuja kelkkojen myrkyllisiä ja epämiellyttäviä katkuja eikä merkittävää meluhaittaa.

Patrakan kirjoituksen mukaan valitukset ovat hidastaneet Murtolahden läpi suunniteltua reittiä. Kuopion lautakunnat ovat hylänneet kyseisen reitin jo kaksi kertaa, mutta kaupungin virkamiehet ovat talloneet lautakunnan mielipiteen otto- tai muita valtaoikeuksiaan käyttäen ja jatkaneet reitin tunkemista alueelle. Osa tästä reitistä on suunniteltu myös Siilinjärven puolelle, mutta Siilinjärvi on pysytellyt viisaasti erossa tästä turhasta hankkeesta.
Kirjoituksen 8.4. kuvassa näkyy yksi niistä 4 939 liikennekäyttöön rekisteröidystä kelkasta, jolla saa liikkua laillisesti reiteillä, urilla tai järven jäällä. Loput 10 600 kelkasta ovat liikennekäyttöön rekisteröimättömiä ja käyttökiellossa olevia moottorikelkkoja.

Patrakan kirjoituksesta 9.11.2020 selvisi, että maanomistajat haluavat käyttää metsä- ja maatilojaan muuhun tarkoitukseen, kuten oman toimeentulonsa hankkimiseen, eikä moottorikelkkailun edistämiseen.

Lehdessä 15.4. mainitun Rautavaaran mallin mukaan Kuopion ja muiden viihdeyrittäjien kannattaisi suunnitella kelkkailuun liittyvä yritystoiminta omille mailleen, niin asioiden lakisääteinen hyväksyntä olisi ehkä helpompaa.

Onko Kuopion virkamiehet ottaneet vallan luottamusmiehiltä? Näyttää siltä, että valtuutetut, hallituksen- ja lautakunnanjäsenet toimivat ainoastaan kumileimasimina, joilla ei saa olla esittelevän virkamiehen esityksistä poikkeavaa mielipidettä.

Kunnallisvaalit ovat lähestymässä, niin toivottavasti kuntalaiset osaavat valita sellaiset uudet valtuutetut, jotka eivät toimi pelkästään kumileimasimina.

Jorma Miettinen
maanomistaja, Kuopio

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä6.6.2021 17.47
Fysiikasta on tuttu sellainen ilmiö, jota kutsutaan massan hitaudeksi.

Kun riittävän paljon tavaraa on menossa tiettyyn suuntaan, niin sitä ei pysäytä mikään.

Se vaan menee.

Tämä viihdekelkkailu on samaa maata. Samaa ominaislaatua.

Kun joskus joku herra isoherra jossain
"Gosplanissa" on päättänyt jotta talvimatkailu on kelkan varassa, niin se sitten on.

On, vaikka ei luntakaan olisi sentin senttiä.

Mikään järkisyy ei näitä pysäytä. Ei.

Tämä on samaa sukua taudille nimeltä vihreä siirtymä. Ei läheistä mutta sukua kuitenkin.

Yhteistä näille on se, että ideologia korvaa terveen järjen.

Parannusta tälle tuskin äänestämällä saadaan.

Ainoa lohtu on jotta Luoja korjaa.

Tai eläke. Hidaste tosin sekin...

Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry, toimitusRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä6.6.2021 20.06
Eläkkeelle Kuopiosta ovat siirtyneet moottorikelkkailua yksityisten maille vaatineet virkamiehet, kuten muun muassa: Petteri Paronen (Kuopion kaupungin johtaja), Petri Kagasperko (Kuopion muutosjohtaja, entisen Juankosken kaupunginjohtaja), kuopiolaisten hyvinvoinnista vastannut Hannu Pöllä (palvelupäällikkö).

Eläköityminen, eikä edes ympäristöjohtajan oma-aloitteinen nimenvaihdos ole hidastanut uusien virkamiesten ja -naisten ajatuksia moottorikelkkailun edistämisestä. Seuraajat uskovat moottorikelkkailun olevan entistäkin tärkeämpi Kuopion kuralla olevan talouden ratkaisuun.

alan kolmas miesRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 3.56
Ainoa pelastus virkamiesten harjoittamaa mielivaltaa vastaan on kaksi aivan keskeistä valitusargumenttia:

A: Liito-oravan laajat pesimisalueet, jotka vaatii pikaisia luonnonsuojelutoimia

B: Metsien monimuotoinen hyötykäyttö, jossa erityistä painoarvoa on laitettava lajien moninaisuuden säilyttämiseen ja vahvistamiseen.

Nämä direktiivit kattaa tietysti kaikki viherkasviston lajit ja tietysti uhanalaiset eläinkunnan edustajat pienimmistä kirpuista lähtien.

Muistelen, että Länsi Suomessa, oliko Porin suunnassa, saatiin vastikään iso tuulivoimalapuistohankekin onneksi torpatuksi.

Näille vahvoille argumenteille löytyy nykyään vahva EU tuki ja etenkin kaikki vihervassarit on nopealla aikataululla valjastettavissa näiden puhtaiden luonnon arvojen puolesta puhujiksi.

On aivan kamalaa, että jotkut jupit ja virkamiehet pyrkii väkisin rakentamaan näitä moottorikelkkareittejä toisten omistamille maille.

Jos näitä juppeja luonnossa liikkuminen kiinnostaa, niin meillä Suomessahan on asiat siinä mielessä hyvin, että JOKAMIEHEN oikeudella saa tepastella kenen tahansa metsissä, mutta metsän raiskaaminen on meillä ankarasti kielletty.

Sitä paitsi HIILINIELUT ovat tietysti suuressa vaarassa, jos metsiin porataan leveitä moottorikelkkareittejäkin.

Väkisin moottorikelkkareittien poraaminen ihmisten omistamiin metsiin ei voi olla perustuslainkaan näkökulmasta laillista, koska minusta huvimatkailu toisten metsissä ei anna kelkkareittien rakentelijoille ja suunnittelijoille pakkolunastusoikeuttakaan, koska kysymyksessä ei ole julkinen pakottava tarve.

Nykypäivänä moottorikelkkailuakin voi joka tapauksessa harrastaa jo virtuaalisesti kotisohvalla, joten sohvaperunoiden ei ole mitään syytä lähteä vaikka juovuspäissään metsiin ajelemaan moottorikelkoilla.

Juovuspäissä moottorikelkoilla ajelemista ei tietenkään voi hyväksyä metsään poratulla yleisellä moottorikelkkareitilläkään, joten näille moottorikelkkareiteille ei ole löydettävissä oikein minkäänlaista järkisyytä.

Juovuspäissään ajelu johtaa myös siihen, että kelkkareittien varsille ja huoltopisteisiin on palkattava myös asiallinen valvonta, joka jo ennestään vähien poliisivoimien johdosta tulee muodostamaan myös merkittävän liikenteeseen liittyvän riskitekijän.

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 8.27
Muun muassa. Niinpä hyvinkin.

Kellokkaitahan nämä vaan ovat.

Kellokkaita jollekin paljon suuremmalle ja laajemmalle.

Moottorikelkka toisen mailla, hupia päristellen, ei ole mitään muuta kuin tämän aikakauden ratsu, jonka selässä istuen tämän ajan aateli kaikkine hännystelijöineen vapaasti mellastaa rahvaan mailla.

Tämän aatelin kellokkaita nuo "muun muassa" ovat.

Suomenniemen erämaihin pakeni aikoinaan väkeä pikkuruhtinaskuntien pilkuttamalta euraasian peräniemeltä, jota sittemmin Euroopaksi alettiin kutsua.

Selatkaapa minkä tahansa suvun historiikkia: Saapui Saksasta, Hollannista...

Niin ja Ruotsin puolelta tietenkin.

Heitettiin laivasta mereen kun ei kukaan voinut sitä sietää.

Joku osasi uida, joku ei.

Hyvin nämä nyt ovat uineet meidän maille. Meidän maita pomottamaan. Maita, joihin heillä ei ole mitään oikeutta.

Ainoastaan vahvemman oikeus mittaamattoman röyhkeyden turvin.

Ei tämä reitistö sen kummempi juttu ole kuin se, että kaikki metsätilat pannaan tarkempaan syyniin.

13 hehtaarista alkaen.

Tai toisten rannat pannaa kaavaan vastoin heidän tahtoaan.

Tämän ajan aateli on juppiekonomistien ja suunnittelusosialistien ristisiitos.

Aikaisempien sukupolvien degeneraatio.

Ja taatusti pahempaan ja röyhkeämpään suuntaan.

Se mellastaa täällä juuri niin kauan kun sen annetaan mellastaa.

Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry, toimitusRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 8.36
Ao. linkistä ilmenee Kuopion virkamiesten tuorein sinnikkyys, joka juontaa juurensa viime vuosituhannen puolelle moottorikelkkailun edistämisestä Koillis-Savoon yksityisten maille ja ylittää jopa "Gosplan" aikajanan.
Kuopion virkamiesten keksimä yksityisten maa-alueiden valtaus ja metsien hakkuut moottorikelkkareiteille on täydentynyt ilmastonsuojelun torjunnaksi ja ympäristön saastuttamistavoitteiksi.
http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?alo=1&page=meeting_search&kas=Ymp%C3%A4rist%C3%B6-+ja+rakennuslautakunta&txt=kelkka&koh=2&pvm=&siv=50&dir=1&jar=1

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 10.05
AKM:tä pelkkää asiaa.

Rautaa.

Tuskin A ja B tähän tautiin puree.

Yhdessä tai erikseen.

Olisivat jo purreet mikäli niillä tehoa olisi.
Onhan tässä aikaa ollut. Pian kolme vuosikymmentä.

Juppiekonomistille kelpaa vain suuri ja kaunis. Samoin suunnittelusosialistille, joka edelleen haaveilee gosplanistaan.
Uutta suurta ja mahtavaa rakentavat myös nämä aat ja beet.

Sitä vihreää siirtymää siis.

Kyllä nämä kolme köyttä samaan suuntaan vetävät.

Selvähän se.

On vetäjiä toisessakin päässä. Meitä pieniä, jotka haluamme vaan elää ihmisiksi kuten itse haluamme.

Ainoa lääke tässä on vetää ensin kaikin voimin ja sitten arvaamatta, hupsista keikkaa, irrotetaankin ote köydestä.

Köyttä veti aikoinaan USA ja NL

Toinen irrotti otteen ja kaikki nyt tietävät miten siinä kävi.

Siitä on muuten pian aikaa 30 vuotta...

Kämintäkirjeen saanutRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 17.17
Tutustuin aiheeseen lähemmin http://maastoliikenne.fi/ sivuilla ?VALTAKUNNALLINEN MEDIA & PÄÄTÖSTENTEKO MOOTTORIKELKKAREITEISTÄ?, jossa tuli ilmi Kuopion edustajaehdokkaista mielenkiintoisia, jopa yllättäviäkin seikkoja:

Keskustapuolue näyttää kyllä itsensä hävittämistemppuna polkevan yhdessä ja yksimielisesti yksityisten maanomistajien maatalousyrittäjien oikeuksia.

Tästä erityisenä osoituksena Keskustan maatalousyrittäjä Hannu Kanasen nyrjähtäneet mielipiteet toisten maa-alueiden valtauksesta moottoriajoneuvoille ulkopuolisten yritystoiminta varten seuraavaan tapaan:
?Onneksi meillä on yksityisten maita, niin ei tarvitse ajella moottorikelkoilla missä sattuu. Samalla myös yrittäjät saavat paremmin palveltua asiakkaitaan?

Kuitenkin ihmetyttää kahden vihreän edustajan (MARJA BERG, lääketieteen tohtori, yrittäjä - kuten myös viihdealan eläkeläisen MATTI SARIOLA) muista Vihreistä poikkeava outo ajatusmaailma tykkäämällä toisten metsien aukkohakkuista moottorikelkkailua varten ja saastuttavan moottorikelkkailun edistäminen yleisenä hupina yksityisten maille...

Lienevätkö kyseiset henkilöt asetettu Kuopion kaupunkia edustaviksi vaalikarjan ?kellokkaiksi??

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 18.36
Niinpä. Onneksi heillä on. Siis "meillä on" eli näin todetaan suoraan, jotta meidän maat ovat myös heidän maitaan.

Jotenkin mieleen palaa menneet. Mikä sinun on, on myös minun...

Onko sitten ihme, että viihdytään samassa joukossa kaltaistensa kanssa? Aina maan hallitusta myöten.

Samassa yleisdemokraattisessa rintamassa taantumusta vastaan.

Näillä äänenpainoilla mentiin silloin 70-luvulla kun oltiin rakentamassa yleisdemokraattista Suomea aina oppikoulunuorisosta lähtien.

Vihreät naiset toisaalla kannattavat toiseutta, jonka valtaanpääsy tekee hallaa juuri eniten heidän asemalleen ja elämälleen naisena.

Perinteinen vihreä väri käy tässä tasajalkaa uudemman vihreän kanssa.

Merkitseehän metsiin porattavat aukot eniten vahinkoa niille, jotka tätä innokkaimmin kannattavat.

Käykääpä muuten joskus näillä reiteillä aivan paikan päällä. Eritoten myrskyn jälkeen. Hämmästyin miten viimekesän myrskyt kaatoivat puuta reitin varsilta.

Tuuli pääse porautumaan jopa parikymmentä meriä leveitä kanjoneita pitkin vapaasti aiheuttaen vahinkoa uran varteen ja sen välittömään läheisyyteen.

Kuvasin viime syksynä pätkän näitä tuhoja. Kuvia on...

Kuka korvaa nämä tuhot? Kenen rahoilla puut niistä pois raivataan?

"Onneksi meillä on heidän maitaan"

Näin toimii puolue, jonka tulisi ajaa juuri metsänomistajan etua.

Ajaa samalla kansantalouden etua ja yleistä hyvinvointia, joka on tässä maassa alkanut aina metsästä.

Jokunen sana vielä yleisestä liikkumistarpeesta. Seikasta jolla näitä pakkolunastuksia perustellaan.

Miten vain muutamaan talvikuukauteen ajoittuva tarve voi olla yleinen? Etenkin kun tätä "tietä" tarvitsee vain harvat ja valitut?

Ymmärrän kyllä hyvin jotta maanitie pitää olla jossain. Samoin rautatie. Ja kaikki näihin rinnastettavissa oleva.

Moottorikelkkareitti ei todellakaan ole sama asia.

Se on tämän tietyn äänekkään uusaateliston asia. Aivan samalla tapaa kuin joskus keskiajalla. Jotta aateliset pääsevät vapaasti ratsastelemaan ajankulukseen kuten mieleen kulloinkin juolahtaa.

Eipä tätä juuri vaalikoneissakaan kysytty.

Aihe on arka niillekin kuten on arvoisalle vallasväelle paikallis- ja maakuntalehdissä.

Ulkopiolinen TarkkailijaRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä7.6.2021 22.33
Aihe on ollut arka jo kauan sitten ja näyttää olevan edelleen.

Kuopion kaupunki uutisoi ja paukutti henkseleitään n. 10 v sitten ylpeänä SS-lehdessä, että nyt moottorikelkkareittien "Isännöinti, rakentaminen ja Veturina toimiminen" on siirtynyt Ely- keskukselta Kuopion kaupungille.

Niinpä Kuopio lähti sitten suunnittelemaan moottorikelkkareittejä, rakentamaan ja isännöimään niitä kuten rautateitä. Reitit oli suunniteltu yksityisten maille koko maakunnan kattaviksi kulkuyhteyksiksi muun yleisen tieverkoston lisäksi tai korvikkeeksi. Hannu Pöllä toimi verkoston pääveturinkuljettajana.

PITÄJÄLÄINEN -lehdessä uutisoitiin 28.2.2011 poliisin (!) valvonnassa tupa täynnä edell. viikolla pidetystä tilaisuudesta: KELKKAILLASSA PERÄÄNKUULUTETTIIN PAREMPAA NEUVOTTELUKULTTUURIA. Tilaisuus koski moottorikelkkareittien pakkorakentamista yksityisten maille, jossa HANNU PÖLLÄ esitteli paikallisille isännille kaupungin päättämästä maa-alueiden uudesta isännöinnistä.

(POHJOIS-SAVON lehdet / http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=118 )

alan kolmas miesRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä8.6.2021 3.36
Ulkopuolisen tarkkailijan Pohjois-Savon lehdet portaalista näkyy, kuinka laajalle KELKKAREITTIKIIMA on jo levinnyt Kuopiossa ja muualla Pohjois-Savossa.

Kiuruvedellä on jopa MAAOIKEUS todennut, että KELKKAREITEILLE on julkinen tarve, jolloin yksityisten ihmisten metsät voidaan lunastaa polkuhintaan KELKKAJUPPIEN mellestysalueiksi.

Kuitenkin Kiuruvedellä suunnitellaan KHO:een valittamista ja on vihjattu myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen menoa.

Kysymyksessä on Perustuslaissa mainitun yksityisen omaisuuden suojan rikkomisesta, jolle on pistettävä JYRKKÄ STOPPI.

Joku näyttää valtuuttaneen HANNU "PÖLJÄN" kaavoittamaan KUOPIOON kelkkareittejä ja HANNU "PÖLJÄ" oli esittänyt laskelman, että UUHIMÄKI-RANTA-TOIVOLAN 4 km:n reitti maksaisi vain 37 800 euroa. Reitin leveydeksi HANNU "PÖLJÄ" on esittänyt 6 metriä.

Kuopiossa on tiettävästi kelkkareittejä jo noin 400 km:n edestä.

Jos KELKKAJUPPIEN reittihankkeet Pohjois-Savon alueella toteutuu, niin silloin täytyy tarkastella ensinnä koko alueen nykyistä tieverkostoakin.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella hoidettavana on jo noin 17 000 km:n mittainen tieverkosto seuraavasti:

 Valtatiet n. 1 800 km
 Kantatiet n. 800 km
 Seututiet n. 3 000 km
 Yhteystiet n. 11 800 km
 Yhteensä n. 17 400 km

Kun UUHIMÄKI-RANTA-TOIVOLAN 4 km:n reitti maksaa em. 37 800 EUR:n niin koko tieverkon suuruisen HANNU "PÖLJÄN" KELKKAJUPPIEN pelkkä perutuskustannus on ainakin 164.4 milj. euroa.

Se on nimittäin selvää, että KELKKAJUPPIEN KELKKAREITTIEN pituus tulee suurella todennäköisyydellä kasvamaan vähintään yhtä suureksi kuin tavallinen tieverkkokin on.

Tämän lisäksi tulee vielä tietysti KELKKAJUPPIEN reittien ylläpitokustannukset.

Ja sehän me tiedetään jo nyt, että sähkökaapelitkin pitää kaivaa maan alle, ettei tule myrskyvahinkoja.

Kelkkareiteille tulee tietysti ennen pitkää myös reittimaksu ja reitit varustetaan peltipoliisiverkostolla, koska KELKKAJUPIT viis veisaavat liikennesäännöistä ja nopeusrajoituksista.

Sähköpyörien ja sähköpotkulautojen sekä vesiskoottereiden kanssa on jo nähty millaisen vaaran nykyaikaiset KELKKAJUPIT ja muut POTKULAUTAILIJAT aiheuttaa rahaa rakastaville kunnon suomalaisille.

Pohjos-Savon alueella väestö on myös hyvin ikääntynyttä, joten siellä KELKKAJUPIT muodostavat ikääntyvälle väestölle jopa suuremman riskin kuin KORONA konsanaan.

Minä luulen myös, että KELKKAJUPIT alkaa vaatimaan kohta sitä, että KELKKAREITTIEN pitää alla katettuja, jolloin hintalappu voidaan nosta jo ainakin miljardiin euroon.

Jo nyt tiedetään, että tieverkoston ylläpidossa on meillä Suomessa miljardien eurojen korjausvelat.

Nyt kun niiden päälle vielä lasketaan JUPPIKELKKAILIJOIDEN reittien ylläpitokustannukset 30 vuoden pitoajalla, niin HANNU "PÖLJÄN" JUPPIKELKKAILIJOIDEN kokonaisbudjetti alkaa varmaan lähennellä jo 2-3 miljardia euroa.

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä8.6.2021 5.17
Metsäteollisuus on useissa ulostuloissaan todennut alemman tieverkoston korjausvelan olevan suuruusluokassa 2400-3000 miljoonaa (lausutaan 2.4-3,0 miljardia)

Tuo tieverkosto on puuhuollon perusta.

Jokainen hiemankin asioita ymmärtävä mieltää jotta metsätalous on taas koko hyvinvointiyhteiskuntamme perusta.

On aina ollut ja tulee sitä olemaan.

Uusaatelin hännystelijät ja perseennuolijat, kuten AKM näitä osuvasti kelkkajupeiksi kuvaa, ovat viimekädessä riippuvaisia metsien tuotoista.

Eli poraamalla metsiin tuuliaukkoja nämä sahaavat sitä oksaa millä istuvat.

Kukaan ei ole kiinnostunut tai huolissaan näiden turhakkeiden aiheuttamasta "iliman pilluusta"


EI.

Nämä saavat erityiskohtelun jopa tältä vihreältä siirtymältä, jota pitää kannattaa kuten pääministerikin sanoi.

Puheita sähkökäyttöisistä kelkoista ei juuri kuule. Akku ja talvipakkanen ovat ratkaisematon yhtälö ja siksi jäävät.

Tuulimyllyt, nämä vihreän siirtymän lempilapset, kun tuottavat sähköä, jota siis töpselistä saa, vähiten talvipakkasilla.
Tämän vuoksi niitä rakennetaan erityisen innokkaasti juuri Lappiin kuten jopa YLEkin eilen kertoi.

Siis sinne, missä ne tuottavat vähiten kun sähköä eniten tarvitaan.

Ensin tuulimyllyt Lappiin, sitten on pakko rakentaa niitä myös siirtohävikin takia läpi Suomen jotta etelä, missä eniten sähköä tarvitaan, sitä saa.

Näin toimii vihreä logiikka.

Näin toimii uusaateli. Uusaateli, joka pakkolunastaa yksityisten maita omiin huvituksiinsa.

Näin tuhlataan yhteistä hyväämme, eli veronmaksajien rahoja turhuuteen.

Kunpa tämä olisi ainoa rahanreikä...

Pöljä?Re: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä8.6.2021 19.45
Kuopion virkamiehet ovat vaatineet moottorikelkkareittejä rakennettavaksi yksityisten maille koko maakunnan kattavaksi muka yleisesti tarpeellisena kulkemisen- ja virkistäytymistapana.

Ao. portaalista:
http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=130

kopioituna muutama Kuopion suunnitelmissa mainostetuista ominaisuuksista:

-Moottorikelkkojen polttoainejärjestelmässä tapahtuvan epätäydellisen palamisen seurauksena reittien lähituntumassa voi esiintyä epäterveellisiä hiukkas- ja häkäpäästöjä.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

-Haitta kohdistuu pääasiassa itse kelkkailijaan tai kelkan/reen kyydissä olevaan henkilöön.
(Yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)

-Reittien liikennemäärät huomioon ottaen päästöt ovat niin vähäisiä, ettei niistä aiheudu varsinaisia terveyshaittoja.
(Yleisen kulkuyhteyden luomiseksi tai yleisen virkistyskäytön kannalta tarpeellinen?)


On uskomatonta, että esimerkiksi HANNU PÖLLÄ on pystynyt (Pitäjäläinen 28.2.2011) uutisessa kuvan vakavalla naamalla selittämään asiaansa yleisesti tarpeellisena. Tilanne vastannee lähinnä kiihkouskovaisten johtajan olemusta ennen myrkkymaljojen juontia - Seurakunta ei kuitenkaan näytä tuossa vielä aivopestyiltä.

Ps.
Ainakin jos itse vaatisin maanomistajana Kuopion virkamiesten esittämillä "hienoilla" ominaisuuksilla moottorikelkkareittejä rakennettavaksi omille tai naapurin maille ja ylläpidettäväksi vieläpä yhteiskunnan ja veronmaksajien rahoilla, enkä osaisi hakeutua hoitoon, niin toivoisin että joku muu ohjaisi minut ammattiauttajalle.

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä9.6.2021 14.54
Omasta tahdosta riippumaton hoitoon pääsy on pykälän verran vaikeampaan kuin hoitoon pääsy yleensä.

Eikä se sen helpommaksi tule, vaikka sote tulisikin, kuten pääministeri sanoi.

Siis pääministeri sanoi, jotta paketti on nyt valmis vaikka rahoitus on vähän auki. Mutta tällä vaalikaudella ehkä vielä...

Kepu on vaatimassa pakettiin laajennusta jotta se uusi vero saadaan kuten Arhinmäki sanoo. Ja vihreät.

Laajennus saattaa tarkoittaa tuota omasta tahdosta hoitoon pääsyä vaikka ei sekään aivan varmaa ole.

Joten jotain toivoa on, ehkä.

Mutta se on varmaa, jos haluaa hoitoon joko ilman omaa tahtoaan tai muutoin, niin varminta se on vaikkapa siten, että ottaa sukset alleen ja menee hiihtelemään noille reiteille. Riittää myös pelkät sauvatkin.

Kunhan vaan lunta on tarpeeksi. Tai ainakin siteeksi.

Näin tämä asia on järjestetty tässä maassa tai ainakin tässä maakunnassa.

Kesäaikaankin ja myös aikaan, kun maassa ei ole lunta eli suurimman osan vuodesta tai aivan koko vuoden kuten oli vuonna 2019, on viisautta kiertää nuo reitit kaukaa.

Kaukaa, vaikka ne ovat yleisen liikkumistarpeen vuoksi verovaroin tehtyjä ja ylläpidettyjä.

Näin oli myös keskiajalla.

Rahvas ja rahvaan naiset eritoten olivat suuressa vaaravyöhykkeessä reiteillä tai niiden välittömässä läheisyydessä noina pimeinä aikoina.

Poltettiinpa joku onneton taipumaton roviollakin jos oikein huono säkä kohdalle sattui.

Keskiajasta ja myös uudemmasta päästiin eroon. Kiitos Luojan ja ihmisen oman ymmärryksen.

Mutta nyt jälkiteollisen ajan jälkeen tuo vitsaus yllättäen nostaa päätään.

Eikä mitään lääkettä tähän ole.

Ainakaan vielä.

alan kolmas miesRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä9.6.2021 18.38
Minusta kuntavaaleissa pitäisi ihan oikeasti ruveta miettimään perustuslaillisia kysymyksiä

Nyt kepuloiset ja depoloiset sekä tietysti vihervassarit yrittää taas väkisin ajaa Suomeen jonkun HYVINVOINTIALUEIDEN SOTE mallin, jossa rahoituksesta tai hoitotakuusta ei ole tietoakaan.

Tavoitteena on siis saada jokaiseen maan kolkkaan tasa-arvoinen SOTE HUOLTO, jollakin mallilla.

Minusta kuitenkin ASUMINEN ja RUOKAHUOLTO ovat kuitenkin laajassa ja talvisin kylmässä maassa kaikkein tärkeimmät ihmisten tarpeet.

Yritysten katoaminen maakunnista on johtanut siihen, että syrjäseuduilla väestö on joutunut työttömiksi, palvelut ovat hävinneet ja kiinteistöjen arvot romahtaneet.

Hinnoiltaan romahtaneista kiinteistöistä verokertymät ovat olemattomia, minkä myös virallinen ääni näyttää havainneen.

Sitten VIHERVASSARIT ovat keksineet, että kuntien talous saadaan kohdalleen, kun TUULIMYLLYPUISTOT maksaa rasvaiset kiinteistöverot.

TUULIMYLLYPUISTOISSA on vain se vika, että nekin viime kädessä rahoitetaan verovaroin.

Tyhjästä ei voi rahaa tehdä. Ilman EU:n direktiivejä kaikki TUULIMYLLYPUISTOT on taatusti konkurssissa.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että maakunnissa kiinteistöjen arvo on romahtanut, mutta pääkaupunkiseudulla ei asuntoa pysty ostamaan nykyään edes kunnolla 1 000 000 EUR:lla.

Tänäänkin aamulla SUOMEN PANKIN pitkäpuheinen edustaja jo ilmoitti, että kepuloisten KIVIHIILI & NIKKELI OLLI on keksinyt sellaisen velkaleikkurin, että maksimivelka on vain 5 X vuositulot +-15% harkinnan varaista liikkumavaraa.

Kokeneen sairaanhoitajan kuukausitulo on vähän yli 3000 EUR:a. Vuositulo on silloin noin 180 000 EUR:a. Sillä saa siis vain korkeintaan 20 neliön kämpän pääkaupunkiseudulta, jos sitäkään.

VIHERVASSARIEN, KEPULOISTEN ja DEPOLOISTEN politiikka on vienyt Suomen takaisin 1930-40 -luvuille.

Toisaalta taas KIVIHIILI & NIKKELI OLLIN sääntöjen mukaan asunto-osakeyhtiöidenkin lainoja on alettava kyttäämään.

Maaseudulla vanhemmilla asunnoilla ei ole nykyään enää mitään arvoa, eikä pankeista rahaa irtoa edes remonttien suorittamiseen.

Vihon viimeinen tilanne on sitten se, kun ihminen joutuu menemään hoitokotiin, niin omakotitalon hinta tulee syödyksi alle vuodessa.

Minä en tiedä mitään muuta maata maailmassa, missä tällä tavalla voidaan hävittää ihmisten omaisuus, eikä kukaan nouse vastarintaan.

Perustuslain mukaan meillä kaikilla pitäisi kuitenkin olla ainakin seuraavat oikeudet:

6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

15 §
Omaisuuden suoja
Jokaisen omaisuus on turvattu.

Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.

Näiden perusoikeuksien puolesta nykyisistä puolueista näyttää puhuvan seuraavat puolueet:

□ KOKOOMUS
□ PERSUT
□ KRISTILLISET ja
□ LIIKE NYT

Joten Suomen perustuslailliset oikeudet tulee turvatuksi parhaiten, kun äänestää ym. luotettavia puolueita.

Itse piirsin jo eilen äänestyslipukkeeseen numeron eräälle ym. puolueen edustajalla. Samassa jonossa oli pitkä rivi sellaisia henkilöitä, jotka myös ilmoittivat, ettei ääntä anneta kepuloisille, depoloiseille eikä vihervassareille.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä9.6.2021 22.43
Olisi kannattanut mennä toiseen jonoon. Omassa jonossani kaikki annoimme äänemme puolueelle, joka on kantanut raskaan vastuun vaikeina aikoina. Kiitosta ei ole tullut, mutta nyt tuli myönteinen palaute. Päädyimme sellaiseen kompromissiin, että itse äänestin miestä ja vaimoni naista. Minä valitsin molemmat ehdokkaat vanhan perinteemme mukaan.
Nyt ei muuta kuin jäädään odottamaan sunnuntaita. Olen usein joutunut äänestämään itseäni, mutta nyt oli tasavahvoja vaihtoehtoja, mistä valita. Sen verran voin raottaa salaisuuden verhoa, että äänestin viimeksi samaa miestä. Äänestän yleensäkin miestä ja toivon, että lukijani tekevät samoin. Keskusta on miesten puolue, mutta suvaitsemme myös naisten osallistumisen vaaleihin. Monissa perheissä naiset äänestävät itsenäisesti, mutta meillä on menty aina näin.
Tiedän, että saan pian närkästyneitä kommentteja, mutta me emme keskustassa puhu korvasyyhyyn edes vaalien alla.
Nyt ei enää tehdä kalluppeja, koska vaalit ovat lähellä. Sen verran olen kiertänyt kylämme taloja, että voin sanoa Jarmo Nykäsen olevan varman läpi menijän. Sitten onkin tasaista. Veijo Tirkkonen ja Kari Hartikainen ovat tosi tiukoilla paikkansa kanssa, koska persut voittavat rutkasti. Mika Wallius, Heimo Konttinen ja Pekka Vartiainen kamppailevat Juankosken persujen ykkössijasta juuri tässä järjestyksessä. Juankoskelta menee läpi kolme valtuutettua. Outi Peltola, vaikka on lääkäri ja nainen, näyttää jäävän valitsematta. Näin kovia ovat persut koulutettua naista kohtaan. Mitäpä muuta voisi odottaakaan.

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä10.6.2021 10.28
Ei se mitään jos vikaladulle erehtyy.
Tai väärään jonoon.

Kunhan ei mene sinne reitille.

Siis sille moottorikelkkareitille. Siellä ei armoa tunneta eikä sitä pyytäkään tarvitse.

Kun se ei mitään auta.

Ja autonkin kanssa on oltava varovainen. Hyvin, hyvin varovainen.
Siis tuon reitin kanssa. Kulkeehan tuo reitti monessa kohtaa maantietäkin pitkin. Ainakin vähän matkaa.

Pitkään näet oli pyydetty tienpitäjältä, jotta laittaisi edes kuudenkympin lätkän sellaisiin kohtiin, jossa vaara on ilmeinen.

Siis sillä tiellä,
jossa on nyt myös tuo reitti.

Kun tuo reitti sitten saatiin, kiitos kaupunkien virkamiesten, edesmenneen ja nykyisen, niin tulipa oitis viidenkympin kattonopeus tälle tienpätkälle.

Autoille ja hevosille myös.

Ja komeat liikennemerkit. Nehän käydään laittamassa paikoilleen kun aika on.

Olipa lunta tai ei.

Verovaroillamme, kuinkas muuten.

No, kun kelkkailija, tämä kansantaloutemme tukitolppa sitten erkanee yleiseltä tieltä omalle reitilleen, niin heti kohta voi hurauttaa kuuttakumppiä - ainakin, eteenpäin (avanti) kohden uusia maisemia.
Mahtaako kohta näköpiirissä olla komea tuulimylly kun johtolinjaa pitkin siinä huristellaan...?

Hienot on talviset maisemat. Hienot niin. Kyllä siinä silmä lepää.

Ja mieli.

Ulkopuolinen TarkkailijaRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä10.6.2021 11.40
Tienylityksissä moottorikelkoilla kannattaisi soveltaa kuvien mukaista
keksittyä "uutta toimintamallia, eri tulokulmaa, joka saattaisi mennä läpi" niin ei kelkkojen, eikä autoilijoidenkaan tarvitsisi hidastella matkantekoa.

http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=130

http://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied309.pdf

ottoRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä11.6.2021 9.32
Joku voisi luulla
jotta vastustan kelkkailua sinänsä.

Ei se niin ole.

Mutta vastustan jyrkästi tapaa, jolla tätä asiaa hoidetaan.

Onhan tässä jälleen esimerkki positiivisesta diskriminaatiosta yhtä ajanviettotapaa kohtaa.

Suomeksi se tarkoittaa suosimista.

Ja jos jotain suositaan niin samalla jotain toista syrjitään.

Kysymys on rajallisten verovarojen käytöstä.

Eihän todellakaan voi olla niin, jotta yleistä liikkumistarvetta varten olevat maantiet ovat päiväkausia auraamatta
mutta toisten huvitteluun tarkoitetut reitit
huolletaan ja lanataan sitä silmällläpitäen, että joku "aatelinen" niitä sattuisi tarvitsemaan.

Näin vaan on.

Ja tätä en sulata.

En sulata vaikka omaa maatani ei toistaiseksi ole tähän mennyt.

Jo sekin on riittävä riesa, kun joutuu suoralla tiellä hiljentelemään ja pälyilemään tienpenkkoja milloin tuollainen härpäke eteen sattuu.

Niillä ylityspaikoilla.

Jos sattuu ja sattuu huonosti on aivan varma kuka on syyllinen.

Ei siinä selittelyt silloin auta.

Vaikka kuinka olisit ajallut viittäkymppiä.

Autolla tai hevosella.

Syyllinen olet viimeisessä oikeusasteessa viimeistään. Teon aiheuttaja olet.

Jo sen perusteella jotta olit paikalla.

Kyllä tämä vallasväki, joka metsiäsi porailee, osaa asiansa hoitaa.

Ja sen hännystelijät ja perseennuolijat.

Tällainen toiminta vieläpä verovaroin on lopetettava välittömästi.

Kuten se metsä-Kärkkäinen on useaan otteeseen sanonut.

Kysymys ei ole yleisestä liikkumistarpeesta ja nuo toimitukset ovat perusoikeuksien vastaisia.

Kansalaisten maastoliikennevalvontayhdistys ry, toimitusRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä11.6.2021 22.33
Re. otto 11.6.2021 9:32
"Kysymys ei ole yleisestä liikkumistarpeesta ja nuo toimitukset ovat perusoikeuksien vastaisia."

Viittaamme avattuun aiheeseen: VASTUULLISTA JOURNALISMIA http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/258803?p=&c=

Jossa KS-lehteen julkaistavaksi jätetty kirjoitus:
KAAVIN JA KUOPION VIRKAMIESTEN VISIOT KOILLIS-SAVON JA MAAILMAN PELASTAMISESTA

Ps. Kuopion kanssa on tehty kunnanhallituksen päätösten vastaisesti sopimuksia, kuten myös toimituksia - jatkoksi jopa kunnanjohtajan härski valehtelu kirjattuna 27.5.2013 toimituspöytäkirjaan:

MOOTTORIKELKKAREITTIEN RAKENTAMISVENKOILUA KAAVILLA
http://maastoliikenne.fi/ajankoht.php?nro=111
http://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied226.pdf (Reittitoimitus 27.5.2013)
http://maastoliikenne.fi/tiedostot/tied339.pdf (Reittitoimitus 1.3.2016)

jos selviääRe: Vaalikaranteeniä paikallislehdissä11.6.2021 23.33
Mutta se vaalikaranteeni,kuten otsikossa.
Puuttuko joku vaaliehdokkaiden mielipiteeseen koillis-sanomissa karanteenin aikana.
Sese selvinnee aikanaan ja ilman ilrisanomiskorvausta.
jospa sitten lähtee purkautumaan toistenkin palkannauttijan tekemat kiusaamiset,sopimattomat käyttäytymiset valta-asemassa,virassatoimiminen ilman tutkintoa,laiton uhkailu.määräysten laiminlyöntijym,ym



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: