Keskustelu
P | Tässäfaktatietoa ns. valtiontuista | 2.10.2014 13.13 |
Son moro, ? Valtiontuen tunnusmerkit: ? Julkisia varoja / etu kanavoidaan julkisiin tai yksityisiin yrityksiin ? Toimenpide / etu on valikoiva ts. kohdistuu vain tiettyihin yrityksiin tai toimialaan ? Toimenpide vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua ? Toimenpide vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan ? Komissiolla toimivalta hyväksyä tuki sisämarkkinoille soveltuvaksi ? Suunnitelluista tukitoimenpiteistä tulee ilmoittaa komissiolle ennakkoon eikä tukitoimenpidettä saa toteuttaa ennen kuin komissio on antanut toimenpiteelle hyväksyntänsä. Artikla 108.3. ? Poikkeuksena komissiolle tehtävään ennakkoilmoitusmenettelyyn ovat ns. De minimis ?asetuksen (EY N:o 1998/2006) mukaiset vähämerkityksiset tuet sekä yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (EY N:o 800/2008) mukaiset tuet, joiden osalta asetuksissa on omia menettelysäännöksiä ? Jos tuki otettu käyttöön ilman komission hyväksyntää, kyse sääntöjenvastaisesta / laittomasta tuesta, joka voidaan joutua perimään korkoineen takaisin tuensaajalta ? Komissiolla valvontavalta valtiontukiasioissa ? Käytännössä valtiontukikysymykset voivat tulla esille sekä kansallisissa tuomioistuimissa että komissiolle tehtävän kantelun perusteella KHO:n ratkaisun (2009:89) perusteluista (ks. www.finlex.fi) KHO:n perusteluiden mukaan: ? Ratkaistavana kysymys siitä, onko myyntiä koskevaa KH:n päätöstä pidettävä valituksessa esitetyillä perusteilla Kuntalain 90 § 2 mom. tarkoitetulla tavalla lainvastaisena ? Kunta voi KHO:n mukaan toimivaltansa puitteissa myydä omaisuuttaan tietylle valitsemalleen taholle ja tässä yhteydessä toteuttaa elinkeinopoliittisia tavoitteitaan ➢ KH on sinänsä voinut päättää, että maa-alue myydään alueen nykyiselle vuokralaiselle ilman tarjouskilpailua. ➢ Kuntalain 1 § 3 mom. seuraa kuitenkin, että kunnan toiminnan tulee palvella kunnan ja kuntalaisten yhteistä asiaa ➢ Kunnan harkintavalta sen elinkeinopoliittisia tavoitteita toteutettaessa ei näin ollen ole rajoittamaton ? Kunnan tulee KHO:n mukaan noudattaa päätöksenteossa laillisia menettelyjä ja siten omaisuutta myydessään ottaa huomioon muun ohella EY:n valtiontukimääräysten ja ?säännösten vaikutus ➢ Myös kunnan myöntämä tuki voi olla 87.1 art. tarkoitettua valtiontukea Ja tässä vielä KHO:n päätös 2.9.2014: kyseessä on yritykselle Mikkelin myöyrityssaneerausvelan helpotus, joka kuului kaupungin hyväksymään yrityssaneerausmenettelyyn:ntämä Hallinto-oikeuden arvion mukaan kysymyksessä olevien lyhennysten maksupäivien siirroilla osuuskunnan on mahdollista saada toimenpiteen johdosta korkohyötyä, jota se ei ilman järjestelyä saisi. Siirtojen voidaan arvioida vaikuttavan myös siten, että Mikkelin kaupungilta voi jäädä järjestelyn johdosta saamatta korkotuloja. Julkisten varojen ohjautuminen yksityiseen yritykseen toimenpiteen johdosta ei ole näin ollen poissuljettavissa. Toimenpide on valikoiva, koska se kohdistuu ainoastaan kyseiseen yritykseen. Toimenpiteen voidaan myös arvioida vääristävän tai uhkaavan vääristää kilpailua suosimalla kysymyksessä olevaa yritystä. Osuuskunnan toimiala (elintarviketeollisuus) huomioiden toimenpiteellä voi lisäksi olla vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Euroopan unionin toiminnasta annetun sopimuksen 107 artiklassa mainitun kielletyn valtiontuen mahdollisuus ei näin ollen ole poissuljettavissa Mikkelin kaupungin asiassa esittämän selvityksen perusteella. |
J | Re: Tässäfaktatietoa ns. valtiontuista | 3.10.2014 12.33 |
Tulee PB:n tuet mieleen. |
hurjaa kyytiä | Re: Tässäfaktatietoa ns. valtiontuista | 3.10.2014 13.55 |
Vuonna 2014 Kaavin kunnallisvero on ollut maltilliset 20,5 %. Yle:n jutun mukaan se olisi nousemassa peräti 22,5 prosenttiin, mikä tarkoittaisi sitä, että se nousisi peräti kaksi prosenttiyksikköä. Jutussa mainitaan kuitenkin, että Kaavin kunnalliveroprosentti nousisi ainoastaan yhden prosenttiyksikön, jolloin sen pitäisi nousta ainoastaan 21,5 %:een. http://yle.fi/uutiset/ainakin_nelja_pohjoissavolaiskuntaa_kiristamassa_verotusta/7506945 Yksikin prosenttiyksikkö merkitsisi kaavilaisille kotitalouksille taloudellisia haasteita. Kaavilaisten kokopäivätyötä tekevien keskipalkka on luultavasti n. 2500 euron luokkaa (valtakunnallinen taso yli 3100 euroa). Kahden ihmisen osalta puhutaankin näin ollen jopa 100 euron kuukausittaisesta lisäkulusta, jolla rahoitetaan valtionosuusleikkauksen sekä kestävyysvajeen aiheuttamia lisäkuluja. |