Keskustelu

PYksityinen vai julkinen3.11.2014 16.22
Moro,
ajattelin, että käydäänpäs keskustelua yksityisen ja julkisen palvelun edullisuudesta, toimivuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Keskisuomalainen aloittakoon keskustelun artikkelissaan:

"
Katri Nieminen
14.9.2013 14:30


Palvelusetelit ovat tutkitusti kaupungille edullinen tapa järjestää palveluita. Jyväskylän kaupunki vertaili palvelusetelillä järjestettävien palveluiden hintaa kaupungin omaan toimintaan.

Selvityksessä kävi ilmi, että hammashoitoa lukuun ottamatta kaikki palvelut ovat selvästi edullisempia järjestää palvelusetelillä kuin omana toimintana.

Esimerkiksi lasten tilapäisessä kotiavussa tunti maksaa omana toimintana kaupungille 59 euroa, sen sijaan palvelusetelillä tunnin hinnaksi tulee vain 29 euroa.



Suhteellinen ero on peräti 102 prosenttia. Lasten päiväkotihoidossa ero on 10 prosenttia ja vanhusten kotihoidossa 54 prosenttia palveluseteleiden hyväksi.

? Tämä on merkittävä tulos. Kyseessä on hyvä laskelma siitä, mitkä kaikki kustannukset sisältyvät palveluseteliin ja mitä vastaavassa omassa palvelussa on otettava huomioon, sanoo apulaiskaupunginjohtaja Pekka Utriainen.

Laskentapäällikkö Lasse Lepän mukaan palvelusetelit säästävät Jyväskylälle tällä hetkellä noin 1,9 miljoonaa euroa vuodessa.

Jyväskylä on todellinen palvelusetelisuurvalta. Missään muussa Suomen kaupungissa palvelusetelit eivät ole näin laajalti käytössä. Kuitenkin kaupungin kaikista sote-palveluista palvelusetelillä järjestetään vain noin kaksi prosenttia. Rahassa mitattuna palveluseteleihin menee noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Tietyissä palveluissa, kuten lasten tilapäisessä kotiavussa, palvelusetelin osuus on kuitenkin jopa 75,5 prosenttia toiminnasta.



Lain mukaan palveluseteli ei voi koskaan olla yksinomainen palvelumuoto, vaan kunnan on aina tarjottava asiakkaalle myös omaa palvelua.

Leppä huomauttaa, että kaupungin oman toiminnan hintaa suhteessa palveluseteleihin saattaa nostaa se, että kaupunki joutuu huolehtimaan kaikkien väestöryhmien tarpeista, myös niiden, joiden hoitoisuus on keskimääräistä suurempaa tai jotka asuvat pitkien välimatkojen päässä.

? Kaupunki joutuu huomioimaan esimerkiksi erityisen tuen tarpeessa olevat. Leppä huomauttaa.

Siksipä palveluseteli on ja pysyy Jyväskylässä omaa toimintaa täydentävänä palveluna.

? Kaupungissa voidaan edetä sillä linjalla, että palvelusetelit ovat yksi vaihtoehto, joka tarjoaa asiakkaalle valinnanvapauden, eivätkä ne tule kunnalle ainakaan omaa toimintaa kalliimmaksi, Utriainen sanoo.

Hänen mielestään palvelusetelin osuus kaikista palveluista voisi nousta kuitenkin noin 20 prosenttiin.

? Se riippuu täysin markkinatilanteesta ja asiakkaiden valinnoista.



Kaikki eivät Jyväskylässä suhtaudu palveluseteleihin kuitenkaan innostuneesti. Eräs kriittinen ääni kuuluu kaupunginvaltuutettu Riitta Tynjälle (komm.). Hänen mielestään palvelusetelit ovat silkkaa huuhaata, joka jakaa kaupunkilaiset kahteen kastiin.

? Hyvin toimeentuleville setelit tarjoavat valinnanvapauden, köyhät sen sijaan jäävät kunnan pitkään jonoon. Minusta ei ole oikein, että verovaroin tuetaan rikkaiden valinnanvapautta, Tynjä sanoo napakasti.

Hän huomauttaa, että asiakkaalle palveluseteli tulee toisinaan kalliimmaksi kuin kaupungin tuottama palvelu. Esimerkiksi vanhusten tilapäisessä kotipalvelussa matkakulut saattavat jäädä asiakkaan kontolle.

Esimerkiksi toimeentulotukiasiakkaalle ei Tynjän mukaan korvata ylitystä, mikäli palvelusetelipalvelu maksaa enemmän kuin kunnan oma palvelu.

Hän ei myöskään usko vakuutteluihin hintojen vertailukelpoisuudesta.

? Eihän yksityinen avaa omia liikesalaisuuksiaan, joten on mahdotonta tietää millaisilla työehdoilla yksityinen teettää työtä, muistuttaa Tynjä

? Esimerkiksi kaupungin kotihoidossa työskentelee paljon ikääntynyttä väkeä ja sairaslomia on paljon, sen sijaan yksityiset käyttävät paljon opiskelijoita ja keikkalaisia. Eivät kustannukset silloin ole keskenään vertailukelpoisia, sanoo Tynjä.

Jyväskylän kaupunki: Palveluseteleitä joka lähtöön

Jyväskylällä on käytössä seuraavat palvelusetelit:

Lapsen infektiosairauden kiireellisen hoidon palveluseteli
Lapsiperheiden tilapäisen kotipalvelun palveluseteli
Neuvonta- ja terapiapalveluiden palveluseteli (lapsiperheet)
Omaishoitajien sijaispalveluiden palveluseteli
Palvelukodissa tapahtuvan lyhytaikaishoidon palveluseteli
Päivähoidon palveluseteli, perhepäivähoito, päiväkoti tai ryhmäperhepäivähoito
Suun terveydenhuollon palveluseteli
Tilapäisen kotihoidon palveluseteli kotiutustilanteisiin (seniorit ja pitkäaikaissairaat)
Tuetun kotona asumisen palveluseteli
Ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluseteli

Palvelusetelit: Näin niitä seteleitä saa

Asiakas voi saada palvelusetelin palvelutarvearvioinnin ja myöntämiskriteereiden perusteella.
Palvelusetelistä tehdään aina viranhaltijapäätös tai lähete.
Päätöksen perusteella kunta maksaa palvelun käyttäjän yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut setelin arvoon asti.
Asiakas tai hänen edunvalvojansa valitsee palveluntuottajan, jonka tulee olla kunnan hyväksymä.
Palveluntuottaja voi olla yrittäjä, yritys tai järjestö, jonka kunta on hyväksynyt palvelusetelituottajaksi.
Hyväksytyt palveluntuottajat Jyväskylän seudulta on koottu yhteiseen rekisteriin osoitteessa www.klemmari.info.
Sieltä löytyvät palvelusetelillä maksettavien hyvinvointipalveluiden lisäksi myös omarahoitteiset palvelut."

Muuten ei mikään ihme, että vasurit, kommunistit ja muut demut vastustavat palveluseteliä.

PepponeRe: Yksityinen vai julkinen3.11.2014 17.25
Juankosken kaupunki ostaa yksityisiä hoitopalveluita varsin runsaasti Muurutvirrasta ja Elinakodista Juankoskelta. Sitä en tiedä kilpailuttaako kunta ostojaan, tuskinpa.
Tämä huoli poistuu Kuopion alaisuudessa. Iso kaupunki kilpailuttaa palvelunsa eikä nykyinen Juankosken kaupungin oma palvelutuotantokaan ole varmuudella säilymässä.
Kilpailun järjestäminen pikkukunnissa on vaikeaa. Palveluja ei osata kilpailuttaa eikä palvelun tuottajia löydy omasta kunnasta kilpailuun asti. Kunta voi myös suojata omaa palvelun tuotantoaan eikä kilpailuta, vaikka se olisi mahdollistakin. Meillähän tämä näkyy ateriapalvelun tuotannossa. Maksamme omasta tuotannosta tietoisesti ylihintaa.
Oman palvelutuotannon tehokkuutta on vaalittava, ettei liitoksen jälkeen käy köpelösti.
Eikö taksipalvelujen kilpailussa käynyt paikallisille huonosti, kun taksit pitivät kiinni yhteisellä päätöksellä hyväksytyistä hinnoista ja muualta tullut nappasi kuljetukset.

Aivan viime vuosina oman palvelutuotantomme kustannukset ovat nousseet sellaiselle tasolle, että ulkoa tuleva kansainvälinen ketju voi aivan hyvin päihittää kunnallisen palveluntuotannon. Sellainenkaan mahdollisuus ei ole pois suljettu, että nykyisiin kunnan tiloihin astuu yksityinen palveluntuottaja.
Kunnallinen työntekijöiden edunvalvonta on jatkossa ratkaisevassa asemassa. Omaa palveluntuotantoa ei pidä ajaa yksityistä tuotantoa kalliimmaksi.
Kunnallisen palvelutuotannon kustannukset ovat julkisia. Kunnan tilinpäätöstiedoista löytyy kunkin palvelun suoritehinnat.
Kunnan yksikköhintojen tilastointi on ollut kautta aikojen monen kirjavaa. Pääomakulujen laskenta ja vyörytyserien jyvitys ovat mielivaltaisia. Vertailua yksityisen tuotannon hintaan on tilinpäätöstietojen varassa vaikeaa tehdä.
Toiminnan tehokkuudesta parhaan kuvan antaa käyttötalouden bruttomenojen vertailu/ suorite ja vielä niin, että pakonomaiset tukipalvelut poistetaan vertailusta.

PRe: Yksityinen vai julkinen3.11.2014 21.05
Moro,
ja kiitos Pepposelle hyvästä kirjoituksesta. Aoittakaamme monipuolinen keskustelu asiasta ja nyt ilman saman mantran runoilijoita.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: