Keskustelu

Laiton on laitonRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 17.04
Nyt tulee taas kova paukku kaupungin maksettavaksi kun kaupunki on nostanut valtion tukea ja nyt hävittänyt miljoona omaisuuttaan 13200 eurolla. Jokaisen järkevän päättäjän olisi pitänyt ymmärtää sen, että jos joku laitos on muutama vuosi siten maksanut lähes 10 milj. euroa. Tämän vuoksi jo kaupungin päättäjien olisi pitänyt ymmärtää, että tuolla rahalla ei pidä mennä myymään tyhjätaskulekaan laitosta.
On tietysti ainakin joku ymmärtänyt , mutta jos siitä päätöksestä on ollut hyötyä tietyille henkilöille tai tahoille niin silloin ainoastaan tämän kaltainen kähmintä on mahdollista. Eihän tuotakaan kauppaa voi mitenkään muuten ymmärtää. Varsinkin kun enne kauppaa asiasta on päättäjiä tietyltä taholta varoiteltu.
Nyt kiltisti vaan maksamaan laittomasti saadut valtin tuet pois koska kauppa on selvästi laiton ja valtion tuet menivät väärinperustein väärään taskuun. Näitä ilmi tulevia laittomuuksia ei voi mitenkään salata vaikka kuinka tiettyjä asioita halutaan pitkittää tarkoituksellisesti. Onhan tämä ollut melkoista ajan peluutta ja juuri nyt tulevien paljastusten viivyttelemiseksi.

Näin se vaan onRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 16.56
Juankosken Biolämpö Oy:n osakkeiden myynti 13 200 eurolla nurin
oikeudessa jo toisen kerran

Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea



Juankosken Biolämpö Oy:n voimala seisoo yrityssaneerauksessa naapuritontin Premium Boardin tapaan.



Itä-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut jo toisen kerran Juankosken kaupungin osakekaupat Juankosken Biolämpö Oy:stä. Nyt kauppa takertui siihen, että sisälsikö alihintainen kauppa mahdollisesti EU:n kieltämää valtiontukea.

Hallinto-oikeus katsoo, että Juankosken kaupunki jätti tekemättä arvion osakekaupan markkinaehtoisuudesta eikä ilmoittanut EU:n viranomaisille SEUT-sopimuksen valtiontukea koskevan kohdan täyttymisestä. Päätökset osakekaupasta kumottiin hallinto-oikeudessa tällä kertaa sillä perusteella, että järjestelyssä voi olla kysymys kielletystä valtiontuesta.

Juankosken Biolämpö Oy:n osakekaupoista jätti kunnallisvalituksen New Stroms Oy, joka kilpaili Stromsdalin kartonkitehtaan ostosta konkurssipesältä. Oikeudessa osakekauppojen mielekkyyttä puntaroitiin rinnastamalla kaupunki markkinaehtoiseen toimijaan.

Kauppahintaa ei kilpailutettu ja ulkopuolisia hinta-arvioita hankittiin vasta jälkikäteen. Hallinto-oikeuden mukaan kaupunki ei ole 13 200 euron osakekaupassa toiminut järkevästi toimivan ja huolellisen markkinataloustoimijan tapaan, kun voimalayhtiön määräysvalta siirtyi Premium Board Finland Oy:n vaikutuspiiriin. Nyt molemmat yritykset ovat yrityssaneerauksessa.

Ensimmäisen kerran hallinto-oikeus kumosi elokuussa 2011 tehdyn kaupat Juankosken Biolämpö Oy:n 11 prosentin osuuden siirtymisestä Primary Energy Oy:lle sen vuoksi, että kaupunginjohtaja Petri Kangasperkon katsottiin olleen jäävi kaupan valmisteluun. Hän oli eronnut vain neljä kuukautta ennen osakekauppaa voimalayhtiön hallituksesta. Päätöksestä on valittu korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka ei ole vielä antanut päätöstään julki.

Tuoreessa hallinto-oikeuden ratkaisussa katsotaan, että Juankosken Biolämpö Oy:n osakkeiden myynti toiseen kertaan helmikuussa 2013 sujui jääviysepäilyn osalta oikein. Päätös kuului kaupunginhallituksen toimivaltaan eikä kaupunginjohtaja voitu tuomita esteellisyydestä, koska asian esitteli hallintojohtaja Kaisu Matinniemi.

PVRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 17.19
Moro,
tässä ote HAO:n päätöksestä: "Lopputulos
Asiassa saadun selvityksen perusteella on mahdollista, että kaupunginhallituksen
JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon sisältyy SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea. Koska kaupunki ei ole ennen
osakkeiden myyntiä koskevan päätöksen tekemistä tehnyt komissiolle
SEUT-sopimuksen 108 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua ilmoitusta ja koska
kaupungin on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien
säännösten ja määräysten noudattamisesta, kaupunginhallituksen päätökset
ovat kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä
järjestyksessä syntyneitä. Hallinto-oikeus kumoaa valituksenalaiset päätökset"

Juankosken kaupunginjohtaja ei ole näköjään tietoinen EU-lainsäädännöstä, vaikka onkin kaupunginjohtaja. Tulee todella kalliiksi kaikille tälläiset mokat.

Ei tulisi aina niin kalliksiRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 17.30
Hyvin totesit PV. On hyvä, että meillä Juankoskella on näin hyvin lakia tunteva valtuuston varapuheenjohtaja. Petrin, Heinon sekä Veijon kannattaisi kysäistä välillä neuvoa ihan omasta takaa.
Eikä tehdä pikapäätöksiä.

Pöytäkirjat kertooRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 18.19
Kaupunginhallitus 07.01.2013
29
Valituksen tekeminen Korkeimmalle hallinto-oikeudelle Kuopion hallinto-oikeuden päätöksestä 13.12.2012
7/02.99/2010
Esitys
Esitän, että Juankosken kaupunginhallitus ei tekisi valitusta Korkeimmalle hallinto-oikeudelle Kuopion hallinto-oikeuden 13.12.2012 tekemästä päätöksestä, vaan tyytyisi sen tekemiin päätöksiin.

Perustelut:
Syvempi tarkastelu osoittaa yksinkertaisesti sen, että 08.08.2011 §:t 179 ja 180 sekä kokouksen 10.10.2011§229 eivät ole olleet kuntalain mukaisia.
Kuopion hallinto-oikeus on kumonnut päätöksillään 13.12.2012 nämä kyseiset päätökset. Kuopion hallinto-oikeus katsoi edellä mainitussa päätöksessään, että kaupunginjohtaja oli ollut esteellinen osallistumaan Juankosken Biolämpö Oy:tä koskevan asian käsittelyyn kaupunginhallituksessa 8.8.2011 ja 10.10.2011 valmistelijana sekä esittelijänä.

On aivan selkeän selvää kiistatta, että kaupunginjohtaja on ollut esteellinen osallistumaan Juankosken Biolämpö Oy:tä koskevan asian käsittelyyn. Joten on turha enää edes kiistää, etteikö olisi ollut jäävi, vaan mielestäni selkeästi jäävi mikä jäävi.
On otettava tosiasiana se, että Juankosken Biolämpö Oy:n osakkeiden kauppa luonne on sellainen Primary Energy Finland Oy:lle, että saatavien muuttamista ja osakassopimusta koskevat rahoitusjärjestelyt sisältävät Euroopan unionin toiminnasta tehdyssä sopimuksessa tarkoitettua valtiontukea.
Näiden selkeiden asioiden vuoksi on aivan turhaa lähteä valittamaan Kuopion-hallinto oikeuden päätöksestä enää Korkeimmalle hallinto oikeudelle. Olisi väärin lähteä polttamaan huomattavia summia juankoskelaisten veronmaksajien rahoja enää valituksen.
Pyydän, että kirjallinen esitykseni liitetään pöytäkirjan liitteeksi.

Juankoskella 07.01.2013
Martti Pohjolainen


Kaupunginhallitus 07.01.2013
29
Valituksen tekeminen Korkeimmalle hallinto-oikeudelle Kuopion hallinto-oikeuden päätöksestä 13.12.2012
7/02.99/2010

Eriävä mielipide:



Esitän eriävän mielipiteeni siitä, että Juankosken kaupunginhallitus teki päätöksen valittaa Korkeimmalle hallinto-oikeudelle Kuopion hallinto-oikeuden 13.12.2012 tekemästä päätöksestä.



Perustelut:


Samat kuin esityksessäni

Kuitenkin lisäksi vielä, että mielestäni myös hallintojohtaja on tässä asiassa jäävi, mutta ihmettelen, että hän nyt kuitenkin toimii esittelijänä. Tämä vaan huomautuksena siksi, ettei vaan nyt taas tullut mahdollista tietoista virkavirhettä jääviyden vuoksi.



Pyydän, että kirjallinen eriävä mielipiteeni liitetään pöytäkirjan liitteeksi.

Juankoskella 07.01.2013 Martti Pohjolainen

GRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 18.55
Tässä aika pitkälti HAO:n päätös:
--"
4.2. kohdassa selostetaan Unionin tuomioistuimissa luotuja "markkinataloustoimijaa"
koskevia testejä, joita soveltamalla on arvioitavissa, toteutetaanko
viranomaisten, julkisyhteisöjen tai julkisten yritysten taloudelliset
transaktiot tavanomaisissa markkinaolosuhteissa ja koituuko siitä etua yrityksille
(kohdat 77-78). Sitä, onko toimenpide markkinaehtojen mukainen,
on tutkittava etukäteen niiden tietojen perusteella, jotka olivat saatavilla toimenpiteestä
päätettäessä. Järkevästi toimiva markkinataloustoimija arvioisi
tavallisesti etukäteen hankkeen strategiaa ja rahoitusnäkymiä. Näin ollen jos
jäsenvaltio väittää, että transaktio täyttää markkinataloustoimijatestin mukaiset
vaatimukset, mutta tästä on epäilyjä, jäsenvaltion on toimitettava todisteita,
joista käy ilmi, että päätös kyseisen transaktion toteuttamisesta tehtiin
sellaisten taloudellisten arviointien perusteella, jotka samankaltaisissa
olosuhteissa rationaalisesti toimiva yksityinen toimija (jonka ominaisuudet
vastaavat kyseisen julkisen elimen ominaisuuksia) olisi tehnyt määrittääkseen
transaktion kannattavuuden tai taloudelliset edut. Tämän vuoksi merkitystä
ei ole sellaisilla arvioinneilla, jotka on laadittu transaktion suorittamisen
jälkeen ja jotka perustuvat jälkikäteen tehtyyn päätelmään sen kannattavuudesta
tai kannattamattomuudesta tai myöhempiin perusteluihin tosiasiallisesti
valitusta toimintatavasta (kohdat 81-82).
Edelleen komission tiedonantoluonnoksen markkinataloustoimijatestiä koskevassa
4.2. kohdassa käsitellään avointa tarjouskilpailua toimenpiteen
markkinaehtojen mukaisuuden määrittämisessä. Transaktion voidaan olettaa
olevan markkinaehtojen mukainen, jos se tiedonantoluonnoksesta tarkemmin
ilmenevällä tavalla toteutetaan avoimen, läpinäkyvän, riittävästi julkistetun
ja syrjimättömän tarjouskilpailun jälkeen (kohta 91). Hallinto-oikeus
toteaa, että osakkeiden myymisen markkinaehtoisuus ei ole määritettävissä
tällä tavoin, koska kaupunki ei ole järjestänyt asiassa tarjouskilpailua tai
muutoinkaan avoimesti tarjonnut osakkeita riittävän suuren joukon ostettavaksi.


Hallinto-oikeus toteaa, että kaupunginhallitus oli jo 8.8.2011 (§ 179) päättänyt
JBOY:n osakkeiden myynnistä Primary Energy Oy:lle. Myyntihinnan
oli tuolloin selvitetty perustuneen osakkeiden merkintähintaan ajankohtana,
jolloin kaupunki oli aikoinaan osakkeet merkinnyt. Hinnan oli selvitetty

10 (12)

vastanneen myös osakkeiden kirjanpitoarvoa. Kaupunki on ennen nyt käsiteltävinä
olevien kaupunginhallituksen päätösten tekemistä hankkinut FCG
Tietojohtaminen Oy:n erityisasiantuntija, KTM, HTM Riitta Ekurin laatiman
määrityksen JBOY:n arvosta omistajan näkökulmasta (arviokirja päivätty
30.1.2013). Arviokirjassa on arvioitu muun muassa yhtiön toimintaa,
asiakkuuksia ja tulevaisuudennäkymiä, kuvattu yhtiön taloudellista asemaa
ja laskettu liiketoiminnan vapaata kassavirtaa vuosille 2012 - 2016. Arviokirjassa
on kuvattu arvonmääritysprosessia. Arvonmäärityksen lopputuloksen
mukaan kaupungilta saatuihin tietoihin ja asiakirjoihin perustuviin laskelmiin
pohjautuen JBOY:n osakkeilla ei ole ollut arvoa omistajalle.

Hallinto-oikeus toteaa, että kaupunki on hankkinut ulkopuolisen asiantuntijan
JBOY:n ja sen osakkeiden arvoa koskevan määrityksen vasta sen jälkeen,
kun hallinto-oikeus on aikaisemmalla päätöksellään kumonnut kaupunginhallituksen
osakkeiden myyntiä päätöksen. Sitä aikaisemmin selvitys
osakkeiden markkinaehtoisesta myyntihinnasta perustui osakkeiden aikaisempaan
merkintähintaan ja niiden kirjanpitoarvoon. Tämän lisäksi kaupunki
on todennut Euroopan komission oikeudellisen yksikön lausuntoon antamassaan
vastineessa, että Vision Hunters Ltd:n DI, KTM Rainer Häggblom
on pitänyt osakkeista saatua hintaa käypänä. Hallinto-oikeus arvioi, että
kaupungin etukäteinen selvitys toimenpiteen kannattavuudesta ja sen kaupungille
tuottamista taloudelliset eduista sekä kaupungin omistaman yhtiön
rahoitusnäkymistä on ollut varsin suppea. Se, että kaupunki on sittemmin
hankkinut yhden, sinänsä asianmukaisen arvioinnin yhtiön ja sen osakkeiden
arvosta sekä yhtiön tulevaisuudennäkymistä, ei hallinto-oikeuden arvion
mukaan asiaa kokonaisuutena harkiten osoita kaupungin arvioineen
osakkeiden myymistä koskevan hankkeen strategiaa ja rahoitusnäkymiä järkevän
markkinataloustoimijan tavoin. Kaupunki ei ole hintaa määrittäessään
arvioinut sitäkään, mikä vaikutus osakekaupan seurauksena tapahtuvilla
omistusosuuksien muutoksilla on JBOY:n taloudelliseen asemaan. Myyntihintaa
määritettäessä kaupunki ei ole myöskään arvioinut sille jäljelle jäävän
JBOY:n omistuksen merkitystä. Hallinto-oikeus on kaupungin menettelyä
arvioidessaan tullut siihen johtopäätökseen, että kaupunki ei ole osakkeita
myydessään toiminut järkevästi toimivan ja huolellisen markkinataloustoimijan
tapaan.

Arvioituaan osakkeiden myyntiä koskevan toimenpiteen markkinaehtoisuutta,
hallinto-oikeus ottaa vielä lyhyesti kantaa kahteen muuhun toimenpiteeseen
ja arvioi lopuksi toimenpiteiden markkinaehtoisuutta kokonaisuutena.
Kaupunki on selvittänyt Euroopan komission oikeudellisen yksikön
lausuntoon antamassaan vastineessa sekä lainan antamiseen että lainan
myöhemmän muuntamiseen liittyneitä olosuhteita. Kaupunki ei ole kuitenkaan
esittänyt selvitystä siitä, että päätöksiä tehtäessä olisi nimenomaisesti
selvitetty, olisiko hypoteettinen yksityinen lainanantaja tai hypoteettinen
yksityinen velkoja toiminut samankaltaisessa tilanteessa kuten kaupunki on
toiminut. Tällaista arviointia ei ole esitetty myöskään edellä mainitussa vastineessa.
Kaupungin esille tuomien olosuhteiden perusteella hallinto-oikeus
katsoo, ettei kaupungin ole myöskään osakaslainan myöntämisen ja kyseisen
lainan myöhemmän muuntamisen osalta asiaa kokonaisuutena arvioiden
katsottava toimineen markkinataloustoimijan tapaan.

Koska kaupunki ei ole pystynyt osoittamaan toimineensa markkinataloustoimijan
tapaan eikä siten läpäissyt Unionin tuomioistuimissa luotua mark


11 (12)

kinataloustoimijatestiä, on mahdollista, että Primary Energy Oy on saanut
taloudellista etua, jota se ei olisi saanut tavanomaisissa markkinaolosuhteissa
ja jonka johdosta sen tilanne voi olla edullisempi kuin sen kilpailijoiden.
SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua taloudellista etua
koskevan edellytyksen on siten arvioitava täyttyvän.

3) Hallinto-oikeuden arvion mukaan kaupungin toimenpiteet ovat olleet
SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla valikoivia,
koska ne eivät ole olleet avoinna kaikille alueella toimiville yrityksille tasapuolisesti,
vaan toimenpiteet on kohdistettu ainoastaan tiettyihin ja ennakolta
valikoituihin yrityksiin. SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua
edun valikoivuutta koskevan edellytyksen on siten arvioitava täyttyvän.


4) Hallinto-oikeuden arvion mukaan myös viimeinen SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa valtiontuen edellytykseksi määritelty edellytys täyttyy.
Komission tiedonantoluonnoksen kauppaan ja kilpailuun kohdistuvia
vaikutuksia koskevan 6. kohdan mukaan käytännössä kilpailun on katsottu
vääristyneen, jos valtio myöntää taloudellista etua yritykselle kilpailulle vapautetulla
alalla, jolla on tai voisi olla kilpailua. JBOY:n arvon määritystä
koskevassa asiakirjassa (FCG Tietojohtaminen Oy, erityisasiantuntija Riitta
Ekuri, 30.1.2013) yhtiön toiminnan tarkoitukseksi on määritelty prosessihöyryn
toimittaminen sittemmin konkurssiin menneelle kartonkitehtaalle ja
kaukolämmön toimittaminen Juankosken taajamaan. Hallinto-oikeus toteaa,
että kaukolämmön toimittaminen on vapaasti kilpailtu ala. Samoin on mahdollista,
että myönnetty tuki voi vahvistaa JBOY:n ja Primary Energy Oy:n
asemaa jäsenvaltioiden välisessä kaupassa.

Hallinto-oikeus on edellä arvioinut kaikkien neljän SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun valtiontuelle asetetun edellytyksen täyttyvän,
koska kaupunki ei ole luotettavasti selvittänyt eikä esittänyt riittäviä
todisteita mainitun valtiontukisäännöksen soveltumattomuudesta kaupunginhallituksen
JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon. Koska kaupunginhallituksen
päättämissä toimenpiteissä voi olla kysymys kielletystä valtiontuesta,
olisi kaupungin tullut tehdä komissiolle SEUT-sopimuksen 108 artiklan
3 kohdassa tarkoitettu ilmoitus ennen osakkeiden myynnistä päättämistä.

Lopputulos

Asiassa saadun selvityksen perusteella on mahdollista, että kaupunginhallituksen
JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon sisältyy SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea. Koska kaupunki ei ole ennen
osakkeiden myyntiä koskevan päätöksen tekemistä tehnyt komissiolle
SEUT-sopimuksen 108 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua ilmoitusta ja koska
kaupungin on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien
säännösten ja määräysten noudattamisesta, kaupunginhallituksen päätökset
ovat kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä
järjestyksessä syntyneitä. Hallinto-oikeus kumoaa valituksenalaiset päätökset.


12 (12)


Sovelletut oikeusohjeet

Muutoksenhaku

Jakelu

Päätös
Oikeudenkäyntimaksu
Jäljennös

Oikeudenkäyntikulut

Hallinto-oikeus on edellä tässä päätöksessä kerrotuin perustein arvioinut
Juankosken kaupungin menetelleen lainvastaisesti JBOY:tä koskevassa päätöksenteossaan
ja valituksen johdosta kumonnut valituksenalaiset päätökset.
Näissä olosuhteissa olisi kohtuutonta, jos valittaja joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa
vahinkonaan. Tämän vuoksi Juankosken kaupunki on
velvoitettava korvaamaan valittajan kohtuullisena pidettävät oikeudenkäyntikulut
laillisine korkoineen vaatimuksen mukaisesti.

Sen sijaan valittajaa ei ole velvoitettava korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikuluja.
Hallinto-oikeus hylkää kaupungin oikeudenkäyntikuluvaatimuksen.


Perusteluissa mainitut ja
Kuntalaki 65 § ja 90 § "

GRe: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 18.56
Tässä aika pitkälti HAO:n päätös:
--"
4.2. kohdassa selostetaan Unionin tuomioistuimissa luotuja "markkinataloustoimijaa"
koskevia testejä, joita soveltamalla on arvioitavissa, toteutetaanko
viranomaisten, julkisyhteisöjen tai julkisten yritysten taloudelliset
transaktiot tavanomaisissa markkinaolosuhteissa ja koituuko siitä etua yrityksille
(kohdat 77-78). Sitä, onko toimenpide markkinaehtojen mukainen,
on tutkittava etukäteen niiden tietojen perusteella, jotka olivat saatavilla toimenpiteestä
päätettäessä. Järkevästi toimiva markkinataloustoimija arvioisi
tavallisesti etukäteen hankkeen strategiaa ja rahoitusnäkymiä. Näin ollen jos
jäsenvaltio väittää, että transaktio täyttää markkinataloustoimijatestin mukaiset
vaatimukset, mutta tästä on epäilyjä, jäsenvaltion on toimitettava todisteita,
joista käy ilmi, että päätös kyseisen transaktion toteuttamisesta tehtiin
sellaisten taloudellisten arviointien perusteella, jotka samankaltaisissa
olosuhteissa rationaalisesti toimiva yksityinen toimija (jonka ominaisuudet
vastaavat kyseisen julkisen elimen ominaisuuksia) olisi tehnyt määrittääkseen
transaktion kannattavuuden tai taloudelliset edut. Tämän vuoksi merkitystä
ei ole sellaisilla arvioinneilla, jotka on laadittu transaktion suorittamisen
jälkeen ja jotka perustuvat jälkikäteen tehtyyn päätelmään sen kannattavuudesta
tai kannattamattomuudesta tai myöhempiin perusteluihin tosiasiallisesti
valitusta toimintatavasta (kohdat 81-82).
Edelleen komission tiedonantoluonnoksen markkinataloustoimijatestiä koskevassa
4.2. kohdassa käsitellään avointa tarjouskilpailua toimenpiteen
markkinaehtojen mukaisuuden määrittämisessä. Transaktion voidaan olettaa
olevan markkinaehtojen mukainen, jos se tiedonantoluonnoksesta tarkemmin
ilmenevällä tavalla toteutetaan avoimen, läpinäkyvän, riittävästi julkistetun
ja syrjimättömän tarjouskilpailun jälkeen (kohta 91). Hallinto-oikeus
toteaa, että osakkeiden myymisen markkinaehtoisuus ei ole määritettävissä
tällä tavoin, koska kaupunki ei ole järjestänyt asiassa tarjouskilpailua tai
muutoinkaan avoimesti tarjonnut osakkeita riittävän suuren joukon ostettavaksi.


Hallinto-oikeus toteaa, että kaupunginhallitus oli jo 8.8.2011 (§ 179) päättänyt
JBOY:n osakkeiden myynnistä Primary Energy Oy:lle. Myyntihinnan
oli tuolloin selvitetty perustuneen osakkeiden merkintähintaan ajankohtana,
jolloin kaupunki oli aikoinaan osakkeet merkinnyt. Hinnan oli selvitetty

10 (12)

vastanneen myös osakkeiden kirjanpitoarvoa. Kaupunki on ennen nyt käsiteltävinä
olevien kaupunginhallituksen päätösten tekemistä hankkinut FCG
Tietojohtaminen Oy:n erityisasiantuntija, KTM, HTM Riitta Ekurin laatiman
määrityksen JBOY:n arvosta omistajan näkökulmasta (arviokirja päivätty
30.1.2013). Arviokirjassa on arvioitu muun muassa yhtiön toimintaa,
asiakkuuksia ja tulevaisuudennäkymiä, kuvattu yhtiön taloudellista asemaa
ja laskettu liiketoiminnan vapaata kassavirtaa vuosille 2012 - 2016. Arviokirjassa
on kuvattu arvonmääritysprosessia. Arvonmäärityksen lopputuloksen
mukaan kaupungilta saatuihin tietoihin ja asiakirjoihin perustuviin laskelmiin
pohjautuen JBOY:n osakkeilla ei ole ollut arvoa omistajalle.

Hallinto-oikeus toteaa, että kaupunki on hankkinut ulkopuolisen asiantuntijan
JBOY:n ja sen osakkeiden arvoa koskevan määrityksen vasta sen jälkeen,
kun hallinto-oikeus on aikaisemmalla päätöksellään kumonnut kaupunginhallituksen
osakkeiden myyntiä päätöksen. Sitä aikaisemmin selvitys
osakkeiden markkinaehtoisesta myyntihinnasta perustui osakkeiden aikaisempaan
merkintähintaan ja niiden kirjanpitoarvoon. Tämän lisäksi kaupunki
on todennut Euroopan komission oikeudellisen yksikön lausuntoon antamassaan
vastineessa, että Vision Hunters Ltd:n DI, KTM Rainer Häggblom
on pitänyt osakkeista saatua hintaa käypänä. Hallinto-oikeus arvioi, että
kaupungin etukäteinen selvitys toimenpiteen kannattavuudesta ja sen kaupungille
tuottamista taloudelliset eduista sekä kaupungin omistaman yhtiön
rahoitusnäkymistä on ollut varsin suppea. Se, että kaupunki on sittemmin
hankkinut yhden, sinänsä asianmukaisen arvioinnin yhtiön ja sen osakkeiden
arvosta sekä yhtiön tulevaisuudennäkymistä, ei hallinto-oikeuden arvion
mukaan asiaa kokonaisuutena harkiten osoita kaupungin arvioineen
osakkeiden myymistä koskevan hankkeen strategiaa ja rahoitusnäkymiä järkevän
markkinataloustoimijan tavoin. Kaupunki ei ole hintaa määrittäessään
arvioinut sitäkään, mikä vaikutus osakekaupan seurauksena tapahtuvilla
omistusosuuksien muutoksilla on JBOY:n taloudelliseen asemaan. Myyntihintaa
määritettäessä kaupunki ei ole myöskään arvioinut sille jäljelle jäävän
JBOY:n omistuksen merkitystä. Hallinto-oikeus on kaupungin menettelyä
arvioidessaan tullut siihen johtopäätökseen, että kaupunki ei ole osakkeita
myydessään toiminut järkevästi toimivan ja huolellisen markkinataloustoimijan
tapaan.

Arvioituaan osakkeiden myyntiä koskevan toimenpiteen markkinaehtoisuutta,
hallinto-oikeus ottaa vielä lyhyesti kantaa kahteen muuhun toimenpiteeseen
ja arvioi lopuksi toimenpiteiden markkinaehtoisuutta kokonaisuutena.
Kaupunki on selvittänyt Euroopan komission oikeudellisen yksikön
lausuntoon antamassaan vastineessa sekä lainan antamiseen että lainan
myöhemmän muuntamiseen liittyneitä olosuhteita. Kaupunki ei ole kuitenkaan
esittänyt selvitystä siitä, että päätöksiä tehtäessä olisi nimenomaisesti
selvitetty, olisiko hypoteettinen yksityinen lainanantaja tai hypoteettinen
yksityinen velkoja toiminut samankaltaisessa tilanteessa kuten kaupunki on
toiminut. Tällaista arviointia ei ole esitetty myöskään edellä mainitussa vastineessa.
Kaupungin esille tuomien olosuhteiden perusteella hallinto-oikeus
katsoo, ettei kaupungin ole myöskään osakaslainan myöntämisen ja kyseisen
lainan myöhemmän muuntamisen osalta asiaa kokonaisuutena arvioiden
katsottava toimineen markkinataloustoimijan tapaan.

Koska kaupunki ei ole pystynyt osoittamaan toimineensa markkinataloustoimijan
tapaan eikä siten läpäissyt Unionin tuomioistuimissa luotua mark


11 (12)

kinataloustoimijatestiä, on mahdollista, että Primary Energy Oy on saanut
taloudellista etua, jota se ei olisi saanut tavanomaisissa markkinaolosuhteissa
ja jonka johdosta sen tilanne voi olla edullisempi kuin sen kilpailijoiden.
SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua taloudellista etua
koskevan edellytyksen on siten arvioitava täyttyvän.

3) Hallinto-oikeuden arvion mukaan kaupungin toimenpiteet ovat olleet
SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla valikoivia,
koska ne eivät ole olleet avoinna kaikille alueella toimiville yrityksille tasapuolisesti,
vaan toimenpiteet on kohdistettu ainoastaan tiettyihin ja ennakolta
valikoituihin yrityksiin. SEUT-sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua
edun valikoivuutta koskevan edellytyksen on siten arvioitava täyttyvän.


4) Hallinto-oikeuden arvion mukaan myös viimeinen SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa valtiontuen edellytykseksi määritelty edellytys täyttyy.
Komission tiedonantoluonnoksen kauppaan ja kilpailuun kohdistuvia
vaikutuksia koskevan 6. kohdan mukaan käytännössä kilpailun on katsottu
vääristyneen, jos valtio myöntää taloudellista etua yritykselle kilpailulle vapautetulla
alalla, jolla on tai voisi olla kilpailua. JBOY:n arvon määritystä
koskevassa asiakirjassa (FCG Tietojohtaminen Oy, erityisasiantuntija Riitta
Ekuri, 30.1.2013) yhtiön toiminnan tarkoitukseksi on määritelty prosessihöyryn
toimittaminen sittemmin konkurssiin menneelle kartonkitehtaalle ja
kaukolämmön toimittaminen Juankosken taajamaan. Hallinto-oikeus toteaa,
että kaukolämmön toimittaminen on vapaasti kilpailtu ala. Samoin on mahdollista,
että myönnetty tuki voi vahvistaa JBOY:n ja Primary Energy Oy:n
asemaa jäsenvaltioiden välisessä kaupassa.

Hallinto-oikeus on edellä arvioinut kaikkien neljän SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun valtiontuelle asetetun edellytyksen täyttyvän,
koska kaupunki ei ole luotettavasti selvittänyt eikä esittänyt riittäviä
todisteita mainitun valtiontukisäännöksen soveltumattomuudesta kaupunginhallituksen
JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon. Koska kaupunginhallituksen
päättämissä toimenpiteissä voi olla kysymys kielletystä valtiontuesta,
olisi kaupungin tullut tehdä komissiolle SEUT-sopimuksen 108 artiklan
3 kohdassa tarkoitettu ilmoitus ennen osakkeiden myynnistä päättämistä.

Lopputulos

Asiassa saadun selvityksen perusteella on mahdollista, että kaupunginhallituksen
JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon sisältyy SEUT-sopimuksen
107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea. Koska kaupunki ei ole ennen
osakkeiden myyntiä koskevan päätöksen tekemistä tehnyt komissiolle
SEUT-sopimuksen 108 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua ilmoitusta ja koska
kaupungin on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien
säännösten ja määräysten noudattamisesta, kaupunginhallituksen päätökset
ovat kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä
järjestyksessä syntyneitä. Hallinto-oikeus kumoaa valituksenalaiset päätökset.


12 (12)


Sovelletut oikeusohjeet

Muutoksenhaku

Jakelu

Päätös
Oikeudenkäyntimaksu
Jäljennös

Oikeudenkäyntikulut

Hallinto-oikeus on edellä tässä päätöksessä kerrotuin perustein arvioinut
Juankosken kaupungin menetelleen lainvastaisesti JBOY:tä koskevassa päätöksenteossaan
ja valituksen johdosta kumonnut valituksenalaiset päätökset.
Näissä olosuhteissa olisi kohtuutonta, jos valittaja joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa
vahinkonaan. Tämän vuoksi Juankosken kaupunki on
velvoitettava korvaamaan valittajan kohtuullisena pidettävät oikeudenkäyntikulut
laillisine korkoineen vaatimuksen mukaisesti.

Sen sijaan valittajaa ei ole velvoitettava korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikuluja.
Hallinto-oikeus hylkää kaupungin oikeudenkäyntikuluvaatimuksen.


Perusteluissa mainitut ja
Kuntalaki 65 § ja 90 § "

Pena T.Re: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 18.59
"Päätös on kumottava. Kaupunki on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut 1.240,- euroa." Näin siinä lukee.
Lisäksi kaupungin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta hylätään (n. 10.000,- veronmaksajien kukkarosta)
Eiköhän pidätetä Kangasperkon palkasta suoraan, koska hän toimi lainvastaisesti käyttäessään asianajotoimistoa edustamassa kaupunginhallitusta, kuten niin monesti aiemmin.
Peritäänkö edelliset 300.000,- yhteisvastuullisesti kaupunginhallituksen jäseniltä? Ehkä puolet Kangasperkolta?
Tämä päätös ei jää viimeiseksi. Eiköhän oteta Kangasperko pois kaikista sivutoimista, erityisesti Premium Board Finlandiin ja Biolämpöön liittyvistä??? Heimo ja Veijo: Miten on? Oletteko miehiä?

Pena T.Re: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 19.00
"Päätös on kumottava. Kaupunki on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut 1.240,- euroa." Näin siinä lukee.
Lisäksi kaupungin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta hylätään (n. 10.000,- veronmaksajien kukkarosta)
Eiköhän pidätetä Kangasperkon palkasta suoraan, koska hän toimi lainvastaisesti käyttäessään asianajotoimistoa edustamassa kaupunginhallitusta, kuten niin monesti aiemmin.
Peritäänkö edelliset 300.000,- yhteisvastuullisesti kaupunginhallituksen jäseniltä? Ehkä puolet Kangasperkolta?
Tämä päätös ei jää viimeiseksi. Eiköhän oteta Kangasperko pois kaikista sivutoimista, erityisesti Premium Board Finlandiin ja Biolämpöön liittyvistä??? Heimo ja Veijo: Miten on? Oletteko miehiä?

Pena T.Re: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 19.02
"Päätös on kumottava. Kaupunki on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut 1.240,- euroa." Näin siinä lukee.
Lisäksi kaupungin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta hylätään (n. 10.000,- veronmaksajien kukkarosta)
Eiköhän pidätetä Kangasperkon palkasta suoraan, koska hän toimi lainvastaisesti käyttäessään asianajotoimistoa edustamassa kaupunginhallitusta, kuten niin monesti aiemmin.
Peritäänkö edelliset 300.000,- yhteisvastuullisesti kaupunginhallituksen jäseniltä? Ehkä puolet Kangasperkolta?
Tämä päätös ei jää viimeiseksi. Eiköhän oteta Kangasperko pois kaikista sivutoimista, erityisesti Premium Board Finlandiin ja Biolämpöön liittyvistä??? Heimo ja Veijo: Miten on? Oletteko miehiä?

Pena T.Re: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 19.07
"Päätös on kumottava. Kaupunki on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut 1.240,- euroa." Näin siinä lukee.
Lisäksi kaupungin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta hylätään (n. 10.000,- veronmaksajien kukkarosta)
Eiköhän pidätetä Kangasperkon palkasta suoraan, koska hän toimi lainvastaisesti käyttäessään asianajotoimistoa edustamassa kaupunginhallitusta, kuten niin monesti aiemmin.
Peritäänkö edelliset 300.000,- yhteisvastuullisesti kaupunginhallituksen jäseniltä? Ehkä puolet Kangasperkolta?
Tämä päätös ei jää viimeiseksi. Eiköhän oteta Kangasperko pois kaikista sivutoimista, erityisesti Premium Board Finlandiin ja Biolämpöön liittyvistä??? Heimo ja Veijo: Miten on? Oletteko miehiä?

Pena T.Re: Alihintainen kauppa kiellettyä yritystukea19.1.2015 19.13
"Päätös on kumottava. Kaupunki on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut 1.240,- euroa." Näin siinä lukee.
Lisäksi kaupungin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta hylätään (n. 10.000,- veronmaksajien kukkarosta)
Eiköhän pidätetä Kangasperkon palkasta suoraan, koska hän toimi lainvastaisesti käyttäessään asianajotoimistoa edustamassa kaupunginhallitusta, kuten niin monesti aiemmin.
Peritäänkö edelliset 300.000,- yhteisvastuullisesti kaupunginhallituksen jäseniltä? Ehkä puolet Kangasperkolta?
Tämä päätös ei jää viimeiseksi. Eiköhän oteta Kangasperko pois kaikista sivutoimista, erityisesti Premium Board Finlandiin ja Biolämpöön liittyvistä??? Heimo ja Veijo: Miten on? Oletteko miehiä?



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: