Keskustelu

Pekka VKirjoitukseni paikallislehtiin29.3.2017 11.15
Paikallisjunalla Koillis-Kuopioon

Olen parkkeerannut autoni Juankosken juna-asemalle ja paikallisjuna lähteekin kohtapuolin Kuopion keskustaan. Istun mukavaan ja nopeaan paikallisjunaan ja juna täyttyykin työhön lähtevistä juankoskelaisista, nuorista ja keski-ikäisistä, työmatkalaisista, shoppaajista ja palveluja hakevista immeisistä.
Hiukan alle tunnissa juna matkaa Nilsiän kaupunginosan kautta Siilinjärven halki Kuopion asemalle. Ajattelen, miten hieno ratkaisu oli kehittää paikallisjunayhteys Koillis-Savon ja Kuopion välillä. Kiitän korkeampaa tahoa siitä, että päätös todella saatiin aikaan 2017 Kuopion kaupunginvaltuustossa suurella äänten enemmistöllä. Päätöksen johdosta Koillis-Kuopioon on muuttanut nuoria ja vähän vanhempiakin, koska junayhteys on tuonut Kuopion alueen työpaikat ja palvelut paikallisjunayhteyden päähän ja pohjoisimmalta rajaltakin alle tunnin työmatkan päähän. Samalla on palveluyrittäjiä muuttanut Juankosken ja Nilsiän alueelle, sillä ostovoimaa riittää ja asunnoista on jo pula. Esimerkiksi Muuruvedellä ja Säyneisessä on rakenteilla monia uusia asuntoja.

Tämä tulevaisuuden visio on ollut mielessäni jo pitkään; mielestäni yksi tärkeimmistä infran rakennusprojekteista on paikallisjunaliikenteen kehittäminen Koillis- ja Pohjois- Kuopioon. Hyvät liikenneyhteydet takaisivat sen, että työmatkat helpottuisivat oleellisesti, alueelle muuttaisi uusia asukkaita ja samalla alueen PK-sektori kasvaisi kysynnän lisääntyessä.
Koillis-Kuopio tarjoaa asukkaille ja sinne muuttaville kauniin ja terveellisen ympäristön, mahtavat metsästys- ja kalastus-, ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet. Ja vain alle tunnin paikallisjunamatkan päässä.
Vision toteutuminen on poliittisen tahdon ja rohkeuden asia.

Pekka Vartiainen, KD (313)

PRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin29.3.2017 14.47
Jos on visioita, on myös uskoa tulevaisuuteen

alan kolmas miesRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin29.3.2017 15.25
Moro Pekan kannattaa muistaa, että New Stromsin Römssyn konkurssipesän lunastukseen liittyvässä liiketoimintasuunnitelmassa oli myös Juankosken ränsistyneen aseman palauttaminen henkilöliikenteeseen, josta esim. yksityisellä junalla olisi päässyt hurauttamaan vaikka Pietariin saakka.

Muualla maailmassa rautatietkin on nykyään yksityistetty ja on alettu hyödyntämään rautateihin liittyviä ekologisia- ja myös nostalgisia arvoja.

Eilen Ukko Pekka Svinhufvudin pojan poika Heikki Svinhufvud ajeli komeasti oikealla Ukko Pekka vetoisella juhlajunalle seurueineen Helsinkiin.

Paljasjalkaiselle helsinkiläiselle siinä oli jo historian siipien havinaa, kun jo 1940-luvun lopulla tuli haisteltua Ukko Pekan höyryjä Helsingin asemalla.

Kuopio voisi ottaa tästäkin vähän mallia ja laittaa maaseudun elämään vauhtia raideliikenteen avulla. Logistiikkapalvelut ovat aivan oleellisia myös kuntien elinkelpoisuuden osalta.

Ei riitä se, että 5-tiellä on jossain risteyksessä Lapinlahdella 5000 euroa maksava kyltti, jossa lukee suunnilleen 100 km Juankosken autiokylään.

Syrjäkylä autioituuRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin29.3.2017 19.39
Saahan sitä vapaassa maassa höperehtiä

RikeRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin30.3.2017 0.13
Syrjäkylät autioituvat, jos visionäärit loppuvat. Hyvä, että visioita löytyy ja positiivisuus voittaa aina nurkanpankkopillittäjät.

likainen-harryVaalitemppu30.3.2017 8.16
Onhan aikaisemminkin ollu visiomiehiä esim."soppa-korhonen"loparit sai.
Ei tulevaisuutta,tuhottu on Juankoski...kiitos politiikot.

JJRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin30.3.2017 10.11
Kiitos Keskustapuolue, demarit, kokoomus, vasemmistoliitto, jotka äänestivät keskuskeittiön Juankoskelle--siinä tuhottiin myös paikalliskoulu. Ja veronmaksajien 4 miljoonaa euroa. Nyt ei edes Servika halua sitä kallista laitosta. Pääasiamiehenä oli Keskustan kaksi pomoa, Kettunen ja Lösönen.

alan kolmas miesRe: Kirjoitukseni paikallislehtiin30.3.2017 13.16
Keskustan Muistutuskeittiö eli Sillikuukki on tyypillinen kepuloinen investointihanke, jonka liikeideassa oli ainakin Ranen ja Lösön mentävä reikä.

Servica ei tiettävästi tarvitse laitosta, joten laitoksen nykyinen arvo on nolla ja 4 milj. veroeroja (investointi) meni taas kuin kankkulan kaivoon.

Tämäkin oli tiedossa jo heti, kun laitos valmistui ja jopa työtekijät uupuivat toivottomasssa työssään.

Kun nyt nollan arvoista Sillikuukkia jatkuvasti vain pyöritetään, niin vuotuiset tappiot lienee noin 400 000 euroa vuodessa.

Ilman diskonttolaskua tästä nähdään, että kymmenen tulevan vuoden aikana Kuopio joutuu maksamaan tästäkin Juankosken talousnerojen menetetystä investoinnista vielä ainakin 4 milj. euroa lisää.

Sillikuukki-investoinnin seurauksena myös Säyneisen hyvä kyläkoulu saatiin kylmäksi, vaikka New Stroms teki siitäkin järjettömästä päätöksestä kunnallisvalituksen.

Hallinto-oikeus kuitenkin totesi, että Juankosken tyhmistäkään päätöksistä ei voi valittaa, koska Juankosken kaupungilla oli ennen ns. juankoskinen itsehallinto, jossa eutanasiakin on sallittu.

On erittäin kyseenalaista ja vaarallista, jos Sillikuukin uupuneet työtekijät valmistavat ruokaa Juankosken kaikille koululaislle, sairaille ja eläkeläisille.

Yhdenkin nuoren ihmisen altistaminen mahdollisen uupumuksen vuoksi jollekin vaikealle sairaudella tietää yhteuskunnalle yhden miljoonan euron laskua.

Kuka sen tietää, vaikka uupuneet Sillikuukin työtekijät ovat jo altistaneet vaikka 20 nuorta ihmistä jollekin elinikäiselle taudille. Tämän hintahan voi olla yhteiskunnalle sitten jo 20 milj. euroa.

Tästäkin syystä on syytä suorittaa Sillikuukin osalta ns. liikeidean ja liiketoimintasuunnitelman riippumaton ulkopuolinen tarkistus mahdollisimman nopeasti.

NS on ennakkoluuloton kehitysyhtiö, joka on perhehtynyt Sillikuukin kaltaisiin ns. vaikeisiin ja moniongelmasiiin liiketoimintoihin, joten NS voi hyvinkin nopeasti löytää Sillikuukillekin järkevän uuden toimintamallin ilman puoluepoliittisia rasitteita.

On kohtuutonta, että veronmaksajat on sitouteutettu vuodesta toiseen maksamaan satoja tuhansia euroja siitä ilosta, että jotkut poliitikot ovat saaneet päähänsä rakentaa kylään täysin tarpeettoman Sillikuukki Muistutuskeittiön.

Paikallinen elinkeinoasiamies on jo vuosikaupalla pohtinut Sillikuukin ongelmia, mutta laitoksen sulkemista parempaa vaihtoehtoa ei ole löytynyt ja tappion tekeminen vain jatkuu.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: