Keskustelu

PepponeKonsulttitöille seurantajärjestelmä31.5.2013 14.24
Juankoskella on vuosien varrella käytetty erilaisia konsultteja ja ostettu heidän palveluitaan. Konsultti on ollut vallan välineenä heikoille päättäjille, jotka eivät itse ole pystyneet pukemaan tavoitteitaan uskottaviksi sanoiksi. Konsulttien aikaan saannokset on nielty lähes kakistelematta.
Minkäänlaista seurantaa ei ole koskaan ollut konsulttien töiden vaikuttavuudesta.
Viimeisin demokratian kukkanen oli Eero Laesterän konsulttityö. Nyt on nähtävissä hänen aikaansannoksensa seuraukset. Minkä verran taloutemme on korjaantunut? Onko henkilöstömenot vähentyneet? Ehkä joku persoona non grata on saanut kenkää, mutta henkilöstömenojen kasvu on jatkunut kaikesta huolimatta.
Odotan, että uusi päättäjäkunta nostaa kissan pöydälle ja ottaa konsulttityön hyödyt tarkkaan pohdintaan ennen kuin seuraava mestari astuu tantereelle.

säästöporsasRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä31.5.2013 22.22
Tavallisesti asioista hyvin perillä oleva Peppone on taas puuttunut tärkeään asiaan. Heikot johtajat ja päättäjät voivat käyttää kaiken maailman konsultteja ja konsulentteja, joiden raporteilla typeriäkin päätöksiä voidaan perustella.

Joukossa voi olla kuitenkin ihan kunnonkin konsultteja, joiden ohjeista vaan ei oteta vaarin. Voi myös olla niin, että heikot päättäjät eivät edes ole ymmärtäneet, mitä konsultti on mahdollisesti kertonut. Tai sitten voi olla niinkin, että konsulttien ehdottamia ikäviä asioista ei vain syystä tai toisesta haluta toteuttaa. Toteutuu ns. poliittinen tarkoituksenmukaisuus. Näin on käynyt selvästi Juankoskella jo 42 vuotta, mutta nyt pää on tullut vetävän käteen.

Kaikkien kriteerien mukaan kaupungin talous ajaettiin kuitenkin viime valtuustokaudella tietoisesti umpisuohon ja valtion selvitysmiehet on tarvittu apuun.

Eero Laesterä laati tosiaan "demokratian kukkasen", kun ei nostanut raportissaan kissaa pöydälle tarpeeksi selvästi. Hänen esille kaivamistaan luvuista kuitenkin löytyy kaikki oleellinen. Pieni kertaus Laesterän keräämistä kumulatiivisista luvuista vuosina 2009-2012 alla:
- toimintakate - 107.95 milj. euroa
- verotulot 55.93 milj. euroa
- valtionosuudet 54.34 milj. euroa
- rahoitustuotot ja -menot 0.57 mil. euroa
- vuosikate 1.88 milj. euroa
- poistot 4.71 milj. euroa
- alijäämä -2.83 milj. euroa
- nettoinvestoinnit -19.09 milj. euroa

Lukemalla pelkästään nuo yo. kahdeksan lukua Laesterän raportista tiedetään ilman mitään seminaareja ja muita pippaloita, mitä Juankoskella pitää tehdä, jotta talous saadaan tasapainoon.

Ensinnäkin on tunnustettava realiteetit, mistä pahimmat ongelmat ovat johtuneet. Kuka tai ketkä ovat olleet vastuussa mm. tuosta järjettömästä investointiohjelmasta, jossa ainoaankaan investoituun euroon ei liity mitään muita kuin lisämenoja, kasvavia korkokuluja ja ylivoimaisia poistoja.

Liitosneuvottelut Kuopion kanssa eivät tuo tähän talousasiaan mitään todellista ratkaisua. Velka on valitettavasti veli otettaessa, mutta veljenpoika maksettaessa. Kuopio itsekin joutuu melkoiselle laidutuskuurille, jos nyt Parosen puheita on uskominen. Lähes 30 milj. euron alijäämä on Kuopiossakin iso luku. Ei kuopiolaiset Juankosken velkoja tule makselemaan.

Kun se kissa nyt joudutaan nostamaan Juankoskella pöydälle, niin se jo tiedetään että vuonna 2012 tuli alijäämää selvästi enemmän kuin Laesterä oli laskenut aiemmin. Se myös tiedetään, että kunnan kaikkien menojen määrä oli vuonna 2011 noussut jo 38.1 milj. euroon (Laestraän arviossa v. 2011 vuoden 2012 menot vain 34.3 milj. euroa).

Kokonaiskustannuksia voidaan pitää hyvänä lähtökohtana, josta on sitten lähdettävä toteuttamaan säästöjä. Koska taloutta ei ole aiempina vuosina sopeutettu tarvetta vastaavasti, on yleinen säästötavoite nyt ainakin 10-15%. Säästötavoite on helppo muistaa ja myös laskea taskulaskimella tai excelissä. Mikä estää, että tätä savolaista "säästörojektia" ei polkaista käyntiin heti. Vuositason säästötavoitteet vuoden 2011 tilinpäätöksen perusteella voisivat olla esim. seuraavat:

- kaupunginhallituksen alue, keskus ja tarkastuslautakunta 500-700 000 euroa (sopeutus liilliputti kaupungin tasolle, Keskustan keittiön korvaaminen halvemmilla vaihtoehdoilla ja pahvitehtaan tuen lopetus)
- sosiaalilautakunta noin 2.25 milj. euroa (Kysterin moolokin kidan sulkeminen)
- koulutoimesta en säästäisi juuri mitään, kun se luu on kaluttu loppuun. Sen sijaan voisi olla hyvä nostaa koulutusmenoja esim. amiska
- tekninen toimi säästötavoite noin 160 000 euroa
- kokonaissäästötavoite 3.0 milj. euroa vuositasolle

Parin vuoden päästä Juankosken talous näyttää todellisten säästötoimien johdosta jo ihan toiselta. Toivomalla säästöt eivät kuitenkaan toteudu. Tarvitaan jämäkkä talousmies tai nainen, joka vastaa säästöohjelman toteutuksesta hallitukselle ja lopulta valtuustolle.

Säästämisessä ei tarvita avaruustiedettä vaan pelkkää talonpoikaisjärkeä.
Ei saa syödä enemmän kuin tienaa.

hähRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä31.5.2013 23.49
millä kysteri paikataan ja mikä ihmeen amiska tässä auttaa

säästöporsasRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä1.6.2013 0.57
Kysteri paikataan järjellä. Amiska ei nosta nopeasti Juankoskea upposuosta, mutta saataisiinhan paikkakunnalla ainakin ammattitason koulutusta. Nyt taisi olla lukiosta vain 25 ylioppilasta. Se on kovin vähän se.

Häh! Haluatko sinä, että Juankoski leimautuu kaupungiksi, jossa sivistykselle, ammattitaidolle ja yrittäjille nauretaan kateellisten toimesta perunakellareissa. Pitäisikö kaikkien Juicen torin liepeillä laskea pakkaspäivinä lämmikkeeksi housunlahkeeseen, kun ei ole töitä eikä kunnolla rahaa ruokaan.

Onnittelut kuitenkin kaikille uusille ylioppilaille. Valkolakki on tärkeä tavoite ja symboli. Toivotaan, että joku heistä nostaa Juankosken talouden uusille urille muutaman vuoden sisään. "Vanhat parrat" ovat jo osaamisensa näyttäneet. Jälki ei vakuuta. Tilausta on selvästi uusille ajatuksille.

Kalle MatilaRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä1.6.2013 10.16
Toinen kappale edellisestä: Juuri niin tapahtuu jo

Pekka VRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä1.6.2013 11.47
Moro,
kiitos kirjoittajille ajatuksista, ja jatkan minäkin :
-on aivan typerää kuvitella, että sivistystoimesta leikkaaminen auttaisi- siis koulujen lakkauttamisella. Pikkukoulut ovat todella edullisia vaihtoehtoja verrattuna kuljetuksiin aina Rautavaaran ja Kuopion rajoilta keskusjuankoskelle. Opettajahallinnon selkeä uudistus, siis yksi rehtori kaikille kouluille ja opettajat liikkuisivat ei oppilaat; tämä tatrkoittaisi yhtenäiskoulujärjestelmää. Karttusen vastarannankiiskimäinen ajattelu asiassa pahentaa vain asioita. Nyt on tullut tietoon, että Karista tulleita oppilaita on ajatus kyydittää vanhempien autoilla ja lopetttaa koulukuljetus. Näin on varmasti tapahtunut aikaisemminkin, mutta ei muuten onnistu ilman valitusruljanssia, sillä rikkoo yhdenvertaisuuspykälän. Juankoski tarvitsee kaikki mahdolliset oppilaat kouluihin pitääkseen valtionosuudet ja tietyn määrän kouluja kunnassa.
Amiskan uudelleen käynnistäminen yhdessä Kaavin kanssa olisi hyvä vaihtoehto, mutta kun tahtoa ei ole juankoskelaisilla viranhaltijoilla yhteistoimintaan, menetämme Kaavin oppilaatkin Tuusniemelle tai muualle ja voimme heittää hyvästit lukiolle ainakin.
Juankosken keskushallinnon , yleishallinnon budjetoidut varat pitää uudelleen suunnitella, sillä miten on mahdollista varoilla kustantaa ilman valtuuston hyväksyntää laittaa satoja tuhansia euroja asianajokuluihin ja erilaisiin konsulttipalveluihin. Ainakin 500000 euron kevennys yleishallinnon budjetistqa heti pois.
Myös ns. kolmen johtajan hallinto pois ja tilalle kaupunginjohtajan ja talousjohtajan virat.
Myös muita esimies virkoja pois ja tilalle kiertävä esimiespalvelu.
Kaupungin toiminta ympäristöjhuollossa tutkittava perinpohjin, kuten kaikki tukeminen sellaisista tehtävistä, jotka eivät lisää tuloja kaupungille.
Kaupunginjohtajan sivutoimet poistoon ja tuilalle kiertävät luottamusmiehet.Esteellisyys on ollut erittäin iso rahareikä ja lainvastaisuusongelma Juankoskella.
Keskuskeittiön tekemä tappio on poistettava muuttamalla toimintaa, eikä lahjoittamalla neljän miljoonan investointia ilmaiseksi pois. Kun Kaavi irtautui meidän täysin irvokkaasta keskuskeittiöhankkeesta, he perustivat kymmenkertaisesti keveämmällä investoinnilla ison keskuskeittiön, jonka tuottama ruoka on herkullista käyttäen paikallisia tuotteita, kuten kalaa kalastajilta; vihanneksia paikallisilta; marjoja paikallisilta kerääjiltä jne. Me ostamme kaikki tukusta ja ne tulevat enimmäkseen Brasiliasta, Puolasta, kiinasta jne. Sitäpaitsi monenkertaisesti prosessoitu ruoka on menettänyt kaikki terveydellisesti tärkeät aineet.
Kysteri hajoaa lähitulevaisuudessa muutenkin, mutta se olisi hajonnut muutamassa vuodessa suuriin kuluihin.Kysteri oli hankkeena utopia, joka hajoaa suureen byrokratiaan. Kokonaan ostopalveluina hoidettu perusterveydenhuolto voisi toimia, mutta siitä päättää Kuopio ajallaan. Sitä ennen on meidän kestettävä korkeat hinnat--hintataso noussut kaksinkertaiseksi kuntayhtymään verrattuna.

Me olemme lupautuneet talouden tasapainottamispakettiin ja suunnitelmien mukaan meidän piti ilman lisäavustuksia ja tukia valtiolta keventää velkataakkaa parilla miljoonalla(3 miljoonalla) ja silti tehdä ylijäämää, vaikka pari miljoonaa olisi leikattu eri toimialoilta. Talousarvion mukaan olemme karkeasti menossa kohti miljoonien alijäämää(1,5-2 miljoonaa), vaikka emme ole tehneet vaadittuja kevennyksiä toimialoilta.
Myös tehtaan seisokin ja tulevan konkurssin takia verokertymä on oleellisesti heikentynyt tälle vuodelle, vaikka talousarviossa oli merkitty lähes 190 prosentin kasvu. Myös valtionavut ovat oleellisesti keventymässä.

Olemme vapaassa syöksyssä, eikä vanha johto tee mitään, eikä kykene tekemään mitään.

säästöporsasRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä1.6.2013 15.03
Faktoja kuntien terveysmenoista.

THL on julkaissut äskettäin tilaston Suomen kaikkien kuntien terveysmenoista. Tilasto on mielenkiintoista luettavaa. THL on kehitellyt vertailua varten vakioidun palvelutarvepohjaisen kustannusindeksin, jonka perusteella kuntien teveydenhuoltomenoja voidaan vertailla.

Tilaston mukaan kuntien keskimääräinen terveys- ja vanhustenhuollon kustannus oli 2097 euroa/asukas vuonna 2011. Juankoskella tämä luku oli 2 847 euroa/asukas. Juankoskella tämän kaupungin perustapeen toteuttaminen maksoi siis lähes 36% enemmän kuin maan keskiarvo. Juankosken palvelutarvepohjainen kustannusindeksi oli 101.

Pienimmät kulut kaikkien kuntien joukossa olivat Lumijoella 1 588 euroa per asukas. Lumijoelle palvelutarvepohjainen kustannusindeksi oli myös maan alhaisin eli 76. Pertunmaan kustannusindeksi oli 77 ja hoitokulut 2 262 euroa per asukas. "Lumijoki kilpailutti palvelut pakon edessä viisi vuotta sitten ja kunnassa on vahustenpalvelua varten omatehostetun palveluasumisen yksikkö, joka hoitaa kaikki kunnan vanhukset- ja vähän naapurikuntienkin vanhuksia" - kertoo kunnanjohtaja Jouko Joensuu.

Kun suoritamme näiden hyvin menestyneiden kuntian osalta vertailun Juankoskeen, niin voidaan todeta, että Juankosken hoitokulut ovat melkein tuplat eli 83% korkeammat per asukas kuin Lumijoella. Tarvepohjainen kustannusindeksikin on Juankoskella lähes 33% korkeampi kuin kustannustehokkaimmassa kunnassa. Pertunmaan kustannuksiin verrattuna Juankosken asukaskohtaiset hoitomenot ovat 26% eli lähes kolmanneksen korkeammat kuin Pertunmaalla.

Yllä olevien lukujen valossa voidaan todeta, että Juankosken terveyden- ja vanhusten hoitokuluissa on todella rutkasti parannettavaa. Jo aiemmin esittämäni 10-15%.n säästötavoite on vielä kaukana siitä, mihin voidaan päästä, kun asiat hoidetaan kunnolla.

Haaastattelussa Pertunmaan kunnanjohtaja Juha Torniainen toteaa seuraavasti:

? Epäilen, että tehokkuuden puolelle kääntyy. Olemme satsanneet vuodesta 2000 lähtien, vähentäneet laitoshuoltoa ja satsaneet avohuoltoon. Väestörakenteemme on jo pitkään ollut vanhusvoittoinen, joten olemme harjaantuneet siihen, mikä monelle muulle tulee uutena asiana.?

Milloin olemme kuulleet Juankosken kaupunginjohtajalta tälläistä järkipuhetta?

Römssyn konkurssi ei selitä Juankosken tähtitieteellisiä terveydenhoitokuluja.

Päättäjien kannattaisi varmaan tehdä ekskursio vaikka Pertunmaalle tai Lumijoelle ja käydä tutustumassa ilmeisen kustannustehokkaisiin terveyden- ja vanhustenhuoltomenetelmiin. Hyvistä käytännöistä voi sitten ottaa paikallisesti oppia, kun siihen näyttää nyt olevan pakottava tarve. Kyllä sudeksi todetulle Kysterillekin vaihtoehtoja löytyy, kun katselee ympärilleen ja lopettaa puoluepoliittisen höpötyksen.

Maanantain hallituksen tyhjän keskustelulistan voisi täyttää vaikka keskustelulla säästöohjelman käynnistyksestä eli kissan nostamisesta pöydälle. Kuopiosta apua ei tule näihin säästötalkoisiin-valitettavasti.

Salaseuroissa Juankosken talous ei oikene. Pahvitehtaan paapominen on lopetettava välittömästi. Samovaari-yhtiöiden kortit on valitettavasti katsottu jo moneen kertaan. Kädessä on yhtiöllä korkeintaan jätkähai.

PepponeRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 9.18
Kuopio ja Siilinjärvi tuskailevat kuluvan vuoden alijäämänsä kanssa. Juankoskella tällaista tuskaa ei näytä olevan. Kaikesta päätellen Laesterän konsulttityö on tuottanut hyvän lopputuloksen. Alijäämät ovat poistuneet kuten oli suunniteltu eli kolmessa vuodessa.
Ilmeisesti luottamusmiehet eivät ole nähneet tarvetta tai eivät ole osanneet esittää asiasta kysymyksiä, koska pöytäkirjan keskustelupykälään ei tällaista merkintää ole tehty.
Oma näppituntumani on kuitenkin se, että negatiivinen vuosikate kasvaa kuluvana vuotena.
Onko Laesterän esittämiä säästötoimia toteutettu? Vai onko niin, että säästöksi kuvitellut toimet eivät ole muodostuneetkaan säästöiksi?
Kaikesta päätellen keskusta-demariakseli on päättänyt osoittaa, että äänestäjät tekivät vaaleissa virheen. He jatkavat entistä linjaa todistaakseen, että vaaleissa toteutunut muutos ei ole Juankoskelle hyväksi.
Talouskehitykseen tulisi puuttua. Kohta puolet vuodesta on mennyt eikä ensimmäistäkään vaikuttavaa toimenpidettä ole tehty.

MKRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 12.22
Juankoskelle on ttulossa jättialijäämä, josta suurin osa on hoito-ja hoivapalvelujen takia. Oletettu alijäämä on n. 2 miljoonaa euroa. Lisäksi tulee verokertymän selkeä laskeminen ennustetusta, joka johtuu tehtaan lomautuksesta ja poismuuton takia. Myös vesilaitos ja sen maksuhäiriöt ovat jo n. 600000 euron luokkaa, joista suurin osa on Biolämpö Oy:n ja PB :n maksamattomia ja perinnässä olevia maksuja. Myös valtionosuuksien selkeän laskun takia olemme tosi liemessä.

Nyt on selvää, että kaupunki joutuu YT-neuvotteluihin ja syksyllä on odotettavissa pakkolomia ja mahdollisia irtisanomisia. Nythän jo leikataan palveluja minimiin, kuten terveyskeskuksen alasajo. Muuten on myös odotettavissa ikäviä uutisia terveyskeskuksen remonttitarpeesta.

Perussuomalaiset ja vasurit halusivat muutosta kaupunginjohtajan esitykseen osavuosikatselmuksesta, mutta demut-kepulit jatkavat samalla talouden romuttamislinjalla. Kannattaa lukea hallituksen kokouspöytäkirja:"
Liitteet Liite 2 Mika Walliuksen vastaesitys kh 3.6.2013 § 152 Vuoden 2013
talousarvion toteutuminen 1.1.-30.4.2013
Liite 3 Kaupunginhallituksen äänestyslista kh 3.6.2013 § 152 Vuoden 2013
talousarvion toteutuminen 1.1.-30.4.2013



Kaupunginhallitus§ 15203.06.2013


Vuoden 2013 talousarvion toteutuminen 1.1.-30.4.2013

70/02.02/2012

Kh § 152

Valmistelija/lisätiedot:Kaupunginkamreeri Kaija Kähkönen, puh. 040-173 8060,
kaija.kahkonen(at)juankoski.fi
Kaupungin sisäisen valvonnan ohjeen mukaan kaupunginvaltuustolle raportoidaan
toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta 30.4.,31.8. ja
31.12. (tilinpäätös). Kaupunginhallitukselle raportoidaan kaupungin taloudesta
kuukausittain.

Toimielimet ovat käsitelleet vastuualueittain laaditut kolmannesvuosiraportit ja
arvioineet toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista.
Osavuosikatsaus sisältää myös selvityksen talouden tervehdyttämistoimenpiteiden
toteutumisesta. Yleishallinto ja tekninen toimi ovat saavuttaneet tehdyillä
toimenpiteillä kaikki ne säästötavoitteet, jotka valtuusto vahvisti 25.10.2011.
Sivistyslautakunta on saavuttanut tavoitteet suurimmalta osin. Perusturvan
osalta toimenpiteitä on suoritettu, mutta säästöt eivät ole toteutuneet
arvioidulla aikataululla.

Toimielimet ovat esittäneet tuloarvio- ja määrärahamuutokset
osavuosikatsauksessa.

Osavuosikatsaus 30.4.2013 on liiteaineistona.

Kaupunginjohtajan
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi osavuosikatsauksen 30.4.2013 ja
toimielinten selvityksen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sekä
talouden tervehdyttämistoimenpiteiden toteutumisesta ja toimittaa
osavuosikatsauksen edelleen tiedoksi valtuustolle.

Osavuosikatsauksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuollon menot näyttävät
ylittyvän huomattavasti verrattuna hyväksyttyyn talousarvioon. Kaupunginhallitus
edellyttää, että hoiva- ja hoitopalvelujen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen
vastuualueet hakevat lisäsäästöjä talousarviosta menoja vähentämällä tai
hankkimalla lisätuloja niin, että talousarvio toteutuu arvioidulla tavalla.

Kaupunginhallitus toteaa talouden tervehdyttämistoimenpiteistä, että
sosiaalilautakunta on edelleen jatkettava määrätietoisesti säästöjen hakemista
tekemällä ne toimenpiteet, jotka valtuusto talouden tervehdyttämisohjelmassa
edellytti tehtäväksi.

Tuloarvio- ja määrärahamuutokset käsitellään elokuun raportoinnin yhteydessä.

Päätös
Mika Wallius esitti, että kaupunginjohtajan esityksestä kappale kolme poistetaan
esitys on liitteenä nro 40.
Heimo Konttinen esitti, että luottamushenkilöille on toimitettava koko
sotekentän toiminnallinen tarkastelu pikaisesti.

Eeva Konttinen ja Kari Hartikainen kannattivat Mika Walliuksen esitystä.

Pekka Vartiainen poistui klo 15.00.

Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu esittelijän esityksestä
poikkeava esitys suoritetaan äänestys siten, että ne, jotka kannattavat
esittelijän esitystä äänestävät "jaa" ja ne jotka kannattavat Mika Walliuksen
esitystä äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin kuusi "jaa" ääntä
ja kolme "ei" ääntä. Äänestyslista on liitteenä nro 41.

Esittelijän esitys hyväksyttiin."

-----

Ikkunapöydän raatiRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 14.04
Olihan meillä typrääkin typerämpi, pikapäätetty lomautus. Lopputulos kaikkineen taisi olla lisävaivat ja tappiota 50-100.000,-. Lomautus toteutettiin niin, etteivät opettajat tai muut virkamiehet hävinneet mitään, vain veronmaksajat hävisivät. Näin meillä.
Laesterä ja Vapaa Juankoski ovat puhuneet todellisista ja pysyvistä kustannusten karsimisista. Miksi meiltä ei pyydetty eikä pyydetä apua?
Onko vielä joku, joka ei ole huomannut Vapaan Juankosken neuvojen ja varoitusten osuneen nappiin? Ja vielä ilmaiseksi parhaat neuvot.

ApinaRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 14.40
Ei varmaan ole jäänyt kellään huomaamatta. "Raati" on tuonut saman asian julki varmaankin pari sataa kertaa..

Eino K.Re: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 14.54
Sehän on vain hyvä, jos valtion asettama tarkastusryhmä ei osaa vaatia enempää. Viemme velat mukanamme Kuopioon. Maksakoot ne, joilla on siihen tarvittavat välineet. Kriisikunnan onni on se, että sellainen liitetään pakolla. Pakko tarkoittaa juuri sitä, että meidän velkamme sulavat liitoksessa.

Väkkärä, ainoa oikea.Re: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 15.05
Entäs jos alettaisiin lisätyöllistää pinokkiota ja myytäisiin sitä sanoin: Haluatteko tekin kriisikunnaksi, täs on meillä sellainen mies jolta se käy! ja rahat joita hänen konsultointi maksaa käytetään tehtaan rahoitukseen!

Ikkunapöydän miehetRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä5.6.2013 21.24
Kerro, Apina, miten Juankosken talous saadaan 1-2 milj. euroa ylijäämäiseksi. Me olemme kertoneet sen... nyt on sinun vuorosi. Voit milellään tehdä sen moneen kertaan, koska parilla edellisellä valtuustokaudella ei tehty muuta, kuin hassattiin rahaa kuin Merisalo & Co.
Olemme esittäneet johdon vaihtoa ja nelipäiväistä limitettyä työviikkoa. Jne....

ApinaRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä6.6.2013 12.09
Kerroppa sinä, miten johto vaihdetaan ja siirrytään erilaiseen työaikamuotoon? Onko nämä ihan ilmoitusluonteisia asioita? Eikö kunnan työntekijöillä/liitoilla ole näihin asioihin sanomista? Entäs kuka valitsee ketkä irtisanotaan?
Sinäkö käyt lopputilit jakamassa?

Ikkunapöydän raatiRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä6.6.2013 12.36
Kiitos ohjelmasta, apina. Juuri sinun eväilläsi (kun niitä ei ole, paitsi näsäviisaus) Juankoski on johdettu suohon.
Matematiikan oppitunti: 5500 asukasta muutama vuosi sitten ja 10 milj. palkkakulut; 5000 asukasta ja 12 milj. palkkakulut nyt, ja trendi samaan suuntaan, esimerkkiluvuilla vain. Tarttis' tehdä jotain.
Nelipäiväinen työviikko on ylimenojärjestely, jotta päästään oikeaan henkilöstömitoitukseen kulujen tasoon. Kärsimyksistä syytetään Peteä, Jokea Ranea, kepua ja demareita, kun eivät ole toimineet silloin, kun olisi pitänyt.
Joka tapauksessa ratkaisujen on löydyttävä. Joko suosiolla tai itkien. Kuntalaiset ovat maksaneet ja virkamiehet nauttineet palkkaa. Ei käy enää.
Neuvottelupöytään ja ilman ennakkoluuloja. Siitä se lähtee. Keskustan Keittiön sulkemisella ja oikeilla järjestelyillä heti 500.000,- / v säästö. Jne, jne....
Jos ei tehdä mitään, Kuopio ei tule olemaan armollinen. Tänne ei muuta kukaan, eivätkä uudet yritykset aloita täällä.

kyl se siitRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä6.6.2013 16.53
koululaisille omat eväät ja mummot tapetaan nälkään,virkamiehet ammutaan.pohjolaisesta tehdään juankosken sulttaani joka tuo haareminsa venäjältä kaupungintalolle kaupunkilaisten iloksi.ei tarvita edes eunukkia töihin on meinaa haaremin neitsyys muisto vain

PepponeRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä7.6.2013 14.08
Luin kaikki hallituksen ja lautakuntien pöytäkirjat kolmelta viimeiseltä vuodelta. Luin myös Laesterän laatiman talouden tasapainotusohjelman.

Hallituksen edellisessä kokouksessa annettiin tunnustusta yleishallinnolle ja tekniselle toimelle samoin koulutoimelle siitä, että ovat pysyneet budjetissa. Risuja tuli sosiaali- ja terveystoimelle. Tehtävä on ollut mallikelpoisesti suoriutuneille helpompi kuin viimen mainutulle hallinnon alalle.

Sosiaalilautakunnan uudesta esityslistasta jo käy ilmi, että Laesterän vanhustenhuoltoon kohdistama 1,5 miljoonan säästötavoite kolmessa vuodessa on epärealistinen. Aluehallintoviraston paineesta työntekijöitä on jouduttu lisäämään hoitosektorille mittavasti. Säästöjen sijasta menot ovat kasvaneet. Tämä valtaosan kunnan budjetista syövä hallintokunta on osittain siirtynyt kunnan käsistä Kysterille ja loppukin siirtyy lähivuosina.

Sosiaali- ja terveystoimen säästöjen tekeminen on epärealistista. Hoidon taso ei ole kunnan päätäntävallassa, ei myöskään hoidon määrä. Silloin ei voi juuri vaikuttaa kustannuksiinkaan. Hallinnon alalle on palkattu entisen sosiaalijohtajan tilalle palvelujohtaja, mutta hänen käsiään sitovat lain määräykset ja toivotut säästöt ovat yllättäen kääntyneet lisäkustannuksiksi.

Juankosken asukkaista yhä suurempi osa on vanhuksia. He eivät muuta pois. Ainoastaan työikäiset ja nuoret lähtevät.

Laesterän laatima säästösuunnitelma vaatii selkeästi tarkistustuksen keskeisten säästökohteiden osalta.

Hoitosektorin tukipalvelut on selvä säästökohde. Tähän kuuluvat kiinteistöt, ruoka, siivous, pesulapalvelut, kotihoidon tukipalvelut, huoltosopimukset. Nämä ovat asioita, joita laki ei säätele samoin kuin varsinaista hoitoa. Ne ovat myös sopivia kohteita kilpailutettaviksi.

Sosiaalilautakunta on mielestäni taloushallintoa ja konsulttia paremmin oivaltanut lain kirjaimen rajoitukset ja määrätietoisesti torjunut epätarkoituksenmukaiset investoinnit ja pyrkinyt etsimään taloudellisempia ratkaisuja tulevaisuudelle. Ilman sosiaalilautakunnan määrätietoista toimintaa tilanteemme olisi vieläkin huonompi.

Jos kunta ei selviä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä epäedullisen huoltosuhteensa vuoksi, ei sillä voi olle itsenäistä tulevaisuuttakaan. Näin se vain on.

Uuno 1Re: Konsulttitöille seurantajärjestelmä7.6.2013 15.52
Peppone on unohtanut sen tärkeän asian, että ei palvelujohtajaa ole palkattu sosiaalijohtajan paikalle, vaan hänen lisäkseen, joten meillä on kaksi johtajaa hoitamassa samoja asioita.

Myös päällekäin olevia hoitoja pitää leikata, sillä yhä edelleen Juankoskella hoidetaan liian kalliilla verrattuna muihin kuntiin, kuten keskivertokuntaan verrattuna Juankoski käyttää lähes 3000 euroa asukasta kohti, kun keskivertokunnassa hinta on n. 2000 euroa henkeä kohti.
Myös se seikka, että Juankosken yleishallinto, jota johtaa hallintojohtaja, saa talousarvioon aivan liikaa budjetoitua rahaa, joten esim. n. 300000 euron asianajokulut eivät vaadi lisätalousarviota, vaan sopivat raamiin. Ja asianajokulut eivät kuulu lainkaan kunnan maksettaviksi. Myös hallinnon kolmen johtajan kärki on aivan liian kallis järjestelmä ja se pitää muuttaa kahden johtajan hallinnoksi-- talousjohtaja ja kaupunginjohtaja. Myös kaupunginjohtajan palkka pitää tarkistaa heti paikalla.

vanhuus jo ovellaRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä7.6.2013 23.13
suoria lainauksia Laesterän tasapainopaketista:Yleishallinnon menot ovat olleet noin 230.000 euroa enemmän resursoidut kuin verrokissa. Eroavaisuus on kasvanut vuodesta 2007.
(vuonna 2005 yleishallinnon nettomenot eur/asukas 128
vuonna 2009 eur./asukas 174)
muut palvelut (esimerkiksi tekniset palvelut) on noin 100.000 euroa enemmän resursoidut kuin verrokissa.
Laitoshoidon muuttaminen tehostetuksi palveluasumiseksi(pl erikoissairaanhoito) ei olennaisesti vähennä kunnan kustannuksia, mutta tuo valtion -ja asiakkaan- mukaan maksamaan palveluita.
---------------

kyllä tosi on niin ,että jokainen hallinnonala säästötalkoisiin,mutta sos./terveypalvelujen konkreettisen työn käsipareja ei ole varaa vähentää.Vanhusten määrä kasvaa ja heidän kuntonsa heikkenee iän karttuessa.Juankoskenkin vanhuksissa on suurin osa pieneläkeläisiä ja kansaneläkkeen varassa olijoita,monella ei ole omaisia tai vapaaehtoista auttajaa saatavilla,jos heidät aiotaan hoitaa "kotiin",työntekijöitä on lisättävä..KETÄÄN EI SAA JÄTTÄÄ ILMAN RIITTÄVÄÄ APUA!!!!!
Terveyden huoltolaki ei salli eriarvoistamista.
Jos kotihoidon jäljellä olevat tukipalvelut lopetetaan,kuka niistä sitten huolehtii?? Ai,asiakas voi ostaa palvelut yksityisiltä palvelun tarjoajilta,mutta mistä raha moiseen ?Sosiaaliluukulta tietenkin!! kysyn vaan :ollaanko kiireessä menossa ojasta allikkoon?

kissa vaan pöydälleRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä7.6.2013 23.48
Laesterä on tehnyt hyvän numeroleikin eikä ole epäilystä, että jotain pitää tehdä ja äkkiä, jotta kaupungin talous saadaan tasapainoon ja kulut oikealle tasolle.

Tässä on ihan turha ketään pelotella säästöillä, kun kysymys ei ole palvelutason huonontamisesta vaan sen parantamisesta ja samaan aikaan säästöjen tekemisestä (tuottavuuden nostosta). Nythän on niin, että nykyisessä järjestelmässä tehdään paljon turhaa työtä, joka ei tuota mitään muuta kuin kustannuksia. Kysteri on myös todettu kustannuksiltaan poskettomaksi. Sellaisessa ei pidä olla mukana, mikä maksaa kohtuuttomasti. Aina on olemassa vaihtoehtoja. Pitää ottaa avoimin mielin selvää vaihtoehdoista. Vaihtoehdoista selvää ottaminen ei maksa mitään.
Vaihtoehoja voi myös veratilla keskenään, mutta politiikkaa ei pidä sotkea peruspalveluiden järjestämiseen. Ne ovat perustuslaillisia oikeuksia jokaiselle kunnan asukkaalle tasapuolisesti.

Säästömahdollisuuksia ei kannata kysellä nykyjohtajilta, koska heillä ei ole ollut niihin vastauksia tähänkään saakka. Aikaa on kyllä ollut vastata. On otettava yhteys Juankosken ulkopuolisiin tahoihin ja käytävä tutustumassa vaihtoehtoisiin malleihin. Muistaakseni Pertunmaalla oli jo kymmenen vuotta sitten havaittu, että väestö vanhenee ja on tehtävä jotain. Näitä asioista ei myöskään kannata kysyä kaupunginjohtajalta, joka on jo näyttänyt taitonsa siinä, miten kaupungin talous ja palvelut ajetaan kiville.

Parantuminen alkaa siitä, että nostetaan kissa pöydälle ja asetetaan lähes kaikki entiset toimintamallit kyseenalaisiksi. Se tapahtuu yksinkertaisesti siten, että kysytään sekä itseltä, että myös asiakkailta, voidaanko joku asia hoitaa jollakin paremmalla tavalla kuin nyt. Laki on laki, mutta se ei anna yksityiskohtaisia vastauksia, miten mikin asia pitää hoitaa. Se antaa kyllä säännöt siitä, miten ainakaan asioita ei pidä hoitaa.

Jos laki antaisi tarkat säännöt, miten kuntien asiat pitää hoitaa, niin kuntien sote-kulut olisivat kaikissa kunnissa asukasta kohden suunnilleen samat. Nythän vaihteluväli on 1558-3675. Kyllä siitä jo näkee, että joissakin kunnissa asiat on kunnossa ja joissakin ei.


Junakoskella tuo vertailuluku on valitettavan korke 2847. Verrokkikulut ovat Juankoskella 33% korkeammat kuin tehokkaimmissa kunnissa. Se on valitettava fakta, jonka perusteella kuka tahansa veronmaksaja voi vaatia niiden kohtuullistamista.

PepponeRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.6.2013 11.12
Uuno 1 on aivan oikein lukenut tilastoista, että keskvertokunta käyttää 2000 euroa hoitopalveluihin siinä missä Juankoski 3000 euroa. Nämä luvut eivät kerro mitään hoidon tehokkuudesta, vaan ainoastaan sen, että Juankoskella hoidettavia suhteessa väestöön on paljon.
Juankosken ehtyvä väestö ja kasvava hoidettavien määrä on johtaneet toivottomaan huoltosuhteeseen. Kapeat hartiamme joutuvat jatkossa kantamaan vielä suurempaa taakkaa.
Terveessä kunnassa työtä tekevää henkilöaä kohti ei voi olla kahta hoidettavaa. Muussa tapauksessa nämä työtä tekevät siirtävät kirjansa kevyemmin verottaviin kuntiin.

Laesterän ratkaisumalli pitää sisällään ajatuksen, että Juankosken on radikaalisti laskettava vanhusten ja muiden hoidettavien hoitotasoa. Juuri tämän haaveen toteutus on nyt herättänyt aluehallintoviraston huomion ja Juankoski on joutumassa silmätikuksi.

alakoulun rehtoriRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.6.2013 16.19
Nyt tavallisesti tarkka Peppone näyttää tehneen ajatusvirheen. Peppone on tilastolukuja käsitellessään ja tulkitessaan tullut ajatukseen, että Juankoskella hoidettavia suhteessa väestöön on paljon, joka johtaa vääjäämättä korkeaan kustannukseen per asukas.

Säästöporsas on yllä kertonut, että THL:n professorit ovat tämän ongelman jo eliminoineet ja kehittäneet vakioidun hoitotarveindeksin, jossa pienin kustannus oli 76 Lumijoella ja kakkosena oli Pertunmaa. Juankoskella tämä "luonnonvakio" on 101. Juankoskella kustannukset ovat siis ainakin 33% korkeammat kuin kustannustehokkaimmissa kunnissa.

Pepponelle kirjaan alle laskentakaavan asukaskohtaista hoitokustannuslaskentaa varteen:

kustannus per asukas = hoitokustannus per hoidettava x hoidettavien lukumäärä/juankosken asukasluvulla

Laskentakaavasta nähdään, että korkeaan asukaskohtaiseen hoitokustannukseen tullaan ensinnäkin siitä syystä, että jakolaskussa osoittaja on suuri ja nimittäjä pieni. Kokonaishoitokustannukset ovat siis Juankoskella asukaslukuun verrattuna hyvin korkeat.

Osoittaja eli kokonaishoitokustannus voi taas tulla suureksi seuraavista syistä:
- hoidettavia on paljon
- yhden hoidettavan hoitokustannus on korkea
- pahin tilanne on silloin, kun yhtäaikaa hoidettavia on paljon ja yhden
hoidettavan kustanus on korkea (jos on paljon vaikeasti sairaita voi tulla eteen tämäkin tilanne)

Luonnonlakien mukaan ei siis voida vetää tavallisesti tarkan Pepponen mukaista johtopäätöstä, että hoidettavia on paljon. Hoidettavia on kuulema paljon myös ikääntyvässä ja asukasluvultaan vähenevässä.
Pertunmaassa. Kaikki merkit näyttääkin viittaavankin siihen, että Juankoskella sote-järjestelmä on hoidettu kustannustehottomasti. Uusajattelulla on todella hyvä tilaus, koska tehostamispotentiaalia näyttää olevan jopa 30%:a.

Mikään ei estä sitä, että asiaa ruvetaan selvittämään avoimin mielin.
Viimekädessä kysymyksessä on vain kunnallisen perustehtävän hoitaminen
mahdollisimman tehokkaasti. Se ei voi ylivoimainen tehtävä, kun asukkaita on vain alle 5000.

Tämä joukko on aika helppo jakaa erilaisten hoidettavien ryhmin ja sitten katsoa, miten mikäkin ryhmä hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jos kylässä on vaikka jatkuvasti 100 flunnsaista potilasta, niin siihen ei tarvita kovin suurta sairaalaa tai erikoislääkärien armeijaa. Ääripäässä on tietysti vakavaakin hoitoa tarvitsevia, mutta kaikki eivät kuitenkaan onneksi letkuissa makaa. Kylässä voi olla vaikka paloasemalle sijoitettu kiertävä lääkäribussi, jossa sairaanhoitaja päivittäin käväisee tervehtimässä avohoidossa olevia vanhuksiakin ja tietysti myös ns. vähemmän sairaita.

Tämmöinen järjesely saattaisi olla vanhuksillekin mieluisa vaihtoehto sille, että lähtee ramppaamaan mahdollisesti huonoilla jaloillaan terveystalolle tai peräti taksilla Kuopioon jonon päähän odottelemaan muutamaksi tunniksi.
Tuleehan siinä Kuopiossa odottelevalle taksille hintaa. Jos joutuu potilaan Kuopioon jättämään, niin tyhjillään kai se taksikin sitten ajaa paluumatkan. Pensaahan siinäkin tyhjillään ajossa palaa melkein saman verran kuin vientimatkalla ja taksamittari tietysti pyörii koko ajan.

PepponeRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.6.2013 17.21
Erehtyminen on inhimillistä, mutta myös oikeassa olemisen tarve on inhimillistä. Luepas Uuno 1:lle antamani vastauksen viimeinen kappale uudelleen. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisen kaltaista hoitoa ei Juankoskella voi järjestää, jos vaadittuun säästötavoitteeseen pyritään.

Siitä vain kehittämään vaihtoehtoisia ja halvempia hoitomuotoja. Perinteisessä agraariyhteisössä, jossa seuraava sukupolvi pysyy paikallaan, saattaa omaishoitaja löytyä. Sensijaan teollisuusyhteisöissä, joissa jälkeläiset ovat hävinneet paikkakunnalta, tällaista mahdollisuutta ei monesti ole.

Onhan meillä vielä muistissa huutolaisajat, jolloin vanhuksia kaupattiin halvimmalla hoitavalle, mutta se kai ei liene meidän kummankaan ratkaisumalli.

Joka tapauksessa Laesterän raportin säästöidea on se, että vanhuksia ei pidä hoitaa niin hyvin kuin tähän asti on tehty, vaan tästä kalliista hoidosta terveyskeskuksessa ja palvelukeskuksessa on päästävä eroon ja pikaisesti. Kehitysvammaisetkin olisi parasta viedä vanhusten palvelukeskukseen ja yhden hengen huoneet pitäisi muuttaa kahden hengen huoneiksi ja viriketoiminta olisi lopetettava jne.

Meillä Juankosella yli 20% väestöstä on vanhuuseläkkeellä ja n.14% yli 75-vuotiaita. Valtio antaa valtionosuudet ja huomioi tämän ikärakenteen. Kuntien luottamusmiesten tulisi huolehtia siitä, että avustukset käytetään siihen tarkoitukseen, johon ne on myönnetty eikä esim. kartongintekoon.

Olen pitänyt Vapaan Juankosken arvokkaana linjana juuri tämän asian valvomista.

alakoulun rehtoriRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.6.2013 20.21
Älä huolestu arvoisa Peppone. Suhtaudun itsekin kriittisesti kaiken maailman juustohöylämiehiin, jotka asettelevat erilaisia säästötavoitteita johonkin keskiarvoon verrattuna sen enempää tutustumatta todelliseen tilanteseen. Asiat on selvitettävä tarkemmin.

Peppone mainitsee yllä Laesterän raportin säästöideaksi sen, "että vanhuksia ei pidä hoitaa niin hyvin kuin tähän asti on tehty, vaan tästä kalliista hoidosta terveyskeskuksessa ja palvelukeskuksessa on päästävä eroon pikaisesti"

Tällä maninnallaan Peppone nyt taitaa sanoa, että nykyisesssa terveys- ja palvelukeskushoidossa ei olisi parantamisen varaa. Tai jotenkin tähän suuntaan. Rohkenen kuitenkin olla toista mieltä.

Ainakin itse olen havainnut Suomessa myös sellaista keskustelua, että meillä ikiaikainen sairaaloissa ja hoitokeskuksissa makuuttaaminen alkaa olla jo aikansa elänyt tapa.

Tällä tavalla ihmiset passivoidaan ja hoitotarve muuttuu vanhemmilla elinikäiseksi ja kasvaa koko ajan. Lopulta ajaudutaan valitettavasti tilanteeseen, että hoidettava lähestyy kasvia, jota pidetään hengissä kalliiden laitteiden avulla ja valvonta on 24h/7.

Eräässä silmälääkarijonossa odotaessani noin vuosi sitten 8 h keskustelin tästä vaikeasti sairaan ihmisen hoitamisesta hoitolaitoksessa erään entisen hoidokin ja hänen vaimonsa kanssa.

Oli tullut sydäninfarkti ja oli mies joutunut letkuihin hoitolaitokseen. Pikku hiljaa miehen elämänlanka alkoi siellä hiipua. Hoitolaitoksessa kerrottiin, että enää ei ruoka maita, eikä mies oikein kykene juomaankaan. Lopulta ehdotus oili, että nyt pitäisi sitten irrottaa nuo letkut, kun toivoa ei enää ole.

Potilaan hyvin tunteva vaimo oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi, että nyt alatte juottaa ja syöttää potilasta kunnolla, niin kyllä se siitä virkistyy. Näin myös tapahtui ja omin silmin pystyin näkemään melko hyvässä kunnossa olevan iloisen potilaan tosin vielä pyörätuolissa siinä silmälääkärijonossa. Siinä heidän kanssaan keskustellessani kävi myös ilmi, että miehen appelsiiniallergia ei ollut millään selvinnyt kunnallisessa hoidossa. Tämä tarina on tosi ja näitä samanlaisia tarinoita on ollut minulla ihan perhepiirissäkin.

Liikuntakyvytön ja masentunut henkilö voidaan palauttaa käveleväksi, kun hänelle annetaan määrätietoinen henkilökohtainen tuki. Voin sen vakuuttaa, että se voi vaatia hoitajaltakin päättäväisiä otteita esim. kotiympäristönkin järjestelyissä. Väittäisin melkein niin, että tällainen ei onnistu muulta kuin omaishoitajalta.

Se on aivan selvä, että vanhuksille ja vaikeasti vammaisille on tarjottava ihmisarvoinen ja virikkeitä täynnä oleva elämä. Aika usein vanhemmilla ihmisillä suuri hoitotarve johtuu siitä, että sairauksia hoidetaan lähinnä fyysisinä ongelmina, kun kysmyksessä saattaa olla fyysisestä vammasta tai työttömydestä aiheutunut masennus. Juuri tästä syystä säästöjä ei voida tehdä juustohöylällä, vaan on etsittävä avoimin mielin vaihtoehtoisia toimintamalleja ja pyrittävä hoitamaan tautia eikä oiretta.

Tällaisia malleja löytyy aina, kun ei vain lukita hoitoasiaa periaatteellisesti vain yhden mallin mukaiseksi. Eihän me ihmisetkään olla samanlaisia. Yksi voi olla masentunut ja toinen taas virkeä optimisti ja molemmilla ikä voi olla 80 vuotta ja vaikka vanhan ihmisen sokeritauti. Todennäköisesti tässäkin tilanteessa tarvitaan erilaisia yksilöllisiä hoitotapoja.

Peppone puuttuu viimeisessä kappaleessa aivan oleelliseen asiaan. Juankoskelta on useita kertoja käyty hattu kourassa ylimääräistenkin valtionosuuksien kerjuulla Helsingissä. Ylimääräisiä valtionosuuksia on annettu, kun on rukoiltu virkamiehiltä apua Römssyn aiheuttamaan katastrofiin. Noita ylimääräisiä apuja ei todellakaan ole tarkoitettu siihen, että niiden avulla on viimeisen kahden vuoden aikana tahallisesti tehty kyläämme 160 pysyväistyötäntä ja avustettu miljoonilla euroilla konkurssitilassa olevia Samovaari-yhtiöitä.

Tämän päivän Ilta-Sanomat näyttää kirjoittavan kovaa tekstiä, kun Maaningan ja Jalasjärven kunnanjohtajan toimet ovat johtaneet rikostutkintaan. KRP epäilee kunnanjohtaja Esko Juntusta törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä, törkeästä lahjuksen ottamisesta ja törkeästä avustuspetoksesta. Tutkinta oli käynnistynyt, kun uusimaalainen Adulta meni konkurssiin ja valtio alkoi periä siltä takaisin 30 milj. euron tukirahoja.

Tutkimuksissa kävi ilmi, että Juntusella oli Global Inno-niminen yritys, joka teki yhteistyötä Adultan alihankkijan kanssa. Lisäksi Juntunen oli krp:n mukaan käyttänyt vaikutusvaltaansa niin, että oli suositellut Adultan kursseja myös lähikuntien johtajille jne.

Mitenhän lienee noiden Juankosken valtion- ja ELY-keskusapujen perustelujen laita? Pitäisiköhän "salatut kansiot" avata? Onkohan viranomaisille kerrottu, että suurin osa avuista on käytetty esteellisesti konkurssifirmojen pyöritykseen sekä korkeisiin asianajo- ja konsutlltikuluihin, kun tarpeeksi on varmaankin kerrottu suuret terveydenhoito- tai koulutuskustannukset?

että juuRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä9.6.2013 0.08
eikös palvelukeskus jo ole muutettu tehostetun palvelun yksiköksi ,josta paraskuntoisia pyritään kotiuttamaan ,tai ei ainakaan oteta enää vähän sairaita ja jäljelle jääneiltä on ruvettu samasta hoidosta perimään lähes kaksinkertaista hoitomaksua, kuulin hoidettavan omaiselta,joten lienee totta?Ja aterioiden hinta hipoo 500euroa/kk/henkilö.
Joskus tavoite oli yhden hengen huone,kun siihen päästiin,niin nyt taas useampi henkilö samassa huoneessa.Pariskunnille hyvä asia.
Pitäs kerralla ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä eikä hosua sinne-tänne,se tulee kalliiksi tuo iankaikkinen tilojen muutos-saneeraaminen ,kun kohta huomataan ,että metsään meni.
Tosi on ,että omaishoito on kaikista halvinta hoitos,mutta mistä ne hyväkuntoiset omaiset kopataan jokaiselle ,kuka ratkaisee tämän pulman?
pitäisiköhän palkata konsultti tutkimaan asiaa?

jatkuvasti nälissäänRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä9.6.2013 0.46
että juu kertoo mielenkiintoisen tiedon hoitomaksujen sisällöstä.

Voiko yhden henkilön aterioiden hinta hoitolaitoksessa maksaa 500eurou/kk/hlö? Kannatais varmaan käydä syömässä Ruukin Kievarissa.
Paistetut muikut muusilla voi tulla halvemmaksi ja salaatti ja kahvit päälle.

Tästä tullaan sellaiseen johtopäätökseen, että nelihenkisen perheen
aterioiti maksaa 2000 euroa/kk. Voiko tällainen olla mahdollista? Jos aterointikulut on 30% perheen kuluista, tullaan siihen, että perheen kaikki kulut ovat noin 6700 euroa/kk. Jos taas oletetaan, että atreriointimenot menevät perheen nettotuloista ja oletetaan, että verot ovat suunnilleen 30% bruttotuloista päästään siihen, että tällä atreiontikustannustasolla perheen täytyy tienata suunnilleen 22 000 euroa kuukaudessa, jotta eläminen on mahdollista.

Pitäisiköhän jonkin ruveta selvittämään tuota aterioinnin hintaa? Ettei vaan olisi niin, että kysymys on Keskustankeittiön Chill & Cook keittiön halpisruokalinjan "korkealuokkaisista" eväistä.

KLRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä9.6.2013 11.07
Demarijohtoinen kaupunginhallitus pistää hoitolupauksellaan vanhukset maksamaan hulppean keittiön paskaruat ja samalla lupauksesta huolimatta haistaa pitkät ns. hoitolupaukselle, joka niin suureen ääneen kehuttiin.

tarttis tehä jotainRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä9.6.2013 18.59
Urpilaisen johtamilta demareiltahan on mopo karannut kokonaan käsistä jo aikoja sitten.

Jutta kuvautti itsensä verkkosukissa ja meni samaan retkuun kuin kepun Anneli Jäätteenmäki ja takaa kuvattu Mari Kiviniemi. Kaikki ihastuivat omaan kuvaansa ja "naiskortilla" pääsivät tehtäviin, joihin kyvyt ja kokemus eivät ole olleet riittävät.

Jutan Euroopan retkiltä saaliina on ollut toistaiseksi Suomen kansainvälisen maineen menetys ja kotimaassa järkyttävä perusteollisuuden alasajo. Jutta ei ole huomannut sitä, että Suomi on yksi Euroopan pienimpiä maita. Eikä Suomen kansainväliset saavutukset todellakaan ole olleet mitenkään maailmaa mullistavia ja esimerkillisiä. Meidän ei kannata lähteä neuvonantajaksi isommille maille ja meitä vanhemmille demokratioille, vaikka Jutalla voi olla opettajakoulutuksensa puolesta sellaista kutsumusta. Onkohan lukenut liikaa PISA raportteja. Nythän peruskoulujärjestelmäkin on meillä jo kriisissä-vanhentunut, aikansa lapsi. Kepulainen Olli Rehnkin on jo aikaa sitten eväänsä syönyt Brysslissä, kun näyttää lueskelvan vain valittuja talouselämän gurujen kirjoituksia. Ei Ollinkaan toimet ole omiaan lisäämään Suomen mainetta Euroopan maissa. Espanjassa voi olla aika kärttyistä porukkaa.

Sitäpaitsi on todettava vielä Jutasta, että on vielä kovin nuori, eikä hänellä valitettavasti voi olla henkilökohtaista aikuista näkemystä (Jutta oli vahvan markan aikaan suunnilleen 10-vuotias lapsi) siitä, mitä kaikkia kauheuksia Suomessa tehtiin 1990-luvun aikana, kun punamultakaudelta lähtien härkäpäisellä vahvan markan politiikalla ja lopulta demarien värisuoran avustuksella Suomen talouselämä ajettiin täydelliseen romahdukseen. Maahan saatiin 450-500 000 työttömän armeija ja anakin 10 000 pk-yritystä kaatui tässä harjoituksessa.

Pääarkkitehteinä tässä kansallisessa hävitystyössä toimi Suomen Pankki (poliittinen pankki mm. Esko Ollila ja Mauno Koivisto) sekä Työväen taloudellisen tutkimuslaitoksen tutkijat Pekka Korpinen, Antero Kykkänen ja tietenkin Kalevi Sorsa, Eero Tuomainen ja SAK:n Antero Tuominen. Harri Holkerin neuvontaja Matti Korhonenkaan ei tästä episodista puhtaita papereita saa, vaikka hänellä oli tukenaan vahva pankkitausta ja toimi monessa muussakin luottamustehtävässä. Ahneet pankit ne oli silloinkin apajilla, kun ihmisten ja yrittäjien kovalla työllä luotuja omaisuuksia siirrettiin ns. parempiin käsiin.

Tartsa otti pressanvaaleissa käsikassarakseen SAK:n ideanikkarit ja samalla ryvettyi lopullisesti demareiden tannerilainen järkipolitiikka. Nyt Jutta jatkaa samalla tiellä ja gallupit puhuu selkokielellä, mitä Jutan touhuista ajatellaan.

Juankoskella ei olla vielä valitettavasti päästy eroon punamulta kaudesta, jonka peruskivenä on yrittäjien luoman vaurauden jakaminen mahdollisimman tasaisesti kaikille. Tämän filisofian mukaan kaikkien pitää olla tasapäisiä ja mahdollisimman lautapäisiä, vaikka sitten seisoisivat lantalietekaivossa kaulojaan myöten.

Sivullista ihmetyttä se, että miksi demari ei voi hyväksyä sitä, että esim. nuorelle tai vanhemmallekin, joka on joutunut valitettavasti sosiaaliturvan varaan, ei voida hyväksyä pienten lisäansioiden hankkimista ilman, että voi menettää koko lakisääteisen toimeentuloturvansa.

Sosiaalivirastossa vain todetaan, etä meillä on tällaiset säännöt. Kenellekään ei tule mieleen kysyä, minkä helvetin takia meillä on tällaiset
mielettömät säännöt. Mielettömät säännöt voidaan ja pitää muuttaa.

"Hoitotakuu" taitaa sekin olla noiden ns. ammattiihmisten rustauksia. Mahdollisesti eivät ole vielä olleet koskaan sairaitakaan. Terveyskeskuksista on säädetty mm., että arkisin terveyskeskuksen aukioloaikana sinne on saatava välittömästi puhelinyhteys tai sinne on voitava mennä käymään.

Jos hoidon tarpeen arviointi vaatii terveyskeskuksessa käyntiä, sinne on saatava aika kolmen arkipäivän kuluessa yhteyden otosta.

Terveyskeskuksessa on päästävä hoitoon viimeistään kolmessa kuukaudessa. Suun terveydenhuollossa tämä aika voidaan ylittää kolmella kuukaudella potilaan terveydentilan vaarantumatta.

Höh, höh. Siinä on taas laki. Näyttää siltä, että sairastaa saa tässä maassa ainoastaan arkipäivinä terveyskeskusten aukioloaikoina. Mikähän se lienee se arkinen aukioloaika. Mahtaako olla 8 tuntia? Kyllä on kalliit terveyskeskukset vajaassa käytössä. Kapasiteettia on siis käytössä ehkä vain 30%:ia, joten ei ole ihme että jonoja kertyy. Kun sitten vielä vain noin 10% terveysalalle hakevista ihmisitä pääsee alalle opiskelmaan, niin eihän hoitajiakaan voi tähän maahan syntyä tarvetta vastaavasti.

Kauppojen aukioloajoistakin on taisteltu meillä SAK:n kanssa vuosikymmeniä. Suomessa ammattiyhdistysliikkeillä on liikaa valtaa. Tästä johtuen Suomen talouselämän rakenteet eivät muutu tarvittavalla tavalla. Eletään koko ajan käsijarru päällä.

Hoitoonpääsyn enimmäisaika kolme kuukautta on järkyttävän pitkä. Monessa tapauksessa tämä johtaa siihen, että sairaat ihmiset sinnittee viimeiseen saakka kotonaan ja sitten ollaankin jo kohta intensiivihoidon tarpeessa tai kuolleita. Hammashoidossa kuusi kuukautta voi merkitä sitä, että hampaat on jo kokonaan pudonneet suusta. Pahimmassa tapauksessa on syntynyt tulehtuneen hampaan johdosta yleinen myrkytystila tai jopa hengen menetys.

Ja minkä ihmeen takia ihmisen täytyy aina raahautua Terveyskeskukseen. Voisihan terveyskeskuksesta käydä joku asiantuntija myös potilaan luona kotona tarkistamassa, onko aihetta lähteä minnekään. Voihan meillä olla vaikka vapaaehtoisuuteen perustuvaa matalan tason terveydenhuoltoa samoin kuin paloalalla. Kyllä maalla vpk-lainen lähtee aika sähäkästi paloasemalle, kun kuulee palopillin soivan.

KansalaisaktivistiRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.2.2014 15.04
Sosiaalitoimeen on palkattu konsultti tekemään selvitystä vanhusten sijoittelusta. Ellen aivan väärässä ole, sama konsultti on kertaalleen tehnyt saman selvityksen (Palmusen kumppanina). Tuolloin valtuusto otti työn vastaan innostuksella ja taputuksin. Silloin kaupungille tulevan säästön piti olla puoli miljoonaa/ vuosi ja palvelujen parantua. Keinona vanhusten siirto terveyskeskuksesta ja palvelukeskuksesta kotihoitoon.

Olisi tullut halvemmaksi kaivaa konsulttityö mapista, johtopäätökset tulevat olemaan samanlaiset.

Tällaiset yhden henkilötyövuoden hintaiset selvitykset ovat puhdasta näennäistyötä, koska yhteisesti hyväksyttyjä tavotteita ei ole toteutettu tähänkään asti, ei edes osittaisena. Tämän konsultin edellinen selvitys tehtiin 2000-luvun puolivälissä ja sen jälkeen saman työn on tehnyt Eero Laesterä. Nyt tehostetussa palveluasumisessa on enemmän vanhuksia kuin oli silloisessa vanhainkodissa ja tehostetun palveluasumisen hoitopäivän hinta on lähes kaksinkertainen silloiseen vanhainkodin hoitopäivään verrattuna. Näin siis kunnan omassa hoitoyksikössä. Tämän jälkeenhän kunta on ostanut liki 30 tehostetun hoidon paikkaa Muuruveden yksityisestä hoitokodista. Hoidon kokonaiskustannukset ovat kasvaneet alle 10 vuodessa yli 2 miljoonaa euroa.
Tiedot on helposti tarkistettavissa tilinpäätöstiedoista.

Miksi konsulttityön johtopäätöksiä ei ole toteutettu? Vastaus on yksinkertainen. Huonokuntoisen vanhuksen hoito kotona on vielä kalliimpaa kuin tehostetussa palveluasumisessa siitä yksinkertaisesta syystä, että työntekijän matkat vanhuksen luota toisen vanhuksen luo, ovat paljon pitemmät kuin palvelukeskuksessa, jossa matka on sängyn vierestä toisen sängyn viereen ja enintäänkin seinän takana olevaan toiseen huoneeseen. Tätä tosiasiaa ei pystynyt muuttamaan edes saneeraukseen palkattu palvelujohtaja.

Laesterän johtopäätös, jota ei kuitenkaan ole kirjoitettu tekstiin oli rehellisempi. Hän suomensi hoito-ohjeet selkeästi: "Hoidon tasoa on huononnettava radikaalisti. Niin paljon, että omaiset kantelevat hoidosta Aluehallintovirastoon. Niin muuallakin tehdään". Laesterän johtopäätösten taloudelliset vaikutukset ovat kiistattomia. Kunnan kotipalvelutoimintaa ei sido vanhuspalvelulain työntekijämitoitukset.
Vanhusten hoidosta vastuussa on sosiaalilautakunta. Lautakunta ei ole suostunut muuttamaan hoitokäytäntöjä palvelun laatua huonontamalla eikä hallitus uskalla jatkossakaan tehdä ratkaisuja ohi lautakunnan asiantuntemuksen.
Ainut säästö, joka tällä alueella on tehtävissä, on säästää konsulttipalvelujen ostosta.

Juankosken kaltaisen kunnan tilanne ei vanhustenhoidon osalta ole helppo. Väki vähenee nopeasti, mutta vanhukset eivät muuta. Tämän konsulltitöiden välisenä 10-vuotiskautena kunnan väkiluku on vähentynyt 800 hengellä. Vanhusten määrä on kasvanut sekä suhteellisesti että absoluuttisesti. Juankosken hartiat ovat nyt todella kapeat vanhusten lainmukaisen hoidon toteuttamiseksi.

KansalaisaktivistiRe: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.2.2014 15.08
Tarkennuksena: Kunnan kokonaiskustannukset ovat kasvaneet vuositasolla yli 2 miljoonaa. Kymmenessä vuodessa summa on siis 20 miljoonaa euroa.

Pena T.Re: Konsulttitöille seurantajärjestelmä8.2.2014 17.15
Ne kapeat hartiat ovat Petellä, Veijolla ja Heimolla. Henkisesti kapeita hartioita löytyy läpi koko kepumafian porukan. Ei ole ollut havaittavissa halua tehdä yhteistyötä osaajien ja naapurikuntien kanssa.
Muuta ei tarvita sitten kuin nöyryyttä.
Määritelmä: "Nöyryys on oppimishalua ja totuudelle avointa mieltä".
Tilanne on pelastettavissa ja palautettavissa hallintaan, mutta ei kapeaharteisten ns. johtajien toimesta.
Perustetaanko uudenlainen työryhmä?



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: