Keskustelu

AsiakasomistajaS-kaupam viikonlopputarjous16.2.2018 16.49
Juankosken S-kauppa tarjoaa jäsenilleen ilmaisen Kuopion matkan tänä viikonloppuna. Polttoaine maksaa Juankoskella 0,15 euroa eli entisen markan enemmän kuin Kuopiossa.

Tankillisella säästöä tulee 11 euroa. Ostamalla koko ensi viiko ruuat Kuopion reissulla tienaa helposti kokonausen päivän palkan.

Lämmon kiitos S-kaupalle.

JanneRe: S-kaupam viikonlopputarjous16.2.2018 17.14
On huomattu. Polttoaineiden hinnat vaihtuvat kolmekin kertaa päivässä. Tänään kalliimpaa vain Utsjoella

E.K.Re: S-kaupam viikonlopputarjous16.2.2018 19.21
Jos ei ole kysyntää, ei ole myöskään tarjontaa. Näin päin se menee. Jos ostat muualta, kohta et saa Juankoskelta rahallakaan.
Kaupan myynti laskee, valikoima pienenee ja kohta loppuu kokonaan.
S-kaupalla menee jo nyt huonosti, kun kunnan virkamiehet käyvät päivittäin Kuopiossa ostoksilla työmatkoilla.

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: S-kaupam viikonlopputarjous16.2.2018 23.44
Meillä ei ole Muuruvedellä enää kauppaa eikä huoltoasemaa.
Siksi on pakko lähteä Juankoskelle tai Nilsiään. Itse asioin mieluummin Nilsiässä, koska siellä on paljon erikoisliikkeitä ja siksikin, että siellä minua ei tunneta.
Tänään oli kuitenkin pakko mennä Juankoskelle, koska auton tankki oli lähes tyhjä.
Huomasin ABC:n hinnan nousseen sitten viime käynnin.
Tankkasin 3,7 litraa korttiautomaatista, koska pienin seteli lompakossa on oli kymppi. Laskin, että tuo riittää Nilsiään asti.
Punainen valo paloi koko matkan, mutta laskutaitoni oli edelleen pettämätön.
Kun nyt Nilsiään asti olin lähtenyt, kävin myös kukkakaupassa. Halusin muistaa vaimoani, olihan ystävänpäivä vielä tuoreessa muistissa.
Lopulta Juankosken harharetki nauratti meitä molempia ja sainkin vaimolta luvan käydä jatkossa ostoksilla pelkästään Nilsiän kaupoissa.
Tämä käy nykyisin oikein hyvin. Ennen joutui vaalien takia käymään paljon oman kylän kaupoissa, vaikka ainahan isommat ostokset on Nilsiässä tehty.

alan kolmas miesRe: S-kaupam viikonlopputarjous18.2.2018 2.38
Minua vähän ihmetyttää virallisen äänen maksukäyttäytyminen.

Virallinen ääni näkyy olevan tarkka bensaa tankatessaan, koska tankkasi Juankosken ABC:llä vain 3.7 litraa, koska lompakossa pienin seteli oli kymppi.

Minusta on hyvin arveluttavaa, että virallinen ääni tankkasi vain 3.7 litraa ja punainen valo paloi sen jälkeen koko ajan. Minusta virallinen ääni otti ison riskin ja luotti vastuuttomasti bensamittarinsa valoon.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun keskustan virallinen ääni luottaa sinisilmäisesti johonkin valoon tai jonkun tuntemattoman ulkomaalaisen liikemiehen lupauksiin, joka ilmoittaa heti kättelyissä olevansa merkittävä kartonki- ja bioenegia-alan asiantuntija.

Se on kyllä erittäin hyvä asia, että virallinen ääni vei viisaalle vaimolleen kukkia, mutta minä ihmettelen vähän sitäkin, maksoiko virallinen ääni vaimonsa kukat jollakin isommalla setelillä vai peräti jollakin elektronisella maksukortilla, koska virallinen ääni käytti lompakostaan pienimmän setelin bensaan.

Nykyäänhän noista bensa-automaateista taitaa saada bensaa jo mm. luottokorteilla. Herää siis myös kysymys, miksi virallinen ääni ei käyttänyt bensa-automaatissa esim. luottokorttia, jolloin olisi kyllä saanut vaikka tankin täyteen bensaa.

Kukkien osalta voidaan myös kysyä sitäkin, että ostiko virallinen ääni kalliit kukat viisaalle vaimolleen kenties luotolla. Muistan hyvin senkin ajan, kun ennen vanhaan maalla ostettiin ruokaakin vastakirjalla.

Ehkä autioituvassa Juankosken kylässä joudutaankin pika puoliin rahan puutteessa siirtymään vaihdantatalouden piiriin laajemminkin.

Tuosta 1950-luvun vastakirjasta tuli mieleeni eilinenkin reissu Biliaan, kun olen parhaillaan selvittelemässä tyttäreni vanhan Volvo 850:en epämääräisiä mittarin varoitusvaloja, joista maallikko ei tahdo millään saada selvää.

Aluksi minä jouduin Biliassa aikamoiseen sanaharkkaan ja ihmetykseen, kun firmassa ei tuntunut olevan palvelua lainkaan. Työnjohtajia ei ollut keskellä päivää mailla eikä halmeilla.

Sitten sain hälytyskellolla varaosamyyjän paikalle, joka melko kylmäkiskoisesti sanoi, että minun pitäisi tilata vastaanottoaika, joilloin minua voidaan palvella.

Minä sitten vähän katselin ympärilleni ja totesin, että tämä butiikkihan muistuttaa epäilyttävästi terveysasemaa.

Vastauksia ei anneta yksinkertaisiin kysymyksiinkään, ellei ole tilattuna joku vastaanottoaika.

No, heitin sitten siinä muutaman rennomman kysymyksenkin jatkoksi, niin jopa varaosamyyjäkin sitten ryhtyi kyselemään, että tunnenko minä heidän omamekaanikko systeeminsä. Totesin, että olenhan minä sellaista käyttänytkin joskus.

Sen jälkeen varaosamyyjä mainitsi, että heillä on erittäin kokenut asentaja, joka tuntee vanhat Volvot ja minä voisin mennä heidän halliinsa kyselemään lisää.

No kyseinen asentaja oli tietysti lomalla, mutta sitten tuli toinen asentaja kysymään, miten hän voisi palvella.

Mies oli selvästi ulkomaalainen. Kerroin asiani ja hän suorittikin heti tyttäreni auton katselmuksen ja sanoi, että se varsinainen asentaja tulee lomilta ensi viikolla.

Meille virisi siinä sitten ulkomaalaisen asentajan kanssa oikein mukava keskustelu ja kävi selväksi, että hän oli tullut Suomeen Kosovosta jo vuonna 1997. Oli käynyt kaikki ammattikoulut Suomessa ja viihtyi tällä hyvin.

Kerroin hänelle, että tunnen jonkun verran entisen Jugoslavian asioita ja vähän nykyistäkin menoa. Mainitsin sitten hänelle, että minä olin muutama vuosi sitten vähän ihmeissäni tuolla Bosnia Herzegovinassa, kun siellä yrityksillä oli varsin vaatimattomat rahavirrat ja kuitenkin tuotanto pelasi.

Minulle sitten kerrottiin BH:ssa, että BH:ssa systeemit hoidetaan vaihtokaupalla. Bilian asentaja totesikin, että tällainen syteemi on yhä edelleen hyvin yleinen myös Kosovossa. Rahaa ei tarvita, mutta vaihtokauppa pelaa.

Terra Sipilän kepulandiassa meitä näyttää selvästi uhkaavankin ns. Kosovon tie.

Ainakaan Juankosken autiokylän tapaisella maaseudulla rahaa ei ole nykyisin enää kenelläkään ja kaupunkeihin maalta muuttaneilla ihmisillä vielä vähemmän.

Myönnän kyllä, että minäkin olen hyvin tarkka noiden eurojen kanssa, enkä koskaan laita tankkiin enempää kuin 15 litraa. Näin epävarmoina aikoina on hyvä pitää setelit kukkarossa, koska nuo bensan hinnatkin saattaa vaihdella melkolailla päivästä toiseen.

Samalla tavalla vaihtelee myös ruokakaupoissa hinnat. Tänäänkin menin ostamaan vähän iltapalaa läheisestä S-Marketista.

Minua alkoi himoittaa pitkästä aikaa grillattu broileri. Tarkistin hinnan ja huomasin hinnan olevan 7.90 euroa. Olin jo kääntymässä pois, koska hinta oli mielestäni törkeä.

No ei siinä mitään, minua tuli palvelemaan vanhempi naishenkilö, joka sanoi, että nuo broilerit lähtee nyt tästä minuutista alkaen 50%:n alennuksella. Tuota tarjousta en voinut enää vastustaa.

Kiitelin kovasti myyjää, joka oli minua opastanut mätiostoksissa jo joulun alla. Muistutin häntä siitä. Olin jo tuolloin häneltä ostamassa kallista siian mätiä, kun ei ollut enää kirjolohen tarjousmätiä.

Yllättäen nainen sitten sanoikin minulle, että kirjolohen tarjousmätiä on myynnissä Kauklahden S-myymälässä. Suunnistin tietysti silloin sinne ja tein oikein hyvät kaupat.

Tämäkin esimerkki osoittaa, että nykypäivänä pitää olla hyvin tarkkana sekä palvelun että tuotteiden ja hintojen kanssa. Sikaa ei pidä enää nykyään ostaa säkissä.

Minä haluan kuitenkin varottaa keskustan virallaista ääntä liiaksi luottamasta bensamittareihin ja niiden valohin. Tämän sanon ihan omien kokemusteni perusteella.

Tulee mieleen pari tukalaa ja lopulta huvittavaakin tilannetta.

Eråån kerran olin myöhästyä Mokovan koneesta, kun bensa loppui yllättävästi lentokentälle mennessäni Tuusulan väylällä. Onneksi muisti oli silloinkin kunnossa ja pääsin kurvaamaan moottoritieltä viereiselle kylmäasemalle. Oli sunnuntai aamu ja auto pysähtyi noin 50 metrin päähän asemasta.

Apua en keneltäkään saanut ja kiire oli kova. Tie oli kuitenkin tasainen ja ajattelin, että minä pystyn ehkä työntämään auton pumpulle. Mielessä oli vain se, voiko asemalla maksaa kortilla vai käteisellä.

Sattui olemaan käteismaksullinen pumppu ja minulla 100 markkaa käteistä. Sain onneksi bensat ja ehdin juuri koneeseen, kun portteja oltiin sulkemassa.

Kone lensi Tallinnan kautta Moskovaan ja vielä Tallinnassa olin aivan likomärkä, kun olin yksin työntänyt n. 1000 kiloa pianavaa autoa yli 50 metriä. Luulen, että nyt tulisi tuostakin hommasta jo noutaja. Muutoin matka oli yksi parhaimpia Venäjän matkojani.

Toinen hauskahakokin matka sattui muutaman vuosi sitten 6-tiellä, kun ajelin kotiin päin eräästä neuvottelusta.

Katselin koko ajan Volvon bensamittaria ja ajattelin, että Saaren kohdalla on huoltoasema, jossa käyn kahvilla ja tankkaan. Bensamittari näytti, että benssaa on 80 km asti.

Sitten auto rupesi yllättäen nykimään. Pääsin kuin pääsinkin kyseiselle bensa-asemalla ja auto pysähtyi lähes bensapumpun viereen. Sen jälkeen yritin käynnistää autoa ja moottori heilui laidalta laidalle, mutta ei käynnistynyt.

Sitten ajattelin, että nyt neuvot on vähissä. Autossa piti olla aika runsaasti bensaa, mutta ei käynnisty.

Sitten oli suoritettava logistinen analyysi: auto on hinattava joko Imatralla tai Savonlinnaan.

Koska tunnen Savonlinnan erinomaisen hyvin, niin hinautin auton Savonlinnaan merkkikorjaamolle. Hinausmatka (muistaakseni lähes 80 km) oli erinomaisen mukava, koska hinausauton kuski tunsi paikalliset asiat erinomaisen hyvin ja meillä juttu luisti.

Savonlinnassa sain erittäin hyvän kohtelun merkkikorjaamolla, mutta kyllä siinä mekaanikot saivat tehdä pitkään töitä ja ihmettelivät, että on se kumma, kun auto ei käy kunnolla.

Sitten korjaamon sulkemisaika jo lähestyi ja mekaanikot sanoi, että takastetaan vielä tuo bensatilanne.

Hain 10 litraa bensaa korjaamon pihassa olevasta pumpusta ja kas kummaa, jo kohta auto hyrähti heti käyntiin.

Minä sitten kyselin mekaanikoilta, että miten tämä voi olla mahdollista, että mittarin mukaan tankissa on bensaa, mutta se on kuitenkin tyhjä. Herrat selitti minulle, että tämmöistä voi tapahtua, kun on nuo elektroniset mittarit.

Minulle tuli kyllä helvetin kallis opetus, mutta erittäin mielenkiintoinen hinausmatka ja Itä-Suomen seikkailu.

Minä en tiedä, miten hinausasiat on nykyään järjestetty Juankoskella, joten kokemuksesta viisastuneena haluan varottaa keskustan virallista ääntä tuon bensan tankkauksen osalta.

Tunnetustihan siinä on useita vaaroja. Yksi on se, että jostain syystä tankkaa liian vähän ja ajaa riskillä hoitamaan asioitaan, kuten virallinen äänikin on näköjään tehnyt Nilsiän reissullaan.

Virallisella äänellä on kuitenkin ollut selvästi hyvää onneakin Nilsiän matkallaan, kun on luottanut hyvään laskutaitoonsa.

Kun olen joutunut aika paljon pelaamaan noiden vanhojen autojenkin kanssa ja järjestämään hinauksia myös lasteni tienposkeen jääneisiin autohin, niin olen hyvin tietoinen siitä, että Sjöbergin hinausaton saa kyllä nopeasti paikalle, mutta hinaustaksa on lyhyilläkin matkoilla korkea 250 euroa.

Viime syksynä sain taas uutta tietoa tuosta bensa-asemien käyttäytymisestäkin, kun menin juomaan kantapaikkaani iltasella kahvit.

Siinä sitten huomasin, että pihaan oli tullut joku iso huoltoauto, joka oli jollain tavoin kytkettynä erääseen henkilöautoon, jonka vieressä seisoskeli naishenkilö vähissä vaatteissa hytisemässä.

Uteliaana ihmisenä minä menin tietysti kysymään naiselta, mistä on kysymys ja tarvitaanko kenties apua?

Nainen sitten kertoi minulle, että apua ei tarvita enää. Siinä oli käynyt niin, että nainen oli tankannut bansatankkiin tietysti diesel-öljyä ja oli joutunut kutsumaan paikalle putsausauton.

Tämä oli minulle uusi tieto. Olin ollut siinä luulossa, että väärä polttoaine johtaa aina korjaamoreissuun, mutta näin ei ole nykyään enää näköjään asianlaita.

Panin sen merkille, että tuo huoltoauto näytti aika kalliilta laitteelta, joten en malttanut olla kysymättä, mikä mahtaa olla tuollaisen käsittelyn hinta?

Naishenkilö totesi, että se hinta on 500 euroa, joten kannattaa aika tarkasti katsoa, mistä putkesta nykyään bensan ottaa.

Yleisesti ottaen minä suhtaudun hyvin suurella varauksella kaikkiin kylmiin bensa-asemiin, joissa autoilija ei nykyään Suomessa saa enää minkäänlaista palvelua ja kuitenkin bensojenkin hinnat on nostettu monopolifirmojen toimesta taivaisiin.

Minulla on jonkin verran kokemuksia myös Amerikan maalta huoltoasemista ja olen pannut sen merkille, että kyllä siellä päin palvelu pelaa huoltoasemillakin.

Meillähän lähes kaikki perinteiset huoltoasemat on tapettu monopolifirmojen kuten Neste ja ABC:n toimesta.

Nyt näyttää siltä, että aivan minun asuntoni lähellä jopa ABC:n toiminta on lähestulkoon kokonaan loppunut, vaikka vielä noin 5 vuotta sitten se oli alueen aivan ylivoimaisesti suosituimpia ESSOja.

Minä olenkin nyt jo koemielessä siirtynyt asioimaan Shellille ja myös Teboilille, joihin minulla on tietysti kantakortit ja kaikki.

Sen olen pannut myös merkille, että Anttosen omistamilla Shell-asemilla on hyvin usein myös henkilökohtainen palvelu, jossa tuulilasit pyyhitään, tarkastetaan öljyt sun muut ja tankataan pientä korvausta vastaan.

Kyseisellä Shellillä on myös posti ja asema on auki 24 h/7. Minä kutsuisin tätä palveluksi.

Neste ja ABC eivät ole palveluasemia, niin tehtävänä näyttää olevan lähes pelkkä rahastus.

Ei ole mikään ihme, että meillä työttömien arneijat ja leipäjonot kasvaa, kun esim. kaikki perinteiset huoltoasematkin muutetaan yksi toisensa jälkeen kylmiksi automaattiasemiksi, joista sitten keskustan virallinen äänen tapaiset asiakkaat ostavat 10 euron setelillä 3.7 litraa bensaa.

Hyvällä sydämelläkään tällaista kaupankäyntiä ei voi pitää kannattavana liiketoimintana.

Tunnetustihan Juankosken seutu on nykyään autioituvaa maaseutualuetta, jossa mikään liiketoiminta ei nykyään tunnu enää kannattavan.

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: S-kaupam viikonlopputarjous18.2.2018 5.03
Kyllä akm oli nähnyt ison vaivan, kun on ryhtynyt opettamaan minua tankkausasioissa.
En ole koskaan omistanut luottokorttia, mutta omistan pankkikortin.
Sillä pystyy maksamaan lähes joka paikassa. Riittää, kun tilillä on katetta ja minulla on.
Akm suosittelee pitämään mukana perunasäkkiä, jolla voisi vaihtaa polttoainetta.
Meillä on täällä talviaikaan pakkasta useimpina päivänä eikä ole kovin sopivaa vaihtaa tuotteita paleltuneisiin perunoihin.
Perunasäkkiä sijasta olisi paljon järkevämpää pitää takakontissa pientä kanisteria kuten monet tekevät. Se tulisi akm:llekin edulliseksi, koskapa ongelmat tällä elämän alueella ovat olleet toistuvia.
Itselläni ei noin karvaista kokemuksia ole esiteltäväksi. Tankin pistän yleensä täyteen siitä yksinkertaisesta syystä, että hinnat ovat nousevia. Seuraavalla tankkauskerralla litrahinta on korkeampi.
Sitä paitsi tankkauskerralla ovat lähes poikkeuksetta automaatteja. Miten tämä vaihtaminen perunoihin toimii automaatilla?

Eiköhän ole parasta, että suutari pysyy lestissään eli akm voi jatkossakin antaa minulle ystävällisiä nevojaan paperin tekemiseen liittyvissä asioissa. Vastavuoroisesti olen itse valmis antamaan neuvoja kaikissa muissa asioissa.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: