Keskustelu

Eero KekäläinenPosti kulkee13.4.2018 15.24
Tästähän on jo puhuttu pitemmän aikaa kuinka posti kohtelee lähetyksiä.
Aika usein voi lukea kuinka postilähetyksiä, jopa niputtain löytyy milloinmistäkin kadunvarsilta ja porraskäytäviltä.

Omakohtaisesti aivan muutaman viikon väliajalla olen kokenut postin palvelutason.

Maanantaina 19.3 minulle lähetettiin kirje Juankoskelta. Tämä kirje saapui minulle ke 28.3
Juankoski-Nilsiä 25 km.
Matka-aika 9 vrk.

Tälläviikolla lähetettiin Turusta hieman kirjettä suurempi lähetys. 30 mm x 150 mm x 120 mm
Postin seurantajärjestelmään Turussa lähetys oli kirjattu saapuneeksi maanantaina iltapv.
Nyt olen jo kaksi kertaa lähetystunnuksen tiedoilla perännyt, missähän lähetys matkaa. Ei oo tietoa.
Nyt ollaan jo perjantai-iltapäivässä, eikä vieläkään lähetys oo Nilsiässä.
Onko posti palannu perinteiseen, wanhanaikaiseen hevoskuljetukseen ??

Sillonku minä vielä kuljetin tavaroita paikasta A paikkaan B nii aivan satavarmasti maanantaina Turusta kyytiinotettu lähetys oli savossa tiistaina.

Toinenkin esimerkki on viimekesältä.
kavereitten kans oltiin lähössä lappiin kalalle.
Suunniteltu lähtöpäivä oli eräs perjantai.
Maanantai-aamuna kaveri vei asuntoautonsa katsastukseen. Inssi huomautti, et toisessa etupyörän laakerissa on melekosesti jo lappia, kannattas tarkistaa.
Het kotiintultuaan kaveri aukas etupyörän ja totes, et koko etunapa tarvii vaihtaa.
Kiivas puhelinralli ja edullisimmillaan etunapa löyty Tallinnasta. Kaupat lukkoon ja tavara välittömästi matkaan.

Tiistaina kaveri katsoo postin hienon kuljetusseurannan lähetystunnuksen mukaista " reaalliaikaista " kulkuseurantaa.

Posti oli kirjannut lähetyksen saapuneeksi ja lajitelluksi tiistai-aamuna klo 6.25
Huom !! Tallinna iltapv/Helsinki seuraava aamu..

Ooteltiin, et lähetys saapuu viimeistään keskiviikkona.
Kaveri keskiviikkona iltapäivällä, ko paketista ei kuulunu, eikä näkyny mittään, alako postista soittamalla kyselemmään missähän paketti matkustaa. Parempaa tietoa, kuin tiistai-aamun kirjaus ei löytynynnä.

Torstain postikuljetuksessakaan ei paketti tullu.
Uudelleen vihainen soitto postiin.
Vieläkään ei ollu tietoa missä paketti matkustaa.
Kaverini kysyy mihinkä kuljetukseen paketti on tiistaiaamuna Helssinkistä lähtenyt. Postin oma, vaiko alihankkijan kyytiin ?? Ei tästä nähdä....Niin olevinaan hieno ja upea postin mainostama kuljetusseuranta on, et ei ees tiedetä kenenkä autossa paketti on !!!!

Mikä suuri !!! helpotus koittaakaan ko. torstaina iltapäivällä tulee kaverin puhelimeen... Kaaville !! tekstiviesti, et pakettinne on nodettavissa Raksilan citymarketin pakettiautomaatista
OULUSSA !!!!!!!!!!!

Tässävaiheessahan tilannetta pitää todella olla hyvähermoinen mies, jos ei polta päreitään.
Kuitenkin tunnen kaverini niin hyvin, et päreet varmasti palo. saattopa pallaa naapurinki heinäladon pärekatto.

En tiedä, minnekkä ja mihinkä hän oli yhteyksissä, mut perjantai-aamuna klo 6.30 hänen kotinsa Kaavilla ovikello soi. Oven takana ei ollu paavoväyrynen, vaan kuopiolaisen kuljetusliikken autonkuljettaja, joka ilmoitti postin delegoineen hänen kuljetusyrityksensä toimittamaan taman lähetyksen mahdollisimman nopeasti Kaaville.

Autonkuljettaja totesi kaverilleni, et ei mitään muita lähetyksiä oo, kuin sinun pakettisi, piti tuoda 60 km. kuopiosta Kaaville.
Isolla kuorma-autolla....jo pelekät polttoainekulut keikasta enämpi ko
60 eur.
Ei kummosta matikkapäätä tarvii kukkaan, ko ossaa laskea, et ei tainna
postille lyyvvä leivilleen tämän lähetyksen kottiintoimitus.

Kun kaverini sai paketin kouraansa, asiallisesti paketissa oli kissankokoisin kirjaimin vastaanoottajan osoite KAAVI

Ei voi ymmärtää, kuinka paketti viedään Oulun Raksilaan.

Oiskohan postissa jo syyta lopettaa tämä halapuuttaminen ja palakata töihin suomenkieltä ymmärtäviä ihmisijä.

kokemustaRe: Posti kulkee14.4.2018 0.51
yllä on asiaa,,ei kannata ,eikä ole viisasta lähettää mitään tärkeää postin kuljetettavaksi.
esim.jos kirje sisältää henkilötietoja ja posti hävittää sen,kenen juridisesti on vastuu tietojen joutumisesta vääriin käsiin?
näin tapahtui muutama viikko sitten,lähetys hävisi n. 30 km.n matkalla.
postin pitää keskittyä siihen tehtävään mikä sille kuuluu ja hoitaa työnsä !!

mualainenRe: Posti kulkee14.4.2018 6.13
Tuosa yllä puhutaan asioista oikeilla nimillä.
Mitenkä voipi olla mahollista tuommonenkii, että pelekkä kirje kulukee juvankylän ja nilsiänkylän välijä 25 kilometrijä 9 päivee.
Ja ku lahentakkoo paketti tulloo suommeen reilussa kellonympäryksessä ja sitten katovaa postin käsittämättömmiin syövereihin moneks päiväks.
Kaikenhuipuks vielä paketti, jonka osoite on Kuavi, viijään Ouluun.

Kaiketikkii se pittää ymmärtee sillai, et ku on ollu nii luminen talavi, et postinjakajilla männöö oma aikasa mummoin pihojen lumitöissä.
Eikähänse tuo kovinkkaan isosti meille postilähetysijä outtaville kevvääntylokaa.
Sittenalakaa pihhoin haravointi, eikä mää ku tovi, ku pittää ruveta nurmikkoja parturoimmaan.

Outellaan kaikessa rauhassa, mitenkä posti kulukee, elikkä Kusti polokee.

eeroRe: Posti kulkee15.4.2018 6.41
Edelleen esimerkkinä voip lukea MTVeen uutis-sivuilta eilisen päivän jutun Hämeenlinnalaisen Noora Petreliuksen tapauksen.
Itse fyysinen postinjakaja kertoo mitä oikeasti tapahtui, mutta herrat selittelee aivan jotain muuta.

AKM, se ainoa oikeaRe: Posti kulkee20.4.2018 1.14
Eero näyttää yllä ottaneen esille tärkeän asian, kun Kusti ei enää polje samaan tapaan kuin entisinä hyvinä aikoina, vaikka Postin johdossa on kauppatieteen maisteri ja Harvardin Yliopistossa MBA tutkinnon suorittanut Heikki Malinen.

Heikkihän oli ennen Postin pääjohtajan nimitystään toiminut Jaakko Pöyryn toimitusjohtajana, UPM:llä ja Amerikassa McKinseyllä konsulttina.

Kyllä Heikillä pitäisi olla kaikki eväät, joilla Postista saadaan jälleen hyvin kannattava yhtiö. Saattaa kuitenkin olla, että ruohonleikkuu ja muut kotipalvelut eivät sittenkään kuulu Postin liiketoimintaan.

Tarkkaavainen Eero on havainnut, että Kusti ei enää nykyään hoidakaan Postin kirjeiden ja paketteja entiseen hyvään malliin.

Eero ei ole havaintojensa kanssa yksin. Kyllä minäkin olen pannut merkille sen, että Postilla pikakirjeellä voi mennä helposti viikko 100 kilometrin matkalla.

Tai pienellä StoraEnson paketilla Oulusta Espooseen kaksi viikkoa, vaikka paketin kyljessä oli digitaaliset seurantakoodit. Onneksi paketti sitten löytyi, mutta se oli toimitettu vanhain kotiin, josta joku mummo oli sitten sen tuonut postiin.

Tosin alkuviikosta mustetoimitus onnistui mainiosti pienen Kivenlahden K-kaupan postipisteeseen. Tilauksesta meni toimitukseen 24h.

Aikaisemmin Espoonlahdessakin oli iso postitoimisto, mutta kun päättivät purkaa hyvän ostoskeskuksen, niin postikonttorikin muutti pieneen K-kauppaan, jossa näköjään palvelu pelaa paremmin kuin entisessä isossa konttorissa.

Kyllähän minua tietenkin postin ym. sähkinki on ottanut päästä, kun olen muistellut entisiä hyviä aikoja, jolloin minullakin oli kunnia palvella Postia nuorna miesnä sunnuntaijakelijana. Asiat olivat vielä silloin mallissaan kotikunnassani Pyhäsalmella 1950-luvun lopulla.

Jokainen sunnuntai aamu keltainen Postibussi toi postin postitoimiston pihaan sinetöidyissä postisäkeissä. Meitä oli kylässä neljä poikaa, jotka sitten lajittelivat postin lokeroihin ja arvoposti laitettiin tietysti suljettuun tilaan vastuullisen virkailijan toimesta.

Kun posti oi lajiteltu, niin Kustit lähtivät sitten polkemaan pyörillään ja toimittivat jaetun postin aina suoraan vastaanottajan käteen. Posti ei silloin voinut koskaan hävitä tai joutua hankeen heitetyksi. Muutamat vanhat rouvat antoivat jopa pikkuleipiä palkaksi, mutta kahville ei kuitenkaan jääty.

Jakelusta ei kyllä paljon mitään maksettu, mutta jakelijoillakaan ei ollut ikää kuin nimeksi. Saatiin kuitenkin sentään taskurahaa mehuihin ja munkkeihin baarissa.

Tapana oli myös, että Postissa oli myös pankkitili, jonka tilikirjaan liimattiin aina talletuksen mukainen leimamerkki. Kyllähän niistä leimamerkeistä näki ihan konkreettisesti, mitä raha on ja missä se on.

Nykyään ei tällaista havaintoa voi oikein enää tehdä. Tästä syystähän meillä on nykyään niin runsaasti jo noita ylivelkaisiakin ja kaiken maailman ulosotoissa eleleviä.

Huolimatta siitä, että Postissa on nykyään selvä talousmies johdossa, niin eipä Itella nimen taakseen jättänyt Posti ole vielä kannattava yhtiö ja se on joutunut painiskelemaan monenlaisten ongelmien kanssa, kun etenkin kirjejakelu on sakannut nettipalvelujen johdosta.

Vuonna 2007 Postin konsernijohtaja Jukka Alhohan oli päättänyt muuttaa Postin moderniksi yhtiöksi ja Postille annettiin myös moderni nimi Itella.

Postin omistaja eli valtio ei kuitenkaan tajunnut sitä, ettei Postin nimen muuttaminen toimintoja mitenkään voinut muuttaa, mutta tietysti tuli kymmenien miljoonien lisäkustannukset, kun kaikki logot sun muut joudittiin tekemään kahteen kertaan uusiksi kalliilla rahalla.

Sitä paitsi Itella nimi ei mitenkään viitannut Postin harjoittamaan perinteiseen jakelu- ja muuhun liiketoimintaan. Tiettävästi Itella nimi keksittiinkin ihan Postin omalla porukalla, kun tavoiteltiin Postin invaasiota digi- eli IT-maailmaan. Alho piti nimeä myös lyhyenä ja ytimekkäänä.

Euroopan Unioni ja globalisaatio ovatkin asettaneet Heikki Malisen johtamalle Postille kovat haasteet, koska tänä päivänä Postille on tullut lukuisia kansainvälisiä kilpailijoita, joilla on tapana toimia siten, että posti on perillä oikeassa paikassa ja vieläpä oikeaan aikaan.

Tärkeissä ulkomaisissa lähetyksissä minäkin käytän nykyään mielelläni isoja kansainvälisiä palvelijoita kuten esim. DHL, joka taas on Saksan postilaitoksen filiaali ja toimii 220 maassa. Muistaakseni Posti on todennut, että sillä on 13 kilpailevaa jakelijaa.

Meikäläisen Postin kiusaksi Suomeen on rantautunut myös ruotsalais-tanskalainen PostNord. Tosin heillä on toistaiseksi liikevaihtoa vain noin 110 milj. euroa vuodessa ja työntekijöitä on vain noin 125-130.

Suomen Postillahan liikevaihto oli vuonna 2017 noin 1 647 milj. euroa ja kokopäiväisiä henkilöitä oli 17 912.

Muutama PostNordin tunnusluku alla vuodelta 2017:

 Liikevaihto 3 312 milj. euroa (liikevaihto per henkilö 105 647 euroa/a)
o Ruotsi 2 395 milj. euroa
o Tanska 921 milj. euroa
o Norja 409 milj. euroa
o Suomi 108 milj. euroa
o Direkt Link 109 milj. euroa
o PostNord Strålfors milj. euroa
 Tulos -337 milj. euroa
 Henkilöstö 31 350
 Kirjejakelu 4 300 milj.
 Paketit 154 milj.
 Jakelupisteitä 6 250
 Jakelu tavoitteet:
o I luokka kirjeet >85% seuraava päivä (toteutunut 90.4%)
o II luokka kirjeet >97% 3. päivä (toteutunut 99.7%)
 Toimituksen keskikustannus 0.75 euroa
 PostNordin omistjat: Ruotsin valtio 60%, Tanskan Valtio 40%)

Vertailun vuoksi Suomen Postin tunnuslukuja vuodelta 2017:

 Liikevaihto 1 647 milj. euroa (liikevaihto per henkilö 91 950 euroa/a)
o Postipalvelut Suomi 1 449 milj. euroa
o Itella Venäjä 119 milj. euroa
o OptusCapita 65 milj. euroa
o Muut 24 milj. euroa
 Tulos -44 milj. euroa
 Henkilöstö 17 912
 Kirjejakelu 600 milj.
 Paketit 40 milj.
 Jakelupisteitä 1 464 (533 pakettilokeroita)
 Jakelutavoitteet
o I luokka kirjeet >80% seuraava päivä
o II luokka kirjeet >95% 2. päivänä
o II luokka kirjeet >98% 3. päivänä
 Toimituksen keskikustannus 2.62 euroa
 Postin omistus: Suomen valtio 50.1%, Vake Oy 49.9% (saatetaan myydä pörssiin)

Kun silmäilee PostNordin ja Suomen Postin tunnuslukuja, niin kyllä Suomen Posti on selvästi jäljessä PostNordista.

Meillä postilaissa toimituksille ja jakelulle asetetut tavoitteet näyttävät olevan vähemmän haasteelliset kuin Post Nordilla. Meillä Posti on edelleen täysin kotimaavetoinen ja Venäjän "valloitus" vaikuttaa vähintään riskialttiilta.

AHRe: Posti kulkee9.6.2018 17.26
Kuopiossa 2009 v. oli rakennettu uusi lajittelukeskus. Se on yksi suurimmista työmaista Kuopion alueella...
Olen lähettänyt kirjattu kirje Juankosken R-kioskilta Kuopioon torstaina keskipäivällä (ennen posti kuljetuksen hakeminen). Seuraava aamulla kirje oli rekisteroittanut... HELSINGISSA!!! Ja vain maanantaina se saapui Kuopioon. Parhaita logistikantiede!



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: