Keskustelu

eeroTyöltäsuojelulaki30.7.2018 23.16
Olipa mielenkiintoinen juttu meidän pääkallonpaikalta Helssinkistä.
Oliko juttu iltalehden, vaiko iltasanomien nettisivuilta, en kerennyt rekisteröimään. Se oli vain hetken nähtävillä. Sitten se yllättäen katosi.

Otsikko oli osapuilleen näin. Taksikuski ajaa 400 h kuukausi. Hellssinkissä.

Minä rekkamiehenä tiedän, et meidän rekkamiesten ammattikunta on niin viimesenpäälle kaikkinensa lakipykäiliöineen rajoitettu työaikojen kanssa minimaaliin, jota ei missään maailmassa ole tällasta.

Jos minä maanantai-aamuna starttaan tienpäälle, Kuopiosta, vien sen kuorman Hellssinkkiin, hetipurku ja tyhjänä takas. kilometrit Kuopio-Helsinki 400 ajoaika 5,5 h, purku 1 h, ajo takas kohti kuopio. Viimestään Varkaudessa vuorokausiajotunnit tullee täyteen. Minun tarvii käydä Varkaudessa nukkumaan rekan sohvalle 8 h. Sitten vasta saan palata Kuopioon.

Vrt. keltaisen lehden juttu.

Taksimies ajaa 400 h kk.

Rekkamies saa ajaa laillisesti kaikkine viimesen päälle venytettyinä ylityötunteineen maks. 180 h kk.

Rekkamiehellä on lastina vain ja ainoastaan jonninjoutavaa materiaa, teknistä.
Tarvii aina säännöllisesti levätä, et lasti saapuu turvallisesti päämääräänsä.

Taksimies on jo ajanut yötäpäivää 300 tuntia, kyydissä on elämän kaikkein tärkeintä lastia. IHMISIÄ

Hän saa tehdä laillisesti tätä, yötäpäivää, kellonympäri. Kukaan ei kontrolloi hänen työaikojaan., vaikka silmät on ristissä väsymyksestä ja ei aina järkikään juokse täydellisesti.

Jokunen vuos taapäin, varhaisessa vaiheessa kevväällä, sanoin pojalleni,et nyt seuraavana viikonloppuna laitettaan tämä minun ajokkini viimesen päälle kuntoon, koska nyt alkaa olla sulia nämä isojen teitten levikit, kohta virkavalta levittellee puntarinsa ja jarrudynamometrinsä levikkeille.

okei. Viikonloppuvietto yhdistelmän alla sujui rattoisasti. Jarrut ok. valot ok. kaikki ok.
Annappa ollakkaan. Tiistaina aamupäivällä, ko kerkesin heittää kuorman Kiuruveelle, olin palaamassa Siiliin, Lapinlahdella Matin ja Tepon aseman eteläpuolen levikkellä minut liputettiin varikolle.
Sinivalkosta väriä oli levike pullollaan. Kaksi Trafin insinööriä hyökkäs välittömästi yhdistelmän kimppuun.

Herra Iisalmen konstaapeli hyppäs ohjaamoon ja pyys ensimmäiseksi ajokortti ja rekisteriote. Seuraavaksi hän otti ajopiirturista piirturinkiekon.

Herra poliisi ei puhunu mitään.
Puoltuntisen, dynamometritestin ja ryöminnän jälkeen, ko herrat insinöörit nousivat yhdistelmän alta ylös ja sanoivat herra polliisille.
Tämä yhdistelmä on kaikinpuolin kunnossa. Ei huomautettavaa.

Siinävaiheessa herra poliisi sai herätyksen.

Eero,
annappas ne piirturinkiekot 28 vrk tästä taapäin, koska ne täytyy olla sinulla mukana.

Herrapolliisi sai kiekot.
Aikansa niitä tutkittuaan herra polliisi huomas, et Eero on kolome viikkoo taapäin perjantai-aamuna lähtennä liikenteeseen liian aikaisin.

Eeron vuorokauslepo on jäänny 20 minuuttia liian lyhyeksi.

Ihan heleposti ...
Eerolle päiväsakkoja.
Syy: ajo- ja lepoaikarikkomus

Tätä on sääntösuomi.
Rekkamiehille

Taksimies saa ajaa yötäpäivää, nukkumatta, eihän kyydissä oo mittään muuta ko humalaista läskiä.

Mihinkä ne rajat laitetaan, mä kysyn vaan.

Tolpalle tolpalleRe: Työltäsuojelulaki30.7.2018 23.42
Taksikuski vetää mittarin mukaan 1.85?/km ja lähtömaksut päälle. Heillä ei ole työajanseurantaa ilmeisestikkään, eli rahankiilto silmissä mennään.

Lisäksi taksiliikenteen vapauttaminen antoi vapaat kädet myös tuolle hinnoittelulle, joten jos ei ajoja ole niin hinnoitellaan ne vähätkin hieman yläkanttiin.

Se on sitä liikennekaarta, eli entisetkin rajat on kaadettu.

Ja erikoista, että moinen juttu on ollut edes julkaisussa kun trendi tuntuu olevan, ettei taksinajo enää kannata. Kuka öitään valvoo hajakyytien takia kun päivystysvelvoitettakaan ei ole. Ajellaan silloin kun huvittaa ja paljon.

Tolpalle tolpalleRe: Työltäsuojelulaki30.7.2018 23.53
Ylen sivuilta löytyi tuollainen. https://yle.fi/uutiset/3-5444843

Eli rekkamiesten aikoinaan käyttämä kahden kiekontaktiikka ihan itse kirjoitettuna. Sekin kikkailu loppui digipiirtureiden myötä joskaan ei ihan täysin kun tietää metkut.

eeroRe: Työltäsuojelulaki31.7.2018 0.03
Hei !!!
Ed. viittaamassi ylen jutussa sanotaan, et taksikuskien ajoaikoja seurataan kuskien pitämän ajopäiväkirjan mukaan !!!!!

Tämä on niitä feikkiuutisia.
Mitä on tämä valvonta ajopäiväkirjan mukaan ???
Kuka valvoo ???
Ehkä työnantaja ??
Ei ainakaan yksikään viranomainen.

Tämä on fakta.
Yksikään viranomainen ei valvo pätkääkään taksikuskien tekemää työmäärää vrt. ajotunteja.
Ei yksikään viranomainen.
Rekkamiesten ajo- ja lepoaikoja vahtii poliisi ja rekkamiesten ylityötunteja vahtii työltäsuojeluviranomaiset, elikkä ammattiliittojen yhteistyökumppanit.

alan kolmas miesRe: Työltäsuojelulaki31.7.2018 4.11
Tässä puhutaan taas Sääntö Suomen kartellisoituneista työmarkkinoista, joiden vapauttaminen ei tietenkään ole kuulunut Terra Sipilän kepuloiselle agendalle.

Meillä on joku "työsuojelija" aikoinaan keksinyt, että hyvä työaika on 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa (viimeksi päivitetty työaikalaki vuodelta 1996).

Laissa on paljon poikkeuksia ja se ei koske mm. poromiehiä ja kalastajia, mutta kyllä lähes kaikille muille on säädetty tarkat työajat. Tuskin nykyään vessaan pääsee, niin jo on kellokalle kintereillä.

Konsulttina minä jouduin aikoinaan myös työsuojeluvaltuutetun hampaisiin erään toisen konsulttikaverini kanssa, kun olimme niin innostuneita työstämme, että emme millään malttaneet lähteä töistä kotiin. Toisille työ maistuu, toisille se on taas pakkopullaa.

Nyt kun olen onnellisesti päässyt eläkkeelle, niin nyt ei ole mitään työaikarajoitteita. Niinpä keppoisesti voi tehdä päivässä töitä tarpeen vaatiessa vaikka 15 tuntia viikonloput mukaan lukien.

Jos työ on kiinnostavaa, niin eihän työnteko oikeasti väsytä ketään.

Kaikkein pahinta on se, jos pitää nuokkua työpaikalla, jossa ei ole riittävästi haastellisia töitä. Sitä ei kestä ihmisen terveys eikä psyykke.

Opiskeltuani aikoinaan pitkät kurssit myös työpsykologiaa, niin oppikirjoissa kerrottiin jo 1960-luvulla, että ns. passiivinen työ (esim. odottelu ja peukaloiden pyörittely) on kaikkein raskainta työtä.

Viisas isäni oli nimismies, jolla oli tietysti loppuvauheessa 6 viikon pitkä palkallinen kesäloma, mutta muulloin hänen tyaikansa oli 24h päivässä ja koko ajan piti olla remmissä: Tällöin vuotuinen työaika oli tietysti 46 (vkoa) x 7 (pv) x 24 h = 7 728 h. Viisas isäni ei koskaan valittanut työpäiviensä pituutta, päin vastoin.

Minulla on sellainen käsitys, että meille on syntynyt eräänlainen työsuojelijoiden ammattikunta, joiden ainona tehtävänä on estää asiallisen ja haasteellisen työ tekemistä.

On tietysti myös niin, että kyllähän monissa ammateissa tietysti on hyvä olla myös järjelliset työtekoa koskevat säännöt.

Tuntuu kuitenkin oudolta, että esim. rekkakuskien työntekoa seurataan kuin hai laivaa, mutta Eeron kertoman mukaan taksit ovat sitten voineet ajella rahan perässä kuin pellossa.

Tällä oudolla työn kellottamisella pyritään tietysti lisäämään sekä kuskien että asiakkaiden ja muiden teillä liikkuvien turvallisuutta, mutta väittäisin kuitenkin, että tässäkin asiassa meillä on taas menty tietysti äärimmäisyyksiin.

Väittäisin, että tuskin on eduskukunnassa ainuttakaan rekkakuskia haastateltu, kun on mäiskitty työehtosopimukssiin ja lakeihin heidän työtekoaan koskevat säännökset.

Nähtävästi joko viherpipertäjä on taas todistanut virkamiehille ja naisille, että onnettomuuksia ei satu rekka-autoilla ainakaan silloin, kun niiden nopeus on nolla ja kuljettava nukkuu kopissa.

Samalla suojelufilosofialla meillä on alettu laskemaan ajonopeuksiakin hyvilläkin teillä hyvin alhaisiksi.

Taajama-alueilla on alettu rakentaa hyvillekin teille kaikenlaisia liikenteen hidasteita, joilla saadaan sitten hyvinkin autojen jousitukset hajalla ja mahdollisesti vielä kuskit karauttavat autoillaan ojiinkin ja pahimmassa tapauksessa vielä ihmistenkin päälle.

Työtekoa ja työaikalain säädöksiä seurataan meillä ainakin seuraavissa valtion ministeriöissä:

- Sisäministeriö (budjetti 1 463 milj. euroa)
- Liikenne- ja viestintäministeriö (budjetti 3 362 milj. euroa)
- Elinkeino- ja työministeriö (budjetti 2 822 milj. euroa)
- Opetusministeriö (budjetti 6 584 milj. euroa)
- Sos.- ja terveysministeriö (budjetti 14 960 milj. euroa)
- Ed. ministeriöt yhteensä (budjetti 29 191 milj. euroa)

Jos teemme varoivaisen arvauksen, että näissä virastoissa käytetään normaalista työjasta 10-15% eri typpiseen työajan seurantaan, niin voidaan todeta, että intohimoinen työajan seuranta maksaa Suomen veronmaksajille pelkästään valtion hallinnossa 2.9-4.4 miljardia euroa vuodessa.

Lopuksi kiinnittäisin vielä huomiota Härski Hartikaisen Uuno elokuvassa esittämään työlauluun, josta nähdään, että työteko on iloinen asia, vaikka SAK:n agitaattorit ovat vuosikymmeniä meille muuta väittäneet:

Ain laulain työtäs tee

https://www.youtube.com/watch?v=wgCCc5thuJA

eRe: Työltäsuojelulaki31.7.2018 16.20
Hei AKM !!!

Etpäsvaan jostain syystä hokannut asian ydintä, johon yritin tähdätä.

Se, et minä valtavansuurella 60 tonnisella rekalla kuljetan tavaraa pisteestä A pisteeseen B.
Mitä minulla on 40 tonnia tavaraa kyydissä ?
Aivan mitätahansa, pelkkää materiaa.
Sinänsä maailmankaikkeudessa täysin arvotonta.
Viranomaiset vahtivat, kuten jo totesit, rekkamiehiä, kuin hai laivaa.

Ajoaika max 8 h/ vrk, sovellettuna, 3 vkon tasausjaksolla max 9 h vrk.

Tänpäivän päivittäistavarakaupan lähtökohtanahan on se, et kuluttajalle tarvii aina, jokapäivä, het aamusta, olla tuoreet rehut, ym tuoretuottet aina tarjolla.
Kuinka esim. minun kotikyläni nimeltämainitsematon marketti voip tarjota ainatuoretta tavaraa asiakkaille, ellei me rekkamiehet yötämyöten olla pelissä mukana.

Minulla on aina ollut mielessä kysymys, miksi yhteiskunta, elikkä meidän suuret herrat siellä pääkallonpaikalla, asettavat kaikenlaisia vaatimuksia elitarvikekaupan hygieenia, {ok} ,ym vaatimuksiin. Kyllä me rekkamiehet toimitetaan kuljetusjärjestelmämme puitteissa satavarmasti kylmätuoretta elintarviketta kunkin kylän asukkaille.

Nyt kun kaikkialt ahdistetaan rehellistä työtä tekeviä rekkamiehiä aivan älyttömin rajoituksin, haluaisin toimittaa teille aivan tuoretta evästä, mut nämä älyttömät rajoitukset pakottavat meidät tienvierenpysäkille nukkumaan.

Yrittäjärekkamies, ko on saanut liikenneluvan, hän ostaa autokaupasta yhdistelmän elintarvikeajoon.
Hinta kylmäkoneineen vaivaiset 500.000,- eur.

Sit ko lähet tienpäälle, kaikki vahtikoneisto on viritetty viimmesenpäälle. Ajoitko enämpi
ko 8 h, kyssyy polliisi.
kuljetushinnat on poljettu epärehellisten yrittäjien avulla minimiin.

Mut kun minä haluaisin alkaa taksikuskiksi, aiemman taksilain mukaan taksin sai ostaa verovapaasti.30 tonnia, lähtöraha 8,50 plus reipas 2 ekua per km.
Voi että meillä taksimiehillä on nii vaikeeta. Jos sitte iski päälle meijän veronmaksajien keikka sairaalaan, näpästään mittari päälle. Nilsiä-Kuopiokeikka 105,- sivu +odotus

Rekkamiehelle ei oo ei tuu, kuten Lea laven laulaa.
Rekkamiehelle ei tule koskaan yhtäkään yhteiskunnan rahoittamaa ja tappiinsaakka hinnoteltua keikkaa.
Se on rehtiä kilpailua.

Mut nämä taksimiehet, ko ovat joutuneet investoimaan jopa 40 tuhatta euroa kalustoon, kokoajan huutavat yhteiskunnalta apuja, taksoja pitäs korottaa.
Taksi ku lähtee matkaan, kilometrihinta on 40 tuhannen euron investoinnilla päälle 2 euroo per kilometri.

Rekkamiesyrittäjä, ko maanantaiaamuna täräyttää volvon tulille ja lähtee taipaleelle ja perjantai-iltana palajaa rakkaan vaimonsa viereen, on polttannu dieseliä viikon aikana enemmän ko taksikuski koko vuonna.
Rekkayrittäjä ajaa alle 2 eur per kilometri, päivässä palaa dieseliä enämpi ko taksilla viikossa.
Onseniin helevetin vaikeeta elämä olla taksikuskina.
Nyt ko taksilaki muuttu kuunalussa, loppu monopoli.
Voi kauheeta, me joudumme kilpailemaan. Ei yhteiskunta enää avusta meitä raukkoja.

eskimoRe: Työltäsuojelulaki31.7.2018 18.45
ota eero venäläiset kuskit, ne ei kelloon kahtele. niin on jo moni yrittäjä tehnyt, ainakin tirmat joilla vaihtuu kuskit ja firman nimi parin vuoden välein

AKM, se ainoa oikeaRe: Työltäsuojelulaki1.8.2018 20.57
Eero Kekäläiselle monet kiitokset hyvistä neuvoista.

Kyllä tässä yöunet ovat menneet, kun on joutunut yökaudet seuraamaan mm. rekkakuskien kovat työolosuhteet sekä SOS-hallituksen fake erokirjeen toimittamista muka yksityislentokoneella eikä rekalla Turkuun ja Kuningas Saulille.

Herää muuten kysymys, miksi Terra Sipilä ei toimittanut erokirjettä faxilla kopiona New Stroms Oylle.

Muuten minusta on ruvennut näyttämään, että Laura Huhtasaari taitaa ollakin kaikkein rehellisin naisihminen, siis Suomen seuraava pääministeri.

Laura näytti Susanna Päivärinnan Sensuroimattomassa ohjelmassa toteavan, että Terra Sipilä "valehteli" hallituskriisin keskellä.

Tosin kesällä myös Sauli tiedotti mediaan, että Terra Sipilä ei kertonut hallituskriisistä koko totuutta.

Terra Sipilä selvästi kaunouttaan ilmoitti nyt Lauralle twiitissään: "Insinöörin mielikuvitus ei riittänyt etukäteen ennakoimaan PS:n hajoamista kahteen puolueeseen. Eduskunnassa 19.6. sanomani pätee"

Terra Sipilältä ei kyllä mielikuvitusta oikeasti ainakaan puutu.

Sen ovat osoittaneet monet Terra Sipilän omassa pajassaan askartelemat prosessikaaviot, siitä kuinka Suomikin laitetaan kuntoon.

Terra Sipilähän on näitä innovatiivisia omatekoisia jopa koko EU.ta koskeviaa kaavioitaan käynyt esittelemässä ihan Muti Merkeliä myöten EU:n kokouksissa..

Terrafame eli Kainuun Ihme on näistä Terra Sipilän innovaatioista hyvä esimerkki.

Euroopan suurin ympäristökatastrofi onkin Terra Sipilän prosessikaavioissa muuttunut maailman luokan yritykseksi, joka kohta alkaa myydä myös uraania alehintaan kahteen EU:n ydinvoimalaitokseen, kun ydinvoimalaitoksia on EU:ssa ainakin 120 kappaletta.

Terrafamen maksimaalinen markkinaosuus Euroopan markkinoilla tulee siis kaikkina aikoina olemaan vain korkeintaan 1%:n tietämillä.

New Stromsin kaltaiset suuryritykset pyyhkäisevät tällaiset utopiatoimittajat hetkessä pois maailman markkinoilta.

Uraanihanke ei pelasta Terrafamea. Se vain pahentaa meneillään olevaa ympäristökatastrofia.

Kysymys on Heikki Salosen laista. Kun vahinko tapahtuu, niin vahinko pyrkii koko ajan vain kasvamaan.

Tällä hetkellä Terrafame-yrityksessä vahingon suuruus on ainakin 500 milj. euroa ja kun 30 vuoden ajalta kaikki ympäristövahingot lasketaan yhteen, niin tarvitaan asian hoitamiseen moninkeratinen budjetti.

Terra Sipilä ja Makkara Mika ovat tästä vastuussa.

On outoa, että Pöyryltä tilatussa YVA-raportissa kirjoitetaan seuraavasti:

"Alueidenkäyttötavoitteiden tehtävänä on mm. varmistaa valtakunnallisesti merkittävien seikkojen huomioon ottaminen kaavoituksessa ja viranomaisten toiminnassa, auttaa saavuttamaan mm. kestävän kehityksen tavoitteita alueiden käytön suunnittelussa, eheyttää yhdyskuntarakennetta, luoda toimivaa energiahuoltoa ja huomioida luonto- ja kulttuuriympäristöinä erityiset aluekokonaisuudet"

Asiaa on lähemmin selostettu myös ao. viitteessä:

"Valtioneuvosto päätti valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista, tulivat voimaan 2001 ja niitä tarkistettiin vuonna 2009."

Alkaisi olla olla Terra Sipilälläkin korkea aika päivittää nämäkin valatkunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, jotka eivät ainakaan 10 vuoteen ole enää olleet ajan tasalla.

Ketterä New Stroms on ajan tasalla!

Kepu pettää aina!!

MFGA (Make Finland Great Again)!!

eeroRe: Työltäsuojelulaki2.8.2018 20.47
Eskimolle !!

En ole ennää alalla.
Enkä tarvitse minkäänmaalaisia työntekijöitä.

Mut halusin julkituoda asian, joka eriarvoistaa samaa ammattia harjoittavat yrittäjät.

Meidät rekkamiehet erottaa taksimiehistä lukuisat eri asiat.
Meidät erottaa mm. taksin yhdentonninpaino ja minun ajoneuvon 68 tonnin paino.
Kun minä hankin ajoneuvon, millä voisin palvella uutta asiakastani.
Elintarvikekuljetuksia.
Tarvii ostaa kaikilla mahdollisilla lämmönsäätelyjärjestelmillä varustettu yhdistelmä.
Talven varalle lämmityslaitteisto, kesähelteitten varalle kylmäkonelaitteistot. Kuljetusseurantatajärjestelmän kepsit ja navigaattorit. Autoon elektroniikkaa 30.000 eur.
Yhdistelmän hankintahinta vaivaiset puoli miljoonaa euroa.
Siitä lähet baanalle, sitkeitten neuvottelujen tuloksena jos saat 1,5 eur km tarvii olla tyytyväinen.

Vrt. TAKSI

Taksimies ostaa ajoneuvon, jopa 40 tonnia maksavan, sillä hän painaa baanalle.
Tähän heinäkuun viimoseen päivään saakka on yhteiskuntamme arvojärjestelmä taannu takseille sen, et he saavat hankkia autonsa verovapaasti ja yhteiskunta on lainsäädännöllä taannut sen, et taksin tarvii saada vähintään 2 eur kilometri.
Ja kun käynnistän auton, jo siitä velotetaan,liekkö jo 8 euroo.

Ei oo mikään ihme, jos taksimiehet parin vuoden välein vaihtaa uutta mersua.

Eskimo !!!
otappa kalkulaattori kouraan ja ala laskea jo noista mitätättömistä edelleolevista luvuista, kuinka nämä eurot jakaantuu rekka/taksi.

Investoinnit.

Rekka 500.000,- / 1,5 eur/km
Taksi 40.ooo,/ 2,0 eur/ km

Polttoainekulut a 1,5 eur/ltr
Rekka min. 45 ltr /100 km = 67,50
Taksi 6,5 ltr/100km = 9,75

Ja ko asiakas nousee umpihumalassa taksinkyytiin kylän baarista lauantai-iltana, taksimies napsauttaa mittarin päälle, ja ajetaan.
Valtiovalta, meidän vaaleissa valitsemat päättäjät ovat tehneet lain, joka antaa minulle oikeuden veloittaa sinulta mittarin osoittaman summan, jolla ei ole pätkääkään todellisuutta taksin kilometrikustannuksiin.

Rekkamiehillä ei oo valtiovallan suojelusta, mikä näillä onnettomilla raukoilla taksimiehillä on.
Rekkamies on aina joutunut elämään markkinavoimien pelisäännöillä.

Eskimo !!!

Minulla oli aina suomalaiset työntekijät.
Ja jos vähänkään ajattelet, samat rekkamiesten lait ja asetukset suomessa koskevat kaikkia kuljettajia rotuun, väriin, säätyyn katsomatta.

Poisluettuna taksikuskit.

Ei mitään valvontaa ajo- ja lepoaikojen suhteen.

Vrt. viimeviikon iltasanomien juttu umpiväsyneestä taksiyrittäjästä, joka oli ajanut jo 300 h. nukkumatta juuri ollenkaan.

Halusin julkituoda asian, jolla tarvis olla jotakin painoarvoa, jos vertaillaan, mitä minulla versus taksilla on kyydissä.

Minua valtiovalta vahtii yötäpäivää, ko minulla on kyydissä jotakin teollisuuden tuotetta, taikka vain ja ainoastaan tukkipuuta.
Ei sitä saa kuljettaa mielinmäärin, siinä pölliraukka kärsii henkisiä vaurioita, jos minä väsyneenä tupsautan metsikköön.

Mut taksilla.
Jo 300 h yhtäputkeen ajanut puolisammuksissa oleva taksiyrittäjä saa painaa baanalla laillisesti.
Hänellä on kyydissä kaikkein arvokkainta lastia.

Edelleenkin mä kysyn vaan, kummallako meistä on aidolla maalaisjärjellä mitattuna arvokkaampi lasti kyydissä ???????????

Ja että mihinköhän tätä vavontaa tarvis suunnata ?????????????

AKM, se ainoa oikeaRe: Työltäsuojelulaki2.8.2018 21.18
Monet kiitokset ystävälleni Eerolle kuljetusalan sotkujen avaamisesta.

Minulle oli uutta se, että kuljetusalalla on ollut noin rautainen valvonta.

Rakenteelliseen korruptioon näkyy sortuneen sekin kuljetuksiin ja vielä siten, että poliisin poikakin on ollut soppaa keittelemässä.

Surkuhupaisaa on, että virkamiehet, poliisit, lääkärit, opettajat ja papit on Suomessa nostettu erehtymättöminä lähes jumalolentojen tasolle. Heitä ei voi syttää mistään.

Tavallisista pienyrittäjistä on taas tehty veronkiertäjiä, rikollisia ja luottohäiriörekisterien pilkan kohteita.

Tänään raportoitiin YLE:n uutisissa myös Åbo Akademissa tehdystä väitöskirjasta, jossa tuomari oli selvitellyt väitöskirjassaan, missä määrin oikeuksissa on kohtuullistettu hävinneen osapuolen oikeudenkäyntikuluja.

Väitöstyössä kävi ilmi, että tuskin koskaan oikeudessa hävinneen osapuolen maksettavaksi tulleita oikeudenkäyntikuluja kohtuullistetaan Suomessa, vaikka laki sen sallii. Muutamissa tapauksissa niitä oli kohtuullistettu hävinneen osapuolen niin vaatiessa.

Uutisissa oikeusministeri Antti Häkkänen (kok) totesikin, että kysymyksessä on erittäin vakava asia, koska Suomessa tältä osin perustuslain yhdenvertaisuusvaatimukset eivät näytä toteutuvan.

Onkin aivan kohtuutonta, että esim. kunnallisvalituksissa yksittäinen henkilö tai yritys saattaa joutua maksamaan täysin kohtuuttomia oikeudenkäyntikustannuksia esim. ylinopeudesta tai kunnan voittamien oikeustapausten kohdalla.

Asia voi mennä myös toisin päin, jolloin voittanut osapuoli (valittaja) saattaa joutua kantamaan täysin kohtuuttomia omia oikeudenkäyntikulujaan, kun kunta saattaa hävittyään jossain oikeusasteessa tehdä vain uuden päätöksen samasta asiasta ja oikeutta hakeva taho joutuu taas uudestaan laatimaan samasta asiasta uuden perustellun valituksensa.Ketterä New Stroms Oy on aina joutunut näistä asioista kärsimään kautta historian.

Tätä taktiikkaahan Esteri Kangasveijari ja hänen palkkaamansa kalliit juristit käyttivät Juankosken Biolämmön oikeusprosessissa, jossa hän teki samasta asiasta neljä saman sisältöistä päätöstä, mutta lopulta KHO kuitenkin totesi, että Esterin Samorizin kanssa sopimat omistus-ja rahoituspäätökset ovat lain vastaisia.

NS valitti ja siis voitti tämänkin taistelun. Tällä tavoin Esteri sai kuitenkin pitkitettyä Biolämmön konkurssia aina vuoden 2012 joulukuusta toukokuulle 2017 saakka.

New Stroms Oy:n ja Juankosken kaupungin välisessä pitkässä laitonta takausta koskevassa oikeustaistelussa Estsrillä oli käytössään sama toistuvien samansisältöisten päätössten taktiikka, mutta lopulta NS tietysti myös voitti tämänkin oikeustaistelun. Täysinkäsittämätöntä kuitenkin oli, että oikeus katsoi sen olevan kohtuullista, että molemmat osapuolet vastaavat noin 4 vuotta kestäneistä oikeudenkäyntikuluistaan.

Tällainen KHO:n päätös vaikuttaa täysin käsittämättömältä varsinkin, kun käsiteltävänä ollut asia oli esim. takauksen osalta sen laatuinen, että siitä tehtiin KHO:ssa vuosikirjapäätös ja päätös oli linjassa myös muuttuneen Kuntalain osalta.

Olisi luullut, että riippumaton KHO olisi ilman muuta velvoittanut Juankosken kaupungin maksamaan selvästi pienemmän valittajan kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.

Tätäkin karmeampi asia KHO:n takauspäätöksen kohdalla oli se, että KHO vielä määräsi NS:n maksamaan asiaa koskevan peräti 250 euron oikeudenkäyntimaksunkin. Vastaavaa maksua Juankosken kaupungille ei jostain syystä määrätty.

Maksuhan ei tietenkään ollut suuren suuri, mutta kyllä se sotii jyrkästi NS:n oikeustajua vastaan eli kuinka on mahdollista, että ns. oikeusvaltiossa voidaan voittanut osapuoli velvoittaa maksamaan omien oikeuksiensa puolustamisesta vielä oikeudenkäyntimaksua, kun hävinnyt osapuoli luikkii karkuun rikospaikalta kuin hyvänkin palveluksen tehnyt sankari.

Sankari, joka tässä tapauksessa aiheutti Juankosken veronmaksajille ja asukkaille todennäköisesti noin 50 milj. euron suuruisen vahingon.

Outoa tuon oikeudenkäyntimaksun osalat oli vielä se, että sitä ei ollut kirjattu varsinaiseen pääökseen, eikä päätöksessä ollut mitään mainintaa maksusta, vaan kysmyksessä oli aivan irrallinen oikeudenkäynti maksu, jossa maksajaksi oli ruksattu NS ja Juankosken kaupungin kohdalle ei oltu määrättty mitään oikeudenkäyntimaksua.

Kyseisestä menettelystä tuli vaikutelma, että tämä maksu saattoi hyvin mennä jollekin virkamiehelle, joka oli asiaa hoitanut. KHO:sta NS:lle kerrotiin, että maksun oli määrännyt asiaa hoitanut virkamies. Maksu siis määrättiin nähtävästi vain valittajan pärstäkertoimen mukaan.

Häkkäsen mielestä korkeiden oikeudenkäyntikustannusten pelko saattaa johtaa siihen, että ketterä New Stroms Oy ei korkeiden kustannusten vuoksi ryhdy valitustoimiin edes ilmeisissä viranomaisten tekemissä virheissä.

Juuri Häkkäsen mainitsemista korkeista oikeudenkäyntikuluista johtuen NS ei halunnut Itä-Suomen hallinto-oikeuden antaman Säyneisen koulua koskevan valituksensa hylkäämisen jälkeen enää jatkovalittaa asiasta KHO:een, vaikka valituksessaan oli ainakin omasta mielestään näyttänyt toteen sen tosiasian, että Säyneisen koulun lakkautusta ei voinut perustella koulun korkeilla kustannuksilla, koska perusteluissa koulukustannukset oli laskettu karkeasti yläkanttiin ja vielä täysin väärin.

Tähän samaan asiaan liittyy myös New Stroms Oyn äskettäin tehty valitusten oikeudenkäyntimaksujen huomattava korotus, jolla on pyritty karsimaan tehtyjen valitusten määrää. Sipilän hallituksen aikana tapahtuneen muutoksen perusteluna on käytetty mm. sitä, että valittaminen aiheuttaa oikeuslaitoksessa kustannuksia.

Tällainen perusteluhan ei tietenkään voi olla hyväksyttävä New Stromsin kannalta, koska valittamiseen hyvin usein joudutaan sen vuoksi, että Suomen lait on heikosti kirjoitettu ja lain tulkinta voi esim. viranomaisten kohdalla olla enemmän tai vähemmän poliittista arpapeliä.

Tässä valossa olenkin ihmetellyt myös sitä, kun Kuningas Sauli, joka on kuitenkin hankkinut myös juristin koulutuksen, taannoin mainosti myös Kiinan Presidentille, että Suomen oikeuslaitos on kansanvälisesti tunnettu riippumattomuudestaan ja siksi me voisimme lähteä konsultoimaan myös Kiinan oikeuslaitosta.

Ennen kuin Suomessa ryhdytään kuitenkaan Kiinaa konsultoimaan oikeusasioissa, niin meidän tulisi laittaa edes oma kotipesä kuntoon.

Koska Kuningas Sauli haluaa esiintyä 100-vuotisen Suomen arvojohtajana, niin odottaisi sitä, että hän nyt lähtisi ihan oikeasti muuttamaan sellaista kansanvälistä ja ainakin kotimaista käsitystä, että Suomi on korruptiosta vapaa maa.

Suomen paistattelu tällaisten listojen kärjessä on irvokasta, kun OECD:nkin taholla ihmetellään sitä, että Suomessa on ollut vain muutama korruptio-oikeudenkäynti historiassa, vaikka Suomessa kartelli- ja monopolirötökset ovat joka päiväistä kauraa.

Ehkäpä meillä ei noihin korruptiojuttuihin kiinnitetäkkään mitään huomiota, kun kysymyksessä on ns. tolkun ihmeisten maan tapa.

Minä en kyllä pidä esim. Iltalehden äskettäin raportoimaa oululaisen rehtorin koulun rahojen kavallusta mitenkään tolkun ihmisen toimintana. Yhtä vähän tolkun ihmisiä ovat olleet esim. huumepoliisi Aarnio tai esteellisyydestä kärähtänyt valtakunnan syyttäjä

Iltalehti raportoi tiistaina 31.7..2018, kuinka virkamiehet voivat käyttää virka-asemaansa väärin ja näköjään Oulun suomalaisen yhteiskoulu rehtori onnistui kavaltamaan koulun rahaston varoja lähes puoli milj. euroa. Kävi Virossa naisissa hanhenmaksaa syömässä normaalien ruokajuomien kera ja osti vielä flyygelinkin koulun musiikkiluokalle omia musiikkiharrastuksiaan varten.

Alla Iltalehden uutisointia asiasta:

"Törkeästi kavalluksesta syytetty rehtori käytti rahoja esimerkiksi rakastajattarensa matkoihin ja hanhenmaksaan.

? Syyttäjä vaatii oululaisrehtorille kolmen vuoden ehdotonta vankeutta törkeästä kavalluksesta ja törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä.

? Syytteen mukaan rehtori kavalsi koulun rahaston varoja noin 450 000 euron arvosta.

? Tarjosi muun muassa flyygelinhankintamatkalla hanhenmaksaa ja 130 euron konjakkipaukkuja

Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukion rehtori Juha Valtakorpi on syyttäjän mukaan käyttänyt koulun rahastojen rahoja holtittomasti vuosien 2004-2014 välisenä aikana noin 450 000 euron arvosta. Näistä valtaosa on syyttäjän mukaan mennyt Valtakorven omaan käyttöön. Suurimmat kertanostot ovat olleet yli 100 000 euroa."

Tämä tapaus ei ole millään tavalla harvinainen Suomen kunnissa eikä myöskään erilaisissa yhdistyksissä kuten esim. urheiluseuroissa.

Eero Kekäläisen raportti Iloharjun ja Kaikun taannoisista sotkuista vain vahvistaa sen, että mikään ei tässä massa ole muuttunut korruption osalta sitten 1980-luvun tai jopa sitä aiemmin.

aasi myösRe: Työltäsuojelulaki3.8.2018 19.02
Kuka voi olla niiin tyhmä että ajaa tyhjänä Helsinnkistä Kuopioon tyhjänä, varmaankin joku tosi onneton ajojärjestelijä joka hoitaa omat ajot.
Tai sitten maaliman viisain mies, kuten historia kertoo

alan kolmas miesRe: Työltäsuojelulaki3.8.2018 23.12
Olisi hyvä jos Eero alan todellisena asiantuntijana kertoisi aasille myös, kuinka EU:n direktiivit kumosivat kotimaiset kuljetusalan säännöt ja avasivat kuljetusmarkkinat kansainväliselle kilpailulla vuonna 2016 voimaan tuleen kabitaasisäännöstön muodossa:

"1. Jokaisella toisen lukuun toimivalla maanteiden tavaraliikenteen harjoittajalla, jolla on yhteisön liikennelupa ja jonka kuljettajalla, jos hän on kolmannen maan kansalainen, on kuljettajatodistus, on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus harjoittaa kabotaasiliikennettä.

2. Edellä 1 kohdassa tarkoitetut liikenteenharjoittajat saavat ajaa samalla ajoneuvolla tai, jos kyseessä on yhdistelmäajoneuvo, sen vetovaunulla, enintään kolme peräkkäistä kabotaasimatkaa, jotka seuraavat välittömästi toisesta jäsenvaltiosta tai kolmannesta maasta vastaanottavaan jäsenvaltioon suuntautuvaa kansainvälistä kuljetusta sen jälkeen kun kyseisessä kansainvälisessä kuljetuksessa tuodut tavarat on toimitettu. Viimeisimmän vastaanottavasta jäsenvaltiosta poistumista edeltävän kabotaasimatkan kuorma on purettava seitsemän päivän kuluessa siitä, kun kansainvälisessä kuljetuksessa vastaanottavaan jäsenvaltioon tuotu kuorma viimeksi purettiin.

Liikenteenharjoittajat voivat ensimmäisessä alakohdassa tarkoitetun määräajan kuluessa suorittaa jonkin tai kaikki mainitussa alakohdassa sallituista kabotaasimatkoista missä tahansa jäsenvaltiossa edellyttäen, että ne suorittavat vain yhden kabotaasimatkan kussakin jäsenvaltiossa niiden kolmen päivän aikana, jotka seuraavat ilman kuormaa kyseiseen jäsenvaltioon saapumista.

Asetus on säädetty Euroopan Unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 58 ja 91 artiklan valtuuksin. Sopimuksen 91 artiklan 1 kohdan mukaan Euroopan parlamentti ja neuvosto muun muassa vahvistavat ne edellytykset, joilla muut kuin jäsenvaltiossa asuvat liikenteenharjoittajat saavat harjoittaa liikennettä siellä.

Sopimuksen 91 artiklan 2-kohdan mukaan päätettäessä toimenpiteitä otetaan huomioon tapaukset, joissa toimenpiteiden soveltaminen voi joillakin alueilla vaikuttaa vakavasti elintasoon ja työllisyyteen sekä kuljetuskaluston käyttöön.

Viimeksi mainittu kohta on otettu EU:n tavaraliikennelupa-asetuksessa huomioon säätämällä turvamenettelystä kuljetusmarkkinoiden vakavien häiriöiden johdosta asetuksen 10 artiklassa. Lain 4 §:n mukaan liikenne- ja viestintäministeriö voi pyytää ehdottamiaan, muiden jäsenvaltioiden liikenteenharjoittajia syrjimättömiä toimenpiteitä komissiolta. Toimenpiteet säädetään pykälän mukaan valtioneuvoston asetuksella.

Lisäksi neuvoston direktiivissä 92/106/ETY tietynlaisia jäsenvaltioiden välisiä tavaroiden yhdistettyjä kuljetuksia koskevista yhteisistä säännöistä on säännöksiä, jotka vapauttavat yhdistettyjä kuljetuksia.

Direktiivin 1 artiklan mukaan yhdistetyllä kuljetuksella tarkoitetaan jäsenvaltioiden välistä tavaroiden kuljetusta, jossa kuorma-auton, perävaunun, vetoautollisen tai vetoautottoman puoliperävaunun, vaihtokuormatilan tai vähintään 20 jalan kontin kuljettamiseen käytetään maantietä matkan alku- tai loppuosuudella ja toisella osuudella rautatie-, sisävesi- tai merikuljetusta, silloin kun tämän osuuden pituus on yli 100 km linnuntietä ja se muodostaa maantiekuljetuksen alku- tai loppuosuuden joko tavaroiden kuormauspaikan ja lähimmän sopivan rautatien kuormausaseman välillä alkuosuuden, ja lähimmän sopivan rautatien purkausaseman ja tavaroiden purkauspaikan välillä loppuosuuden, tai enintään 150 km:n säteellä linnuntietä sisävesisatamasta tai merisatamasta, missä tavarat laivataan tai puretaan. Suomessa ne koskevat käytännössä kuljetuksia satamasta ja satamaan."

On selvää, että tällainen kabitaasisäännöstö lisää kilpailua ja voi viedä leivän monen pienyrittäjän suusta.

Suomalaisella rekkakuskilla ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla virolaisten tai puolalaisten rekkakuskien kanssa, koska Virossa ja Puolassa SAK:n ja AKT:n yleissitovia TES sopimuksia ei tunneta.

Tietenkään kuljetusalalla meille ei varmaankaan ole millään ulkomaisilla pienyrittäjillä mitään asiaa, mutta sen useammin näkee teillä Schenkerin, DHL:n ja muiden kansainvälisten logistiikkafirmojen autoja liikenteessä.

Siis ensin lähti kunnilta oikeus myöntää laitonta valtiontukea viimeistään kuntalain uudistuksessa 22.5.2015.

Sitten lähti rekkakuskeilta kabitaasiajot vuonna 2016.

Vuonna 2018 lähti autokouluilta opetusmonopoli

Heinäkuun 1. päivänä 2018 lähti taksiyrittäjiltä taksimonopolit.

Apteekkimonopolit on vielä pystyssä ja kepuloisten Annika Saarikko yrittää kaikin mahdollisin keinoin estää vielä alkoholijuomien nettikaupankin, jotta Alkon myyntimonopoli ei vain murtuisi.

Annika on määritellyt 2.8%:n rapakalajan kaikkein vahvimmaksi alkoholijuomaksi, jota saisi kovalla helteelläkin syrjäseuduilla toimittaa janoisille nettikaupassa. Annika hakee nyt EU:n notifikaatiota, jolla saadaan sementoitua alkoholijuomien jakelumonopoli pysyvästi ALKOlle.

Muistan vielä hyvin, kun 1950-60 luvulla Alkon ruskeat viinalaatikot aina saapuivat viikonlopuiksi Pyhäsalmenkin asemalle. Ikiajoiksi porautui mieleen ruskea pieni aaltopahvilaatikko, jonka kylkiin oli särkyvän tuotteen merkiksi liimattu punainen lappu, johon oli taas kuvattu kannallisen juomalasin kuva. Tutut asemamiehet sanoivat, että ne on niitä viinalaatikoita.

Tällainen jakelutyyli ei kuitenkaan ole enää mahdollista, kun hiljaisimmat asematkin on suljettu ja rautatiet on laitettu rullalle.

Saa nähdä milloin Annika keksii senkin, että vettä ei saa myydä nettikaupassa. Nykyäänhän vesikin on helteiden vuoksi päässyt loppumaan jopa S-liikkeistä, joten veden nettikauppa voi pysyvästi muuttaa kuluttajien käyttäytymistottumuksia, jolloin hyvätuottoinen vesikauppa voi siirtyä S-ryhmän ulottumaattomiin tai jopa mahdollisesti suoraan pienyrittäjien lähellä oleville lähteille asti (ns. Luomu Vesi).

Kepu pettää aina!!!

eeroRe: Työltäsuojelulaki4.8.2018 20.36
Okei AKM !!!

Kabotaasiliikenne oli sallittu jo ennen eeuuta. Kuten jo AKM edellä julkitoi kabotaasiliikenteen eeuun säännöissä määritellyt vaatimukset, joita eeuun sisällä tarvis noudattaa.


Me suomalaiset rekkamiehet ajamme suomalaisten määräysten ja ajo-ja lepoaikalakien mukaisesti.

Yrittäjänä minä maksan polttoaineet suomalaisen hintatason mukaisesti.

Itäblokin maasta tulee rekka, joka ei juurikaan täytä niitä katsastusfvaatimuksia, jotka suomalaisessa rekisterissä olevilta vaaditaan.
Riittääkö rajavalvontaviranomaisilta aina resurssit tarkistaa itäblokin maan rekan ajokuntoisuus.

Ei riitä.

Siksi näitä pommeja on jatkuvasti tienpäällä.

Itäblokin maasta ko tulee rekka suomeen, sillä on vähintään 600 litraa tankissa halpaa löpöä.
sillä se heittää pitkän keikan jopa lähes oulun korkeudelle.

Eeeuun kabotaasijärjestelmä sallii sen, et tää itäblokin rekka saa ottaa paluukyydin takasmennessään.

Okei

Oulusta se ottaa paluukyydin, jonka määränpää on esim. vaikka Italia. Rekka vie lastin esim. vaikka Rahjan satamaan, Kalajoelle.
Asiakirjat näyttää, et laillinen kabotaasikuljetus.

Sitten rekka ottaa uuden kuorman naapurista pietarsaaresta, vaikkapa sellua, vie sen mäntyluotoon, satamaan, Porin kuppeeseen. Osoite Kiina.. Edelleen asiakirjat osoittaa, et kuljetus on eeuun kabotaasisäännösten mukainen, osoite on eeuun ulkopuolella.
Ottaa sieltä jälleen uuden kuorman vaikkapa CLTeeltä, Ulvilasta, puuelementtejä. Vie kuorman eurooppaan.

Tämä itäblokin rekka sai tuoda kuorman laillisesti suomeen, mut paluuna se heitti kaks keikkaa laittomasti.

Paperit näytti, et kuorma mennee ulukomaille, mut se jäikin suomalaiseen satamaan.

Vaikkakin polliisi valvoo myös ulkomanrekisterissä olevia rekkoja, ei oo vielä järjestelmää, millä voitaisiin eliminoida tämänkaltainen ns. kabotaasiliikenne.
Täysin laitonta toimintaa.

Laki sanoo selkeästi, vain yksi paluukuorma.

Et sillai tavara kulkee suomessa.

alan kolmas miesRe: Työltäsuojelulaki5.8.2018 2.18
Eerolle kiitos asiantuntevasta selvityksestä.

Tällä tavoin meitä suomalaisia vedetään huulesta.

Poliittiset mepit istuvat Brysselissä ja Strasbourgissa, nauttivat korkeata palkkaa ja muita verottomia etuja. Säätävät kaikenlaisia maksuja, polttoaineveroja ja uusiutuvien energioiden- ja maataloustukia, joilla rahat kerätään kuluttajien käsistä jaettavaksi sitten kaikenlaisten roskapankkien tukitoimiin.

Keskuspankit ja roskapankit taas lainaavat kuluttajilta kerättyjä rahoja sitten nollakorolla tai jopa miinuskorolla kaikenlaisten huijareiden hankkeisiin, joilla ei ole mitään takaisinmaksuaikaa.

Onneksi Amerikkaan on sentään tullut uusi presidentti, joka on todennut, että nyt laitetaan joku tolkku noille nobel-palkituille (Al Gore, demu) ilmastointoilijoille ja Hollywoodin ilmastoalan huippuasiantuntijoille kuten esim. kehonrakentaja Arnold Schwartzenegger.

Amerikan uusien normien mukaan liikenteen päästöjä ei enää kiristetäkään entiseen tyyliin.

Tutkimuksissa on nimittäin havaittu, että kireillä liikenteen päästönormeilla ei voidakaan kovin merkittävästi vaikuttaa merkittävästi ilmastonmuutokseen.

Huippukireät päästönormit puolestaan johtavat kuluttajien kannalta liian kalliisiin autoihin, josta taas autojen valmistajat kärsivät ja työttömyys lisääntyy.

Pariisissakin sähköautojen avulla on jo vuodesta 2011 lähtien pyritty rajoittamaan yksityisautoilua ja "pelastaa ilmaa".

Ideana on ollut, että sähkö- ja yhteiskäyttöautojen avulla yksityisautoilun aiheuttamista ongelmista päästään eroon.

Nyt kuitenkin sikäläinen yhteissähköautokokeilu on jo ilmeisesti tullut tiensä päähän, kun Pariisin kaupunki on päättänyt lopettaa hankkeesta vastanneen Bollore Groupin Autolib sähköautoprojektin, kun veronmaksajille oli tullut kokeilusta jo lähes 300 milj. euron lasku.

Sähköautojen tuki on myös Tanskassa ja Norjassa ajautunut vastatuuleen. Sähköautot, kun eivät ole olleet tuesta huolimatta korkean hinnan vuoksi kilpailukykyisiä polttomoottoriautoihin verrattuna.

Ennakoidaan, että Tanskassa ja Norjassa, jotka ovat olleet johtavia sähköautomaita Euroopassa, sähköautojen vaatimaton kysyntä laskee entisestään.

Miksi sitten harvaan asutussa Suomessa väkisin tuetaan sähköautoja mm. ilmastonmuutokseen vetoamalla, kun ei ole mitään luotettavaa tieteellistä näyttöä siitä, että sähköautot jotenkin ratkaisisivat ilmaston muutoksen?

Ilta-Sanomat levitti taas viime torstaina Suomen kansalle ns. tutkittua ilmastotiedettä.

IS:n toimittaja Heini Särkkä oli pannut merkille, että Suomessa heinäkuu oli mittaushistorian kaikkein kuumin.

Särkän mukaan helleaalto ei ole korventanut kuluvana kesänä vain Eurooppa, vaan ennätyshelteitä on hikoiltu koko pohjoiselle pallonpuoliskolla.

Brittilehti The Guardian ja yhdysvaltalaisen The Washington Postin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan äärisään takana on ilmaston muutos.

Särkkä oli ollut yhteydessä myös Ilmatieteen laitoksen tieteelliseen johtajaan Ari Laaksoseen, joka vahvistaa, että yleisesti ottaen poikkeuksellisen korkeat lämpötilat ovat yksi merkki ilmastonmuutoksesta.

Laaksisen mukaan pitkän ajan säätilastot todistavat aukottomasti, että maapallon ilmasto on muuttunut. Ilmasto lämpenee kaikkein nopeimmin juuri Suomen pohjoisilla leveysasteilla.

Ennusteiden mukaan napojen läheisyydessä, missä on kylmempää, lämpötila nousee nopeammin kuin päiväntasajalla.

Tieteellinen johtaja Laaksonen kertoo, että maapallolla oli mittaushistorian lämpimintä vuonna 2016. Edelliset ennätykset ovat vuosilta 2015 ja 2014.

Laaksonen myös katsoo ennustemallistaan, että Suomen sateisuus voi kasvaa vuosisadan loppupuolelle mentäessä 20%:lla.

Laaksonen kertoi toimittaja Särkälle, että yhden ennusteen mukaan Atlantilta Eurooppaan tulevat myrskyt siirtyvät pohjoisemmaksi.

"Suomesta puhutaan myrskyjen hautausmaana, mutta ei se sitä sano, että jos oikein kova myrsky iskee, niin kyllä täälläkin metsää kaatuu runsaasti."

Minäkin muistelen, että vuonna 1985 Manta myrsky kaatoi metsää sileäksi melkein koko Lappeenrannan ja Joutsenon välisen alueen. Puuta kaatui kerta rysäyksellä ainakin 3 milj. mottia.

Minusta olisi hyvä, että Ilmatieteen laitoksen tietokonemalleilla ennusteitaan tekevät ns. ilmastotutkijat harrastaisivat ainakin jonkin verran politiikasta vapaata ns. poikkitieteellistä tutkimusta.

Tutkija Laaksosenkin olisi hyvä olla yhteydessä ja tutustua esim. METLAn prof. Kari Mielikäisen ja tri Mauri Timosen sekä Helsingin Yliopiston tri Samuli Helaman ja myös professori Matti Erosen tekemiin tutkimuksiin.

Kyseiset metsäalan asiantuntijathan ovat selvittäneet maapallon ilmastonmuutosta varmemmalla tavalla kuin Ilmatieteen laitoksen teoreettiset tietokonemallintajat.

Em. kokeneet tutkijat ovat käyttäneet hyväkseen puiden kasvuun liittyviä konkreettisia tutkimustietoja.

Jo maallikkokin tietää sen, että puiden kasvu riippuu oleellisesti ilmaston lämpötilasta ja veden saatavuudesta.

Näissä tutkimuksissa METLAn Mauri Timonen on havainnut, että maapallon lämpötila oli hyvin alhainen aikajaksolla 500ekr-100jkr.

Maapallolla oli taas erittäin lämmin jakso keskiaikana aikavälillä 900jkr-1400jk.

Prof. Matti Eronen on puolestaan Kilpisjärven pohjasta löydetystä mäntypuunäytteistä selvittänyt radiohiilimenetelmällä, että 4400 ekr Lapissa oli erittäin lämmin ilmasto.

Lisäksi em. metsätieteiden tutkijat olivat mäntyjen siitepölynäytteiden perusteella todistaneet, että Kilpisjärvellä oli tuuhea mäntymetsikkö jo 4000-8000 vuotta sitten.

Silloin ei ollut vielä EU:ta olemassa, eikä kukaan ollut kuullutkaan puhuttavan Pariisin Ilmastosopimuksesta, joka sopimusten mukaan estää maapallon lämpenemisen tulevan 100 vuoden kuluessa vain noin 2 Celcius asteeseen.

Maailmassa on ollut ennenkin kaikenlaisia ennuseukkoja. Yksi kuuluisimmista oli pessimistinen kansantaloustieteilijä Malthus, joka vuonna 1798 ennusti, että maailman väestön kasvu pysähtyy ravinnon puutteeseen.

Malthus oli havainnut, että peltopinta-ala (ravinto) kasvaa lineaarisesti aritmeettisen sarjan tapaan, mutta väestö kasvaa taas geometrisen sarjan tahdissa.

Koska geometrisen sarjan kasvunopeus on suurempi kuin aritmeettisen sarjan, niin kehityksen välttämätön lopputulos on väestökatastrofi eli laajamittainen nälkäkuolema.

Arabimaiden saatua pystyyn öljykartellin kartelli päätti kerta rysäyksellä moninkertaistaa raakaöljyn hinnan. Syntyi ensimmäinen öljykriisi vuonna 1973.

Kriisin avulla arabimaat ja Neuvostoliitto yrittivät pakottaa USA:n lopettamaan tukensa Israelille.

Rooman klubi puolestaan julkaisi vuonna 1972 koko maailmaa säikäyttäneen Kasvun rajat selvityksensä.

Siinä todettiin, että mm. maailman öljyvarat loppuvat vuoteen 2000 mennessä ja samalla tavalla ennakoitiin myös muiden raaka-aineiden loppuvan muutaman kymmenen vuoden sisään.

Harmiksemme suomalainen tilastotieteilijä Pentti Malaska oli yksi Rooman Klubin epäonnistuneista ennustajista.

Rooman Klubin ennuseukot suorittivat ennusteitaan nähtävästi viivoittimilla, mutta käyttivät tietysti hyväkseen myös tietokoneita.

Klubin jäsenet kuitenkin unohtivat ottaa huomioon ne kuuluisat "markkinavoimat", joista Siilinjärven Jyrki sai aikoinaan niskalenkinkin.

Markkinavoimilla on sellainen tyyli, että jos tuotteen hinta alkaa kovasti nousta, niin sen kysyntä alkaa laskea.

Toisaalta, jos tuotteen raaka-aineen hinta alkaa kovasti nousta, niin markkinavoimat pyrkivät lisäämään raaka-aineiden tarjontaa joko vaihtoehtoisilla raaka-aineilla tai raaka-aineiden uudella tuotantoteknologialla.

Öljyn suhteen näin on käynyt ja hyvin lyhyessä ajassa Amerikasta on tullut energian suhteen ylijäämämaa.

Tämä asia tulee vääjäämättömästi muuttamaan kansainvälistä järjestystä tulevien vuosikymmenien aikana. Energia-asioissa EU ei ole enää ajurin paikalla.

EU:n direktiivipoliitikot ovat lähteneet taisteluun Siilinjärven Jyrkin tapaan markkinavoimia vastaan.

Ei tarvitse olla kovin suurta kristallipalloa, kun ennustaa, että globaalit markkinavoimat tulevat vielä selättämään EU:n direktiivimepit, koska raha ei tunnetusti kasva puissa.

eeroRe: Työltäsuojelulaki5.8.2018 7.46
Alan kolmas viittasi aiemmassa kommentissaan, kuinka usein suomessa näkyy mm. Schenkerin autoja.

DB Shenkerin rantautuminen suomen markkinoille tapahtui vuonna 2012, kun
suomen suurin perheomisteinen joensuulainen Kiitoautot yhtiö myytiin Schenkerille.
Tämä Korhosten suvun omistama kuljetusyhtiö oli merkittävin kuljetusalan toimija suomessa.

Yhtiön pääomistaja Pertti Korhonen perusteli myyntipäätöstään mm. sillä, et suvusta ei löydy jatkajaa ja toiminta on paisunut liian suureksi !!!!!!!!!!

Kiitoautokonsernin päätyminen DB Schenkerin syliin johtui pelkästään rahasta.
Suomesta ei olisi löytynyt riittävän varakasta alan toimijaa, jolla olis ollut rahkeita ostaa kiitoautot.

DB Schenkeriltä löyty pätäkkätä.
Schenker on saksan valtion enemmistöomisteinen logistiikkayhtiö, jonka toimintoja on 130 maassa.
Työntekijöitä yli 68.000 liikevaihto 2016
15,1 mrd eur.
Joten parinsadan yksikön ja vajaan tuhannen työntekijän sisältämä, suomen suurimman markkinaosuuden omaavan kuljetusyhtiön ostos oli Schenkerille ns. helppo nakki.

Toisaalta alan kolmas hämmästeli, kuinka usein myös näkyy DHL rekkoja.
DHL on myös saksan vatioenemmistöisen Deutsche Postin
v. 2012 ostama 100% omistama maailman suurin logistiikkayhtiö.
Toimii 220 maassa, lähes 300 tuhatta työntekijää, toimipisteitä noin 7000, Gateway terminaaleja 250, lentokoneita 450, kuljetusyksiköitä noin 80 tuhatta. liikevaihto lähes 100 mrd.e

Näitten lukujen valossa eerokin tuntee itsensä pieneksi.
Joten nappikauppaa kuljetusala suomessa on.

Kouraan ajattelijaRe: Työltäsuojelulaki5.8.2018 8.58
Taas akm palaa vanhaan. Vääristelee Rooman klubin raporttia, jossa kriisin vuosikymmen on 2020-2030.

Meille vyöryy jo nyt miljoonittain nälkäisiä juuri siitä syystä, että elämisen edellytykset ovat ehtymässä etenkin Afrikassa.

Öljyä tehdään huonolla hyötysuhteella liuskekivestä ja elintarvikkeista ja se on jo nyt loppunut maailman köyhältä enemmistöllä. Juankosken hinnat ovat päälle 1,50/ litra. Tulotasoomme verrattuna teidän hintanne Espoossa pitäisi alkaa kakkosella.

Trumpin kauppasodan alkumetrit näyttävät edessä olevan umpikujan. Amerikan syntymässä oleva kriisi on väistämätön.
Lue uudesta Suomen Kuvalehdessä tilanneanalyysi.

Ilmastopakolaisuus on myös jo käsillä. Liika kuumuus alkaa vaivata jo ajattelua. Tämä näkyy jo siellä asfalttialustalla elävien kirjallisessa tuotoksessa.

alan kolmas miesRe: Työltäsuojelulaki5.8.2018 16.33
Kouraan ajattelijalle kiitos kommenteista.

En ollut ehtinyt lukemaan vielä Suomen Kuvalehden tilanneanalyysiä. Nyt lukaisin nopeasti.

Kysymyksessä oli ilmeisesti toimittaja Hannu Pesosen tarina "Kauppasotien kenraali", jonka tehoa oli pyritty lisäämään lähes aukeaman kokoisella kuvalla Trumpista.

Minusta artikkeliin olisi riittänyt passikuvan kokoinen kuva Trumpista ja vapautuvan tilan olisi voinut käyttää asialliseen USA:n ja myös globaaliin kauppapolitiikkaa koskevaan analyysiin.

En viitsi lähteä selostamaan yksityiskohtaisesti, mitä maailman kauppapolitiikassa on tapahtumassa ja mitä siitä seuraa. Totean kuitenkin, että keskiset asiat ovat seuraavat:

 WTO on hyvin tuore kauppajärjestö, joka perustettiin vasta 1995. WTO:n tarkoituksena oli jatkaa GATTIn yli 50 vuotta vanhaa kansainväistä kauppaa koskevien säännösten valvontaa ja kehittämistä

 Kommunistinen Kiina hyväksyttiin WTO:n jäseneksi vuonna 2001 ja sen jälkeen kommunistinen Kiina on rikkomalla lähes kaikkia WTO:n sopimuksia dumpannut tuotteitaan ympäri maailman ja etenkin Amerikkaan ja myös Eurooppaan. WTO:n sopimusrikkomusten vuoksi mm. Amerikassa teollisuuden työpaikkoja menetettiin yli 3 miljoonaa kappaletta aikavälillä 2000-2007.

EU ei ole näitä lukuja kertonut, mutta uskoisin, että Euroopassa puhutaan vähintään samansuuruisista luvuista.

Suomi on osa Eurooppaa, jonka talous mataa tälläkin hetkellä lähes nolla lukemissa ja EU:kin pysyy pystyssä vain sillä, että EKP pumppaa talouteen vuosittain nollakorkoista rahaa kymmeniä miljardeja euroja vuodessa.

Meilläkin koko teollisuus olisi täysin kanttuvei, elleivät kepuloiset olisi syytäneet teollisuudelle ja maatalouteen lähes 100 miljardia euroa erilaisia tukia mm. Finnveran kautta. Ilman näitä EU:n hyväksymiä tukia meidänkin työttömyysaste olisi varmaan lähellä 50%:a.

 Vuonna 2015 Kiinan aloitteesta perustettiin Maailman Pankille (World Bank) ja Kansainväliselle valuuttarahastolle (IMF) kilpaileva AIIB.

Ns. infrastruktuuri- ja investointipankin AIIB:n avulla Kiina pyrkii ostamaan länsimaisia yrityksiä ja rahoittamaan suuria hankkeita Aasiassa, Euroopassa ja myös Afrikassa.

Kiina on asettanut tavoitteekseen syrjäyttää perinteiset aikanaan amerikkalaisten toimesta toisen maailman sodan jälkeen perustetut kansainväliset yhteistyöjärjestöt mukaan lukien myös YK.

Näiden perinteisten kansainvälisten järjestöjen tarkoituksena on ollut vakauttaa maailman järjestystä ja siten ehkäistä myös sotia.

 Nythän myös EU:ssa on herätty siihen, että kiinalaiset ovat soluttautuneet jo laajasti myös Eurooppaan.

Tiettävästi EU:n direktiivimaakarit ovat jo säätämässä toimia, joilla Kiinan soluttautumista EU:hun pyritään valvomaan ja rajoittamaan.

Suomessakin kiinalaiset investoijat ovat olleet aktiivisesti liikkeellä ja ns. myrkkypilleri syötettiin sinisilmäisille suomalaisille, kun presidentin suojeluksessa vuokrattiin Kiinasta kaksi pandaa Ähtärin kannattamattomaan eläinpuistoon, jota vielä on rahoitettu laittomilla valtiontuilla.

 Toimittaja Pesosen SK:n artikkelissa IMF:n pääjohtaja ranskalainen Christine Lagarde on kritisoinut USA:n toimesta käynnistettyä kauppapoliittista keskustelua.

Kuitenkin nyttemmin myös IMF on vahvistanut, että Trumpin Saksan osalta epäreilua kauppaa koskeva kommentti on oikea.

Asian ytimessä on mm. valuuttakurssit, joita manipuloimalla Kiina ja Saksa ovat saaneet merkittävää perusteetonta tukea kansanvälisessä kaupassa. Tämä on johtanut Kiinan ja Saksan osalta valtaviin kauppaylijäämiin USA:n kaupassa. Nämä kyseenalaiset ja epäoikeudenmukaiset kauppaylijäämät lienevät nykyään jo suunnilleen 1000 miljardia taalaa vuodessa.

 EU:ssahan Saksa on hyötynyt eurosta valtavan kasan euroja, kun euro on ollut saksalaisten kannalta jo ainakin 10 vuotta kohtuuttoman halpa (noin 20%:n hyöty), mutta muiden euromaiden kannalta taas kohtuuttoman kallis (lisäkustannus noin 20%:ia).

Suomi kuuluu näihin kohtuuttoman kalliisiin maihin ja tästä syystä Suomen kansantalous ei ole kehittynyt 10 vuoteen käytännössä mihinkään.

 Toimittaja Pesosen arviot kauppasodan voittajista tuntuu huonosti harkituilta. Ensinnäkin voisin todeta, että näissä keskusteluissa ei olla tavoittelemassa lyhyen aikavälin voittoja vaan entistä parempia kansainvälistä kauppaa koskevia säännöksiä.

Amerikan ja EU:nkin tavoitteena on nyt täysin tullivapaa kansainvälinen kauppa. Sinänsä varsin oikea tavoite, mutta edellyttää tietysti sitä, että myös pienet maat voivat osallistua kansainväliseen kauppaan.

 Toimittaja Pesonen toteaa kesähelteellä kirjoittamassaan artikkelissa, että Kiina kestää hyvin kauppasodan, kun Kiinan BKT hänen mukaansa kehittyy 6-7%:n vuosivauhdilla ja USA:N vain 2-3%:n vauhdilla.

Kiinan lukujen osalta voin todeta, että toimittaja Pesonen on näköjään lukenut Kiinan virallisia lukuja, jotka tunnetusti eivät heijastele todellista tilannetta.

Useissa länsimaisissa tutkimuslaitoksissa on näytetty, että Kiinan todelliset kasvuluvut ovat huomattavasti virallisia lukuja alempia. Tällä hetkellä vain noin 5%:a ja virallisetkin luvut ovat laskeneet viimeisen 10%:n aikana huimaa tahtia.

 Toimittaja Pesosta paremmat taloustieteiden professorit ovat jo kiinnittäneet huomiota Kiinan erittäin korkeaan velkaantumisasteeseen, joka on nykyään jo virallisten tilastojenkin mukaan yli 250% BKT:sta.

Koska viralliset BKT luvut on virvottu kommunistisen puolueen keskuskonttorissa sellaisiksi, mitä poliittisesti sovitaan, niin todellinen velkaantumine voi olla Kiinassa hyvin luokassa 300-400% BKT:sta. Suomessahan meillä kauhistellaan jo 60%:a. Kiinassa myös alueelliset erot ovat todella suuret. Ei voi verrata maaseudun riisiviljelijän elämää esim. Shanghain katuvilinään tai paikallisten puoluepomojen korruptiotileihin.

 Reaaliaikaiset tiedot Kiinasta kuitenkin kertovat, että Kiinan asuntotuotantokin on jo sakkaamassa, koska lainarahalla ei voi kommunistikaan rakentaa tyhjilleen jääviä asuntoja loputtomasti.

 Bloombergin tietotoimiston mukaan Kiinan osakekurssit ovat viime päivinä laskeneet suunnilleen 1-2%:n päivävauhtia ja tosin heilunta on ollut myös suurta.

Trendi on kuitenkin selvästi alaspäin 1-2%:n päivälasku merkitsee vähintään 100%:n vuotuista laskua. Jos tällainen kehitys jatkuu, niin silloin alkaa rytistä, vaikka toimittaja Pesonen kirjoittaisi SK:ssa vaikka mitä. Ilman pääomaa toimivat yritykset ovat tietysti konkurssissa.

USA:ssa osakkeissa on myös esiintynyt vahvaa heiluntaa ja sielläkin varotellaan kurssien notkahduksesta.

Yritysten tulokset ovat USAssa olleet kuitenkin kohtalaisen hyviä, joten "kiinailmiö" ei saata tulla Amerikkaan samalla voimalla kuin Kiinaan.

Amerikka on myös demokraattinen maa, joten sellainen kyllä pystyy selviämään taloudellisita kriiseistä, joka nähtiin jo edellien finanssikriisin jälkeen.

EU:n kohdalla taas edellisen finanssikriisin järistyksistä ei vieläkään ole selvitty ja nyt ovella on jo aivan ilmeinen uusi kriisi lähivuosina.

Tekisinkö sellaisen ennusteen, että uusi kriisi Euroopassa alkaa vuoden 2019 loppukesästä, kun EKP on ilmoittanut ehkä lopettavansa nollakorkopolitiikkansa?

Tuoreimmat tilastotiedot EU:n talouskasvusta kertovat kasvun hidastuneen. Suomessa rakennusyhtiö Lehtokin on jo antanut tulosvaroituksen ja rakennuslupien määräkin näyttää romahtavan meillä jo vuonna 2019.

Roskalainoiksi luettavien ns. arvopapereiden ostohjelman EKP on kuitenkin jo ilmoittanut loppuvan joulukuussa 2018. Sitä ei vielä kuitenkaan tiedetä, mitä mieltä Suomen Pankin tuore kepuloinen pääjohtaja Austerity Olli on tuosta EKP:n elvytysohjelman lopettamisesta.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: