Keskustelu

eeroKuopio tragedia24.8.2018 22.50
On valitettavaa, et näitä onnettomuuksia tapahtuu.
On valitettavaa, kuinka tämmönen onnettomuus voip tapahtua.
Vaikkakin alalla työskenneelläni yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella, vaikkakin luulen ymmärtäväni raskaan kaluston jarrutekniikan, on aivan yliymmärryksen kuinka voip näin tapahtua, et yhtäkkiä jarruja ei vain olekaan ??

Tekniikka on ihmeellistä.

Mut kun aletaan pohdiskella sitä, et kohta kuitenkin aletaan etsiä syyllistä tapahtumaan, olisi inhimillistä, et tätä bussikuskia ei alettais heti leimata turman aiheuttajaksi.
Tekniikan ongelmat tarvii ymmärtää.

Annetaan tilanteen rauhoittua ja annetaan varsinkin turmassa menehtyneitten omaisille oma rauha käsitellä menetyksiään.
Älkäämme julkisessa mediassa alkaamme repostella asiaa.

alan kolmas miesRe: Kuopio tragedia25.8.2018 1.52
Surullinen tapaus kerrassaan.

Asianosaisille ja heidän omaisilleen lämmin osanottoni.

Onnettomuudelle on perustettu tutkintalautakunta. Sieltä varmaan saadaan aikanaan luotettavaa tietoa, mitä tapahtui.

Käsittääkseni tässä oli mahdollisuus vielä huomattavasti isompaankin katastroofiin, kun bussi putosi junaradalle. Olisi tarvittu vain juna samaan aikaan kiskoille, niin jälki olisi ollut karmeata.

Liikkuvalla linja-aitolla ja vielä enemmän junalla on valtava liike-energia, joka päästessään irti, tekee helposti suurta tuhoa.

Tekniikan kehittyessä usein unohtuu, pitkälle vietyyn tekniikkaan liittyvä onnettomuuden riski.

Parhaillaan tekniikan suuret ihailijat ovat kehittelemässä esim. kohuyhtiö Teslan toimesta itsestään ohjautuvia sähköllä kulkevia robottiautoja, joilla on myös huippunopea kiihtyvyys. Tiettävästi jarrutusmatkat ovat Tesloissa selvästi pitemmät kuin vertailukelkpoisissa autoissa. Ero saattaa johtua painoerosta.

Kuitenkin jo nyt on havaittu Amerikassa, että Teslan huippumoderneilla itseohjautuvilla autoilla on jo oltu mukana monissa vakavissa onnettomuuksissa. Kuolleitakin on muistaakseni tullut.

Espoon Länsimetrossakin tavoitteena on ollut robottimetrot, mutta onneksi niistä lienee jo ainakin toistaiseksi luovuttu.

Itsellenikin sattui aikoinaan Sunbeam Impillä sellainen tapaus, että Mannerheimintien ruuhkassa ajaessani huomasin yhtäkkiä, että autossa ei toimi lainkaan jarrut. Kolaria ei onneksi tullut, mutta auto jäi siihen ja meni välittömästi vaihtoon.

Tällaiset tapaukset panevat ajattelemaan, että miksi insinöörit eivät ole kehittäneet maanteillä liikkuviin autoihin hätäjarrutusjärjestelmiä.

Junissa on hätäjarrut, mutta maanteillä kulkevissa ajoneuvoissa on käsittääkseni vain lukkiutumisen estävät jarrut. Minäkin olen saanut voimistella ABS järjestelmien kanssa vaikka kuinka kauan.

Eikä ABS tietääkseni ole mikään hätäjarrutusjärjestelmä. Käsittääkseni ABS kytkeytyy päälle, kun jarrupolkimesta painaa.

Mutta tietysti ollaan isoissa ongelmissa, jos jarruja painettaessa ei tapahdukaan mitään ja auto vain jatkaa kulkuaan liike-energian johdosta suoraan eteenpäin kuin tykin kuula.

Liike-energian voimasta sain hyvä käsityksen, kun vaimoni ajautui aikoinaan vesiliirtoon ja törmäsi nokkakolarin moottoritiellä paketti auton nokkaan. Henki säilyi kuin ihmeen kaupalla, mutta luita meni runsaasti murskaksi.

Minulla oli silloin Toyotan takontissa peltinen työkalupaksi, jossa oli muutama pieni jakoavain. Ihmettelin, kun jakoavain oli tehnyt kolarissa parin sentin syvyisen lommon peltisen paksin kylkeen.

Jakoavainhan oli paksissa päässyt liikkumaan vain noin 10-15 senttiä.

Minusta se kuvaa hyvin liike-energiaan liittyvää suurta potentiaalista energiaa, joka taas riippuu liikuvan esineen massasta ja nopeudesta.

Kuten Eero yllä sanoo, tekniikka on ihmeellistä, mutta äärimmilleen vietynä tekniikka ei olekaan enää valitettavasti ihmisen hallinnassa.

Tulipalojen sattuessa on tapana sanoa, että tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä. Tekniikassa taitaa myös valitettavasti toimia tämä sama luonnonlaki.

eeroRe: Kuopio tragedia25.8.2018 11.40
Onsevaan niin kummallista,et jopa nyt onnettomuudenjälkeisenä päivänä poliisin toimesta tuodaan julkisuuteen tieto, et onnettomuutta tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. ??

Tällä tiedotteellaan poliisi antaa ymmärtää, et bussikuski on syyllinen tapahtumaan. !!!

Olis ollu hieman fikumpaa poliisinkin tiedottaa asiasanoilla toisinkin.

alan kolmas miesRe: Kuopio tragedia25.8.2018 13.53
Olet Eero oikeassa.

Minustakin on outoa ja täysin käsittämätöntä, että jokaisessa liikenneonnettomuudessa poliisi heti ensimmäisenä tiedottaa, että kysymyksessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Tämä lähtee perimmältään siitä vähäjärkistä ajatuksesta, että esim. maantiellä liikkuva auto aina vaarantaa liikenteen.

Pitäisihän se olla poliisillekin selvää, että sellainen auto, joka seisoo paikallaan ei voi vaarantaa liikennettä.

Tietysti tämäkin on liikennevalvonnassa hoidettu siten, että jos ajoneuvo sattuu menemään maantiellä rikki ja pysähtyy siihen, niin eiköhän tulkinta ole taas se, että auto oli pysäytetty väärään paikkaan ja jos, joku suhari sitten sattuu vielä ajamaan pysähtyneen auton perään, niin syytteethän siitä todennäköisesti tulee liikenteen vaarantamisesta.

Minusta tieliikennelaissa taitaa kuitenkin olla sellainenkin pykälä, että tieliikenteessä auto pitää saada pysähtymään, jos tielle on tullut joku este. Eli syyllinen ei ole auton pysäyttänyt henkilö vaan perään ajanut kuski.

Tämän liikenteen varantamisperiaatteen nojalla viherpipertäjät ovat innostuneet pystyttämään tien pieliin toinen toistaan oudompia nopeusrajoitusmerkkejä, joilla on sitten luotu poliiseille erinomaiset kyttäyspaikat.

Nytkin vastikään oli massiiviset peltipoliisipäivät ja nopeusvalvontakamppanjat, joista tiedotettiin erityisesti YLEn kanavilla.

Tiettävästi tuhat määrin oli taas saatu esim. Helsingissä Kehä I:llä rokotettua ruuhkassa töihin ja töistä pois ajavia täysin viattomia autoilijoita.

Tässä kohtaa en tarkoita tyypillisiä bemari-, audi- ja mersukuskeja, jotka tunnetusti haistattaa paskat liikenteessä, jos minäkin satun ajamaan sääntöjen mukaan esim. "pappa volvo 850:llä".

Minua oikein nauratti viime juhannuksenakin, kun alkuillasta liikennevaloissa huomasin, että taakseni tuli siviiliautolta vaikuttava poliisiauto.

Ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan ja aurinko helotti pilvettämältä taivaalla. Tie oli tyhjä, auto oli katsastettu, ABS valo toimi ja kaikki autoon liittyvät maksut oli hoidettu AKE maksua myöten.

Sitten yhtäkkiä ohitettuani parit liikennevalot kyseinen poliisiauto pani siniset päälle ja alkoi vilkuttaa minulle valojaan.

Ihmettelin valojen vilkuttelua ja ajattelin, että parasta lienee pysähtyä, ettei minua aleta syyttää virkavallan vastustamisesta.

Jotenkin sitten ymmärsin siis pysähtyä ja poliisiautosta tuli naispoliisi kolkuttelemaan ikkunaan. Minä kysyin, että mistä on kysymys?

Hän halusi, että minä puhallan johonkin pilliin.

Kun puhalsin pilliin, niin poliisi totesi, että näyttää nollaa. Minä taas totesin poliisille, että en ole muutamaan vuoteen juonut mitään. Jos sinun mittarisi jotain muuta näyttää kuin nollaa, niin on parasta käydä tarkistamassa mittarin kunto.

Pidin aika outona sitä, että poliisi lähtee yhtäkkiä jonkun perään puhalluttamaan.

Olisin paremmin ymmärtänyt tilanteen, jos tiellä olisi ollut selvä ratsia, jossa kaikki tiellä liikkuvat olisi puhallutettu.

Minulle syntyi epäilys, että nuori naispoliisi arveli, että vähän iäkkäämpi autolija ei hänen käsittääkseen enää kuulukaan tien päällä.

Ainakin minua ottaa päähän tällaiset innokaat poliisit, kun ajokortti on ollut jo vuodesta 1966 lähien, eikä kolareita ole onneksi tieliikenteesä tullut.

En malttanut olla kysymättä nuorelta naispoliisilta, miksi juuri minut ja pappavolvo otettiin kiinni tarkistuksia varten keskellä kaunista juhannusiltaa.

Poliisityttö totesi, että he nyt vain "randomilla" siis satunnaisesti tarkistivat minun ajokunnon.

Minä sitten kysyin vielä, että johtuiko tarkistus mahdollisesti siitä, että minä en ajanut ylinopeutta, en ajanut punaisia päin tai keltaisella allolla, eikä minulla ollut alla jotain liisattua tai isäpapan omistamaa Audia, Bemaria, Mersua tai jotain hybridihirmua.

Suomi on muuttunut Orwellin yhteiskunnaksi, jossa erilaisten säännösten avulla tavallisia ihmisiä kytätään kaikin mahdollisin keinoin ja kyttäyksen avulla kerätään rahaa valtion pohjattomaan kirstuun.

Tietysti, kun onnettomuuksia tapahtuu, niin aina on olemassa inhimillisen virheen mahdollisuus, tekniikan pettäminen jostain syystä tai mahdollisesti molemmat yhdessä.

Kuopion tapaus on kuitenkin hyvin valitettava. Toivotaan, että siitäkin voidaan jotain oppia saada.

Hyvä asia on, että kuljettajaa on ilmeisesti voitu tai voidaan tapauksesta haastattaa. Kyllä kokenut kuljettaja yleensä tietää, mistä onnettomuudet johtuu.

Kuljettajalle hyvin ikävä tapaus, joka tulee painamaan mieltä läpi koko elämän.

eeroRe: Kuopio tragedia25.8.2018 16.02
Nämä tapahtuneet asiat tuovat mieleeni omakohtaisen onnettomuuden 97 luvulta.
Viikko ennen hääjuhlaa tuleva rakas vaimoni menehtyi ohjaamani raskaan kaluston rekan tieltäsuistumisessa.
Tämän tapahtuman jälkiseuraamukset olivat niin järkyttävät, et niitä kokemuksia en voisi kenenkään toisen ihmisen kestettävfäksi

eeroRe: Kuopio tragedia26.8.2018 1.53
Nyt ko onnettomuustutkintakeskus on julkituonut ensimmäisen lausunnon tutkimustuloksistaan, ei voi kuin hämmästellä, ettei bussin jarruissa ollutkaan havaittavissa puutteellisuuksia.

Jo nyt ensimmäisessä lausunnossaan otke kyseenalaistaa bussin kuljettajan omakohtaisen kokemuksen jarrujen toimimattomuudesta.

Enemmänpi kuin 2 miljoonaa kilometriä raskaan kaluston ratissa istuneena tiedän, et vain ja ainoastaan voipi yksi
sähkö/paineilmalla toimiva venttiili aiheuttaa kyseisen ongelman.

Tapahtuman jälkeen tämä venttiili voipi toimia aivan normaalisti.

Kuten jo aiemmassa kommentissani lausuin, tekniikka on ihmeellistä.

Se on juuri sitä.
Kokemuksen suurella rintaäänellä voin lausua, et näitä tekniikan toimivuuden, taikka tekniikan toimimattomuuden ongelmiin olen pitkällä työurallani törmännyt useitakin kertoja.

Se, että nykypäivän ajoneuvoissa alkaa kaikki käskynjako kulkemaan tietokoneen välityksellä on tämä ko. tapahtuman turmassa poissuljettu vaihtoehto.
2005 valmistetuissa raskaan kaluston ajoneuvoissa, olkoon merkki mikä tahansa, ei ollut vielä tietotekniikkaa jarruissa.
Kylläkin oli jo ABS, mutta tällä järjestelmällä ei voi olla vaikutusta tapahtumaan.

Mutta tämä sama sähkö/paineilmalla toimiva venttiili on edelleenkin, tänäkin päivänä valmistetuissa, kaikissa raskaan sarjan autoissa.

AKM, se ainoa oikeaRe: Kuopio tragedia26.8.2018 20.59
AKM, se ainoa oikea, aloitti asiallisen keskustelun Kuopion tragediasta sekä Terra Sipilän ja sinisilmäisen Petteri Orpon laittomasta Maakunta Sotesta.

Jälleen kerran nähtiin, että pieni ja ketterä New Stroms Oy ja sen johto olivat jo alkuvuodesta 2011 selvillä siitä, että EU:n SEUT sopimuksen mukaan julkisten toimioiden kilpailutilanteessa myöntämä tuki ei sovi EU:n sisämarkkinoille.

Tällaista tukea kutsutaan kielletyksi valtiontueksi, joita ei saa myöntää missään tilanteessa.

Miksi sitten Terra Sipilä ja sinisilmäinen Petteri Orpo tieten tahtoen yhdessä 1001 Yön Satukirjan kirjailija Tuomas Pöystin kanssa alun perin lähtivät kirjoittamaan Sote Rehulan (kepu) kanssa EU juridiikasta täysin tietämättömälle Annika "Äiti" Saarikolle (kepu) Soten Maakuntamallia, jonka jo nyt kaikki EU:n oikeuskäytännöstä perillä olevat juristit tietävät olevan EU-oikeuden vastainen.

Koska Maakunta Sote on EU-oikeuden vastainen, niin se on myös kuntalain ja Suomen perustuslain vastainen.

Näin ollen kuka tahansa yksittäinen Suomen kansalainen voi nähtävästi tehdä häntä koskevasta Sote-päätöksestä hallinto-oikeudellisen valituksen hyvin tuloksin.

Panda-puistossakin yksittäinen valveutunut kansalainen teki Panda-puiston 8.2 milj. euron kaupungin takauksesta kunnallisvalituksen, jonka perusteella KHO totesikin, että takaus on laiton, koska se vaarantaa Ähtärin kunnan talouden.

Voi vain kuvitella, mitä esimerkiksi KHO toteaa, jos laittomat takaukset vaarantavat koko Kainuun Maakunnan kaikkien kuntien terveydenhuollon toteutumisen.

Minä olen taipuvainen uskomaan, että tilanne tulisi silloin olemaan vakavampi kuin yksittäisen homeisen kyläkoulun sulkeminen taloudellisin perustein.

Puhumattakaan siitä, jos isot ja pienemmätkin yritykset lähtevät valittamaan esim. sen johdosta, että Annika "Äiti" ei jostain syystä sallisikaan jossain maakunnassa palveluseteleitä niitä anoville tahoille.

Koska Suomen perustuslain mukaan kaikkia kansalaisia täytyy kohdella tasapuolisesti, niin KHO:lle ei jää muuta mahdollisuutta, kuin lähettää kepuloiselle juridiikkaa tuntemattomalle Annika "Äidille" ukaasi, että Suomessa palvelusetelijärjestelmä koskee kaikkia kansalaisia yhdenvertaisesti.

Pahimmassa tapauksessa meillä saattaa siis olla vuonna 2020 tilanne, jolloin Terra Sipilän Maakunta Soten pitäisi muistaakseni olla voimassa, että meillä onkin esim. 100 000-200 000 valitusta hallinto-oikeuksissa.

Siitähän ei ole mitään epäilystä, että kaikki valitukset tulevat tietysti menemään läpi.

Kaikkein pahinta on tietysti se, että Heikki Niemeläisen johtama Kuntatakauskeskus ei taatusti tule myöntämään Maakuntien tilakeskusten lainoille minkäänlaisia takauksia, koska Heikki toimii tehtävässään vallitsevaa lakia noudattaen.

Ainoa mahdollisuus saada Maakunnallisille Tilakeskuksille takaus onkin, että kepuloiset maakuntavaltuutetut ja johtajat myöntävät Tilakeskusten lainoille henkilökohtaisen takauksen.

Tilakeskusten takauksien arvon määritys tulee kyllä olemaan erittäin mielenkiintoinen prosessi, koska henkilötakaus tuskin tulee ainakaan vanhemmilla maakuntavaltuutetuilla kysymykseen.

Tietysti kiinteistötakaus olisikin houkuttelevampi ja varmempi vaihtoehto.

Tietysti köyhimmissä kunnissa kuten esim. Kainuussa ja Lapissa sosiaali- ja terveysministeriö voisi palkata Vision Huntersin luottokonsultit määrittämään Tilakeskusten turvaavat takaukset paikallisien tyhjien latojen ja navettojen 50 vuotisista kunnan vuokrasopimuksista laskettujen diskontattujen kassavirtojen perusteella.

Ongelmaksi kuitenkin nousee se, että korviaan myöten veloissa olevien maito- ja viljelystilojen navettojen ja latojen arvo ei varmaan ainakaan kansainvälisiä sijoittajia ja pankkeja helposti vakuuta.

Kyllä tässä näyttää nyt käyvän Terra Sipilän ja Annika "Äiti" Saarikon Maakuntien 1001 Yön Satukirjan mukaisen sotemallin kanssa aivan samalla tavalla, kun on käynyt Juankosken kaupungin myöntämän laittoman 5 milj. euron suuruisen kaupungin takauksen kohdalla.

Terra Sipilän suunnittelemien Tilakeskusten takaukset tulevat siis olemaan erittäin "huteralla pohjalla" ja KHO:lle jää ainoaksi tehtäväksi määrätä purettavaksi kaikki EU:n kilpailuoikeutta rajoittavat takaus- ja muut päätökset.

Huvittaa, kun AKM, se ainoa oikea kiinnitti huomiota Terra Sipilän väkipakolla ajamassa Maakunta Sotessa oleviin valuvikoihin, niin eikös heti kepuloisten Trolli-osasto hälytetty kirjoittamaan taas alan miehen nimimerkillä ja näin halpamaisesti yrittäen taas estää asiallisen keskustelun Terra Sipilän suunnittelemasta jättiläismäisestä kepuloisesta verovarojen puhallushankkeesta.

alan kolmas miesRe: Kuopio tragedia27.8.2018 14.17
Olipa taas joku tollo emätrolli kirjoittanut AKM:n sen ainoan oikean nimissä asialliseen keskustelun häirlöviestin.

On vaikea ymmärtää emätrollin ajatusmaailmaa ja myös sitä, miksi ylläpito ei saa emätrollia putsattua pois näiltä listoilta.

Ymmärtääkseni emätrollin IP osoite pitäisi olla ylläpidolla tiedossa, joten osoite vain poliisin tietoon ja emätrolli linnaan.

alan kolmas miesRe: Kuopio tragedia27.8.2018 15.11
Yhä surullisemmaksi näyttää menevän Kuopion karaoke-matkan lopputulos.

Tutkinnasta on annettu ymmärtää ja kyytiläiset ovat myös lehtitietojen mukaan kertoneet, että kuljettajan ajotyylistä oli häntä huomautettu mm. kovasta vauhdista, ehkä holtittomista ohituksista, edellä ajavien perälaudoissa kiinni ajamista ja myös hoipertelevasta ajotavasta.

Tällainenhan ei kuulosta kuskin kannalta hyvältä. En kuitenkaan syyllistä kuskia tuntematta asioita lähemmin.

Kuitenkin esim. pääkaupunkiseudulla minä ja vaimoni ovat tavanneet useita takseja ja linja-autokuskeja, jotka suhtautuvat sekä matkustajiin että muuhun liikenteeseen nähden ikään kuin teiden jumalina.

Tämä ilmenee mm. siten, että bussit häikäilemättä tunkevat pysäkeiltä liikenteen sekaan, vaikka heidän pitäisi nähdä, että tunkemisesta seuraa vähintään kolari.

Viime sunnuntainakin taksikuski pui minulle nyrkkiä ruuhkassa risteysalueella, kun taksikuski tunki väkisin punaisia päin hotellin pihasta pääkadulle. Sellaista oli meno vasemmistoristeilyn jälkimainingeissa.

Seiska lehtikin on jo kuvannut kanteen joka "pojan kalajakaverin" eli kauniin Lii Anderssoninin aika hauraassa baarikunnossa risteilyn jälkeen.

Se on selvää, että em. henkilöauton ja bussin yhteentörmäyksessä henkilöauto aina häviää.

Käsittääkseni jopa tieliikennelakiin on kirjattu bussin etuajooikeus tällaisissa tapauksissa.

Itse olen ottanut käytännöksi, että minä en pidä kiinni etuajooikeudestani edes risteysalueella, jos näyttää siltä, että joku kahjo haluaa testata liikenteessä lihaksiaan.

Tunnen kyllä myös hyviäkin ja kohteliaita linja-autokuskeja, joiden palveluista olen ollut kiitollinen.

Pääkaupunkiseudulla näyttää kuitenkin siltä, että parhaat linja-autokuskit ovat mamuja ja venäläisiä.

Onko niin, että suomalaisilla kuskeilla on jonkinlainen selkärankaan iskostunut ajatus, että iso auto tekee heistä jotenkin paremman ajajan kuin pientä autoa ajavan esim. jonkun iäkkäämmän ja ehkä liian varovaiselta vaikuttavan pappakuskin.

LInja-autoliikenteessä kireiden aikataulujen merkitystä ei myöskään pidä aliarvioida.

Minusta herätti vähän ajatuksia, kun Kuopion karaokebussi lähti jo aamuvarhain liikenteeseen ja pysähtyi sitten Kempeleessa pitemmäski ajaksi ja sen jälkeen 15 minuutiksi Pulkkilassa.

Minusta etäisyys Pulkkilasta Kuopioon on kuitenkin vain 196 km ja matka-aika 80 kilimetriä tunnissa ajettaessa ilmeisesti noin 2 h 30 min. Ei mikään mahdoton matka kokeneelle kuljettajalle.

Kimmo Sasihan ajoi myös taannoin kuoleman kolarin, kun hänellä todettiin muistaakseni joku "narkoleptinen kohtaus".

Voi olla, että karaokekuskilla on myös ollut jonkinlainen sairaskohtaus. Rattiin nukahtaminen tapahtuu kyllä hyvin huomaamatta. Pitkään kestänyt ylinopeusajo ei kuitenkaan viittaa sairaukohatukseen.

Muutaman kerran itsekin olen joutunut pysäyttämään tienposkeen, kun olen havainnut, että silmät alkaa mennä kiinni. Pienet nokoset tienposkessa auttaa kummasti.

Tiettävästi karaoke-bussissa on myös laulettu, joten onhan se tunnelma matkan aikana ilmeisesti ollut melko korkealla.

Täytyy odottaa tutkintalautakunnan tutkimustuloksia. Hämmästyttävän nopeasti kuitenkin kerrottiin, että jarruista ei löytynyt teknistä vikaa.

Normaalistihan meillä tällaisia tietoja annetaan vasta kuukausien jälkeen.

Savonlinnankin Anni Törnin murhapatauksessa Kuopion rikosylikomisario näyttää jostain syystä antavan hyvin hitaasti tietoja tapahtuminen kulusta.

Jostain syystä Anni Törnin murhajutun tutkintakin alkaa muistuttaa jo Kyllikki Saaren murhan, Anneli Auerin ja myös huumepoliisi Aarnion sekä Bodomin Gustafssonin tutkintoja.

Onneksi uusi valtakunnan syyttäjä Raija Toiviainen on nyt ottanut hieman esteelliseksi todettua entistä valtakunnan syyttäjä Nissistä tiukemman linjan myös poliisiviranomaisten toimien tutkinnan osalta.

Kouraan ajattelijaRe: Kuopio tragedia27.8.2018 19.56
Taas tuli ylikuormitetulle Kuopion poliisille uusia juttuja, jotka siirtävät Juankosken takausasiat hamaan tulevaisuuteen.

Juankosken rötösherrojen keski-ikä on päälle 70 vuotta, joten aikaa on hyvin rajallisesti.

Elinkautinenkaan ei enää ole kovin pitkä tuomio.

alan kolmas miesRe: Kuopio tragedia28.8.2018 0.33
Juankosken Suomen kuntahistorian ehkä kaikkien aikojen suurin ja pitkäkestoisin kähmintä onkin sitä luokkaa, ettei sellaisen selvittämistä voi mitenkään jättää paikallisen poliisin eli Kuopion rikospoliisin ja syyttäjän hennoille hartioille.

Sitä paitsi yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita koskeva syyteharkinta ja niitä koskeva rikosasioiden käsittely kuuluukin valtakunnan syyttäjän rooteliin.

Perinteisestihän Itä-Suomessa oikeuskäytäntö on ollut "savolaisen notketa".

Esim. useissa raiskaustapauksissa syytetyn kohdalla lieventäväksi asianhaaraksi on katsottu se, että rysänpäältä kiinni saatu syytetty on ollut vakituisessa työssä eikä mikään työtön puistokemisti.

Savosta (tarkemmin Mikkelistä) kotoisin ollut entinen valtakunnan syyttäjäkin, jonka Suomessa olisi tullut valvoa ja myös edistää syyttäjäntoiminnan oikeudellista laatua ja yhdenmukaisuutta, unohti valvoa jopa omaakin toimintaansa ja tuomittiin virkarikoksesta viralta pantavaksi, jonka päälle tuli muistaakseni vielä pieni 40 päivän sakko.

Uuden valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen käsityksiä Suomen oikeuslaitoksesta ja syyttäjälaitoksen näkökulmasta voi arvailla hänen Lännen Medialle antamastaan alla olevasta lausunnosta:

"Raija Toiviaisen mukaan oikeus- ja rikosprosessien kesto on Suomessa ihan liian pitkä sisällöllisesti ja oikeudellisesti vaativissa rikostapauksissa.

Hän viittaa erityisesti talous- ja huumausainerikoksiin.

- Kansalaisten keskeisin huoli on, että jutut kestävät kauan. Syyttäjälaitoksen on tehtävä kaikkensa, että rikosten käsittelyaikaa voidaan lyhentää.

Toiviaisen mielestä on tärkeää, että talous-, kyber- ja huumausainerikoksia ryhtyvät ihan alkuvaiheessa tutkimaan henkilöt, joilla on osaaminen kohdallaan ja kokemusta kyseisistä jutuista.

- Näissä tapauksissa on paljon todistelua, asianosaisia ja kansainvälisiä liitäntöjä ja siinä tuppaa kulumaan aikaa. Tämä ei ole ainoastaan syyttäjälaitoksen harteilla.

Myös asianajajien ja tuomioistuimien on kehitettävä toimintaansa.

Hän haluaa, että poliisi tekisi systemaattisesti vaativissa rikostapauksissa tutkintasuunnitelman, joka jäsentäisi jutun hallinnointia ja etenemistä.

Toiviaisen mukaan syyttäjän ja poliisin on tehtävä tiiviimmin yhteistyötä jo esitutkintavaiheessa.

- Syyttäjä pystyy nopeasti tutkinnanjohtajan kanssa selvittämään oikeudellisesti kriittiset kysymykset ja suuntaamaan tutkinnan oikeaan suuntaan."

Täytyy todeta, että uudella valtakunnansyyttäjällä näyttää olevan oikeat otteet, jotta oikeus toteutuu tasapuolisesti kaikkien kohdalla. Sitähän Suomen perustuslakikin edellyttää.

Perustuslaissa ei ole kirjattu savolaisille mitään erityisoikeuksia. Se on vuan Kuopiossakii hyväsyttävä tällanenkii ikävä tottuus.

New Stroms Oy tiedottaaRe: Kuopio tragedia28.8.2018 10.11
Bussikuljettaja ei tunne Heikkiä. Heikki J.W. Salonen on esimerkiksi perustanut New Stroms Oy yrityksenkin Juankoskelle jo vuonna 2009, eikä ole missään aikeissa siirtää pääkonttoria pois Juankoskelta. Päin vastoin.

Juankoski on nykyään yksi Suomen parhaita paikkoja harjoittaa kuljetusbisnestä, koska kepuloisilla ei ole enää kylän valtuustossa endotonta äänten enemmistöä. Eero on tästä myös tietoinen.

Yleisestihän on tiedossa, että kepu pettää aina ja nyt kepu ei voi enää pettää Juankoskellakaan.

Siis kaikki ovat nyt tervetulleita Juankoskelle tekemään hyvää yhteistyötä mm. kouraan ajattelijan ja NS:n kanssa.

Kiinteistöjenkin arvot alkavat jo olla kohdallaan Juankoskella.

Valitettavasti kepuloisten vuosikymmeniä jatkunut ehdoton ääniten enemmistö valtuustossa johti kylän tuhoutumiseen, kun pienessä maaseutukaupungissa lähdettiin Esterin johdolla seikkailemaan kansainvälisten huijareiden kanssa.

Kepuloisten sekä demujen täysin heitteille jättämä Stromsdal OyJ:n konkurssipesä ja seisova uusi biovoimalakin myytiin sitten pilkkahinnalla kansainvälisislle huijareille sillä seurauksella, että koko kylä autioitui ja kiinteistöjen arvot romahti.

Nyt kuitenkin uudet tuulet puhaltavat taas. Pieni ja ketterä on voittanut kaikki oikeustaistelut KHO:ssa laitomista takauksista ja biovoimalajärjestelyistä.

Nyt on oikea aika iskeä bisneksiin kiinni taas. Kiinteistöjen arvotkin alkavat kohta nousta kohisten, kun kylän ummehtuneeseen elämään saadaan uudet yrittäjät paikalle.

Kun mamut löytää kunnolla Juankosken El Doradon, niin jopa alkaa myös palvelujen taso nousta.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: