Keskustelu

eeroTeitten kunnosapito7.11.2018 19.37
Juuri äsken Lapin Kansa lehden verkkosivuilla kerrotaan, kuinka liikenne oli jumissa n. 5 km Kilpisjärveltä etelään.
Tielle oli jumiutunut useita rekka-autoja.
Miksi ????
Siksi, koska tienpinta oli peilikirkas, jäinen.
Soittoo rimmautin kaverilleni, joka huolehtii ko. tieosuuden talvikunnossapidosta.
Nils sano minulle, et kyllähän minä tiesin, et sinne tarvis viedä pikaisesti hiekkaa, soitin tiemestarille, et siellä on ongelmia,mut kun herra tiemestari ei itse omilta kiireiltään ollu kerenny ajamaan siellä, niin eihän minun saa viedä sinne hiekkaa ominpäin !!!???!!!
Tämmöstähän se on teitten kunnossapito suomessa.

Alueurakoitsijoita syytetään ja haukutaan turhanpäiten.
Kyllä urakoitsijat, jotka itse ovat vaikeuksissa keliolosuhteitten vuoksi, kuka jos ei he ymmärrä, milloinka tarvis ryhtyä toimenpiteisiin.

Herraportaassa asioista päättävät insinöörikoulusta juuri valmistuneet, jotka ovat kouluaikanaan kerran nähneet videopätkän kuinka pitkä se rekka-auto voip olla.
Näillä nörteillä ei ees oo C elikkä kuorma-autonkuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia ja kaikkitietävät nörtit päättelevät, netistä katsomalla, onkohan siellä liukasta, elikkä ei.

Voi ristus sanos pohojalaanen.

alan kolmas miesRe: Teitten kunnosapito8.11.2018 1.17
Terra Sipilä on kettu mieheksi.

Varmistaakseen kepuloisille vaalivoiton vuoden 2015 eduskuntavaaleisssa Terra Sipilä hokasi, että Lastensairaalan rahoituksessa meritoitunut Anne Berner on mitä sopivin henkilö viestintä- ja liikenneministeriksi.

Anne Berneriä ei sovi tietenkään moittia siitä, että hän taktisesti valitsi juuri kepuloiset, kun kysyntää olisi saattanut olla myös kokoomuksessa.

Kokoomuksessa ei ehkä ollut untuvikolle tarjolla kuitenkaan vielä ministerin salkkua ja haluttua mustan auton takapenkkiä.

Anne Berneriähän on pidetty median taholla hyvänä viestintä- ja liikenneministerinä, mutta kun ajatellaan Suomenkin maatie-, rautatie- sekä vesi- ja lentoliikennettä, niin missä ne Anne Bernerin ministerin ansiot oikein ovat?

Taksiliikenne on kyllä vapautettu ja rautateilläkin henkilöliikenteen monopolia on alettu vähitellen purkaa.

Palkkioksi olemme kuitenkin toistaiseksi saaneet kaaoksen KELA-kyydityksissä, mutta mamut kuitenkin kuljetetaan Finnairin kyydillä poliisivoimin äkkilähdöillä viikonloppureissuille mm. Irakiin Bagdadin kentälle, josta paikalliset poliisit korkeintaan yhden tunnin odottelun jälkeen palauttavat tietysti poliisien saattamina mamut Finnairin koneella taas Suomeen takaisin.

Eivät taida mamu raukat ehtiä edes taxfreessä käymään.

Kalevi Keihästäkin alkaa jo haudassaan ihmetyttämään, millaiseen kuntoon Terra Sipilä ja kepuloiset ovat Suomen saaneet vajassa neljässä vuodessa.

Minulla on melko varma tieto siitä, että Anne Bernerillä ei ole kuin korkeintaan henkilöauton ajokortti. Tuskin on Anne koskaan kunnon rekan koppiin jaksanut nousta. Ainakaan ei ole rattia kääntänyt edes parkkipaikalla.

Minusta kaikkein paras konsultti vähän joka asiassa on euro tai entiseen aikaan markka. Näin on asianlaita myös liikenteessä.

Katsotaanpas enistään noita Anne Bernerin liikenne- ja viestintäviraston valtavia rahavirtoja.

Otetaanpas aluksi tarkastelun kohteeksi valtion liikenteestä saamat rahavirrat esim. vuonna 2017, kuten alta näkyy (miljoonaa euroa):

 Autovero 977.1
 Ajoneuvovero 1 169.2
 Liikenteen polttoainevero 2 939.5
 Polttoaineiden ALV-vero 1 207.6
 Uusien autojen ALV-vero 883.6
 Autojen varaosien ja korjausten ALV-vero 789.4
 Liikenteen ja autovakuutusten ALV-vero 373.9
 Valtion maatieliikenteestä keräämät verot yhteensä 8 339.0

Heti kärkeen täytyy sanoa, että harvalla ministeriöllä on tällaiset automaattiset tulot.

Otetaanpas sitten esille maantieliikenteen pitoon käytetyt valtion varat seuraavasti:

 Liikenne- ja viestintäministeriön menot vuonna 2017 yhteensä 3 226 milj. euroa

 LVM:n budjetti vuodelle 2018 yhteensä 3 370 milj. euroa (lisäystä siis vain 144 milj. euroa)

Vuodelle 2018 menoja on päätetty olevan seuraavasti:

 "Yhteisiin menoihin" menee heti kärkeen 495 milj. eroa (erilaisia kakkukahveja ja kissanristiäisiä sekä neuvotteluja mm. entisten kepuloisten liikeministerien kanssa)

 "Strategisiin kustannuksiin" menee yhteensä 453 milj. euroa (mm. Nokian entisen pääjohtajan Jorma Ollilan selvitykset modernista autoliikenteestä ja tietysti myös biokaasuautojen ja sähköautoliikenteen kehityssuunnitelmat jne., hiilivapaa liikenne)

 Väylänpitoon menee 1 400 milj. euroa eli vain noin 17% maantieliikenteestä saaduista verotuloista.

Kysymyksessä on erittäin hyvä valtion bisnes, joka vuollaan yksittäisten autoilijoiden ja jopa invalidien ja eläkeläisten sekä yksinhuoltajien selkänahoista.

Suomen valtio siis rokottaa autoilijoita vuosittain seuraavasti:

 Tulot maantieliikenteestä 8 339.0 milj. euroa
 Menot väylänpitoon 1 400.00 milj. euroa
 Jää Trafille reserviin 6 939 milj. euroa

Äkkinäinen luulisi, että kyllä Trafi pystyy pyörittämään valtion liikenteeseen tarjoamia palveluja jopa ilman kallista Trafin maksua, kun valtion kassaan kilahtaa vuosittain maantieliikenteestä peräti 6 939 milj. euroa.

Yksittäistä pientäkin autoa kohti valtio kerää siis nykyään vuosittain tuloja peräti 2 240 euroa. Aikamoinen valtion rahasampo, kun vanha hyvin liikkuva auto nykyään maksaa vain luokkaa 1000-2000 euroa.

Olen jokseenkin varma, että tuolla rahasummalla kyllä pystytään joka ikinen kinttupolku- ja kaikki soratietkin auraamaan, hiekoittamaan tai suolaamaan läpi koko vuoden.

Hämmästyttää, että Terra Sipilä ja Anne Berner vielä kaavailevat jopa sitäkin, että sähköpyörienkin hankintaa aletaan tukea valtion rahoista 400 eurolla per pyörä.

Sähköautoihinhan nykyään saadaan jo viherpipertäjien vaatimusten seurauksena peräti 2 000 euroa hankintatukeakin.

Piruuttani tarkistin vuoden ajoneuvojen rekisteröintitilanteen vuonna 2017 ja tilanne oli seuraava:

 Rekisteröityjä autoja yhteensä 3 099 566 kpl
 Niistä sähköautoja yhtensä vain 2 882 kpl

Noistakin luvuista näkee, että Terra Sipilän ja Anne Bernerin "hiilivapaat höpötykset" iskevät törkeällä tavalla tavallisen autoilijan ja tienkäyttäjän kukkaroon.

Jopa perustuslaki sanoo, että kaikkia suomalaisia on kohdeltava tasapuolisesti, niin miten sitten Terra Sipilä ja Anne Berner ovat keksineet, että laitetaanpas tavallinen tienkäyttäjä ja usein hyvinkin köyhä autoilija maksamaan noitten poskettoman kalliiden sähköauto hipstereiden viulutkin.

Terra Sipiläkin tuntuu vain lentelevän saastuttavalla yksityiskoneellaan ja hänenkin autotallistaan löytyy tietysti myös Hesarin toimittajan raportoima kallis TESLAn sähköautokin.

Tällainen menohan ei ole mitenkään kohtuullista. Ei sitten olekaan ihme, että kepuloisille tulee seuraavissa vaaleissa rökäletappio ja ääniosuus saattaa painua lähellä 10%:n viivaa, kunhan vielä Nuorisosäätiönkin kaikki salatut kansiot kohta avataan.

esRe: Teitten kunnosapito9.11.2018 18.37
sähköauton valmistaminen tuottaa niin paljon paskaa, että ilimanpilluu ei vanhalla kotterolla ajelijan syy

"Että mitenkä?"Re: Teitten kunnosapito6.12.2018 13.11
Onko Kuopio ryhtynyt ilmastoasioissa sanoista tekoihin?

Kuopio ei ole piitannut ympäristöasioissa ympäristöministerin ukaaseista, joita Juankosken Juice jo v. 1992 on tulkinnut "Että mitenkä" seuraavasti:
"Oksila linnut ruatoina killuu, ympäristöministeri TV:ssä hilluu, meillä on kuulemma iliman pilluu hirveetä, että mitenkä?Mitäköhä tästähi elämästä tulloo - vetelöö tiälä ja sielä tuas sulloo? että mitenkä?"

Juice Leskinen: "Että mitenkä" https://www.youtube.com/watch?v=FeqbKPTFjwI

Kuopio on nyt kiireellä lähtenyt rakentamaan moottorikelkkareittejä teinä yksityisen maille väkisin pyrkimyksenä edistää moottorikelkkailua tärkeänä ja eniten saastuttavana liikennemuotona (yli 1000 x henkilöauton päästöt) yleiseksi kulkemis-/ virkistäytymistavaksi



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: