Keskustelu

alan kolmas miesLääkäripulan ja Soten ratkaisu19.2.2019 3.19
Terra Sipilän ja Petteri Orpopojan laitonta Maakunta Sotea on nyt kohta neljä vuotta jaudettu Eduskunnassa sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa että myös perustuslakivaliokunnassa.

Valmista ei ole tullut eikä voikaan tulla, koska Terra Sipilä kaavailemaa Maakunta Sotea ei saada lailliseksi yksipuolisella Eduskunnan päätökselläkään.

Asia vaatii EU-oikeuden päätöksen ja sen saaminen kestää hamaan tulevaisuuteen.

Koska nyt on lähinnä kepuloisten intohimojen takia on ajettu Sote-asiat ns. Gordionin umpisolmuun, niin nyt tarvitaan kokonaan uusi lähtö. Aikoinaan Aleksanteri Suuri avasi Gordionin umpisolmun miekalla ja iski solmun kahtia.

Meillähän on sotessa sellainen ongelma, että eteenkään maalla, jossa sotepalvelut ovat nykyään valtaosin kuntien käsissä, niin tilanne on se, että ihmiset eivät pääse aikanaan hoitoon ja toisaalta kunnat eivät nykyään saa enää yleislääkärietäkään, vaikka Iltalehden selvitysten mukaan kunnanlääkäreille maksetaan palkkaakin ihan kohtuullisesti 5 600-7 400 EUR kuussa.

Iltalehti on raportoinut seuraavasti Itä-Suomenkin surkeasta kunnanlääkäritilanteesta:

Etelä-Savo:
Pulaa hakijoista. Mikkelissä ja Pieksämäellä vaikeampaa, Savonlinnassa tilanne tasapainossa. Seutukuntien yhteenveto työmarkkinatilanteen kehityksestä: pulaa hakijoista.

Pohjois-Savo:
Pulaa Kuopion seudulla, Varkaudessa ja Ylä-Savossa. Seutukuntien yhteenveto työmarkkinatilanteen kehityksestä: pulaa hakijoista.

Pohjois-Karjala:
Joensuussa pulaa yleislääkäreistä erityisesti reuna-alueilla. Muualla tasainen tilanne. Seutukuntien yhteenveto työmarkkinatilanteen kehityksestä: pulaa hakijoista.

Kun nyt jo kymmenien vuosien aikana on nähty, että kunnat eivät pysty hoitamaan näitä terveysasioita, niin kyllä sivistysvaltiossa silloin valtion täytyy puuttua asiaa tavalla taikka toisella.

Kysymys on ihmisten oikeusturvasta eikä poliittisten puolueiden kannatuksesta. Kommunuisti ja porvari sekä nuori ja vanha on näissä asioissa täysin tasavertaisia.

Sote-ongelmat poistuvat välittömästi, kun Eduskunnassa säädetään laki, että jokaisessa kunnassa täytyy olla ns. Valtionlääkäri samaan tapaan kuin meillä on ollut käytäntönä, että kunnissa valtion lupasiaoista ja muita valtion asioita on hoitanut Nimismies.

Kuten Nimismies, myös Valtionlääkäri voi hoitaa samaan aikaan useammankin pienen kunnan asioita.

Kunnissa Valtionlääkärin tehtäväksi tulee asettaa terveyden- ja sosialihuoltoasioiden paikallinen valvonta ja osallistuminen tarpeen mukaan myös hoitotyöhön.

Kunnissa Valtionlääkärit on syytä sijottaa mahdollisuuksien mukaan tyhjiksi jääneisiin valtion tai kunnan virastotiloihin. Tätä kautta säästytään kalliiden uusien laittomien maakunnallisten sote-keskusten rakentamisestakin..

Kunnissa Valtionlääkäreiden apuna voi heillä olla myös valtion muuta terveyshenkilökuntaa kuten esimerkiksi sairaanhoitajia ja kätilöitä.

Koska kunnat eivät selvästikään ole pystyneet valvomaan esim. yksityisiä eikä julkisiakaan hoitolaitoksia, niin paras tapa järjestää säällinen paikallinen valvonta nähinkin laitoksiin on kuntiin määrättävä Valtionlääkäri.

Valtionlääkäri on kuin alkoholi- tai TV lupien tarkastaja, joka voi tehdä yllätystarkastuksia, jos hoitolaitokssiin, joissa asioiden hoiton on rempallaan.

Tietenkään Valtionlääkäri ei poista sitä, että kunnissa sote-palveluja voi tuottaa rinnakkain sekä julkiset että yksityiset sote-palvelujen tarjoajat.

Valtionlääkärin tehtävät on helppo määritellä muutaman kymmenen sivun mittaisessa Valtiolääkäri asetuksessa, joka voidaan pistää voimaan heti, kun uusi eduskunta on kohta valittu.

En ole vielä ehtinyt tarkasti laskemaan, kuinka sote-toiminta rahoitetaan tulevaisuudessa, kun kunnalliset Valtionlääkärit astuvat virkoihin, mutta selvää on ,että rahoituksen täytyy tulla osittain kunnilta, valtiolta ja yksityisiltä rahoittajilta.

Valtionlääkäreiden viran pituuden tulee olla määräaikainen. Tällä tavalla kehnot lääkäri saadaan vaihtoon esim. 5 vuoden välein ilman mitään ongelmia.

On täkeätä, että sote-kulut eivät aiheuta valtiolle ja kunnille kohtuuttomia menoja myöskään tulevaisuudessa.

Tästä syystä meidän onkin tarkalla silmällä katsottava, kuinka Eläkeyhtiöiden keräämiä noin 220 miljardin Euron rahastoja voidaan älykkäästi käyttää sote-menojen rahoitukseen.

Nykyiset sote-menot ovat kaikkinensa muistaakseni noin 23 miljradia EUR/vuosi. Kun suurista ja jatkuvasti kasvavista eläkerahastoista ohjataaan esim. 10-15 miljardia EUR/vuosi sote-menoihin, niin valtion ja kuntien keskenään jaettavaksi osuudeksi jää ehkä vain puolet nykyisistä sote-menoista.

Koska kuntien tulevilta paikallisilta Valtionlääkäriltä edellytetään paitsi hyvää sote-alan tuntemusta, mutta myös taloudellista osaamista, niin tällaisille Valtionlääkäreille voidaan hyvin maksaa myös kunnon palkkaa.

Minusta isossa kunnassa Valtionlääkärin palkan pitää olla isompi kuin pienessä kunnassa. Kuitenkin jo pienessäkin kunnassa Valtionlääkärille voidaan heti maksaa palkkaa ainakin 8 000 -10 000 EUR/kk. Tietysti hänelle täytyy myös järjestää asunto- auto- ja kännykkäetu.

Kun meillä on noin 300 kuntaa, niin kuntien Valtionlääkärien vuotuinen palkkakulu on suunnilleen seuraava:

o 300 kuntaa ja 300 lääkäriä x 12 500 EUR/kk = 3 750 000 EUR/kk
o 300 kuntaa ja 300 lääkäriä x 12 500 EUR/kk x 12 = 45 000 000 EUR/vuosi

Minä ihmettelen sitä, miksi Terra Sipilä ja hänen Maakunta Sote päällikkönsä Päivi Nerg ovat olleet kehittelemässä vuositolkulla laitonta Maakunta Sote ja sen varovainenkin hintalappu on muistakseni ainakin 1-1.5 miljardia EUR/vuosi.

Saamieni tietojen mukaan Terra Sipilä laittoman Maakunta Soten "karttaharjoituksissa" on jo muistaakseni käytetty 250-300 milj. EUR:a

Valtionlääkärijärjestelmässä kustannuksia tulee vain 3-4.5%:n verran Terra Sipilän ajamasta Suomen talouden kannalta täysin katastrofaalisesta utopiahankkeesta..

Eikohän ole syytä vaihtaa laittoman Maakunta Soten kepuloisen naistroikan eli Annikan, Anun ja Päivin tilalle verekset vetojuhdat, niin saadaan Valtiolääkäreihin nojaava paikallinen ja lähihoitoon keskittyvä sote-järjestelmä pystyyn jo vuoden 2018 loppuun mennessä.

Kun sekä Terra Sipilä että Petteri Orpopoika ovat aina sotessa puhuneet mahdollisimman leveistä hartioista, niin ainakaan minä tiedä, että Suomessa olisi missään sen levempiä hartioita kuin valtiolla.

PepponeRe: Lääkäripulan ja Soten ratkaisu19.2.2019 14.01
Akm näyttää ryhtyneen pyörän keksimiseen uudelleen, vaikka se on tunnetusti jo kertaalleen keksitty.

Kun ihminen tulee vanhaksi alkaa oma lapsuus ja nuoruus nousta kultaisena mieleen.

Puolangallakin oli kunnanlääkäri, jonne pääsi aikaa varaamatta. Tuohon aikaan Puolangan maalaisliittojohtoinen kunta oli valmis nostamaan hoitajamitoitusta vuodeosastolla ja kunnalliskodissa. Anomuksessa oli useita sairaanhoitajan ja apuhoitajan virkoja. Valmiuksia oli myös toisen lääkärin palkkaukseen.

Tilanne oli aivan samanlainen muissa maalaisliiton hallitsemissa kunnissa.

Mistäkö tällainen valmius johtui? Se johtui sen aikaisesta valtionapulaista. Valtio maksoi sosiaali- ja terveystointen kustannuksista 80 %. Jokainen kunta Suomessa tahtoi näitä valtionapuun oikeuttavia virkoja, koska kunnalle tuli palkasta verotuloja ja kerrannaisvaikutushyötyjä. Kilpailtiin viroista, koska palkat maksettiin yhteisestä pussista.

Uusi sotelaki perustuu maakuntamalliin. Kunnat kuvittelevat, että maakuntajohtoisessa mallissa kustannukset jaetaan sillä tavalla tasan, että jokaiselle kunnalle tulee tästä taloudellista hyötyä.
Koko mallihan perustui alun alkaen taloudelliseen hyötyyn, ei suinkaan palvelujen parantamiseen.

Ei tarvitse olla kummoinen asiantuntija, jos ennustaa uuden sotemallin seurauksia.

Ratkaisut tulevat vaikuttamaan niin Puolangan kuin Juankoskenkin tulevaisuuteen. Molemmissa ehtyvissä kunnissa on omat terveyskeskukset. Maakuntamallin toteutuksen jälkeen ennemmin tai myöhemmin nämä palvelut lähtevät molemmista kunnista.

On vielä epävarmaa kuinka kauas nykyiset palvelut siirtyvät, mutta joka tapauksessa ne siirtyvät.

Tällä toimenpiteellä saadaan terveyskeskuksia, joissa on riittävä väestöpohja ympärillä. Lääkäreitä on yksikössä useampia ja nuori lääkärikin uskaltaa aloittaa näissä terveyskeskuksissa uransa.
Syrjäisten kuntien ja kylien palvelut heikentyvät, mutta tällä tavoin kustannukset pidetään kurissa.

selkäsaunojaRe: Lääkäripulan ja Soten ratkaisu1.3.2019 23.31
rotat palaa loppujen lopuksi uppovaan laivaa, jos ei oo ammatti taitoo olla yksityisellä. Tai jopa joutuu töihin.

pieksetytyRe: Lääkäripulan ja Soten ratkaisu2.3.2019 1.04
Martti, mee sinkkii terveystalolle ja sitte kaaville

Heikki Alan MiesRe: Lääkäripulan ja Soten ratkaisu2.3.2019 1.23
Ai joutuuko Martti töihin? Kuka siten notkuu Teekissä? Olen vähän kateellinen jos on Martille monta hommia ja naisiakin varmaan.

Juankosken keskustan virallinen ääniRe: Lääkäripulan ja Soten ratkaisu5.3.2019 17.22
Sotevaliokunta kuulee laajasti asiantuntijoita. Peräti 21 asiantuntijaa on kutsuttu kuultavaksi.
Kuu kiurusta kesään. Ikiliikkujan kehittelijä ei salli Hannakaisan varapuheenjohtajana nuijimaa päätöstä toteutetttavan, vaan koko laki siirtyy uuden eduskunnan päätettäväksi.
Tämä on harmi, sillä keskustalle ennustetaan vaalitappiota.
Itse kuitenkin uskon, että tämä Kiurun masinoima kuulemisten jatkaminen johtaa aivan päinvastaiseen tulokseen. Kansa lähtee liikkeelle ja tuloksena on keskustan veretpysäyttävä vaalivoitto. Sellainen, jota Kääriäinen aikanaan ennusti.
Tuomme Hannakaisan Muuruvedelle vaalitilaisuuteen ja hän antaa selvityksen tästä pelistä.
Antaisikohan Martti Teekin tilat tällaiseen tilaisuuteen. Maksamme luonnollisesti vuokran ja kahvitarjoilun.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: