Keskustelu

sos.lautakunnan puh.johtaja salme harjunen sos.lautakunnankokous23.1.2014 16.14
Nyt oli nopeeta tuon pöytäkirjan tulo kaupungin sivuille,tänään oli erittäin ,kuten aikaisemminkin,keskusteleva kokous.
lukekaapa pöytäkirja ja etenkin vastine(§12) sos.johtajan tiedoksi ilmoitettavat asiat,kohtaan asia 3 ,kohta 1.
Löydät pöytäkirjan parhaiten: juankoski.fi ja sieltä esityslistat ja pöytäkirjat, sen jälkeen sosiaalilautakunta...samalla reseptillä pääsette lukemaan kaikki muutkin julkiset pöytäkirjat.

JKRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 16.38
Määrärahojen lisäyksestä päätettiin seuraavasti:
-

Sosiaalilautakunnan lisämäärarahaesitys vuoden 2014 talousarvioon



Sosltk § 10


Valmistelija/lisätiedot:

Sosiaali- ja terveysjohtaja Aulis Sarnola, puh. 040-540 9823, aulis.sarnola(at)juankoski.fi

Sosiaalilautakunta käsitteli kokouksessaan 14.11.2013 § 57 vuoden 2014 talousarvio-esitystä ja päätti tehdä tuolloin esillä olleeseen entisen hoito -ja hoivapalvelujen palvelujohtajan valmistelemaan talousarvio-esitykseen seuraavat muutokset :

- ta-menokohta 5620 /4305 Vanhusten hoitokotipalvelut, määräraha-esitys oli 290 000 ?, asiakasmäärien perusteella määrärahaa olisi pitänyt varata 536 000 ? eli lisäystä 246 000 ?

- ta-menokohta 5621/4305 Kehitysvammaisten hoitokotipalvelut, määräraha-esitys oli 294 000 ?, asiakasmäärien perusteella määrärahaa olisi pitänyt varata 350 600 ? eli lisäystä 56 600 ?

-ta-menokohta 5622/4305 Psykiatristen hoitokotipalvelut, määräraha-esitys oli 450 000 ?, asiakasmäärien perusteella määrärahaa olisi pitänyt varata 935 000 ? eli lisäystä 485 000 ?

-ta-menokohta 5630 / 4302 Vaalijalan ky, määräraha-esitys oli 100 000 ?, lautakunta esitti 150 000 ? eli lisäystä 50 000 ?

- lisäksi sosiaalilautakunta esitti 200 000 ?:n määrä-rahalisäyksen kotihoidon henkilöstö-menoihin, koska sairaan lapsen hoitorinki ( lakisääteinen ) jatkuu vuoden 2014 loppuun asti. Hoitorinkiä yritettiin saada vuoden 2014 alusta KYS:n hoidettavaksi, mutta KYS ilmoitti ettei se voi ottaa lisää hoitorinkejä vastuulleen. KYS:n arvioimat kulut hoitoringistä olivat n. 1000 ?/vrk eli vuositasolla 365 000 ?/v, mutta kyseeseen olisi tullut KYS:n kautta ns. kalliin hoidon tasausjärjestelmä, joka olisi leikannut kustannukset Juankosken osalta 80 000 ?:n yli menevältä osalta.



Sosiaalilautakunta esitti 14.11.2013 lisäystä vuoden 2014 talousarvioon yhteensä 1 037 600 ?



Kaupunginvaltuusto ei joulukuun talousarvio-kokouksessaan myöntänyt lisämäärahaa, vaan päädyttiin siihen, että asia käsitellään heti kevään-2014 valtuuston kokouksessa. Sosiaalilautakuntaa kehotettiin ryhtymään talouden tasapainottamis-toimenpiteisiin.



Sosiaalilautakunnan tulee tehdä kaikkensa siinä, että talouden syöksykierre saadaan katkaistua Varsinkin hoitokotipaikkojen ostopalvelu-määrärahojen pienentäminen on hyvin haasteellinen tehtävä ja vaatii joka tapauksessa pitemmän ajajjakson toteutuakseen. Entisen hoito-j a hoivapalvelujohtajan esitys oli noin puolet siitä, mitä ko. palveluihin nykyisellä asiakasmäärällä kuluu. Se merkitsisi yli 20 henkilön siirtämistä pois hoitokodeista. Parasta aikaa tekeillä oleva konsultti-selvitys antaa suuntaviivat siihen, voidaanko asiakkaita siirtää avohoitoon ja minkä verran.



Kaupunginhallitus on kokouksessaan 16.12.2013 § 265 päättänyt, että kaupunki lähtee mukaan Tukeva-säätiön toimintaan. Toiminnan vuositason arvioidut kustannukset ovat n. 193 000 ? br ja 163 000 ? netto. Koska toiminnan arvioidaan alkavan vasta 1.4.2014 alkaen, niin toimintaan tulisi varata määrärahaa ensimmäisenä vuonna 122 000 ? nto.



Vaalijan ky:n kulut olivat vuonna 2013 yhteensä n. 178 000 ?, joten kehitysvammajohtaja esittää Vaalijan menoihin varattavaksi 170 000 ?. Lisäystä sosiaalialutakunnan esitykseen on 20 0000 ?, koska kehitysvammaisten määräaikaisia kuntoutusjaksoja on lisätty Vaalijalassa.



Eli sosiaalilautakunnan talousarvioon tulisi lisätä yhteensä 1 179 600 ?



Tämänkin lisäyksen jälkeen sosiaalitoimen talousarvio on hyvin tiukka johtuen siitä, että yleinen kustannustaso on noussut kaikissa toiminnoissa.



Ehdotus

Sosiaalilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle vuoden 2014 talousarvioon yhteensä 1 179 600 määräraha-lisäyksen.

Sosiaaliltoimen tulee tehdä kaikkensa, että talousarvioon saataisiin esityksestä huolimatta tarvittavia säästöjä. Tukeva-säätiön avulla voidaan vaikuttaa pitkäaikaistyöttömien määrän vähentämiseen, ja sitä kautta mm. työmarkkinatuki-osuuksien vähentämiseen. Lisäksi meneillään on kotihoidon optimointi-hanke, jonka avulla saadaan kotihoitoon tehokkuutta sekä asiakas- että työntekijämäärien vähentämistä, mm. sijaismäärärahat saadaan nyt minimiin. Kuntaliiton alaisen FCG-konsulttiyrityksen toimenpiteillä voidaan vaikuttaa siihen, että kaikissa hoitopaikoissa, niin kaupungin omissa kuin yksityisissä, on tarpeeksi tiukat kriteerit hoitoon pääsyyn ja sitä kautta minimoidaan kustannukset.

Sosiaalitoimella on edessään hyvin tiukka haaste siinä, että se omalta osaltaan saa talouden syöksykierteen pysähtymään.



Päätös

Tämä pykälä käsiteltiin § 11 jälkeen.




Reijo Pirinen esitti, että lisämäärärahaesitys viedään kaupunginhallituksen

ja -valtuuston käsittelyyn Tukeva -säätiön osalta. Muutoin lisämäärahantar-

peeseen palataan, kun saadaan FCG-konsulttiyrityksen selvitys ja kun ko-

tihoidon optimointihakkeen tuloksen ovat selvillä. Lisäksi lautakunta seuraa
kuukausittain talousarvion toteutumista.



Suoritettiin äänestys, jossa esittelijän esitystä kannattavat äänestivät

JAA ja Reijo Pirisen esitystä kannattavat äänestivät EI.



Suorituksessa äänestyksessa JAA- ääniä tuli 0 ja EI-ääniä 6. Liite nro 5.



Lautakunnan päätökseksi tuli Reijo Pirisen esitys.


Tekstissä käy selville, että alibudjetointi jyllää Juankoskella, vaikka hallituksen puheenjohtaja muuta väittäsi.

Pekka VRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 16.47
Moro,
ja kiitos Salmelle.
Tässä on ote pöytäkirjan §12: Kotihoidon palveluiden myöntämisen kriteerit Juankoskella



Sosltk § 12


Asia liittyy sosiaalijohtajan virkamiehenä tekemän päätöksen oikaisemiseen



Ehdotus

Puheenjohtaja Salme Harjunen esitti:

Palvelutarpeen lähtökohtajan on asiakkaan itsemääräämisoikeus, ns. vanhustenhoitolaki ja muut asiaa koskevat lait.

Kotihoidon palveluntarvetta arvioitaessa on huomioitava asiakkaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kunto, asumisolosuhteet, turvattomuus ja pelkotilat sekä sosiaalinen verkosto.

Palveluntarvetta arvioitaessa apuna käytetään RAVA mittaria (on suuntaa antava, eikä saa olla ainut kriteeri hoidolle) sekä MMSE-muistitestiä sekä tarvittaessa myös muita menetelmiä asiakkaan kunnon toteamiseksi.

Juankoskella on otettu käyttöön kotihoidon palvelujen kriteerit 1.8.2013. RAVA -indeksi 1,5, joka vastaa RAVA -luokkaa 2 ja tarkoittaa: tuettua hoidon tarvetta. RAVA -luokka on yhden mukainen Kuopion kanssa.



Päätös

Esitys hyväksyttiin.

Selkeä ja riittävä esitys.

Kouraan ajattelijaRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 17.08
Kävikö niin, että pois lähtenyt palvelujohtaja teki säästöt vain paperilla. Vuosi 2013 oli pahasti alijäämäinen ja tästäkin vuodesta olisi tullut sellainen. Pitäisikö sanoa, että "mitä useampi kokki..." vai onko niin, että virheet oli helppo pistää sen piikkiin, joka ei enää ole puolustamassa itseään?

Tosiasia lienee se, että palvelujohtaja pani kuntajohdon toiveet talousarvioesityksiin aivan niinkuin Neuvostoliitossa pantiin 5-vuotissuunnitelmaan.

Talousarvion perusteluissa on mainittu, että vanhustenhoito terveyskusten vuodeosastoilla on saatu loppumaan. Olisivatko ylitykset ilman näitä toimia olleet vieläkin suuremmat? Vai onko niin, että terveyskeskuskuntoisista vanhuksista tulevat nykyään entisen suuruiset tai vielä suuremmat kustannukset epätarkoituksen mukaisessa kotihoidossa, kun vanhus tarvitsee hoitajan vierelleen.

No, nyt on taas tulossa uusi konsultti tulossa selvittämään kummassa paikassa vuodekunnossa oleva vanhus pitää hoitaa kotonako vai laitoksessa?

Pena T.Re: sos.lautakunnankokous23.1.2014 17.18
Onko tuuli kääntynyt? Ongelmia ei lakaistukaan maton alle, kuten Anna Partasen aikana, Saimme ehkä oikeita lukujakin?
Selvästi nähdään, miten hyvä puheenjohtaja voi vaikuttaa asioihin. Pienenä vihjeenä hallitukselle. Peli ei olekaan menetetty.
Konsulttien käyttö selvissä asioissa on välttämättömien ratkaisujen lykkäämistä. Juankosken talouden korjaamista on lykätty eri syin jo 5 vuotta. Sitä ennen ei ongelmia edes myönnetty olevan olemassa... vain pieniä "yllätyksiä", mutta homma oli aina hallinnassa. :-) Veli Leinosta ei kuunneltu.
Mitähän konsultilta on tällä kertaa tilattu? Ehkä se, että saadaan tekosyy olla muuttamatta mitään.
Voisiko Salme vastata, kuka tilasi konsulttiselvityksen ja mitä maksaa?

salme harjunenRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 20.04
johtoryhmäkö lie konsultit ja optimoijan hommaillut,näitä asioita ei lautakuntaan ole tuotu.
hinnastakaan ei tietoa ole tihkunut.
Joskus asioista joitain huhuja kuulee ja niitä pitää sitten "ruveta lypsämään",että kuka kertoisi asian oikean laidan.
sen olen vuoden aikana oppinut puh.johtajana olessani,että muut tietää ensin ja minä viimeisenä ,jos koskaan!!
Muuan tapahtuma on ensiviikolla ,kuulin siitä kyliltä,ihmettelen miksi minua ei ole informoitu .no.ei se mitään ,pitää ottaa yhteyttä "isompikenkäisiin" ja kysellä eikö minun kuuluisi olla läsnä!
Kummia ,ihmeellisiä juttuja on menossa!!Ja kenen kustannuksella?? sitä voisi arvuutella?
Se saadaanko muutosta menoon on SUURI kysymysmerkki ja vaatii useamman vuoden ja kohta ollaankin Kuopiossa .

reviisoriRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 21.22
Voiko konsultille esitetyn tarjouksen pyynnön saada vaikka tälle palstalle? Kuinka monelta konsultilta pyydettiin tarjousta?
Kopio Juankosken KIRJALLISESTA tilauksesta? Paperit ovat julkisia! Ylittyikö hankintalain kilpailutuskynnys? Eikö muistettu aiempia CFG:n surkeita konsulttitutkimuksia, kuten kouluverkkotutkimusta 2008:lta?
Hallintojohtaja kertoi aivan hiljattain, että johtoryhmä ei päätä eikä valmistele mitään. Kokouksista ei pidetä pöytäkirjaa sen kummemmin.

ex ruukkilainenRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 21.42
Valtuustonkokous 12.12.2013, äänestyslistan mukaan ollut 6 luottamushenkilöä jotka on ymmärtäneet alibudjetoinnin sosiaalitoimen osalta.

kyrsä kyöstiRe: sos.lautakunnankokous23.1.2014 23.37
No niin, joko nyt alkaa tapahtua!

Salme Harjuselle erityiskiitos. Moro Pekan ja Pena T:n ohella olet ainut viranomainen, joka omalla nimellään uskaltaa kommentoida oman vastuualueensa ongelmista. Olemalla avoin asiat voidaan yhdessä ratkaista.

Näyttää siltä, että nyt alkaa vihdoin tulla esille sote-budjetoinneissa olleita puutteita.

Tuntuu kuitenkin erittäin oudolta, että jotkut "isokenkäiset" ovat lähteneet optimoimaan taas kertaalleen FCG:n konsultien avulla nyt kotihoidon tarvetta. Biovoimalaa koskevassa FCG:n "optimoinnissa" päädyttiin siihen, että 10 milj. euron biovoimala on arvoton.

12§:ssä Salme on iskenyt pöytään selvät rätingit, miten mm. kotihoidon tarve ratkaistaan. Sitä paitsi Salme on vielä ottanut esityksessään lausuman, että RAVA-mittari on vain suuntaa antava. Päätöksentekijän on osattava ottaa huomioon myös muut asiaan vaikuttavat tekijät. Salme tuntuu olevan hyvin tietoinen myös siitä, että näissäkin asioissa Suomessa on erinäiset lait voimassa.

Kyllä asianlaita on niin, että Salmen tapainen ihminen tuntee pienessä kaupungissa jopa henkilökohtaisesti jokaisen mahdollisesti kotihoitoa tarvitsevan ihmisen ja muutkin sote-asiat. Ei siinä tilanteessa mikään FCG:n erityiskonsultti pysty mitään kotihoidon tilannetta lähteä Salmea paremmin optimoimaan omissa tai yksityisissä laitoksissa.

Sitä paitsi FCG:n konsultin olisi hyvä kertoa tarjouksessaan, onko kysymyksessä lineaarinen vai epälineaarinen optimointitehtävä. Tietysti olennaista on myös se, minkä suhteen optimointi suoritetaan. Optimoidaanko asiakkaiden tyytyväisyyttä vai minimoidaanko kunnan kuluja?

Onkohan Pete tai hallintojohtaja taas käyneet jonkun optimoinnin kirjekurssin ja kuulleet hienon optimointitermin, jota nyt sitten ollaan syöttämässä jonakin ihmeitä tekevänä menetelmänä taas Juankoskelle.

Juankosken kuitenkin verrattain vähäisen hoitotarpeen vuoksi Salme voi hyvin ohjeistaa vaikka jonkun opiskelijan laatimaan asiasta yksinkertainen excel taulukon kustannuslukuineen ja kertoa parissa päivässä "isokenkäislle", että "tässä on optimaaliset kotihoidon kustannukset Juankoskella vuonna 2014. Ensi vuodelle annan uudet rätingit loppusyksystä".

KuntalainenRe: sos.lautakunnankokous24.1.2014 9.56
Tosiaan tämä on sitä oikeaa avoimuutta. Että uskaltaa tuoda ajatukset esiin ja kuntalaisten punnittavaksi. Voi jospa olisi käytäntö ollut aiemmin tällainen puoluekantaa riippumatta, niin Juankosken tilanne olisi aivan toinen. Vielä on Jii Huusko, joka käy täällä avointa keskustelua Salmen ja Pekka V lisäksi. Nämä muut hummeripoijat Rane , Jokea ja Pete ovat pistäneet päänsä pensaaseen. Näin näyttää tehneen myös Veijo ja Heimo. Harmi sillä päänpitäminen pensaassa ei luo hyvää kuvaa äänestäjien silmissä. Se luo sen kuvan, että asioista ei joko tiedetä tai ymmärretä mitään.

Tosiaan noin kun on hiljaa, niin ei tarvitsekaan perehtyä asioihin vaan riittää kun nostaa kokouspalkkiot ja ryyppää kokouskahvit päälle.

KansalaisaktivistiRe: sos.lautakunnankokous24.1.2014 10.10
Hallituksella on tietysti tällainen lautakunnan ylitse kävelemisoikeus. Kaupunginjohtaja entisenä sosiaalijohtajana osaa lukea talouslukuja. Hoitopäivän hinta ei voi vuodessa nousta kovin paljon. Hoidettavien määräkin on ennakoitavissa väestötilastoista.

Vuodelle 2013 näyttää edellinen lautakunta esittäneen pahasti alijäämäisen talousarvion. Syytä en osaa sanoa.
Nyt uusi lautakunta on esittänyt realistisemman talousarvion kuten lakikin vaatii. Hallitus voi jättää hyväksymättä esityksen, mutta hallituskin on sidottu sosiaalihuoltolakiin. Säästöjä tehdessään se joutuu vastaamaan itse ratkaisuistaan. Lautakunnan puheenjohtajan takana toimiminen on kyseenalaista politiikkaa. Valtuuston puheenjohtaja on kuitenkin vallan sisäpiirissä ja hän voi puuttua tilanteeseen.

Heimo Konttinen varmasti valvoo, että konsulttia ei käytetä politiikan teon keppihevosena. Hän ei hyväksy konsulttityön päätelmäksi toimia, jotka samanaikaisesti lisäävät menoja ja huonontavat palveluja.

Eero Laesterä meni hyväksymään tällaisen poliittisen esityksen ja itsekin myönsi, että päätelmä ei ollut hänen omansa. Silloin kyseessä oli toimintakeskusken siirto vanhusten palvelukeskukseen.

kyrsä kyöstiRe: sos.lautakunnankokous24.1.2014 12.21
Salme Harjunen on tainnut vihdoin avata Pandoran Lippaan.

Nyt, kun Salmen johdolla alkaa totuus Juankosken sote-kustannuksissa pikku hiljaa selvitä, niin aletaan lähestyä sitä tilaa, että voidaan ruveta suunnittlelemaan tarvittavia toimenpiteitä ja vaihtoehtoja.

Parasta on nostaa vaan kissa kylmästi pöydälle ja ruveta tuijottamaan Kysterinkin korkeita kuluja.

Meinaan vaan, että vaihtoehtoja kyllä löytyy, kun pannaan oikeat ihmiset asialle. Salme näyttää tuntevan lainsäädännönkin. Annettakoon Salmen tehtäväksi tuoda hallitukseen järjellinen ehdotus, miten asiat hoidetaan vuosina 2014-2015. Tässä selvityksessä Salme ei tarvitse FCG:n kallita konsultteja vaan tervettä maalaisjärkeä.

Kansalaisaktivistin mainitsema entisenä sosiaalijohtajana toimineen kaupunginjohtajan talouslukujen lukemisen osaaminen voidaan hyvällä syyllä kyseenalaistaa. Sellaista kaupunginjohtajaa, joka esityksillään vie hyvässä taloudellisessa tilassa olleen kaupungin kriisikunnaksi muutamassa vuodessa, ei voi pitää erityisen taitavana talouslukujen lukijana tai tulkitsijana.

HeikkonäköinenRe: sos.lautakunnankokous4.2.2014 13.36
Puuttuiko hallituksen pöytäkirjasta lisämäärärahan myöntäminen vuodelle 2014?

ihmettelijäRe: sos.lautakunnankokous4.2.2014 15.09
joo,kaikenlaisia ihmeellisyyksiä tapahtuu.

Kyselkääpä hallituksen jäseniltä miten sekin temppu tehtiin kokouksessa!

Poistettiin §-asia ilman minkäänlaista merkintää pöytäkirjaan

ihmettelijäRe: sos.lautakunnankokous4.2.2014 15.27
heikkonäköinen on tarkkanäköinen



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: