Keskustelu

Pekka VNäinkö sivistysvaltiossa....1.3.2014 12.15
Moro,
Juankoskella tehtiin vuonna 2008 ns. salainen konsulttiselvitys kyläkoulujen lakkauttamisesta ja siinä oli Säyneinen lakkauttamispäätös vuodelle 2010 ja Muuruveden koululle lakkauttamispäätös vuoden 2011 lopulle.
Perusteina Säyneisen koulun lakkauttamiseksi oli se, että mukamas satojen tuhansien investointitarve oli olemassa. Tämän investointitarpeen oli keksinyt Juankosken kaupunginhallituksen päättämä toimikunta, siis juankoskelaisia luottamushenkilöitä.
Toimme asian esille juuri ennen 2008 kunnallisvaaleja ja raportti kiellettiin lähes jokaisen ehdokkaan suussa, vaikka se oli minulla kirjallisena ja jaoin sitä paikallisille plasten huoltajille.
Silloin jokainen ehdokas kumosi lakkauttamisen ja koulu sai jäädä ja investointitarve todettiin turhaksi, siis selvitys oli pelkkää kusetusta.

Toinen kouluin lakkauttamishanke syntyi taas omien luottamushenkilöiden kautta ja se kirjattiin ns. Laesterän raporttiin. Kun asia tuotiin taas esille ja vaalit olivat tulossa, kumosi kaupunginhallitus päätöksensä ja koulu sai jäädä ja klähes kaikki tulevat vaalien ehdokkaat lupasivat Säyneisen ja Muuruveden koulun säilyvän vaalikauden siis vuoden 2017 loppuun. Silloinkin lakkauttamisperusteet huomioitiin aivan perusteettomiksi ja kusetukseksi.

Nyt sitten tyyli oli muuttunut.
Kaupunginhallitukseen tuotiin pykäläasiana yhden koululaisen vanhemman huolestunut sanoma ja siinä todettiin, että lasten vanhempia oli muuttamassa lastensa koulupaikan Juankoskelle. Kyse oli erittäin kummallisesta menettelystä. sillä kun lasten vanhempi haluaa kouluasiassa selvitystä, on se käsiteltävä sivistyslautakunnassa, ei kaupunginhallituksessa. Mutta nyt asia olikin niin tärkeä, että se oli tuotava ensin kaupunginhallitukseen. Asiaa ei käsitelty sivistyslautakunnassa ja jo muutaman päivän kuluttua lähti osalle lasten huoltajia yksi kysymys kirjeitse: haluatteko siirtää lasten koulutuksen Juankoskelle. Ja sitten salaiset kysymykset ja vastaukset käsiteltiin sivistyslautakunnassa ja päätettiin lakkauttaa Säyneisen koulu heti kauden loputtua, siis muutaman kuukauden kuluttua.

Nyt siis minua ihmetyttää tietyt seikat tässä tarkoituksenmukaisessa alasajossa:
1. tuodaanko aina kaupunginhallitukseen yhden asiakkaan, palvelunkäyttäjän, valitus ja huolestuneisuus palvelutasosta hallitukseen,. Vastaus on selvä, ettei näin menetellä sivistysvaltiossa, vaan halutaan tietää perusteellinen asiakkaan syy valitukseen. Sen jälkeen yritetään korjata asiakkaan tuoma häiriö palvelupaikassa. Jos joku ei ole tyytyväinen esim. terveysaseman toimintaan, tuleeko hänen tehdä valitus kaupunginhallitukseen ja toimenpiteen seurauksena tehdään hänelle kysely, haluaako hän siirtyä toiseen terveysasemalle. Ja sitten lautakunta päättää lakkauttaa terveysaseman. Tai kun ruoka ei maistu, onko siitä valitettava huolestuneena kaupunginhallitukseen ja sitten salainen kysely yhdellä kysymyksellä, haluatteko toisen ruokatoimittajan tekemää ruokaa. Ja kun vastaus on kyllä, ruokahuolto lakkautetaan.
Sivistysvaltiossa asiaa hoitava osasto tekee valituksesta kyselyn asiakkaalle, käsittelee sen ja korjaa virheet ja tekee asiakastyytyväisyyskyselyn kaikille käyttäjille ja tekee asiasta oman parannusohjelman.

Nyt vielä kysymys: miksi ei tehty kyselyä kaikille koulun käyttäjille ja tuleville sellaisille. Kun kyselyyn tehdään vain yksi kysymys, on kysely täysin onneton ja lapsellinen. Kysely olisi pitänyt kohdistua siihen, miksi lasten vanhemmat haluavat lasten siirtyvän Juankoskelle. Mitä voitaisiin tehdä, että asiat korjautuisivat lasten parhaaksi. Juankoskella ei näin tehty, vaan sivistymättömän moukan tavoin saatetaan hyvä koulu lakkautettavaksi

On tietenkin täysin selvää, miksi näin on menetelty. Mutta miksi. Onko viranhaltijalla, oma lehmä ojassa. Miksi salailtiin ja miksi menettely tämänlainen sivistymätön.
Minä toivoisin valtuutetuilta järkeä asiaan, ja tehtääisiin virallinen asiakastyytyväisyyskysely, perustettaisiin toimikunta selvittämään asiaa ja siihen ei yhtään viranhaltijaa, ja lopulta valtuustoselvitys asiasta. Jos ei ole mitään tehtävissä lasten vanhempien mielen muuttamiseksi, olisi sitten tehtävä lopullinen ratkaisu.
Minä uskon, että jos nyt saamieni tietojen perusteella Säyneisen koulun opetusta jatkettaisiin kolmen opettajan johdolla ja yhdellä kiertävällä erityisopettajalla, kuten aikaisemminkin, olisivat kaikki vanhemmat tyytyväisiä. Ja Säyneisen koulu jatkaisi. Olisi myös laadittava selvitys mahdollisista uusien oppilaiden halusta tulla Säyneisen kouluun varsinkin kuntien raja-alueilla. Näinhän on tehty sivistyneissä kunnissa.

oikeus ja rehellisyys Re: Näinkö sivistysvaltiossa....1.3.2014 13.38
Pekka puhuu asiaa.täysin käsittämätöntä toimintaa viranhaltijalta että syitä ei selvitetä,tai jos niitä on selvitetty,miksi ongelmia ei ratkaista niin että yhdelläkään vanhemmalla ei ole tarvetta edes ajatellakaan lapsen siirtoa pois koulusta. Kysymys on yksistään ja ainoastaan siitä mikä on viranhaltijan tahtotila ja päämäärä. Se ei ainakaan ole ollut pariin vuoteen edistää koulun säilymistä . Asia on tutkittava ja selvitettävä perinjuurin.

JKRe: Näinkö sivistysvaltiossa....1.3.2014 19.45
Juankoskella vuonna 2008 aiottiin sulkea kaksi kyläkoulua, muuruvedellä ja Säyneisessä.
Kun Karttusesta tuli koulutoimen johtaja, vain Säyneisen koulu ollaan lakkauttamassa. Voisko syynä olla juankoskelainen tuttu tauti, esteellisyys virantoiminnassa.
Karttusen vaimo on >Muuruveden koulun johtajaopettaja, ja koulun lakkauttaminen, tai edes sen korjausinvestointien todellinen tutkiminen on jäänyt unholaan. Esteellinen virantoimituksessa on virkamies, jonka läheinen joko hyötyy tai saa haittaa asiaa koskevasta päätöksestä.
Muuruveden ja Säyneisen koulun lakkauttaminen on ollut käsittelyssä kouluverkkoa koskevassa menettelyssä, jota on johtanut sellainen henkilö, jonka läheinen on aiheuttanut esteellisyyden asiassa.
Voisiko Pekka V antaa oman mielipiteensä asiassa, sillä hän on valmistunut lakimieheksi ja vielä erikoistunut kunnallisoikeuteen.

PVRe: Näinkö sivistysvaltiossa....1.3.2014 21.04
Moro,
yksi tarina kyläkoulusta:" Koulu kylässä

Heli Viinikainen

Kolman kyläkoulu on vaikeuksissa. Siellä haisee tunkkaiselle viemärille.

Terveystarkastajan kehotuksesta kylän alakoululaiset jatkavat hiihtoloman jälkeen lukuvuottaan Joroisten kirkonkylällä. Kyläkoulun kohtalo on avoinna, sillä tutkimukset ja korjauskustannusten arvioiminen ovat kesken. Remontista tullee kallis, joten kylällä pelätään koulun lakkauttamista.

Kyläkouluissa opetetaan yleensä yhdysluokissa, sillä oppilasmäärät ovat pieniä. Näin myös Kolmalla. Opetusryhmät koostuvat eri-ikäisistä oppilaista, eli alakoululaiset on jaettu kolmeen opetusryhmään. Ryhmät koostuvat luokkien 1-2, 3-4 ja 5-6 oppilaista. Eskarilaiset on sijoitettu pienimpien ryhmään. Koulussamme on nyt 41 oppilasta. Oppilasennusteen mukaan koulu on kasvava.

Kunnan näkökulmasta kyläkoulu nähdään helposti kohtuuttomana rasitteena kunnan taloudelle. Kyläkoulu voisi kuitenkin olla kunnalle myös markkinavaltti, erityisesti lapsiperheiden silmissä. Ja juuri lapsiperheitä pikkukunnissa tarvitaan. Kyläkoulun ympärillä on oma yhteisönsä ja sellaiseen on muualtakin muuttavan hyvä tulla.

Koulujen lakkautuksia perustellaan usein säästöillä. Helppoa pitkällä tähtäimellä syntyvien säästöjen arvioiminen ei ole: mihin lakkautetun koulun oppilaat siirtyvät?

Onko opetusryhmissä oppilaille tilaa vai onko perustettava uusia luokkia, hankittava lisätiloja ja palkattava uusia opettajia?

Oppilaiden keskittäminen isoihin kouluihin ei ole aina se edullisin eikä edes paras tapa järjestää perusopetusta, sillä yhdysluokkaopetuksen on havaittu muun muassa tukevan hyvin erityisesti pienten koululaisten sosiaalista kasvua ja kehitystä.

Perusteltua kyläkoulun lakkauttaminen voi olla, jos sen oppilasmäärät laskevat jatkuvasti tai koulun toiminnan jatkaminen vaatisi pitkällä aikavälillä arvioituna kohtuuttomia investointeja.

Lakkautusuhan alla on jatkuvasti kuitenkin myös kouluja, joissa oppilasmäärät ovat säilyneet ennallaan tai jopa kasvaneet.

Tai niitä, jotka, vaikka sitten hiukan suuremmallakin, korjaamisella, voitaisiin saada taas käyttökuntoon.

Kylältä voi koulun lakkauttamisen seurauksena kadota myös kyläläisten kokoontumispaikka: koululla pyörii lasten ja aikuisten harrastekerhoja ja kansalaisopiston kursseja, siellä järjestetään kylän omia kokouksia ja erilaisia tapahtumia.

Paikallinen urheiluseura ylläpitää koulun luistelukenttää ja hiihtolatuja ja maa- ja kotitalousyhdistys järjestää keväisin koululaisille perunanistutustalkoot.

Syksyllä perunat nostetaan yhteistuumin ja talven aikana niitä keitellään koulun keittiössä."

Kyläkouluissa on tulevaisuus, mutta päättäjissä ei.

koirankouluttajaRe: Näinkö sivistysvaltiossa....1.3.2014 22.59
Monia aikanaan hyviä rakennuksia on valitettavasti pilattu myöhemmillä huonoilla korjaus- ja saneeraustoimenpiteillä. Ne ovat tulleet erittäin kalliiksi yhteiskunnalle ja asukkaille taloudellisina, fyysisinä ja henkisinä kärsimyksinä muun muassa käytettyjen materiaalien ja huonon korjausrakentamisen myötä.
Kyläkoulujen lopettaminen ratkaisuna ei kuitenkaan ole kestävänä kehityksenä yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti terveellä pohjalla.

alakoulun rehtoriRe: Näinkö sivistysvaltiossa....3.3.2014 12.45
Moro Pekalle suurkiitos yllä olevasta selkeästä esityksestä Juankosken virkailijoiden ja pikapäättäjien harjoittamasta systemaattisesta ja vuosia kestäneestä "koulukiusaamisesta".

Pääarkkitehdit tässä "koulukiusaamisessa" ovat olleet laskutaidottomat Juankosken Nero ja hänen käsikassaranaan häärivä sivistyslautakunnan johtaja Kärttynen. Molemmat ovat raskaasti epäonnistuneet tehtävissään. Tästä syystä heidän virkasuhteensa olisi syytä lakkauttaa valtuuston toimesta pikaisesti.

Kyseisten virkailijoiden epäonnistumiselle löytyy selvät perusteet kuuluisasta Peterin periaatteesta.. Sehän kuuluu jotakuinkin näin: Työpaikkojen hierarkiassa jokaisella työntekijällä on taipumus edetä urallaan, kunnes hänet ylennetään tehtävään, johon hän ei enää ole täysin pätevä.

Peterin periaate esitettiin ilmeisesti ensimmäisen kerran tässä muodossaan Laurence Peterin ja Raymond Hullin vuonna 1969 julkaisemassa kirjassa "The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong".

Pätemättömyydestä seuraa se, että asiat menee aina pileen. Näin on käynyt Juankoskella koko ajan Neron toimiessa kapunginjohtajan tehtävissä. Nyt sitten itsenäisen kunnan loppumetreillä on aloitettu vielä laajamittainen sekä oppilaita että heidän vahempiaan koskeva "koulukiusaaminen" uhkailuilla lähikoulujen lakkauttamisesta, jonka ainoa tarkoitus ja motiivi on vain virkailijoiden vallankäyttö.

Juankosken kaupungin toteutuneet toimintamenot vuonna 2012 olivat yhteensä 39.4 milj. euroa: Toimintakate oli -27.9 milj. euroa, jonka katteeksi kerättiin veroja 14.6 milj. euroa ja valtion osuuksia 14.3 milj. euroa. Ilman muhkeita valtion osuuksia kunta olisi konkurssitilassa:Kyllä tästä voi vetää johtopäätöksen, että Juankosekn Nero on täydellisesti epäonnistunut tehtävässään.

Johtaja Kärttynen, joka on myös nähtävästi edennyt pätemättömyytensä tasolle ja valittu rehtorin tehtäviin, yrittää nyt sulkemalla heppoisin eväin ensin Säyneisten koulun paikata omaa epäonnistumistaan koulutoimen johtajana.

Sivistyslautakunnan alaiset toimintamenot olivat vuonna 2012 yhteensä noin 7.5 milj. euroa ja toimintakate oli -5.9 milj. euroa. Pelkän koulutoimen menot olivat 6.7 milj. euroa ja toimintakate -5.3 milj. euroa. Johtaja Kärttysen vastuulla oli myös joukkoliikenne ja vapaa-aikatoimi.
Johtaja Kärttynen ei ole kaupungin tilinpäätöksessä halunnut esittää vastuualueensa toimintamenojen asianmukaista erittelyä. Tästä syystä kukaan kaupungin hallituksessa tai valtuustossa ei pysty puuttumaan johtaja Kärttysen toimiin.

Tutustumalla kuitenkin vuoden 2012 talousarvioesitykseen saadaan sivistyslautakunnan kustannuksiin hieman lisävalaistusta, mutta siinäkin esityksessä suuri osa koulujen kustannuksista on jätetty piiloon.

Talousarviosta vuodelle 2012 selviää kuitenkin se, että koulujen kuljetuskustnnukset olivat jo noin 1.0 milj. euroa vuodessa ja muita palveluita ostettiin kouluihin lisäksi noin 620 000 eurolla. Kouluille oli myös vyörytetty erilaisia "piilokustannuksia" yhteensä noin 770 000 euroa.

Johtaja Kärttynenkin on todennut vuoden 2012 tilinpäätöksen yhteydesssä, että mm. sisäisten vuokrien osuus on kokonaiskustannuksista jo 11% ja vuonna 2012 nämä kustannukset ylittyivät 8%:lla.

On täysin mieletöntä lähteä kouluja sulkemaan oppilaskohtaisten kustannusten perusteella, kun kukaan päättäjistä ei edes tiedä, mitä kaikkia kustannuksia kunnalle määrätyn perustehtvän hoitamiseen liittyy. Juankoskella on äskettäin suoritettu myös merkittäviä kouluinvestointeja ja Juankosken keskustassa korjausinvestointitarve on ilmeinen.

Koulutoimen osalta Kärttynen on todennut vuoden tilinpäätöksessä, että poistojen osuus oli vain 43 875 ?. Herää kysymys, mahtaako johtaja Kärttynen poistaa kalliiksi tulleet koulurakennukset mahdollisesti 100 tulevan vuoden aikana? Vai pitäisiköhän ne poistaa Kuopioon liittymisen vuoksi kolmessa vuodessa?

Kaavinkin tyrmäämän 6 milj. euron arvoisen koulurakennuksen poisto 30 vuodessa olisi ollut 200 000 euroa.

Moro Pekka on yllä oikeassa siinä, että on perustettava koko Juankosken koulutointa koskeva selvitysryhmä, jonka ensimmäinen tehtävä on läpinäkyvä kustannuskartoitus.

Koulutuksen järjestäminen on kunnan yksi keskeinen perustehtävä, eikä lähikoulujen sulkemista voida perustella sillä, että koulutoimessa joudutaan ostamaan kalliita palveluja esim. tappiollisesta Keskustan Keittiöstä. Tai sillä, että kunnan sisäisen kustannuslaskennan kautta kouluille vyörytetään täysin tarpeetomia kustannuksia, koska kunnan johtavilta virkamiehiltä on mopo kokonaan karannut käsistä

Koska koulutoimessa näyttää esiintyneen runsaasti eri tyyppistä "koulukiusaamista", niin jotta asiassa päästäisiin puuttumaan oikeisiin asioihin, olisikin syytä suorittaa Moro Pekan ehdottama koko koulutointa koskeva asiakastyytyväisyysselvitys. Selvityksen piiriin on syytä ottaa oppilaat, heidän vanhempansa sekä opetushenkilöstö vastuuvirkailijoineen.

Kysyjä ei tieltä eksy.

Lasten vanhempiRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 20.28
Juankosken kaupungin valtuuston vara puheenjohtaja Pekka Vartiainen ja muut valtuutetut ovat valtuuston kokouksessa 12.12.2013 päättäneet yksimielisesti muuttaa Säyneisen ala-asteen kaksiopettajaiseksi syyslukukaudesta 2014 alkaen. Lapseni joutuisi luokkaan, missä on kaikki 3 - 6 luokkien oppilaat ja vain yksi opettaja. Tällä perusteella haluan lapseni Juankoskelle. Myös yhdentoista muun oppilaan vanhemmat ovat valtuuston yksimielisestä päätöksestä johtuen päätyneet samaan ratkaisuun. Kysynkin tässä julkisesti tässä ja tulen kysymään maanantaina 24.3. kouluillassa Säyneisen koululla, miksi sinä valtuuston vara puheenjohtaja Pekka Vartiainen syytät muita asiasta, kun itse yksimielisesti olet päättänyt koulumme kohtalon 12.12.2013 muiden valtuutettujen kanssa? Valtuuston päätöksestä johtuen Säyneisessä haluaisi käydä vain 16 oppilasta ensi syksystä alkaen. Vastausta odottaen.

mitämitä?Re: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 21.04
Eli syykö onkin yksin ja ainoastaan kaksiopettajaisuudessa ? Muitako ongelmia ei ole ? Selittäkää miksi kaksiopettajaisuus on ongelma. Mitkä ovat syyt miksi näette sen ongelmana? Jos koulu jatkaisi 3 opettajaisena niin lähtijöitäkö ei olisikaan ?

kuka tietääRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 21.06
Kyllä kai yhdistelmäluokassa on oltava avustaja,jotta tunteja voi jotenkin jakaa ?

Lasten vanhempiRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 21.11
Kyllä! Nimenomaan siinä. Lupaan lapseni jatkavan Säyneisessä enkä siirrä Juankoskelle, jos Säyneisessä on ensi syksynä kolme päätoimista opettajaa. Erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille pitää jo lain mukaan tarjota asian mukainen eityisopetus.

! Re: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 21.40
No niin hyvät päättäjät,onko tasavertaista kohtelua,jos opettajia vähennetään ja erityisopetusta karsitaan ?

!!Re: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 21.56
Vai tälläkö toimenpiteellä on valmisteltu koulun alasajoa,kun mitkään muut toimenpiteet eivät ole aiemmin auttaneet? Raukkamaista käyttää pelinappuloina lapsia ja heidän vanhempiaan!!! On kyllä niin läpinäkyvää johdattelua ollut tämä homma, hävetkää päättäjät ja valmistelijat ja muut. Luuletteko että näillä päätöstensä kanssa painivilla vanhemmilla on helppoa ja miksi nämä lapset teidän tekojenne seurauksena pitäisi saada Juankoskelle,pois omasta lähikoulustaan. Samalla lähikoulunsa menettäisivät muutkin nykyiset ja tulevat oppilaat !

heiRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 22.38
No voi hyvänenaika, minä kirjoitin jo aiemmin, että Säyneisen koululla on kokoaikainen kouluavustaja.

Jos vanhemmilla on niin heikko usko opettajiin, etteivät he kykenisi opettamaan n. 15 oppilaan ryhmää. Silloin on totisesti parempi siirtää lapsensa yli 20 oppilaan ryhmiin, ja tiiviimpi tahtiseen opiskeluun.
Erityisopetus on lakisääteinen, jonka on tapahduttava ensisijaisesti lapsen lähikoulussa. Se pitää vaatia!

Jostakin niitä säästöjä on etsittävä Säyneisen koulullakin, kun oppilasmäärä on vähentynyt. Eikö vanhemmat voisi katsoa, vaikka syyslukukauden, miten lapsella menee kaksiopettajaisessa koulussa ja tehdä ratkaisut sitten.

Kuulostellaan vielä sitä, onko oppilaskohtaiset laskelmat tehty oikeaoppisesti, vai tempaistu taas hatusta. Jos näin on, niin sitten vaatimaan sitä kolmatta opettajaa.

ABRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 22.45
Väki vähenee ja jostakin on koulutusmenoja vähennettävä. Mistä vähennetään on juankoskiseen tapaan täysin korruption, sulle-mulle -politiikan ja nepotismin kysymys. Ei siihen järkiperusteet vaikuta mitään. Kyllä syyt aina keksitään.

Pekka VRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 23.05
Moro,
ennen kuin AB aloittaa horinan, olisi hänen tutkittava laskutaitoisen virrkamiehen laskelmia ja sitten miettiä missä ollaan menty perseelleen, jos ruokahuolto/oppilas maksaa n. 30 euroa päivässä. Siis yksi ruokaannos - kouluruokaannos päivässä.
Jos sinulla ei ala vilkuttaa vintissä jotain, on sinun ostettava uusi lamppu. Kyllä saadaan laskelmat tehtyä vaikka millä tavoin, jos niitä ei eritellä ja perustella ja näytetä tosiasiallisina.

Pekka VRe: Näinkö sivistysvaltiossa....5.3.2014 23.42
Moro,
kyse on ollut koulun kohtalosta. Joka kaksiopettjaisena tai ei ollenkaan. Tarkoitan tällä sitä, että sinäkin tiedät, että Säyneisen koulu on ollut lakkautusuhan alla jatkuvasti vuodesta 2008. Oli tehtävä ratkaisu, jolla säilytettäisiin Säyneisen koulu ja siten hyväksyin sen. Olin ja olen vieläkin sitä mieltä, että kaksiopettajaisena se toimisi aivan hyvin, sillä Säyneisen koululla on vain hiukan yli 30 oppilasta. Juankoskella on selkeästi suuremmat luokkakoot, ja yhdenvertaisuuden takia koulujen opetus on toimittava samoilla ehdoilla. Myös asiantuntijoiden mukaan pienissä kouluissa, joissa on kaksiopettajainen opetus ja oppilaat voivat olla vanhempien lasten kanssa, edistää nuoremman lapsen sosiaalista elämää. Mutta myös monissa kunnissa olevien samankokoisten ja hiukan suurempien koulujen opetus on yleensä kaksopettajaista.
Erityisopetus on laissa säädetty subjektiiviseksi lapsille, joilla on asiassa lääkärinlausunto. Kunta voi kuitenkin määrätä missä erityisopettus toimitetaan. Mutta jos tarvetta löytyy, on siitä käytävä uusi keskustelu sivistyslautakunnassa. Myös jos esim. muuruveden koulussa on erityisopetus, on se järjestettävä myös Säyneiseen.

Olen kokouksessa torstaina, joten voit kysyä kysymyksesi muilta luottamushenkilöiltä, jos on paikalla. Minä vastasin omilla sivuillani kysymykseesi.

Ja vielä lasten vanhemmalle, en ole syyttänyt ketään, vielä, sillä koulua ei ole vielä lakkautettu, vaikka sitä haluaisitkin. Minä puolustan kotikuntaani ja kotiseutuani, ja peruspalveluja ja varsinkin lähipalveluja. Ja jos et ole asiaa vielä huomannut, en voi muuta kuin ihmetellä. Mutta jokainen taaplaa omalla tavallaan, minä nimeni ja omien päätösteni takana ja toiset nimimerkeillä suuta soittaen ja uhoillen ja häiriköiden. Suunsoittamisella nimimerkin takaa ei tule kuin huonoa perunasoppaa.

Itse toivon, että asiat saadaan rauhassa selvitettyä ja lapset parhaaseen ja turvallisempaan kouluun ja opetukseen. Ja sellainen paikka löytyy Säyneisestä, ei pitkien matkojen takaa.
On myös siis tehtävä uusi päätös Säyneisen koulun uudesta opettaja rakenteesta ja opetuksesta ja leikattava kuluja ruokahuolto. kiinteistöhuolto ja siivoushuollosta, sekä kiinteistön maksullisesta käytöstä kulujen mukaisesti.

hahRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 0.34
Mitenhän siivouksesta vielä leikataan, kun siitä on leikattu eniten. Koulun puolella siivousaika 3,5h /vrk. Kaupungin sivuilla lukee, että puhd. palvelut on kaupungin kustannustehokkain yksikkö. Eikö tämä jo todista, että siivoojien persnahasta on ainakin osattu nyhtää. No tämänkin "arkkitehti" otti ja lähti etsimään suojatyöpaikkaansa muualta. Kaupungilla on 10 siivoojaa ja nämäkö tarvitsee esimiehen. Ottakaa selvää paljonko siivousfirmoissa esimiehellä on alaisia.

ei kirvestä kaivooonRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 7.09
No niin, onko niin ,että vanhemmilla ei ole luottamusta opettajistoon ja siksi je eivät haluaisi lastensa olevan kaksiopettajaisessa koulussa?
Jos opettajat ovat nohevia ja asialleen omistautuneita ei voi olla vaikeuksia selvitä kahdessa ryhmässä. Ja lisäksi on oltava avustaja,jotta ryhmiä tietyissä lukuaineissa voidan jakaa?
Ryhmät toistaiseksi eivät olisi suuria mutta jos oppilasmäärä lisääntyy?
Peruskysymys varmaan edelleen on se,miksi vanhemmat eivät luota opettajiin? Miksi? Miksi asiat ovat ajautuneet siihen pisteeseen,että luottoa ei ole? Eikö tätä asiaa voi selvittää ja palauttaa luottamus opetuksen toimivuuteen? Mikä tässä voi olla niin vaikeaa? Jos opettajilla ja sivistystoimella on tahtoa selvittää asiat vanhempien kanssa ja luoda luotettava opetusympäristö,ei kai tässä voisi olla ongelmaa?
Ei tämä voi olla niin vaikeaa, jos molemminpuolista halua ratkaista ongelmat löytyy? Ja sen pitää olla molemminpuolista se halu, niin opettajilla kuin vanhemmillakin. Selvittelemään vaan asiat !
On todella enemmän kuin surullista,jos tässä vaiheessa annetaan asioiden ajautua tähän tilaan, tai on annettu mennä. Tulevaisuus voisi olla ihan jotakin muuta kuin kuihtuva kyläkoulu, tulevaisuus voisi olla toimiva ja elävä taajamakoulu uusien koulupiirijakojen myötä.
Nyt sitä yhteistyötä tekemään, ja homma toimimaan!!!!

sa,aRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 7.10
siis jos oppilasmäärä jatkossa lisääntyy on varmaan aiheellista palata kolmiopettajaiseen järjestelmään?

oikeat opettajatRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 7.12
Jos koululla olisi Korhosen Juhanin ja Pirkon kaltaisia vanhanajan opettajia ei ongelmia olisi ikinä tullutkaan!!!! Ja jos olisi niin ne olisi selvitetty jo aikoja sitten!

VinkkiRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 7.32
Kannattaa käydä sivustolla pienetkoulut.blogspot.fi ,siellä paljon mielenkiintoista luettavaa. Esim otsikon Mitä tehdä jos koulu aiotaan lakkauttaa, löytyy opettaja Seppo Pirhosen tekstiä, jossa paljon ajatuksia.

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 13.36
No niin, nim. merkki Lasten vanhempi paljastaa yllä ehkä yhden keskeisen syyn, miksi Säyneisten koulu on taas otettu liipasimelle.

Kysymyksessä voi ollakin ainakin jonkun äidin oikea huoli heikentyneestä opetuksen tasosta, kun Säyneisten koulusta tehtiin johtaja Kärttysen ohjauksessa kaksiopettajainen valtuuston kokouksessa 12.12.2013.

Johtaja Kärttynen oli havainnut, että säästöä syntyy, kun Säyneisten koulusta poistetaan yksi opettaja. Hyvin päätelty johtaja Kärttynen. Kyllä opettajallekin pitää palkkaa maksaa. Päätös on jo osoittautunut hölmöksi. Hölmöt päätökset pitää purkaa ja tehdä uusi parempi päätös.

Taannoista päätöstä tehtäessä päättäjillä ei ollut käytettävissään edes luotettavia koulutustoimen kustannuksia kouluittain puhumattakaan koulutuskustannuksista kustannuslajeittain. Oli vain johtaja Kärttysen epämääräiset oppilaskohtaiset kustannuslaskelmat ja huhupuheet. Huhupuheiden perusteella ei voida eikä pidä päätöksiä tehdä, vaikka sitä enemmistö haluaisikin.

Voi kamala! Tehtiin siis tyhmä päätös. Mutta ainahan voi tehdä uuden vähän viisamman päätöksen, kun tosiasiat on yhdessä selvitetty.

Juankosken kaupunki ei kaadu siihen, että Säyneisissä on lähikoulu, jossa on asianmukainen opetushenkilökunta. Kysymys näyttää olevan viime kädessä vain yhdestä opettajasta. Juankosken kaupungin kaatumista ei pidä enää pelätä, koska kaupunki on jo kaadettu tyhmien päätösten vuoksi.

Johtaja Kärttynen on keksinyt nyt siiten sen, että pannaankin Säyneisten koulu kokonaan kiinni, niin sitten ne säästöt vasta kasvaa. Johtaja Kärttysen logiikan mukaan Juankosken koulutuskustannukset optimoituu silloin, kun Juankoskella ei ole yhtään koulua. Koulutus on silloin siirretty isompiin kouluihin Kuopioon.

Nyt, kun johtaja Kärttysen hiekkalaatikossa on kivitetty muutama vuosi yhtä soittoa oppilaita ja oppilaiden vanhempia, on syytä avata koulujen opettajainhuoneiden ovet.

Laskelmieni mukaan Juankosken koulutoimessa on ainakin seuraava henkilöstö:
Opettajat:(yhteensä 62 kpl)
- Ruukin koulu, lukio ja Törmän koulu 35 kpl
- Juankosken koulu 19 kpl
- Muuruveden koulu 6 kpl (osa-aikaiset muk. lukien)
- Säyneisten koulu 2 kpl
Avustava- ja hallintohenkilöstö (yhteensä 12 kpl)
- Ruukin koulu 5 kpl
- Juankosken koulu 1 kpl
- Muuruveden koulu 5 kpl
- Säyneisten koulu 1 kpl

Vuoden 2012 tilinpäätöksessä tämän porukan palkkakustannukset olivat noin 4 milj. euroa ja ilmeisesti vuonna 2014 noin 4.5 milj. euroa.

Kun vertaa opettajien lukumäärää koulutettavien lukumäärään, nähdään, että keskimäärin yksi opettaja opettaa suunnilleen vain noin 10:tä oppilasta. Tuota ei voi pitää mitenkään ylivoimaisena tehtävänä. Opetuspäiviä on vain 189 vuodessa. Sisävesilaivan kapteenilla taitaa olla vielä vähemmän työpäiviä vuodessa.

Puusta katsoen Juankosken opetushenkilökunnan kokonasimäärä näyttää täysin riittävältä, mutta meille kaikille olisi hyväksi, jos opettajien opetustehtävä katsottaisiin laajemmaksi kuin vain tepasteluksi opettajainhuoneessa ja opettajainhuoneen sekä luokan väliseksi liikuskeluksi. Entisenä opetushenkilönä kuitenkin tiedän, että kyllä opettajakin joutuu tekemään paljon kotityötä virkansa eteen, jos aikoo hoitaa kunnolla tehtävänsä.

Aivan hyvin voitaisiin kuitenkin harkita, että opetushenkilöstön vastuu koskee myös lähikouluja siten, että koulutuskeskuksesta opettajat jalkautetaan asiakkaiden luokse heidän tarpeidensa mukaan, eikä niin päin, että oppilaat kuskataan takseilla syrjäkylistä koulutuskeskukseen, jotta opettajien ei tarvitse astella sen pitempää matkaa kuin korkeintaan opettajainhuoneesta omaan vastuuluokkaansa. Nykypäivänä opettajan 20 km:n matka taittuu maaseudulla vaikka kaupungin omistamalla vanhalla Ladalla noin 15 minutissa.

Liikunnanopettaja sentään saattaa joutua virkansa puolesta käymään jopa urheilukentän laidalla tupakalla.Tällainen tapa oli ainakin allekirjoittaneen entisellä liikunnan opettajalla, joka seurasi poikien potkupallon peluuta aina pari tuntia viikossa.

Sosiaalilainsäädännössä tunnetaan sellainenkin käsite kuin "lapsen etu".
Mielestäni "lapsen etukin" vaatii sitä, että Säyneisten koulun alasajohanke on syytä pikimmiten lopettaa.

Perunakellaripäättäjät eivät ole tajunneet tulla maan pinnalle haistelemaan maailman tuulia. Johtaja Kärttynekin on vain itkenyt sitä, että oppilaat Säyneisissä vähenee vuodesta toiseen, mutta hänellä tai Juankosken Nerolla ei ole ollut mielessään mitään kehittävää ajatusta suunnan muuttamiseksi.

Se nyt joka tapauksessa on kaikkien muiden tiedossa, että Säyneisten koulu on hyvässä kunnossa ja siellä voidaan siirtyä tarjoamaan eri tyyppistä erityisopetustakin vaikka naapurikunnille. Nytkin koulussa on käsittääkseni Törmän erityisopetusta.

Heitän tässä nyt vain eräänä ajatuksena vaikka koodaukseen erikoistuneen luokan. Jos vain toimeen tartutaan, niin Säyneisten koulusta voidaan kehittää mallikyläkoulu nykyaikaa varten. Eikä se itse asiassa maksa mitään muuta kuin tahtoa ja ideoita. Johtaja Kärttyseltä ja Juankosken Nerolta ne näyttävät valitettavasti puuttuvan.

Tällaiseenkin hankkeeseen EU varmaan mielellään työntää muutaman miljoonan euron alkupääoman. Asiassa ei tarvita muuta kuin hakemuksen kirjoitus ja postitus. Pyytäisin, että Moro Pekka Vartiainen junailisi tämän asian kuntoon. Sari Essayah voisi varmaan myös avustaa meitä viisailla neuvoillaan.

Virossa tällaiset koodausluokat näyttävät olevan nykyään hyvin suosittuja ja yleisiä. Tällaisista luokista tulee sitten aikaa myöten mahdollisesti jopa Bill Gatesin tai Jobbsin kaltaisia bisnesneroja.

Eikä heikosti ole mennyt Suomessakaan Rovion Angry Birdillä ja Supercellillä noiden pelien kanssa. Olen ollut panevinani merkille senkin, että peleillä tienaa huomattavasti paremmin kuin lampaanviulu- tai hampputehtailulla raskaasti tappiollisessa Keskustan Keittiössä.

ABRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 16.32
Ideoita on turha esittää. Kepuloiset toimeenpanevat vain omat ideansa. Sitä varmemmin vastustavat hyviä ideoita, mitä innokkaammin niitä esitetään. Näin on marjat Juankoskella.

ABRe: Näinkö sivistysvaltiossa....6.3.2014 19.13
Juankosken johto verhoutuu aina asioiden valmistelun taakse salatakseen niitä. Kyllä naurattaa, kun lueskelee tätä valmistelusta tehtyä väitöskirjaa ja vertaa Juankoskeen. Tässä on hyvää aineistoa sille, joka tekee Juankosken tapahtumista romaanin, elokuvan tai tutkielman:

https://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/handle/123456789/47/jalonen.pdf?sequence=1



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: