Keskustelu

MikaPekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle11.4.2014 11.27
Sivistyslautakunrta käsittelee asian:



Valmistelija/lisätiedot:

Sivistystoimen osastopäällikkö / Juantehtaan koulun rehtori Jari Karttunen,

puh. 040-709 8442, jari.karttunen(at)juankoski.fi



Pekka Vartiainen on tehnyt oikaisupyynnön (liite 17) koskien sivistyslautakunnan salassa pidettäviä yksilöä koskevia päätöksiä. Kyseessä olevat asiat on käsitelty omana listanaan, josta on tehty erillinen pöytäkirja. Tällä käytännössä turvataan, ettei salassa pidettäviä asioita pääse vahingossa sähköisesti julkaistavien pöytäkirjojen yhteydessä julkisuuteen. Tämä on käytäntö mm. kaupunginhallituksen kokouksissa, eikä siltä osin poikkea kaupungin muiden hallintokuntien käytännöistä eikä sivistyslautakunnan aikaisemmista käytännöistä.



Salassa pidettäviä päätöksiä ja tietoja ei saa panna luvatta yleisesti nähtäväksi, kunnan internet-sivuille eikä sisäiseen verkkoon. Toimielimen jäsenet eivät saa muodostaa niistä kotiarkistoja. Salassa pidettävät asiakirjat on palautettava kunnan toimesta hävitettäväksi.Asiakirjoja ei saa käsitellä, säilyttää eikä hävittää niin, että ne voivat joutua sivullisten käsiin. Jokainen on rangaistusvastuun uhalla vaitiolovelvollinen salassa pidettävistä tiedoista.



Salassa pidettävien asioiden osalta voi toki olla kohtia, jotka eivät välttämättä edellytä salassapitoa. Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. On kuitenkin eri asia, pitääkö yksilökohtaisista päätöksistä tai niiden osista tiedottaa yksityiskohtaisesti esim. netissä julkaistavien pöytäkirjojen muodossa.



Päätökset, jotka koskevat kunnan yhteisten asioiden hoitoa, edellyttävät tiedottamista. Yksityishenkilöä ja ? asioita koskevat päätökset eivät yleensä edellytä yksityiskohtaista tiedottamista, vaikka tiedot olisivat julkisia.



Vaikka päätös sisältäisi osia, jotka eivät välttämättä ole salassa pidettäviä, eivät ne välttämättä edellytä aktiivista tiedottamista esim. nettisivujen kautta. Tämä ennen kaikkea silloin, jos kyse on yksilöpäätöksestä ja se sisältää yksilöä koskevia tietoja.



Salassapitosäännökset eivät kaikilta osin ole ihan yksiselitteiset ja esim. kysymys siitä, pitäisikö oppilaiden yksilöpäätöksissä pitää julkisena tietona oppilaan nimi ilman perusteluja, täytyy tarkastella myös yksityiselämän suojan kannalta. Lainvalvontaviranomaisten ratkaisuissa yksityiselämän suojaa on pidetty julkisuutta ja sananvapautta painavampana perusoikeutena.



Nimeltä mainittujen oppilaiden koulupaikka- ja koulukuljetushakemuksien sekä henkilöiden vahingonkorvaushakemuksien sisältämiä tietoja on vastaavasta syystä perusteltua käsitellä salassa pidettävinä. Myös tiedot henkilöiden vapaa-ajan piiriin kuuluvista asioista on syytä katsoa salassa pidettäviksi.



Perusopetuslain 42§ määrittelee tiettyjen oppilaspäätösten osalta muun valitusmenettelyn kuin oikaisupyynnön. Yksilöä koskevien päätösten osalta asianosaisella on mahdollisuus tehdä valitus joko aluehallintovirastoon tai suoraan hallinto-oikeuteen, riippuen asiasta. Pelkästään koulupaikan myöntämistä koskevaan asiaan haetaan muutosta oikaisupyynnöllä, jos asiaan ei liity muita seikkoja.



Pekka Vartiainen ei kyseisten päätösten osalta ole asianosainen. Oikaisupyynnöstä ei tarkalleen ilmene, mihin yksilöä koskevaan asiaan hän oikaisua vaatii ja kenen osalta. Olisi myös hyvä tarkemmin selvittää, mistä hän on saanut tietoja asioiden käsittelystä, ovatko tiedot peräisin asianosaisilta vai onko joku taho rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan salassa pidettävien asioiden osalta.









Ehdotus

Sivistyslautakunta ei ota tutkittavakseen Pekka Vartiaisen oikaisupyyntöä.

Sivistyslautakunta on käsitellyt asiat salassa pidettävinä perustuen lakiin viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24§. Asian käsittelyssä ja kirjaamisessa on menetelty kuten vastaavissa yksilöpäätöksissä aikaisemminkin.









Päätös
"

Pekka VRe: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle11.4.2014 12.34
Moro,
julkisuusperiaate ei todellakaan tarkoita henkilötietojen paljastamista julkisuuteen, vaan kyse oikaisussani on se lainvastainen menettely, jossa pöytäkirjaan, siis julkiseen, ei kirjata salaisen asian pöytäkirjamerkintää, pykälää, ja siihen liittyvää julkista intressitietoa--- kuten tässä tapauksessa kyse on erittäin suuresta julkisesta intressista: saako jokainen juankoskelainen itse valita koulunsa ja saada kuljetuspalvelut julkisin varoin.

Professori Onni Mäenpää kirjassaan "Julkisuusperiaate" kirjoittaa seuraavaa: Kuntalaisten tiedonsaantioikeudesta huomioon ottamisen perustasta säädetään julkisuuslain 3§:ssä (lain tarkoitus): Lain tarkoituksena on toteuttaa avoimuutta ja hyvää tiedonhallintatapaa viranomaisen toiminnassa, antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, mahdollistaa vapaa mielipiteen muodostus julkisen vallan käyttöstä ja antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa oikeuksiaan ja etujaan( menettelyn tasapuolisuus). "

Kun haluan oikaisua sivistyslautakunnan päätökseen menettelyvirheen takia, haluan siten myös selkeän linjan siitä, miten kunnan koululaiskuljetukset hoidetaan tasapuolisesti ja onko todellakin ilman erityisiä seikkoja jokaisella lapsella vapaus valita lähikoulun sijaan koulu matkojen päästä.
En halua tietää ketkä haluavat siirtyä eri kouluihin tai miksi, vaan haluan sivistyslautakunnan toimivan julkisuusperiaatteen, kuntalain kokousmenettelyperustein ja hallintolain ja perustuslain mukaisesti.
Jos sivistyslautakunta vertaa kaupunginhallituksen salailumenettelyä omaan lautakunnan menettelyyn, on myös kaupunginhallituksen "salaiset kokoukset" lopettava ja siirryttävä pimeästä keskiajasta hyvän hallinnon menettelyaikaan.
Lain mukaan eri toimielinten pöytäkirjoihin on kirjattava §-asiat,, mutta jos kyse on salaisista asioista, kuten henkilötiedoista, on pykälä silti merkittävä ja keskeinen asia on tultava julkisuuteen , varsinkin kun kyse ei ollut mistään henkilötietoasiasta, vaan annetaanko lupa muuttaa lähikoulua toiseen kunnan kouluun. Kyse on siis erittäin isosta ja kuntalaisia koskevasta asiasta, jolla on suuria vaikutuksia kunnan kouluverkkoon ja taloudellisesti siten vakavasta asiasta. Kaupungin johtava sivistysviranomainen ei halunnut asiaa esille julkisuuteen ja laki taasen velvoittaa yleisen asian julkistamista ilman henkilötietoja.
Jos asiaa ei käsitellä uudelleen, vien asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. On aika muuttaa hallintomenettelyä , jopa Juankoskella.

KKRe: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle11.4.2014 14.41
salailu pois kunnan touhuista.

Pena T.Re: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle11.4.2014 17.25
On tyypillistä kepulaista menettelyä vaatia noitavainoa, kun muka jokin asia on "vuotanut" julkisuuteen. Ei ole ensimmäinen kerta.
Lakien noudattaminen on Juankosken johtokoplalle erityisen vaikeaa, koska jotkut päätökset ja menettelyt eivät kestä päivänvaloa. Karttunen lienee saanut neuvoja esittelytekstin laadintaan hallintojohtaja Matinniemeltä, Juankosken salailujen äidiltä. Lakeihin vetoaminen ymmärtämättä asiaa on niin juankoskelaista, että...
Mitään epäkohtia meillä ei korjata oman harkinnan perusteella, vaan vasta tuomioistuimen päätöksellä... eikä aina edes sillä. Muistetaan Kuopion hallinto-oikeuden päätös asianajotoimistoille tehtävistä viranomaistehtävien delegoinneista: Päätökset on purettava. Näin ei tehty, eikä peritty korvauksia Kangasperkolta satojen tuhansien eurojen laittomasta käytöstä, vielä kaiken lisäksi jäävinä.
Kuten on nähty, Pekalta ja minulta yritetään salata kaikki mahdollinen ja vaatimuksiamme laillisesta toiminnasta ei kuunnella.
"Lailla on maata rakennettava".

turhaa uhkailla ketäänRe: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle12.4.2014 13.24
Jos siv.toimenjohtaja olisi ollut Säyneisessä keskustelu ja kuunteluillassa hän olisi itsekin kuullut,mistä tieto asian käsittelystä tuli ilmi, ja vilahtihan Se edellisellä viikolla siv.ltk esityslistallakin mutta poistui loppuviikosta sieltä.

Pekka VRe: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle12.4.2014 13.40
Moro,
minusta tuntuu siltä, että sivistystoimen johtaja ei ole tutustunut oikeusasiamiehen moitteisiin Juankosken salailuista. Muuten moite sivuutettiin hallituksen kokouksessa kokonaan. Pena voisi laittaa moitteet uudelleen sivulle.

Minä yhä edelleen vaadin sitä, että kaikkien kokouspöytäkirjojen sisältöön kirjataan kaikki käsitellyt pykälät, joka on muuten kuntalain mukaan perusvaatimus. Pöytäkirjan salaista osaa, kuten henkilötietoja, ei tarvitse antaa julkisuuteen, mutta päätös kuitenkin.
Suomen perustuslaissa on annettu mahdollisuus hakea muutosta viranomaisen päätöksiin ja koska päätös koski erittäin laajaa asiaa ja kaupungin taloutta (kuljetusmäärärahojen muutos), olisi päätös ehdottomasti pitänyt tulla julki. Vain henkilötiedot olisi pitänyt peittää tai se osa olisi pitänyt kirjata salattuun liitteeseen.
Juankoskella eletään salailun vuosisadalla, vaikka uusi hallintolaki, hyvän hallinnon koodisto on ilmestynyt, kuten myös onneksi paljon oikeustapauksia, jossa peittely ja salailu pyritään kitkemään kuntien hallintomenettelyssä.

mikä kaiken takana Re: Pekka Vartiaisen oikaisupyyntö sivistyslautakunnalle12.4.2014 14.15
Asioita viedään kiireellä piilossa eteenpäin,jotta ei ehtisi kukaan niihin mitenkään reagoimaan. Liekö ollut vähän liian hätäistä noiden siirtojenkin käsittely kun taitaa asiat olla vielä vaiheessa. Vai haluttiinko sillä jouduttaa jotain päämäärään pääsemistä?



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: