Keskustelu

ABPakkoliitoksista luovutaan11.4.2014 12.33
Hallitus perui suunnitelman kaupunkiseutujen pakkoliitoksista:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288676232055.html

Ei tämä Juankoskeen vaikuta. Paljon tehokkaampi keino on säädellä kuntien valtionapuja. Se pakottaa kyllä liitoksiin. Näyttää myös luottoluokitus putoavan, joka sitten nostaa korkoja ja velalliset kunnat kärsivät.

kristallipallon tuijottelijaRe: Pakkoliitoksista luovutaan11.4.2014 23.26
Olen jo kirjoittanut oman näkemykseni hallituksen pakkoliitoksia koskevan järkevän päätöksen osalta Vapaan toiselle palstalle. Mutta kuitenkin on asiallista kommentoida vielä lisää, kun AB ottaa esille nyt nuo valtionavut, joita tullaan leikkamaan.

Kun näitä kuntien pakko- ja vapaaehtoisista liitosasioista on nyt jauhettu jo vuosikymmeniä ja on ollut milloin kepuloisen Mari Kiviniemen "parasta kuntaa" tai huonointa kuntaa, niin harvemmin on kukaan vaivautunut miettimään, miksi kuntakriiseihin on ylipäätään oikein tultu.

Yksinkertainen syy nähin kriiseihin on Suomen vanhentunut kuntalaki ja se, että myös perustuslaki sallii myös monenlaiset tulkinnat eri oikeusasteissa. Vasta viime aikoina EU on alkanut puuttua tähän Suomen kuntien mielettömään rahankäyttöön.

Lainsäädännöllisesti kunnilla on autonomia ja kunnat ja valtio ovat yhdessä rahoittaneet kuntien peruspalvelut. Kunnat ovat taas saaneet lähes rajatta lainaa, kun lainsäädännöllisesti Kuntatakaus on huolehtinut halpakorkoisesta lainasta. Suomessa kunta ei voi mennä konkurssiin, kuten esim. USA:ssa Detroit. Kysymyksessä on Suomessa sama ilmiö kuin Kreikalla EU:ssa.

Suomen kunnissa onkin rahaa kylvetty varmaan miljardeja euroja kunnissa täysin tuottamattomiin kohteisiin ja usein perustelu on ollut työllistäminen. Todellisuudessa kuntien mielettömillä hankkeilla ei ole luotu pysyviä työpaikkoja ja valtionavutkin ovat menneet lähinnä siihen, että "kuntaveneissä" on ollut koko ajan tappi auki. Jokainen vesillä liikkunut tietää, että tappiaukinen vene vajoaa aaltoihin ellei kukaan äyskäröi.

Ruhtinaalliset valtionavut ovat huolehtineet siitä, että kovassa vesilastissa olleet "kuntaveneet" ovat vielä joten kuten pysyneet sillä äyskärillä pinnalla. Kun nyt valtionapuja ollaan leikkaamassa, niin on kohtalaisen varmaa, että uppoavia "kuntaveneitä" tulee kasapäin lisää ellei kuntiin tule ryhtiliike.

Kuntaliitokset eivät tätä kehitystä miksikään voi muuttaa, koska kohta meillä on jäljellä vain 9 isompaa vuotavaa "kuntavenettä" sanoisin jo että melkein "kuntakirkkoveneitä" eikä kenekään voimat enää riitä niiden äyskäröintiin.Telkkarissa Kuopion hallituksen puheenjohtajalla oli melko selvät sävelet velkaisten kuntien liittämisestä Kuopioon. Ei Kuopion rupea nostamaan veroprosentteja esim. Juankosken velkojen hoidon tai minkään muunkaan hyväntelkeväisyyssyyn takia.

Tarvitaan pikaisesti uusi tiukka kuntalaki ja jokaisen kunnan on itsenäisesti luotava oma kuntastrategiansa ja samalla hakeuduttava luonnollisiin kuntakumppanuussuhteisiin.

Kunnisshan ei ole mitään muita tehtäviä kuin samoja yhteisiä peruspalveluita. Kysynkin esim. sitä, miksi opettaja ei voi siirtyä opettajahuoneestaan opettamaan välillä vaikka läheiseen naapurikunnan koluun, jos vapaata kapasiteetia sattuu olemaan. Tällaisia ratkaisuja joutuu nykypäivä tekemään lähes kaikki yksityisellä sektorilla työkentelevät ihmiset. Miksi virkamies on tässäkin suhteesssa erikoisasemassa?

Karkkilan tapaus osoittaa, että Juankoskella tarvitaan Lex Juankosken Nero, jotta kunta saadaan jaloilleen. Koska sote-rtakaisusta on nyt päästy raamisopimukseen, niin Juankoskellakin voidaan keskittyä uuden kuntastrategian luomiseen Kuopion tasaveroisena kumppanuuskuntana. Juankosken kunnan tuhon aiheuttaneet päätöksentekijät, jos ovat osallistuneet rikollisiin tekoihin, on laitettava henkilökohtaiseen vastuuseen laittomista menettelyistään. Parin viikon nurkassaolo ei ole riittävä rangaistus kunnan tuhoamisesta.

ABRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 2.24
Kyllä näitä kunnan strategia- ja kuntakonserniasioita on mietitty ja uutta kuntalakia valmistellaan kuntaliitossa. Jos tutustut alla olevaan linkkiin, niin huomaat, että tällaiset juankoskelaiset töppäykset ovat hyvin tiedossa:


http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/uutisia/2014/Sivut/omistajaohjausta-vai-pelkkaa-politiikkaa.aspx

Minun järjelläni pääteltynä tapahtumaketju on sellainen, että huomataan Juankosken tarvitsevan niin paljon valtion apua, että se on kaikin puolin mahdotonta, mutta etenkin moraalisesti. Toisaalta ei ennen seuraavia vaaleja, josko silloinkaan, saada Juankosken töppäilyjä tehneitä vastuuseen ja erotetuiksi. Silloin mielestäni on ainoa keino antaa Juankosken liittyä Kuopioon ja kun tätä ei voi maksattaa Kuopion veronmaksajilla, niin viimein Kuopiolle annetaan ne valtion avut, jotka tarvitaan. Siis Juankoskelta vähennetään valtion apuja, mutta Kuopiolle annetaan. Näin saadaan suhmuroineet vapautetuiksi tehtävistään.

Tämä on tosi tehokas keino saada Juankoski Kuopion kanssa liitokseen. Ja tässähän ei pakoteta Juankoskea, koska se suorastaan hinkuu Kuopioon, vaan hienovaraisesti pakotetaan Kuopio. Muut Kuopion ympäryskunnat eivät ole samanlaisessa katastrofitilanteessa, missä Juankoski ja siis ovat asia erikseen.

Niin olen minäkin luullut Vennamon Veikon tapaan, että rosvot saadaan kiinni. Mutta lait ovat toistaiseksi sellaiset, ettei rosvoja saada kiinni. Miksi ei Pekka V esimerkiksi tee mitään tämän asian nopeuttamiseksi. Syy on se, josta hän minunkin on maininnut olevan naiivi, että kaupunginjohtajan ja hallituksen erottaminen on ilman uusia vaaleja mahdotonta. Ja todennäköisesti silloinkin kepuloiset saisivat enemmistön.

Kyllä valtio näkee sen, ettei Juankoskella löydy kyvykkyyttä hoitamaan kaupungin asioita ja systeemiin täytyy saada muutos. Kyvykkäät pienkunnat saavat jatkaa itsenäisinä, mutta kyvyttömyytensä näyttäneet eivät.

Ikkunapöydän raatiRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 10.07
Meidän pitää antaa ohjakset Kaavin ja Rautavaaran johdolle. Ehkä 9000 asukkaan palveluyhteenliittymä voisi toimiakin. Koko Juankosken johto voidaan sanoa irti, ja johto tulee ostopalveluna ulkoa.
Tavoitteeksi1-2 milj. euron vuosittaiset ylijäämät ja kunnallisveroprosentin hidas laskeminen.
Maailmanlopun profeettojen ei kannata enää tarjota lääkkeitään, koska niitä on nautittu koko 2000-luku. Tehdas ja Biolämpö konkurssiin ja keskusrikospoliisi tutkimaan papereita.
Siitä se siilaantuu ihan itsestään.

kristallipallon tuijottelijaRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 16.14
Minun moraalini ei kyllä millään hyväksy AB:n ehdotusta, että Juankoski uitetaan Kuopion syliin valtion toimesta, kun yksi ja ainoa syy Juankosken katastroofiin on Juankosken Nero kepuloisklaaninsa kanssa.

On täysin mahdoton ajatus, että Juankosken Neron luoma noin 100 tarpeettoman virkamiehen armeija vielä siirrettäisiin Kuopion veronmaksajien kontolle vähintään viideksi vuodeksi.

Oletko AB ajatellut sitä, miltä näyttää Kuopion kaupungintalo, kun sinne jouduttaisiin rakentamaan oma uusi siipirakennus Juankosken Nerolle ja hänen tarpeettomalle porukalleen. Kuopiolaiset voisi tykätä asiasta myös kyttyrää, koska uudessa juankoskisten siipirakennuksessa olisi melkein yhtä paljon porukkaa, kun Kuopion kaupungin omassa hallinto-organisaatiossa.

Muistaakseni Kuopion kaupungin keskushallintokin hoituu nykyään vain 16 virkamiehen voimin, kun Neron luomassa organisaatiossa tarvitaan samoihin tehtäviin muistaakseni 43. Eihän tällaista touhua kukaan kuopiolainen tai valtiovaltakaan voi hyväksyä. Kaikillahan on hyvässä muistissa Liisa Hyssälän pähkähullu lääkelaitoksen siirto Kuopioon pari vuotta sitten.

Kuopio-liitoksen johdosta Juakoskella Senaattikiinteistön jo puolittain omistama kaupungintalokin jäisi tyhjilleen, vai ollaanko sinne nyt sitten kuitenkin perustamassa Nemea Bankin ensimmäistä konttoria - peräti pääkonttoria Patruunamäen Kartanon kylkeen. Kartanon uusi omistaja ei varmasti ota kuitenkaan asuinpaikakseen Juankoskea, koska vähän varakkaammatkin kartanonherrat ovat siirtäneet kirjansa Ruotsiin Suomen himoverotuksen vuoksi.

Ikkunpöydän raati on esittänyt minusta huomattavasti AB:n vaihtoehtoa järkevämmältä tuntuvan vaihtoehdon. Kun raadin ehdottamaan kuntaryppääseen vielä liitetään Tuusniemi, niin siinäpä alkaa olla jo mukavan kokoinen kuntaryhmittymä. Tarpeen tullen tätäkin kumppanuuskuntien rypästä voidaan laajentaa vaikka Helsinkiin saakka. Tällaisen kuntaryhmittymän on mukava seurata, kun Kuopio sen kyljessä tai sisällä pikkuhiljaa jatkaa kasvuaan. Voi olla, että tarvitaan vielä myös Lex Juankoski, ei Lex Juankosken Neroa, koska Neron toiminta on tutkittava muissa oikeuslaitoksissa.

Kun Tratta PBF ja biolämpö ovat kohta konkurssissa, niin alkaa Juankosken Neron ja hänen kätyreidensä keittämän käärmekeiton lusikointi. Lusikoinnin tuloksena kaikki Juankosken Salatut Kansiot avataan ja keskusrikospoliisi varmasti mielellään selvittää, onko Juankosken Nero sotkeutunut mm. selvältä rahanpesulta vaikuttavaan operaatioon liikemaailmassa entuudestaan täysin tuntemattoman ukrainalaisen huijarin hyväksi. Kun on viime aikoina seurannut uutisia, niin olen pannut merkille, että ukrainalaisilla liikemiehillä tuntuu olevan verissä tuo rahanpesu ja veronmaksajien kusetus.

Kun Juankosken pesä on selvitetty, niin Juankoskella voidaan katsoa täysin luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Orastavan kunnallisen aidon yhteistyön johdosta kaikkien kumppanuuskuntien veroprosentit lähtee myös ainakin lievään laskuun. Valtavat säästöpotentiaalit on löydettävissä, kun kaikkien kummpanuuskuntien täyspäiset neuvottelijat alkavat tutkia, miten toimintaa voidaan tehostaa sote-asioissa, koulutuskysymyksissä, kuljetuksissa, teknisissä palveluissa jne.

Sitäpaitsi mikään ei estä sitä, että suoritetaan kaikkien asian ytimessa olevien kuntien kesken "karttaharjoitus", jossa eri vaihtoehdot selvitetään talousasiantuntijoiden toimesta. Muutamassa viikossa saadaan exceliin kaksi taulukkoa, joiden alariveiltä voidaan lukea tulokset ja vertailla niitä.

Mitään vaikeuksia ei ole myöskään laskea yhteen em. kuntarakennevaihtoehtojen taseita, jolloin potaskan jauhaminen voidaan lopettaa siltäkin osin.

Minusta aivan hyvin riittää, kun nämä laskuharjoitukset tehdään vain tuleville viidelle vuodelle. Sen pitemmälle meidän ei tarvitse yrittää tiirustella. Sitten on jo taas uusien "karttaharjoitusten" aika.

On myös huomattava, että en edellisessä visioinnissani maininnut sanaa politiikka tai puoluepolitiikka. Kuntalaisten hyvinvointi ja raha ratkaisevat.

kristallipallon tuijottelijaRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 16.51
AB:lle kiitos hyvästä linkistä. Selvästi Kuntaliitossakin on havaittu asian ydin.

Kuntien hallinnossa asiantuntemattomat virkamiehet ja pikkupolitikot ovat tuhonneet käsittämättömän määrän pieniä kuntia omien tai puolueidensa intohimojen vuoksi.

Minusta voisi olla harkinnan paikka, kuinka pitkälle kunnallinen autonomia voidaan tulevaisuudessa sallia.

Pitäisikö kuntia todella ohjata vähän samaan tapaan kuin yrityksiä, mutta tietysti pitemmällä tähtäyksellä kuin kvarttaalitaloudessa.

Uudessa omistajaohjausmallissa voisi olla myös joitakin yleisesti hyväksyttyjä taloudellisia sääntöjä.

Yksi sääntö voisi olla, että kuntien tuloveroprosentti saa olla korkeintaan 18%.
Yrityksissähän on myös tällaisia tavoitteita. Yksi tällainen yrityksiä koskeva tavoitetaso on esim. pääoman tuotto. Yli suhdannekierron sen pitäisi ainakin metsäfirmoilla olla suunnilleen 13%. Näille säännöille on olemassa ihan oikeat laskentaperusteetkin. Ei niitä tuulesta ole temmattu. Talouden rautaiset lait määrää marssitahdin.

Jos kunnille on asetettu esim. verotukselle katto, niin kuntien on pakko mukauttaa toimintansa tulojensa tasolle. Suu on pantava säkkiä myöten, vaikka joku puolue tai puoluepamppu haluaisikin rakentaa omaan kylään jonkin tarpeettoman "siltarummun".

Hätätapauksissa esim. Kuntarahoituksella voisi olla rahasto, josta rahoitusta voisi kuitenkin saada, jos edessä on vaikka tarpeellisen ison koulun tai terveyskeskuksen rakentaminen. Kaikki isommat rakennushankkeet olisi kuitenkin ennen päätöksentekoa aina hyväksyttävä riippumattomien talousammattilaisten toimesta.

Sitä paitsi ei kuntienkaan tarvitse välttämättä omistaa itse kalliita kouluja tai terveyskeskuksia. Maailmahan on pullollaan kiinteistöyhtiöitä, jotka pystyy rahoittamaan tuollaisia koulu- ja terveyskeskusinvestointeja mennen tullen. Kunnille riittää aivan hyvin se, että ne voivat käyttää kyseisiä laitoksia välttämättömien peruspalveluidensa järjestämiseen.

Valco sopii edelleen hyvin esimerkiksi siitä, mitä puoluepolitiikka saa aikaan, kun sitä tyrkyttää teolliseen toimintaan.

ABRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 19.16
Minä koetan erottaa kyynisenä realistina sen, mikä on todennäköinen kehitys, siitä mikä olisi toivottavaa ja oikeudenmukaista. Olen jo pitkään sanonut, ettei Nero joudu mihinkään korvauksiin ja tuskin poliisi ryhtyy mihinkään tutkimuksiin. Perusvikahan on ollut yrittäjäryhmän houkuttelu paikkakunnalle eikä sitä aikoinaan kukaan muu vastustanut kuin kilpailija. Sen jälkeen Nero on turvannut taustansa noudattamalla kaupunginhallituksen päätöksiä ja konsulttien suosituksia. Jos on joitakin menettelytapavirheitä tapahtunut, ei ne johda muuhun kuin huomautuksiin.

Esimerkiksi Rautavaaralla ei ole halukkuutta yhdistyä minkään kunnan kanssa. Palveluyhteistyötä ne tietenkin selvittävät naapurikuntien kanssa. Olisi ne sellaiset pienet kunnat, jotka ovat noudattaneet tarkan euron politiikkaa ja saaneet kunnollisen kertyneen ylijäämän taseeseensa, tosi hulluja, jos yhdistyisivät jonkun Juankosken kanssa ja näin paikkaisivat Juankosken alijäämää. Sehän olisi kuin yksityistä köyhäinapua, jota kyllä ihmiset harrastavat, mutta eivät koskaan tässä laajuudessa.

http://www.rautavaara.fi/espk/khesi1442014.pdf

Eiköhän ne keskenään vapaaehtoisesti liittyvät kunnat ole pulassa olevia melkein aina tai jotenkin menestykseltään tasaveroisia. Viiden vuoden työllisyyssuoja puolestaan on niin hullu juttu, että se poistettaneen pikimmiten tulevilta liitoksilta nyt kun varsinaisista pakkoliitoksista on luovuttu.

kristallipallon tuijottelijaRe: Pakkoliitoksista luovutaan12.4.2014 22.11
Olen AB:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, että Juankosken "pommia" ei ota vastaan mikään kunta pommin nykyisessä kunnossa. Luulen, että tämäkin on aika realistinen ajatus.

Toivottavasti Neron luoma ilmeinen rahanpesuoperaatio selvitetään vielä poliisivoimin. Siihen tullaan melko pian todennäköisen Tratta PBF:n ja biolämmön konkurssin jälkeen. Neron saattaminen henkilökohtaiseen vastuuseen on varmasti vaikeata, mutta jäävinä salaa operointi ukrainalaisen huijarin piikkiin voi johtaa vastuunkantoon, vaikka heikko hallitus ja valtuusto ei siihen pystyisikään.

Juankoskellahan Nero on päätöksenteossa kykenemättömän hallituksen ja valtuuston yläpuolella, kun kuntalain mukaan hallitus on kaupunginjohtajan pomo ja valtuusto on taas hallituksen pomo. Juankoskella valtasuhteet ovat siis menneet päälaelleen, kun Vexi ja Hemppa eivät näytä oleva ajurin paikalla.

Voi olla, että Juankoskella tarvitaan vielä Lex Juankoski, jolla morsio saadaan houkuttelevaksi - tasaveroiseksi naapurikuntien kanssa.

Ei Juankosken tila niin heikko ole, että kunta ei selviäsi, jos johdossa olisi kunnollinen talousmies/nainen.

Loppujen lopuksi Juankosken alijäämä vuonna 2013 ei aivan mahdoton ole, jos otetaan huomioon, että 5.2 milj. euroon sisältyy jo yli 4 milj. euroa laitonta takausmaksua ja laittomia oikeudenkäyntikuluja ja avustuksia Tratta PBF-ryhmälle. Kysteristä voidaan hyvin irtisanoutua, Keskustan Keittiö voidaan sulkea ja terveyskeskus voidaan muuttaa atraktiiviseski laitokseksi jne.

Kunnassa on lukemattomia mahdollisuuksia toimia toisin ja parantaa sen taloutta. Tuntuu aika hullulta mm. se, että Juankosken pienellä lilliputtikaupungilla on oma vesi- ja viemärilaitoskin. Nykypäivänä tällaisia pikkupuljuja ei kannata kuntien itse pyörittää.

EU:ssahan vesi- ja jätevesihuolto luetaan nykyisin ns. yleishyödyllisiin taloudellisiin palveluihin, joiden järjestäminen on Suomessa vesilain mukaan kunnilla alueellaan. Järjestäminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kunnan tulee vällttämättä omistaa itse esim. pieni vesilaitos, joka usein on kunnissa eräänlainen suojatyöpaikkakin.

Kuntaliiton selvitysten mukaan pieniä kuntien vesilaitoksia on jouduttu runsain mitoin subventoimaan kuntien budjeteista ja vesilaitosten pääomavaltaisuus on voimakkaassa kasvussa.

Tästä syystä vesilaitosten omistuksiakin on alettu katsomaan uudelta kantilta ja näitäkin toimintoja on alettu ulkoistamaan. Kasvussa näyttää olevan myös alueelleiset vesi- ja jätehuoltolaitokset. Alueelliset vesilaitokset ovat tulleet tapetille siksi, että pieniä vesilaitoksia ei vaan nykypäivänä saada enää kannattaviksi ja toisaalta näiden laitosten monopoliasema ei saa johtaa kohtuuttomiin tuore- ja jätevesimaksuihin. Pienten kuntien jätehuoltoyhtiöiden pyörittäminenkin tuntuu myös täysin käsittämättömälta näpertelyltä.

Juankoskella ja sen naapurikunnissa voi aivan hyvin ja tulisikin viritä mielenkiinto tarkastella näitäkin yleishyödyllisiä taloudellisia palveluja täysjärkisten neuvottelijoiden kesken, koska aikamoiset pääomat näissäkin kohteissa kyseisillä kunnilla näyttää olevan haudattuna maan poveen. Veikkaan, että nämkään maahan haudatut pääomat eivät tuota mitään muuta kuin raskaita tappiota.

Vuosikausien kiistely Kaavin kanssa yhdestä röntgenistä, tuntuu muuttuneen Juankosken Neron päässä elämää suuremmaksi asiaksi ja tästäkin syystä neuvottelusuhteet naapurikuntiin ovat vähintäänkin viileät.

UntamoRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 13.44
Silloin, kun tuo kaikkitietävä AB imi peukaloaan ja kirjoitteli suomi 24 sivuille kartonkitehtaasta, niin todellinen mies ja tekijä, Pena Tolvanen, kertoi PB:n todellisista pyrkimyksistä, luottotiedoista, jotka haisivat paskalta ja ukranalaisesta tehtailijasta, jolla ei ollut mitään kokemusta eikä rahaa.
Pena sai syytteet niskaansa paikallislehdeltä, eri uutistoimistoilta, paitsi Hesarin taloustoimittaja Iivoselta.
Ukranalainen kertoi lehdistölle, kuinka joku tai joku ryhmä kehtasi epäillä hänen vilpittömyyttään. Ja kaikki uskoivat paskaan, paitsi Pena ja tietyt toiset luottamushenkilöt.
Silloin tämä sankari, AB, kirjoitteli äidin hameen takaa, eikä uskaltanut omalla nimellään tehdä mitään.
Tosi sankari....
Mutta Pena on sitä ja kun hän on myös kartonkitehtaiden ja yrpaperialan tuntija, hän teki omaa erittäin raskasta ja jopa uhrasi luottamustehtävänsä yrittääkseen saada Juankosken talouden kuntoon.
Täällä arvostetaan tekijää, ei pelkkää suunsoittajaa ja kirjoittelijaa.

valekonsulttiRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 15.35
Eikö sitä ole ymmärretty, että kuntaliitokset ovat tyhmiä, mutta samat hyödyt antava palveluyhteistyö viisasta? Näin voidaan edetä niin kauan ainakin, kun 5 vuoden suoja-aika on jäljellä.
Juankosken on ohennettava virkakuntansa yläpäätä ja teknistä puolta n. 30 hengellä. Siihen voi sisältyä 6 opettajaakin.

kristallipallon tuijottelijaRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 16.23
Valekonsultin esittämä laajamittainen kumppanuuskuntien välinen palvelyhteistyö on tulevaisuutta. Kun tällaiseen toimintaan liitetään vielä tehokas palvelusetelijärjestelmä, niin jopa alkaa palveut kehittyä.

Tällaisia asioita ei kuitenkaan voi suunnitella perunakellareissa. On noustava maan pinnalle ja aloitettava ennakkoluulottomat keskustelut naapurikuntien kanssa, kun sote-ratkaisun raami on nyt sovittu ja alkaa asian käytännön toteutus.

Käsitykseni mukaan suuri määrä sote-kustannuksista siirtyy nyt kunnilta leveimmille hartioille. Pelivaraa alkaa kohta olla.

vaikea vähentääRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 17.34
Ainoastaan kuntaliitokset mahdollistavat henkilöstömäärien merkittävät vähennykset. Tämä johtuu siitä, että pienissä kunnissa kuntien 500:sta tehtävästä useampikin tehtävä on voitu vastuuttaa jollekin tietylle henkilölle siitä syystä, että tämä yksittäinen henkilö on kunnassa ainoa, jolla on koulutus ja kelpoisuus näihin tehtäviin. Näin ollen kyseistä henkilöä ei voida irtisanoa. Pienissä kunnissa henkilöstövähennyksiin ei päästä edes luonnollisen poistuman avulla, koska eläköityneen tilalle on käytännössä palkattava uusi virkamies. Keskisuurissa tai suurissa kunnissa sen sijaan lunnollista poistumaa voidaan hyödyntää tehokkaasti, koska samoja tehtäviä saattavat hoitaa kymmenetkin virkamiehet, jolloin eläköityneen tai muista syistä irtisanoutuneen tilalle ei välttämättä ole tarve palkata uutta henkilöä. Valitettavaa vain on se, että kuntien vastuutehtävät kasvavat vuosi vuodelta, mikä käytännössä tulee johtamaan siihen, että henkilöstövähennyksiä ei oikein voi tehdä. Viiden vuoden irtisanomissuojasta ei oikeastaan ole merkittävää hyötyä muille kuin kunnanjohtajille ja joillekin harvoille osastopäälliköille.

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 19.16
vaikea vähentää on osittain oikeassa, että pienissä kunnissa henkilövähennykset voivat olla vaikeampia kuin isoissa kunnissa.

Kunnille on tosiaan sälytetty noin 550 tehtävää ja Henna Virkkunen on jo muutamaan kertaan kysynyt, miten miljardi euroa täältä säästetään. Kunnat ovat kertoneet saman tarinan kahteen kertaan kuin vaikea vähentää. Ainoa kunnista tullut ajatus oli, että osa tehtäviä siirretään valtion maksettavaksi. Tietenkään silloin ei kukaan ole vaivautunut miettimään, voidaanko asioita tehdä toisin.

Jos järjestystä tässäkään ei tule, niin VVM:n virkamiehet kyllä löytää keinot, joilla säästöjä tulee.

Minusta on turha verhoutua sen taakse, että ihmisillä ei pienissä kunnissa muka olisi riittävää koulutusta tai kelpoisuutta kunnallisiin tehtäviin. Tai että näitä usein varsin vähäpätöisiä tehtäviä ei jostakin syystä voisi siirtää jonkun toisen joutavan virkamiehen rooteliin.

Ei kunnalliset tehtävät ole sen kummempia kuin kaupan kassankaan tehtävät taikka nokikolarin ja sihteerin. Nykypäivänä ihmiset on hyvin viisaita ja nopeta oppimaan. Jo pikkulapsetkin osaa tietokoneiden käytön ja kaikki mobiilihommat. Kunnallisen paperipinon siirto pöydällä edestakaisin ei vaadi tohtorin tasoista tutkintoa.

Tehtävät esim. sosiaalipuolella eivät myöskään ole sellaisia, etteikö niitä tavallinen ihminen pystyisi oikein opastettuna hoitamaan.
Monet omaishoitajat ja perheet pystyy myös hoitamaan esim. lapsiaan ja vahuksiaan ilman mitään erityisempiä ongelmia. Kuntien virkailijoiden on aivan turha väittää, että vain he osaavat hoitaa kunnallisia perustehtäviä.

On tietysti selvää, että jokaisessa työssä täytyy olla asiallinen työjohto. Juankoskella on kuitenkin näköjään menty siihen, että johtajia täytyy olla lähes yhtä paljon kuin johdettavia. Tämä havainto puhuu sen puolesta, että joko johtajissa tai johdettavissa on noita kelpoisuusongelmia.

Huonolla johtajuudella eivät mitkään henkilömitoitukset riitä. Huomio tulee kiinnittää johtamisen laatuun kaikilla tasoilla. Johtajien kierrätys on tehtävä mahdolliseksi kunnallisessa organisaatiossa. On myös voitava tunnustaa, ettei kaikista ole johtajiksi.

Laatujärjestelmien käyttöönotolla on varmistettava se, että tehdään mitä luvataan. Toiminnat täytyy olla laatusertifioituja. Tokko Juankosken Nero on koskaan kuullutkaan tällaisista asioista.

Mitä tulee sitten esim. terveyskeskuksiin, niin jonkin penisilliini reseptin kirjoitukseen ei tarvita ylilääkäriä tai peräti professoria. Nykyään jo muutama sairaanhoitajakin on jo koulutettu näiden reseptien kirjoittamiseeen. Minusta fysioterapeuttijkin pystyy vallan hyvin penisilliinireseptin kirjoittamaan. Jos on vähän epävarma, niin sitten voi kännykällä kysäistä lääkäriltä, että voinko tällaisen reseptin kirjoittaa. Tässä tapauksessa tietysti lääkärin pitää olla tavoitettavissa reaaliaikaisesti eikä vasta kuukauden päästä.

On varmaan aihetta puuttua tuohon virkailijoiden koulutus ja kelpoisuuskysymykseenkin tulevaisuudessa vähän tarkemmin. Aika monet näistä säännöksistä eivät varsinaisesti perustu mihinkään tosiasiaan, vaan ovat itse asiassa ammattiyhdistysliikkeen piiristä tulleita kutyymejä. Tarkoitushan noissa ammattiyhdistysliikkeissä tuntuu olevan järjestellä asioita lähinnä siten, että mahdollisimman vähän joudutaan tekemään muutoksia työpaikoilla.

Lisäksi lähes kaikissa ammattihdistysliikkeissä työ on myös nykyään todettu hyvin raskaaksi ja uuvuttavaksi, jolloin työajat on meillä Suomessa kansainvälisen vertailun mukaan lyhyydessään ennätysluokkaa. Samaan aikaan myös työn hinta ja työn verotus sivukuluineen on meillä Suomessa hilattu maailmanennätysluokkaan. On selvää, että näillä periaatteilla tätä valtakuntaa ei voi pyörittää pienissä eikä isoissakaan kunnissa.

Tätä taustaa vasten on käsittämätöntä, että esim.varmasti tarvittavissa kuntaliitoksissa edelleen iletään puhua jostain 5 vuoden irtisanomissuojasta.

KoirankusettajaRe: Pakkoliitoksista luovutaan13.4.2014 21.26
Ylikunnalliset organisaatiot, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollosta, toisen asteen koulutuksesta, palo- ja pelastustoimesta, jätehuollosta ym. vievät Juankosken budjetista 80% eikä meiltä edes kysytä, minkä verran haluamme näihin rahaa pistää. Mitä virkaa on kunnalla, joka päättää esim. 10% talousarviotaan? Vastaan itse: ei kerrassaan mitään. Kalliiksi tulee oman vaakunan ylläpito ja oman Neron elättäminen.
Nyt on aika lopettaa omasta kunnasta haaveileminen. Tämä on ymmärtämättömien ajanvietettä.

päättelijäRe: Pakkoliitoksista luovutaan14.4.2014 1.46
Kuntalaissa ja monessa muussa laissa todetaan, että kunnan tehtävänä on huolehtia ensisijaisesti peruspalveluista ja siten järjestää alueellaan koulutus, sote-palvelut ja moni muu palvelutuotanto.

Sitä miten nuo lakisääteiset palvelut järjestetään ei noissa laissa ole kiveen hakattu. Kunnilla on aika pitkälle menevä autonomia järjestää kuntalaisilleen noita peruspalveluita.

Jos Koirankusettaja on havainnut, että Juankosken Nero ei voi enää päättää kuin 10%:sta kunnan talousarviosta, niin on tehtävä ryhtiliike. Neron paikalle on nimitettävä sellainen henkilö, että hän ottaa ohjat kuntalaisten omiin käsiin, kuten oikean kunnanjohtajan tuleekin tehdä.

Ei oman kunnan etua ajavan kunnanjohtajan pidä jokaiseen tyhmään yhteistyöhankkeeseen suin päin sännätä. Juankoskella näistä yhteisistä järjettömistä hankkeista on paljon huonoja kokemuksia. Mainittakoon esimerkkinä vain Kysteri ja Valokaapeli.

Olemalla oikealla tavalla mukana ylikunnallisissa organisaatioissa, kuntien kustannusten tulee laskea ja palveluiden tason nousta. Tätä kautta kuntien itsemääräämisoikeus omista peruspalveluistaan pitäisi lisääntyä. Peruslähtökohtaisesti tasaveroinen yhteistyö kumppanuuskuntien kesken ei vähennä oman päätöksenteon vaikutusmahdollisuuksia.

Voi olla niinkin, että kumppanuusneuvotteluilla voidaan jopa estää yksittäisten kuntien tekemät karkeat hölmöydet, joista Juankoskella hyvänä esimerkkinä on esim. katastrofaalinen Keskustan Keittiö.

Kamreerin alkuRe: Pakkoliitoksista luovutaan14.4.2014 12.18
Sotepalvelut siirtyvät pois kunnilta. Näiden palvelujen osuus kunnan talousarviosta on yli 60%. Juankoski ei voi mitään, koska laki määrää näiden palvelujen järjestämisestä jatkossa. Todennäköisesti myös sote-tukipalvelut lähtevät Juankoskelta. Siis ateriahuolto, pesulapalvelut siirtyvät muualle. Juankoski ei pääse eroon pelastuslaitoksesta, ei ympäristöpalveluista, ei eläinlääkintäyhteistyöstä eikä tietenkään toisen asteen koulutuksesta.
Yhteiskunnan toimintarakenne on vain muuttumassa. Pienten kuntien valtionavut vähenevät.
Juankosken ongelma on siinä, että olemme käyttäneet näihin jatkossa yhteisiin palveluihin rahaa keskimääräistä vähemmän, koska meidän on täytynyt tehdä kartonkia.
Nyt nämä sotepiirit lisäävät meidän kustannuksia ja ajavat Juankosken entistä ahtaammalle.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: