Keskustelu

Salme Harjunentähän on tultu, ratkaisuko?13.4.2014 22.06
Juankoski painii velkojensa kanssa ja säästöjä haetaan mm. sosiaalipalveluja leikkaamalla, etenkin vanhusten hoidosta.

On suorastaan törkeää tapa, miten kotihoidon asiakkaille ilmoitetaan kylmästi, että hoito loppuu ja tässä on yksityisen puhelinnumero,haepa jatkossa apua sieltä jos et muuten pärjää.
Ei konsultti aivan tällaista kiirettä tarkoittanut!! Kuka/mikä on kiireen takana?
No, kaipa sekin tiedetään.

Päätöksen tekijöiltä näyttää puuttuvan kokonaan inhimillinen vanhusten kohtelu.

sosiaalihuoltolain 20§:n mukaan kotipalveluilla tarkoitetaan asumiseen,henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.

21§:n mukaan kotipalvelua annataan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden,synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen 20§:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.

Sosiaalihuoltoasetuksen 9 §:n mukaan kotipalveluina järjestetään kodinhoitajan tai kotiavustajan antamaa kodissa tapahtuvaa yksilön ja perheen työapua, henkilökohtaista huolenpitoa ja tukemista sekä tukipalveluja, kuten ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja.

Yllä muutama lakipykälä. Kunta voi tietenkin ulkoistaa tehtäviään esim. yksityisille yrittäjille tai muille, mutta miten asioita esitetään vanhuksille, jotka ovat vuosia saaneet apunsa kunnasta, se minua nyt risoo!

Kunta on aina ensisijainen huolehtimaan, että apua on saatavilla ja kyllä nyt pitäisi aikaa löytyä niin, että hommat hoidetaan oikein.Ei laki poistu vaikka on miten kriisikunta.

Vielä kysyn päätöksen tehneiltä: miten vanhukset tulevat huonokuntoisemmiksi tai apua tarvitseviksi , jos heidät siirretään yhteisöasumiseen? Koska siinä tapauksessa kuulema apua saisi kunnasta.

Vanhuspalvelulaki velvoittaa kuntia antamaan apua kotiin, jos hoito ei vaadi sellaista lääketieteellistä hoitoa , jota ei voi kotiin antaa.
Ei syrjäkylillä asuvilta voi evätä apua siksi , että koti on kaukana keskustaajamasta! Eipä lähdetä rikkomaan yhdenvertaisuuslakiakaan!

On totta , että Juankoskella täytyy tapahtua säästöjä tuovia muutoksia sosiaali-ja terveyspuolella ja olen inhimillisten ja oikeudenmukaisten muutosten kannattaja.
Toki helpomminkin ja turhemmastakin löytyisi säästöjä , jos päätöksiä uskalletaan lähteä tekemään, se kuitenkin vaatisi tehtyjen virheiden tunnustamista ja niiden korjaamista.

Lienee turha muistuttaa mistä säästöt löytyisi, jos uskallusta päättäjillä riittäisi!

Huomautan vielä ,että sos.lautakunta ei tee päätöksiä henkilötasolla,kuka saa apua ja kuka ei, vaan päättää kriteereistä, eli milloinka avuntarve on niin suuri, että kunta on velvollinen huolehtimaan siitä , että jostakin apu tulee. Kriteerit määrittävät esim. sen paljon puhutun RaVa-indeksin, mutta on muistettava, että se ei ole koskaan yksin peruste avun saamiselle.

Nyt on heitetty romukoppaan v. 2013 valtuustonkin hyväksymä hoivalupaus, jossa luvattiin kaikenlaista hyvää hoivaa ja hoitoa tarvitseville vanhuksillemme!!

Rohkeasti nimi alle,niin tiedetään ketä moititaan(tai kiitellään, harvemmin)

päättelijäRe: tähän on tultu, ratkaisuko?13.4.2014 23.30
Salme Harjusen yo. tiedote on jälleen hyvä esimerkki siitä, että Juankosken Neron luomassa selvästi ylimitoitetussa organisaatiossa ei ole minkäänlaista johtamiskulttuuria.

Jokainen pikkulapsikin tietää, että Juankoskella on tehtävä säästöjä, mutta tapa, joilla noista säästöistä näköjään tiedotetaan vastaa täsmälleen Putinin tiedottamistyyliä toimistaan Krimillä ja Ukarainassa.

Varmaan on ihan hyväkin, että kunnallisia palveluja ulkoistetaan yksityisille, mutta joku järki pitää olla vanhusten kohtelussakin. Vuosikausia kunnallisiin palveluihin tottuneet vanhukset ovat heikkoja ja peloissaan kaikista muutoksista. Silloin ei voida ensimmäisenä lähteä toitottamaan, että joku lakisääteinen tukitoiminta loppuu, kun se ei vaan voi loppua.

Neronkin luomassa organisaatiossa on tajuttava se, että odotettavista muutoksista tiedotetaan etukäteen oikein, ei siinä vaiheessa, kun päätös on tehty takakäteen. Mikäli kunnallisesta palvelusta siirrytään esim. ulkoistettuun yksityisen palvelutuotantoon, niin peruslähtökohta on, että hoitoon oikeutetut ohjataan ensin uuden palvelumuodon piiriin ja vasta sen jälkeen kerrotaan, että entinen palvelumuoto joudutaan lopettamaan. Koska entisessä palvelumuodossa rahat ovat olleet tiukassa, niin uudessa palvelumuodossa hoito tietysti vain entisestään paranee. Lakisääteisistä velvoitteistaan kunta ei vaan voi luopua.

PVRe: tähän on tultu, ratkaisuko?14.4.2014 15.14
Moro,
ja tässä ote Kuopion kotipalvelusta:"
Kotipalvelu

Kuopiossa tuetaan kotona asumista mahdollisimman pitkään. Kotiin järjestetään erilaisia palveluja. Palvelun tarve voi johtua vammasta, sairaudesta tai vanhuudesta. Palvelun tarve ja asiakkaan toimintakyky kartoitetaan kotikäynnillä asiakkaan luona. Kun kotona asuminen ei enää onnistu kotihoidon palvelujen turvin, yksi mahdollisuus on siirtyä palveluasumisen piiriin."

Juankoskella rikotaan omaa antamaa hoitolupausta vanhuksille ja samalla myös vanhuspalvelulakia.
Myös Hallintolain mukainen luottamuksensuoja hajoaa, kun kunta ilman ennakkoselvityksiä ei myönnäkään aikaisemmin palvelujen tarvitsijoille kotipalveluja.
Muistakaa, että on olemassa myös palveluasuminen omassa kodissa, joka tarkoittaa, että varoja on siihen pakko määrätä tarpeen mukaisesti. Myös kaikki palvelutarvearvioinnit on teetettävä uudelleen ja lain mukaisesti.
Salme, yritähän pitää ihmisten perusoikeuksista kiinni ja sinulla on suuret oikeudet ja velvollisuudet määrätä niin yhdessä lautakunnan kanssa. Teillä on kaikki tarpeelliset tiedot asiakkaista.

OVRe: tähän on tultu, ratkaisuko?14.4.2014 15.23
Moro,
ja vähän tietoa valviran sivuilta:"
Kotipalvelujen asiakkaalla
on tiedonsaantioikeus
Kunnan on ohjattava kuntalaisia sosiaalihuollon
palvelujen käytössä ja neuvottava
ja tiedotettava palveluista kuntalaisille. Tiedonsaantioikeus
merkitsee käytännössä,
että kunta tiedottaa asiakkaille ymmärrettävällä
tavalla heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
sekä eri vaihtoehdoista ja
niiden vaikutuksista. Asiakkaalla on oikeus
saada palvelua omalla kielellään ja tarvittaessa
hänellä on oikeus tulkkausapuun.
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot pitää olla
julkisesti esillä. Asiakkaalle kerrotaan
muistutusmenettelystä sekä muista käytettävissä
olevista oikeusturvakeinoista.
VALVONTA
Kuntien pitää valvoa kotipalvelujen ja kotihoidon
laadun toteutumista ja riittävyyttä kunnassa esiintyvään
palvelutarpeeseen nähden. Aluehallintovirastot
ja Valvira valvovat kotiin annettavien palvelujen"

ValekonsulttiRe: tähän on tultu, ratkaisuko?14.4.2014 15.49
Kun naapurikunnissa asiakkaat antavat palveluseteleitä samoilla perusteilla samoille palveluyrityksille, saadaan hoidetuksi monta asiaa kerralla: kustannukset kohtuullisiksi, enemmän palveluja, työllistetään oman alueen pienyrityksiä, valinnanvapaus käyttäjille ja vähemmän "hallinnointia".
Vapaa Juankoski on esittänyt näitä ratkaisuja jo vuosien ajan. Joko olisi aika kypsä todellisille uudistuksille?
Mikä oli sen yli 30.000,- maksaneen konsultin ratkaisu ja millä perusteilla?

OmahoitajaRe: tähän on tultu, ratkaisuko?17.4.2014 18.21
Kun Juankoski sopeuttaa kotihoitonsa Kuopion kanssa, tullee olemaan hankalaa, ja kaikki huomaavat, että Juankosken vanhusten hoito on alibudjetoitu vuosia. Katsokaa Kuopion ongelmia ja sitten niitä, jotka syntyvät Juankoskella, kun kotihoito suhteutetaan todelliseen tarpeeseen:"
Kuva: Samuli Holopainen / Yle


Mistä on kyse?

?Kotihoidon piirissä on yhä enemmän liikuntakyvyttömiä ja dementoituneita vanhuksia
?Osa tarvitsee kotihoitoa 5?8 kertaa vuorokaudessa
?Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee kotona asumista mahdollisimman pitkään

Laitoshoidon purkaminen ja iäkkäiden kotihoidon suosiminen on johtamassa uusiin ongelmiin. Kotonaan asuu yhä huonokuntoisempia vanhuksia: esimerkiksi Kuopiossa kotihoidon asiakkaista osa jopa on täysin liikuntakyvyttömiä tai dementoituneita.

? Kuopiossakin on jo ajettu monta laitosta alas ja vanhukset on siirretty kotiin valtakunnallisen ohjeen mukaisesti. Moni vanhus on niin huonossa kunnossa, että ei pysty itse tekemään järin mitään. Heitä täytyy auttaa joka ikisessä toiminnassa: vuoteesta ylös nousemisessa, sängyssä kääntymisessä, ruokailussa ja pesussa, kertoo pääluottamusmies Merja Ohvo Suomen lähi- ja perushoitajien liitto SuPerista.

Osa ikäihmisistä tarvitsee kotihoitoa jopa 5?8 kertaa vuorokaudessa ja työtä tehdään parityöskentelynä. Yleisesti kotihoidon kattona on pidetty neljää käyntiä vuorokaudessa, jonka jälkeen hoivan arvioidaan vastaavan hinnaltaan jo laitospaikkaa. Kotihoidon arvellaankin tulevan nykyisellä menetelmällä hyvin kalliiksi kaupungille.

? Yksi hoitaja ei pysty auttamaan huonokuntoista vanhusta. Jos ajatellaan, että kaksi hoitajaa joutuu siellä käymään, siinähän menee kahden ihmisen henkilötyövuosi yhtä ihmistä hoitaessa, Ohvo huomauttaa.

Myös vanhusta muistettava kuunnella

Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan kaikkien ihmisten tulisi asua kotonaan mahdollisimman pitkään. Asialla on kuitenkin kääntöpuoli: jotkut vanhuksista olisivat halukkaita muuttamaan kotoa laitokseen.
"

Juankoskella joudutaan palkkaamaan kymmeniä kotihoitajia. Ja potilaille ei sanota, että ei ole palvelua.

ABRe: tähän on tultu, ratkaisuko?17.4.2014 19.37
Ei muuta kuin työttömät paperimiehet kotihoitajiksi. Saadaan ikänsä tuolilla istuneet liikkeelle.Työttömiä on sen takia, kun ei viitsitä muuttaa paikkakuntaa eikä ottaa kaikkia töitä vastaan. Siihen täytyy saada muutos. Paperimiehet ovat nauttineet niin kauan hyvää palkkaa, että nyt on aika hiukan tasata etuja.

pyhäkoulun opettajaRe: tähän on tultu, ratkaisuko?17.4.2014 21.08
En voi sille mitään, että minä en saa kunnollista otetta näistä ainaisista sote-keskusteluista ja kuntien yhdistymisselvityksistä.

Omahoitaja on yllä maininnut Juankosken vanhusten hoidon pitkään jatkuneen alibudjetoinnin, joka on varmasti totta. Kuopiossa taas kerrotaan olevan mm seuraava tilanne:

" Kotihoidon piirissä on yhä enemmän liikuntakyvyttömiä ja dementoituneita vanhuksia"

ja

"Osa tarvitsee kotihoitoa 5-8 kertaa vuorokaudessa"

ja

" Kotonaan asuu yhä huonokuntoisempia vanhuksia: esimerkiksi Kuopiossa kotihoidon asiakkaista osa jopa on täysin liikuntakyvyttömiä tai dementoituneita"

ja

" Kuopiossakin on jo ajettu monta laitosta alas ja vanhukset on siirretty kotiin valtakunnallisen ohjeen mukaisesti. Moni vanhus on niin huonossa kunnossa, että ei pysty itse tekemään järin mitään"

Tällainen keskustelu ei minusta vie asioita yhtään eteen päin. Omahoitaja näkyy puhuvan trendistä, mutta ei varsinaisesta ongelmasta. Tässä on nyt vähän sama ilmiö, kun AB aikaisemmin huomasi, että Juankoskella ei vielä oikein tajuta prosenttiyksikön ja prosentin välistä eroa.

Omahoitajalle esitän nyt seuraavat kysymykset:
- mitä tarkoittaa yllä yhä enemmän? Onko kysymyksessä 3 vanhusta vai 100 vanhusta?

- kuinka suuri osa tarvitsee kotihoitoa 5-8 kertaa päivässä. Onko osa 5%:ia vai 90%:ia. Onko osa 50 vanhusta vai 1000 vanhusta ja milloin nämä määrät meillä on hoidettava?

- "Kuopiossa on ajettu alas monta laitosta ja moni vanhus ei pysty tekemään järin mitään". Onko monta kaksi vai 15 laitosta ja kuinka monta vanhusta tämä asia koskee?

Vasta silloin voidaan alkaa suunnittelemaan tätä vanhustenkin hoitamiskysymystä, kun tiedetään vähän kuulopuheita paremmin, kuinka montaa vanhusta tässä joudutaan hoitamaan ja miten.

Sitä paitsi kaikki vanhukset eivät ole samanlaisia tapauksia. Toiset tarvitsevat enemmän hoitoa ja toiset vähemmän. Olen ollut huomaavinani viime aikoina, taisi olla peräti telkkarissa, että jotkut perheet ovat ruvenneet hoitamaan vanhuksia kodeissaan, jossa vanhuksille tarjotaan hyvät kotiruokatasoiset eväät ja hyvää seuraa. Tämä palvelu oli muistaakseni tarjolla kerran viikossa.

Vanhuksia haastatellessa he kaikki totesivat, että tuo hoitopäivä on paras päivä viikossa. Minusta vanhuksia ei pidä missään nimessä eristää laitoksiin, eikä myöskään heittää oman onnensa nojaan yksin koteihinsa avuttomina lähinnä makaamaan.

Monet ns. vanhukset voivat sitä paitsi nykyään tehdä vielä ihan hyödyllistäkin työtä. Jopa kehitysvammaiset pystyy tekemään työtä, mutta ei ole tietysti tarkoitus, että heikkoja tai sairaita vanhuksia laitetaan ojankaivuuhommiin.

Makuuttamishoito on jo todettu Suomessakin vihon viimesimmäksi hoitokeinoksi. Ihmiset täytyy saada aktivoitua ja parhaiten se varmaan tapahtuu kodinomaisissa olosuhteissa, jonne on järjestetty tavalla tai toisella ihmiselle aktivoivaa toimintaa ja seuraa. Nykypäivänä tämän ei pitäisi olla kovinkaan suuri ongelma, koska on olemassa yksityisautot ja IT-tekniikkaa joka lähtöön.

Raamatussakin taidettiin todeta, että "ihmisen ei ole hyvä olla yksin".

Yhdessä syöminen on koko länsimaisen sivistyksen lähtökohta. Wikipediastakin voidaan tarkistaa, että yritysmaailmakin perustuu pitkälle yhdessä syömiseen: Latinan sana companio "companion, one who eats bread [pane] with you". Company eli yhtiö, mitä muuta se on kuin yhdessä "syömistä".

Roomalainen satiirirunoilija Juvenalis oli puolestaan jo havainnut, että kansa tarvitsee Panem et circenses, joka tarkoittaa suomeksi "leipää ja sirkushuveja".

Minä luulen, että Juvenalis oli paljon oikeammilla jäljillä ihmisten ja elämän suhteen, kuin Juankosken Nero ja kaikki muutkin Kuopion kuntaliitosselvitysmiehet.

KHRe: tähän on tultu, ratkaisuko?18.4.2014 0.06
Pyhäkoulun opettajalle: Uutinen oli YLE Suomessa, joten kysyppäs sama asia YLE:n toimittajalta.

Minä vain vertaan tasoa, jolle Juankosken on sopeuduttava ja siten on myös alibudjetointi lopetettava, jos halutaan saada kotihoito kuntoon.
Kuopiossa on jo menty liian pitkälle, että voisi saada taloudellisesti hoidon sopeutettua talousarvioon, sillä nyt jo kaksi hoitajaa vaaditaan yhtä kotihoitopotilasta varten, siis sellaista, jota ennen hoidettiin vanhusten palvelutalossa. Juankoskella ei ole läheskään riittävästi kotihoitajia, ja kohta alkaa paukkumaan AVI:n tarkastukset, koska hoitoa tarvitsevat jätetään hoitamatta. Ja kun lukee sosiaalitoimen talousarviota ja miten sitä on toteutettu, katsokaa sosiaalitoimen pöytäkirjaa, niin saadaan taas ainakin n. 1 miljoonan euron alibudjetointimäärä vuoden loppuun mennessä.
Tosiseikat ovat tosiseikkoja, jotka ei häviä nukkumisen myötä. Mutta pitkää perjantaita kuitenkin.

pyhäkoulun opettajaRe: tähän on tultu, ratkaisuko?18.4.2014 0.52
KH:lle vain rauhallista pääsiäistä!

Omahoitajan kirjoitus oli vähän epäselvästi laadittu, joten en ollut aivan varma kenen suusta "viisaudet" olivat peräisin.

Tosiasiaksi kuitenkin jää, että meillä ei valitettavasti kunnallisessa toiminnassa toimi taloudellinen ajattelu. Eikä palvelujen maksajat ole päätöksenteon keskiössä. Kunnissa olisi ymmärrettävä, että kunta ja kunnan päättäjät eivät ole mikään itseisarvo. Kunnalle on lainsäädännöllisesti annettu tehtäväksi hoitaa kunnan peruspalvelut. Kunnilla on näiden tehtävien hoitamiseen myös monenlaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Myös sellaiset vaihtoehdot ovat mahdollisia, että palvelujen käyttäjät ovat niihin tyytyväisiä.

Päättäjien ja vikailijoiden tulisi tajuta se, että kunnan virkailijat ovat kuntalaisten palvelijoita, ei veronmaksajien, oppilaiden tai vanhusten kyykyttäjiä.

ABRe: tähän on tultu, ratkaisuko?18.4.2014 13.45
Kyllä tiedossa on miten voidaan säästää palvelutasosta tinkimättä, mutta Juankoskella sitä ei ole tiedostettu. Ei ole tarpeen tehdä kaikkea itse. Yrittäjäjärjestöt ovat jo pitkään esitelleet toisennäköisiä malleja. Nyt on tulossa oikein iso seminaari toukokuussa Seinäjoella. Sopii tutustua esimerkiksi tähän esitykseen:

http://www.yrittajat.fi/File/30138fe6-32a6-4c52-bab2-381459b42554/SY_10_esitysta_kuntien_tuottavuuden_parantamiseksi.pdf

kristallipallon tuijottelijaRe: tähän on tultu, ratkaisuko?18.4.2014 14.26
AB:lle pääsiäiskiitos linkistä.

Mistähän se johtuu, että tiedostin monet noista yrittäjien ajatuksista "omikseni".

Ihmettelen sitä, miksi yrittäjät joutuvat opettamaan tuotantotehokkuutta esim. Kuntaliitolle.

Yrittäjien toimenpidelistassa oli ehdotettu pakollisena "palvelustrategiaa". Olen jo aiemmin todennut, että riippumatta siitä, toteutuuko Juankoski-Kuopion liitos, niin nyt olisi korkea aika aloittaa Juankosken "kaupunkistrategian" kehittäminen. Juankoskihan on ollut Neron aikana täysin tuuliajolla.

Omistajaohjauksen nähtävästi lisääntyessä kunnissa myös kuntien tuottamien palvelujen kustannukset tulee avata, jotta palvelutuotannon kilpailutus voi toteutua asianmukaisesti.

Yrittäjät eivät vielä olleet näköjään keksineet erinomaisessa selvityksessään sitä, että omistajaohjauksen lisääntyessä kunnallisveron katoksi on säädettävä uudessa kuntalaissa 18%:ia.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: