Keskustelu

HelinäYhden koeajon päivä kartonkitehtaalla5.5.2014 17.45
Savon sanomat uutsoi tänään:"
Kartonkitehdas aikoo testata päällystyskonetta loppukuusta


Kuva: Marko Happo



Kari Manninen

11:18



Premium Board Finland Oy aikoo aloittaa kartongin päällystyskoneen koeajot toukokuun loppupuolella Juankosken tehtaallaan. Varatoimitusjohtaja Krister Björkqvist kertoo, että tehdas aiotaan käynnistää asteittain. Työväki on lomautettuna.

? Kyseessä on vain päivän ajo päällystyskoneella, siihen tarvitaan ehkä noin 15 henkeä, hän arvioi maanantaina.

Tehtaalla on hänen mukaansa tiedotustilaisuus työntekijöille maanantaina koejoista. Päällystyskone käyttäisi Björkqvistin mukaan testiajoon asiakkaan toimittamaa kartonkia.

? Jos testit menevät hyvin ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, päällystystoiminta voisi alkaa kesäkuun loppupuolella. Silloin tarvittaisiin runsaat 30 henkeä töihin. Tavoitteena on kuitenkin, että jatkossa valmistettaisiin myös omaa kartonkia, Björkqvist sanoo.

Yrityssaneeraukseen hakeutunut Premium Board Finland Oy:n on määrä antaa pian taloutensa väliraportti Pohjois-Savon käräjäoikeudelle. Kuukausi sitten raportin toimittamiselle myönnettiin lisäaikaa. Myös saneerausohjelman pitäisi kohta olla valmiina.

? Rahoitus ja käyttöpääoma on koossa, mutta lisää ei saisi velkaantua, Björkqvist selvittää.

Tehtaan rahoitusneuvottelujen tavoitteena on saneerausohjelman rahoitus sekä koneiden ja kiinteistöjen ylläpito. Rahaa tarvitaan satoja tuhansia euroja. Niitä haetaan ensisijaisesti ulkomaisilta rahoittajilta. Juankosken Biolämpö Oy:n yrityssaneeraus on aikataulutettu Premium Boardin saneerausohjelman toteutumisen varaan.




"

Samaa puutaheinää, kuin aikaisemminkin. Kannattaa varmaan mennä töihin, kun palkkasaatavat ovat valtionkonttorissa palkkaturvassa.

valekonsulttiRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla5.5.2014 18.39
Miten on Biolämmön osakkeiden kauppa? KHO antaa varmaan joskus päätöksen?
On monta epäselvää asiaa ja lupausasteella oleva rahoitus. Mustaa valkoisella tarvitaan, ja kasa euroja.
Tectan tilauksista on varmaan ennuste 2014 ja 2015. Saisiko niitä tälle palstalle? Saneeraushakemus tuntui olevan suoraan sanottuna tuulesta temmattu. Toiminnan rahoituslaskelma lienee sekin H.C. Andersenin tekeleitä...

AKMRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla5.5.2014 19.28
Risteferin tekstarilla lähetetyn "hätäkokouksen" virallisen tiedotteen perusteella tuli mieleeni vanhat hyvät ajat, kun isäni osti soutuveneen perään pienen peräprutkun kesämökille Savonlinnaan.

Kysymyksessä oli muistaakseni 1950 tai 1951. Prutku laitettiin soutuveneen perään ja konehan lähti aina ensimmäisellä nykäsyllä käyntiin, mutta sammui sitten aina noin 10 metrin ajon jälkeen.

Kun sitten prutku nostettiin maalle ja revittiin sitä käyntiin saunan tikapuihin kiinnitettynä, niin aina se hyrähti nöyrästi käyntiin, mutta kun vietiin veneen perään, niin sama juttu: taas sammu 10 metrin ajon jälkeen.

Kesä siinä meni rattoisasti, kun käytiin naapuri-isänniltä ja kalastajilta kysymässä neuvoa, että mistä moinen johtuu? Kyllä se lopulta sitten selvisi, että isäni oli ostanut moottorin, jossa ei ollut riittävästi puristusta. Sen siitä oppi itsekin, että jos ei ole remonttimiehiä, niin ei pitäisi lähteä vanhojen vermeitten kanssa leikkimään. Prutkusta tehtiin sitten riippakivi.

Tuo Risteferin yhden päivän "testiajo" ei todista mitään. Miksi mennä nyt ostamaan kallista pohjaa, kun päällystimen teloja voi pyörittää ilmankin?

Risteferin on turha puhua myöskään mistään oman kartongin teosta, kun ei ole yli puoleentoista vuoteen saanut vielä selville edes sitä, mistä suunnasta se kartonkirata oikein tulee.

MOT ohjelmassahan 3.12.2012 Risteferi totesi, että se tulee aivan hetken päästä "tuosta suunnasta", mutta nythän näyttää siltä, että pohjakartonki taitaa tulla sisään ulko-ovesta, kun Pankaboard tai SE on armeliaisuuttaan myynyt Risteferille kaksi rullaa hylkykartonkia koutterin "testiajoa" varten.

"Hätäkokouksessaan" Risteferi ei ole muistanut kertoa sitä, että koutterin "testiajo" ei vielä todista valmistetun pahvin laadusta yhtään mitään. Vasta asiakas voi todeta, onko "testiajo" onnistunut. Tämä ei missään tapauksessa selviä yhden päivän koutterin pyöräytyksellä.

Risteferi ei ole "hätäkokouksessaan" kertonut myöskään sitä, onko mahdollisesti amerikkalainen TECTA-päällysteen toimittaja antanut jo anteeksi maksamattomat päällystelaskut tai sitä, onko Teboil jo mahdollisesti suostunut siihen, että Risteferi voi käyttää Tebolin propaania. Yrityssaneeraustapauksissa joudutaan helposti siihen, että raaka-aineetkin joudutaan maksamaan käteisellä.

Risteferi toteaa myös "hätäkokouksessa", että rahoitus ja käyttöpääoma on koossa, mutta lisää ei saa velkaantua. Lausunto on outo, koska kukaan investori ei voi lähteä Tratta PBF:n kymmenien miljoonien eurojen lainoja makselemaan oman pääoman ehtoisen pääoman avulla.

Minun käsitykseni mukaan sellainen ei ole liiketoimintaa. Minulle on ainakin jäänyt epäselväksi, mihin tämä logiikka oikein perustuu. Tratta PBF:n tapauksessa mikään investori ei hankkeeseen rahojaan anna, ellei pääoman tuotto ole vähintään 50%.

Risteferi joutuu tekemään koutterin testaamisekin näköjään lainarahalla. Yrityssaneerausanomuksessakin on jo todettu, että oman pääoman ehtoista rahaa Tratta PBF:n pyörittämiseen ei ole löytynyt, vaikka Juankosken Neron kanssa sitä oli kissojen ja koirien kanssa etsitty hattu kouassa jopa Kanavajuhlissa.

Em. MOT - ohjelmassa Juankosken Nero todisti myös kirkkain silmin, että Tratta PBF seisoo nyt tilapäisesti, kun kysymyksessä on suunnitelman mukainen "huoltoseisokki".

"Huoltoseisokki" on nyt kestänyt jo peräti puolitoista vuotta. Myöhemmin kävi kuitenkin ilmi, että Nerokin joutui odottelun sijasta osallistumaan aktiivisena rahoitusneuvojana Tratta PBF:n pitkittyneeseen "huoltoseisokkiin", joka tuntuu yhä vain jatkuvan. Se on ainakin nyt jo selvää, että tulevan yhden päivä "testiajonkin" jälkeen alkaa taas pitkä "huoltoseisokki".

Onnekas irtisanoutunutRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla5.5.2014 22.04
Toivottavasti on työkkärin/elykeskuksen porukalla niin paljon järkeä etteivät lätkäse työmiehille karenssia kun kieltäytyvät menemästä töihin! On vanhat palkkasaatavatkin vielä piikissä ja pitäs lähtee uudelleen kusetettavaksi. Mitään takeita palkanmaksusta kun herra ei voinut/halunnut antaa. Ja mitä lisävelkaantumiseen tulee niin viime perjantaina olisi pitänyt tulla palvelusvuosikorvauksien, mutta ylläripylläri maksamatta jäivät. Eikös se ole sitä velkaantumista kun nekin on haettava palkkaturvasta?

juristin alkuRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla5.5.2014 22.56
Miksi Krister Björkqvist järjesti Premium Boardin "hätäkokouksen" juuri tänään?

Käräjäoikeushan oli antanut Tratta PBF:lle väliraportin tekemiseen lisäaikaa 7.5.2014 saakka. Selvitysmies Lassi Nyyssönen oli 7.4.2014 todennut, että saneerausohjelman on määrä valmistustua myös 7.5.2014 mennessä.

Nyt tuo määräaika on kulumassa umpeen jo ylihuomenna. Tässäkö on syy, että Kristerin piti ottaa käyttöön oikein järeät media-aseet? Kyllähän Pohjois-Savon käräjäoikeuden tuomarit ilman muuta Mullikka-Bladetin lukevat huolella ja kotiseudun Tratta PBF:hän taistelee henkitoreissaan velkojien armoilla.

Kun Krister nyt on antanut lausunnon, joka on painettu jo lehteenkin, niin kysymyksessä on ehdottomasti absoluuttinen totuus. Yhtiö on saanut varmistuksen siitä, että TECTA-päällystetyillä tuotteilla on käsittämätömän kova kysyntä markkinoilla.

Sitovia ostosopimuksia on jo ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin ja hinnat ovat hyvät. Rahat on myös nyt löytyneet saneerausohjelmaan. Tai ainakin uusi oman pääoman ehtoinen rahoittaja on todennut, että tarvittavat rahat saneerausohjelmaan ja kiinteistöjen huoltoon järjestyy heti, kun on sovittu siitä, että saneerausvelat leikataan maksimaalisesti.

Kristerillähän ei pitäisi olla tässä mitään hätää ja syytä hötkyillä, koska yrityssaneerauslaki on armollinen. Saneerausvelkojahan voidaan leikata joissakin tapauksissa vaikka 80%:lla, jos velkojat siihen suostuu.

Tratta PBF:llähän oli saneerausmenettelyn käynnistyessä velkaa yhteensä 21.5 milj. euroa, josta vakuudellisia velkoja oli 8.6 milj. euroa ja vakuudettomia 12.8 milj. euroa.

Em. velkojen lisäksi selvitysmies joutuu katsastamaan myös biolämmön velat, joita biolämmön jo vuoden 2012 tilinpäätöksessä oli yhteensä 5.3 milj. euroa, josta vakuudellisia velkoja oli suunnilleen 4.5 milj. euroa ja vakuudettomat velat olivat noin 0.8 milj. euroa.

Tiettävästi vakuudellisia velkoja ei saneerauksissa voida leikata, mutta kysymys on siitä, mihin arvoon näiden velkojen panttina olvat kiinnitykset arvostetaan?

Voidaan siis olettaa, että Tratta PBF:n erikoistapauksessa myös vakuudelliset velat todetaan vähäisiksi, koska saastuneilla teollisuuskiinteistöillä ei taida olla positiivista arvoa.

Lassi Nyyssösen ongelmaksi tuntuu siis jäävän vain kysymys siitä, syntyykö Tratta PBF:stä saneerauksen jälkeen elinkelpoinen yritys?

Tratta PBF:n lyhyt historia on osoittanut, että yrityksen keskimääräinen käyttökateprosentti vuosina 2011-2013 oli miinus 50% liikevaihdosta. Lassi Nyyssösenkin pitäisi jo tästä nähdä, että Tratta PBF:stä ei saa elinkelpoista yritystä edes sillä, vaikka yhtiön nykyisistä veloista leikattaisiin 80%:a. Yhtiö, jolla on negatiivinen käyttökate ei voi hoitaa euronkaan suuruisia velkoja.

Sitä paitsi tehtaan uudelleen käynnistämiseen tarvitaan uutta käyttöpääomaa 5-10 milj. euroa ja tällaista määrää kukaan sijoittaja ei enää Tratta PBF-yritykseen tule sijoittamaan oman pääoman ehtoista rahaa. Krister taisi kuitenkin "hätäkokouksessa" jo todeta, että uutta velkaa ei saisi ottaa.

Kristerin haaveileman koutterin testiajon jälkeen alkava pitkä "huoltoseisokki" näyttää "hätäkokouksenkin" jälkeen enemmän kuin todennäköiseltä.

yksi maksajistaRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 8.17
Viivyttelyä ja viivyttelyä vain "puuhamiesten" eduksi. Heimon ja Veijon sekä pääluottamusmiehen suostumuksella. Kyllä viedään henkilökuntaa ja veronmaksajia kuin narussa taas kerran...
Onko Paperiliittoonkin pesiytynyt kepulaisia?

tietoRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 11.47
Uutisessa kerrotaan seuraavaa:"
Yrityssaneeraukseen hakeutunut Premium Board Finland antaa tällä viikolla taloutensa väliraportin Pohjois-Savon käräjäoikeudelle. Kuukausi sitten raportin toimittamiselle myönnettiin lisäaikaa. Asianajaja Lassi Nyyssönen kertoo, että saneerausohjelmaehdotus ei vielä valmistu:

--Haemme määräajan lykkäystä kesäkuulle. Juhannukseen mennessä ehdotuksen pitäisi valmistua.

Saneerausohjelman rahoitus ja koneiden ja kiinteistöjen ylläpito tarvitsevat satoja tuhansia euroja. Juankosken Biolämpö Oy:n yrityssaneeraus on aikataulutettu Premium Boardin saneerauksen toteutumisen varaan."

Uutinen ja yhden päivän koeajo ovat yhteenkuuluvat, sillä käräjäoikeus ei olisi antanut lisäaikaa ilman selkkeää näyttöä edes jostain ja nyt yhden päivän turha koeajo toteuttaa sen.
Mielenkiintoista on se, että Björkvitsi kertoo, että testi tehtäisiin asiakkaita varten ja todettaisiin päällystys toimivan.
Konehan on seissyt jo puolitoista vuotta ja nytkö sen pitäisi vakuuttaa päällystyksellään asiakkaat. Höpö höpö.

alan kolmas miesRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 13.26
Entistä kivisemmäksi näyttää muuttuvan Björkvitsille tuo nestepakkauskenttä. Stora Ensosta uusiin tehtäviin pian lähtevä Karvinen näkyy nyt laittavan viimeisen pisteen Premium Boardin Tecta-päällystetylle nestepakkauskartongille.

SE:n miehet ovat tilanneet oikean nestepakkauskartonkilinjan Valmetilta Kiinaan. Uusi linja valmistuu 2016 ja käsittää moniviira-hybridi formerilla varustetun kartonkikoneen apulaitteineen sekä BCTMP-linjan mekaanista massaa varten. Tilauksen arvo on 115 milj. euroa. Nestepakkauslinjan vuosikapasiteetti on 450 000 t/a.

Valmetilta on vahvistettu, että nestepakkauskartonki on prosessiteknisesti yksi kaikkein vaikeimpia kartonkilajeja valmistaa. SE:llä on kuitenkin alalla kymmenien vuosien kokemus, kun aloittivat nestepakkauskartongin valmistuksen jo 1960-luvulla.

Premium Board on kuitenkin pieni ja ketterä nestepakkauskartongin valmistaja. Eilisessä "hätäkokouksessa" se ilmoitti käynnistävänsä nestepakkauskartongin valmistuksen jo kesäkuussa yhden päivän "testiajolla". Sen jälkeen nestepakkauskartonkia työnnetään Eurooppaan tuutin täydeltä noin 70 000 t/a. Ensimmäisenä vuonna päästään jo 50 000 tonnin tuotantoon ostopohjasta ja kannattavuuskin on selvästi korkeampi kuin SE:lla.

Pieni ja ketterä Premium Board on myös kustannuksiltaan ilman muuta ylivoimainen SE:n hankkeeseen verrattuna, kun Björkvitsi ei tarvitse nestepakkauskartongin valmistukseen mitään investointeja. Käynnistyvän nestepakkauslinjan yhden päivän koeajokin maksaa vain muutamia satoja tuhansia euroja.

Björkvitsi on alalla uusi ja ennakkoluuloton tehtaanjohtaja. Hän on myös todennut, että alkuvaiheen ostopohjaan nojaavan kartongin tuotantovaiheen jälkeen siirrytään käyttämään oman kartonkikoneen valmistamaa pohjakartonkia.

Omaan pohjakartonkiin käytetään omasta PGW-hiomosta tulevaa mekaanista massaa. Runsaiden uuteaineiden johdosta kukaan toinen tuottaja maailmassa ei ole vielä kuitenkaan kyennyt tekemään nestepakkauskartonkia PGW-massasta, mutta ennakkoluuloton Björkvitsi on vakuuttunut, että se on mahdollista.

Taakse ovat jääneet ne ajat, kun pari vuotta PGW-tehtaalla voimisteltiin ruuvipuristimen mitoitusvirheiden kanssa, kun yritettiin valmistaa tavallista monikerroskartonkia. Mitoitusvirheen hinnaksi tuli vain pari miljoonaa euroa.

On erittäin outoa, että verorahoin toimiva valtiollinen Finnvera ja korkean moraalin liikepankki Handelsbanken ovat mukana tällaisessa täysin kartonkialaa tuntemattomien puuhamiesten hankkeessa.

Jokainen kartonkialaa vähänkään tunteva tietää, ettei nestepakkauskartonkia voi valmistaa PGW-massasta. Tästä syystä selvitysmies Nyyssösen ja käräjäoikeudenkin ammattitaito asettuu outoon ja naurettavaan valoon, jos nestepakkauskartongin päivän mittaiseen testiajoon ryhdytään.

PGW-massasta ei synny kelvollista nestepakkauskartonkia, vaikka koeajoja jatkettaisiin kaksi vuotta yhteen putkeen. Tällaisen "testiajon" hinnaksi tulee 25 milj. euroa. Sitä paitsi pieni ja ketterä Premium Board on jo suorittanut tällaisen 25 milj. euron "testiajaon" vuosina 2011-2013, jonka jälkeen tehdas pysäytettiin rahan puutteen johdosta pitkään "huoltoseisokkiin". Tämän pitkän "testiajon" tuloksetkin pitäisi jo olla selvitysmies Nyyssösenkin tiedossa. "Testiajossa" Premium Boardin keskimääräinen käyttökateprosentii oli miinus 50%, mikä jo osoittaa, että kyseessä ei ollut elinkelpoinen yritys.

1-pv vanha viimeinen käyttöpäiväRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 14.39
Ei ne tee 1-päivän nestepakkauskartonkia eikä 1-päivän Tectaa.

Ukrainan kriisi tarvitsee 1-päivän pahvisia laatikoita ihan muuhun tarkoitukseen ja markkinat siellä ovat kasvavat markkinat ja tutut ukrainalaiselle liikemiehelle.

uranuurtaja maailmassaRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 15.07
Kyllä tehtaalla ja biolämmöllä kaikki onnistuu omalla tavallaan jopa ensimmäisenä maailmassa eli uranuurtajia monessa mielessä.

Esimerkiksi Juankosken Biolämpö on maailman ensimmäinen biolämpölaitos, joka talviaikaan lämmitetään ostettavalla kaukolämmöllä, mikä tuotetaan pienillä raskasöljykattiloilla.

Ei edes Pölhölässä moista noin hyvin toimivaa biolämpölaitosta ole keksitty.

Siitä tulee Nobelin rauhanpalkinto, koska eivät ole mitään ruudinkeksijöitä.

IirisRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 22.26
Ennennäkemätöntä vetkuttelua ennen lopullista konkurssia!

AKMRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla6.5.2014 23.15
Premium Boardin eilisessä "hätäkokouksessa" ilmoittama yhden päivän päällystyskoneen koekäyttö vaikuttaa "höyrypäiseltä" ajatukselta.

Kukahan vakava Tecta-päällystetyn kartongin tuleva ostaja tekee pitkän ostosopimuksen vain yhden päivän koekäytön perusteella?

Tilannehan voi olla sellainen, että päällystyskone tai arkkileikkuri sanovat ?poks? jo koeajoa seuraavana päivänä. Näinhän tapahtui jo Premium Boardin edellisessä hieman pitemmässä koeponnistuksessa arkkileikkurinkin kohdalla.

Voihan asia olla niinkin, että Pankaboard tai SE toteavat, että nyt tuota ostopohjaa myydäänkin isompia määriä testiajon jälkeen vasta ensi vuonna, kun Premium Boardin tasetiedot on asianmukaisesssa kunnossa.

Käyttöpääomaahan pitäisi Kristerin hurjiin suunnitelmiin olla ainakin 5-10 milj. euroa.

Koeajo tulee maksamaan helposti tuollaisen 200 000 euroa ja huonoimmassa tapauksessa, mitään pitkäaikaista ostosopimusta ei synny. Faktahan on se, että elintarvikekartongeissa koe-erän ja lopullisen ostopäätöksen välinen ero voi hyvinkin olla vaikka puoli vuotta.

Ilman koeajoakin Krister voisi vanhojen kustannus- ja hintatietojen perusteella todeta selvitysmies Lassi Nyyssöselle, että Tectassa ostopohjan muuttuvat kustannukset on nykyään suuruusluokassa 1 300 euroa per tonni ja keskimääräinen tehdasnetto on suunnilleen 1 250 euroa per tonni.

Näistä luvuista nähdään ilman kalliita koeajoja, että jo myyntikate näyttää jäävän ostopohjalla negatiiviseksi. Siksi ei olekaan mikään ihme, että Premium Boardin käyttökateprosentti oli miinus 50%, kun edellisen kerran Premium Board suoritti noita kartongin "testiajoja" jopa pitkinä tilauksina vuosina 2011-2013.

RahanpesuaRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 9.09
On uskomatonta ,että OIKEUSVALTIO SUOMESSA sallitaan tällainen pelleily,mikä
on menossa Juankoskella.Veronmaksajilla maksatetaan ilmiselvä rahansiirto
veroparatiisiin velkojien saavuttamattomaksi.Matkalla on rikottu,niin kirjapitolakia kuin osakeyhtiölakiakin ,puhumattakaan vakavaraisuusmääräyksistä.Konkurssia
pitkitetään,eikä viranomaisia asia kiinnosta pätkääkään.
Jos vastaavaa tapahtuisi jonkin pienyrittäjän kohdalla,olisi "pelimiehet" olleet jo
kaltereiden takana aikoja sitten.

dieselmiesRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 9.17
Mersu on hyvässä kunnossa, mutta rahoittajat ja ostajat on vakuutettava. Vedetään mustat jäljet asfalttiin. Aivan pienet vain.

ei sisäpiirissäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 13.49
Totuus on se, että Stromsdal OyJ:n konkurssiin vienyt sen entinen rahoitusjohtaja "kultasormi" Krister ei ole pystynyt koskaan vakuuttamaan oikeita rahoittajia tehtaan pyörittämiseen TECTA-suunnitelmillaan.

Viime metreillähän todelliset rahoittajat vetäytyivät jo Stromsdal OyJ:n aikana yhtiön rahoittamisesta syksyllä 2008 ja yhtiö ajautui konkurssiin. Silloinkin vetonaulana piti olla juuri TECTA-tuotteiden loistava tulevaisuus.

Kun todellisia rahoittajia ei konkurssin jälkeen lähes 2.5 vuoden etsimisen jälkeen vaan löytynyt, niin Krister onnistui vihdoin vakuuttamaan Juankosken Neron ja muut kaupungin Samovaari-yhtiön puuhamiehet takaussuunnitelmillaan.

Asialle jouduttiin kutsumaan myös "valtakunnan virallinen saattohoitaja", jolla oli hyvää näyttöä esim. Avilonin vastaavasta tapauksesta ja jolla oli hyvät suhteet TEM:iin. Puuhamiehet taas saivat juristiarmeijan avulla vakuutettua Juankosken maallikkovaltuuston 5 milj. euron kaupungin takauksen antoon.

Juankoski Nousuun-seminaarissa Jokke hehkutti, että kun rahoittajia ei ole saatu vakuutettua, niin kaupungin oli pakko myöntää takaus. Myöntämällä kaupungin takaus puolestaan Finnvera ja Handelsbanken saatiin houkuteltua Premium Boardin rahoitukseen. Tulokset on nyt nähty. Premium Board ja biolämpö ajautuivat lupauksista huolimatta konkurssitilaan jo vuoden 2012 keväällä eli vain vajaassa yhdessä vuodessa takauksen laittomasta täytäntöön panosta.

Kevään 2012 jälkeen Krister ja Juankosken Nero ovat jatkuvasti yrittäneet löytää sekä kotimaisia että ulkomaisia rahoittajia, jotta konkurssitilassa olevat tehtaat olisi voitu käynnistää uudelleen. Sellaista rahoittajaa ei ole löytynyt nyt jo yli kahteen vuoteen.

Syksyllä 2013 Nerolla ei enää ollut muuta keinoa kuin käydä taas Juankosken kaupungin kassalla ja maksaa yli 4 milj. euroa Premium Boardin Handelsbankenin erääntyneitä lainoja, kun Handelsbanken muuten olisi joutunut ajamaan Premium Boardin uudelleen konkurssiin.

Kun oikeata rahoittajaa ei ole pystytty vakuuttamaan tehtaan uudelleen käynnistämiseen, niin paikalla on kutsuttu Maltalta Nemea Bankin edustajat "puhdistmaan konkurssipesästä" kaiken sen, mikä puhdistettavissa on.

Niinpä Premium Boardin omistamat kiinteistötkin siirrettiin Juankosken Neron avustuksella "konkurssilta suojaan" keväällä 2013 pilkkahintaan. Biolämmön osakkeet taas siirrettiin ukrainalaiselle huijarille jo kesällä 2011.

Kaiken aikaa on myös vuoden keväästä 2011 lähtien jatkunut varojen siirto Premium Boardista Faroconin kautta veroparatiiseihin. On ihmeellistä, että verottaja ei ole tähänkään puuttunut, vaikka Urpilainen on nyt ajamassa jokaisen pienen yrittäjänkin ahtaalle epäiltynä harmaasta taloudesta tai veronkierrosta.

Premium Boardin vuosia jatkunut toiminta täyttää kaikki rahanpesun ja konkurssirikosten tunnusmerkit, kuten nim. merkki rahanpesua yllä toteaa.

dieselmiehelle voin vakuuttaa, että Krister ei saa oikeita rahoittajia vakuutettua enää koskaan Mersun pyöritykseen, mutta Juankosken Nero on jo ilmoittanut, että kaupunki on täysin valmis leikkaamaan mm. Premium Boardin puolesta maksamansa 4 milj. euron saatavan.

Täytyy todella ihmetellä, miten valtioneuvostonkin määräämät selvitysmiehet ja valtion omistama Finnverakin julkisoikeudellisina toimijoina voivat katsoa tällaista touhua vuosikaupalla sormiensa läpi. Kaikestahan näkee myös, että Juankosken kaupungin virkamiehet, hallitus ja valtuusto ovat korviaan myöten sotkeutuneet tähän ilmeisen laittomaan likapyykin pesuun.

Rakenteellinen korruptio näyttää valitettavasti olevan Suomessa suurempaa kuin Ukrainassa. Tästä syystä Suomen talouselämä ei enää nouse suosta.

ApinaRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 14.23
Ilmaisena vinkkinä ylläolevalle nimimerkille (miksei muillekkin), pikkuisen heikoilla jäillä ollaan noiden laittomuus syytteiden osalta.
Minkäänlaista rikosoikeudellista prosessia ei ole PB:n osalta käsittääkseni käynnissä.
Asiat varmaankin aikanaan tutkitaan ja selvitellään.
Siihen asti mielestäni olisi laittomuuksista nimimerkin syyttely lopettaa.
P. Vartiainen lienee samaa mieltä.

sopsopRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 16.14
Sopimusrikkomus, jos palkkaa ei makseta työsopimuksessa mainittuna päivänä.

Eli rikoksen puolelle ovat menneet, ei siitä mihinkään pääse.

PVRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 16.35
Moro,
apina on todellakin oikeassa. Koska prosessi ei ole käynnissä eikä ole siten myöskään päättynyt ja siksi ketään ei ole syytteessä eikä tuomittu, olisi todellakin parempi, että ei syytettäisi ketään.
Periaate -ei rikosta ei rangaistusta. Ja jos ei ole ketään tuomittu ei ole myöskään rikoksentekijää ja silloin ei rikosta.

Sivuilla voidaan kuitenkin spekuloida menettelystä ja laiminlyönneistä ja mahdollisista prosesseista, mutta älkää syyttäkö ketään rikoksista, joita ei ole vielä edes käsitelty tahikka edes tutkittu.

ei sisäpiirissäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 16.55
Jätä Apina vaan juridiset hörinäsi perunakellariin.

Moro Pekka Vartiainen on varmasti lakialan asiantuntija. Taitaa muuten olla näissä asioissa kylämme viisain mies.

Apinaa voi muistuttaa mm. siitä, että Juankosken Nero on todettu jo Kuopionkin hallinto-oikeudessa kahteen kertaan esteelliseksi ja suhmuroidun 5 milj. euron takauskin pantiin täytäntöön kuntalain vastaisesti ainakin KHO:n mukaan. Esteellisen henkilön osalta esteellisenä asian käsittelyyn osallistumisesta voi seurata virka-, rikos- ja vahingonkorvaus-vastuu.

Moro Pekkakin teki valituksen laittomaan takaukseen liittyvistä korkeista asianajokuluista ja Kuopion HAO totesi, että perustuslakiahan tässä on selvästi rikottu ja tehdyt päätökset pitää purkaa.

Kyseisen asian osalta ei kuitenkaan ole tehty mitään. Siis kuka korvaa kunnalle menetetyt laittomat 400 000 euron asianajokulut? Samalla tavalla on käynyt biolämmön järjestelyjen kanssa Kuopion HAO:ssa. Tehdyt kaupat pitää purkaa.

Jos joku näistä tehdyistä rikkeistä meitä kaikkia muistuttaa, niin ei varmasti ole heikoilla jäillä. Samovaari-soppahan kiehuu kiihtyvällä vauhdilla, eikä taatusti tarvittavaa 5-10 milj. euron käyttöpääomaa Krister ja Nero pysty järjestämään yhden päivän testiajon jälkeen, joten tutkinta ja hutkinta on tässä likapyykissä kyllä odotettavissa.

sopsop on vaatimattomasti huomauttanyt Samovaari-yhtiöiden työsopimuslain pykälienkin noudattamatta jättämisestä, joten kyllä aihetta on monenlaiseen syyttelyyn. Ihmeellisintä on, että kaupunginjohtaja voi olla tällaisessa sopassa mukana, eikä kukaan näytä kyseenalaiseen toimintaan puuttuvan.

Palkkoja maksettu?Re: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 17.10
Tehdas on kai maksanut palkkoja muutamalle työntekijälle.

Muutama vapaaehtoinen ilmoittautunut koeajoon. Olisiko maksettu näille.

Te jotka ette saaneet rahojanne, menkää huomenna kysymään Kristeriltä ja luottamusmiehiltä ja kysykää myös näiltä vapaaehtoisilta.
Miksihän eivät maksaneet kaikille vaikka rahaa lehtitiedon mukaan on satojatuhansia.

Työläiset pitävät yhtä ja on tasarvoakin, taikka ei näköjään kaikki ole rivissä.

ällikällä lyötyRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 18.05
Näyttää siltä, että yhden päivän luvassa olevassa "koeajossakaan" ei ole ammattimaisia piirteitä.

Krister on saattanut ehdottaa, että pyöräytetään koutteri käyntiin talkoovoimin.

Saa nähdä, miten verottaja tulee suhtautumaan talkootyöhön tässä tapauksessa. Jos talkoolaiset on ammattimiehiä ja ammattinsa mukaisissa hommissa, niin verolle taitaa mennä nykypäivänä.

Normaalisti Paperiliiton miehet ja naiset ovat istuneet tasa-arvon puolesta. Samovaari-yhtiöt ovat tässäkin mielessä erityisasemassa. Vai tulkitaanko asia nyt niin, että työtekijät ovatkin kunnan palveluksessa. Kaupunkihan on ainakin maksanut jo lähes kaikki yhtiön viulut viimeisen kahden vuoden aikana.

Pekka VRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 19.25
Moro,

vielä kerran: on selvää, että koko vyyhti puidaan vielä viranomaisessa, kun sen aika koittaa.
Selkeästi on odotettavissa myös rikosilmoituksia ja tutkintapyyntöjä lähinnä siitä, onko toimittu väärin tai moitittavasti (huolimattomasti tai tahallaan) kunnan omaisuuden ja varojen hoitamisessa ja lähinnä kunnan antaman omavelkaisen takauksen vastavakuuden kovenanttien mukaisesti. Ja tarkoitan mukaisesti sitä, että onko huolellisesti pidetty huolta kunnan miljoonista ja noudatettu varovaisuusperiaatetta kovenanttien kanssa. Kovenanttien noudattaminen ja huomioonottaminen olisi pelastanut Juankosken yli 4 miljoonan euron takaukselta. Nimittäin on selvää, että kkaupunginjohto oli tietoinen PB:n heikosta taloustilanteesta, mutta siihen ei reagoitu suojaavien kovenanttien mukaisesti.
Toinen oleellinen asia oli se, että vastavakuuden arvio hyväksyttiin , vaikka olisi pitänyt kaikkien järjen valon mukaisesti hylätä Faroconin yrityskiinnitys arvottomana. Riski oli liian suuri ja julkisen orgaanin ei pitäisi eikä saisi antaa takauksia tai lainoja riskillä. Tämä on kuntalaissa kielletty.
Lisäksi 4 miljoonan euron takausmaksu oli aivan liian suuri Juankosken kantokykyyn nähden ja siksi olemme joutuneet velkakierteeseen, joka taasen on osittain aiheuttanut uhkan jariskin palvelujen järjestämiseen kuntalaisille. Tämä on myös laissa kiellettyä.
Sitten on toisen yksityisen yrityksen valitus, joka koskee kilpailurikkomuksia ja mahdollisia laiminlyöntejä EU-lainsäädännön ja kuntalain osalta.

Joten paljon on riskejä otettu ja se ei mielestäni sovi kunnan toimialaan. Ja riskit ovat realisoituneet palvelujen leikkaamisina ja esim. kouluverkon mahdollisena supistamisena ym ym.

Ja nyt oimme aivan hyvin todeta, että jos olisi kuunneltu meitä asiassa, olisi vapaa markkinatalous hoitanut entisen kartonkitehtaan kohtalon tavalla tai toisella ja ei varmasti heikommin, kuin tällä hetkellä. Mahdollisuuksia oli olla puuttumatta kartonkitehtaan toimintaan ja se olisi säästänyt meidät kymmenen miljoonan euron suorilta tappioilta. Ja on aivan tyhjää väittää, että tehdas toi meille veroeuroja, sillä näin ei todellakaan käynyt, vaan veroeuroja olisi saatu, jos tehdas olisi itse kilpaillut ostajastaan. Ja tässäkin näen selkeän virheen ja jopa lainvastaisuuksia kunnanjohdon taholta. Mutta kuten olen jo kirjoittanut, prosessi käynnistyy kun se on käynnistyäkseen. Ensin on katsottava selvityksen ja saneerauksen mahdollisuudet ja sen tekee asian mukainen järjestely.
Välimiesmenettelyä en ymmärrä, sillä mitä riitaa takausasiassa oikein löytyy, sillä välimiesmenettely vaatii riitaisuutta sopimusjäsenten kesken. Onko jotain riitaa itse takauksessakin. Nimittäin välimiesmenettely on erittäin kallis prosessi ja myös salainen. Ja jos toisella osapuolella ei ole massia, niin toinen osapuoli maksaa viulut, ja tietysti taas kaupunginjohto maksaa nyt sitten kuopiolaisena ne tappiot.

ei sisäpiirissäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla7.5.2014 21.36
Mielestäni Moro Pekka toteaa yllä, että monenlaista epäämääräisyyttä liittyy Samovaari-yhtiöiden hoitoon viranomaisten taholla ja osa asioista on vielä oikeuslaitoksissa käsittelyjen kohteena, joten niihin on vaikea puuttua ennen kuin oikeus on antanut lopullisen päätöksensä.

Kuitenkin Moro Pekka on itse tehnyt kunnallisvalituksen korkeista ysityisen asianajotoimiston käytön kustannuksista (n. 400 000 eroa). Kysymyksessä on pienen Juankosken kaupungin kannalta iso ja tärkeä raha, jota olisi voitu käyttää mm. niukkoihin koulumenoihin ja vanhusten hoitoon.

Kuopion HAO on päättänyt jo 25.1.2013 dnro 00270/12/2299 seuraavasti:

"Koska sekä päätösten että asiassa annetun Juankosken lausunnon perusteella on tehtävissä se johtopäätös, että Juankosken kaupunki on päättänyt siirtää sille kuuluvaa päätösvaltaa yksityiselle asianajotoimistolle, on valituksenalainen kunnanhallituksen päätös 16.1.2012 § 16 sekä kunnanhallituksen asiaa koskeva päätös 5.12.2011 § 271 lainvastaisina kumottava".

Kuopion HAO:n perusteluissa todetaan, että kysymyksessä on ollut sekä perustuslain, että kuntalain vastaisista päätöksistä.

Tämä juridinen päätös on saanut lopullisen lainvoiman, mutta tiettävästi asiassa ei ole ryhdytty minkäänlaisiin toimenpiteisiin kaupungin taholla, vaan yksityistä asianajotoimistoa on Kuopion HAO:n kieltävän päätöksenkin jälkeen jatkettu vain entiseen laittomaan tyyliin.

Tästä syystä, laittomasta toiminnasta voidaan tehdä joukkokantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle ja hän joutuu virkansa puolesta selvittämään asian. Tarvittaessa hän joutuu turvautumaan myös poiliisin apuun.

toivoRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla20.5.2014 17.32
Huomenna on se erittäin suuri päivä tehtaalla, kun on se koeajo ja jos kaikki menee hyvin niin tilauksia tulee (mediassa kirjoitettua Kristerin kertomana).

Adam - sisäpiiristäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla20.5.2014 22.11
Jos tulee tilauksia, se on todella paha juttu. Valmistus pitää rahoittaa, ja kuten olemme nähneet, tehtaan sponsoreiden fyrkat ovat lopussa... jopa Juankosken veronmaksajien lainarahatkin.
Omia rahojaan ei kukaan siihen kaivoon heitä.

ei sisäpiirissäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla21.5.2014 12.10
Koillis-Pravdan tuottaja Erika Suominen on tänään ottanut blogissaan positiivisen kannan suvivirren laulamiseen. Tästä on annettava Erikalle täydet pisteet.

Laulamisella on tunnetusti vahvat voimat. Väinämöinenkin lauloi aikoinaan Lapin laihan kyyttösilmä Joukahaisen suohon ja sai sitten vaimokseen kauniin ja nuoren Joukahaisen Aino-siskon.

"Itsen lauloi Joukahaisen: lauloi suohon suonivöistä,
niittyhyn nivuslihoista, kankahasen kainaloista.

Siitä nuori Joukahainen toki viimein tuskastui,
kun oli leuan liettehessä, parran paikassa pahassa,
suun on suossa, sammalissa, hampahin haon perässä.

Sanoi nuori Joukahainen: "Oi on viisas Väinämöinen,
tietäjä iän-ikuinen! Laula jo laulusi takaisin,
heitä vielä heikko henki, laske täältä pois minua!
Virta jo jalkoa vetävi, hiekka silmiä hiovi."

"Kun pyörrät pyhät sanasi, luovuttelet luottehesi,
annan Aino siskoseni, lainoan emoni lapsen
sulle pirtin pyyhkijäksi, lattian lakaisijaksi,
hulikkojen huuhtojaksi, vaippojen viruttajaksi,
kutojaksi kultavaipan, mesileivän leipojaksi."

Aino kuitenkin hukuttautui, kun ei halunnut vaimoksi vanhalle Väinämöiselle. Ainon kohtalosta kimmastunut Joukahainen taas ampui varsijousellaan Väinämöisen mereen. Väinämöinen ei kuitenkaan kuollut.

Virolaiset taas tunnetusti lauloivat itselleen itsenäisyyden.

Tämän päivän bloginsa Erika Suominen päättää seuraavin sanoihin:

"Lauletaan siis innolla tänäkin keväänä kouluissa, päiväkodeissa ja muuallakin se tuttu suvivirsi. Se on vahva kesän ja alkavan loman merkki."

Lainauksen viimeinen lause herättää kysymyksiä. Onko Erikalla sisäpiirin tietoa Tratta PBF:n tulevasta kohtalosta? Noin kuukausi sitten nim. merkki "lomat loppuu" kirjoitti, että kohta alkaa pahvitehtaalla täysi tohina ja lomat loppuu.

Nyt "Juankosken Väinämöinen", tietäjä iän ikuinen kehottaa juuri tänään kaikkia laulamaan suvivirttä omalla äänellään, koska lomat alkaa, vaikka koulujen loppumiseen on vielä muutamia päiviä aikaa. Miksi "Juankosken Väinämöinen" ajoitti yleisen laulukehoituksen juuri tälle tärkeälle koeponnistuspäivälle?

Kuten Virossakin, niin Juankoskellakin kaupungin itsenäisyys voidaan turvata laulamalla. Olisiko "Juankosken Väinämöisestä" tällaisen laulukuoron johtajaksi?

Pienessä Suomessa on hyvä vaalia vanhoja perinteitä, eikä mennä mukaan kaikkiin hihhuli-juttuihin.

Erikan positiivisesta blogista lämpimät kiitokset!

TontturaasuRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla21.5.2014 16.09
Ei käynnistynyt päällystyskone, ei tuunareiden työhönotto, mutt näin lauloi bjorkvitsi, tuo suomenroottalainen lannanlurittaja, koivuvitsi jokunen, konsultti kotitekoinen. Tyhj on tuunareiden parkkipaikka, tehtaan toimihalli kartonkikone ikäraasu. Ei luritellut päällystyskone, tektatotinen kiiltäinen. Jäi palkat pankkiloihin, toisten taskuihin kasvamaan.

Joo että silleen, ol hiljasta, ja kuuli taas hiiren pieraisun jo sillalta asti. Taitaa taas koneet käydä ensi viikolla, tai seuraavana tai sitten vähän sen jälkehen. Vitsi kuitenkin.

Hummeripojat työllistiRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla21.5.2014 16.25
Melkoinen vitsi, mutta ei naurata meni siinä lähes viisimiljoonaa euroa kuntatakauksella sellaisten taskuun, joita hieman hymyilyttää.

Hummeripojat työllistiRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla21.5.2014 16.35
Melkoinen vitsi, mutta ei naurata meni siinä lähes viisimiljoonaa euroa kuntatakauksella sellaisten taskuun, joita hieman hymyilyttää.

ei sisäpiirissäRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla21.5.2014 17.47
Kotikylässä apu paras. Tontturaasun viestin perusteella nyt näyttää siltä, että "Juankosken Väinämöisen" olisi kyllä nyt syytä laulaa kyyttösilmä bjorkvitsi suomenroottalainen lannanlurittaja, iänikuinen kotitekoinen konsultti suohon.

Eihän kotitekoisella konsultilla ole konsulttivuosiakaan takanaan kuin vaivaiset kaksi vuotta ja jäljet on jo nähty. Yksi pahvitehdas ja biovoimala on tuhottu. Jutta Uripilainenkin menetti luottamuksen, kun lähti kolmen vuoden peruskoulunopettajan papereilla peräti valtiovarainministeriksi.

Kun Neron ja kyyttösilmä bjorkvitsin Samovaari-toiminta on alkanut yhä enemmän muistuttamaan käärmeen ajamista pyssyn piippuun, niin mieleen on tullut Kokoomuksen tomeran "pohojalaasen akan" eli Paula Risikon vastaus taannoiseen kysymykseen, kun häneltä kysyttiin, mitä hän kaikkein eniten inhoaa elämässään.

Paula totesi yhtään empimättä: "käärmehiä"

Käärmemiehet ovatkin kaikkein inhottavimpia olentoja maan päällä. Liukkaista käärmemiehistä ei kukaan saa kunnon otetta. Myrkyttömän tarhakäärmeen saa kyllä kesytettyä mm. syöttämällä ihan kotieläimeksi, mutta kyyn lähelle ei pidä mennä.

"Juankosken Väinämöinen", tietäjä iän ikuinen voisi nyt omilla loitsuillaan ja viisuadellaan auttaa pulaan joutuneita Juankosken poloisia veronmaksajia ja konsultoida, miten se seppä Ilmarinen aikoinaan sen kyisen pellon kynti?

DunarixRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla22.5.2014 17.32
Eilen ajettu "koeajo" tosi minimi-miehityksellä ja lisäsäästöä tulee.

Vain kolmella (toimi)henkilöllä ja johtaja peräsimessä, laatu oli ehkä hylätyn ja naurettavan välimuoto .

Työntekijät eivät tulleet vapaaehtoistyöhön, vaikka esimiehet yrittivät soitella ja pyydellä, ei ehkä kusettaa.
Esimiehiäkin on monenlaisia.

Omistaja joutunee maksamaan kaikki palkat niin vanhat kuin uudet, ennekuin saa työntekijöitä töihin, saattaa se hieman _ _tuttaa

alan kolmas miesRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla22.5.2014 20.00
Päällystyskoneen "mini-koeajo" voidaan suorittaa muutamasta sähkökatkaisijasta vääntämällä. Jos virta on päällä, niin sähkömoottoreiden pitäisi pyörähtää käyntiin. Onkohan joku kuullut sähkömottoreiden hyrinän "mini.koeajossa"? Aikaisemmin jopa hiirenpieru kuultiin tyhjässä tehdassalissa.

Eri asia on suorittaa täysimittainen koeajo, jossa päällystyskoneella olisi ajettu esimerkiksi 100 tonnia TECTA-päällystettyä kartonkia. Siihen olisi tarvittu jo muutama rekkavaunullinen pohjakartonkia. Onkohan joku nähnyt tällaista rekkarallia Juankosken raitilla tai Tratta PBF:n pihassa?

Onkohan mahdollisesti mini-koeajon rullat jo lähteneet loppuasiakkaille testiin?

Viimeksi Tratta PBF varoitti koululaisia jopa kaupungin ilmoitustalulla tontillaan tapahtuvasta kovasta rekkarallista.

Harmittaa, kun en päässyt seuraamaan koeajoa. Toivottavasti Koillis-Pravda raportoi jo ensi viikon lehdessä TECTA-päällystetyn kartongin mini-koeajon keskiset tekniset tiedot. Olisi hyvä saada lehteen pintapainoittain vaikka aluksi seuraavat laatusuureet:
- sileys
- jäykyys
- palstautumislujuus

Olisi myös hyvä todeta päällystyskoneen käytetty ajonopeus ja TECTA-päällysteen määrä (g/m2) lopputuotteessa.

eskimoRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla22.5.2014 23.33
jäykkyys oli hyvä ja päällyste valui reisille

an valuu vaanRe: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla23.5.2014 6.51
Eskimo on osittain oikeassa.

Reisille meni ja menee kuin entisellä sulhasella, mutta jäykkyys ei riittänyt tyydyttävään tulokseen.

Viidakon lait!Re: Yhden koeajon päivä kartonkitehtaalla23.5.2014 9.21
Kuinka kauan tätä pelleilyä vielä jatkuu?Käräjäoikeutta pidetään pelinappulana
konkurssia viivytettäessä..Laki ei koske kaikkia.Osakeyhtiölakia rikotaan
räikeästi,kun firma olisi pitänyt hakea konkurssiin jo 2 vuotta sitten ,rangaistuksen uhalla...Taidetaan soveltaa Ambomaan lakia.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: