Keskustelu

Pekka Vkaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201412.5.2014 20.55
Moro,
olin Hallituksen kokouksessa kuulemassa sosiaali-ja terveystoimen raporttia ja ihmettelyä riittää.
Juankoskella on lakkautettu tai poistettu n. 40 entistä asiakasta kotipalvelujen piiristä , koska hoitoindeksia, RAVA-indexia, on nostettu yksipuolisesti kunnan toimesta. Kyseessähän on talouden tasapainottamistoimi, jolla pyyhitään takapuolta vanhuksille annetulla hoitolupauksella, jonka valtapuolueet niin kovalla itsekehulla hyväksyi viime valtuustokauden lopuksi. Silloin jo kritisoin hoitolupauksen tyhjiä lupauksia ja ihmettelin, mistä rahat saadaan hyvään ja kattavaan vanhusten hoitoon. Nyt on palveluja lakkautettu pelkästään varojen vähyyden takia, ei mielestäni palvelutarpeen vähentymisen takia ja tämä rikkoo hyvän hallinnon periaatteita.
Samaan aikaan, kun kotipalveluja on "kevennetty" ja vähennetty lähes 25 prosentilla, niin samaan aikaan omaishoitosopimuksia on karsittu ja palkkioita vähennetty. Ja vierlä palvelutalon aasiakkaiden palvelutarvetta kevennetty oleellisesti. Tämä tarkoittaa, että osa entisistä palvelutalon asiakkaista maksaa oleellisesti enemmän ja saa vähemmän tarpeellisia palveluja.
Myös savon kuituverkon kanssa lanseerattu hoito-TV tullaan lakkauttamaan, koska ei ole yhteyksiä ja eikä sopivia apuvälineitä.

Muistan, kun Pohjolaista, Tolvasta ja minua ja Räsästä haukuttiin siitä, että vastustimme Savon Kuituverkkoa, vastustimme PB:n kuntatakausta, vastustimme ylisuuria investointeja ja varsinkin keskustankeittiötä. Meitä haukuttiin, että vastustamme kaikkea. Me emme vastustaneet hyviä ehdotuksia, mutta niitä esityksiä, jotka mielestämme heikensi tulevaisuuden palveluja ja taloudenhoitoa.
Nyt on totuus tässä ja nyt: Kouluverkkoa ja siis kouluja mahdollisesti lakkautetaan; palveluja vanhuksille heikennetään oleellisesti; asukasluku vähenee ennätysvauhtia; konkurssien määrä kasvaa Juankosken kuihtumisen myötä. Ja syynä on suoraan kuntamme heikko talous, joka johtuu suoraan niistä asioista, mitä me vastustimme-.
Mutta mikä kauneinta: ne rohkeat luottamushenkilöt, jotka todella yrittivät pelastaa kuntamme, poistuivat luottamuspaikoilta ja syy on tietenkin se, että he olivat ainoat luottamushenkilöt, jotkauskalsivat vastustaa huonoja esityksiä ja päätöksiä.
Nyt on tietenkin kansalaiset saaneet valita omat luottamushenkilöt ja miten onkaan käynyt. Kannattaa siis olla tyytyväinen tulokseen. Masa hoitaa omaa huoneistohotelliaan, Pena hoitaa omaa yritystään ja Seppo on kädet täynnä oman yrityksensä kanssa.
Jotain positiivista kuitenkin: olen hyvin iloinen, että Persut ovat saamassa suuren jytkyn ja toivottavasti jytky toistuu myös eduskuntavaaleissa, kuten kuntavaaleissa. Ainoa ryhmä, puolue, joka haastaa kepulit. Demareista ei ole huolta.

Iänestäjä, muttei sinunRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201412.5.2014 23.01
Entä Premium Boardin salailu? Mitäs sanoit?

toinenkin iänestäjäRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201412.5.2014 23.11
Minä ainakin sanon, että iänestäjät ovat saaneet haluamansa kunnallisen hallinnon. Sellaisen, ett' siihen voi luottaa, että kaikilla menee hyvin. Juankoski nousuun ja sehän saatiin äänestämällä parhaat luottamushenkilöt pois luottamuspaikoilta ja jatkamalla samaa hyvää toimintaa ja taloudenhoitoa.
Juankoskella on n. 35 miljoonan euron konsernivelka ja PB:lla vain 25 miljoonan velat. Tappiot PB:llä 25 miljoonaa euroa ja Juankoskela vain n. 11 miljoonaa kattamatonta alijäämää.
Huomaa, että samoja laitoksia on hoitanut sama lauma ja johto. Ja kuopiolaiset maksaa ja ihan naurrattaa.

teknisiäkin ongelmia kaupungilla?Re: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 0.06
Taas joku käsittämätön tietokatko,sivistysltk kokouksen esityslistaan ei ole tietoteknisistä ? syistä saatu sivistystoimen osavuosikatsausta nettiin. . Missä pätkii ja kenellä?

salme harjunenRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 0.15
Ei tietääkseni RaVa-indeksiä ole nostettu,ei ainakaan sos.lautakunnan hyväksymisellä.
Kyse on puhtaasti konsulttiselvityksen(, sekä optimoinnin) seuraamuksista ,joista kävi ilmi , että monilla kotihoidon asiakkailla RaVa-indeksi oli pienempi kuin lautakunnankin hyväksymä v.2013
Jos nyt on alettu karsia ihmisiä hoidonpiiristä pelkästään RaVa-indeksiin tuijottamalla, on tehty virheellinen hoidon tarpeen arviointi.
Olen jo aikaisemminkin tuonut julki, että hoidontarvetta mitataan RaValla ,sekä lisäksi on huomioitava monia muitakin seikkoja,jotka liittyvät sosiaaliseen verkostoon ja -ympäristöön,muistiin sekä muihin sairauksiin ,jotka lisäävät hoitoisuutta ja joita RaVa ei tuo esille
Sosiaalilautakunta on ottanut kyseiset hoidontarpeen kriteerit huomioon tehdessään päätöksen, miten arvioidaan avun tarve kullakin asiakkaalla.
Sos.lautakunnan hyväksymä RaVa-indeksi on kotihoidossa 1,50 alimmillaan ja tarkoittaa rava-luokkaa 2, joka tarkoittaa tuettua hoitoa,joka puolestaan tarkoittaa ,että ihminen asuu kotonaan kotihoidon avulla tai joissakin erityistapauksissa tuettua palveluasumista.
Herää ja vahvistuu ajatus, että huonokuntoisilla ja vähäväkisillä yritetään saada Juankosken rahapula korjattua, mutta sanoisin ,että väärään suuntaan mennään ja vaikka kuinka yritetään, näyttää vahvasti siltä, että sote-budjetti ei pysy raameissa.."Peiton jatkaminen jalkopäästä ei lisää peiton pituutta", totesi viisas Matti Hölmöläisille. Vai mikä satu se mahtoi olla.
Optimointi toi ilmi, että Juankoskella esim. kotihoidossa näyttää siltä,että tehollista työ-aikaa on liian vähän/päivä..Tarkoittaa ,että lusmuillaan muualla, kuin työtehtävien parissa.
Eli nyt tavallaan "kellotettiin" kotihoidon tehtävät, sekä matkat, jotta voitaisiin vähentää työn suorittajia, ennenmuuta sijaisia olisi karsittava.
Hyvä asia sinällään, jos sitä "lusmuilua" esiintyy, mutta kotipalvelutyötä vain ei pysty mitenkään kellottamaan, sillä jokainen päivä on erilainen. Jo ensimmäisen asiakkaan luona päivä saattaa mennä kokonaan uudelleen suunniteltavaksi..näin se vaan on!! Ja löytyihän lisäselvityksissä aivan luonollisiakin syitä ,miksi tehollinen työäika näytti jäävän kovin vähäiseksi.
Paljon kuitenkin riippuu kotihoidon johtajasta miten työt orkanisoidaan kullekin päivälle,viikolla ja kuukaudelle.Myös työntekijällä on oma vastuu työpäivän tehokkaasta käytöstä ja sopeutumisesta äkkimuutoksiin.

No kylläpä taas suututtaa ,jos on jätetty avuntarvitsijoita ilman lain mukaista hoitoa!!
Toivottavasti on edes huolehdittu korvaavan hoidon järjestelyistä???

Ja ainahan sitä voi hakea lisää toimeentulotukea sosiaalihuollosta,jos rahat ei riitä yksityisen hoitomaksuihin!

salme harjunenRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 0.30
Vielä lisään, olen tuonut selvitystilaisuuksissa julki mielipiteenäni, että yksikin päivä viikossa, jolloin kotihoidosta käydään esim. vanhuksen luona, voi olla ratkaiseva tekijä siihen ,että voi asua omassa kodissa.
Yksinäisyys lisää pelkoja ja ahdistusta ja tuo turvattomuuden tunteita, jotka voivat johtaa varhaisempaan laitoshoidon tarpeeseen.
Se tidetään Juankoskellakin ,että laitospaikat ovat niitä , joista maksetaan kovinta hintaa ja joiden määrä on kasvussa.
Vanhuslaki velvoittaa kuntia järjestämään apua ja hoitoa asiakkaiden omaan kotiin, jos hoito ei vaadi sellaista lääketieteellistä hoitoa ,jota ei voi kotiin antaa.
Kunta voi järjestää hoidon ja avun esim. yksityinä palveluina, mutta huomioidaan tämä: Kunta on velvollinen järjestämään......

PVRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 0.48
Moro,
ja kiitos Salme. Hallituksessa kävi asiaa selviittämässä, muuten ensimäistä kertaa, kotipalvelujen viranhaltija Moisio ja hänelle kiitos perinpohjaisesta selvitämisestä.
Nyt minua huolestuttaa se tosiseikka, että meillä on lakkautettu 40 henkilön kotihoito ja samaan aikaan poistettu korotetun palveluasumisen piiristä saman verran henkilöitä ja samaan aikaan myös kevenetty omaishoitomäärärahoja-omaishoidontukia. Myös viransijaisuudet ja hoitajapaikkoja vähennetään.
Kaikilla palvelunhakijoilla ja palvelunsaajilla on luottamuksensuojan vahva usko jo saatuihin palveluihin ja nyt heidät heitetään pellolle palvelupiiristä. Takuulla perästä kuuluu ja toivonkin ikäihmisten läheisiltä tahtoa hakea oikaisuja palvelujen leikkauksiin. On selvää, että aikaisemmin palvelujen piirissä on useimmat palvelujen tarpeessa olevia. Ja muistettava ion valtuuston hyväksymä ja allekirjoittama palvelulupaus, hoitolupaus, joka on nyt vessapaperia.
Kyselin kuopion kotipalveluesimieheltä heidän toimintaansa, ja heillä on myöntää palvelusetelejä, edullisia tukipalvelutoimijoitsijoita ja muita osoitteita niille, joille ei voida myöntää kotipalveluja ja kuulemma ketään ei jätetä ilman palvelua.
Minä olen jo keskustellut sairaiden khenkilöiden omaishoitajien kanssa ja heidän läheistensä kanssa, ja voin vain ihmetellä, miten esim. 85-vuotias mummi käsi kipsissä rollaattorin kanssa ei kuulu kotipalvelujen piiriin, koska ei ole todettu olevan tarvetta. Miten hän peseytyy, miten hän syö ja miten hän siivoaa. Ei ilman ihmisten hyväntekeväisyyttä. Ja meidän kunta ei ole hyväntekijä, vaan konkurssissa kasinopelin ja taloudellsiten töppäilyjen takia ja virheiden takia.

päättelijäRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 0.55
Moro Pekalle kiitokset hallituksen kokouksen pikaraportista eilen.

Sosiaali- ja terveystoimen raportissa riittää varmasti ihmettelemistä, eikä raporttia ole valitettavasti viitsitty edes kaupungin kotisivuille laittaa.

Pekka ihmettelee Juankosken säästötoimia, jotka ovat kohdistuneet kotipalveluihin ja palvelutalonkin palveluja on leikattu säästösyistä tuntuvasti.

Kotipalveluissa ns. RAVA-indeksileikkauksella on saatu jo peräti 40 henkeä pois kotipalvelun piiristä. RAVA-indeksistä on hyvä todeta, että se ei tiettävästi ole mikään lakiin perustuva indeksi, vaan Turussa aikoinaan muutamien lääkäreiden kehittämä hoitotarpeen indikaattori.

Vuonna 2008 mm. Tarja Virta on selvitellyt Satakunnan AMK:ssa lopputyönään todellisen kuntoutustarpeen ja RAVA-indeksin määrittämän kuntoutustarpeen välistä yhteyttä haastattelututkimuksin.

Kokenut kodinhoitaja Tarja Virta havaitsi, että RAVA-indeksiä laskettaessa eri kohdat (kohtia kaikkiaan 12) saavat erilaisia painoarvoja, mutta huomattavaa on, että näkö, kuulo ja lääkitys saavat painoarvon nolla.

Haastattelussa esim. "Annin näkökyky oli todella heikko ja sen vaikutus toimintakykyyn ilmeinen. Kuitenkaan RAVA-indeksi ei huonone, vaikka asiakas oli melkein toimintakyvytön oudossa ympäristössä ja tutussakin ympäristössä heikentynyt näkökyky esti Annin toimimaan haluamallaan tavalla".

Tutkimuksessa selvisi, että RAVA-indeksi ei ole yksinään riittävä vanhuksen toimintakyvyn arviointiin. Kotihoitajana jo pitkään toiminut Tarja Virta totesi, että asiakkaan toimintakykyä arvioitessa on otettava käyttöön RAVA-indeksiä laajempi toimintakyvyn käsite.

On myös huomattava, että monet sosiaalipalveluihin liittyvät kuntien järjestämät aputoimet ovat lakisääteisiä, joista ei voida tinkiä, vaikka kunnalla olisi maksettavanaan jopa viiden milj. euron suuruinen laiton kunnan myöntämä omavelkainen takaus. Käsittääkseni Salmekin Harjunekin on viitannut siihen, että monet sosiaalitoimen erät ovat todellakin lakisääteisiä.

Sosiaalitoimen talousarvio 1.1.2014-31.3.2014 on äskettäin käsitelty sosiaalilautakunnassa. Sosiaalilautakunnan osalta koko vuoden 2014 alijäämäksi oli budjetoitu 21.543 milj. euroa. Valtaosa eli 12.2 milj. euroa eli lähes 57% alijäämästä syntyy perus- ja erikoissairaanhoidossa.

Kokonaisuudessaan sosiaalikustannukset jakautuvat seuraavasti:

- Kotien piirissä tapahtuva sosiaalinen ja sairaanhoito 2.85 milj. eruoa eli 13.2%
- Hoitokotipalvelut 1.35 milj. euroa eli 6.3%
- Tehostettu hoito ja dementiakodit 2.62 milj. euroa eli 12.2%
- Perus- ja erikoisterveydenhoito 12.2 milj. euroa eli 56.7%
- Muu sosiaalinen toiminnat 2.50 milj. euroa eli 11.6%
- Kaikki yhteensä 21.54 milj. euroa eli 100%

Sosiaalitoimen talousarvion seurantaraporttia silmäillessä ei voi olla nauramatta, kun seurantaraportin oikeassa laidassa olevaan sarakkeeseen on laskettu prosentuaalinen poikkeama budjetista.

Normaali-ihminen luulisi, että kysymyksessä on todellakin toteutuneiden kustannusten poikkeama budjetoinnista, kuten talousraporteissa yleisesti esitetään.

Tässä Juankosken tapauksessa poikkeama näyttää kuitenkin tarkistuslaskelmien mukaan kuvaavan sitä alijäämää, joka vielä 31.3.2014 jälkeen on syntymättä koko vuodelle budjetoituun alijäämään verrattuna.

Ainakaan minä en ymmärrä, mitä tällä luvulla halutaan kuvata. Hämärästi voi ehkä ajatella, että "herra jumala" mehän voidaan panna rahaa palamaan vielä aikavälillä 1.4.-31.12.2014 peräti 74.21% prosenttia koko vuoden budjetista.

Tämänkään sosiaalitoimen käsittämättömän seurantaraportin perusteella tavallinen talousihminen ei lainkaan ihmettele sitä, miksi Junkoskella sosiaalitoimessa kustannukset ovat täysin karanneet päättäjien käsistä ja systemaattinen ?alibudjetointi? on ollut tapana.

Ulkopuolista tarkkailijaa ihmetyttää myös se, miksi jonkin RAVA-indeksileikkurin avulla on lähdetty ehdoin tahdoin vähentämään palveluja kaiken järjen mukaan halvimmassa mahdollisessa sosiaalihoitoluokassa eli kotien piirissä tapahtuvassa sosiaali- ja sairaanhoitotyössä. Juuri perheissä tehtävä sosiaalityö voi olla parasta ennalta ehkäisevää toimintaa ja terveydenhuoltoakin.

salme harjunenRe: kaupunginhallituksen kokouskuulumisia 12.5.201413.5.2014 6.55
Säästöähän ei synny vaikka lopetettaisi kokonaan kotihoito, vaan säästö tulee työntekijöiden vähentämisestä.Sitten taas syntyy lisää työttömyyttä ja veronmaksajat muuttavat jopa paikkakuntaa, Joka tapauksessa verotulo pienenee ja aina vaan jaettavan rahan määrä vähenee, mutta hoitoa vailla olevat ihmiset eivät Juankoskelta vähene.
Katotaanhan muutama vuosi miten meille käy?
Joidenkin viranhaltioidenkin suusta on alkanut kuulumaan sanontaa; JOS liitytään Kuopioon.
Pientä on säästö kotihoidosta kunnalle, mutta suurta avuntarvitsijoille. Näillä toimilla ei Juankoski nouse , tarvitaan suurempia toimia !!



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: