Keskustelu

PVJohtajuuden puutostauti20.5.2014 22.16
Moro,
olen fundeerannut, miten saisimme Juankosken kaupungin imagoa kiillotettua. Olen jo sanonut muutamia kertoja, että jos haluamme uuden ja iloisen ilmeen ja asenteen, on ?ilma? puhdistettava, että happea löytyisi uudenlaiselle johtamiselle.
Tarkoittaako tämä kirjoitus sitä, että haluaisin uuden johdon kaupunkiimme. Ja vastaus on suoraan kysymykseen, että kyllä. Me tarvitsemme todellakin uudenlaisen johtamisilmeen ja se tapahtuu vain vaihtamalla nykyjohto pois ja valitsemalla uuden toimintajohdon ja kaupunginjohtajan, hallintojohtajan, , uuden johtamisen kulttuurin joka myös hapettaa kuihtuneen talouden ja kaupungin organisaation.
Olemme todellakin kriisissä, sillä pakenemalla ja peittelemällä kaikki virheet, emme saavuta mitään vaan paljon jää hampaankoloon.
Olen luottamushenkilönä ollut asemapaikalla, jossa on ollut ilo seurata naapurikuntien johtamiskulttuurin päivittämisiä, mutta oman kuntamme päivitys on jäänyt virhetilaan. Kaupunkimme elinkeinopolitiikka on vain huono pilasana, talouspolitiikka käsite jota ei tunneta ja johtamistaito ja varsinkin hyvän hallinnon periaatteet on jäänyt sanakirjan sivuille. On suorastaan huvittavaa, että luottamushenkilöjohto hyväksyy ja jopa innostaa kaupunginjohtajaa jatkamaan samaa todella surkeata johtamista, jos sitä siksi voi sanoa. Minä en hauku tässä nykyjohtajaa, vaan haukun hurskastelijoita ja laiskureita, jotka eivät uskalla toimia luottamustehtävien edellyttämällä tavalla.
Esimerkiksi neuvotteluissa Kaavin kanssa, puhujina Juankosken puolesta on virkamiehet, mutta Kaavin puolesta puhuvat lähinnä vain luottamushenkilöt. Voiko tämä johtua kulttuurillisista ja ?perintötekijöistä? kunnan luottamustehtävissä. Nimittäin Juankoskella on sellainen ?maantapa?, että viranhaltijat tosiasiassa esittävät, selvittävät ja päättävät asioista. Tätä tosiseikkaa todistaa myös entisten luottamushenkilöjohtajien lausunnot, joissa esim. sanotaan: kuntalaisten ei tarvitse tietää tärkeistä kuntaa koskevista asioista(kyse oli koulujen lakkauttamisasia) ja toinen mojova lause: valtuusto ei ole pätevä orgaani erottamaan , irtisanomaan viranhaltijoita, tai puuttumaan heidän esityksiinsä, koska heillä on asioiden tuntemisessa ja tietämisessä pätevyys.
Ja takaisin naapurikuntiin: Katsokaas, kuinka Kaavi hoitaa asioitaan uuden kunnanjohtajan pätevyydellä ja uudenlaisen hallintokulttuurin tuntijana; Katsokaa Siilinjärven kunnanjohtajan toimia; katsokaa Lapinlahden kunnan toimintaa- muuten kaikissa kunnissa joko nykyinen jtai entinen Kaavin kunnanjohtaja. Myös Rautavaaralla on uusi kunnanjohtaja, ja talous toimii ja kunta uskaltaa toimia; Katsokaa Tuusniemen kunnanjohtajan (uusi) toimia; minä säälin omaa kuntaamme.
Kunnanjohtaminen vaatii rohkeutta ja kansalaisten kuulemista asioiden hoitamisessa. Juankosken johtaminen on ollut katastrofi, sillä talous on heikentynyt vuodesta 1995 lähtien ja nyt olemme syöksykierteessä, ja liitos ei auta, vaan menetämme ja tai olemme menettäneet lähes kaikki palvelut. Ja mikä pahinta, en ole huomannut mitään muutosta parempaan, vaan heikompaan olemme menossa, jollei jotain pian tapahdu.

poliittinen tarkkailijaRe: Johtajuuden puutostauti21.5.2014 0.53
Kyvyttömästä kunnanjohtajasta on vaikea päätästä eroon, koska virka on käytännössä elinikäinen. Suomen nykyisessä kuntalaissa onkin tässä suhteessa vakava valuvika. Suomen kuntakentän talouden ja kehityksen kannalta valuvika voi olla jopa pahempi kuin EU:n rahaliitto.

Huonosta kunnajohtajasta pääsee parhaiten vaihtoon, jos kunnajohtaja syysllistyy rikokseen.

Kuntalain mukaan valtuusto voi erottaa kunnanjohtajan tai siirtää hänet muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston luottamuksen. Asia tuodaan vireille kunnanhallituksen esityksestä tai jos vähintään neljäsosa valtuutetuista on tehnyt sitä koskevan aloitteen.

Juankosken valtuustossa on 27 jäsentä jakaantuen suraavastI:
- kepu 12
- Persut 5
- SDP 5
- VAS 2
- KOK 1
- KD 2
Yhteensä 27

Valtuustoaliotteen luottamuksensä menettäneen ja valehtelevan kaupunginjohtajan erottamiseen näyttää riittävän pelkästään persujen ja KD:n äänet.

Kunnanjohtajan oikeusturvan kannalta on tietysti tärkeää, että ilmoitetaan, mihin luottamuksen menettäminen perustuu ja hän saa mahdollisuuden puolustautua, sanoo kunnallisneuvos ja kunnallisoikeuden emeritusprofessori Aimo Ryynänen.

Kuulemisten jälkeen kunnanvaltuustolta edellytetään kahden kolmasosan kannatus sille, että kunnanjohtaja voidaan irtisanoa. Jos kuntajohtaja on syyllistynyt rikokseen, riittää se yksin syyksi erottamiseen.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: