Keskustelu

päättelijäYhdistymissopimus kriittiseen tarkasteluun20.5.2014 23.14
Kuntien autonomia ja kunnallisen päätöksenteon julkisuus on Suomen nykyisen ja uudisteillakin olevan kuntalain peruspilari. Päätöksenteon julkisuus taas edellyttää, että päätöksentekoon liittyvät asiakirjat ovat julkisia ? ei salaisia.

Juankoskella kaikki tärkeä päätöksenteko ja siihen liittyvät asiakirjat ovat lähes pääsääntöisesti salaisia. Mitä tärkeämmästä päätöksestä on kysymys, sitä salaisempaa on päätöksenteko ja siihen liittyvät asiakirjat.

Stromsdal OyJ:n konkurssi koettiin kaupungin johdossa elämääkin suuremmaksi asiaksi ja siitä syystä kaikki mahdollinen konkurssipesän lunastukseen ja pesän lunastaneeseen ns. Premium Board-yritysryppääseen liittyvä päätöksenteko on pyritty kaikin keinoin salaamaan kuntalaisilta Salaaminen ei ole asiassa auttanut mitään, vaan Premium Board-yritysryhmä on ollut konkurssitilassa jo vuoden 2012 keväästä lähtien.

Stromsdal OyJ:n konkurssipesän uhkarohkeiden lunastus- ja pelastustoimien johdosta Juankosken kaupungin kantokyky ylittyi ja nyt Juankosken kaupunki on joutunut valtiovarainministeriön asettaman arviointiryhmän ehdotuksen mukaisesti neuvottelemaan jopa mahdollisesta kuntaliitoksesta Kuopion kanssa.

Liitosneuvottelut Kuopion kanssa on nyt käyty ja Juankosken kotisivuilla on esittettynä 24.4.2014 päivätty "Juankosken kaupungin ja Kuopion kaupungin yhdistymissopimus".

Kun lukee sopimuksen läpi, niin huomaa sen, että oikeastaan mistään asiasta ei ole konkreettisesti sovittu mitään. Neuvoteltuun sopimukseen näyttää liittyvän myös LIITE, jonka nimeksi on kirjoitettu ytimekkäästi "Palveluiden järjestämissuunnitelmat ja niiden yhteenveto". Kyseistä liitettä ei löydy Juankosken kaupungin kotisivulta. Liite on siis juankoskisilta veronmaksajilta jälleen visusti salattu.

Sopimuksen 11 kohtaa ansaitsevat mielestäni seuraavat lyhyet kommentit, joita kaikkien Juankosken veronmaksajien tulisi huolellisesti tykönään harkita:

1) Sopimuksen tarkoitus on (kuntarakennelain 1698/2009) 8 §:n tarkoittama yhdistyssopimus Juankosken ja Kuopion kaupungin yhdistymisestä.

2) Yhditymisen toteuttamistapa, ajankohta ja yhdistyneen kunnan nimi:
kuntarakennelain 3 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti Juankosken kaupunki lakkautetaan yhdistämällä se Kuopion kaupunkiin.

Yhdistynyt kunta aloittaa 1.1.2017 ja yhdistyneen kaupungin nimeksi tulee Kuopio.

3) Yhdistymisen edellytykset ja tavoitteet

Kuntajaon muuttamisen edellytykset:
"kuntajakoselvitys osoittaa Kuntarakennelain 4 §:n mukaisten kriteerien kohdalta sen, että Juankosken näkökulmasta kuntien yhdistyminen parantaisi sen palveluiden järjestämistä, mutta Kuopion näkökulmasta yhdistäminen heikentäisi sen edellytyksiä vastata palveluiden järjestämisestä ja toimintakyvyn edistämisestä Juankosken heikon taloustilanteen vuoksi"

Yhdistymisen tavoitteet:
"Sopijapuolet katsovat, että Juankosken kaupunki ja Kuopion kaupunki yhdistämällä muodostetaan alueesta toiminnallisesti ja laadullisesti elinvoimainen kokonaisuus, jossa tarjotaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu eri alueille ja asukasryhmille."

"Lähtökohtana on, että lähipalvelut Juankosken alueella säilytetään ja Juankosken alueelle luodaan toimiva paikallisdemokratiaa vahvistava toimintamalli."

Mitään konkreettista toimenpidettä näiden yhdistymistavoitteiden osalta ei ole kerrottu. Tavoitteet näyttävät olevan toiveasteella, kun ottaa huomioon liitoksen negatiiviset vaikutukset Kuopion jo nykyisin haasteelliseen taloustilanteeseen!!!

Miten vain alle 5000 asukkaan Juankoski voi muodostaa yli 100 000 asukkaan Kuopion kanssa alueesta toiminnallisesti ja laadullisesti elinvoimaisen kokonaisuuden???

Juankosken väkilukukin edustaa Suur-Kuopiosta vain alle 5%. Tällä prosenttiosuudella ei ole mitään painoarvoa Kuopion päätöksenteossa. Osakeyhtiöissäkään ei kuunnella alle 10% omistavalta osakkeenomistajalta mitään, kun asioista päätetään!!!!!!

4) Yhdistymishallitus
"Tehtävät ja toiminta määritellään laadittavssa johtosäännössä, joka hyväksytään yhdistyvien kuntien valtuustoissa"

Yhdistymishallitukseen valitaan joko 19 tai 13 jäsentä riippuen siitä, onko myös Tuusniemi liittyvien kuntien joukossa.

"Yhdistymishallituksissa käsiteltävien asioiden valmistelusta ja toimeenpanosta vastaa Kuopion, Juankosken ja Tuusniemen kaupunginjohtajat."

Yhdistyvien kuntien valtuustoille pidetään kerran vuodessa yhteistapaaminen!!!! Mitenkä tämäkin mahtaa tukea lähidemokratiaa. Juankoskellakin korkeita sote-kuluja on jouduttu ja lähdetty seuraamaan jo kerran kuukaudessa????

Kuinka Juankosken kaupungin talouden tuhoon ajanut kaupunginjohtja voi olla vastaamassa asioiden valmsitelusta ja toimeenpanosta??? Sitä paitsi hänet on jo todettu oikeuslaitosten toimesta myös monissa Juankosken vaikeissa talouasioissa esteelliseksi.

5) Hallinnon järjestäminen
"Hallinto järjestetään Kuopion kaupungin 1.1.2017 voimassa olevan hallintomallin mukaisesti."

6) Taloudenhoidon yleiset periaattet
"Yhdistyneen kunnan taloudenpidossa on tavoitteena tasapainoinen kuntatalous.

Juankoski ei ryhdy taloudellisesti poikkeaviin toimenpiteisiin ennen kuntien yhdistymistä."

Miten yhdistyvien kaupunkien taloudenpidon tasapaino saavutettaan, kun jo nyt Kuopion operatiivien tulos on muistaakseni noin 6 milj. euroa negatiivinen ja Juankosken talouskin on vahvasti alijäämäinen?????

"Juankosken kaupungin omaisuus sekä velat ja velvoitteet siirtyvät kuntarakennelain 36 §:n säännöksen mukaisesti Kuopion kaupungille"

Millaiset sopimukset velkojen osalta on tehty ns. Premium Board-yritysryhmän velkojen osalta??? Juankosken kaupungin saatavathan ovat kyseiseltä yritysryhmältä lähempänä 10 milj. euroa!!!!

Valtion puolesta Juankosken nykyiselle alueelle kohdennetaan yhdistymisavustusta ja sen lisäosaa vain 1 000 000 euroa. Tällainen luku on vaatimaton, kun sitä verrataan esimerkiksi Juankosken nykyisiin noin 29 milj. euron vuotuisiin ateriapalvelu & siivous-, sosiaali- ja terveydenhoitokuluihin!!!!!

"Yhdistymisavustuksia on tarkoitus ohjata: lukio-opetuksen (muk. lukien) ICT-ratkaisut, yhdistyvän kaupungin talouden ja lähidemokratian palvelujen uudistamiseen..."

7) Yhdistyvien kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittaminen
"Laajentuvan Kuopion kaupungin tavoitteena on tuottaa tai järjestää alueellaan kilpailukykyiset, kustannustehokkaat ja tarpeita vastaavat palvelut"

Mitähän nämä palvelut mahtavat olla, kun jo nyt Kuopion kaupunki painii suurissa ongelmissa mm. terveydenhoito- ja korkeiden koulukustannustensa vuoksi???

Sitä paitsi uusi sote-ratkaisu tulee muuttamaan kaikkien kuntien osalta terveydenhuoltopalvelujen tulevan rahoituksen!!!!

Yhditysmissopimuksessa ei voi olla tietoa siitä, miten sote-järjestellään tulevaisuudessa!!!!!

Juankoskella yhdistymissopimuksessa on luvattu säilyttää teveyskeskus, Iivolan palvelukeskus, päivähoito ja perusopetuksen lähipalvelut ja lukiopalveluiden säilyminen koillisen Kuopion alueella jne.

Yhdistymisselvityksessä ei ole tuotu esille mitään konkreettisia ajatuksia esim. siitä, miten yhdistyvien kuntien ja erityisesti Juankosken erittäin kalliit hoiva- ja hoitopalvelut tullaan tulevaisuudessa järjestämään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja samalla laadukkaasti!!!

Itsenäinen Juankosken kaupunki voi järjestää nämä palvelut nykyisin parhaaksi katsomallaan tavalla ja mahdollinen liittyminen Kuopioon näyttää lopettavan joka tapauksessa kalliin Kysteri-yhteistyön!!!! On olemassa useita vaihtoehtoisia mahdollisuuksia hoitaa sote-kysymykset itsenäisen Junakosken toimesta. Siinä ei tarvita millään lailla Kuopiota.

8) Lähidemokratiatoteuttaminen
"Lähidemokratiamallin luomiseksi Kuopion kaupunki asettaa erillisen valmisteluryhmän..."

Lähidemokratiatoteutus on siis täysin verbaaliakrobatian tasolla. Mitään konkreettisia suunnitelmia asiasta ei voi olla, koska valmisteluryhmääkään ei vielä ole olemassa!!!!

9) Henkilöstön siirtymisen periaattet
"Vakinaisen henkilöstön palvelusuhteet turvataan viideksi (5) vuodeksi 1.1.2007 lukien. Palvelusuhdeturva koskee sekä Juankosken että Kuopion kaupungin palveluksessa olevaa vakituista henkilöstöä."

10) Kunnanjohtajien asema
"Yhdistyneen kunnan johtajana toimii Kuopion kaupunginjohtaja. Kuntarakennelain 30 §:n mukaisesti Juankosken kaupunginjohtaja siirtyy Kuopion kaupungin palvelukseen."

Juankosken Nerolle järjestyy siis työpaikka Kuntarakennelain perusteella. Juankosken hukkuvan laivan kapteeni näyttää siis ensimmäisten joukossa hyppäävän pelastusveneeseen. Italiassa Costa Corcordian kapteenille ja Etelä Koreassa äskettäin raskaassa ylilastissa laivaansa johtaneelle kapteenille ei näytä käyvän yhtä hyvin!!! Juankosken haaksirikossa uhreja on lähes 5000. Italian ja Etelä Korea tragedioissa kysymyksessä on ollut vain vähän yli 300 uhria.

11) Sopimuksen voimassaolo ja muutaminen
"Tätä sopimusta on noudatettava siitä alkaen, kun yhdistyvien kuntien valtuustot ovat sen hyväksyneet...."

Kun yritysmaailmassa yrityksiä yhdistetään, niin puhutaan mielellään saavutettavista synergiaeduista. Juankosken Neron ja Kuopion kaupungin välisessä yhdistymissopimuksessa ei ole esitetty mitään synergiaetuja muuta kuin verbaalisella toivetasolla. Laskutaitoisten Juankosken veronmaksajien ei pitäisi missään tapauksessa hyväksyä näin alkeellista ja huonoa yhdistysmissopimusta.

unetonRe: Yhdistymissopimus kriittiseen tarkasteluun21.5.2014 3.34
Tottakai on myönnettävä, että tämä ei ole sopimus perinteisessä mielessä, mutta olihan sodan päättänyt rauhansopimuskin sopimus. Toisen sopimusosapuolen heikkous voi johtaa tällaiseen lopputulokseen, mutta se on kuitenkin kannaltamme siedettävä. Ainut vaihtoehto olisi nykyisen hallinnon jatkaminen ja sitä nyt ei kukaan halua.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: