Keskustelu

PepponeOnko järkeä22.5.2014 12.56
Juankosken kaupunki on ostamassa Vanhusten Tuki ry:ltä kiinteistöjä halvalla. Kaupassa tulee mm.uima-allasosasto, palveluasuntoja ym tiloja. Vanhusten Tuki ry on rakentanut tilat 1990 -luvulla ja rakentamiseen on saatu huomattava avustus RAY:lta ja ARA:lta.
Kyseiset tilat ovat lähiaikoina tulossa peruskorjausvaiheeseen. Uima-allaston peruskorjaus pyrkii nykyisin olemaan uudisrakentamisen hintaista, samoin LVIS kustannukset kunnan rakennuskohteissa nousevat uudisrakentamisen hintaisiksi. Hyvänä esimerkkinä oli terveyskeskuksen peruskorjaus, jossa kustannukset nousivat kalliimmaksi kuin itse rakentaminen oli aikanaan maksanut.

Peruskorjaukseen on mahdollista saada edelleenkin avustusta RAY:lta ja avustusten määrä voi olla jopa puoloet rakennuskustannuksista. Avustusta voi kuitenkin saada vain yhydistys, mutta ei kunta.

Tässä tilanteessa moni muu kunta olisi antanut avustukseen oikeuttavan yhdistyksen suorittaa peruskorjauksen ja olisi esim. tukenut yhdistystä rahoituksen saamisessa, mutta olisi kaikin keinoin välttänyt kiinteistöjen ostamista kunnalle.

Mikä mahtaa olla syynä siihen, että Juankosken kunta hankkii itselleen omaisuutta, joka ei jatkossa pienennä kunnan käyttömenoja, vaan kasvattaa niitä. Kiinteistöjen ostaminen ei myöskään millään tavalla paranna palvelutasoamme, vaan tilojen käyttötarkoitus pysyy ennallaan.

Toivon, että kaupunginhallituksesta löytyy ymmärrystä, joka asettaa kuntalaisten edun etusijalle. Mahtaako Kuopion kaupunki katsoa suopeasti tätäkään hanketta. Tiettävästi talousarviossa ei ostoon ole varauduttu. Vaarassa on jälleen Muuruveden koulun maalämpöhanke ja Juankosken urheilukentän peruskorjaus. Liitossopimusluonnoshan kieltää uusien taloutta rasittavien viritelmien aloittamisen.

Ilmainen konsulttiRe: Onko järkeä22.5.2014 13.37
No, ei ole järkeä, mutta päätös on linjassa aikaisempien päätösten kanssa. Joka toinen huonetila alkaa olla vajaakäytöllä, mutta lisää on hankittava, kun halvalla saa.
Vaikka Juankoskella kiinteistöjä saa halvalla, maksaa niiden korjaaminen yhtä paljon kuin se maksaa Helsingissä.
Muualla kustannukset pyritään siirtämään valtiolle silloin, kun se on mahdollista, meillä ei.
Miksi muuten palvelutalojen asukkaita pannaan useampi samaan asuntoon. Seurauksena on, ettei kukaan saa asumistukea. Asumistukeen ei pääse, jos oma vastuu ei ylity.
Jos asumistuen rahat jäisivät kuntaan, saisimme jotakin takaisin maksamistamme veroista ja kelamaksuista. Raha jäisi Juankoskelle ja asukas voisi maksaa itse ruokansa. Nythän eläke menee vuokraan ja ruoka subventoidaan verorahoista. Ainoat hyötyjät ovat Kela ja valtio, jotka jakavat juankoskelaisten rahat Helsingin mummoille asumistukina.
Helsingin vanhustenhuoltotilojen omistajina toimivat usein yhdistykset tai säätiöt, jotka pumppavat rahat Raha-automaattiyhdistykseltä.

kyrsiintynyt veronmaksajaRe: Onko järkeä22.5.2014 18.43
Pepponen mukaan Juankosken kaupunki on ostamassa Vanhusten Tuki ry:ltä kiinteistöjä halvalla.

Miksihän Vanhusten Tuki ry mahtaa myydä kiinteistönsä halvalla?

Peppone kyselee myös syytä moiseen päätökseen ja Illmainen konsultti toteaa, että hankkeessa ei ole järkeä.

Pepponen esittämään suoraan kysymykseen on vastattava suoraan: ostoajatuksessa ei tosiaankaan ole järjen hiventä, mutta Juankoskella on ollut tapana aina ostaa, kun halvalla saa. Tämä ei kuitenkaan liene koko totuus asiassa?

Juankosken päättäjiltä on nyt myös unohtunut vanha viisaus, että "köyhän ei kannata ostaa halpaa".

Miksi Juankosken kaupunki ehdoin tahdoin lähtee ostamaan vanhan kiinteistön suurta korjausvelkaa, kun Juankosken kaupungin pitäisi nykyisessä onnettomassa taloudellisessa tilanteessaan itse asiassa pyrkiä eroon kaikesta tuottamattomasta omaisuudesta sekä kiinteästä että vaihtuvasta?

Kaupungilla on autonominen verotusoikeus, joten se ei tarvitse vakuudeksi esim. kiinteää omaisuutta, josta ei ole myöskään mitään hyötyä muuta kuin vain lisää vuotuisia ylläpito- ja parannuskustannuksia.

Halvan kiinteistön ostoajatuksessa paistaa taustalla selvästi ajatus, että Juankoskella ei haluta oikeasti puuttua kaupungin nykyisiin erittäin korkeisiin hoiva- ja hoitokotikustannuksiin.

Vuositasolla vuonna 2013 näihin palveluihin upposi rahaa yhteensä 9.6 milj. euroa veronmaksajien rahoja, joten nyt jos koskaan on oikea aika suorittaa koko hoiva- ja hoitokotipalveluja koskeva kattava selvitys. Useita toimintavaihtoehtoja on olemassa. Ei ole olemassa vain yhtä vaihtoehtoa järjestää lainsäädännössä määärätyt palvelut.

Procomp Oy:n tekemä optimointiselvittely ei ole sellainen toimenpide, jolla Juankosken erittäin korkeat hoiva- ja hoitokotipalvelukustannukset saadaan kohtuulliselle tasolle ja samalla turvataan näiden palvelujen korkea laatutaso.

Vanhusten tuki ry:n taloudelliset asiatkin on syytä selvittää, kun hoiva- ja hoitokotipalvelujen tulevaa kehittämistä kokonaisvaltaisesti mietitään.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: