Keskustelu

katsastus47juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys27.6.2014 20.24
.iltalehden kaikki katsastusasemat arvosteluissa.

http://static.iltalehti.fi/kuvat/liitteet/katsastuslaatu2014.pdf



juankosken katsastus asema on pohjalla,sai kokonaistulokseen 2


enkä itse yhtään tuota ihmetellyt,on nimittäin aika vastenmielinen paikka tuo juankosken katsastusasema.

muutamaan kertaan joutunut antamaan paikasta palautetta,esim auton vakuutuksien kanssa.esimerkiksi eivät antaneet minulle autoon vakuutuksia.menin sitten kuopion katsastusasemalle niin antoivat.

peeveliRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys27.6.2014 20.31
itselläni oli kanssa sama juttu,pyytivät menemään vakuutusyhtiöön ottamaan vakuutusta.Jouduin sitten siilinjärvelle menemään vakuutuksia ottamaan ja siellä kanssa ihmettelivät miksi vakuutusta ei annettu kyseisellä katsastuskonttorilla.

kaiken lisäksi aika kallis pulju katsastaa auto,halvemmaksi tulee kun vie auton kuopioon leimattavaksi.

Eero KekalainenRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys28.6.2014 8.02
Kysymys peevelille
Menitko Siilinjarvelle A-katsastukseen vai vakuutusyhtioon ??

Eino K.Re: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys28.6.2014 9.44
Soo, soo, eipä levitellä tutkimustietoa. Ollaan tietämättömiä, tyytyväisiä ja onnellisia.
Ei anneta markkinoiden tulla joka alalle.
Tuetaan Valion monopolia ja A-katsastusta.

Eero KekalainenRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys29.6.2014 7.42
Kun tuo peeveli ei vastannut kysymykseeni kyseenalaistan hanen kirjoitustaan.
Jos menit Siilinjarvelle A-katsatuskonttoriin ja teit siella vakuutuksen, puhut taytta potaskaa, suoraan sanoen valehtelet julkisesti.
Siilinjarven A-katsatuksessa suoritetaan vain tekniset katsastukset, siella ei tehda vakuutuksia eika edes rekisterointiasioita. Jos olit niin tyhma etta menit pelkan vakuutusasian vuoksi Siiliin asti kun asian olisit voinut hoitaa Juankoskella, tai ainakin Nilsiassa. Asioimistoja loytyy jokaiselta vakuutusyhtiolta.
Perheemme kuljetusyrityksen nykyinen asemapaikka on Siilinjarvi, mutta kalustomme katsastamme edelleen Juankoskella. Syy: Erittain kilpailukykyiset hinnat ja ystavallinen asiakaspalvelu kiitos Paivi, kiitos aseman paalliikko Markku, kiitos katsastusteknikot Pena,Tenho ym.ym.
Asiasta kolmanteen: On se vaan kummallista etta kirjoitellaan kaikenlaisia arvosteluja monista asioista, mutta kirjoitellaan nimimerkin suojasta. Onko se niin suuri hapea kirjoittaa omalla nimellaan. Haloo !! Nailla sivuilla ei oo monta miesta PV, PT, MP, JIIH ja ainakin Salme, nainen joka uskaltaa kirjoittaa omalla nimella. !!!!

PVRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys29.6.2014 11.36
Moro,
ja Eerolle pisteet. Käytän itse Juankosken katsastusasemaa ja varsinkin asiakaspalvelu on parasta AAA luokkaa.
Jos iltalehtien toimittajien autot ovat olleet heikossa hapessa, ei se asia ole katsastusmiesten syy, vaan pikemminkin hyvä asia, että autot saavat samalla tarkastuksen.
Mutta hinta on mielestäni aivan liian kova joka puolella Suomea. Ja se voi olla tietenkin monopoliaseman syy.

Martti PohjolainenRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys30.6.2014 15.02
Hei!
Perheeni ja firmani autot olen aina katsastanut jo vuosikymmenet Juankoskella ja tulen jatkosakin katsastan edelleen, niin kauan kun se on mahdollista. Homma on aina pelannut ja palvelu on ollut hyvää. Katsastukseen on päässyt nopeasti silloin kun katsastukselle on ollut tarvetta. Vaikka hinnat voivat olla jossakin muualla muutaman euron halvemmat niin ei kannata lähteä sen takia merta etemmäksi kalaan. Joten käyttäkää vaan oman kylän palveluja vain näin toimien palvelut pysyvät paikkakunnalla.

ruukkilainenRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys30.6.2014 17.14
www.mututuntuma.com tutkimuksen mukaan vanha viisaus humalasta aina seleviää, pöljyyvestä ei ikinä. Pitänee edelleen paikkansa herrojen katsastus47 ja peevelin kohdalla.

PeeveeRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys30.6.2014 23.18
Savon Sanomien tämän päivän uutinen:"
A A A


Kehnoimmat katsastajat Pieksämäellä ja Juankoskella



















Kuva: Timo Filpus






Jouko Juutilainen
29.6.2014 06:00 (29.6.2014 11:28)


Katsastusasemaa valitessa vaakakupissa painavat yleensä aseman sijainti ja katsastuksen hinta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on jakanut nyt eri toimipaikoille arvosanat myös katsastuksen laadun mukaan vuodelta 2013.

Arvosteluasteikolla 1?10 valtakunnallinen keskiarvo oli 5,2. Heikoiksi laatutasoltaa on luokiteltu katsastusasemat, joiden arvosana on alle 4. Välttävien ryhmään ylsi numeroarvosanalla 4?7.

Pohjois-Savosta löytyy kiitettävään kouluarvosanaan yltäviä katsastusasemia neljä: Autokatsastajat Kuopio (9,5), Kiuruveden Autokatsastus (8,9), Katsastuspalvelu Marjahaka (8,6) ja Häyrilän Katsastus Varkaudesta (8,9).

Laaturvosana on laskettu toimipaikan katsastamien ajoneuvojen ikäjakauman sekä katsastuksessa havaittujen vikojen määrän ja hylkäysprosenttien perusteella.

? Toimipaikan laatuarvosana on hyvä apuväline kuluttajalle, joka haluaa arvottaa katsastusta laadun perusteella, kertoo osastonjohtaja Janne Huhtamäki Trafista.

? Toimipaikkojen saaman arvosanan voisikin konkreettisesti sanoa kertovan siitä, miten hyvin asema huolehtii, että katsastuksessa havaitaan mahdollisimman hyvin ajoneuvon turvallisuuteen vaikuttavat asiat.

Paikkakunnista leväperäisintä autokatsastus on Trafin arvion perusteella Pieksämäellä. Kaupungissa suoritettiin viime vuonna yli 12 500 katsastusta kahdella asemalla, joiden molempien laatu katsottiin kehnoksi.

Pieksämäkeä vielä heikommaksi katsastuksen laatu arvioitiin Juankoskella ja Heinävedellä.

Ylimalkaisten tarkastusten tekijöitä löytyi myös isommilta paikkakunnilta ja volyymiltaan yllättävän suurilta toimijoilta.

Kuopiossa markkinaosuuksilla mitattuna kaksi suurinta katsastajaa olivat Q-Katsastus ja K1-Katsastajat, jotka molemmat jäivät laatuarviossaan alle valtakunnallisen keskiarvon. Niiden yhteenlaskettu markkinaosuus paikkakunnalla on yli 45 prosenttia.

Kokonaisuutena maakunnan keskuskaupungeista laadukkaimmat katsastusasemat löytyvät Kuopiosta ja Varkaudesta, joiden keskiarvot ovat 6,8 ja 6,5. Iisalmelaisten katsastusasemien keskiarvo oli 5,6 ja Pieksämäellä 2,3.

Trafi painottaa, että katsastuksen lopputulos määräytyy aina ajoneuvon kunnon perusteella.

Viranomaiset käyttävät nyt julkaistuja tilastoja katsastusasemien valvonnassa, jolloin valvonta pystytään kohdistamaan arvosanan mukaan sitä tarvitseville toimipaikoille.

Katsastuksen valvontamallin uudistus on osa laajempaa, heinäkuun alussa voimaan tulevaa katsastuslain muutosta, jonka tarkoituksena on parantaa katsastuksen laatua ja hillitä hintojen nousua.

Jatkossa arvosanoja päivitetään puolivuosittain.

Tavoitteena on, että laatuarvosanat tulevat osaksi laajempaa, kansalaisten käyttöön tulevaa katsastuspalvelurekisteriä, josta saa tietoa katsastusten palvelupisteistä, hinnasta että myös laadusta.






Keskustelua aiheesta


Minä epäilen tuota Trafin kriteeristöä ja sen perusteella tehtyä luokitusta. Eihän siinä ole tarkastettu katsastettuja autoja, tai otettu niiden kuntoa huomioon ollenkaan. Trafin luokitus on kuin vakuutuslääkäreiden arvio, eli se on tehty pelkästään tilastojen ja papereiden perusteella, näkemättä po...
"

ajokortti vuodesta 1966Re: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys30.6.2014 23.39
Epäilen, että vakuutusasioiden hoidon vaikeus katsastuskonttoreissa ei johdu katsastuskonttoreista vaan vakuutusyhtiöistä, joilla tuntuu olevan keskinäisiä sopimuksia vakuutusasioiden hoitamisesta.

Itsekin jouduin taannoin vakuutusyhtiön pomputuksen kohteeksi, kun en meinannut millään saada romu-ooppeliini liittyväää liikennevakuutusta lopetettua.

Romu-ooppeli oli viety jo kaatopaikalle, mutta siitä huolimatta vakuutusta ei näy saavan Suomessa loppumaan puhelinsoitolla ellei mene henkilökohtaisesti vakuutusyhtiöön kertomaan kaiken maailman lappujen kanssa, että autoa ei ole enää olemassakaan.

Liikennevakuutuksen irtisanomiseen ei näytä riittävän edes henkilökohtainen käynti vakuutusyhtiössä. Pitää olla kaikki romuautohinkin liittyvät paperit mukana. Pelkkä rekisteriotekaan ei siinä tunnu riittävän. PItää olla mukana myös ns. tekninen osa. Tästä päätellen on selvää, että vakuutustakaan ei saa otettua katastuskonttorissa. Käytäntö on outo, kun nykyään saa jo verokortinkin netistä.

Vakuutusyhtiöllähän on oikeus vakuuttaa autoa vaikka 50 vuotta, vaikka se olisi jo sulatettu 500 kilon rautamötikäksi.

Eräässä vakuutusyhtiössä vakuutuksen keskeyttämistä ei siis myöskään voinut hoitaa puhelimitse, vaikka olin sen kyseisen vakuutusyhtiön pääkonttorissa varmuuden vuoksi jo ennakkon menettelytavan osalta nimenomaan kysynyt. Säännöt olivat muuttuneet, minulle kerrottiin virkailijan toimesta kylmästi.

Miksi ihmisen pitää ajaa 100 kilometriä hoitaakseen tuollaisen vähäpätöisen asian?

Käsittääkseni Autoliiton Helsingin osasto onkin jo esittänyt, että munamankelit on myös saatava rekisteriin, katsastusten piiriin, vakuutetuiksi ja ajokortillisiksi. Idea on taatusti mitä ihanin rahasampo vakuutusyhtiöille, katsastuskonttoreille ja ajokouluille, kun kaikki ikivanhat kellareihin ja mikä minnekin kesämökin kätköihin unohtuneet munamankelit joudutaan katsastamaan ja saadaan vihdoin asianmukaisen verotuksen piiriin.

Täytyy sanoa, että onneksi autojen katsastustoiminta on Suomessa jo avattu kilpailulle, joka on selvästi parantanut palvelutasoa. Parannettavaa silti on vielä roimasti ja katsastusmaksut ovat korkeita, kun ottaa huomioon katsastukseen käytetyn ja tarvittavan ajan. Hintahaarukka on myös melkoinen.

Autoon on aina liittynyt Siomessa runsaasti kateutta ja intohomoja. Ja jo alusta lähtien valtiovalta ja vakuutusyhtiöt ovat havainneet, että auto on loistava lypsylehmä.

Joskus olisi hyvä suorittaa laskelma, kuinka paljon valtio ja vakuutusyhtiöt ovat rahoja eri muodoissaan lypsäneet autoilijoilta vuosien saatossa. Ensimmäset autothan Suomeen tuli vuonna vasta 1900, kun Mustion kartanon kamariherra Hjalmar Linder toi Suomeen Mercedes Simplexinsä ja liikemies Victor Forselius Benz Velo Comfortablen.

Kyseisillä herroilla oli vielä silloin omat autonkuljettajat ja Linderin autonkuljettaja tuli vaimoineen Belgiasta apuun. Ensimmäisen Suomessa myönnetyn ajokortin sai helsinkiläinen liikemies Yrjö Weilin vasta vuonna 1907.

Autoilun kuppauksessa kysymys ei ole kymmenestä miljardista eurosta, vaan paljon suuremmista luvuista, joita ei taatusti ole käytetty esim. maanteiden rakentamiseen tai välttämättömään ylläpitoon.

Monopolitisoitunt katsastus- ja autokoulutoiminta ovat muodostaneet olleellisen autoiluun liittyvän loistoiminnan, jonka rahanhimolle ei ainakaan autokoulujen kohdalla näy tulevan loppua.

Nykyisin aletaan olla jo siinä tilanteessa, että ajokorttikin maksaa jo helposti lähes 3000 euroa, vaikka kysymyksessä on vain ratin kääntely auton etupenkillä istuttaessa. Jenkkilässä ratinkääntelylupa maksaa muutamia satoja dollareita enimmillään. Suomen hinta ei näy olevan missään suhteessa vaadittavaan ajotaitoon.

Kun meillä muuten ei ole enää iletty monopolisoituneita autokoulumaksuja korottaa, niin on keksitty pimeän- ja liukkaan kelin ajonkurssit.

Kohta havaitaan myös, että kurssimaksut täytyy olla sateisen ilman ajolle ja tietysti kurssimaksut täytyy porrastaa myös lämpötilojen mukaan. Pakkaskaudellahan ja lumisateessa autoilu voi olla erittäin vaarallista ja vaativaa homma, kun kaikki ikkunat on ainakin vanhemmissa autoissa jäässä.

On mainio asia, että Moro Pekka, Masa ja Eero Kekälainen ovat havainneet ainakin katsatustoiminnan ja palvelun pelaavan kiitettävästi Juankoskella.

Yhä edelleen monissa katastuspisteissä palvelun taso voi kuitenkin vaihdella riippuen siitä, miten virkaintoinen katsastusmies sattuu kohdalle. Tästäkin on karvaita henkilökohtaisia kokemuksia.

Muistan vielä hyvin, kun ennen vanhaan reppuselkä-mossella ajokorttiakin suoritin, niin inssiajoakin pelätiin kuin ruttoa, kun inssi oli maakunnan kuulu siitä, että varmasti jokaisella ajokokelaalla kykinjalka vipatti liejukossa kuin lampaan saparo.

Mistä muuten johtuu, että amerikkalainen saa ajokortin jo 16-vuotiaana, mutta suomalainen pystyy kääntämään autoa rattia vasta 18-vuotiaana? Johtuuko tästä erosta myös se, miksi Suomessa ajokoulutus tulee niin jumalattoman kalliiksi?

Törkeä autokouluhinnoittelu on jo johtanut siihen, että Autokoululiittokin on huomannut harmaan talouden siirtyneen ajo-opetukseen ja tietysti kortitta-ajo varmasti tällaisessa tilanteessa valitettavasti myös lisääntyy.

Neljän lapsen perheessä ajokorttien hankinta lapsille alkaa olla Suomessa jo kohta yhtä kallis investointi kuin omakotitalon osto maaseudulla. Tässä hommassa ei ainakaan ole enää mitään mieltä.

Olisi aika murtaa tässäkin kohtaa monopolit. Ajo-opetuksessa ei todellakaan tarvita niitä kalliita tietokonejärjestelmiä, joilla Autokoululiitto ja lobbarit puolustelevat opetuksen tähtitieteellistä hintaa.

Sama ongelma Suomessa tuntuu olevan tuon Viron halvemman alkoholin kohdalla.

Mistä johtuu, että suomalaiset ampuu itsensä vähän joka asiassa jalkaan?

AKRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys1.7.2014 20.29
Joopa, tämä Trafin lista on yhtä luotettava kuin Trafin toiminta yleensä. Päivän uutinen oli, että 5001 autoa oli ollut ilman perustetta käyttökiellossa Trafin ajoneuvoverolippu sekoilujen vuoksi.

Korkeimmalla Trafin listalla taitaa olla ne katsastajat, jotka hylkäävät ajoneuvoja eniten olipa syytä tai ei. Näinkin tuloksen voi tulkita.

deliriumRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys22.9.2020 0.51
Hei!
Perheeni ja firmani autot olen aina katsastanut jo vuosikymmenet Juankoskella ja tulen jatkosakin katsastan edelleen, niin kauan kun se on mahdollista. Homma on aina pelannut ja palvelu on ollut hyvää. Katsastukseen on päässyt nopeasti silloin kun katsastukselle on ollut tarvetta. Vaikka hinnat voivat olla jossakin muualla muutaman euron halvemmat niin ei kannata lähteä sen takia merta etemmäksi kalaan. Joten käyttäkää vaan oman kylän palveluja vain näin toimien palvelut pysyvät paikkakunnalla.




martti pohjalainen,oliko tämä kehu ennen vai jälkeen sen fiiatin katsastuksen?

poliittinen tarkkailijaRe: juankosken katsatusasema/suomen paremmusjärjestys22.9.2020 6.24
Pitkäaikainen unelmani täyttyi viime lauantaina.

Reppuselkä Mosse 401 mallia 1959 tuli perheeseen.

Vuosikymmeniä olin toivonut, että perheeseen saadaan laatuauto, jolla tuli kortti ajettua 1966.

Katsastuksessa ei ollut mitään ongelmia. Kahden vuoden leima, eikä mitään huomauttamista.

Iskareita ei pystytty tarkistamaan, eikä ABS valoa löydetty.

Ruosteesta ei ollut tietoakaan, joten kiitoksella hyväksytty ensi laakista.

Kun lämmityslaitetta ei ole, niin talvella on kyyti kylmää, mutta saahan nykyään vielä vaatteita sentään kaupasta tai ainakin kirpputorilta.

Kun tarkemmin sain katsoa Mossea, niin kyllä siinä tippa tuli silmään ja totesin pojalleni, että on se vain hemmetin kaunis auto.

Ihmetyttää, miksi kommunistit lopettivat sen valmistuksen.

Enemmän Mosse kiinnosti ihmisiä kauppakeskuksen pihassa kuin punaviherpipertäjien ja muiden nousukkaiden kalliit Teslat.

Kepuloistenkin olisi hyvä tehdä aikamatka 1950-luvulle, niin turpeestakin voisi vielä saada voita leivän päälle, eikä tarvitsisi viherpipertäjien edessä kyykkyyn hyppiä ja bioenergiasta painajaisiin herätä.

KORVABUUSTI ANNIKAN jauhopeukalo ei suomalaisia kyllä pelasta.

Kyllä Siperia vihreimmänkin kepuloisen opettaa kunnon tavoille.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: