Keskustelu

eero<Valkoinen ruusu22.9.2023 22.39
Takaisin palanneena kesäiltana vaimon kanssa grillattiin ja kuunneltiin hyvää suomalaista iskelmämusiikkia.

Soittolistaltani soi Saija Tuupasen esittämä valkoinen ruusu.
Minä siinä rämpsäytin toista henkseliäni ja rakkaalle vaimolleni ylistin, kuuntele, kuinka kaunista iskelmämusiikkia suomessa vieläkin osataan tehdä.

Tiedän, et tämän valkoisen ruusun levytti aiemmin Harri Kuokkanen.
Sanat siihen on värkänny Turkka Mali.

Sitten tulikin tyrmäysisku.

Vaimoni suureen ääneen julisti,et
eero,!!! kun minä 80 luvulla olin vielä.
nuori tyttönen, kuuntelin tätä biisiä radiosta. Haloo !!!

Piti alkaa tutkimaan biisin syntyhistoriaa.
Kyllä vaimoni oli oikeassa.
Venäjällä tämä biisi on alunalkaen tehty.
Säveltäjä on Fyodor Guznetsov.
You Tubesta löytyy video, jossa nuori poika Juri Shatunov laulaa tämän biisin.
Löytyy ihan kirjoittamalla Youtuben hakuun Juri Shatunov, valkoinen ruusu

Kun riittävän vanhaksi elää, aina oppii jotakin, olevinaan musiikin asiantuntijakin.

alan kolmas miesRe: <Valkoinen ruusu27.9.2023 22.06
AKM on ollut syvästi huolissaan suomalaisen kevyen musiikin tilasta jo vuosikymmenet.

Ja suurimpia syyllisiä tässäkin touhussa ovat tietysti isot kansainväliset mediayhtiöt ja kotimaisilla markkinoilla YLE:n ja muiden radiokanavien soittolistojen laatijat sekä country tohtori Nättilän tapaiset musiikkitoimittajat, jotka eivät osaa soittaa päivästä toiseen oikeastaan mitään muuta kuin jotain amerikkalaista tuntematonta country musaa ja tietysti kotimaista JUHA TAPIOTA, TÄHKÄÄ, TUURE KILPELÄISTÄ ja tietysti SIMO SILMUA sekä ELASTISTA ja METALLICA bändien riehuntaa ja tietysti NIINKU, NIINKU KÄÄRIJÄÄ.

JUHA TAPIONKIN lauluissa ihmetyttää se yksi biisi ("Sydän jota rakastan"), jossa tarina alkaa jostain avaruudesta ja päättyy kirurgisesti muistaakseni jonkin puiston penkille.

https://youtu.be/IdVJZRsFsIo?si=VsVJHQebmP559EDK

Ainakin AKM:n mielestä Carolan taannoinen erinomainen suoraan asiaan iskevä biisi "Penkki, puu ja puistotie" on ihan toisella tasolla, kun tuo Juha Tapion kirurginen esitys.

Alla Carolan esitys Eeron soittolistoille:

https://youtu.be/yR2KmoOdWYc?si=3R2J3sE3id9pZDd_

Minkäänlaista lauluääntäkään ei tunnu kyseisillä nykyisten viisujen veisaajilla olevan.

TÄHKÄKIN on tainnut levyttää jonkin Olet Suomeni biisin, niin ihmetyttää sekin, miksi TÄHKÄ ei vetänyt saman tien kuuluvasti MAAMME LAULUA levylle.

Eilenkin oli taas YLE:n 1/2 SEISKAN lähetyksessä Oulusta lähtenyt muistaakseni BLIND CHANNEL porukka haastattelussa ja kolme reipasta nuorta miestä kertoi, kuinka he tekevät keikkaa ympäri Eurooppaa ja sitten vielä on käyty Amerikassakin laulaa lurauttamassa, mikä tietysti kuuluu heidän ns, BUSINESS PLANIIN, jonka on tarkoitus loppua noin 10 vuoden päästä.

Aika usein kuulee kyllä vielä IRWININKIN RENTUN RUUSUAKIN ja JUSSI RAITTINEN vielä heittää rollaattorilla keikkaa vaikka taisi viime perjantaina tulla 80 vuotta täyteen kitaran rimputtelua.

Mutta missä on ne IKIVIHREÄT SUOMALAISET BIISIT ja kunnon laulajat.

Niitä ei vain ole. KASSU HALONEN on käsitykseni mukaan tehnyt monia hienoja melodisia biisejä ja niin on tehnyt myös JUKKA KUOPPAMÄKI.

Tässä kevyessä musiikissakin pitäisi koko suomalainen musiikkikulttuurikin räjäyttää tai herättää RUUSUSEN UNESTA.

AKM:lle on tullut vaikutelma, että Suomessakin iskelmämusiikki alkoi soida vasta KASARI AIKANA, jolloin keikkalavoillekaan ei ole enää noussut ainuttakaan kunnon laulajaa tai iskelmätähteä.

AKM on saanut tarpeekseen BEATLESIN jatkuvasta rinkuttamista ja kiljumisesta sekä Elton Johnista ja Bob Dylanista, josta on tehty jopa NOBEL runoilija Ruotsissa.

Eeron soittolistalla oleva SAIJA TUUPANEN on kiinnittänyt kyllä myös AKM:n huomiota, mutta tuo Valkoinen ruusu on jäänyt vähemmälle huomiolle.

On valitettava juttu, kun Paula Koivuniemikin on ilmeisesti lopettanut laulamisen.

Paulahan on levyttänyt monia hienoja biisejä, jotka ovat jääneet ikuisesti elämään.

Viime viikolla Saimaan rannalla illan pimeydessä katselin järvelle ja kuulin radiosta silloin hyvin harvoin soitetun Lea Lavenin laulamana Taivaanlahja kappaleen:

"Olet taivaan lahja niin kuin perhoset. Niin kui sateenkaari ja lehmukset...."

Eipä siitä tunnelma ja laulu enää parane. Loistava artisti tuo Lea.

Enemmän soisi myös soitettavan Beritin, Anita Hirvoskan ja Kuju Hyttisenkin hienoja tulkintoja.

Eikä ole vuosikausiin kuultu mitään myöskään Merja Rantamäestä tai Pasi Kaunistostakaan, joka on sentään taitava laulaja, kun verrataan esim. EPPUJEN tai POPEDAN lavahyppelyihin, jota ei voi valitettavasti musiikiksi kutsua.

Panenpa alle vielä Merja Rantamäen Jossain biisin liitettäväksi Eeronkin soittolistalle:

https://youtu.be/olZB_iAHO-M?si=k017M0QcJ91KP_-4

ottoRe: <Valkoinen ruusu29.9.2023 5.18
Musiikki, iskelmä mukaan lukien, on siitä vekkuli asia, jotta se on luokiteltavissa tahi jaoteltavissa pienen pieniin osasiin, joista jokainen on enemmän, mitä yhden ihmisen maailmaan mahtuu.

Toisaalta taas, eri tyylisuuntia, ilmaisun muotoja siis, voidaan sekoittaa keskenään
mitä moninaisemmilla tavoilla.

Onko sitten ihme, että tässä ajassa, jossa sukupuoliakin kuuleman mukaan on satoja, suomalainen iskelmäkin on joutunut ahtaalle?

Kysynpä vaan.

Uusille "topi kärjille" ei todellakaan ole tilaa eikä kysyntää.

Ja käännösiskelmäthän ovat läpi vuosikymmenten vieneet osansa.

Sellainenhan esimerkiksi tuo neukkuaikojen sikäläinen discohumppa "Valkoinen ruusukin" on.

Merja Rantamäen "Jossain" edustaa taas ruotsalaista " ränttätänttää", joka on onnistunut valtaamaan alaa tanssimusiikin puolella.

Hauska kädenalitanssi bucca on saanut seura-ja lavatanssien keskuudessa vahvan suosion.

Suomalaista iskelmää tekevien joukko on näin monista syistä harventunut mutta onneksi ei ole hävinnyt kokonaan.

Simo Silmulta näyttää tulevan uutta, vielä tuntematonta tuotantoa.

Samoin Tuure Kilpeläinen on pitempää tehnyt iskelmäksikin luokiteltavaa laatumusaa.

Tangomarkkinoiden kautta tulee joka kesä esiin joku kotoinen iskelmä.

Varsin harvoista vaan tulee suurempia hittejä.

Hyvän suomalaisen iskelmän soittolistaa ei näinollen ole helppo tehdä.

Etenkin, jos pitäydytään 2000-luvulla sävellettyyn musiikkiin.

eeroRe: <Valkoinen ruusu29.9.2023 12.50
Näyttää AKM:mmällä ja Eerolla olevan hyvinpitkälti samanlainen musiikkimaku.

Kyllä kuuntelen niin Carolaa, kuin Merja Rantamäkeäkin.
Silloin aikoinaan kun Kavin Iloharjun tanssipaikka oli voimissaan ja -70 luvun lopulla ja -80 luvun aikaan molemmat artistit tapasin henk. kohtaisesti useita kertoja.

AKM yllä viittasi Kassu Haloseen ja Jukka Kuoppamäkeen.
Molemmat suomalaisen iskelmämusiikin tuottajina Grand Old Maneja

Suomalaisen iskelmämusiikin myydyin albumi Jari Sillanpää ja albumin nimikkokappale, Satulinna on Jukka Kuoppamäen sanoitus ja sävellys.
Tätä albumia myytiin ruhtinaalliset
272 942 kpl.

Toiseksi eniten myyty albumi on aivan eri genreä Eput 250 377 kpl.

Mutta kolmantena listalla on Vexi Salmen sanoittama ja Kassu Halosen
& Kisu Järnströmin säveltämä, ja jo edesmenneen hyvän ystäväni Kirkan esittämä Surun pyyhin silmistäni.
214 196 albumia

Jos olette katsonut YLEllä esitetyn 10 osaisen Pekka Laineen toimittaman Iskelmä Suomi dokumentin, tässä kerrottiin tarkkaan, kuinka Kirka ei millään rokkimiehenä, olisi halunnut esittää tätä biisiä, mutta siitä tuli Kirkan uusi läpimurto ja syksyn sävel voittaja.

Listan neljäs on Dingo ja viidentenä kaikkien esiintymispaikkojen kassat räjäyttänyt Timo Koivusalon säv,san,sov Kuurankukka ja Joel Hallikainen

Eikä missään nimessä saa unohtaa Jukka Kuoppamäen kynästä lähtenyttä Katri Helenan esittämää
Anna mulle tähtitaivas.

AKM. Olet osunut sisimpään ja syvimpään aidon suomalaisen iskelmämusiikin tekijöihin.

Vaikka tässä ylistänkin vain muutamaa sanoittajaa & säveltäjää, ei pidä unohtaa Krisse Johanssonia, Junnu Vainiota, Veikko Samulia, Ilkka Vainiota ja lukuisia muita merkittäviä iskelmämusiikintekijöitä.

Tänpäivän suomessa ei ole sijaa perinteiselle iskelmämusiikille.

Otto yllä on rekisteröinyt muistinsa syövereihin Tuure Kilpeläisen.
Kyllä maar. Tuure tekee musikkia, jota minäkin kuuntelen.

Eikä pidä unohtaa ikiihanaa meidän discokuningatarta Einiä.
Einiltä tulee aika usein aivan uutta musaa, joka on discoa, mutta soinnuiltaan iskelmäksi luokiteltavaa.

Tangon valtakausi Reijo Taipale, Eino Grön, Esko Rahkonen ym.ym. Säveltäjämestari, aivan liian nuorena 39v. kuolleen Unto Monosen kaihoisat sävellykset.
Suomen kansallisuuslaulu II satumaa ym. päättyi -60-70 vaihteessa.
Sitten saapui ulkomainen käännösiskelmä, josta jalostui kotimaista tuotantoa oleva iskelmämusiikki.

Kaikki parhaimmat suomi-iskelmät on syntyneet -70-80-90 luvulla.
Paulat, Leat, Einit, Karitapiot, Jamppatuomiset, ym.ym. lukuisat upeat artistit muistamme.

Tämänpäivän suomalainen musiikkituotanto on jotain aivan käsittämätöntä. Ei minkäänlaista melodiaa. Sanoituksiin keskitytään aivan liikaa.
Ei ihmisen päähän jää korvamatona soimaan biisi, vaikka siinä olis kuinka koskettavat sanat, mutta kun se kaikkein tärkein puuttuu...MELODIA..

Siksi tänpäivän musiikkituotannosta on tullut kertakäyttökamaa.

alan kolmas miesRe: <Valkoinen ruusu30.9.2023 1.03
Eero, sanoit juuri yllä sen oleellisen.

Suomalainen nykymusiikki on KONEMUSIIKKIA, jossa ei ole mitään MELODIAA ja KÄÄRIJÄLLÄKIn on sanat tasolla NIIKU, NIIKU!!!

Kyllä Crisse Johansson on ollut sanoittajana ja levytuottajana ilmeisesti aivan omaa luokkaansa Suomessa.

Suomen nykymusiikissa kysymys on samasta musiikista, jota aikoinaan minun isoisän ja hänen isänsä aikaan soitettiin Saimaan rannalla TRIOLA nimisellä soittimella, jossa kammella pyöritettiin vahvasta paperista tehtyä reikänauhakelaa, josta aina reiän kohdalla joku pieni kosketin rimpautti metallista kieltä.

Pelastin tuonkin soittimen talteen ja entisöin sen sitten erään asiantuntijan neuvojen perusteella.

On hyvä säilyttää muistoksi tuleville polville, niin voivat sitten ihmetellä maailman menoa Suomessa jo noin 120 vuotta sitten....

Vaikka soitin nyt toimii ja minulla on noita paperikelojakin iso laatikollinen, niin eipä ole kyseinen konemusiikki minua vienyt mukanaan.

Ei tässä nykymusiiikin tahdissa kukaan perussuomalainen mies tai nainenkaan viitsi KIIKKUA, eikä tanssia poski poskea vasten.

Jonkun verran minua on ruvennut häiritsemään myös nuo TELKKARIN JULKIMOIDEN tanssikilpailutkin, joissa tuomarina häärii JORMA UOTINEN.

Jormahan on varmasti ihan hyvä tanssija kuten on myös AIRA SAMULIN, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että YLE tai MAIKKARI lähettää suomalaisille vain tällaista viihdehömppää, jota sitten sivukaupalla erilaisten ns. "asiantuntijoiden" voimin selostetaan tanssiohjelman jälkeen kaikissa Suomen valtamedioissa.

Tilanne muistuttaa taannoista ROOMAN KEISARIKUNNAN aikaista ilonpitoa, kun kesari NERO taisi pistää koko Rooman kaupunginkin tuleen ja soitteli vain harppua uima-altaan äärellä lähes alastomien naisten ympäröimänä.

Tuotakin ilmiötä kutsuttiin noin 2000 vuotta sitten HYVINVOINNIKSI, mutta niinhän siinäkin kävi, että Romuluksen ja Remuksen vuonna 753 eaa perustama Rooman Imperiumikin luhistui omaan HYVINVOINTIINSA 1475 jaa, kun turkkilaiset olivat lähteneet valottamaan Itä-Roomaa ja valloittivat Konstantinopolin vuonna 1473 jaa.

Vastaavalla tavalla tulee käymään myös EU:lle ja Suomenkin vieressä olevalle Venäjälle.

Nykymuotoisella EU:lla on ikää vasta noin 73 vuotta, kun vuonna 1950 Ranskan ulkoministeri Robert Schuman ehdotti, että Ranska ja Saksa muodostaisivat Euroopaan Hiili- ja Teräsyhtehteisön (EHTY), siis selvästi monopoli yhteisön, jota nykyään pidetään Suomessakin unelmien sisämarkkinana.

Nalle Wahlrooskin totesi juuri Sanna Ukkolan podcastissa saman, josta AKM on jauhanut jo vuosikymmenet:

"Suomen BKT ei ole kasvanut 15 vuoteen lainkaan", joten meillä on ihan turha puhua enää mistään "hyvinvointivaltiosta", kun sitä ei ole enää ollut olemassa koko sinä aikana, kun Suomi on ollut EU:n jäsen.

Nykymuotoinen Venäjäkin on taas myös vasta alkutaipaleellaan, jos venäläistä aikaa aletaan mitata siitä, kun 30.12.1922 perustettu NEUVOSTOLITTO lakkasi olemasta 26.12.1991.

Neuvostoliitossa kommunistista komentoa kestettiin siis noin 70 vuotta ja samalla tavalla EU on myös saavuttanut jo suunnilleen 73 vuoden iän, joten ei ole sitten mikään ihme, että Englantikin erosi jo EU:sta 1.2.2020.

AKM on sitä mieltä, että Englantikin liittyi EU:hun vuonna 1973, jolloin BEATLES kulttuuri oli levinnyt jo Amerikkaankin asti ja hapatti koko Englannin tuhansien vuosien vanhan poliittisen järjestelmänkin, mutta vähitellen englantilaisetkin onneksi tulivat järkiinsä ja halusivat eroon tällaisesta rillumaraei kultturista ja erosivat EU:sta 1.2.2020, kuten yllä on kerrottu.

Kunnon musiikki vaatii hienon melodian ja siihen sopivat sanat sekä valovoimaisen karismaattisen esiintyjän, joka karismallaan vangitsee yleisönsä.

Pelkkä kitaran rimputtelu tai rumpujen päristely ei tähän riitä, vaikka millaisia tahansa mikrofoneja tässä käytettäisiin apuna.

Kaikkein parasta on, jos pääsee tuota laadukasta musiikkia kuuntelemaan Suomessakin pimeänä loppukesän iltana jollain järven rannalla olevalla tanssilavalla.

Sen ihanampaa tunnetilaa ei suomalainen voi yksinkertaisesti saavuttaa.

Hyvin muistan vielä senkin ajan, kun Pyhäsalmellekin tehtiin talkoilla järven rantaan tanssilava.

Ei ollut itsellä tuolloin vielä tarpeeksi ikää tansseihin, mutta kyllä lavakultuuri jäi pysyvästi mieleen ja yli selän kuuluva soitanta ja laulu.

Minusta siinä on jotain ainutlaatuista, joka nykyään on valitettavasti pilattu esim. Ruisrokin tapaisilla festareilla, joissa taidetaan keskittyä enemmän ryyppäämiseen jonkin Metallica porukan tahdissa.

Minulla on sellainen tunne, että EERO on tällä alalla todellinen asiantuntija ja EERO voisikin kirjoittaa kaikille selkokielellä ILOHARJUN HISTORIAN.

Tässä yhteydessä AKM suosittaisi myöskin sitä, että PERSUJEN TEEMU KESKISARJAA voitaisiin myös konsultoida perinteisen suomalaisen tanssikultturin osalta, niin päästäisiin tutustumaan Suomen kansan syvien rivien ajatusmaailmaan, eikä hypittäisi jonkun amerikkalaisen pintaliitokulttuurin tahdissa.

AKM on kohtalaisen varma, että TEEMU voisi pitää asiasta jopa luennon Kaavilla tai Juankoskella, kun TEEMU on tiettävästi käynyt luennoimassa äskettäin myös KITEELLÄ - Kiteesalissa.

AKM on pannut merkille, että kaikki ei tykkää TEEMUN suorasukaisesta tyylistä, mutta AKM:n mielestä on vain hyvä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.

Hyvä, että EERO muistutti minua myös EINISTÄ, jonka taisin yllä unohtaa mainita ja, joka valitettavasti on jäänyt myöskin jotenkin VALTAMEDIASSA unholaan, vaikka kysymyksessä on todella miellyttävä ja LAPIN AITO LAULULINTUNEN, joka voittaa nykyään mennen tullen kaikki nuoremmat popparit, jotka TELKKARISSA itkee kuorossa teatteri-itkua jossain TÄHDET, TÄHDET ohjelmassa.

Merkille pantavaa EINISSÄ on myös se, ettei EINILLÄ ole tapahtunut mitään sellaista tyypillisesti jollekin ROKKARILLE tai RÄPPÄÄJÄLLE ominaista kännissä tai huumeissa sekoilua ja muuta vastaavaa kuten aviokriisiä ja läheisten traagisia kohtaloita.

Einiltä pari tuoretta biisiä illan ratoksi alla:

Pimeän jälkeen:
https://youtu.be/563N2Q_jtAI

Draamaa:
https://youtu.be/i6V4X_anKn4?si=aiAbHO69OnCTSD1C

Vauhtia ja seksiä ei tästä naisesta puutu!!!!

Mika Hautakoski Re: <Valkoinen ruusu haisee kyrvän kupille esinahan alta4.11.2023 15.18
valkoinen ruusukin voi haista neekerin kyrvän kupille esinahan alta tämän keskustelun otsikkoni mukaisesti jos neekeri ei ole ehtinyt pitää kyrpää sen valkoisen ruusun lääpimistä kyrvän nupilla jos ehti sitä ennen pitää kyrpää esinahka takana Mika Hautakosken suun sisällä



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: