Keskustelu

eeroUMK11.1.2024 14.56
Johan alko melkonen polemiikki taas tulevista " euroviisuista ".

Kummallista kyllä, miksiköhän suomessa ei ennää puhuta
" euroviisuista " ????
UMK = uuden musiikin konsertti ???

Muualla euroopassa ko. asiasta edelleen puhutaan nimellä euroviisut.

Mitä oli euroviisut alkuperäiseltä tarkoitukseltaan. ??

Vastaus on:

Euroviisut on euroopan yleisradiounionin jäsenmaitten välinen laulukilpailu, johon saavat osallistua vain unionin aktiiviset jäsenet.

Jokunen aika euroviisujen alkamisen jälkeen ns. itäeuroopan maat, jotka olivat ulkona euroviisuista, perustivat oman kilpailunsa, Sopotin laulufestivaali Puolassa.
Tapahtuma alkoi 1961.

Suomen ensimmäinen voitto Sopotissa oli -74 Marionin esittämänä laulu Uskon lauluun ( löytyy juutuupista)

Seuraava Suomen voitto Sopotissa tuli vuonna -80 niinikään Marionin esittämänä, suureksi hitiksi suomessakin nousseena, kappale nimeltä hyvästi yö.

Sopotin laulufestifaalit järjestetään edelleenkin vuosittain, mut niistä ei ole pidetty suurempaa ääntä, eikä suomesta ole ollu edustusta mukana vuosiin.

Mut ne "euroviisut "

Alkuperäinen tarkoitusnimi laulukilpailu
on kaukana nykypäivänä ko. kilpailussa esitettävistä " lauluista "

Suomi kunniakkaasti yritti pitää kiinni perinteistä ja lähetti kisaan mukaan suomalaisten korvissa sointuvaa musiikkia esiintyjineen.
Mut ei niillä pärjätty uudistuneilla musiikkimarkkinoilla.

Aikoinaan seurasin ko. tapahtumaa ns. "sillä silmällä" et tiesin, mistä puhutaan.
Suomenkin karsinnat nimellä euroviisut.

Mut sitte 2000 luvun alkupuolella tapahtu tämä käsittämätön muutos, jossa laulukilpailun perimmäinen ajatus: laulukilpailu : hylättiin ja lähdettiin hulabaloon tielle.

" Laululla, sanoilla, sävellyksellä, sovituksilla ei ollu ennää mitään merkitystä.
Lähdettiin showmeininkiin.

Vaikka olis ollu kuinka hyvämelodinen sävellys, huippusovittajan rakentama kombinaatio sanoihin, se hylättiin täysin.

Täytyy rakentaa maatakaatava show !
Voittaja oli se, joka rakensi näyttävimmän lavashown

Ei ollu mitään merkitystä asian alkuperäisellä tarkoituksella.
Laulukilpailu.

2006 suomen lordi. voi ristus mikä fiaskolaulu.

Tämän fiaskon jälkeen euroviisuissa ei ole esitetty kuin vain ja ainoastaan yksi esitys, joka voidaan katekorioida alkuperäiseen formaattiin.

Vuoden 2009 voittaja Norjan Alexander Rybakin esittämä Fairytale.

Nyt kun on jo lähes vuosi kulununna kääryleen esityksestä, media alkaa sovitella viittaa seuraavalle "laulajalle"

Voi ristus, sanos pohojanmaalaanen, mihinkä tämä maalima männee.

alan kolmas miesRe: UMK11.1.2024 22.45
Miten onkaan EEROLLA samanlainen musiikkimaku kuin AKM:llä.

Aikoinaan tuli tosiaan katsottua EUROVIISUJA ihan innolla ja AKM:n mielestä koko viisuhistorian ehkä parhain laulu on ollut Italian Gigliola Cinquettin esittämä Non Ho L'Eta vuonna 1964.

Gigliola Cinquetti - Non Ho L'Età - Eurovision Song Contest Winner 1964 (original performance)

Siitäpä ei laulu, sävelmä ja esitys juuri paremmaksi voi oikein tulla.

Suomellakin on ollut muutamia hyviäkin esityksiä, joista Marion Rung lienee ollut ansioitunein laulaja.

Kyllä sekin täytyy sanoa, että aikoinaan AKM piti myös kovasti Viktor Klimenkon "Aurinko laskee länteen" kappaleesta, joka oli Topi Kärjen käsialaa.

Viki ei kuitenkaan valitettavasti menestynyt viisuissa.

Mutta mitä lähemäksi nykyaikaa on tultu, sitä heikommaksi on viisukisat menneet.

Tosin kyllä Ruotsista on osattu tuoda kisoihin loistavia kappaleita ja esittäjiä kuten ABBA:n Waterloo ja Carola Häggqvistin Främling.

Suomi on kunnostautunut lähinnä alasti muurahaispessä laulajien musiikilla, joita ei juuri kannata enemmälti muistella.

Lordin piti olla huippuyhtye ja Hard Rock ikivihreä kappale, mutta ei ole raskasta rokkia kuultu sitten vuoden 2006 miltään kanavalta.

Eikä kukaan jaksa Lordin kappaleita kuulla kuin korkeintaan yhden kerran ja se on siinä.

Samalla tavalla tulee käymään myös KÄÄRYLEEN Cha, Cha, Cha esitykselle, joka ei ole oikeastaan laulu, vaan jonkinlainen KIELEN ESITTELY ohjelma.

Suomessahan KÄÄRYLEEN ESITYS on nostettu MAAMME LAULUN tai peräti FINLANDIA HYMNIN tasoiseksi taiteelliseksi luomukseksi, vaikka kysymys on nimenomaan KÄÄRYLEEN pitkän kielen esittelystä vihreässä kaaliperhosen toukan esittelyasussa.

Ei ole sitten mikään ihme, että VIHERTYNYT UNILUKKARIKIN innostui kutsumaan KÄÄRYLEEN jopa itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Se tässä vielä puuttuu, että ASKO KALLONEN tekee ehdotuksen, että KÄÄRYLEELLE on myönnettävä VIHREÄN MUSIIKIN NOBELIN Rauhan palkinto.

Iltalehden toimittaja Juha Veli Jokisen haastattelussa lähes haudan partaalta keikkalavoille toipunut MARKKU AROKIN, 73v totesi Kääryleen musiikista, että

"Kyllä Käärijä on ihan mainio sympaattinen persoona, mutta täytyy sanoa, että musiikkilinja on aika kapea. Aro sanoo suoraan viime Euroviisujen kakkosesta."

Onhan siinä iso ero MARKUNKIN kunnon ikivihreisiin biiseihin verrattuna: "HYVÄNNÄKÖINEN, KESKIYÖN AIKAAN, OMA KULTASEIN...

MARKKU ei ole tarvinnut mitään vihreää vinyyliasua esityksiinsä, mutta silti Markun lauluista on tullut ikivihreitä.

AKM veikkaa, ettei KÄÄRIJÄ kovin paljon musiikkia enää tee tai esitä vuonna 2066, jolloin KÄÄRIJÄ on saavuttaa MARKUNKIN iän 73 v.

SEISKA lehden mukaan Dannyäkin, 81 v Helmi Lukasmäki työnteli äskettäin pyörätuolissa Thaimaassa Phuketin lentokentällä.

Amerikassa taas PAUL ANKA piti konsertin New Yorkin UUDEN VUODEN VASTAANOTTAJAISISSA 1.1.2024 Times Squarella ja yleisöä oli paikalla vaatimattomasti 1 000 000 kuulemassa MY WAY:stä sovituksen OUR WAY sekä IMAGINE:n, vaikka ikää on miehellä yli 81 vuotta ja konsertteja on parin päivän välein ympäri Amerikkaa ja maailmaa.

Hyvä musiikki on ikuista.

Suomen UMK ei edusta millään tavoin laadukasta musiikkia, joka jää elämään.

Kysymys on vähän samasta asiasta kuin oli aikoinaan "hyvä YYA sopimus", joka oli suomalaisille kuin USKONTO.

On hyvä panna pää pensaaseen ja uskotella, että SUOMI ON MAAILMAN ONNELLISIN IHMEMAA!!!



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: