Keskustelu

eeroPoliisin tiedottaminen17.1.2024 19.32
Ylimielistä, ala-arvoista.

Tännään illankähmässä mediat uutisoi kuopiossa ysitiellä tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta.
Henkilöauton ja rekan yhteentörmäyksessä menehtyi hlöauton kuljettaja.

Poliisi tiedottaa: Valtatie 9 on suljettu onnettomuuden vuoksi Vehmasmäessä lähellä viitostietä.
Poliisi ohjaa liikennettä kiertotielle numero 531 Palokankaantielle.

Minäkin, ikäni tienpäällä kulkeneena ja varsinkin täällä savossa, josta aina piti lähtee ja aina tänne palata, ei ollu pienintäkään käsitystä, minnekkä suonenjoentieltä käännytään palokankaantielle ?? Piti ottaa google maps ja katsoa, missä on palokankaantie. numero 531.

Kun kartasta tie löytyi, huomasin, et oon satoja kertoja ajanut tämän tien päästäpäähän. molempiin suuntiin.

Miksi suonenjoen kaupungissa tälle tielle on keksitty nimi palokankaantie ??

Ei oo tämän tien varrella yhtäkään tien nimeen viittaavaa paikkaa.
Tämä tie erkanee ysitiestä suonenjoen kaupungin Lempyyn kylällä kohti Leppävirran Kotalahden kylää.

Kun ajetaan itään tätä palokankaantietä, Mäkrämäen kylän kohdalla, pitäjänrajalla tie muuttuu nimeltään Kotalahdentieksi ja päädytään Kotalahden kylälle viitostielle.

Sattumoisin olin juuri selailemassa YLEN sivuilla uusimpia uutisia, huomasin kuopion toimituksen Marianne Mattilan uutisoinnin netissä tästä onnettomuudesta.

Tämä kiertotie särähti silmääni niin pahasti, et välittömästi, uutisen julkaisun 11 min. jälkeen soitin Mariannelle ja valistin häntä uutisen epätarkkuuksista.
Marianne myönsi, et hän teki uutisoinnin vain poliisin tiedotteen mukaisesti.
Marianne muutti uutisen välittömästi kansanomaisempaan muotoon, mistä ja minnekkä tämä kiertotie johtaa.

Jokusen minuutin kuluttua myös paikallinen maakuntalehti mullikkabladet (savon sanomat)
julkais lähes sanasta sanaan saman uutisen.

Sama epätarkkuus, mistä minnekkä kiertotie vie.
Taas puhelinsoitto uutistoimittaja Jerri Koskiselle.

Vajaa viisi minuuttia, myös Savon Sanomat tarkensi, missä tämä kiertotie on.
Voi ristus näitä hätähousutoimittajia.
Kun tulee suuri uutinen, mahdollisimman äkkiä pitää luoda tekstiä, eikä fasiliteetteihin syvennytä.

Näitä "toimittajaplanttuja" olen useastikkin ojentanut raskaan kaluston onnettomuuksien uutisoinnista.

" Rekasta irtosi rengas" joka tuhosi vastaantulevan hlöauton !!

Neljänkymmenen vuoden elämänkokemuksella voin vakuuttaa, et vain tapaus yksi miljoonasta voi käydä, et rekasta irtoaa rengas.

Asioita ymmärtämätön toimittaja ei edes ymmärrä, mitä tarkoittaa rengas taikka pyörä.
Ikinä rekasta ei irtoa rengas, kuin ainoastaan, kun se ns. räjähtää ja lentää pirstaleina maailmaan.

Rekasta voi irrota kokonainen pyörä=
vanne, jossa rengas on kiinni.
Näitä tapahtuu ja se on kuljettajan huolimattomuutta, ei ole pyöränvaihdon jälkeen tehty ns. jälkikiristystä. Talvisin erittäin tärkeä toimenpide.

Näistä "renkaan irtoamisista", liekkö suomessa yhtään toimittajaa, joita en olisi ojentanut uutisoinnissa.

Ja vielä uutisoinnista.
Rekka ruhjoi henkilöauton lunastuskuntoon, rekka murskasi nuorenparin elämän. !!!

Näitä uutisia esiintyy eri medioissa joskus.
Toimittajan on helppo luoda raflaava otsikko uutiseensa.
Rekka on suuri ja mahtava.
Se tappaa aina.

Mut kun käydään syvemmälle näihin onnettomuuksiin, ja myöhemmin julkistettuihin poliisin tutkimuksiin, kuinka monta kertaa rekkakuski on syyllinen???

En pidä meitäkään täysin viattomina, kyllä meidänkin ammattikunnassa tapahtuu virhearviointeja, jotka johtavat vakaviinkin onnettomuuksiin.

alan kolmas miesRe: Poliisin tiedottaminen18.1.2024 0.04
EERO, EERO!!!!

Harvinaista on toki rekan renkaan irtoaminen, mutta AKM on omin silmin sitäkin ilmiötä todistanut.

Olin menossa Savonlinnaan kesäloman viettoon ja ajoin Kouvolasta kohti Tuohikottia, niin yhdessä almäessä havaitsin, että edellä ajaneesta rekasta irtosi pyörä, joka lähti vierimään pitkin sitä tietä ja puikkelehti onnistuneesti niin, ettei osunut yhteenkään edellä ajaneeseen autoon, joita meni edelläni rivissä noin puoli tusinaa.

Muistelen, että jotkut autot joutuivat pyrivää ja pomppivaa rengasta väistelemään.

Muistelen, että pomppasi yhden auton konepellin yli, mutta kuin ihmeen kaupalla ei koskettanut autoon.

Mitään tämän kummempaa siinä ei sitten onneksi tapahtunut.

Toinen ikävämpi tapaus sattui 4 tiellä Pyhäsalmessa, jossa Helsingistä päin tullut rekka ajoi nokkakolarin Hiidenkylän lähellä Mosse Eliten kanssa. Mosse oli menossa suoralla tiellä etelään päin ja oli kirkas aurinkoinen päivä.

Mossen kyydissä kuoli 4 henkinen perhe, jonka saattojoukkoihin jouduin Kirkon tapuliin kunnanlääkärin pihasta.

Rekkakuski oli ilmeisesti joko sokaistunut auringonvalosta tai nukahtanut rattiin ja ajanut vasemmalle kaistalle.

Ei ollut rekkaskuskillakaan paras päivänsä, kun suu vaahdossa joi vissyä kolarin jälkeen ja joutui katselemaan seurauksia.

Kun nykyään katsoo teidenkin kuntoa, niin kyllä täytyy todeta, että asiat on Suomessa menneet tässäkin suhteessa huomattavasti parempaan suuntaan, kun verrataan esim. 4 tienkin tilannetta joskus 1950-60 luvuilla, kun itsekin tuli oltua TVH.llä 4. tielle öljysorapintaa laittamassa, niin ihmetellä täytyy, että ennen vanhaan ylipäätään kukaan teillä säilyi hengissä.

SE MUUTOS on tosin noista ajoista tapahtunut, että nykyään teillä kyllä näkee aika paljon noita MERSUJA, BEMAREITA ja AUDEJA, joiden rateissa yleensä nuorilla kundeilla ei tunnu olevan alkeellisintakaan käsitystä, miten ja missä kunnossa tiellä pitää liikkua.

Onhan näitä muitakin kuolonkolareita tullut teillä vastaan, mutta ei niitä ole nyt tarpeellista käsitellä.

Kaikki kuitenkin turhia tapauksia ja yleensä syynä on liiallinen riskinotto.

eeroRe: Poliisin tiedottaminen18.1.2024 9.13
Siinäpä se taas ymmärtämisen vaikeus.

Eipä AKM kään ymmärrä, että rengas on rengas ja pyörä on pyörä.

Rengas = ilman vannetta oleva kumirengas.
Pyörä on pulteilla akseliin kiinnitettävä metallinen vanne, jossa rengas on kiinni.

Pyörän vaihdon jälkeen suoritettava ns. jälkikiristys jos jää tekemättä, tapahtuu usein pyörän irtoaminen , ei renkaan irtoaminen.

ottoRe: Poliisin tiedottaminen18.1.2024 11.18
Hyvä Eero!

Pyörä todellakin on pyörä ja rengas taas rengas.

Ja sisärenkaasta tuli hyvä uimarengas joskus aikoinaan...

alan kolmas miesRe: Poliisin tiedottaminen18.1.2024 22.22
EERO, EERO menit nyt saivartelun asteella.

Tuo edellä kuvaamani rengas tai mikä se nyt olikaan sisälsi sekä kumin etttä vanteen ja oli kyllä aika harvinainen ja tavallaan huvittavakin tapaus, kun niin pitkän matkaa pomppi tiellä.

Olikohan ollut kuskilla tai huoltomiehellä kiire ja jäänyt rengas vain yhdellä pultilla kiinni kuin sillä entisellä tummalla.

Kiireessähän niitä virheitä aina tuppaa tulemaan!!!!

eeroRe: Poliisin tiedottaminen19.1.2024 18.51
AKM
Onkose saivartelua, jos
"(alan ammattilainen ??"
yrittää valistaa kansaa eri alojen vakiintuneista termeistä.

Olisiko AKM, kieliopillisesti oikeaoppista uutisointia, jos media kirjoittaa, et liikennekaaos syntyi, kun auto ohjautui vastaantulijoitten kaistalle, syystä, kun tästä autosta puhkesi pyörä !!??!!

alan kolmas miesRe: Poliisin tiedottaminen21.1.2024 13.39
EERO, Sorry!!!!

Taisin lukea huonosti ym. kommenttisi.

Minulla ei ole kanttia lähteä kenekään kanssa Suomen kieliopista peistä taittamaan.

Suomen tunneilla minua nukutti eniten ja maha kurni tyhjyyttään!!!

Odottelin ruokatunnille pääsyä. En ollut kympin poika, kuten virallinen ääni mainostaa aina olleensa.

Myöhemmin heräsin opiskelemaan!!!

Siis ns. myöhään herännyt.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Poliisin tiedottaminen21.1.2024 15.01
No, no akm. Alkio-opistossa olin aikuinen ja motivoitunut opiskelusta. Kansakoulussa tilanne oli toinen. Laskento, lukeminen ja kirjoittaminen oli niin vaikeata, että minusta päätettiin tehdä poliitikko ja tilan jatkaja, kun toiset veljeni menestyivät ja lukivat itsensä herraksi. Nuoruudessa olin kova työmies. Ojan kaivuu, puunteko ja maatyöt olivat mieluisia.
Kaikkein mieluisinta oli kunnallispolitiikka. Siellä sai puuttua ihmisten asioihin ja tehdä sellaisia päätöksiä, joissa pääsi näyttämään keskustan voiman. Kalliiksihan tämä tuli kunnalle, mutta se oli minulle mieluista.
Yleensä haistelin mitä mieltä vastustajat olivat ja tein sitten juuri päin vastoin.
Opin politiikan idean ja opetin sen myös seuraajilleni. Tämä taitoni havaittiin myös opistossa ja sain siitä tunnustusta.
Nykykeskustassa näistä ominaisuuksista itseäni lähimpänä ovat Pekkarinen, Hoskonen, Kurvinen ja tietysti Markku Rossi. He ovat kaikki kasvaneet kokoaan suuremmiksi.
Voi olla, että otollisemmassa ympäristössä myös akm olisi onnistunut politiikassa eikä olisi tarvinnut ajautua ns. marginaaliin.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: