Keskustelu

eeroSähköautot23.1.2024 8.59
Monissa valtakunnan medioissa käydään kiivasta keskustelua sähköautoilun ihanuudesta / kurjuudesta.

Tällä palstalla ei ole vielä kertaakaan esitetty kommentteja ko. aiheesta.

Eikö olisi jo aika avata koillis-savolaistenkin suunsa aiheesta.

Kai niitä sähköautoilijoita lienee näilläkin kulmakunnilla muitakin kuin Niilo Rautiainen. Nyt Skodalla. jo toista sähköautokauttaan, edellinen oli Hyundai

Eerolla ei vielä ole, ainakaan omasta mielestäni, eikä rakas vaimonikaan ole maininnut, ilmenevän mielenhäiriöitä suunnittelemaan vihreää siirtymää sähköleikkikaluautoiluun.

alan kolmas miesRe: Sähköautot23.1.2024 19.15
AKM epäilee, että sähköautohype tulee loppumaan samalla tavalla kuin ovat loppuneet kaikki HYPET.

Eihän siitä ole kuin kaksi vuotta, kun SUOMEN VALTAMEDIA ja vihervasemmisto alkoi pelotella suomalaisia koronalla.

Silloin todettiin, ettei enää koskaan lentomatkailu palaa ennalleen.

Koko Etelä-Suomi suljettiin karanteeniin ja UNILUKKARI, joka yleisesti ottaen on ollut väärässä lähes kaikissa suurissa asioissa, oli innolla ajamassa KORONANYRKKIÄKIN, jolla tavallisisia Suomen kansalaisia olisi lyöty turpaan (= kriittiset puheet vaiennettu).

Valitetttavasti Suomessa ei ole missään vaiheessa käyty asiallista keskustelua sähköautojen mielekkyydestä.

MARKKU OLLIKAISEN johdolla pyörinyt ILMASTOPANELIHAN julkaisi jopa nettiin laaskentamallin, jossa todistettiin, kuinka sähköauto on kaikista edullisin auto, kun autolla ajettiin riittävä määrä kilometrejä.

Tällainen laskentamalli ei kuitenkaan kerro mitään sähköauton mielekkyydestä.

Amerikan tuleva Presidentti Donald J. Trump on todennut, että ensimmäisenä virkapäivänään hän lakkauttaa korruptoituneen SENIILIN LOW IQ BIDENIN sähköauto mandaatin.

Syynä on se, että sähköauto on kallis ja sähköautolla ei pääse ajamaan pitkiä matkoja.

Trump totesi, että sähköauto on hyvä 15 minuuttia, mutta sitten on alettava miettiä, missä saa auton ladattua uudestaan.

Trump myös totesi, että kyllä sähköauto sopii kaupunkiin, mutta pitkille matkoille sähköauto ei sovi.

Trump myös totesi, ettei sähköauto voi tulla kysymykseen rekka-autoissa, joissa diesel auto kulkee muistaakseni yhdellä tankkauksella (muistaakseni) 2000 mailia, mutta sähkörekkaa joudutaan lataamaan samalla matkalla useita kertoja.

Trump totesi myös, ettei sähkö sovi panssarivaunuihin jne.

Suomessa taas pari viikkoa sitten, kun oli kovat pakkaset, eikä tuullut, niin Espoossakin sähköauton lataus maksoi 200 euroa kerta ja sillä latauksella pääsi noin 50 km turvallisesti.

IF vakuutusyhtiö on taas todennut, ettei se myönnä kaskovakuutuksia esim. Porschen sähköautoihin, kun vain noin puolen sentin painautuma akussa (taisi painaa 2000 kg) saattaa johtaa 80 000 euron korjauskustannuksiin.

Suomi on ja tulee olemaan ESKIMOIDEN maa, joten sähköautokonsepti ei sovi perusteiltaan Suomessa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Tulevaisuudessa sähköautot tulevat suureksi osaksi Kiinasta, joka merkitsee sitä, että Euroopan autoteollisuus ajautuu ennen pitkää vaikeuksiin.

Vaikuttaa myös siltä, että akuissa tarvittavat metallit kuten esim. koboltti näyttää ajautuvan kiinalaisten käsiin.

TERRAFAMESTA ei ole tullut RAHA SAMPOA, vaikka kepuloisten TERRA SIPILÄ näin taannoin ilmoitti KEPUN PUOLUEKOKOUSTA varten (kys. alla):

Tässä tiedotteessa esitetyt Terrafame Oy:n taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia FAS-lukuja.
Suluissa olevat luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan kauteen, ellei toisin ilmoiteta.

Heinä−syyskuu 2023 lyhyesti:

□ Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto laski 28,0 (39,1) miljoonaan euroon, mikä oli noin 20 prosenttia koko yhtiön liikevaihdosta.

Liikevaihtoa laski nikkelisulfaatin markkinahinnan lasku.

Akkukemikaalitehtaalla elokuun alkuun jatkunut seisokki vähensi tuotantomäärää ja liikevaihtoa.

□ Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 114,0 (100,4) miljoonaa euroa.

Liikevaihtoa nosti kasvanut tuotantomäärä; nikkelin ja sinkin markkinahinnan laskulla oli negatiivinen vaikutus liikevaihtoon.

□ Liikevaihto yhteensä oli 142,0 (139,5) miljoonaa euroa, mikä oli 1,8 prosenttia vertailukautta enemmän.

□ Käyttökate nousi 38,7 (32,5) miljoonaan euroon, mikä oli 27,3 (23,3) prosenttia liikevaihdosta.

□ Liiketulos oli 23,5 (18,0) miljoonaa euroa.

□ Liiketoiminnan vapaa kassavirta oli -25,5 (0,4) miljoonaa euroa.

Tammi−syyskuu 2023 lyhyesti:

□ Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto laski 126,3 (136,5) miljoonaan euroon, mikä oli noin 31 prosenttia koko yhtiön liikevaihdosta.

□ Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 279,8 (262,2) miljoonaa euroa.

□ Liikevaihto yhteensä oli 406,1 (398,7) miljoonaa euroa, mikä oli 1,9 prosenttia vertailukautta enemmän.

□ Käyttökate laski 63,5 (92,6) miljoonaan euroon, mikä oli 15,6 (23,2) prosenttia liikevaihdosta.

□ Liiketulos oli 18,2 (49,4) miljoonaa euroa.

□ Liiketoiminnan vapaa kassavirta oli -47,5 (-6,9) miljoonaa euroa.

□ Teollisuusalueen yhteenlaskettu tapaturmataajuus oli 5,1 (7,5)

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen:

Terrafamen liiketulos nousi jälleen voitolliseksi vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä edellisellä vuosineljänneksellä tapahtuneen notkahduksen jälkeen.

Kiinan sähköautomarkkinat palautuivat kasvuuralle, ja tämän myötä käynnistimme akkukemikaalitehtaan tuotannon elokuussa reilun kahden kuukauden seisokin jälkeen.

Perustuotantomme volyymit ovat jatkuneet vahvoina läpi vuoden ja olivat katsauskaudella hieman edellisvuoden ennätystasoa korkeammalla.

Aiemmin tänä vuonna tapahtunut Kiinan sähköautomarkkinoiden pudotus ja sitä seurannut varastojen purku läpi toimitusketjun on laskenut myös akkukemikaalien kysyntää ja hintoja.

Nikkelisulfaatin spothinta (SPOT China) laski edelleen vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä ja oli merkittävästi alhaisempi kuin vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.

Myös nikkelin ja sinkin hinnat (LME) olivat vertailukautta alhaisemmalla tasolla.

Hintasuojaukset pehmensivät jonkin verran hintojen laskun vaikutusta liikevaihtoomme.

Terrafamen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto nousi 1,8 prosenttia 142,0 (139,5) miljoonaan euroon metallipuoliliiketoimintamme vahvojen volyymien tukemana.

Akkukemikaalitehtaan elokuun alkuun jatkunut seisokki sekä alhaisemmat markkinahinnat vaikuttivat liikevaihtoon alentavasti.

Vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna liikevaihtomme kuitenkin kasvoi 55 prosenttia.

Käyttökate parani vertailukaudesta 19 prosenttia 38,7 (32,5) miljoonaan euroon.

Teimme elokuussa merkittävän päätöksen investoida yli 200 miljoonaa euroa uuteen
sekundääriliuotusalueeseen, joka otetaan suunnitelmiemme mukaan käyttöön vuonna 2026.

Uusia sekundääriliuotusalueita tarvitaan teollisuusalueella vanhojen alueiden tullessa täyteen.

Valmistelut uraanin talteenoton käynnistämiseksi vuoden 2024 kesään mennessä ovat edenneet
suunnitelmien mukaisesti.

Olemme saaneet henkilöstön rekrytoinnit päätökseen ja aloitamme koulutukset vuoden viimeisellä neljänneksellä.

REHELLISESTI SANOTTUNA TÄMÄ EI HYVÄLTÄ NÄYTÄ.

VAPAA KASSAVIRTA on TERRAFAMELLA KOKO AJAN NEGATIIVINEN, joten yhtiöstä ei koskaan tule kannattavaa.

Nytkin joudutaan taas investoimaan 200 milj. euroa, eikä sillekkään investoinnille ole osoitettavissa mitään tuottoja.

PEKKA PELOTON perusti Talvivaara Kaivosyhtiö Oy Kainuun korpeen maailman köyhimmän nikkkeliesiintymän varaan vuonna 2003.

Talvivaara Kaivosuhtiö Oy meni konkurssiin vuonna 2018 Ahtium Oy nimellä.

TERRA SIPILÄN ideoima TERRAFAME Oy perustettiin vuonna 2015, eikä yhtiö ole missään vaiheessa ollut kannattava.

Viime vuosi oli siis TÄMÄN KAINUUN RAHA SAMPON eli valtion MOOLOKIN KIDAN ja YMPÄRISTÖKATASTROFIN 20 vuoden JUHLAVUOSI!!!

eeroRe: Sähköautot24.1.2024 6.44
Sähköautot eivät ole vielä teknisesti valmiita pohjolan olosuhteisiin.

Kauppalehti kirjoittaa tänään Lapin sähköautoilusta:

Hinausliike on lähes ylityöllistetty sähköautojen noudoista tienvarsilta, kun luvatun 600 km toimintamatkan sijaan virta loppuikin 300 km jälkeen, taikka latausasemat ei toimi, taikka auto ei suostu edes ottamaan vastaan latausvirtaa.

Autokauppiaan mukaan useat sähköautoilijat ovat vaihtaneet sähikäiseensä bensa- tai dieselautoon.

Em. reilun 300 km jälkeen hyytyneen auton omistaja oli soittanut autokauppaan "tulkaa hakemaan tuo paska pois" halusi vaihtaa uudenkarhean autonsa dieselautoon.

ottoRe: Sähköautot24.1.2024 10.28
Käyttäjäkokemusten perusteella s-autoihin liittyy muitakin ongelmia kuin pakkanen.

Niillä on nimittäin "köröteltävä" tuollaista n. kahdeksaakymppiä sikäli kun aikoo pääsevänsä lähellekään luvattua toimintasädettä.

Muuan pk-seudulla asuva sähköautoilija kertoi hämmästyneensä kun jo Lahden tasalla akuista oli vajaan sadan kilometrin matkalla hävinnyt yli puolet.

Hän oli lasketellut tuollaista keskimäärin 132 km/h vauhtia kuten oli tuolla tiellä tottunut ajamaan.

Ohitellutkin muutamia rekkajonoja, joita sillä tiellä piisaa.

Sitten oli ihmetellyt kun jo Renkomäellä piti jättää auto laturiin.

Kovasti on tuo tekniikka vielä kehittelyn alla.

Ja autot kalliita.

alan kolmas miesRe: Sähköautot24.1.2024 23.48
Se on varmaan se NOKIA narratiivi, joka on tartuttanut suomalaisten päähän, että ollaan jotain ihme kansaa, joka on älyllisesti kaikkia muita korkeammalla tasolla.

Tämä synnynnäinen ylimielinen asenne on nähtävästi totuttanut meidät myös tuohon kirottuun VIHREÄÄN SIIRTYMÄÄN jo varhaiskasvatuslaitoksissa.

Tästäkin herää kysymys, miksi meidän kasvattaminen VIHREÄÄN SIIRTYMÄÄN pitää aloittaa jo VARHAISKASVATUSLAITOKISSA.

Ja tietysti sama VIHREÄÄN SIIRTYMÄÄN KASVATTAMINEN jatkuu sitten edelleen PERUSKOULUSSA, LUKIOSSA, AMMATTIKOULUISSA ja YLIOPISTOISSA.

Tämä asenne on Suomessa vienyt meidät kaikkiin hullutuksiin, joista tuli nyt mieleen esim. tasakattoisten talojen rakentelu 1960-1970 luvuilla.

Kaikki tavalliset ihmisethän tietää jo luonnostaan, että tällä tavalla sadaan kätevästi rakennettua niitä kalliiksi tulevia ja terveydellisesti vaarallisia HOMETALOJA, mutta arkkitehdit ovat tietysti olleet aivan eri mieltä.

Näistä tasakattoisista taloista tuli taas sitten mieleen taannoinen toimittaja SIRKKASEN A_TOOKKI istunto, jossa VIHREIDEN ARKKITEHTI JENNI PITKO valisti suomalaisia TUULIENERGIAN ihanuudesta.

Tuosta VIHREÄSTÄ ARKKITEHTI PITKOSTA tuli sitten taas mieleen Suomea EUROVIISUISSAKIN edustanut RASMUS, jonka harrastukseksi oli tullut jostain syystä talojen suunnittelu ja rakentaminen, mikä tunnetuin seurauksin päätyi hyvinkin nopeaan tahtiin ainakin taloudelliseen katastroofiin ja muistaakseni jopa käräjäsaliin!!!

Taannoiset ARAVA säännökset tulee myös helposti mieleen, kun viranomaiset tiesivät, kuinka monta neliötä riittää minkin kokoiselle perheelle.

Nuo rakennushankkeeet tuli nyt mieleen, kun on itsekin joutunut muutamaan rakennushankeeseen sotkeutumaan.

Liiallinen sähköjen käyttö autoissa taas näyttää teoriassa hienolta ja mukavalta, mutta Suomen oloissa jo pelkästään auton ovien avaaminen pakkaspäivinä voi muodostua mahdottomaksi.

Jos vahingossa jää vielä joku pikku lamppu palamaan yön ylin, niin sähkölukittuun autoon voi olla mahdoton päästä sisään muutoin kuin ikkuna särkemällä.

Äskettäin Motonetissä minuakin valistettiin nykyaikaisista tavallisista käynnistysakuitakin, kun panin merkille erään asiakkaan neuvottelevan noin 250 euroa maksaneen käynnistysakun ostamisesta.

Ihmettelin tuota akun hintaa, kun itse olen osatellut noita akkuja 60-80 euron hinnalla.

Kun sitten kysäisin myyjältä asiaan selitystä, niin myyjä piti minulle lähes puolen tunnin luennon, miksi nykyaikainen EU sertifioitu käynnistysakku maksaa peräti noin 250 euroa.

Jos sähköautojen akutkin alkaa maksaa kymmeniä tuhansia euroja, niin tästähän seuraa sitten se, että joidenkin höyrähtäneiden autoilijoiden kukkarosta otetaan akkujen kautta kate myös täysin kannattamattomiin kaivoishankkeisiin, joista paras mahdollinen esimerkki on tietysti TERRA SIPILÄN ideoima TERRAFAME ja koko Suomen AKKUBOOMI.

TERRA SIPILÄHÄN oli muutenkin innovatiivinen autojen suunnittelija, kun muistaakseni hän sunnitteli myös ihan oman mallisen häkäpönttöautonkin.

Yllä mainitussa käynnistysakku hommassakaan ei minusta tunnu olevan mitään järkeä, kun eihän tuota akkua tarvita muuta kuin moottorin hetkelliseen käynnistykseen.

1950-luvulla taas meillekin oli hankittu se perinteinen REPPUSELKÄ tai PIIKKI MOSSE, jossa oli vain 6 V:n käynnistysakku, joka ei talvella tietenkään riittänyt käynnistykseen, mutta työkaluina oli tietysti mukana myös veivi, jolla kovillakin pakkasilla sai auton kyllä kädet verillä käyntiin, mutta kyyti oli kylmää, kun MOSSESSA ei ollut edes lämmityslaitetta.

Vilkkuvalot sai erikoisvarusteena!!!

MOSSE oli siis todellinen EKOAUTO, jolla allekirjoittanut ajeli riiuureissuja.

Kesäautona mitä parhain kulkuväline etenkin metsäteillä korkean maavaran vuoksi!!!!

EERO voinee alan asiantuntijana valistaa lukijoita, miksi tavallisen käynnistysakunkin täytyy nykyaikana maksaa jo noin 250 euroa, kun muutama vuosi sitten selvisi vain n. 60-80 eurolla.

eeroRe: Sähköautot25.1.2024 6.06
Akkujahan on monenlaisia, on 60 ? ns. yleisakkuja, jotka soveltuvat lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin, olematta kuitenkaan hyvä missään käyttötarkoituksessa

Sitten on myös eri käyttötarkoituksiin soveltuvia akkuja.
Akut voidaan pääsääntöisesti jakaa viiteen eri akkutyyppiin,

1. Lyijyhappoakku

On yleisin akkutyyppi ja käytetään kaikissa mahdollisissa akkuvirtaa tarvitsevissa laitteissa. Rikkihappoliuoksesta koostuva nestemäinen elektrolyytti peittää kaikki akun sisäosat. Ennenvanhaan näissä oli jokaisen kennon päällä korkki, josta lisättiin tarvittaessa tislattua vettä.
Nykyään akut ovat suljettuja, huoltovapaita. Voidaan ladata kaikilla laturityypeillä.

2.EFB-akku

Käyttötarkoitus parhaimmillaan pienet ja keskisuuret hlö- ja pakettiautot.
EFB akku on kehittyneempi versio lyijyakusta. Positiivisen levyn pinnalla
oleva erityinen materiaali takaa EFB akun pitemmän käyttöiän. EFB-akkujen sisäinen vastus on pieni ja vajaan sisäisen varaustilan ja syväpurkauksen kestävyys on jopa kaksinkertainen perinteiseen lyijyakkuun verrattuna. Myös varauksen vastaanottokyky on huomattavasti parempi vrt. lyijyakku.
EFB akku kestää lukuisia käynnistyskertoja, sekä pidempiä seisonta.aikoja. Käyttökohde start/stop järjestelmällä varustetut autot.
Jos autoon on alkuperäiasennuksena EFB akku, uusittaessa on asennettava myös EFB akku.
Lataukseen ei sovellu ihan kaikki laturityypit, suositellaan nykyaikaista älylaturia.

3. AGM-akku

AGM akut ovat selvästi kalliimpia, kuin nestehappoakut. AGM akut ovat paljon tehokkaammat, niiden käyttöikä on kaksin, jopa kolminkertainen perinteisiin akkuihin verrattuna.
AGM akun elektrolyytti on imeytetty lasikuitumattoihin ja ovat siten vuotamattomia myös jopa kyljellään.
Tämä akkutyyppi rakenteensa vuoksi kestää tärinää ja kovia kolhuja ja on siten suosittu off.road ja maastokäytössä. AGM akun itsepurkautuminen on erittäin hidasta.
Akku latautuu erittäin nopeasti ja soveltuu erinomaisesti ajoneuvoihin, joissa on paljon sähkövirtaa kuluttavia laitteita. Laturiksi älylaturi.
(soveltuu erinomaisesti mosseen maastoretkille)

4. Geeliakut

Geeliakut eivät ole kovin yleisiä, eikä niitä pidä sekoittaa AGM akkuihin.
Geeliakun rakenne on samanlainen kuin perinteisillä nesteakuilla, positiiviset ja negatiiviset elektrodit on upotettu elektrolyyttiin, mutta elektrolyytti ei ole nestemäisessä muodossa, vaan nimensä mukaisesti on geelimäisessä muodossa siihen lisätyn silikaatin ansiosta ja siten täysin vuotamattomia.
Geeliakut ovat kestävämpiä elektrolyyttien vähäisen kulumisen vuoksi.
Geeliakun suurempi sisäinen resistanssi aiheuttaa sen, etteivät geeliakut pysty luovuttamaan lyhyessä ajassa suurta kylmäkäynnistysvirtaa ja siten eivät sovellu pohjolan oloissa autojen käynnistysakuksi.
Geeli on myös erittäin hauras ja liian korkea latausjännite voi sytyttää sen.

Geeliakku on parhaimmillaan ns. vapaa-ajan laitteissa, as.vaunut, veneet kesämökkikäytössä.
Geeliakun lataaminen on lähes rakettitiedettä.
Hetkellinenkin liian korkea latausjännite rikkoo akun. Vain kalliit älylaturit ovat soveliaita geeliakun lataukseen

5. Litiumioniakut

Tämä akkupopulaatio on jatkuvan, nousujohteisen kehityksen kärjessä.
Litiumakut ovat yleisimmillään pienlaitteissa, puhelimissa, tableteissa ym. ym. Ei käynnistysakuksi.

Tässäpä lyhykäinen katsaus akuista.
Toivottavasti AKM sai hieman apua hinnoitteluperusteisiin.

alan kolmas miesRe: Sähköautot26.1.2024 14.26
Kiitos EERO tämä oli erinomainen johdanto tähä akku sähköautokeskusteluunkin.

Nythän kaikki Suomessa vaahtoaa taas akkuteollisuudesta, mutta tässä on ollut kaikenlaista häslinkiä, eikä sitten olekaan lähdetty lentoon.

Tulee ensinnä mieleään Varkauden akkutehdas, joka käsittääkseni lässähti kasaan.

Sitten on muutkin hankkeet olleet vähän niin ja näin Suomessa, mutta Ruotsissa asiat taitaa mennä tyypillisesti paremmin.

Johtuu ehkä siitä, että tietämäni mukaan joku ruotsalainen on keksinyt jakoavaimenkin!!!!

Suomessa ainoa hieno keksintö on ollut Artturi Iivari Virtasen AIV rehu, joka sekin on myyty jo Valion toimesta amerikkalaisille yrityksille.

ottoRe: Sähköautot27.1.2024 9.32
Emämullikan mukaan autokauppaa käydään halvoilla bensa-autoilla juuri nyt.

Siperia näyttää opettaneen.

eeroRe: Sähköautot27.1.2024 10.16
Sitä halvoilla pensa-autoilla käytyä kauppaa on käyty jo Henry Fordin keksinnön jälkeen ammoisista ajoista alkaen.
Silloin ei vielä oltu keksittykään
"vihreää siirtymää"

Mut tämänpäivän pohjolan jäätävissä olosuhteissa moiseen
" trendiin " hurahtaneet maksavat nyt oppirahoja.

Ottopoika on aivan oikeassa
Kyllä kylmä Siperia opettaa.

eeroRe: Sähköautot27.1.2024 11.01
Pitipä alkaa värkkäämään het uudelleen uutta kommentointia ko. aiheeseen, kun juuri lueskelin Iltalehden julkaisua.

Autoliiton julkaisu Moottori-lehti julkaisi järjestönsä vapaa-ehtoistoimijoitten avustusjärjestön avustustehtävien jakautumisista joihinkin kategorioihin.

Yksittäisiin ajoneuvoihin liikkumisenergialähteisiin suhteutettuna pelkästään sähköenergialla liikkuvat ajoneuvot, suhteutettuna suomen ajoneuvokantaan prosentuaalisesti, olivat selvästi eniten tilattuina avustuskohteina verrattuna wanhaan perinteiseen polttomoottorikalustoon

lähde: iltalehti tänään klo 9.30

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Sähköautot27.1.2024 12.49
Hienoa, että olette löytäneet asian, josta voitte olla samaa mieltä. Kun osaaminen ja asiantuntemus menee riittävän pitkälle erimielisyyden mahdollisuus pienenee.
Oma asiantuntemukseni ei tällä alueella vielä riitä mihinkään. Kerään vielä kokemusta.

eeroRe: Sähköautot27.1.2024 13.41

Mielestäni osaaminen ja asiantuntemus ei välttämättä ole yhtälö 1 /1.

Sananmukaisesti ns. oikea asiantuntemus ei voi perustua mitenkään tunteeseen, "minä oon nähny ja kokenu kaiken".

Asiantuntemus perustuu aiheeseen liityvän koulutuksen käymiseen. Koulussa opetetaan aiheeseen liittyviä perusfaktoja.

Valitettavasti ei suomessa ja lienekkö missään maailmankolkassa ei opeteta "vihreän siirtymän" sähköleikkikaluautoilun perusfaktoja.

ottoRe: Sähköautot27.1.2024 14.43
Tuohon viimeiseen on pakko todeta, jotta tuskin sähköautoilun perusfaktoja, mutta sitä vastoin vihreän siirtymän faktoja opetetaan joka päivä ainakin ylen tuuteissa.

Ennen sanottiin, että on vale, emävale ja sitten tilasto.

Tilaston on tässä ajassa korvannut "fakta"

Luonnontieteisiin ja luonnonlakeihin perustuvat totuudet korvataan ideologisella "mutuilulla.

Minusta tuntuu, minä koen...

alan kolmas miesRe: Sähköautot28.1.2024 3.49
Tilastojakin kannattaa seurata.

Kaksi VIHREÄN SIIRTYMÄN TILASTOA on tullut viime aikoina.

Autoliiton toimitusjohtaja on muistaakseni todennut, että nuo sähköautot tuntuvat olevan hyvin vikaherkkiä ja korjauksetkin ovat kalliita.

Talvisaikaan on myös havaittu, että sähköautoissa kyyti on sisällä kylmää kuin pakastearkussa.

Sitten on tullut tietoa, että työsuhdesähköautoista ollaan heti luopumassa, kun tuki sähköautoille loppuu.

Johtopäätös siis on, ettei sähköauto sovi Suomen kaltaiseen ESKIMOIDEN maahan yleisautoksi.

Kaiken lisäksi sähköautot ovat vielä kalliita, eikä suomalaiselle sovi kallis auto, kun raha ei riitä edes ruokaan.

31.12.2023 rekisteröityjä autoja oli Suomessa seuraavasti:

□ Kaikki autot
2019: 4 253 776
2020: 4 331 699
2021: 4 382 322
2022: 4 428 076

□ Henkilöautot
2019: 3 574 570
2020: 3 632 851
2021: 3 667 164
2022: 3 699 634

□ Pakettiautot
2019: 486 949
2020: 502 047
2021: 514 403
2022: 524 672

□ Kuorma-autot
2019: 162 186
2020: 166 760
2021: 170 679
2022: 173 769

□ Linja-autot
2019: 19 137
2020: 19 282
2021: 19 524
2022: 19 649

Vuonna 2023 ensirekiströitiin autoja seuraavasti:

□ Henkilöautot 87 508
□ Pakettiautot 11 021
□ Kuorma-autot 3 949
□ Linja-autot 249
□ Rekisteröinnit yhteensä 102 729

Ensirekisteröintejä oli siis noin 2.2% rekistereissä olevista autoista.

31.12.2023 sähköautoja oli rekisterissä seuraavasti:

□ Täyssähköautot 83 765 kpl
□ Hybridit 135 090 kpl
□ Täyssähköpakut 3 181 kpl
Edelliset yhteensä 222 036 kpl

Rekisterissä sähköautoja oli 4.9% rekisterissä olevasta autokannasta.

Kyllähän tässä vielä vuosia menee, kun sähköautot ja hybridit saavuttavat merkittävä osuuden autokannasta, koska jo nyt voidaan todeta, että ainakin nykyinen REFORMIHALLITUS katsoo, että Suomen julkisen talouden saattaminen edes jonkunlaiseen hallintaan ottaa vähitään kaksi hallituskautta eli 8 vuotta.

Kahdeksen tulevaa vuotta tietää siis itkua ja hammasten kiristystä myös autojen käyttäjille, joten ei köyhät suomalaiset voi sähköautoja ilman valtion porkkanoita ostaa, vaan ajelevat kaikessa rauhassa muutaman tuhannen bensa-aitolla vielä kymmeniä vuosia.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Sähköautot28.1.2024 8.13
Mielenkiintoista olisi ollut tietää paljonko 2023 ensirekisteröidyistä autoista oli muita kuin polttomoottoriautoja. Se kertoisi jotakin muutoksesta.
Vielä enemmän informaatiota antaisi ensirekisteröidyt autot kolmelta viimeiseltä vuodelta. Siitä näkyisi onko muutos kiihtyvää vai onko ensivillitys mennyt ohi.

alan kolmas miesRe: Sähköautot28.1.2024 23.41
Sähköautoilu kuuluu myös VAPAASSA sensuroitavien asioiden piiriin, joten yritän taas laittaa tietoa paloittain:

"Viime vuoden lopulla vierailin Nissanin liikkeessä haistelemassa tuulia automarkkinoilla ja sain koekäyttööni uunituoreen hybridi Nissanin tunniksi.

Tuon koeajon aikana en tietenkään joutunut tekemisiin minkään polttoainehuollon tai latauksen kanssa.

En enää muista tarkalleen, minkä malli oli kysymyksessä, mutta käsittääkseni ilmeisesti kysymyksessä oli joku Nissanin ns. halpis malli ehkä Qashqai, jonka listahinta näyttää olevan halvimmillaan 32 450 ?.

Täyssähkö mallin korkein hinta näyttää listassa olevan 48 130 ?. Hintoihin sisältyy 24%:n ALV.

Totesin sitten myyjälle, että nuo hinnat vaikuttavat minusta korkeilta, kun minä itse ajelen tyytyväisenä erittäin hyväkuntoiselle Volvo V70 vm. 2006 autolla.

Maksoin autostani 1300 euroa ja katsastin auton keväällä. Hyväksyttiin kiitoksella ensi yrittämällä, eikä autossa ole pienintäkään ruostepistettä.

Bensaahan Volvo syö tietysti ihan kohtuullisesti, mutta RIIKKA PURRA on huomioinut tämänkin asian ja viime aikoina bensan hinta on selvästi laskenut.

Eiköhän ensi vuonna bensan hinta laske edelleen, kun Amerikkaan tulee presidentiksi taas Donald J. Trump, joka on todennut, että raakaöljyn maailman markkinahinta laitetaan kohdalleen tammikuusta 2025 lähtien eli heti, kun hän ehtii kirjoittamaan asiaa koskevan asetuksen.

Sitten kysäisin automyyjältä, miten noita kalliita uusia autoja voi myydä, kun vahoja hyväkuntoisia autoja saa parilla tonnille.

Myyjä totesi, että heillä noiden uusien autojen kaupassa sovellettava korko oli muistaakseni 3% p.a., mutta sitten hän totesi, että vanhoissa autoissa korko voi olla jopa 11%.

Noissa uusissa autoissa on saattanut tuo korko olla käsittääkseni parhaimmillaan vain noin 1%:n luokassa ellei jopa alempi, kun EKP hoiti EU:n matelevaa taloutta vuoden 2008 jälkeen painamalla miinuskorkoista rahaa välittämättä mitään kuitenkaan kasvaneesta inflaatiosta.

No eihän tuo keskustelu tuon autonmyyjän kanssa ollut minun taholtani mitenkään vakavaa, koska en todellisuudessa ollut mitään autoa ostamassa, enkä omilla ajokilometreillä sellainen hullu ole, että maksaisin autosta esim. 30 000 euroa, mikä on vanhassa rahassa lähes 180 000 mummon markkaa.

Aikoinaan 1977 ostin 106 m2 asunnon Espoon Olarista ja maksoin siitä 230 000 markkaa.

Eihän tällaisessa autokaupassa voi olla mitään mieltä nykyään.

Aikoinaan 1960 luvulla autoiluun levisi sellainen villitys, että jokaisen auton takapuskurista tai jostain muusta pellistä piti roikkua staattisen sähkön poistaja ja ainakin opiskeluaikoina alkoi levitä asuntoihin myös ns. ionisaattoreita, joilla huoneistoilmaa puhdistettiin.

Allekirjoittanut ei hurahtanut noihin 1960-70 luvun villityksiin, enkä osallistunut myöskään VANHAN VALTAUKSIIN tai muihin VIETNAMIN sotaa vastustaviin mielenilmauksiin.

Myöskään HIPPIKULTTUURI ja WOODSTOCKIN huumehörhöily ei allekirjoittanutta innostanut.

Juttu jatkuu, jos sensuuri niin suo!!!

alan kolmas miesRe: Sähköautot28.1.2024 23.45
Näistä muotivillityksistä en ole viime aikoina kuullut mitään, mutta TERRA SIPILÄ sai kyllä suomalaiset innostumaan ensin häkäpönttöautoihin ja sittemmin kokoomuslaiset jupit alkoivat höyrytä noiden hybridien ja täyssähköautojen kanssa, kun SUOMI on ns. OIKEUSVALTIO, jossa ainoa tavoite on olla ensimmäisenä maana maailmassa ns. HIILINEUTRAALI MAA.

Suomen vihreät poliitikot ovat siis valmiita "tappamaan" jopa 1 000 000 vanhusta tuon VIHREÄN SIIRTYMÄN vuoksi, jotta BRYSSELIN viherpipertäjien korruptioporukan keksimä VIHREÄ SIIRTYMÄ toteutuu vuoteen 2030 mennessä tai viimeistään vuonna 2035 eli siis vain 6-9 vuoden sisään.

Hirvittävä hinta nykyään jo saattohoidossa oleville vanhuksille, jotka tämän maan itsenäisyyden ovat kuitenkin omalla hengellään lunastaneet.

Selvästi on nähtävissä, että autoiluunkin on tullut mitä erilaisimpia vaihtoehtoja ja yleensä kuluttajat lopulta tekevät viisaita valintoja, jos vain viranomaiset eivät sotkeudu kuluttajien tekemiin valintoihin luomalla kaikenlaisia vapaata valintaa ehkäiseviä esteitä.

On selvää, että nykyaikainen auto ei ole enää mikään halpa lelu, joka hankitaan mielijohteesta ja seuraavana päivänä autosta luovutaan.

Autojen käyttäjien keskuudessa on myös monenlaisia autojen käyttäjiä.
Jotkut tarvitsevat autoa helposti esim. 100 000 km/vuodessa ja joku tarvitsee autoa taas vaikka 5 km/päivässä eli siis 5 x 365 = 1 825 km/a.

Pääkaupunkiseudulla huomioon otettava seikka on tietysti myös autojen parkkeeraaminen ja säilytys, joten auton hankintapäätös ei välttämättä perustu käyttövoimaan lainkaan.

Samalla tavalla kuin ruokahuoltoon on levinnyt Woltin ja Fodooran tapaiset palvelufirmat, niin mielenkiintoinen lisäys autoiluun on ollut esim. ainakin toimittaja IVAN PUOPOLON ja kokoomuksen kansanedustaja TERE SAMMALLAHDEN markkinoima OMAGO-auto, joka tarjoaa kohtuuhintaisen autoiluvaihtoehdon lähinnä lyhytaikaiseen autontarpeeseen jo ympäri maata.

Siis miksi sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja kalliiseen sähkö- tai hybridiautoon, jonka käyttövoimasta joutuu maksamaa käsittämättömiä hintoja, auton varastointi autotaleissa ja parkkipaikoilla on nykyään jo iso kustannus ja autojen huolto on kallista, kun saman palvelun saa hankittua netistä vain muutamilla kympeillä päivässä.

Juttu jatkuu, jos sensuuri suo!!!

alan kolmas miesRe: Sähköautot28.1.2024 23.48
Sitten vähän tilastotietoja ensirekisteröinneistä:

□ 2015
Bensiini 66 248
Diesel 38 797
Sähkö 243
Kaasu 158
Ladattava bensiini 400
Ladattava diesel 15
Ei ladattava hybridi, bensiini 2 817
Ei ladattava hybridi, diesel 29
Vety 0
Etanoli 105
Yhteensä 108 812

□ 2023
Bensiini 12 910
Diesel 4 124
Sähkö 29 535
Kaasu 453
Ladattava bensiini 17 867
Ladattava diesel 220
Ei ladattava hybridi, bensiini 21 444
Ei ladattava hybridi, diesel 932
Vety 0
Etanoli 17
Yhteensä 87 502

Kun LYPSÄVÄ LEHHMÄ eli fossiiliauto on poistettu liikenteestä, niin on selvää, että valtion pitkä käsi menee sen jälkeen tietysti sähkö- ja hybridiautojen omistajien taskuun.

Kaikkein pahinta tässä varastamisessa on tietysti se, että ihmisille sitten enää jää mitään suojautumiskeinoa, kun sähkö katkaistaan, niin siinä se kulkuneuvo on tienposkessa ja tulee mieleen, että mistä löytäisi sen vanhan ja turvallisen hevosen, joka toimii kelillä kuin kelillä, kun muistaa pollelle vain heiniä kantaa.

Totta kai sähkö ja hybridien rekisteröinnit ovat olleet voimakkaassa kasvussa, kun POLIITTISEN VIHREÄN SIIRTYMÄN ainoa tavoite on ollut ohjata liikennettä kohti sähköautoilua, joka kokonaistaloudellisesti on kuitenkin merkittävästi haitallisempaa kuin perinteinen fossiiliautoilu, jossa voidaan vielä nykyäänkin saavuttaa merkittävää teknistaloudellista kehitystä mm. autojen painojen aerodynamiikan jne. osalta.

Mediassa tai ns. asiantuntijoiden taholta ei ole toistaiseksi kyetty/haluttu toistaiseksi esittää yhtään ainutta rehellistä selvitystä sähköautoilun haitallisista vaikutuksista tai edes sähköautoilun todellisista kansataloudellisista kustannuksista tai ympäristöhaitoista kuten esimerkiksi kaivosteollisuuden haitallisista vaikutuksista ja luontoarvojen ikiaikaisesta pilaamisesta.

Pientä esimakua tästäkin jo saatiin, kun Vaasan Hallinto-oikeus näyttää tyrmänneen TERRAFAMAN ilmeisen haitalliset laajennussuunnitelmatkin äskettäin.

Merkille pantavaa ym. tilastossa on myös se, että vuodesta 2015 vuoteen 2023 ensirekisteröinnit ovat pudonneet peräti 19.6%:lla.

Koko autoalaa paremmin kuvaava tilasto on tietysti käytettyjen autojen kauppaa koskeva tilasto, josta yhteenveto alla:

□ 2015
Henkilöautot 599 626
Matkailuautot 9 377
Pakettiautot 68 164
Kuorma-autot 3.5-5.9 tonnia 8 732
Kuorma-autot 6-16 tonnia 2 737
Kuorma-autot yli 16 tonnia 6 532
Linja-autot 1 667

□ 2023
Henkilöautot 580 793
Matkailuautot 11 105
Pakettiautot 68 551
Kuorma-autot 3.5-5.9 tonnia 7 231
Kuorma-autot 6-16 tonnia 2 067
Kuorma-autot yli 16 tonnia 6 568
Linja-autot 1 316

Kyllähän tätäkin statistiikasta havaitaan, että valtavirta tällä hetkellä kaikissa rekisteröineissä täytyy olla perinteisissä fossiiliautoissa, kun vanhoja henkilöautoja myytiin Suomessa vuonna 2023 580 793 kpl, joka siis ylittää selvästi "sähköautokategorioihin" liittyneet alla mainitut ensirekisteröinnit:

□ 2023 ensirekisteröinnit "sähköautokategoriat"
täyssähkö 29 535
ladattava bensiini 17 867
ladattava diesel 220
ei-ladattava bensiini 21 444
ei-ladattava diesel 932
yhteensä "sähköautokategoriat" 69 998

Fossiiliauto/"sähköautokategoriat" = 660 449/69 998 = 9.4 kertainen, kun fossiiliautoista huomioidaan henkilöautot, matkailuautot ja pakettiautot.

En viitsinyt lähteä huomioimaan käytettyjä "sähköautokategoriaan" kuuluvia autoja käytettyjen autojen kapan kohdalla, koska arvelen, ettei se merkittävällä tavalla muuta kokonaistilannetta.

Autojen rekisteröinnissä valtavirta on siis köyhässä Suomessa edelleen ylivoimaisesti fossiiliautot.

Juttu jatkuu, jos sensuuri suo!!!

alan kolmas miesRe: Sähköautot28.1.2024 23.53
Tässä yhteydessä täytyy myös ottaa huomioon Suomessa henkilöautojen ikäjakautumankin kehitys.

Vuosina 1965-67 henkilöautojen keski-ikä oli keskimäärin vähän alle 4 vuotta, mutta sen jälkeen autojen keski-ikä on Suomessa noussut hyvinkin suoraviivaisesti siten, että vuonna 2023 keski-ikä saavutti jo 13.5 vuoden iän.

Alueittain esimerkinomaisesti tarkastellen autojen keski-ikä vaihteli vuonna 2023 seuraavasti:

□ Uusimaa: 10.7 vuotta
□ Pirkanmaa 13.5 vuotta
□ Etelä-Savo 14.7 vuotta
□ Pohjois-Savo 14.2 vuotta
□ Pohjois-Karjala 15.3 vuotta
□ Etelä-Pohjanmaa 15.1 vuotta
□ Pohjanmaa 14.7 vuotta
□ Keski-Pohjanmaa 14.8 vuotta
□ Kainuu 15.5 vuotta
□ Lappi 14.5 vuotta

Kyllä tähän ikäjakautumaan sähkö- tai hybridiautot aika heikosti sijoittuvat, vaikka ILMASTOPANEELISTIT tunnetusti suomalaisille höpöttänyt, kuinka sähköauto on kansan- ja yksityistaloudellisesti sekä myös VIHREÄN SIIRTYMÄN kannalta kaikkein järkevin autoiluvaihtoehto.

Juankosken keskustan virallinen ääni Re: Sähköautot29.1.2024 0.32
Kiitos noista ensirekisteröintitilastoista, joita kaipasin. Bensiiniautojen myynti tarkastelujaksojen vuosina on pudonnut viidennekseen ja dieselautojen peräti kymmenesosaan. Nyt ymmärrän, että monet automerkit ovat lopettaneet polttoainemoottoreiden kehitystyön ja monet jopa valmistuksen. Nyt siirtymäjakson aiauta näitä hylkytuotteita saa todella polkuhintaan ja vähän autoa tarvitsevalle on edullista autoilua tiedossa vuosia kuten akm oikein todistaa.
Nyt sanoin sen minkä jo aikaisemmin lupasin.

alan kolmas miesRe: Sähköautot29.1.2024 23.44
EI polttomoottoriautot mihinkään häviä, vaikka EU:n poliitikot ovat tällaisia mielettömiä päätöksiä tehneetkin.

Samalla tavalla nämä EU:n VIHERVASEMMISTOLAISET AKTIVISTIT keksivät, että ydinvoimalat täytyy ajaa alas, kun sähköä aletaan tuottaa epävarmoilla TUULIMYLLYILLÄ.

Tässä TUULIMYLLY KIIHKOSSA EU:n VIHERVASEMMISTOLAISILTA AKTIVISTEISTA unohtui, että sähkön ohella yhteiskunnissa tarvitaan myös lämpö- tai jäähdytysenergiaa.

Nyt on alkanut selvitä sekin, että sähköautoilu on ajamassa koko Euroopan ja myös Amerikan autoteollisuuden täyteen kaaokseen.

Porschen pääjohtaja onkin jo todennut, että tuota polttomoottori kieltoa joudutaan vielä harkitsemaan uudelleen.

Jopa Elon Musk on jo nähnyt, millaista jälkeä polttomoottorikielto tulee aiheuttamaan, vaikka Musk jos kuka on ollut sähköautoilun sydämessä.

Näkemättä on vielä sekin, miten sähköautojen epäreilun hankintatuen loppuminen pysäyttää kalliiden sähköautojen kysynnän, kun edes latausjärjestelmätkään eivät ole läheskään tyydyttävällä tasolla.

Eurooppalaiselle sähköautoteollisuudelle suuren uhkan tulee myös aiheuttamaan kiinalaisten halpissähköautojen saapuminen sekä Euroopan että myös Amerikan automarkkinolle (kts. alla):

"Ilta-Sanomat 29.1.2024

Sähköautot aiheuttamassa valtavan irtisanomisaallon -käykö nyt samalla tavalla kuin Nokialle 2010-luvulla?

Siirtymä polttomoottoreista sähköön näyttäisi tarkoittavan jo nyt kymmenien tuhansien eurooppalaisten työpaikkojen menettämistä.

Myös Teslan Elon Musk varoittaa Euroopan autoteollisuuden romahtamisesta.

Joukko Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettuja autoja odottamassa laivaan lastaamista marraskuussa 2021. Kuvituskuva.

Joukko Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettuja autoja odottamassa laivaan lastaamista marraskuussa 2021. Kuvituskuva.

Tommi Lempinen
12:57

AUTOTEOLLISUUDEN siirtyminen sähköautojen valmistamiseen heiluttaa työmarkkinoita useissa perinteisissä läntisissä autoteollisuusmaissa.

Euroopassa esimerkiksi Bosch on lyhyessä ajassa irtisanonut jo tuhansia työntekijöitä - ja lisää vaikuttaisi olevan tulossa.

Toinen autoteollisuuden komponenttivalmistajiin kuuluva suuryritys eli muun muassa vaihdelaatikoita ja moottorin osia valmistava ZF kertoo nyt irtisanovansa vuoteen 2030 mennessä yksinomaan Saksassa peräti 12 000 työntekijää.

□  Sähköautoteollisuus tarvitsee puolet vähemmän ihmistyötä, ZF:n johto summaa syyn yhtiön tiedotteessa.

Luvut ovat todennäköisesti vasta jäävuoren huippu.

Kaikkiaan autonvalmistus ja polttomoottoreihin pohjaava jälkimarkkina työllistävät vielä miljoonia eurooppalaisia.

MYÖS Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on esittänyt viime päivinä näkemyksiään asiasta.

Musk varoitti Teslan sijoittajapäivillä, että erityisesti uudet kiinalaiset sähköautomerkit voivat kaataa autoteollisuuden sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.

Näin kävi matkapuhelinteollisuudelle parikymmentä vuotta sitten.

□ Havaintomme on, että kiinalaiset autoyhtiöt ovat maailman kilpailukykyisimpiä.

Suoraan sanottuna uskon, että jos kaupan esteitä ei ole, kiinalaiset tuhoavat suurimman osan muista yrityksistä maailmassa, Musk sanoi.

Kiinalainen BYD on ohittanut Teslan maailman suurimpana sähköautojen valmistajana.

BYD on esimerkiksi parhaillaan rakennuttamassa kokonaista laivastoa autonkuljetusaluksia joilla tulevia kiinalaisautoja voitaisiin viedä niin Eurooppaan kuin Yhdysvaltoihinkin."

ottoRe: Sähköautot30.1.2024 11.24
Siperia on opettanut sähköautoilijoita viime kuukausien pakkasjaksojen aikana varsin karulla tavalla.

Maamme itä- ja pohjoisosissa eritoten.

Olikohan jossain Lapin alueen lehdessä taannoin ilmoitus: "Hakekaa tuo 60.000 euron paska pihasta pois vaikka ilmaiseksi, ostan bensa-auton".

Sähköautosta ei ole Suomen oloihin.

Selvähän se.

Talvella pakkaset ja kesällä soratiet.

Renkaitahan soralla saa vaihtaa tuon tuosta. Painava auto ja soratie ei vaan sovi yhteen.

Sähköauto on yli sadan vuoden takainen keksintö.

Jo silloin kävi selväksi ettei ripeästi kasvavan autokannan tarpeisiin tule riittämään mineraaleja akkujen valmistamiseen.

Mr. Ford senior lähtikin kehittämään polttomoottoreita ja niiden sarjatuotantoa voimallisesti.

Ja tietysti autojen siinä samalla.

Raakaöljyä oli saatavissa niin kotomaasta kuin maailmalta varmemmin ja edullisemmin kuin akkuihin tarvittavia mineraaleja.

Lyijyhän kaiken lisäksi on ympäristömyrkky.

Selvähän se...

Rooman klubin mukaan öljyn piti loppua viimeistään vuonna 2000.

24 vuotta on pian mennyt ja kukaan ei vielä tiedä paljonko raakaöljyä on saatavilla.

Joka vuosi löytyy uusia lähteitä.

Moottorien hyötysuhde ja ennenkaikkea kulutus on vuosien mittaan kehittynyt hyvään suuntaan.

Kun kupla 50 vuotta sitten nielaisi satasellla reilun ämpärin bensaa, niin samalla määrällä ajetaan jopa 250 kilometriä.

Siis saman tehoisella moottorilla.

Teknologinen kehitys tällä saralla onkin ollut nopeaa.

Polttomoottoreita onkin viime vuosina kehitetty polttamaan ns. ekopolttoaineita entistä paremmalla hyötysuhteella.

Suomessa olevien peltojen pinta-ala mahdollistaa sekä suomalaisen ruoan että biopolttoaineiden tuotannon.

Jopa omavaraisesti.

Sitä vastoin maaperän mineraalivarat akkutuotantoa varten ovat pian kaluttu
sikäli kun jokainen ajelisi sähköautoilla.

Ja mikä ongelmajätevuori käytetyistä akuista kasvaisikaan.

Jo tällä hetkellä puhelinten ja tietokoneiden sekä muiden härpäkkeiden akkuroska alkaa olla ongelma.

Sähköautojen myötä tuo ongelma kasvaisi satakertaisesti. Ainakin.

Sähköautot eivät ratkaise yleistä liikkumistarvetta.

Sitävastoin räjähdysmäisesti kasvava ja kehittyvä droonituotanto voi olla ratkaisu...



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: