Keskustelu

eeroPolitiikasta viihteeseen5.3.2024 17.23
Ettei palstan keskustelunaihe olisi ainoastaan politiikkaa, siirrän osaltani aihetta kevyeen musiikkiin.

Tämän päivän kuumin nimi maailmanlaajuisessa musiikkituotannossa on ylivoimaisesti amerikkalainen Taylor Swift.

Kun verrataan vuosikymmeniä (tornionjokilaakson murteella)
takakätteen kevyen musiikin kehityssuuntia kautta globaalin maapallomme, aikojen saatossa on maailmalaajuiseen kuuluisuuteen noussut useitakin eri nimiä.

Viimeaikoina Taylor Swiftin suosio on noussut atmosfääreihin, joihin aiemmin kenenkään artistin suosio ei ole nousut.

Muutama kuukausi taapäin jenkeissä soitetuimpien biisien TOP kymppilistan kaikki biisit olivat Taylor Swiftin biisejä.

Ikikuunaan maailmanhistoriassa tähän ei ole yksikään artisti koskaan yltänyt.

Tänpäivänä Taylor Swift käärii rahaa niin käsittämättömiä määriä. et sillä ei oo mitään rajaa, miljoonia viikossa.

ottoRe: Politiikasta viihteeseen7.3.2024 9.31
Esitin tuossa aiemmin toiveen, jotta keskusteltaisiin jossain ketjussa pelkästään musiikista.

Kiitos Eerolle pelinavauksesta.

Pikainen silmäys kyseisen artistin tuotantoon kertoo ainakin sen, että hän vaihtaa tyyliä kuin kaupparatsu paitaa.

Lähtöruutu vaikuttaa perin ameriikkalaiselta ja on siinä ainakin se myönteinen puoli, jotta musiikkia tehtiin ihan oikeilla soittimilla.

Laulutekstit pyörivät lähes täysin ns. oman navan ympärillä eikä niistä juurikaan löydy mitään sellaista, jossa kuka tahansa kuulija itsensä löytäisi.

Musiikin tyyli taas pyörii kuin tuuliviiri kääntyen suuntaan, josta rahaa tulee.

Kustannustoimintaahan tuollaisen musiikin tekeminen pohjimmiltaan on kuten on kirjojenkin julkaisu.

1000 miljoona ( = 1miljardi, tämä ylen toimittajille) lienee paukahtanut rikki ajat sitten.

Ilmeisestikin (?) tämänkaltaisen ilmiön vastavoimaksi neljä norjalaista, luonnonkaunista neitosta perustivat soitin-lauluyhtyeen nimeltä "Katzenjammer"

Sen tuotannon huippu osui samoihin vuosiin tämän Taylorin kanssa.

Yhtye on tunnettu oikeastaan kaikkialla muualla paitsi Suomessa.

Saksassa ja Venäjällä eritoten.

Jatketaanko siitä?

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen7.3.2024 16.50
POJAT, POJAT KOPPELON POJAT!!!

JYRKI BOY jo aikoinaan totesi, että POLITIIKKA ON MAHDOLLISUUKSIEN TAIDETTA - SIIS KÄYTÄNNÖSSÄ VIIHDETTÄ.

Jos on jonkin verran seurannut Taylor Swiftiä, niin kyllä sen jo otsaluulla näkee, että TAYLOR on HYVÄN NÄKÖINEN NUORI NAINEN.

Taylorin laulutaidoista ei voi olla varma, koska nyky tekniikalla tekoälyn avulla voidaan keskinkertaisesta karaoketähdestä tehdä hyvä laulaja.

Se on nyt joka tapauksessa selvää, että Taylor Swift on vahvasti liitetty sikäläisen demokraattisen puolueen markkinointityöhön ja on jopa puhuttu, että Taylor Swiftin avulla SENIILISTÄ JOE BIDENISTA voidaan tehdä vielä USA:n Presidentti.

Varmuuden vuoksi Taylor Swift on vielä kytketty Amerikkalaiseen jalkapaloonkin, jolloin tietää, että taatusti raha noissa kuvioissa pyörii ja viimeksi Kansasissa jo ainakin revolverit oli jo käytössä kuten ennen vanhaa VILLISSÄ LÄNNESSÄ.

Eikös se ollut Texasista TEX WILLER, joka veti kaksin käsin suoraan lonkalta ,vai oliko se sittenkin Kansasista PECOS BILL, joka taisi kuitenkin olla enemmän noita lassomiehiä.

Amerikan asioita seuraavallahan on tiedossa myös se, kuinka vuonna 2016, kun Donald J. Trumpista tuli yllättäen Presidentti, niin lähes ensimmäisenä SUPER TÄHTI MADONNA kertoi julkisuuteen, kuinka hän on miettinyt pitkään, miten TRUMP saataisiin tapettua, kun edustaa väärää puoluetta ja on kuulema vielä rasisti.

Kun TRUMP oli sitten valittu presidentiksi vuonna 2016, niin Trump oli pyytänyt, että PAUL ANKA olisi vetäissyt MY WAY:n virkaanastujaisjuhlissa.

Tämän pyynnön TRUMP teki, koska PAUL oli aikoinaan pelastanut TRUMPIN Atlantic Cityssä pidetyn tärkeän konsertin lyhyellä toimitusajalla ja kavereista tuli elinikäisiä ystäviä.

Kyseinen konsertti oli ollut suuri menestys.

PAUL joutui kieltäytymään TRUMPIN juhlista, kun hänellä itsellään oli samaan aikaan tiettävästi huoltajuusoikeudenkäynti pojastaan käynnissä.

Virkaanastujaisissa MY WAY kuitenkin esitettiin ja tietysti Donald ja Melania saivat pyörähdellä laatumusiikin tahdissa, mutta laulajaa en nyt muista.

AKM kuitenkin epäilee, että PAUL halusi myös välttyä aivan ilmeiseltä vasemmistolaisten kritiikiltä, koska musiikki ja mediakenttä on nykyään mennyt hyvinkin toksiseksi.

Saattaa tietysti olla, että PAULIN esittämä syy oli ihan todellinenkin, kun kävihän PAUL vetäisemässä MY WAY:n Lontoossa Michael Gorbatsovin 80-vuotisjuhlissa ja myös PUTINILLE hänen taannoisissa synttäreissään Venäjällä.

Taiteilijoiden ja muusikoiden cansellointia saatiin Suomessa kokea myös kulttuurimarxilaisuuden metoo-aikana muutama vuosi sitten, kun esim. TOMI METSÄKEDOSTA tehtiin suunnilleen NAISTEN RAISKAAJA, kun mies osaa laulaa nuotilleen ja on vielä koulutettu tenori, siis todellinen musiikin ammattilainen.

Musiikin ja politiikan läheisestä yhteydestä voidaan ottaa esimerkiksi myös se, kuinka USA:n vuoden 2020 VÄÄRENNETTYJEN PRESIDENTINVAALIEN alla kanadalainen suosittu NEIL YOUNG saatuaan Amerikan kansalaisuuden ilmoitti heti, ettei TRUMP saa esittää vaalikiertueillaan NEIL YOUNGIN musiikkia, jonka tahdissa TRUMP oli tottunut vähän tanssahtelemaan ja kansaa viihdyttämään.

Monet muutkin vasemman laidan "muusikot" seurasivat sitten NEIL YOUNGIN esimerkkiä ja käynnistivät jopa oikeusjuttuja tästäkin TRUMPIA vastaan.

No ei siinä mitään, TRUMP tietysti viisaana ihmisenä alkoi soittaa RALLEISSAAN todellista amerikkalaista huippukappaletta eli VILLAGE PEOPLEN YMCA-biisiä, joka on levytetty jo vuonna 1978.

Tämä levy on jäänyt ikuisesti myös AKM mieleen, kun vanhimman poikani lastentarhassa minutkin raahattiin hyppimään hoitajien kanssa YMCA:n ja Tiputanssin tahdissa.

Kyllä siinä vanhempikin nuortuu!!!

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=village+people+ymca&mid=850658E6787B6EADF9E3850658E6787B6EADF9E3&FORM=VIRE0&ru=%2fsearch%3fq%3dvillage%2bpeople%2bymca%26qs%3dSS%26pq%3dvillage%2bpeople%26sk%3dHS1SS2%26sc%3d10-14%26cvid%3dC5EA20306E6144DD807E8CFB846514E9%26FORM%3dQBRE%26sp%3d4%26lq%3d0

Tästäkin Village Peoplen kappaleesta paljastuu myös, mitä on se todellinen American Dream.

Lavalla tassahtelee hyvän musiikin tahdissa koko Amerikkalainen kirjo: mustat, intiaanit, latinot ja valkoiset.

Tätä kaikkea rehellistä amerikkalaista menoa ja yhteiseloa SENIILI JOE BIDEN ja OBAMA ovat aina vastustaneet lietsoessaan HUUMEPÄISTÄ RASISMIA ja WOKE KULTTUURIA Amerikassa viimeiset noin 20 vuotta.

Netistähän löytyy taas sitten pitkiä haastatteluja, joissa OBAMA tietysti jutustelee BRUCEN eli katkeroituneen demokraatti BRUCE SPRINGSTEENIN kanssa, kuinka hän pystyy ohjailemaan SENIILIÄ JOE BIDENIA, kuten BRUCE (POMO) ohjailee huumenuoria, vaikka OBAMA ei itse ole virallisesti presidenttinä.

Kultturimarxilaisesta WOKE politiikasta on myös ollut kysymys, kun kirjallisuuden NOBEL palkinto muutama vuosi sitten myönnettiin amerikkalaiselle BOB DYLANILLE.

BOBILLAHAN ei oikeasti ole kunnon lauluääntäkään, joten äänellisesti BOB on melko lailla ollut samaa tasoa kuin IRWIN GOODMAN, mutta IRWIN tai VEXI eivät ole kumpikaan saaneet kirjallisuuden nobelia, ellei sitä heille postyymisti myönnetä.

Mitä taas tulee tuohon legendaariseen PAUL ANKAAN, niin mies tuntuu olevan hyvässä vedossa edelleen 82 vuotiaana.

Konsertteja kaveri näyttää pitävän parin päivän välein ympäri Amerikkaa ja ties missä, ja julkaisipa kaveri uuden singlekin ("Rendezvous: Life at Fountainebleau"), kun uusi kasino Fountaine Las Vegas avattiin 22.2.2024.

AKM ihmettelee, miten Suomesta voidaan lähettää EUROVIISUIHIN joku tietokoneella tehty Windows95Man rytkytys, jonka joku tietokonenörtti tai Helsingin Sanomien mukaan MONIALATAITEILIJA TEEMU KEISTERI on tekoälyä käyttäen säveltänyt ja esittää hurmoksessa ja sitten vielä vaatii, että Israelin kaikki mahdolliset laulut ja koko maa täytyy diskata kisoista, jotta voitto tulisi Suomeen, koska Suomihan on UNILUKKARINKIN ja kaikkien tilastojen mukaan "MAAILMAN ONNELLISIN MAA".

Yllä mainitut "KOPPELON POJAT" ei nyt kyllä mitenkään saa erilleen musiikkia ja politiikkaa, vaikka otsikkoa vaihdettiinkin.

Kyllä meidän olisi vain parasta yrittää palauttaa musiikki pois politiikasta, mutta isompi kysymys on se, miten se tapahtuu, koska musiikkiin on aina liitttynyt vahvasti myös raha ja musiikki bisnestä hallitsee nykyään suuret kansainväliset levy- ja viihde- ja media-alan yritykset tyyppiä youtube, spotify, Sony jne.

Jos vielä Amerikasta otetaan esille yksi legenda, niin tulee tietysti heti mieleen ANDY WILLIAMS, jota on myöskin sanottu "VOICE OF AMERICA" ja tunnetustihan jo edesmennyt ANDYKIN oli muistaakseni hyvinkin suuresti BILL CLINTONIN (isot korruptiosäätiöt) peesissä viihtynyt taitelija.

Toinen legenda tietysti eli FRANK SINATRA ja koko RAT PACK porukka oli taas tullut tunnetuksi yhteyksistään demoraattien KENNEDYJEN klaaniin ja osaltaan auttoi jopa John Kennedyn vaalivoittoonkin.

PAUL ANKA on myös todennut, kuinka hän jo nuorena poikana pääsi mukaan seuraamaan tuon RAT PACK porukan ("the early 1960s version of the group included Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Peter Lawford, and Joey Bishop) seikkailuja Las Vegasin kasinoissa.

Eräässä haastattelussa PAUL ANKA totesi, että populaarimusiikissa nykypäivä kysymys on suureksi osaksi markkinoinnista ja hyvän näköisestä ihmisestä voidaan tehdä supertähti hetkeksi, mutta bisneksessä voi menestyä pitkään, kun hallitsee kaikki musiikkiin liittyvät detaljit: melodia, tekstit, esitykset, huippuorkesterit ja jopa tuotanto, mihin ei maailmassa moni ole pystynyt.

Suomessa voidaan kysyä, ovatko YLE ja MAIKKARI ja niiden musiikkitoimittajat tuhonneet Suomen kevyen musiikin, kun asialla tuntuu olevan kaiken maailman KANTRITOHTOREITA ja muita musiikkialan tietäjiä ja valmentajia, jotka kuitenkin näyttävät LAULAVAN VAIN NIIDEN LAULUJA, joiden leipää he syövät.

HECTORINKIN levyt ovat meneet hyvin kaupaksi, kun HECTOR on ollut pitkään töissä YLE:n leivissä.

Ei siinä mitään, kyllä AKM on pitänyt joitakin HECTORIN levyjä ihan hyvinä, mutta aika vähiin on jäänyt laatutuotanto sitten HERRA MIRANDOSIN.

Viimeisin HECTORIN hyvä biisi taitaa olla se "TAIVAAN KUUNTELU".

eeroRe: Politiikasta viihteeseen7.3.2024 19.14
Rekisteröin Oton pyynnön aiemmin ja tässä oli avaus uuteen aiheeseen.

Mut ei näy löytyvän aihetta, johon AKM ei tuputtaisi Trumphuumaansa.

Ottokin on huomioinut kaksi tärkeintä seikkaa Taylorin musiikissa.

Taylor ei ole yhden suunnan suunnistaja. Juuri tämä on hänen suuren suosionsa salaisuus.

Hän vaihtaa tyyliä, kuten otto sanoi.
Toinen tärkeä huomio ja suosion salaisuus, Taylorin musiikkia tehdään oikeilla, fyysisillä instrumenteilla, ei digikoneilla.

ottoRe: Politiikasta viihteeseen8.3.2024 15.06
Eerolle laulaja/lauluntekijä nimeltä Loretta Lynn lienee hyvinkin tuttu?

Ylen Areenalta saa joskus harvoin pientä vastinetta pakolliselle verolle. Multakin sitä kannetaan tonnin verran vuodessa.

Siis omana rahana.

Parhaillaan sieltä löytyy Loretta Lynnin elämästä ja musiikista kertova elokuva.

Kannattanee katsoa ihan ajatuksella.

Lynn oli ikänsä kantrilaulaja eikä vaihdellut paljonkaan musiikkityyliään.

Taylorin lähtöruutuhan on sama. Päätösruutua tuskin Eeron kanssa olemme todistamassa.

Jokunen vuosi sitten oli nähtävänä niinikään kantria esittäneestä Blaze Foleysta kertova elokuva "Blaze"

Hauskan surullinen tarina miehestä, joka kokeili kantrimusiikin rajoja tuolla suuressa lännessä.

Kansanmusiikki, kansanlaulelmat ja soitteet ovat itsellenikin tuttuja.

Oman kansan eritoten.

Meille suomalaisille lienee vaikea ymmärtää kuinka vahva asema kantrilla on amerikkalaisten keskuudessa.

Se selittänee niin Taylorin kuin Lynnin suosion.

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen9.3.2024 0.56
EERO ja OTTO näyttävät nyt hurmaantuneen Taylor Swiftiin, jota AKM ei tietenkään moiti.

Kysymyksessähän on hyvän näköinen naisihminen ja ilmeisen hyvä laulaja ja niiden tekijä.

Täytyy vain toivoa, että naisen pää kestää kasassa, kun EERO & OTTOKIN ovat tällaisessa hurmoksessa.

Moni tähti on syttynyt ja aikansa loistanut, mutta sitten on tähti sammunut.

Country on suosittu musiikkilaji USA:ssa, mutta aika harvakseltaan sikäläisiä country-tähtiä Suomessa kuitenkaan kuulee.

AKM taas ei voi siettä KANTRITOHTORI NÄTTILÄÄ, joka ei nähtävästi tunne mitään muita musiikin lajeja.

Tottahan kaikille, jotka jonkin verran musiikkia seuraa, Loretta Lynn on tuttu, mutta eipä Lorettan levyjä Suomessa juurikaan kuule.

Eipä meillä kuule myöskään Patsy Clinea tai Brenda Leetä. Dolly Partonia sentään silloin tällöin kuulee.

Ei AKM ole myöskään kuullut Suomen soittokanavilla vuosikausiin myöskään Shirley Basseyä, Vera Lynniä tai Helen Shapiroa, mutta kauneusleikkauksistaan tunnettu Cher tai Tina Turner pyörii nostalgiakanavilla aika tiuhaan tahtiin ja tietysti huumeisiin kuolleet Amy Whinehouse ja Whitney Houston.

Ei nostalgiakanavilla myöskään mene ainuttakaan päivää, ettei sieltä soitettasi ELVIKSEN "Can't help falling in love" biisiä tai BEATLESIN "Let it be".

AKM taas ei voi sietää näitä viisuja, joissa ei ole vähääkään tunnetta mukana.

ELVIS on vielä tehnyt tuostakin sinänsä hyvästä biisistä yhden "räkätysversion", jota voi jo pitää kuuntelijoiden halveksimisena.

Toisille rakastuminen on ihan vakava asia, niin miksi ELVIS sitten lähtee typerästi räkättämään tuollekin asialle.

Ei ole sitten mikään ihme, että ELVIKSELLEKIN kävi kuten kävi.

Asia taisi tässäkin tapauksessa olla se, että ELVIKSEN paras levy oli "It's now or never", jota on myyty 20 milj. kappaletta.

PAUL ANKAn "Diana" biisiä on myös myyty yli 20 milj. kappaletta.

Kun ottaa huomioon, että nämä herrat myi noita ensimmäisiä levyjään jo 1950-luvun lopulla, niin aika kovia myyntiluvut oli ja tytöillä pyöri sukat jaloissa.

Tiettävästi Big Grosbyn "White Chrismas", joka on levytetty jo vuonna 1942, on taas maailman eniten myyty single, 50 milj. kappaletta.

Kertoisinpa taas EEROLLE & OTOLLE suru-uutisen Amerikasta.

Viime yönä SENIILI JOE BIDEN piti kaikkien aikojen törkeimmän State of The Nation puheensa.

Puhe kesti 67 minuuttia. AVERAGE JOE HUUSI kurkkusuorana ja kansakuntaa "yhdistävässä" puhessaan mainitsi Yhdysvallat tarkasti ottaen yhden kerran.

AVERAGE JOE sanoi, että hän seisoo UKRAINAN RINNALLA PÄÄTYYN ASTI!!!

Amerikassa on todettu, ettei koskaan maan historiassa ole kuultu tällaista koko kansakuntaa jakavaa puhetta.

Kerrassaan käsittämätön episodi kongressissa, jossa enemmistö on nykyään kuitenkin republikaanien käsissä!!!

Sitten JOE haukkui USA:n korkeimman oikeuden tuomarit pystyyn, koska he olivat siirtäneet aborttikysymyksen perustuslain mukaisesti osavaltioille ja olivat vielä 9-0 päättäneet, että Donald J. Trumpia ei voida estää osallistumasta Presidentin vaaliin!!!

Sitten JOE haukkui Donald J. Trumpia Hitleriksi ja syytti kaikista USA:n nykyisistä ongelmista 13 kohdassa Donald J. Trumpia.

Ja sitten se tärkeä musiikkiin liittyvä SURU-UUTINEN.

STEVE LAWRENCE on kuollut 88 vuotiaana!!!

Steve taas tuli tunnetuksi etenkin 1960-luvulla esiintyessään duettona levyillä sekä elokuvissa vaimonsa Eydie Gormén kanssa.

Eydie Gormékin kuoli jo vuonna 2013.

Alle laitan näytteet Steven biisistä "The portrat of my love".

Ehdottomasti laatu musiikkia AKM:n mielestä. Stevellä oli ykköshittikin "Go away little girl" (1963 kaksi viikkoa #1 Billboard).

https://youtu.be/C-zYt6Wo9DM

Ja Eydien "Blame it on the Bossa Nova", number #1 hit Amerikassa vuonna 1963

https://youtu.be/sn4Fly9cOn0

Ei näitä lauluja voi tietenkään verrata millään muotoa esim. Taylor Swiftiin.

Mutta ei näitä levyjen ja äänitteiden myyntimääriäkään voi keskenään niin vain vertailla.

Esim. Amerikasta voidaan todeta, että maan väkiluku oli vuonna vain noin 150 milj. ja nykyään se on sunnilleen 330 milj.

Maailman väkiluku oli taas vuonna 1960 3 019 miljoonaa ja tänä vuonna maailman väkiluku ylittää jo käsittäkseni 8 000 milj. rajan.

Sitten voidaan myös mietiskellä sitä, kuinka monella esim. Suomessa oli levysoitin esim. vuonna 1960, jolloin muistaakseni AKM:kin hommasi ensimmäisen soittimensa taskurahoillaan.

Jos siis Amerikassa esim. 1960 luvulla joku myi 1 000 000 levyä, niin varmaankin vuonna 2024 täytyy myydä mahdollisesti jopa 10 000 000 levyä, että saavuttaa vastaavan tasoisen penetration yleisön keskuudessa.

Kun sitten otetan vielä huomioon kaikki nykyiset musiikin levitysvälineet, niin periaatteessa nykyään markkinat ovat lähes rajattomat, jos joku biisi onnistutaan syöttämään nettiin.

Tämä tilannehan on sitten saanut suomalaiset luulemaan, että esim. KÄÄRYLE tai LORDI ovat äärettömän suosittuja esittäjiä maailman mittakaavassa.

Sen minä vaan sanon, että kyllä aikoinaan Pyhäsalmellakin, kun asuin kylän keskustassa valtion uudessa VIRASTOTALOSSA ja yksi parhaista kavereistani oli naapurimme Kahvila Pirtin pitäjän poika, niin silloin ainakin joka ikinen päivä sai kuulla, kuinka Kahvilasta kantautui "Vaan julma tiikerihai silloin saaliikseen nuoren tytön vei.."

OLVIN autosta oli Kahvilaan tuotu 1. kaljaa ja kerran kävi niin onnettomasti, että olutkuormakin vielä kaatui kahvilan edessä, kun oli kelirikkoaika ja kuorma-auton renkaat upposi saveen.

Otanpa tähän vielä alle vähän tietoa noista albumien myynneistä:

□ 1990 luku
- 1991 Maria Carey 3 380 000
- 1993 Whitney Houston 5 460 000
- 1996 Alanis Morisette 7 380 000

□ 2000 luku
- 2002 Eminem 7 608 000
- 2005 Maria Carey 4 969 000
- 2009 Taylor Swift 3 217 000

□ 2010 luku
- 2010 Eminem 3 415 000
- 2011 Adele 5 824 000
- 2012 Adele 4 410 000
- 2014 Taylor Swift 3 661 000
- 2017 Taylor Swift 1 903 000
- 2019 Taylor Swift 1 085 000

□ 2020 luku
- 2020 Taylor Swift 1 276 000
- 2021 Taylor Swift 1 464 000
- 2022 Taylor Swift 1 818 000
- 2023 Taylor Swift 1 975 000

Paljonhan Taylor Swiftin levyjä on myyty, mutta selvästi näkee, että jonkin tyyppistä hiipumista on jo ollut havaittavissa vuonna 2019 ja 2020.

AKM katsoo, että tämä on varsin luonnollinen kehitys lähes kaikilla taiteilijoilla.

Jos tarjontaa alkaa tulla joka tuutista, niin porukat alkaa kyllästymään.

Tällaistahan se oli aikoinaan myös Beatlesin kohdalla. Levyjä tuli kuin liukuhihnalta, mutta sitten se soitto vain loppui, kun nähtävästi luomisvoimaa piti ruveta avustamaan huumeilla ja muilla tempuilla.

ottoRe: Politiikasta viihteeseen9.3.2024 8.27
Musiikki ja sen eri tyylit ilmaisumuotoineen ovat siitä(kin) kiintoisia, että ne ovat jaoteltavissa tahi luokiteltavissa alati pienempiin ja pienempiin osiin mutta pieninkin osa on suurempi kuin mitä yhden ihmisen elämään mahtuu.

Eero otti esiin yhden ilmiön noin vain avatakseen keskustelun.

Omalta osaltani voin sanoa, jotten sen kummemmin ole hurahtanut kumpaankaan esille tulleeseen.

Kaupallisista lähtökohdista tehty musiikki on aina jollain tapaa etonut vaikkei vatsani heikko olekaan.

Samalla tavoin vierastan musiikin valjasamista jotain tarkoitusperää varten.

Oikeastaan mitä tahansa.

Hyvänä musiikkina taas olen pitänyt kaikkea sellaista, joka irrottaa arjesta, rentouttaa mieltä keventäen ja joskus jopa pistää ajattelemaan asioita.


Kyllähän päällimmäisenä musiikkia arvioidessa on sen esteettiset vaikutelmat.

Kuulostaako soitto hyvältä vai ei?

Agentti-Pulliainen totesi joskus, jotta jokaisella on korva, joka suodattaa huonon musan pois.

Hyvä jää jäljelle.

Ja se korva on jokaisella ihan oma.

Olet sitä mitä kuulet. Siis haluat kuulla.

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen9.3.2024 21.30
Tässähän OTTO on hyvinkin oikeassa.

Ongelmana vain nykyään on tuo NETTI ja TEKOÄLY.

NETISSÄ ja erilaisilla teknisillä laitteilla voidaan tuottaa loputtomasti ns. "MUSIIKKIA", joka ei kuitenkaan ole oikeasti musiikkia.

Kun ajatellaan millainen voima NETTI MUSIIKILLA nykyään on, niin ei tarvitse kuin miettiä esim. taannoista KORONA HYSTERIAA, jossa tietoteknisin keinoin luotiin maailmaan karmea PANDEMIA SUOMEENKIN.

Kuten muistetaan THL:n METALLI MIKA SALMINEN esitti silloiselle oikeusministeri ANNA-MAJA HENRIKSSONILLE Excel-malleilla laaditun tartuntamallinkin, jossa MIKA ennusti koronakuolleita lähelle miljoonan, jos vaaleja ei siirretä.

Amerikassa ennustettiin vielä suurempia "massamurhia", mutta sitten se kuitenkin yllättäen lässähti, kun saatiin MAGA PRESIDENTTI, jonka nimeä ei Suomessa saa mainita, "äänestettyä" pois virasta.

Tämän KORONA PANDEMIAN ns. "ASIANTUNTIJAT" kertoivat lopullisesti muuttavan maailmaa, mutta missä ovat nyt nämä maailmanlopun ennustajat.

Koko PUNATULKKU PARVI on äänestetty Suomessakin pois vallasta ja TULIPUNAISESTA BILE SANNASTA on tullut HOLLYWOODIN "WANNABE" tähti, joka järjestää juhlia englantilaisen vasemmistolaisen kansankiihottaja TONY BLAIRIN piikkiin yhdessä aloittelevan PARTURIYRITTÄJÄ JONINSA kanssa.

BILE SANNA pitäaikainen aviosiippa "ÖKYSIJOITTAJA" MARKUS RÄIKKÖNEN RAUKKA on jätetty kylmästi vain SEINÄRUUSUKSI, kun SANNAA kuvataan edestä ja takaa punaisilla matoila ja Pariisin hotellihuoneiden sängyllä.

Täytyy muistaa, missä nämä ns. striimatut musiikkiesitykset nykyään levitetään, niin kyllähän sen jokainen tietää, että taustalla on aina GOOGLE, YOUTUBE, META jne.

Sen taas jokainen tietää jo nykyään, että noiden yhtiöiden tuhannet miljardit dollarit ovat kanavoituneet tiettyjen amerikkalaisten demokraattimiljardöörien käsiin ja yhä enenevästi HOLLYWOODIN kohdallakin kommunististen kiinalaissijoittajien käsiin.

Joten tilanne on nykyään se, että sen laulujen lauluja laulat joiden leipää syöt ja tässä mielessä EERO turhaan on hiiltynyt, kun AKM on pitänyt esillä monissa yhteyksissä amerikkalaista poliittista keskustelua ja myös sikälistä ja kotimaista presidentti peliä.

Kysymys on nykyään siitä, että käytännössä on kyllä paljon valintamahdollisuuksia, mutta viime kädessä jäljet johtaa aian SYLTTYTEHTAALLE ja ns. VALTAEDIA MÄÄRÄÄ myös sen, mitä musiikkia meidän tulee kuunnella ja mistä "MUSIIKISTA" meidän tulee pitää.

Tämä opetetaan meille jo lastentarhoissa, joissa AKM omien havaintojenkin mukaan jo noin 1-3 vuoden ikäisille lapsenlapsillenikin soitetaan tietynlaista musiikkia mukavasti tanssiharjoitusten avulla.

AKM on monta kertaa joutunut toteamaan kotipiireissä, että 1970-luvulla kaikkein paras lasten laulu oli ITÄ-SAKSASTA televisioon ostettu TAU TAU.

Se oli vielä rauhallista musiikkia, mutta eipä sitä maailmaa enää valitettavasti ole.

AKM on hyvin tietoinen siitä, että EERO on musiikkialan suuri ystävä ja ILOHARJUSSA myös ikäänkuin määrännyt tahdin.

Sellaisia henkilöitä tarvitaan.

TAVASTIALLAHAn käsittääkseni MERIMAAN PERHEELLÄ on ollut suuri vaikutua suomalaiseen musiikkimakuun (kts. alla):

"Juhani Merimaa
Yrittäjä, Tavastia-klubi

Ala on ollut tiltissä maaliskuusta 2020 lähtien. Ne, joiden bisnes perustuu tapahtumille tuotettaviin palveluihin ? kuten lipunmyynti tai tekniikkatoimittajat - ovat menettäneet kaiken.

Vaikka ravintoloita on voitu avata, Tavastiaa emme ole pystyneet avaamaan.

Klubille ei yksinkertaisesti voi laittaa jengiä istumaan ja juomaan kaljaa kahden metrin välein. Tai miten järjestää disko? Ei tanssiminen ole kiellettyä, mutta etäisyys vaaditaan.

Kaikenlaista lamaa on tullut nähtyä, mutta tapahtuma-ala jaksaa kiinnostaa minua.

Jokainen tapahtuma on aina oma kokonaisuutensa, uniikki ja ainutkertainen.

Yksikään Tavastian keikka ei toistu samanlaisena.

Meillä on jokaiselle keikalle, jokaiselle illalle oma kohderyhmänsä.

Ei ole olemassa yhtä kiinteää kohderyhmää, jolle menisi kaikki.

On metallimiehet tai -naiset. On uudet bändit, joiden kohdalla mietitään ikähaarukkaa ja genreä. Tai jos meillä esiintyy Eppu Normaali, se on ihan eri asia kuin Ursus Factoryn keikka.

Jokainen keikka vaikuttaa myös välineisiin ja viesteihin, joilla markkinointia tehdään.

Vaikka olen opiskellut yliopistossa matematiikkaa, suhtaudun hieman epäileväisesti IT-teknologiaan ja tietokoneisiin.

Olen enemmän kynä ja paperi -mies, jota sai vuosikaudet houkutella kännykänhankintaan.

Mirva on kuitenkin avannut digitaalista maailmaa minulle aika hyvin.

Tavastian somesta ja viestinnästä vastaakin Mirvan yritys, Tiketti.

Tavastian viestinnän tehtävä on saada ihminen innostumaan tietystä esiintyjästä ja saada hänet hankkimaan lippu.

Parempi siis, että huomio on suoraan lipunmyynnissä. Meidän symbioosissamme se on toiminut erittäin hyvin.

Vaikka teen päivittäin töitä levybisneksen major-toimijoiden kanssa, pidän alakulttuureita ja riippumatonta indie-toimintaa merkittävänä.

Indiellä on aina alan dynamiikkaa eteenpäinvievä merkitys.

Ja koska klubi- ja pientapahtumatasolla ei markkinointibudjetteja ole lainkaan, someosaaminen ei ole vaihtoehto, se on ainoa mahdollisuus.

Keikkabisneksessä toimiminen on ajoituksen bisnestä. Bändit pitää tehdä oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan.
Taimaaminen on alalla keskeinen asia.

Siksi myöskin uusien bändien etsiminen ja löytäminen on keskeinen osa klubikulttuuria, jotta ala uudistuu. Sitä me teemme.

Juhani Merimaa

Työmme on menestyksen organisointia. Me tuomme Suomeen myös kansainvälisiä bändejä, yleensä juuri niitä uusia.

Tietyssä vaiheessa uraa bändi haluaa ennemminkin esiintyä loppuunmyydyllä klubilla kuin areenalla, jonne on myyty puoli katsomoa.

Määrällisesti yleisöä saattaisi olla areenalla kymmenen kertaa enemmän kuin loppuunmyydyllä Tavastialla.

Klubeilla on tietty tehtävänsä kokonaisuudessa.

Välttämättä sitä kautta saatava rahallinen vaihto ei ole kovin suurta, mutta kokonaiskulttuurin kehittymisen kannalta on tärkeää, että kaupungissa on menestyviä klubeja.

Nyt meillä on työkavereina jo kolmatta sukupolvea Merimaita; Mirvan poika Mikko toimii Tavastian ohjelmavastaavana.

Poika on todella imenyt alan opit jo äidinmaidosta, muistan hänen olleen festareilla 9-kuisena äitinsä matkassa.

Minua kiinnostaa logiikka, joka ohjaa Mikon sukupolven valintoja.

Myös Mikon pikkusiskolta, juuri lukion aloittaneelta Liljalta, kyselen uusista musiikkigenreistä ja staroista.

Ei minun oma kokemukseni anna vastauksia TikTok-maailmaan.

Sitä joutuu perehtymään ja tekemään kaiken aikaa enemmän duunia ymmärtääkseen, mikä tekee jostain kiinnostavan.

Kun on kontaktipintaa nuoriin ihmisiin, hiffaa asioita pikkuhiljaa.

Kontaktipintaa tällä alalla pitää olla joka suuntaan.

Sillä yleensäkin, kuten kaikessa bisneksessä, olennaista on kyetä asettumaan toisen asemaan - myös kilpailijan.

Kokonaisuuden rakentaminen on yhtä isoa shakkia.

Päätökset tehdään aina puutteellisen informaation varassa, aina joutuu arvailemaan. Mutta sen kanssa on elettävä.

Pitää olla informaation lähteet, pitää olla verkostoja. Pitää tietää ja kuulla paljon, jotta pystyy orientoitumaan muuttuviin tilanteisiin, eivätkä asiat tule yllätyksinä.

Aloitin urani 16-vuotiaana Korson Ankkarockissa makkaranmyyjänä.
Ankkarock oli tuolloin ilmaistapahtuma, jota toteutettiin talkoovoimin. 17-vuotiaana tein jo toimistotöitä Tavastialla - ja tiskasin.

Melko lailla neljännesvuosisata sitten hyppäsin Tiketin puikkoihin; kuvittelin 21-vuotiaana meneväni lipunmyyjäksi.

Viikossa minulle selvisi, että tulenkin hoitamaan yritystä alusta loppuun. Ei se helpoin koulu ollut, mutta sain myös vapaat kädet tehdä muutoksia.

Vuonna 1995 Tiketissä ei ollut käytössä tietokoneita, asiat hoidettiin kynän ja jäljentävän kuittivihon avulla.

Kysyin Juhanilta, voisinko ostaa internet-yhteyden ja Excel-ohjelman. Kovan laman keskellä hän ei suostunut investointeihin. Tein hankinnat salaa.

Alkuverkostot sain ikään kuin isän kautta, pyörimme samoissa porukoissa.

Juhani esitteli minua ihmisille. Nykyään verkostot karttuvat myös oman jälkikasvuni kautta, poikani Mikko on työskennellyt vuosia Tiketissä ja vastaa nykyään Tavastian artistibuukkauksista.

Voisin väittää, että minulla on musiikkialan verkostot aika hyvin hallussa nuoriso-osastosta vanhuksiin saakka.

Kun aloin vetää Tikettiä, lippuja myytiin noin satatuhatta vuodessa.

Viime vuonna möimme reilusti yli miljoona lippua. Vielä maaliskuun kymmenentenä päivänä näytti siltä, että Tiketillä menee paremmin kuin koskaan, kasvua oli 20 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Koronan myötä myynnistä katosi 95 prosenttia.

Tiketti tulee tekemään tänä vuonna ennätyksellisen suuren tuloksen, valitettavasti se vain on vääränmerkkinen.

Työelämäni on ollut yhtä valtavaa digiharppausta.

Kaiken aikaa on pitänyt ottaa haltuun uudenlaisia digitaalisia alustoja ja olla perillä teknisistä asioista.

En silti koskaan kuvitellut, että yrittäjänä tulisin laittamaan euroakaan sellaisen ohjelman koodaamiseen, jonka avulla Tiketti ostaa myymiään lippuja takaisin.

Olemme palauttaneet noin 100 000 lippua.

Lipunvälittäjälle tilanne on ollut kamala. Lipunpalauttamisvelvoitteen takia en ole voinut harkita sopeuttamistoimia samassa suhteessa myynnin laskun kanssa.

Tiketissä työskentelee 37 henkilöä.

On täysin järjetöntä, että joudun tällä hetkellä iloitsemaan siitä, että me jo myymme enemmän lippuja kuin ostamme niitä takaisin.

En tiedä ensimmäistäkään tapahtumafirmaa, joka tekisi voittoa tänä vuonna.

Kysymys on vain siitä, paljonko tappiota tehdään ja kestävätkö yritykset tappion määrän.

Keväällä tilanne ahdisti minua niin paljon, että kirjoitin LinkedInissä tapahtumateollisuuden viimeinkin tarvitsevan edunvalvontajärjestön. Nyt.

Kati Kuusisto otti minuun yhteyttä, hän oli pohtinut samaa asiaa tahollaan jo pitkään. Innostuin ja aloin soitella kontaktejani läpi.

Vaikka kauhujen korona-keväänä oli töitä enemmän kuin koskaan, saimme soiteltua sellaisen porukan läpi, että etäkokouksiin osallistui edustajia 60 eri yrityksestä ja järjestöstä.

Tapahtumateollisuus ry:n perustamiskokous järjestettiin kesäkuussa.

Yhdistyksen 44 perustajajäsentä edustavat tapahtuma-alaa sangen kattavasti.

Kaksi viikkoa perustamiskirjojen laatimisesta olimme saaneet annettua eduskunnan talousvaliokunnalle kannanoton kustannustukia koskien.

Teimme alan yrityksille kyselyn, jossa muun muassa selvitettiin, mihin toimialaluokkiin yritykset kuuluvat.
Tapahtumateollisuuden yrityksiä kuuluu 12 eri luokkaan. Valiokunnalle jätetyssä lausunnossa otimme kantaa esimerkiksi siihen, että on määriteltävä kriteerit alan toimijoille ja näiden kriteerien avulla on otettava huomioon alan erityispiirteet.

Jonkinlainen matriisi on oltava.

Koronakriisi koettelee hyvin voimakkaasti Tavastian kaltaisia toimijoita, joiden pitää ottaa huomioon niin ravintola-alaa koskevat säädökset kuin tapahtumille asetetut rajoitukset.

Työskentelemme Juhanin kanssa epävarmalla alalla, jossa onnistuakseen joutuu ottamaan suuria riskejä.

Moni muu ala ei pidä sisällään samanlaista, jatkuvaa riskinottoa.

Juhanin kanssa meillä on tiivis suhde, usein tulee puhuttua ja spekuloitua asioita isän kanssa.

Vaikka emme saisikaan asioita ratkaistua, keskusteluissamme niitä saadaan mietittyä ja pohdittua monelta eri kannalta.

Juhanilta olen oppinut luottamusta siihen, että asiat aina jollain tavalla järjestyvät."

Tässä vielä otan esille PAUL ANKAN erään haastattelun, kun häneltä kysyttiin, miten on mahdollista säveltää sellainen määrä Amerikan ja mailman ykköshittejä, niin hän totesi, että tilanne on aina sellainen, että sitä vain säveltää kappaleita, johonkin MUSTAAN AUKKOON ja ei voi koskaan tietää sitä, mistä tulee iso HITTI, mutta aina voi toivoa sitä.

EERO mainitse aiemmin meneensä TAPANI KANSAN kanssa keikkaa odotellessa saunaan 4 tunniksi, niin nyt olisi hyvä EERON kertoa, mitä se TAPANI saunareissun aikaan jutusteli.

Kaikkea ei tietysti tarvitse kertoa, mutta TAPANIHAN on eräänlainen IKONI Suomen kevyen musiikin piirissä ja AKM:kin on jossain määrin TAPANIN juttuja seuraillut...

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen10.3.2024 11.42
Tähän musiikki keskusteluun sopii nyt viimeinen tulos naapurimaastamme RUOTSISTA, jossa aina on nostettu taannoin sormi pystyyn oikeistolaisille ajatuksille.

Hyvässä muistissa ob Olof Palmen sosiaalidemokratioan ja kaiken maailman into ympäristövouhotuksessa viimeksi GRETA THUNBERGIN toimesta kaikilla kansainvälsillä areenolla.

Kaikesta tästä huolimatta SVEAMAMMAN pojat ja työt ovat menestyneet hyvin EUROVIISUISSA ja onhan ABBA ollut myös eräänlainen ilmiö musiikkibisneksessäkin.

Viiem vuonna Ruotsi vielä veti pitemmän korren LORAINEN toimesta meidän VIHREÄSTÄ KÄÄRYLEESTÄ, mutta voittonsa jälkeen jo lähes armosta totesi, että KÄÄRYLEEN kipale ole hänen lauluaan (=esitystään) parempi.

Nyt svenssonit tekivät sen, josta AKM on koko ajan tälläkin palstalla yrittänyt puhua.

Voittajaksi äänestettiin NORJALAISET KAKSOSET MARCUS & MARTINUS ja tietysti kaksoset vuodattivat vuolaasti kyyneleitään.

KAKSOSILLA oli muistikuvieni mukaan mustat vinyylihousut jaloissaan!!!!

Näin se kansainvälinen musiikki vyöryy väkisin ja salaa rajojen yli.

Todennäköistä onkin, että Suomessakin on jo ensi vuonna joku alaston musta amerikkalainen RAP TÄHTI tanssahtelemassa KARI KUUVAN TANGO PELARGONIASTA tehtyä kansainvälistä levitysversiota, jonka jälkeen YLE:n musiikkitoimittajat lähtevät sitten innoissaan hakemaan RAP TÄHDELLE vielä RAUHAN NOBELIA.

Kyllä on aikoja eletty sitten ihanan 1960-luvun, jolloin Italian viaton Gigliola Cinquetti (s. 20. joulukuuta 1947 Verona) voitti San Remon musiikkifestivaalit 16-vuotiaana ja vuonna 1964 kappaleellaan ?Non ho l?età? voitti myös vuoden 1964 EUROVIISUT.

Kappaleen tekijät olivat tukevasti italialaisia: Mario Panzeri (säv.), Nicola Salerno (san.).

Kelpaa yhä vieläkin kuunnella tätä loistokappaletta:

https://www.youtube.com/watch?v=Utd9cHBPfRA

Pitäisköhän tässä yhteydessä vielä vakuuttaa kaikillle musiikkialan asiantuntijoille kuten uusi Suomen Presidentti, että AKM kuuluu myös laajaan ARVOPOHJAISTEN REALISTIEN optimistiseen joukkoon!!!

Valtamerilaivatkin kääntyy, mutta helkkarin hitaasti, kuten nähtiin jo TITANICIN tapauksessa vuonna 1912!!!!

ottoRe: Politiikasta viihteeseen10.3.2024 12.50
Pitäisköhän meidän Eero avata uusi ketju, jossa keskusteltais musiikista?

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen13.3.2024 13.00
EERO & OTTO käynnistivät keskustelun musiikista ja tuulettivat heti Taylor Swiftiä AKM:lle country tähtenä.

AKM puuttui musiikkibisneksen raadollisuuteen ja sen ympärillä nykyään pyörivään politiikkaankin, niin nyt OTTO
jo ehdottavat taas uutta MUSIIKKI keskustelu portaalia.

AKM on nyt tutustunut hieman lähemmin Taylor Swiftiin ja hänen mahtaviin musiikiesityksiinsä ja nyt näyttää kyllä siltä, että EERO & OTTO ovat kovasti kiinnostuneita enemmän TAYLORIN NAISELLISISTA AVUISTA kuin varsinaisesti musiikista.

Panenpa alle pienen musiikkinäytteen Taylorin ja Carly Simonin yhteisestä laulusuorituksesta

https://youtu.be/X0XPRBiAV_Y

Kyllä kansa tässäkin näytteessä HURRAA KURKKU SUORANA, mutta minusta vaikuttaa nyt siltä, että TAYLORILLA on aika VOIMATON ÄÄNI.

Ei kuitenkaan ole epäilystäkään, että seksikäs tyttöhän TAYLOR selvästi on ja tämä lieneekin se syy, miksi EERO & OTTO ovat ihastuneet nyt keskustelemaan country musiikista, joka ei välttämättä ole AKM:n ominta alaa.

Taylor oli järjestänyt Singaporeen muistaakseni kolmen keikan putken ja taisi rahastaa niistä peräti 300 milj. taalaa.

Sitten vastaavia keikkoja on tiedossa käsittääkseni ainakin Ranskaan ja ainakin yksi Ruotsiin, mutta Suomeen Taylor ei tietääkseni ole tulossa, jonka ymmärtää, koska RIIKKA PURRA ei tule rahoittamaan missään tapauksessa Taylorin konserttia Helsingin stadioinilla tai Ruis Rockissa, eikä myöskään Tampereen NOKIA areena ole riittävän kokoinen Taylorin kaltaiselle SUPER TÄHDELLE.

alan kolmas miesRe: Politiikasta viihteeseen13.3.2024 14.39
Suomalaisten todellinen musiikkimaku paljastunee kohtalaisen hyvin, kun tarkastelee kevyen musiikin esittäjien vahvistettuja myyntilukuja, kuten alla on tehty 100 esittäjän osalta.

Kaikki musiikilliset kokonaisuudet
Numero Nimi Kansallisuus Varmistettu myynti
1 Eppu Normaali FIN 1,524,729
2 Matti ja Teppo FIN 1,069,019
3 Nightwish FIN 895,600
4 J. Karjalainen FIN 856,741
5 Kari Tapio FIN 837,306
6 Jari Sillanpää FIN 826,756
7 Smurffit FIN 807,307
8 Kirka FIN 754,380
9 Vesa-Matti Loiri FIN 753,926
10 Yö FIN 692,828
11 Madonna USA 656,120
12 ABBA SWE 652,605
13 Katri Helena FIN 631,465
14 Hurriganes FIN 597,918
15 Rölli-peikko FIN 552,137
16 Kaija Koo FIN 547,296
17 Hector FIN 533,365
18 Metallica USA 530,676
19 Samuli Edelmann FIN 521,280
20 Dingo FIN 505,580
21 Jamppa Tuominen FIN 503,034
22 Jope Ruonansuu FIN 480,023
23 Tapani Kansa FIN 479,396
24 Irwin Goodman FIN 474,401
25 HIM FIN 473,652
26 Dire Straits UK 471,803
27 Lauri Tähkä & Elonkerjuu FIN 470,340
28 Erkki Junkkarinen FIN 467,742
29 Popeda FIN 458,823
30 Leevi and the Leavings FIN 453,757
31 Anna Eriksson FIN 448,365
32 Bruce Springsteen USA 428,986
33 Fröbelin Palikat FIN 423,220
34 Bon Jovi USA 422,500
35 Nylon Beat FIN 409,666
36 Juice Leskinen FIN 405,536
37 Rainer Friman FIN 398,199
38 Reijo Taipale FIN 388,994
39 Michael Jackson USA 384,073
40 Tapio Rautavaara FIN 376,117
41 Mamba FIN 372,967
42 Queen UK 366,152
43 Joel Hallikainen FIN 365,218
44 Paula Koivuniemi FIN 359,925
45 Céline Dion CAN 356,183
46 Kolmas nainen FIN 341,094
47 Yölintu FIN 338,579
48 Jenni Vartiainen FIN 332,365
49 Arja Koriseva FIN 331,085
50 Reijo Kallio FIN 330,896
51 Ultra Bra FIN 330,323
52 Anna Hanski FIN 319,705
53 Riitta Korpela FIN 319,352
54 Tiktak FIN 319,079
55 ZZ Top USA 315,815
56 PMMP FIN 312,713
57 The Rasmus FIN 309,346
58 Neljä ruusua FIN 307,673
59 Roxette SWE 307,349
60 Maija Vilkkumaa FIN 304,891
61 Slipknot USA 302,824
62 Aikakone FIN 300,587
63 Robin FIN 282,090
64 Ressu Redford FIN 281,697
65 Juha Tapio FIN 271,235
66 Kikka FIN 268,118
67 Guns N' Roses USA 267,560
68 Agents FIN 254,881
69 Marion Rung FIN 244,535
70 Tina Turner USA 241,954
71 Apulanta FIN 241,488
72 Sleepy Sleepers FIN 240,776
73 Children of Bodom FIN 239,833
74 Lea Laven FIN 239,309
75 Robbie Williams UK 235,743
76 U2 IRE 235,460
77 Anssi Kela FIN 234,936
78 Laura Voutilainen FIN 234,694
79 Chisu FIN 232,604
80 CMX FIN 230,051
81 Pet Shop Boys UK 228,298
82 Whitney Houston USA 228,007
83 Suvi Teräsniska FIN 227,191
84 Iron Maiden UK 225,051
85 Antti Tuisku FIN 224,900
86 Zen Café FIN 218,048
87 Scorpions GER 217,793
88 Kotiteollisuus FIN 214,233
89 Elvis Presley USA 213,945
90 Cheek FIN 212,567
91 Lordi FIN 212,533
92 Bomfunk MC's FIN 203,480
93 Janne Tulkki FIN 201,356
94 Tarja Ylitalo FIN 200,927
95 Bad Boys Blue GER 199 089
96 Anna Abreu FIN 198,500
97 Anne Mattila FIN 191,551
98 Rauli Badding Somerjoki FIN 191,361
99 Hassisen Kone FIN 187,503
100 Barbra Streisand USA 186,501

Kyllähän tästäkin listasta näkee, että käytännössä YLE:n levyarkistoissa näyttää olevan suunnilleen 10-15 esittäjän levyt, joita sitten viilataan aamusta iltaan kaikilla mahdollisilla musiikkikanavilla.

Ei ole sitten ihme, että valtaosa Suomessa soitettavasta musiikista tulee meille mahdollisesti Italiasta, Amerikasta, Engalannista ja sitten hyvän tuntuiset biisit VEXI SALMI ja muutama muu sanaseppo kuten äskettäin menehtynyt TURKKA MALIN tai KRISSE JOHANSSON on sitten serveerannut suomalaisille sopivaan MOLLI ASUUN.

Tuntuu aika ihmeelliseltä, että Hassisen koneenkin ISMO ALANGOSTA promovoitiin jopa KUNNIATOHTORI Kuopion Yliopistossa.

Hassisen koneen äänitteitäkin on näköjään myyty vain 99. eniten yllä esitetyssä 100 eniten myydyn artistin listassa.

Täytyy tässä tunnustaa, että AKM saatiin houkuteltua muutama vuosi sitten Kaapelitehtaalle katsomaan jotain muotinäytöstä, jossa myös LIVENÄ esiintyi ANNA ABREU.

Olihan niitä katselijoita ja kuuntelijoita arviolta noin 100 katselemassa.

CATWALKILLA Teuvo Lohman teki voltteja ja ANNA hyppelehti muistaakseni sukkasillaan, mutta ei muistaakseni esittänyt sitä parasta biisiään "Tahdon tulla luoksesi kömpimään ja miten se nyt menikään..."

https://youtu.be/zOnOwUvYL14

ottoRe: Politiikasta viihteeseen14.3.2024 15.06
Suomalaisten musiikkimausta kyllä antaa parhaimman kuvan se, että melkein euroviisu, täysin tyhjänpäiväinen juopottelurenkutus nousi eniten kuunneltujen kärkeen.

Pitkään yksi eniten kuunnelluista oli muuan Rauli Aarre Tapani Somerjoen säveltämä ja Arja Tiaisen sanoittama "Paratiisi"

Se on hieno kappale.

Etenkin alkuperäisversiona, joka sisältää kitaristi Jukka Tolosen edelleenkin monien mielestä ylittämättömän kitarasoolon.

Siis maku ennen ja maku nyt.

Tai paremminkin mauttomuus.

Onko sitten ihme, jotta tämä yhden biisin letkuilija työntyy olohuoneisiimme tv-mainoksin kymmenkunta kertaa illan mittaan?

Sikäli kun tuo toosa on auki.

Joutuu kysymään.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: