Keskustelu

Eero KekäläinenSS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 14.12
Me suomalaiset, valitsemiemme edustajien välityksellä olemme luoneet yhteiskunnan, jossa nuorien ammattikuljettajien alallepääsy on tehty mahdollisimman vaikeaksi, syystä on poliisi huolissaan.Se että keskustellaanko tässä sunnuntaiautoilijoista vaiko ammatikseen tien päällä olevista on ehkä hyvinkin pitkälti erotettavissa.
Minä +60 ikäinen mies olen edelleen aktiivisesti mukana suomalaisessa kuljetuselämässä. Iän mukanaantuoma kokemus ohjaa minua edelleenkin jokapäiväisessä liikenteessä. Nuoruuden uho on jo aikoja sitten kadonnut mielestäni. Sitä SS uutisen mukaista sairauskohtausten aiheuttamaa riskiä ei voida ohittaa olankohautuksella, minustakin, sydänsairaasta puheenollen. Kuten jo aiemmin jollakin toisella palstalla kerroin, meillä kuljetusalan ammattilaisilla on huutava pula nuoremmista. Kuormaautokortteja suoritetaan jatkuvasti vähemmän ja vähemmän vuosittain. Siksi meidän senioreitten tarvii olla tienpäällä aina. Viimeiseen hengenvetoon. Luovuttaisin paikkani lannoitekuskina nuoremmille, mut kun ei oo osaajia. Auton ajajia löytyy hyllytavarana, mut nouseppa nosturin puikkoihin.
Siinäse tenkkapoo tulee. Poikani, firman johtajana valitsee vain sen tärkeimmän, pöllin pitää mennä metsästä tehtaalle.Senjälkeen lannoitteenajo loppuu. Antakoon iskän vielä se vuosi olla mukana lannoitekuskina. Auton käyttöaste on vain vaatimattomat 50 %. Se ei ole kannattavaa liiketoimintaa, Eikä kenenkään tarvitse vetää erilaisia johtopäätöksiä kertomastani, me poikani kanssa olemme yhteistuumin todenneet tosiasiat. Poikani on antanut minulle,kuten nykypäivänä ulosheitetyille politiikoille suojatyöpaikka. Jos ei politikolle ole sopivaa paikkaa juuri nyt, perustetaan valtionhallintaan juuri hänelle sopiva uusi virka.Näin tapahtui kun maaherrojen pesti lakkautettiin.

alan kolmas miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 15.35
Eerolle ystävän neuvo. Ala sinä poikasi johtaman kuljetusfirman Senior Advisoriksi.

Ottaakaa yhteys niihin pariin rekkakuski mamuun, jotka annoin malliksi VAPAAssa, kun kaikkia mamuja haukuttiin raiskaajiksi.

Anna sinä poikasi kanssa mamujen näytää kyntensä. Kun mamut vähän aikaa katselee työntekoa ammattimiesten vänkäreinä, niin eiköhän se rekka ala kulkemaan mamunkin käsissä.

Reetukin on jo todennut, että parhaat ja auttavaisimmat linja-autokuskitkin ovat ainakin Helsingissä mamuja.

Sinultakin huolet helpottaa, kun autosi käyttöaste nousee nykyisestä 50%:stä lähelle sataa. Sinulla on jo ollut noita sydänoireita.

Minulla on käsitys, että huolet ja etenkin taloudelliset huolet ovat kaikkein pahimpia sydänsairauksien aiheuttajia Suomessa. Voi olla, että sairauksien syynä ylittää jopa rasvaisen ruoan.

Tunnetusti ns. passiivinen työ on kaikkein raskainta.

Sehän on vanha totuus, että jos rekasta puhkeaa kumit, niin rekka on arvoton. Ehjillä kumeilla kulkevalla rekalla voi tehdä sievoisen tilin, jos ei sitä seisota parkkipaikalla.

Senior Advisori ei helpolla myöskään saa mitään sairauskohtausta minkään auton ratissa.

Eero KekäläinenRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 17.33
Huh huh akm.
Näin sinä vastasit minulle aiemmin toisessa osiossa asiallisesti. Minä vastaan nyt sinulle juuri samoilla sanoilla.
Ymmärrän että tarkoitat vain ja ainostaan hyvää minulle. Olen aina kunnioittanut asiasisältöisiä mielipiteitäsi erilaisista keskustelunaiheista.
Nyt puhutaan kuitenkin asiasta, josta epäilen suuresti, sinulla ei ole hajuakaan, olet varmasti nähnyt, kuinka pölli kulkee pyörien päällä, mut mitä muuta ennen kyseistä tapahtumaa tarvitaan. Jo ensinnäkin se, että sinä voit olla kuljeusyrittäjä, vaatii viikkojen mittaisen kurssin # huom. jo aiemmin toisessa osiossa esittämäni faktat# ennenkuin saat nauttia kuljetusalan yrittäjän tittelistä. Kuka tahansa mamu saa jo heti huomenna alkaa vaikka pizzankääntäjäksi, ei kysellä taustoja, eikä vakavaraisuutta, kuten kuljetusyrittäjältä vaaditaan. Käydään vaikka illalla kavereitten kanssa ryöstämässä suomalaiselta pizzabaarin aloittamiseen tarvittavat rahat. Ystävyydellä kuitenkin sinulle akm. niin kauan kuin minulla henki pihisee ja poikani toivottavasti on järjissään, yhtäkään mamua ei ole TK metsäkuljetuksen palkkalistoilla.

alan kolmas miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 18.24
Eerolle ystävyydellä.

Mainitsit todellakin aiemmin nuo kuljetusyrittäjän tutkinnot, joiden hintaa pidit korkeana.

Kukaan ei ole seppä syntyessään ja en epäile sitä, että pöllirekan kuskaamien vaatii runsaasti taitoa ja kokemusta. Minä arvostan työssä oppimista. Työteon katselu on siis hyväksi kaikissa ammateissa.

En missään nimessä väitä, että mamulta heti pöllirekan ratti kääntyy oikein. Mutta kyllä mamukin oppii.

Kun aikoinaan TVH:n hommissa sain vähän opetella kuorma-auton vänkärinä, niin kyllä siinäkin nuori poika näki ja kuuli jos mitä.

Mutta hyvin ratti kääntyy nykyään mamulta Veolian tai muun isonkin yrityksen bussia kuljetettaessa. Täydessä bussissa voi olla varmaan lähes 50 kyytiläistä- arvokas lasti. Raaasti sanottuna bussilastin arvo voi olla noin 50 milj. euroa.

Tässä kohtaa tuli muuten mieleeni Simon hyvä "Ajelin Bussia Sinistä". Rauha Simon muistolle. Tosi hieno ja vaatimaton mies.

Ajat muuttuu: Äskettäin taisi nuori ja tehokas Sanni Grahn-Laasonen jo todeta, että enää ei ole erikseen miesten ja naistenkaan töitä. Metsäteollisuudessakin taitaa parhaat tehtaanjohtajat olla nykyään naisia.

Myönnän, että minulla ei ole kokemusta pöllirekoista. Siksi voin vapaasti ehdottaa uusia asioista harkittavaksi.

Eero KekäläinenRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 18.56
en ole koskaan epäillyt akm laskutaitoa. Nytkin lyhyen matikan oppimäärällä hän heti osasi laskea bussikuskin ja Eeron lantakuorman arvon. Jos minulla on autossa 60 säkkiä lannoitetta about 350 eur säkki = lyhyen matematiikan laskuopilla runsas 20 tuhatta. Akm laski aivan oikein:: dösakuskin kuljettaman lastin arvoa ei voi, ei voi mitata rahassa. Viidenkymmenen ihmisen, vaikka kaikki olisivatkin mamuja, heidän arvoa ei voi mitata rahalla.

alan kolmas miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan19.10.2015 22.24
Eero hyvä!

Käypä kysymässä ihmishengen hintaa vakuutusyhtiöistä, niin saat sieltä heti rätingin, että Suomessa ihmishengen hinta on tapauksesta riippuen ainakin välillä 1-1.5 milj. euroa.

Kun Tieliikennelaitos laskee tieinvestointien kannattavuutta, niin jo vuonna 2010 yhden standardi ihmishengen hinta oli 1.9 milj. euroa.

Amerikoissa vuonna 2010 oli laskettu, että yhden jenkin arvo on yli 6 milj. dollaria.

Tästäkin huomaa, että Suomessa ei elämää arvosteta ja siitäkin syystä mm. teiden ja siltojen kunnostusrahoista Suomessa pihistellään, vaikka tutkijat tietää, että hyvät tiet kasvattaa ihan mukavasti kansantuotetta.

Saksassa Aatu oli tämän huomannut jo 1930-luvun lopulla ja rakennutti Saksan halki pikavauhtia kunnon moottoritiet. Niillä teillä on merkittävä vaikutus Saksan jatkuvasti kasvavaan hyvinvointiin.

Näissä tieasioissa Ruotsissakin on aivan toisenlainen meno kuin meillä Suomessa. Ruotsissa tiet pyritään pitämään hyvässä kunnossa, ettei menetetä turhaan arvokkaita ihmishenkiä.

Tästäkin ihmisten elämän arvosta on ihan kansainvälisiä tilastoja. Meillähän ei niitäkään kukaan päättäjä viitsi tutkia.

Helsingissä mamu bussikuskit kuskaa päivittäin siis melkoisen arvokasta lastia. Lastin arvon huomaa kyllä sitten, jos jysäyttää dösän näyteikkunasta sisään.

alan miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 10.33
On se hyvä, että suomalaiset kuljettavat ovat jo lähes eläkeiässä. Heillä ei nimittäin ole tulevaisuutta. AKT:n takia eivät pysty kilpailemaan ulkomaisten alan firmojen ja kuljettajien kanssa.

Tämä on erittäin hyvä asia. Suomalaisten kuljettajien loppuessa loppuu myös AKT ja ammattiyhdistysten terrori. Suomi saa tietysti maksaa tästä ison hinnan lyhyellä tähtäimellä.

Lukekaapa tästä linkistä nimenomaan keskustelu:

http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208687-soini-korvaa-suomalaiskuljettajat-virolaisilla-ja-puolalaisilla

Eero KekäläinenRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 12.10
On jo järjettömyyksien rajoissa alan miehen kommentit meistä kuljetusalan toimijoista.
On se niin helppoo huudella nimimerkin takaa asioista, joista ei oo hajuakaan. En edes viitsi katsoa linkkiäsi, koska aavistan, et tämä linkkisi johtaa henkilön mielipiteisiin, jotka myötäilevät asiantuntemattomuuttasi
.
Kehoitan, että pysyt vain ja ainoastaan niitten aiheitten parissa, joissa luulet olevasi alan mies, äläkä sotkeudu kuljetusalaan, koska sinun tietämykselläsi ei ole alalle annettavaa hevon paskan vertaa.

alan miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 13.24
AKT on tietenkin sitä mieltä, että kabotaasi on sabotaasi, mutta kannattaa katsoa mitä mieltä on työnantajaliitto ja ministeri:

"Autoliikenteen työnantajaliitto on varoitellut, että ulkomaisten kuljetusyritysten tulo Suomen kuljetuksiin lisäisi harmaan talouden riskiä, eli sitä, ettei suoriteta kaikkia lakisääteisiä maksuja ja veroja.

Berner sanoo, että tähän voidaan vastata valvontaa tehostamalla. ?Lisäksi digitalisointi tuo uusia mahdollisuuksia valvonnan tehostamiseen?, Berner tähdentää.

Päätökset vastatoimista ovat kuitenkin vielä tekeillä, eikä niistä ole päätetty. Ne voidaan kuitenkin saada Bernerin mukaan nopeasti voimaan.

Berner huomauttaa hyvänä puolena olevan, että kuljetusten avaaminen ulkomaiselle kilpailulle sujuvoittaa kuljetuksia ja laskee kustannuksia. Tämä taas hyödyttää elinkeinoelämää yleensä ja varsinkin yrityksiä, jotka ostavat kuljetuspalveluja."

ATMRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 14.48
On se hyvä, että suomalaiset kuljettavat ovat jo lähes eläkeiässä. Heillä ei nimittäin ole tulevaisuutta. AKM:n takia eivät pysty kilpailemaan ulkomaisten alan firmojen ja kuljettajien kanssa.

Tämä on erittäin hyvä asia. Suomalaisten kuljettajien loppuessa loppuu myös AKM ja ammattiyhdistysten terrori. Suomi saa tietysti maksaa tästä ison hinnan lyhyellä tähtäimellä.

HartsaRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 17.37
Kuulin Patiksessa, että Hitlerillä oli vain yksi kives. Ja sitten selvisi sekin asia.

Eero KekäläinenRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 18.07
On se vaan merkillistä, kuinka eräät nimimerkin takaa huutelijat eivät ymmärrä, vaikka kuinka selväkielellä heille yritetään sanoa mikä on mustaa ja mikä on valkeata.
Totuuden torvena itseään pitävä alan mies, minkähän alan mies on olevinaan, lausuu useillakin keskustelupalstoilla omiaan ns. totuuksia.
Ainut järkevä, vaikkakin toisten suusta kuultu ja alan kolmannen toistama ja siteeraama harmaan talouden lisääntyminen on todellinen riski.
AKT on omanlaisensa toimija alallamme. Päivääkään en ole maksanut ko. työntekijäliiton jäsenmaksuja.

alan miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 18.31
Tippaakaan ei tarvita kuljetusalan asiantuntemusta, jos kuuntelee esimerkiksi Antti Rinteen toistoa, että vienti täytyy saada vetämään. Yksi tärkeimpiä vientiteollisuuden kustannuksia ovat logistiikkakustannukset.

Kun sitten katsoo Suomen karttaa, niin ymmärtää, että nimenomaan Suomessa ovat sisäiset kuljetusmatkat pitkät. Jos suurien kilometrimäärien lisäksi joutuu maksamaan myös ison hinnan per kilometri ja per kuljetustonni, niin aivan jokainen ymmärtää, että tavarayksikön kilometrikustannusta täytyy kuljetuksissa saada alas.

Vientikuljetuksissa tulevat sitten lisäksi kuljetukset Suomen rajojen ulkopuolella. On aivan sama, onko se kuski itse yrittäjä vai AKT:n jäsen. Joka tapauksessa esimerkiksi puolalainen yrittäjä pystyy homman hoitamaan paljon halvemmalla ja sehän syö suomalaista kuljetusalaa, vaikka kuljetusten tarve kasvaakin.

alan kolmas miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 18.53
Ässäkolmikko on nyt puuttunut myös kuljetusalaan. Ja hyvä on, että on puuttunut, koska EU:n komissio on ollut viemässä Suomea jo kuljetusalaa koskevien säännösten johdosta taas oikeuteen.

Kuljetusala on meillä erilaisten säännösten vuoksi yksi Suomen heikon kilpailukyvyn avainaloja.

Pahat kielet ovat usein todenneet, että Suomen AKT on laillistettu gangsterijärjestö.

Kun katsastaa Autoliiton Työnantajaliittto ry:n (ATL) kotisivut, niin ensimmäisenä silmään pistää autoalaa koskevat työehtosopimukset, jotka tietenkin ovat yleissitovat. ATL:n kotisivuilla ei ole vuodesta 2014 muita uutisia kuin lakimiehen vaihtuminen. Vuodelta 2013 on runsaammin uutisia ja niistä noin 90% koskee laittomia lakkoja.

Yleisesti on tiedossa, että kuljetusala on erittäin heikossa hapessa, koska alalla on paljon pieniä yrittäjiä, joilla ei ole neuvotteluvoimaa palvelujen ostajien kanssa. Logistiikkapalvelut ovat myös iso kansainvälinen bisnes. Eikä suomalaisilla kuljetusliikkeillä valitettavasti ole sellaisia resursseja kuin esim. jollain Schenkerillä tai vastaavilla kansainvälisillä toimijoilla.

Kansainvälisessä kuljetusalan kilpailussa Suomessa on lähdetty perinteiseen siilipuolustustyyliin ja luotu alalle kaikenlaisia vapaata kilpailua haittaavia normeja. Tässäkin asiassa olisi ollut parempi, että kuljetusala olisi ryhtynyt jo kauan sitten proaktiiviseen kehitystyöhön ja hyväksynyt palvelujen tehostamisen ja kehittämisen.

Kuorma-autoliikenteen yritysten kustannuksista suurimman osan muodostavat työvoimakustannukset, joiden osuus on keskimäärin 42 %. Polttoainekustannusten osuus on keskimäärin 25 %, pääomakustannusten osuus 10 % ja korjaus- ja huoltokustannusten osuus 7 %.

Suurin osa Suomen autoliikennealan yrityksistä on kooltaan pieniä: yrityksistä noin 50 % työllistää 1-9 työntekijää ja toimihenkilöä. Vähintään 300 työntekijää ja toimihenkilöä työllistäviä yrityksiä on vain noin 2 %, mutta kyseisten yritysten merkitys koko alan työllistävyydessä on suuri. Niiden palveluksessa oleva henkilöstömäärä kattaa noin 40 % koko alan työntekijä- ja toimihenkilömäärästä.

Kuljetusalalla kaikki ajattelu lähtee TES-sopimuksesta, eli siitä miten alan kaikkein suurin kustannuserä lasketaan sovittujen sääntöjen mukaan.

Järkevä liikemies lähtee taas tietysti aina siitä, miten palvelusta saa korkeimman mahdollisen korvauksen ja siten hyvän katteen.

Valitsin keskusteluun alle muutamia poimintoja kuorma-autolan jo muumio-asteella olevasta lähes 50 sivua olevasta TES-sopimuksesta.

"Kuorma-autoalan työehtosopimus

ALT:n ja AKT:n välistä kuorma-autoalan työehtosopimusta sovelletaan "alueliikennettä, ulko- ja kotimaan tavaraliikennettä harjoittavien" yritysten työntekijöiden työsuhteisiin. Sopimusta noudatetaan myös "kuljetuskalustojen, pyöräkuormaajien, nosturi- ja pumppuautojen sekä muiden erikoisautojen kuljettajiin". (1 §)

"Kuorma-autoalan työehtosopimus on vahvistettu yleissitovaksi 31.1.2003. Sitä ovat siis velvolliset noudattamaan kaikki sen soveltamisalalla toimivat yritykset riippumatta siitä, ovatko ne ALT:n jäseniä vai ei.

Kuorma-autoalan työehtosopimuksen piirissä on Suomessa noin 23000 työntekijää.

Palkkataulukot 1.6.2015 tai lähinnä sitä alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (euroa) tunti ja per 2-viikkoa

Täysperävaununkuljettaja ja moduuliyhdistelmän kuljettaja
alle 4 vuotta
o 13,77 euroa/h
o 1101,60 euroa/2 vko
4-8 vuotta
o 13,93 euroa/h
o 1114,40 euroa/2 vko
8-12 vuotta
o 14,38 euroa/h
o 1150,40 euroa/2 vko
 yli 12 vuotta
o 14,71 euroa/h
o 1176,80 euroa/2 vko

Autonapumies

 alle 4 vuotta
o 12,57 euroa/h
o 1005,60 euroa/2 vko
4-8 vuotta
o 12,72 euroa/h
o 1017,60 euroa/2 vko
8-12 vuotta
o 13,11 euroa/h
o 1048,80 euroa/2 vko
 yli 12 vuotta
o 13,38 euroa/h
o 1070,40 euroa/2 vko"

Kun tarkastelee kuljettajan ja apumiehen taulukkopalkkojen suhdetta kokemusvuosien perusteella, niin havaitaan, että alle 4 vuoden kokemuksella apumiehen palkka on noin 91.3% kuljettajan palkasta. Yli 12 vuoden kokemuksella apumiehen taulukkopalkka on vain 90.9%. Ero ei ole suuri, mutta mistä johtuu tällainenkin ero?

Enemmälti en viitsinyt lähteä tätä lukuviidakkoa analysoimaan.

LIsää yleissitovan TES:n normeja alla:

"10 § Erilliset lisät
1. Ilta-ja yötyölisät
Klo 18.00-22.00 välisenä aikana tehdyiltä työtunneilta maksetaan ilta-työlisää 15 % taulukkopalkasta ja klo 22.00-06.00 välisenä aikana yö-työlisää 20 % taulukkopalkasta.

2. Vapaapäivätyölisä
Vapaapäivänä tehdystä työstä maksetaan vapaapäivätyölisä, jonka
suuruus on 100 % työntekijän taulukkopalkasta.

31 § Ulkopuolisen ja tilapäisen työvoiman käyttö

1. Ulkopuolisen työvoiman käytössä noudatetaan liittojen 12.2.1995 ja 9.5.1972 allekirjoitettuja sopimuksia.

2. Autoliikenteen Työnantajaliiton sekä Auto-ja Kuljetusalan Työntekijäliiton välisen ulkopuolisen työvoiman käyttöä koskevan sopimuksen perusteella liitot toteavat lisäksi, että:

a) Osapuolten tarkoittama ulkopuolinen kuljettajatyövoima tarkoittaa osaksi STK:n ja SAK:n ulkopuolisen työvoiman käytöstä 11.9.1969 tekemän sopimuksen 1 §:n 1 kohdassa tarkoitettuja lainamiehiä ja osaksi yritykseen tilapäisesti otettuja omia työntekijöitä.

6 § TYÖAIKADIREKTIIVI

Maantieliikenteen liikkuvissa tehtävissä toimivien henkilöiden työajan järjestämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2002/15/EY 8 artiklan mukaisesti liitot toteavat, ettei direktiivin 4 ja 7 artikloja sovelleta kuorma-autoalan työehtosopimuksen soveltamispiirissä."

On erittäin outoa, että ulkopuolisen työvoiman käytöstä säädellään lähes 50-sivuisessa TES-sopimuksessa yli 46 vuotta sitten sovittuja pelisääntöjä. Huvittavinta ja järkyttävää on se, että TES-sopimuksessa todetaan ihan kirjallisesti, että EU:n direktiivejä ei meillä Suomessa noudateta.

Tämän tyhmempiä lautapäitä ja neuvottelijoita ei voi olla missään muussa ns. sivistysmaassa.

Koska David voi voittaa Goljatin vain viekkaudella ja ketteryydellä, niin pienten suomalaisten kuljetusalan yritysten on tarjottava palvelujaan isommille alan toimijoille.

Eeva Virtanen on tutkinut perusteellisesti kuljetusalaa gradussaan. Kopioin siitä muutamia mielestäni oleellisia kohtia, joista paljastuu se, miten kaukana kuljetusalan gangstereiden tekemät sopimukset ovat nykyajasta:

"Esimerkiksi kuljetuspalvelujen ulkoistamisessa takana on kuljetuskaluston omistamisen järjettömyys vähittäistavarakaupan kannalta. Kuljetuspalvelujen ulkoistaminen mahdollistaa kauppaliikkeen keskittymisen omaan ydinosaamiseensa tuhlaamatta resurssejaan kuljetustoiminnan järjestämiseen.

Ulkoistaminen parantaa yhtiön mahdollisuuksia lisätä taitojaan ja resurssejaan. Ydinosaamiseen keskittyminen parantaa yhtiön mahdollisuuksia kehittyä ja parantaa palveluaan ydinosaamisensa suhteen.

Kuljetustoiminnalta vaadittava joustavuus edellyttää riittävän suurta kapasiteettia. Kuljetusliikkeen kannalta pienin järkevä koko lienee noin 25?30 autoa ja 30?35 kuljettajaa. Silloin investointina käsitellään minimitasolla arviolta miljoonan kalustoa ja työvoimakustannuksena 1,5 miljoonan henkilökuluja.

Käytännön työssä neuvottelut uusien suorien sopimusten saamiseksi asiakkailta kestävät pitkään. Asiakkaiden usko siihen, että kaikki kuljetusliikkeet maksavat asiallisen palkan on johtanut siihen, että erilaiset toimijat ovat eri viivoilla.

Selvästi alle yleisten kannattavuusrajojen ajavat yhtiöt pitävät sitkeästi asemiaan markkinoilla. Kuljettajien ja AKT:n kanssa käytyjen keskustelujen yhteydessä on tullut esille, että edes viranomaiset eivät halua puuttua laittomaan ajoon, vaikka heille on osoitettu laiton auto, reitti ja aikataulu.

Vuokrakuljettajan tunnista 29 euroa +alv maksavan yhtiön on vaikea toimia, kun toisen yhtiön kuljettaja saa kertomansa mukaan palkkana suoraan käteen vain kahdeksan euroa.

Suuret terminaaliyhtiöt tarjoavat "hyvänä hintana" rekkaveturille 41 eur/h, valtiollinen yhtiö pitää "hyvänä hintana" 24 eur/h jakelupakettiautolle.

Noilla hinnoilla ei pystytä ajamaan laillista liikennettä Suomessa, tiukkaa on jopa puolalaisella tai venäläisellä yhtiöllä, joka ajattaa laitonta kabotaasia romanialaisia kuljettajia käyttäen!"

Todettakoon vielä lopuksi korkeita palkkakustannuksista, että kuljetusalalla toimivan rekan kustannukset laskisivat oleellisesti, jos esim. apumiehen paikalla istuu vaikka mamu, jolle maksetaan esim. 30-40% alempaa palkkaa kuin alan TES-sopimuksissa on säädetty.

Vielä voidaan selväsanaisesti todeta, että kuorma-auton tai rekan omistaminen ei ole kuljetusalan liikeyrityksen ydinliiketoimintaa. Ydinliiketoimintaa on kuljetuspalvelujen tuottaminen ja myynti. Kalliin rekan omistaja on tietysti aina Suomessa myös Osuuspankin vanki ja vangin täytyy laittaa rekan hankinnassa tietysti myös omakotitalo vielä pantiksi.

Meillä puhutaan innokkaasti siitä, että kuljetusalalla on harmaata taloutta, koska alalla toimii jo ulkoimaisia yrityksiä ja niissä on työntekijöitä mm. Romanian kaltaisista maista, jossa palkkataso on aivan toinen kuin Suomessa. Minusta meidän on syytä lopettaa tämä harmaasta taloudesta jauhaminen siinä mielessä kuin keskustelua nykyään käydään.

Tosiasia kuitenkin on, että meillä on kuljetusalalla ja monella muullakin alalla käsittämätön määrä harmaata taloutta eli suomalaiset joutuvat erilaisten säädösten, kartellien ja monopolien vuoksi maksamaan palveluistaan merkittävästi korkeampaa hintaa kuin vastaavasta palvelusta joutuu maksamaa meidän verrokkimaissa.

Olen varma, että ystäväni Eero on myös tehnyt tämän havainnon, vaikka ei vielä ihan heti taida hyväskyä mamua rekan apumiehen paikalle.

Hyvinä tuoreina esimerkkeinä tästä on bussiliikenteen kartellien mureneminen, VR-henkilöliikenteen monopolin purku, postin logistiikka palvelut, kauppojen aukioloaikojen muutokset.

Vielä tarvitaan mm. Alkon, Valion, apteekkialan ja taksien säätelyn purku. Sote-monopolin purku ei vielä ole lähtenyt edes käyntiin, vaikka jonkinlainen raami on saatu aikaan.

Finanssialallakin näyttää alkaneen puhaltaa uudet tuulet, kun Osuuspankin johtavan markkina-aseman turvin harjoittama epäreilu vakuutustoiminta on joutunut suurennuslasin alle.

Suomi on kartellien ja monopolien luvattu maa ja siksi meillä ei suksi kulje. Kiittäkäämme tästä kaikesta SAK:n ja työmarkkinajärjestöjen änkyröitä, jotka ovat tuhonneet lopullisesti mahdollisuuden tehdä Suomessa mitään järjellistä työtä rehellisin keinoin.

Patiksen KeijoRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 19.55
Milloin tulee New Stroms Oyn tarjous julkisuuteen?

alan miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan20.12.2015 21.51
Oleellistahan tuossa Anne Bernerin esityksessä on kabotaasin vapauden laajentaminen:

"Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) toi hallitukseen esityksen, jossa kabotaasiliikenne vapautettaisiin kolmeen kuljetukseen viikossa. Tällä hetkellä rajoitus on 10 kuljetusta kolmessa kuukaudessa."

Kokoomuksen Jukka Kopra kommentoi itsestään selvyyksiä aika vaatimattomasti:

"Huolena on se, että ulkomaisten kuljetusyritysten toiminta Suomessa lisääntyy ja kilpailu vääristyy niiden alemman kustannustason johdosta."

alan kolmas miesRe: SS uutisoi Kuljettajat suomessa iäkkämpiä kuin koskaan21.12.2015 0.47
Yhtä oleellista on, että kabotaasiliikenteeseen vielä jätettiin kolmen kuljetuksen perälauta.

Suomessa ei uskalleta tehdä syövissä radikaalileikkauksia ja sitten syövät alkaa taas levitä.

Tämä sama ilmiö oli, kun "liikemies Antti Rinne" antamieni ohjeiden jälkeen päätti korottaa ALV:in alarajaa 8 500 eurosta peräti 10 000 euroon vuodessa, kun olin ehdottanut 50 000 euroa rajaksi.

"Liikemies Antti Rinne" pitää liiketoimintana sitä, että yrityksen liikevaihto 833 euroa kuukaudessa.

Kysymys ei ole pk-yrityksestä vaan suomalaisesta nano-yrityksestä. Muissa EU-maissa ei tällaisia Suomeen pesiytyneitä nano-yrityksiä olekaan.

Tästä syystä meillä ei myöskään ole enää mitään vientitoimintaa, eikä meillä ole tietenkään mitään töitäkään.

Miten nano-yritys pystyy esim. kuljetusalalla työllistämään yhden rekkakuskin apumiehineen, kun jo kahdessa viikossa joutuu maksamaan pelkkiä palkkoja yli 2 200 euroa. Sehän tietää kuukaudessa jo yli 4 400 euroa, joiden päälle tulee vielä kaikki Tellit ja Lellit.

Tästäkin näkee, että nano-yrittäjä joutuu joka kuukausi vippaamaan pankista muutama tuhat euroa, jotta saa palkat maksettua. Sen lisäksi pitäisi vielä ostaa rekkaan polttoaineetkin.

Tämä peli ei vetele.

On ihme, että kuljetusalan yrittajät eivät ole vielä nousseet laajempaan kapinaan.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: