Keskustelu

Eero KekäläinenSotevääntö6.11.2015 18.46
Jopa on pääministerimme Sipilä joutunut tiukkaan ahdinkoon. Raudanlujan yritysjohtajan aiemmin lausuma, tässäkin sotekysymyksessä kokoomukselle, tulos tai ulos, näyttää todennnäköisimmältä vaihtoehdolta.
Suomen vanhollisessa politiikassa ei ole totuttu muuhun kuin poliittiseen peliin tottuneisiin mielistelijöihin ja nyt kun on johdossa yritysjohtaja, joka yrittää tuoda yritysmaailmasta tuttuja uudistusmalleja, jota suomi todellakin tarvitsee, ovat vanhoillispuolueet ymmällään. Vaikka Sipilä onkin poliittiselta aatteeltaan keskustalainen, hän on kuitenkin luonut uransa yrittäjänä, joka on yleensä aatteeltaan kokoomuslainen.
Suomipoliitikan ja kuin myös suomi oy:n edistyksellisyyden tarvitsee sopeutua nykyisen kehityksen huimaan edistysmisvauhtiin. Tarvii juosta entistä lujempaa, et pysyy edes paikallaan, puhumattakaan eteenpäinmenosta Soteongelmassahan on vain ja ainoastaan kysymys poliittisesta vallasta alueilla. Keskusta haluaa omalla mallillaan saavuttaa valta-aseman maakunnissa. Kokoomus taas haluaa yrittäjien puolueena yksityistää palveluja, jotka pitäis olla veronmaksajille kuuluvaa peruspalvelua. Otappa siitä maalainen selvää, mikä olis hyvä ja järkevä.
Nyt klo 18.45 tilanne on vielä avoin kuinka käy.

alan kolmas miesRe: Sotevääntö7.11.2015 0.20
Eerolta tärkeä keskustelun avaus, johon mielellään vastaisin.

Kuitenkin kyrsiintynyt veronmaksaja esitti jo toiselle palstalla kattavan analyysin soten ongelmista vastatessaan "Olli Immosen" provokatiiviseen kysymykseen joistakin persuista.

Sotessa ongelmana näyttää olevan selvä johtajuusvaje, joka alkoi Timo Ässästä ja nyt se johtajuusvaje on tarttunut myös Juha Sipilään, jonka piti olla aivan erinomainen johtaja.

Onko Juha Sipilä kuitenkin pikäpäättäjä Kvarttaali Karvisen tapainen "harhaanjohtaja", joka väen väkisin jyrää asiantuntijoiden mielipiteet alleen, kun kuvittelee oman tietämyksensä aivan ylivoimaiseksi alan ammattilaisiin verrattuna?

Tehokkaat sote-palvelut eivät todellakaan ole Juha Sipilän ominta alaa, joten asiantuntijoita kannattasi kyllä kuunnella.

Todettakoon vielä, että Juha Rehula on ollut Juha Sipilän projektipäällikkönä, kun kepuloisten sotea on sorvattu. Juha Rehula on taas entinen kunnanjohtaja, joten hänelläkään ei ole mitään sote-kentän erityisosaamista sen enempää, mitä on kunnanjohtajilla yleensä. Ja se yleensä on jo nähty ja todettu heikoksi (=arvauskeskukset ympäri maata ja maakuntia).

Jos sote-laivassa ei ole sellaista kapteenia, joka tuntee reitit, niin on varmaa, että laiva jyrähtää jossain vaiheessa karille.

Eero KekäläinenRe: Sotevääntö7.11.2015 3.49
Väyryset tehtyäni, eli yön yli nukuttuani huomaan, et onhanse hallituksessakin kompromissi löytynyt. Sitähän soteneuvottelijat sekä kaikki ns. asiantuntijatkin sano, et se löytyy, eikä hallitus tähän kaadu.
Vaikka Sipilä olikin viemässä / jyräämässä omaa esitystään läpi, uskoin kuitenkin Sipilän johtajantaitoihin, et hänkin sitten loppuvaiheessa antaa siimaa ja sopu löytyy, kuten kävi. Hyvä näin. En usko kuten Akm epäilee, et Sipilä olisi harhaanjohtaja, vaan luulen et hän saa aikaiseksi ne suuret muutokset, jotka suomessa olisi tarvinnut tehdä jo vuosikymmen sitten. Ja luulen et Sipilä johtajana laittaa alueitten laivojen kapteeneiksi sellaiset asiantuntijat, et laiva pysyy poissa kareilta.

Eero KekäläinenRe: Sotevääntö7.11.2015 6.54
Muutaman kahvikupposen jälkeen jatkan kommenttiani.
Edesmennyt soteongelma keskittyi lähinnä kokoomukseen ja keskustaan. Perus TimoS ei juurikaan kommentoinut asiasta mitään, koska Timo Ssällä oli aivan riittävästi ongelmia oman laumansa kaitsemisessa. AlexS taas yritti vedättää omiensa antamaa valtuutusta mahdollisimman pitkälle. Elikkä yksityistetään. JuhaS valtapuolueen ylimpänä vartijana yritti auktoriteetillään viedä läpi kepulaisten nykyisen eduskuntavallan nojalla omiensa vallankaappausta maakunnissa. Akm edellisessä kommentissaan viittasi ns. pikapäättäjiin, Karviseen ym. joihin juankoskelaiset ovat joutuneet tutustumaan henkilökohtaisesti, En usko että Sipilää voidaan verrata pikapäättäjiin. Vankan yritysjohtamisen kulttuuriin kuuluu, kuten Sipilä jo aiemmin keväällä sanoi. Turhaa on vatuloida selviä asioita.
Menneen soteongelman velloessa jotkut sanoivat kuitenkin et JuhaS itse vatuloi, mut se ei todellakaan ole näin. JuhaS yritti viimeiseen hengenvetoon saakka saada ratkaisun ongelmaan. Se osoittaa todellista johtajuutta. Vaikka en olekaan kepulainen enkä minkään muunkaan värin tunnustaja, jonka olen jo aiemmin tuonut esille, sanon kuitenkin, et nyt johdossa on henkilö, joka haluaa todellakin tehdä sen selkeän linjamuutoksen jota suomi kaipaa.
Siilinjärven Jyrkiboy ei onnistunut siinä, eikä AlexSboyllä riittänyt aika siihen.
Mut näillä eväillä mennään ettenpäin kuin mummo lumessa.

Pekka VRe: Sotevääntö7.11.2015 11.21
Moro,
olen ollut aluksi hyvin ihmeissäni uuden johtamistavan takia, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että Suomi on kaivannut Sipilän tapaista johtajaa myös julkishallinnon orgaaneihin.
Sipilän deadlainit ovat olleet aluksi liian tiukat, mutta kaikkeen pitää tottua ja ne tulevat olemaan tärkeänä osana nykyhallintoa ja päätöksentekoa.
Nyt kivikaudelle jääneet demarit ja vasurit ovat äimänkäkinä ja haluavat Suomen takaisin impivaaraan. Voi voitettuja.

alan miesRe: Sotevääntö7.11.2015 11.38
Sipilän tapa toimia on yritysjohtajan ja nimenomaan insinöörin tapa. Olet Pekka V ollut aiemmin sitä mieltä, ettei se sovi politiikkaan.

Eero KekäläinenRe: Sotevääntö7.11.2015 12.37
Väristä välittämättä, kaikille poliittisille puolueille, minun mielipiteeni on, et Sipilän johtamistyyli on tervetullutta tuuletusta vanhoilliseen suomalaiseen politiikkaan.Alan mies on jo hokannut tämän ja PV kin tulee mukana sitten.

PVRe: Sotevääntö7.11.2015 12.56
Moro,
alan miehelle: aikaisemmin. Olin liian kauan hyväksynyt tapakulttuurin. Kiitos Sipilän Kapteeni laivassa-politiikan uuden johtamiskulttuurin, olen todella innoissani uudistuksesta.
Itse insinööreistä ja insinöörikulttuurista en todellakaan innostu. Sipilä on lähinnä johtaja ja sivutoimisesti insinööri, ikävä kyllä.

alan miesRe: Sotevääntö7.11.2015 15.06
Oululainen Enbuske sanoi, että Sipiläkin on "kaappi-kokoomuslainen". Mutta hänen projektijohtamisensa selkeine tavoitteineen ja aikatauluineen on suoraan kaiksita insinöörin oppaista ja ennen kaikkea käytännöistä. Pitäisi käyttää myös julkisella puolella kuten Juankosken kaupungissa.

PVRe: Sotevääntö7.11.2015 15.20
Moro,
projektijohtaminen ei ole mikään perusinsinööritaito, vaan Project management-perusteita yritysjotamisessa.
-Ensimmäisenä kirjana luin Trevor Youngin kirjoittaman kirjan ?Succesful project management?. Kirjassa suhtauduttiin projektijohtamiseen kuin ruttoon, jota kannattaa oman terveytensä vuoksi välttää. Kirja oli omiaan lannistamaan aloittelevan projektijohtajan, mutta päätin silti lukea sen loppuun ja katsoa mitä sillä on annettavaa. Vaikka en kirjaa hirveästi lähtisi kenellekään suosittelemaan, sain siitä myös jonkin verran oppia.

Ensinnäkin kirjan alussa määriteltiin minulle vielä hieman ilmassa leijaillut käsite: projekti. Projekti määriteltiin kirjassa väliaikaiseksi työrupeamaksi, jolla on tavoitteet ja aikataulu. Projektijohtaminen puolestaan on projektin johtamista vallitsevien resurssien rajoissa, sekä muutoksiin sopeutumista. Olen huomannut viimeisen kuukauden aikana, että erityisesti muutoksiin sopeutuminen pitää paikkansa. Meidänkin projekteissamme ilmenee jatkuvasti muuttuvia tekijöitä, jotka joko saavat sinut ahdistumaan tai auttavat sinua kehittymään. Projektien tekeminen onkin loistava tapa oppia, sillä yksikään projekti ei ole täysin samanlainen. Projektit ovat uuden luomista ja niihin liittyy aina tietynlainen kaaos.

Projektia aloitettaessa on mietittävä, miten projekti liittyy yrityksen toiminnan kokonaisuuteen? Mikä merkitys projektilla on tulevaisuudessa? Tarjoaako se jotain aiemmin saavuttamattomia mahdollisuuksia tai parantaako se yrityksen imagoa? Jos projektin tuottama lisäarvo yritykselle on olematon Joka tapauksessa on tärkeää luoda projektiryhmälle menestyksen ilmapiiri, jossa projektiryhmäläisten keskinäinen luottamus ja tuki toimivat mutkattomasti. Hyvän ilmapiirin luomisen keinot ovat hyvin lähellä hyvän johtamisen keinoja. Tämä johtuu siitä, että hyvälllä johdolla luodaan hyvä ilmapiiri.

Kun projektiryhmää lähdetään kokoamaan, voidaan toimia pääasiassa kahdella tavalla: Voidaan miettiä, minkä tyyppistä osaamista projektiin tarvitaan ja hankkia sopivat henkilöt sopiviin rooleihin (top-down-menetelmä). Toinen vaihtoehto on ottaa selvää ihmisten kiinnostuksista ja lähteä sitä kautta miettimään, mitä taitoja haluamme saada projektiryhmäämme (bottom-up-menetelmä). Eli voidaan joko hakea ihmistä tai taitoa. Molemmissa näissä on puolensa, mutta Tiimiakatemialla ajattelisin, että toimii paremmin se vaihtoehto, joka mahdollistaa enemmän kehittymistä henkilön itse haluamaan suuntaan. Itse näkisin, että tämä vaihtoehto on bottom-up-menetelmä, mutta yksilöiden on tahdottava tehdä jotain, mitä he eivät ennestään osaa. Käytitpä mitä menetelmää tahansa, muista johtajana olla aina läsnä, sillä projektijohtajan henkilökohtainen läsnäolo osoittaa että tehtävällä on merkitystä. Muista siis, ettet väheksy pieniäkään ongelmia.-

juuRe: Sotevääntö7.11.2015 17.21
olisi vielä hyvä,kun sipilän arvo vähintäänkin eversti,jotta näillä tempuilla suomi pelastuu!

alan miesRe: Sotevääntö7.11.2015 17.45
Tarkoitat varmaan reservin eversti.

PRe: Sotevääntö7.11.2015 18.22
Moro,
reservissä ei ole everstejä, paitsi sotaaikana.

eskimoRe: Sotevääntö7.11.2015 19.14
riittää kun mieheltä löytyy munaa tiukkoina aikoina tehdä paskamaisia päätöksiäkin kannatusta miettimmättä. aika munattomia päätöksiä on hallitus tehnyt takavuosina, vaikka paska on jo vellonut nilkoissa asti

alan miesRe: Sotevääntö7.11.2015 19.18
Everstin (lyhenne ev) arvoon voidaan ylentää reservissä tai vakinaisessa palveluksessa oleva everstiluutnantti. Ylennyksen edellytyksenä on kuitenkin aina vakinainen palvelu puolustusvoimissa ja yleisesikuntaupseerin tutkinto.

eskimoRe: Sotevääntö7.11.2015 19.18
juankoskella paskaraja hipoo jo nenää, löytysköhän sitää munaa joltain peliin lähteneeltä viheltää peli poikki

eskimoRe: Sotevääntö7.11.2015 19.23
voitas nimittää tämä munan omaava henkilö vaikka kenraaliksi,arvo olisi kylläkin voimassa vain juankoskella

Kuuppa hoiRe: Sotevääntö7.11.2015 19.35
Alan miehelle, ei Sipilä ole ollut vakinaisessa palveluksessa tai valmistunut yleisesikuntaupseeriksi.

Eero KekäläinenRe: Sotevääntö7.11.2015 20.28
Haloo Helsinki !!!!!!

Olikohan esittämässäni kommentissa kysymys kenenkään sotilasarvoista ??????
Ehkä kysynys oli ainoastaan henkilön johtamistaidoista.

alan miesRe: Sotevääntö7.11.2015 20.48
Minä ymmärsin, että herra juu parodioi ihan toista miestä kuin diplomi-insinööri Sipilää.

yllätysRe: Sotevääntö7.11.2015 22.23
KEKÄLÄINEN iso peukku avaukselle.

alan kolmas miesRe: Sotevääntö7.11.2015 22.56
alan mies saattaa muistaa Pöyryllä, kun minullekin nuorena insinöörinä näytettiin, miten projektisuunnitelma elää. Sitä en enää muista, mikä projektissa piti alunperin rakentaa. Saattoi olla hieno puutarhakiikku.

Lopputuloksen muistan kuitenkin paremmin. Tehtiin puun oksaan köysillä ripustettu kiikkulauta ja kaikki ihmettelivät, mitä tuli tehtyä.

alan mies, Eero ja Moro Pekka ovat innostuneet ylistämään Juha Sipilän selvässä johtajuusvajeessa tehtyä päätöstä mallisuoritukseksi, johon vain insinööri pystyy. Eero ei ihan heti sitäkään näytä uskovan, kun vertasin jämäkkää ja diktaattorin ottein tässä asiassa käyttäytynyttä Juha Sipilää Kvarttaali Karviseen.

Entisessä Enso Gutzeitissa oli hallituksessa taannoin myös hyvä ystäväni, joka silloin poikkeuksellisesti ei ollut insinööri, vaan kaupallisen koulutuksen saanut kauppaneuvos, joka rakensi ensimmäisenä suomalaisen metsäfirman oman kansainvälisen markkina- ja myynti-verkoston.

Hän ei harrastanut nykyisin niin modernia jääkiekkoa, mutta oli sitäkin innokkaampi harrastenyrkkeilijä. Hän välitti nuorelle insinöörille tietoa siitä, miten nyrkkeilykehässä pitää esiintyä, jos aikoo tulla nyrkkeilykehästä jaloillaan pois.

Mediassa on ihasteltu Juha Sipilän insinööritaitoja, prosessikaavioita ja päättäväisyyttä. Kyllä kaikki nuo ominaisuudet ovat tietysti hyviä, mutta täytyy varoa sitä, ettei hienosta puutarhakiikusta tule puun oksaan rakennettua kiikkua.

Päättäväinen Juha Sipilä unohti kokonaan sen, mitä ns. sote-alan asiantuntijat olivat lausuneet soten aluejaosta ja tehtävistä. Projektinjohtamisessa korostetaan ensimmäisenä sitä, että onnistuneessa projektissa täytyy kuunnella asiantuntijoita. Tänään mm. TEHY on jo todennut, että jääräpäinen Juha ei kuunnellut asiantuntijoita.

Päättäväinen Juha on puolestaan antanut jo tänään lausunnon, että vielä ei edes tiedetä, mitkä tulevat olemaan 15 sote-aluetta, joista piti päättää.

Juhan johtamistaidoista ei voi antaa korkeita pisteitä. Kahden kepu Juhan sote-projekti muistuttaa Metsäliiton taannoista Äänekosken Pake-projektia, jossa kepulaiset päättäjät ja heitä myötäilleet konsultit vakavasti väittivät minullekin, että modernissa projektinjohdossa projektinjohtajan ei tarvitse tietää, mitä ollaan suunnittelemassa.

Minusta tuollainen ajattelutapa on kardinaalimunaus. Niinpä siinäkin onnettomassa projektissa kepulaiset päättäjät rakensivat uuden hienopaperitehtaan yhteydessä myös museon.

Nyt insinööri Juha Sipilän sote-projektin yhteydessä näytetään rakentavan koko joukko maakunnallisia museohimmeleitä. Mitähän kepu noilla maakunnalisilla museohimmeleillään mahtaa tehdä, kun museohimmeleissä ei ole lainkaan asukkaita. Kaikki kepulaiset päättäjäthän ovat jo ainakin 20 vuotta kunnostautuneet erityisesti kyläkoulujen tappajina. Ja siten saaneet aikaan myös massiivisen maaltapaon kaupunkeihin.

Minä olen aikoinaan joutunut kiertämään jopa ulkomailla esitelmöimässä, miten projekteja pitää tehdä. Kun on ollut tarpeeksi kokemusta konsulttina ja projektitöissä, niin sitä kaikenlaista kuulee ja oppii. Sekin on selvitetty jo tieteellisesti, että projekteista jopa noin 60% epäonnistuu.

Epäonnistuneissa projekteissa jopa 74% johtuu virheellisestä projekti-ideasta ja suunnitteluvirheistä (prosessikaaviot). ICT-hankkeissa vain noin 10% toteutuu suunitellulla tavalla ja tyypillisesti kustannukset ylittävät alkuperäisen budjetin ainakin 50%.lla.

Juha Sipilähän on nimenomaan korostanut digitaalitekniikan tuomia suunnattomia säästöjä, mutta ei ole tajunnut sitä, että sirpaloitunut sote-kenttä johtaa vain moninkertaisiin maakunnallisiin museohimmelikustannuksiin.

Todelliset säästöt syntyy vain toimintatapoja muuttamalla eli siten, että nykyinen kestämätön sote-monopoli avataan aidosti kilpailulle. Tästä onkin kokoomuksen vaatimuksesta sote-sopimuksessa merkkejä. Myös siitä tuntuu olevan kirjaus, että sote-alueidenkin määrää voidaan tarkastella myöhemmin uudelleen. Tämä on fiksu kirjaus.

Oleellinen asia on se, että projekteissa ensimmäisenä ei pidä lähteä laatimaan hankkeesta mitään prosessikaaviota.

Hyvä ja onnistunut projekti on vaiheittainen ja iteratiivien prosessi, joka lähtee aina liikkeelle ensin ideasta ja sitten tehdään yleensä ns. pre-feasibility selvitys (toteutettavuus tutkimus), jos tässä vaiheessa vielä näyttää siltä, että hanketta kannattaa kehitellä, niin sitten mennään feasibility-vaiheeseen ja tutkitaan hanke vähän tarkemmin (muk. luk myös alustava prosessisuunnittelu). Jos jossain vaiheessa havaitaan, että hanke ei olekaan hyvä, joudutaan palaaman lähtöruutuun.

Jos feasility-selvityksen jälkeen hanke näyttää edelleen hyvältä, niin sitten tehdään perussuunnittelu (soten perussuunnittelu), johon kuuluu jo melko tarkka prosessisuunnittelu. Jos taas perussuunnittelu näyttää vielä hyvältä, niin silloin voidaan tehdä päätös hankkeen toteuttamisesta ja siirtyä vähitellen ns. toteutussuunnitteluun.

alan mies kyllä tietää varsin hyvin, miten sitten vielä edetään, jotta hankkeesta tulee valmista.

Suomessahan ei tähän mennessä mm. mikään julkisen hallinnon ICT-hanke ole koskaan tullut vielä valmiiksi, eikä ilmeisesti tule, mutta viisaat konsultit ovat kyllä rikastuneet miljardeilla euroilla.

Sote-selvitys on ollut korkeintaan pre-feasibility vaiheessa nyt vasta 15 vuotta. On selvää, että ollaan siis oltu koko ajan idea- tai korkeintaan pre-feasibility-tasolla. Siinä suunnitteluvaiheessa ei pidä lähteä rakentamaan asiasta prosessikaavioita, joita Juha Sipilä ja hänen projektipäällikkönsä ent. kunnanjohtaja Juha Rehula innostuivat laatimaan.

Nyt viime yönä saatiin sitten hankeesta päätös, joka oli tietysti kompromissi ja selvästi epäonnistunut oksaan rakennettu kiikkulauta, johon päädyttiin, jotta Juha Sipilän todelliset johtamiskyvyt eivät olisi tulleet tarkempaan analyysiin.

On sinänsä hyvä, että sote-vatkaus saatiin edes johonkin ratkaisuun, mutta missään tapauksessa tulos ei ole optimaalinen. Asiantuntemus uhrattiin poliittisten tavoitteiden vuoksi kepun alttarilla.

Suomen politikot ovat tannoin tehneet jo kaksi emämunausta, jotka ovat itse asiassa ajaneet Suomen siihen suohon, missä me nyt olemme.

Ensimmäinen emämunaus oli se, kun Neuvostoliiton hajottua Suomi ei hakeutunut Naton jäseneksi kun ovi oli auki. Vastauksia tähän päätökseteon kyvyttömyyteen voidaan kysyä punamulta-akselilta.

Toinen emämunaus tapahtui silloin, kun Suomi liittyi euroon väärällä vaihtokurssilla (vahvan markan kurssi). Jopa Sixten Korkman on nyt tunnustanut, että euro kytkentä oli iso virhe ja demujen vahvan markan illuusio muistutti hölmöläisten valon kantoa riiheen.

Liian aikaisten prosessikaavioiden laatimisesta muistan hyvin mm. Ouluun kaavaillun ns. Pohjan Paperi-projektin, jossa innostunut toimitusjohtaja jopa henkilökohtaisesti ylpeänä esitteli minullekin itse CAD:lla hankkeesta laatimiaan prosessikaaviota, vaikka isot pojat piirteli vasta ns. lohkokaavioita.

Ihmettelin toimitusjohtajan prosessikaavio-intoa, mutta tietysti avustin hankeessa, kun sparraajia tarvittiin kipeästi. alan mies tietää, että tämä hanke haudattiin hiljaisesti, kun Kajaani ja Rauma-Repola yhdistettiin sitten rahoittajien toimesta.

Sipilä ei siis nyt selvittänyt sotessaan rahoittajien mielipiteitä, vaan laati poliittisia prosessikaavioita, jossa yhdisti väkisin luonnolliset sote-alueet ja luonnottomat maakuntamallit. Nyt minusta puun oksaan rakennettu kiikkulauta näyttää syntyneen yön pimeinä tunteina kompromissina, kun Sipilän epärealistinen aikataulu ajoi päälle.

alan mies tietää erinomaisen hyvin, että esim. metsäteollisuudessa virheellinen paperi- ja kartonkikone- tai sellutehdaskonsepti voivat helposti johtaa investoivan firman konkurssiin varsinkin siinä tapauksessa, että kysymyksessä on pieni yritys.

Nyt täytyy seurata huolella, millainen projektikiima soten ympärille rakennetaan, kun projektijohdossa näyttää olevan vielä paha johtajuusvaje ja ainakin projektitiimissä asiantuntijoiden roolia korostanut Alex haluttiin muiden ässien toimesta mollata tökerösti jopa julkisesti.

Sipilä ei ainakaan minulta saa johtajana tyylipisteitä. On vastenmieleistä, että puolankalainen kepuinsinööri maan edun nimissä ajaa härskisti vain yhden puolueen aluepoliittisia intressejä.

alan miesRe: Sotevääntö8.11.2015 1.04
Minun mielestäni Juha Sipilä on aika nopeasti oppinut toteuttamaan kepu-apparaatin omat tavoitteet.

Ensimmäinen vaikutelma Sipilästä oli erittäinkin kokoomusmielinen, mutta nyt hän toteutti sen, mitä apparaatti halusi. Ja siinä hän oli ihailtavan tehokas. Oletan, että itse hän oli ehkä lähempänä kokoomusta, mutta kun joutui toisten tavoitteita ajamaan, niin se näytti kovin surkealta toiminnalta.

Sehän on sitten aivan eri juttu, mitä mieltä kukin on kepu-apparaatin tavoitteista. Esimerkiksi minä urbaanina ihmisenä olen sitä mieltä, että lopputulos oli surkea. Se oli melkein sitä, mitä kepu halusi pitääkseen kannatuksensa ja valtansa korkeana. Kokoomus ja Stubbi hävisivät kamppailun selvästi ja ryvettyivät. Vihreiden Niinistö totesi ehkä vielä osuvammin, että saavutetussa ratkaisussa yhdistettiin kepun ja kokoomuksen tavoitteiden huonoimmat puolet.

Minusta on todella hyvä, että julkishallintoon ja politiikkaan iskostuvat projektijohtamisen lisäksi käsitteet prosessi ja iterointi. Mitä sitten tulee projektien toteuttamiseen, niin minusta itsestään selvien asioiden lisäksi tärkeitä ovat riskien kartoitus ja jälkiarviointi.

Julkishallinnossa on erityisesti konsulttien käyttö lisääntynyt. Olisi hyvä jos projektien ja erityisesti näiden konsulttien aikaansaannoksia arvioitaisiin avoimesti sekä projektin aikana että erityisesti sen jälkeen.

Tampellasta eroamisensa jälkeen Pekka Salo yritti aikoinaan juurruttaa teollisuuden tapoja julkishallintoon, mutta epäonnistui surkeasti. Kyllä akm tietää tapauksen erittäinkin hyvin.

Keijo Variksen aika hyvä tutkailu nimenomaan julkishallinnon projekteista on seuraavassa:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CDAQFjADahUKEwjSiPi0qf_IAhXH2ywKHQC5CI8&url=https%3A%2F%2Ftampub.uta.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F96736%2Fgradu1424352178.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AFQjCNEaJMd6_AtN9IOE0l8h33YaFZubaw&sig2=ZuJ-3aDRx63Uax1S6XNQlw

kapitalistiRe: Sotevääntö8.11.2015 9.31
Kuntien 5 vuoden suoja-aika tuntuu olevan pyhä asia, josta ei voida puhua. Se tuntuu normaalista palkansaajasta erittäin kummalliselta.
Se siitä nykyhallituksen rohkeudesta ja ongelmien käsittelystä rehellisesti. Kuntia koskevat uudistukset olisivat paljon helpompia, jos poistetaan kehitystä estävä betoni ay-liikkeen bunkkereista.
Miten esim. PAM:in jäsenet voivat hyväksyä kuntatyöntekijöiden kohtuuttomat edut?
Ei todellisten säästöjen löytäminen ole niin vaikeata, kun lopetetaan eläkeläisten riistäminen.

Valitettavaa politikointiaRe: Sotevääntö8.11.2015 11.08
Viisi sote-aluetta olisi riittänyt ihan hyvin näinkin pienelle kansalle. Kuntiakin on aivan liikaa, eli n. 40-50 kuntaa riittäisi vallan hyvin niiden tehtävien järjestämiseen, mikä kunnille sote-uudistuksen jälkeen jää hoidettavaksi.

PVRe: Sotevääntö8.11.2015 11.52
Moro,
kannattaa tutkia ennen kuin alkaa hutkia.
"potilaan valinnanvapaudesta.

? Kun katsoo sote-sopimuksen yksityiskohtia, alkaa mieli kirkastua. Sopimuksessa sanotaan selvästi, että uudistuksen jälkeen raha seuraa potilasta - ihmisten valinnanvapaus toteutuu! Käyttäjä valitsee itse palveluissa joko julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan - siis itse, Jaskari hehkuttaa Puheenvuoron blogissaan"
Jaskarin blogin sisältö kuittaa kaiken. Suomessa on tehty jättimäinen uudistus, joka takaa tulevaisuudessa monipuolisen palvelurakenteen.

alan miesRe: Sotevääntö8.11.2015 13.15
Kyllähän nämä viime vaiheen neuvottelut olivat rökäletappio kokoomukselle. Siinä oli periaatteessa enää vain kysymys soten itsehallintoalueiden lukumäärästä.

Kepun tavoite oli alun perin 19 ja kokoomuksen viisi. Kun päätös oli 18, niin kuka voitti. Tämä oli erittäin tärkeä onnistuminen kepulle ajatellen tulevaa valtaa ja vaalimenestystä.

Kokoomuksen on pakko vedota onnistumisessaan "raha seuraa potilasta" ?periaatteeseen suurena saavutuksena. Mutta sehän oli jo päätetty aikojen alussa eli heti kun päästiin sossuista eroon.

Minäkin aikoinaan hehkutin kokemaani Singaporen mallia, josta nykyinen ratkaisu on vielä kovin kaukana. Ja tässähän tuli pari himmeli-kerrosta lisää, mikä nostaa kustannuksia.

MLRe: Sotevääntö8.11.2015 13.53
Alan miehen mukaisesti hallitus olisi hajonnut ja saatu demarit hallitukseen kaatamaan koko sote-pakkauksen, kaikki yksityistämiset ja samalla kaikki talouden korjaukset.
Onneksi hallituksessa on vain yksi insinööri. Ja hänkin enemmän talousjohtaja.

Eero KekäläinenRe: Sotevääntö8.11.2015 17.42
Useammatkin nimimerkit edellä ovat ilmaisseet oman mielipiteensä Sipilän johtamistaidoista, taikka johtamistaidon puutteesta.
Tätä soteväätöä on väännetty jo monen hallituskauden ajan, monenkin pääministerin johdolla. Vuosien myötä ei ole saatu mitään aikaiseksi, on vain nevoteltu ja neuvoteltu.
Vuosikausien neuvottelujen tulos on täysi nolla.
Nyt kun ruoriin astui nuorekas yritysjohtaja hämmästellään ja kummastellaan et sopu löytyi, diktaattorimaisen johtajan toimesta.
Oppositiosta huudellaan perään, et diktaattori.
Eipä sitä silloin aiemmin vallassaolevalta punaiselta puolelta tullut yhtäkään selvää esitystä, kuinka tästä mennään eespäin. Punaisella puolella ei ollut todellista johtajaa, ollaan vaan ja mennään vaan virran mukana. Ollaan olevinamme työväen aatteen kannattajia.
Sitä sopua on jo vuosikymmenen ollut etsimässä pääministerit, joilla ei ole ollut minkäänlaista tahtoa taikka ymmärrystä saattaa tämä ongelma ratkaisuun ja sitäkautta maaliin. Neuvotellaan, neuvotellaan.
Kysymys ratkaisuun ja finaaliin ei kulminoidu insinöörintaitoihin, kysymys on johtamistaidosta ja halusta saada monivuotinen vääntö maaliin.

alan miesRe: Sotevääntö8.11.2015 23.08
Suomen kehittyminen ja kansainvälinen kilpailukyky sekä urbanisoitumisen eivät sovi yhteen sote-ratkaisun kanssa. Sitkeydellään Sipilä teki hallaa ja vahinkoa tulevaisuuden Suomelle.

Todellinen kilpailu soten sisällä olisi mahdollista, jos kaikki asiat terveydenhuollossa yksityistettäisiin eikä vain osia. Singaporen malli on ylivoimainen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1446991379079.html

alan kolmas miesRe: Sotevääntö9.11.2015 0.33
En minä pidä sote ratkaisua kokoomuksen rökäletappiona. Kunnalliseen monopoli-soteen avautuu nyt vihdoin tie avoimelle kilpailulle. Se tarkoittaa sitä, että kunnallisen terveydenhuollon kustannusrakenne tulee läpinäkyväksi ja monopoli-hinnoittelusta sulaa ainakin 30%:a pois tulevan viiden vuoden aikana.

Pitkät jonot tulevat häviämään "arvauskeskusten auloista", eikä oikeita hoitotoimenpiteitä tarvitse jokaisessa asiassa odottaa kauempaa kuin laissa säädetty 30 päivää. Yksityisellä puolella hoito voi järjestyä vaikka samana päivänä.

Kilpailuttaminen on hiertänyt jo edellisellä hallituskaudella sotessa, koska demut ja vasurit eivät ole voineet sitä jostain syystä hyväksyä.

Tästä yksinkertaista syystä sote-ratkaisuja ei ole voinut myöskään syntyä. Demut ja vasurithan ovat aina olleet Suomessa ns. ei-puolue. Siksi äänestäjät on niistä myös kaikonneet ja harmaantunut Erkki Tuomiojakin kävelee kohta keppi kädessä.

Vaikeata avoin kilpailu on myös ollut Juha Rehulan tapaiselle punamultamiehelle ja tietysti laajasti koko kepu kentässä, kun nyt Suomea laitetaan karaokelaulaja ja huussikonsultti Paula Lehtomäen johdolla kuntoon.

Nyt E.J. Penttiläkin on saanut tarpeekseen ei-puolueista ja on lähtenyt perustamaan virtuaalista jaa-puoluetta. Tällainen virtuaalinen jaa-puolue on aluksi pieni ja ketterä, kun ei tarvita edes isoa puoluetoimistoakaan.

Sipilä rationaalisena insinöörinä taisi pelata kaksilla korteilla. Piti kepun kentän tyytyväisenä ja samalla avasi soten kilpailulle.

Sipilähän sanoi monta kertaa, että alueiden määrä ei ole tärkeä. Siinä suhteessa Sipilä saattoi puhua koko ajan jopa totta.

Tiettävästi sote-sopimukseen tuli myös kirjaus, että kolmivuotistarkastelussa sote-alueiden määrää tarkastellaan uudelleen. Eilenkin Sipilä ilmoitti, että vielä ei edes tiedetä sitä, mitkä ovat tarkalleen ottaen ne 15 sote-aluetta.

Sipilän neuvotteluissa yllättäen naulaama 18 aluehallintovirastoa on kuitenkin hyvin outo tavoite.

Vanha 12 läänijako olisi ollut täysin riittävä, jonne olisi sitten voitu laittaa maakuntajohtajiksi/maaherroiksi vaikka toisen polven maaherroja seuravaan tyyliin:

 Keski-Suomen lääni Kauko Sipponen, poika tai pojan poika (kepu)

 Kuopion lääni Olavi Martikainen (kolme lasta, poika) (kepu)

 Kymen lääni Erkki "Pirre" Huurtamo (ei lapsia) tai Matti Jaatinen (4 lasta, poika) (kok)

 Lapin lääni Hannele Pokka (yksi tytär) tai Martti Miettunen (4 lasta, poika) (molemmat kepu)

 Mikkelin lääni Urho Kiukkaan (ei tietoa perillisistä, ilmisesti poika (kepu) tai Uki Voutilainen (yksi lapsi, poika) (demu)

 Oulun lääni Ahti Pekkala (7 lasta, poika) tai Kalle Määtän (3 lasta, poika) (molemmat kepu)

 Turun- ja Porin lääni Pirkko Työläjärven (ei lapsia) (demu)

 Uudenmaan lääni Eva-Riitta Siitosen ja Fredin tytär Hanna-Riikka (yksi lapsi) (kok)

 Vaasan lääni Tom Westergårdin (ei tietoa perillisistä) (demu)

On huomattava, että kaikki maaherrat olivat Presidentti Kekkosen ja Koiviston nimittämiä. Siis kansan valitsemia seremoniamestareita.

Kuten havaitaan persuilla ei ole vielä ollut maaherroja perinteisen ja luonnollisen 12 läänin läänijaon aikaan.

Ilmeisesti juuri tästä syystä Timo Soini onkin lähtenyt tukemaan Sipilän 18 aluehallintoviraston maakuntamallia.

Varmasti verhojen takana onkin käyty kovaa vääntöä siitä, miten kuuteen maakuntaan asetetaan maakuntajohtajat/maaherrat, jotka Presidentti nimittää.

Uusia maakuntajohtajia tarvitaan siis kaikiaan 6 kappaletta entisiin luonnollisiin lääneihin verrattuna ja jokaiselle tarvitaan tietysti komeat virastotalot ja sankka virkamies- ja lakeijakunta.

Entisillä demu-maaherroilla näyttää olleen melko aneeminen jälkikasvu, joten kyllä persuille selvästi näyttää aukeavan maakuntajohtajan paikkoja moneen maakuntaan, jos kannatus ei olellisesti enää romahda ja hallitus pysyy koossa.

Ellei sitten selkäänpuukottajien yössä pikkutunneilla sovittu siitäkin, että viljavasta Ahti Pekkalan suvusta valitaan jopa useampia toisen polven maakuntajohtajia.

Kokoomusta ei maakuntajohtajien pestit ole koskaan suuremmalti kiinnostaneet syrjäisissä maakunnissa, koska eihän tulevaisuuden Suomessa museoituvissa maakunnissa ole mitään järjellistä työtäkään enää jäljellä maakuntajohtajille.

Esim. Kainuussa maakuntajohtajan tärkein tuleva tehtävä tulee olemaan Talvivaaran bioluotuskasojen sargofagiointi samaan tyyliin, kun jouduttiin tekemään taannoin Tsernobilin räjähtäneelle ydinvoimalalle.

On aivan selvää, että aluehallintovirastoihin, joita nykyään on meillä ollut 1.1.2010 lähtien seitsemän, nyt kytketään tietysti myös erittäin tärkeät maakuntapohjaiset ELY-keskukset, joita meillä on myös ollut 1.1.2010 lähtien 15 kappaletta.

AVI- ja ELY-keskuksethan ovat Matti Vanhasen II sinivihreän hallituksen mestariluomus, jolloin mm. kepun Liisa Hyssälä siirsi Lääkelaitoksenkin Kuopioon sillä seurauksella, että koko asiantuntijaporukka sanoutui irti ja sen seurauksena koko Suomen kansa rokotettiin narkolepsia-rokotteilla.

Muita merkittäviä vuoden 2010 AVI- ja ELY-keskus päätöksiä ympäristölupineen ovat tietysti olleet kepun Suomi Kuntoon karaokelaulajan ja mummojen huussikonsultin suojeluksessa ollut Talvivaaran erittäin lupaava Kainuun maakunnan nikkeli ja bioliuotuskasa ja vähintään yhtä lupaavat Juankosken kunnallinen pahvitehdashanke sekä Rovaniemen konkkaan mennyt Safarikelkka-viritys ja tietysti surullisesti päättynyt Kemijärven liimapalkkitehdas.

Rempseeää Hyssälän Liisaahan ei pidätellyt Lääkelaitoksen siirrossakaan mikään, vaikka kaikki asiantuntijat sanoivat, että koeta hyvä ihminen hillitä tuota kepun mieletöntä aluepolitiikkaa, kun nykyään jopa kaikki veroilmoitus-hommatkin hoidetaan jo netissä ja Trafin konttoori taitaa olla Espanjassa.

Aveissa meillä on myös runsaasti erilaisia virkamiesten kaavakkeiden täyttötehtäviä liittyen seuraaviin vastuualueisiin: peruspalvelut, oikeusturva ja luvat; työsuojelu; ympäristöluvat; pelastustoimi ja varautuminen sekä opetus- ja kulttuuritoimi. Aluehallintovirastoja on seitsemän, joista yhdeksi rinnastetaan myös Ahvenanmaan valtionvirasto.

Kuten havaitaan ilman AVI-keskuksia meillä Suomessa ei voi harjoittaa mitään laillista toimintaa, joten kattava AVI-verkosto on aivan välttämätön ja elintärkeä Suomen kannalta.

Tietysti kaikki AVI-kaavakkeet ja luvat voidaan hoitaa nykyään netissä yhtä tehokkaasti kuin veroilmoitukset, joten AVI-toimistot ovat turhia hallintohimmelitä, joita Juha kuitenkin ilmoitti karsivansa.

Olikohan Juha jo ylirasittunut ja uupumuksen vallassa, kun meni näin pahasti puhumaan ristiin? Ainakin puukkojen yössä Juhan tukka jo harotti aika pahasti telkkarissa.

Kun kepulaiset saivat perustettua nämä AVI:t 2010, niin jonkin verran aiheutti närää jo silloin muun muassa se, että aluehallintovirastojen nimet ovat epäjohdonmukaisia ja vievät harhaan.

Julkisuudessa ihmeteltiin myös sitä, ettei uudistusta tehtäessä ollut haettu asiantuntija-apua esimerkiksi nimistönhuoltajilta ja -tutkijoilta eikä heidän apuaan otettu huomioon, kun sitä tarjottiin.

Iso virhe AVI-verkostossa on myös se, että autojen rekisterinumeroista ei enää selviä, missä läänissä auto on rekisteröity.

Poliisin työkin helpottuisi huomattavasti, kun olisi palattu vanhaan läänijakoon. Nyt kun meille on jo tullut sankat joukot pakolaisiakin ympäri maata, niin liikenteen valvonnassakin rekisterikilpien läänimerkinnän avulla päästäisiin nopeasti kiinni mm. mahdollisiin ISIS-taistelijoihin, joista Supokin on jo meitä varoittanut.

Matti Vanhasen II haalitustahan saateltiin matkalleen seuraavin ylväin tavoittein:

"Luovuus, osaaminen sekä korkea sivistystaso ovat edellytys Suomen ja suomalaisten menestymiselle. Koulun pitää vahvistaa jokaisen mahdollisuutta oppimiseen.

Työllisyyden kasvu ja julkisen talouden vastuullinen hoitaminen luovat perustan kansalaistemme hyvinvoinnin parantamiselle. Työnteon, yrittämisen ja toimeliaisuuden on aina oltava taloudellisesti kannattavaa.

Työelämää on uudistettava kolmikantaisesti. Työmarkkinoiden vakaus vahvistaa yhteisymmärryksen Suomea.

Työyhteisöjen kehittämiseksi tarvitaan toimivaa yhteistyötä työnantajien ja työntekijöiden kanssa. Hallitus haluaa myös edistää työn ja muun elämän yhteensovittamista kansalaisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Tasa-arvon toteuttaminen yleensä sekä erityisesti työmarkkinoilla vaativat päättäväisiä toimia. Suvaitsevaisuus ja mahdollisuuksien tasa-arvo ovat oikeudenmukaisen yhteiskunnan perusta."

Kun Juha Sipilä nyt valoi sementtiin kepun vahvan maakuntamallin, niin on hyvä tarkastella, mitä tehtäviä nämä tuiki tärkeät ELY-keskukset meillä oikein tekevät:

"ELY-keskuksen tehtävät:

 Yritysten rahoitus- ja kehittämispalvelut, työllisyysperusteiset tuet ja työvoimakoulutus, maatila- ja kalatalousasiat, maahanmuuttoasiat ja EU:n rakennerahastohankkeet

 Keksintöjen valtakunnalliset kehittämis- ja edistämispalvelut

 Ammatillinen koulutus, osaaminen ja luova talous

 Maanteiden kunnossapito, tiehankkeet, liikenteen lupa-asiat, liikenneturvallisuus, joukkoliikenne ja saaristoliikenne

 Ympäristönsuojelu, alueiden käytön ja rakentamisen ohjaus, luonnonsuojelu, ympäristön tilan seuranta, vesivarojen käyttö ja hoito

 Siviilipalveluksen toimeenpano työ- ja elinkeinoministeriön ohjeiden ja siviilipalveluslain mukaisesti"

Kuten havaitaan, ilman tehokasta ELY-verkostoa maa- ja kalatalous näyttävät meillä romahtavan, eikä yhtään ainutta keksintöäkään tässä maassa saada aikaiseksi ilman valtion virkamiesten apua ja oikeiden kaavakkeiden täyttämistä.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: