Keskustelu

kiinnostunutrömssyn faktat?25.3.2016 21.07
Hei. Kiinnostaisi tietää kyseisen tehtaan oikeat faktat, esim onko rataleveyttä mahdollista kasvattaa tai mikä on maksimi ajonopeus ja mikä on ollut oikeasti maksimi tuotantomäärä vuodessa.

NasseRe: römssyn faktat?25.3.2016 21.29
Mitä tarkoitat: tehdas on seissyt kolmisen vuotta, paitsi pari koeajoa. Katso liikevaihto esim. talousuutisten yrityshausta.

alan miesRe: römssyn faktat?25.3.2016 22.58
Kysymyksestä päätellen et tee mitään moisilla tiedoilla.

alan kolmas miesRe: römssyn faktat?26.3.2016 0.51
Kyllä kiinnostuneelle täytyy kertoa faktat Römssystä.

Nopeus nyt 0 m/min
Tuotantokapasiteetti nyt 0 t/a

Rataleveyttä voi nostaa, kun puretaan kone pois ja rakennetaan vaikka metrin leveämpi tilalle.

Toivottavasti pääset näillä mitoituksen perustiedoilla eteenpäin.

Jos sinun projektisi alkaa näyttää lupaavalta näiden perustietojen perusteella, niin voin tarkistaa myöhemmässä vaiheessa, millainen oli Römssyn todellinen mitoitustutanto ennen sitä, kun Risteferi aloitti yli 3 vuotta kestäneen huoltoseisokin, kun kartonkirataa ei löytynyt mistään ja Esteri Kangasveijarikin vielä vahvisti MOT-ohjelmassa, että huoltotöitä on pakko tehdä kovaa vauhtia, kun markkinat tuntuu vetävän erittäin hyvin.

valekonsulttiRe: römssyn faktat?26.3.2016 10.49
Lisäksi yhtiön nimi ja maine on painettu niin lokaan, että Juankoskella ei voi harkitakaan mitään tuotantoa. Biolämmön ja tehtaan koneiden ja laitteiden myynti mahdollisimman kauas Juankoskelta on ainoa mahdollisuus.
Entinen tehtaan rahoitus-, valmistus- ja suunnittelupäällikkö Kangasperko saattaisi vielä keksiä jotain, jos kuntalaiskolehdilla saataisiin 20 milj. euroa kasaan. Palkattaisiin vaikka maltalainen konsultti selvittämään asiaa.

kiinnostunutRe: römssyn faktat?26.3.2016 21.04
Kiitos oikein asiallisista vastauksista. Olisi ollut vaan mielenkiintoista selvittää miksi pankaboard pärjää kahdella koneella joidenka yhteiskapasiteetti on vaan hiukan suurempi?! Tässä sätkäkoneessa leveyden lisääminen ei onnistu mutta nopeuden nosto saattaisi olla mahdollista.

alan miesRe: römssyn faktat?26.3.2016 21.51
Römssyn faktat löytyy PBF:n nettisivuilta. Yleensä kaikkien paperitehtaiden faktat löytyvät niiden omilta sivuilta.

alan kolmas miesRe: römssyn faktat?27.3.2016 1.02
Kiinnostuneelle voin kertoa, että nopeuden nosto ei ole mahdollista.

Römmsyn max nopeus on ollut vähän alle 300 m/min ja rataleveys 2 470 mm. Pohjakartonkia on voinut valmistaa max. n. 75 000 t/a, jos on osattu tehdä.

Kyllä hitaalla ja kapeallakin kartonkikoneella voi rahaa tehdä, jos tuoteen hinta on riittävän korkea.

Samoriz ja Risteferi eivät ole tunteneet kartonkimarkkinoita, vaan ovat höpöttäneet Tectoista ja EntreCoteista.

Siinä se yksi keskeinen syy on Tratta PBF:n katastroofiin.

Alun perinkään ei ole kuitenkaan ollut tarkoitusta valmistaa kartonkia, vaan pyrkiä rahastamaan Finnveran ja Handelsbankenin lainat hämärillä ja salatuilla takaussopimuksilla Esteri Kangasveijarin avustuksella.

Kiinnostunut voisi nyt käydä kysymässä Esteri Kangasveijarilta, mitä on kirjoitettu 12.8.2011 allekirjoitettuun lopulliseen ns. Business Mortgage Agreement-sopimukseen, joka on yhä enemmän alkanut polttaa Esteri Kangasveijarin käsiä.

Näyttää siltä, että salattu lopullinen Business Mortgage-sopimus (kaupungin takaus) on ollut niin salainen, ettei edes valtuusto ole moista koskaan nähnyt lopullisessa muodossaan.

Esteri on jo kahteen kertaan halunnut korvata Business Mortgage Agreement-sopimuksen kaupungin kannalta erittäin kyseenalaisella 1.2 milj. euron takausakordilla, mutta onneksi hallitus on nyt ollut hereillä, koska henkilökohtainen miljoona vastuu voi tulla hallituksen jäsenille ylivoimaiseksi, kun Juankosken kiinteistöilläkään ei ole enää mitään arvoa.

pääsiäistrulliRe: römssyn faktat?27.3.2016 2.38
Yleinen etu vaatii, että nim. merkki kiinnostunut käy hakemassa Esteri Kangasveijarin sihteeriltä 12.8.2011 Samorizin kanssa allekirjoitetun lopullisen Business Mortgage Agreement-takaussopimuksen tarkempaan syyniin.

Samalla voidaan tarkistaa, kuka antoi Esterille luvan maksaa kaupungin kassasta 2.4.2013 178 572 euroa Tratta PBF:n lainoja suoraan kaupungin kassasta.

Toisen kerran Esteri oli luvattomilla asioillaan kaupungin kassassa taas 12.7.2013, kun maksoi nähtävästi Risteferin pyynnöstä Tratta PBF:n lainoja 178 572 euroa.

Tarkemmassa syynissä näitä Esterin Tratta PBF:n puolesta kaupungin kassasta maksatuksia löytyy varmuudella lisää. Kaupungin tilit onkin syytä laittaa erityistilintarkastukseen.

Mitä sanoo Pajunvitsamies asiasta?

Onko valvonta unohtunut, kun on juotu yhteiset kahvit Esterin työhuoneessa? Saako Pajunvitsamies bonukset Kangasveijarin kunnan tilien kuppausmaksuista?

Viimeinen nakki oli se, kun Esteri määräsi Kaija Kähkösen maksamaan peräti 3 753 606.12 euroa suoraan kaupungin kassasta Tratta PBF:n lainoja.

Onko Esteri kertonut kotiväelleen, mitä on tullut tehdyksi?

Hyvähän se on Risteferinkin ajella bemarilla, kun Säyneisen koulukin jouduttiin uhraamaan Tratta PBF:n laittomien laskujen vuoksi

Samalla voidaan laittaa Esteri lepuuttamaan hermojaan muutamaksi kuukaudeksi, jotta salaisten arkistojen tutkijat saavat työrauhan.

Tämmöistä menoa ei ainakaan Salme Harjunen hyvällä katso.

Missä viipyy Salmen pääsiäisruusut Esteri Kangasveijari???

kiinnostunutRe: römssyn faktat?27.3.2016 23.47
On kyllä mielenkiintoista luettavaa mutta asiaan. Onko alan kolmannella miehellä tietoa että mihin perustuu listalleotto esitteessä oleva väite että tuotanto on mahdollista nostaa 80000t/v? ja rajoittaako telat vai hiomon kapasiteetti noin yleisesti koneen nopeudennostoa!?

Erkki NRe: römssyn faktat?28.3.2016 12.23
Kiinnostuneelle tiedoksi, että koneen leveyttä tai nopeutta ei tarvitse nostaa nykyisestä, jos haluaa päästä80.000t/a vuosituotantoon. Hiomo ei rajoita muillakaan Suomalaisilla tehtailla tuotantoa, esim Tako, Äänekoski, Simpele jonne joko kokonaan tai osittain tuodaan CTMP massaa muualta. Ainostaan ohuet neliömassat , alle 200g/m2 rajoittavat nopeuden kautta tuotantoa. Paksummilla lajeilla saavutetaan 240 - 260 t/d pohjakartonkia päällystyskoneelle. Koutterin kapasiteetti on paljon suurempi kuin kartonkikoneen. Kyllä sillä tehtaalla muualla helposti tehtäisiin sen 80.000t

alan miesRe: römssyn faktat?28.3.2016 12.29
Kumma kun kiinnostunut ei osaa lukea kysymiään tietoja tästä linkistä:

http://www.premiumboard.fi/en/company/production.html

takauksen vastustajaRe: römssyn faktat?28.3.2016 13.29
Siinä on sellainen lähes 1 milj. euron remontti, jotta voidaan taas ajella reilua vauhtia edes kokeeksi. Entä hiomon kunto? Entä Biolämmön höyryntuotanto?
Arvatkaa, onko "puuhamiehillä" halua tehdä kallista remonttia, kun tuotannon pyörittäminen vaatii vielä yli 10 milj. euroa rahoitusrahaa?
Ei Suomessa eikä suomalaisilla paperimiehillä.

alan kolmas miesRe: römssyn faktat?28.3.2016 16.01
Jos Römssy olisi ollut oikeissa käsissä, niin tehtaalla olisi ajettu päällystettyä kartonkia suunnilleen vuositasolla 279 t/d työaikamuodossa TAM 37. Se tekee vuodessa noin 100 000 t, jos ajetaan 359 päivää. Ilman merkittävää määrää ostopohjaa tuo tuotantotaso ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista.

Tehtaassa on useita pullonkauloja. Mm. PGW:n max. kapasiteetti oli vain 130 t/d, koska ajettiin vain työaikamuodossa TAM 27. Ympäristöluvissa meluhaittojen vuoksi kolmivuoroajo ei ollut sallittua.
Myös itse kartonkikone on pullonkaula. Jos menisi ostomassoksi kokonaan, niin sitten tulee eteen varmasti pulpperikapasiteetti. Tiettävästi tehtaalla vain kaksi pulpperia.

Römssyn kokonaishyötysuhde oli normaaliajossa vain 77.5% ja Tratta PBF:n porukan kynsissä makkelin osuus tuotannosta lienee ollut suuruusluokkaa 30%.

Koska tehtaan jälkikäsittelyssäkin oli iso pullonkaula, niin tavaraa toimitettiin arkitettavaksi ulkoisiin arkittamoihin, mutta laatuongelmien vuoksi tavaraa ei voitu myydä eteenpäin. Tiettävästi tavara jäikin sitten mm. Joutkonin varastoon ja myöhemmin taas Joutkonkin meni konkurssiin.

Tratta PBF:n kaikissa toiminnoissa on ollut suo siellä ja vetelä täällä.

Erkki N on oikeassa, että kyllä Römssy muiden käsissä helposti yltää noin 80 000 t/a.

eskimoRe: römssyn faktat?28.3.2016 21.16
muut oisivat voineet löytää jopa sen kolmannen pulpperinkin ja tuskin kukaan kehtais käynnistää kartonkikonetta kaksseiskassa tai kolmevitosessa vuorossa



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: