Keskustelu

Juankosken keskustan virallinen ääniOsuuspankki rulettaa2.2.2017 19.48
Kaavin konttorin lopetus ja kello-lämpömittarin poisto Juankosken konttorin katolta ovat nostaneet pankin tuloksen kaikkien aikojen ennätykseen.

Voittoa tuli hyvän matkaa toista miljardia, joten tuskinpa kukaan on enää pahoillaan noista kirpaisevista toimista.

Jos nyt jollakin on haaveena esim. uuden omakotitalon rakentaminen, voi pankista saada rahaa investointiin.

Navetan uusimistakaan ei tarvitse lykätä. Ja korot ovat alhaalla vielä kuukausia.

PVRe: Osuuspankki rulettaa2.2.2017 20.12
Moro, eikä tarvitse käydä pankin konttorissa, vaan saa luvan käydä lähimmässä konttorissa Nilsiän kaupunginosassa. On hyvä, että Juankosken keskustassa on tilaa parkkipaikoille. Varsinkin, kun palvelut loppuvat Osuuskaupan loputtua piakkoin.

Patiksen miehetRe: Osuuspankki rulettaa2.2.2017 21.19
Entäs mitä mieltä papukaija mahtaa olla OP:n toiminnoista?

alan kolmas miesRe: Osuuspankki rulettaa4.2.2017 14.41
Papukaija on jo pitempään kuunnellut tarkalla korvalla OP-johtaja Reijo Karhisen käyttämiä puheenvuoroja.

Olen pannut merkille, että Karhinen on Juvalta kotoisin, omistaa runsaasti metsiä ja tykkää puuhastella vapaa-aikoinaan metsätöissä. Minulla on siis ollut samoja mieltymyksiä.

Minullakin on hieman sukujuuria Juvalla, joten tästäkin syystä olen ollut kiinnostunut Karhisen toiminnasta. Tietojeni mukaan, minulla ei kuitenkaan ole mitään sukuyhteyttä Karhiseen.

Minulla on myös kokemuksia monista pankeista. Niiden perusteella olen havainnut, että OP-pankki on ollut mielestäni ehkä kaikkein paras pankki yksityisen ihmisen kannalta. Ero esim. Nordeaan verrattuna on merkittävä.

Tosin OP:n lisäksi on onneksi vielä olemassa joitakin ahneita suurliikepankkeja nöyrempiä ja pienempiä pankkejakin, kuten säästöpankit, joista minä myös pidän.

Myös uusi S-Pankki on minulle tuttu ja hyvä puoli sinä on se, että konttori on auki iltaan asti, eikä tarvitse tilata palveluaikaa, kuten liikepankeissa nykyään on jo yleisesti tapana.

Minulla on OP-pankin konttori melkein nurkalla. Kerran erehdyin menemään konttorin ovesta sisään ja olisin maksanut jonkun maksun.

Ovella minulle kuitenkin todettiin, että tässä pankissa pitää olla varattu aika, eikä täällä muuten hoideta mitään maksuja. Minä jäin ihmetelemään, että mikä helvetin pankki se sellainen pankki on, jolle ei raha enää kelpaa, vaikka samassa pankissa on tilit.

Karhinen on ilmoittanut, että lähivuosina OP-ryhmässä pankkitoiminnan osuus liikevaihdosta saattaa pudota tasolle 40%:a, kun OP on ryhtynyt rakentamaan mm. sairaaloita ja on tietysti mukana myös vakuutustoiminnassa (ent. Pohjola-konserni).

Epäilemättä liiketoiminnan fokuksen muuttuessa myös pankkipalveluissa tapahtuu muutoksia.

Henkilökohtaisesti pidän pahana sitä, että ilmeisesti melkein kaikissa pankeissa, ainakin liikepankeissa, on nykyään siirrytty siihen, että pitää aina varata palveluaika, kun menee hoitamaan vähäpätöistäkin pankki- tai vakuutusasiaa.

Sitä paitsi pankeissa asioidessa joutuu jo heti täyttämään kaiken maailman lomakkeita, joissa kysellään lähes ensimmäisenä sitä, onko asiakkaalla lähipiirissään suhteita poliitikkoihin.

Tästä voidaan päätellä, että poliittiseen toimintaan täytyy liittyä jotain hämärää. Tästä syystä minä olenkin visusti pysynyt erossa poliittisesta toiminnasta.

Vastikään törmäsin tällaiseen asiaan OP:ssa, kun tarvitsin katastusta varten todistuksen liikennevakuutuksen maksamisesta Pohjolasta.

Vähäpätöisen asian tiimoilta jouduin ajelemaan ympäri Espoota ja etsimään, josko jostain löytyisi vakuutusyhtön edustaja, jotta voisi iskeä leiman siitä, että estettä ei ole katsastukseen, jota Trafi valvoo.

Lopulta löytyi vakuutusyhtiön edustaja jostain konttorista, mutta vaikka konttori oli modernisti auki aina klo 20:00 saakka, niin vakuutuspalvelujen virka-aika kuitenkin päättyi klo 17:00 ja kyseinen ainoa vakuutushenkilö oli tietysti varattu.

Pankin sisäänheittäjä totesi minulle, että asiaa ei voi valitettavasti auttaa tänään.

En kuitenkaan luovuttanut ja pyysin sisäänheittäjää ilmoittamaan virkailijalle heti, kun hän vapautuu, että tämä herra tarvitsee liikevakuutuksestaan leiman ja todistuksen kiireellisesti katsatusta varten.

Kun virkailija sitten vapautui ja sisäänheittäjä kertoi hänelle minun tarpeeni, niin virkailija totesi heti iloisesti, että tietysti asia järjestyy tänään.

Meillä oli oikein hauskaa sympaattisen vakuutusvirkailijan kanssa, kun puhuimme nyky-yhteiskunnan menosta ja siirtymisestä kohti palveluyhteiskuntaa.

En malttanut olla hänelle mainitsematta Venäjällä vaadittavista pyöreistä pullonpohjaleimoista, jotka on tapana mäiskästä jokaisen paperipalan nurkkaan, jotta asiakirjasta tulee virallinen.

En myöskään malttanut olla mainitsematta hänelle Jorvin sairaalassa muutamia vuosia sitten samastani palvelukokemuksesta. Sillä kertaa oltiin tarkistamassa poikani jalkaa, josta piti ottaa illalla röntgenkuva.

Lääkäri pyysi meitä odottamaan ovensa edessä röntgenlääkärin lausuntoa ja mehän odotettiin erään vanhan mummon kanssa yhdessä vierekkäin pari tuntia.

Kun ei mitään ruvennut kuulumaan, niin minä sitten kysyin vanhemmalta rouvalta, onko rouva odottanut minua ennen jo pitempäänkin? Sanoi odottaneensa jo ainakin tunnin.

Minä sitten ajattelin, että lähempä tässä kyselemään, miksi me oikein tässä käytävällä odotellaan?

Käytävällä vastaan tulikin sitten joku ystävällinen sairaanhoitaja, jolta sitten kuulin, että kyseisen lääkärin virka-aika oli jo loppunut ja lääkäri oli poistunut huoneestaan kotiinsa takakautta ilmoittamatta meille, että turhaa siinä on enää odotella mitään röntgenlääkärin lausuntoja.

Näistäkin esimerkeistä sekä yksityisellä puolella että julkisissa palveluissa huomaa, ettei palvelu Suomessa pelaa, eikä Kiky - Sipilän digitalisoinnin avulla Suomesta koskaan muodostu myöskään mitään palveluyhteiskuntaan.

Eilen minulla oli kuitenkin tilaisuus lounastaa eräässä pienessä italialaisessa kivijalkaravintolassa Helsingissä ja sain todeta, että Berlusconin maasta tulleiden yrittäjien ruoka oli erinomaista ja taatusti palvelu pelasi englanniksi, italiaksi ja myös suomeksi.

Luonnonlaki on valitettavsti se, että suomalaiset ovat itsepäistä "herrakansaa", joka on tuttunut siihen, että maksavaa asiakasta kyykytetään riippumatta siitä, onko kysymyksessä julkinen tai yksityinen palvelu.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: